Latauspisteet ja sähköautoilu

55 kommenttia
«1

Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

Nyt eletään vaihetta jossa sähköautoilu ”lähes ilmaista” ja WLTP kulutuksen tarkkuus kuten dieseleillä 10 v sitten eli kritiikitöntä. Sähköautot tulevat ja se on hyvä asia. Järkeä saa käyttää ja miettiä omaa ajotapaa. Latauspisteiden pakkorakentaminen olisi silti silkkaa typeryyttä.

  
  • Taloyhtiön tuki voi olla jopa 50 prosenttia.
    "
    Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa."

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:
    Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

    Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

    Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

    Nyt eletään vaihetta jossa sähköautoilu ”lähes ilmaista” ja WLTP kulutuksen tarkkuus kuten dieseleillä 10 v sitten eli kritiikitöntä. Sähköautot tulevat ja se on hyvä asia. Järkeä saa käyttää ja miettiä omaa ajotapaa. Latauspisteiden pakkorakentaminen olisi silti silkkaa typeryyttä.

    Ehdottaisin lakia jolla määrätään kaivamaan lämmitystolppien ja pistorasioiden kaikki kaapeloinnit pois, voihan nuo moottorit lämmittää kaatamalla peltiastioihin jäteöljyä palamaan ja laittaa moottorin ja vaihdelaatikon alle pakkasaamuisin ennen töihin lähtöä -70 luvun työmaakokemuksella toimii ihan hyvin. On muuten yllättävän vaikea pakkasessa saada jäteöljy palamaan vaikka oli vähän trasselia dieselissä kostuttanut.

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:
    Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

    Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

    Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

    Sulla on nyt aika pahasti kallellaan laskujesi perusta. 30 kWh/100 km on lukema, joka osuu vain isoimpien sähköautojen talvikulutukseksi. Esimerkiksi tuoreessa AM&S:n talvitestissä vain Jaguar i-Pace nuosi tuolle tasolle. Tesla Model X kulutti 27 kWh/100 km ja kansanomaisemmat Bemarin kulutukseesi vertailukelpoiset autot kuluttivat pakkasilla 20 kWh/100 km. TM mittasi kansanautoille vertailussaan kesällä 11 kWh/100 km. Tuosta tulee virhetta heti noin 100 prosenttia. Sen lisäksi sähkön hinta on kova, sillä se on pikalatauksen hinta. Itse maksan esim. kaupallisten toimijoiden sähköstä 12-15 snt/l ja tuokaan ei ole mitenkään ertyisen edullista sähköä.

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:
    Hallitus suunnitelee lakia jolla taloyhtiöt pakotetaan rakentamaan latauspisteitä, tarvitaanko niitä tai ei. Suomessa nyt vajaa 5000 kpl (täys)sähköautoja versus 2 500 000 kpl polttomoottoriautoja. Kaiken lisäksi teknologia kehitysvaiheessa. Äly hoi, missä olet !

    Hieman palautetta TM:lle. TM on tutkitun tiedon puolestapuhuja. Artikkelissa TM 02/2020 todetaan täyssähköauton lataamiseen tarvitaan sähköä 130-790 eur vuodessa. Jos laskee sähkön hinnaksi 20 snt per kWh niin tämä tekee 650 - 3950 kWh energiana. Kulutuksella 30 kWh / 100 km niin ajomäärät olisivat 2000 - 13000 km vuodessa. Kannattaisi varmaan mennä taksilla ?

    Vastaavasti jos ajaa 30 tkm vuodessa niin sähköä kuluu 9000 kWh ja rahassa 1800 eur. Jos diesel kuluttaa 5 l/100 km ja hinta 1,4 eur/litra niin dieseliä menee 2100 eur edestä vuodessa. Vaikea perustella investointia sähköautoon. Tämä muuten todellinen BMW G31 kulutus maantieajossa ja 35 tkm vuodessa.

    Nyt eletään vaihetta jossa sähköautoilu ”lähes ilmaista” ja WLTP kulutuksen tarkkuus kuten dieseleillä 10 v sitten eli kritiikitöntä. Sähköautot tulevat ja se on hyvä asia. Järkeä saa käyttää ja miettiä omaa ajotapaa. Latauspisteiden pakkorakentaminen olisi silti silkkaa typeryyttä.

    Laskelmasi ovat aika hataralla pohjalla.

    Olen juuri ajanut 10 tkm Tesla M3 LR:lla. Keskiarvokulutus on nyt 0.18 kW/km sisältäen sekalaista ajoa kaupungissa, moottoriteillä, taajamassa, kesä- ja talviaikaan. Auto säilytetty ulkona, eli aika tyypillinen käyttöprofiili. Tältä ajalta maksut ovat 10000 km x 0.18 kW/km x 0.125 €/kW = 225 €. Eli 30 tkm matkalta olisi yhteensä 675 €. Ei korjauskuluja, ei huoltoja, mutta normaalit vakuutusmaksut päälle ja lainan lyhennys + renkaiden kuluminen. Itseasiassa osa sähköstä on tullut "ilmaiseksi" kun käy marketilla lataamassa - no, samalla ruokaa ostaen.

    Ostan "päästötöntä" vesi&tuulisähköä, en savuta omassa pihassa, auto hiljainen, tärinätön, ja kaikenkaikkiaan parempi kuin mikään aikaisemmin omistamani, erityisesti talvella mahtavan lämmitysominaisuuden vuoksi. Auto on yllättäen itsellä korvannut pitkillä matkoilla Bemari 520D:n, akku riittää pidemmälle kuin ajajan kestoisuus matkustaa.

    Toivottavasti hallitus päättää tukea sähköistä autoilua - siinä on tulevaisuus.

      
  • Tuollaista se on sähköautojen vastustajan elämä. Aloitetaan ketju ja ennenkuin lähdetään laskemaan niin kaksinkertaistetaan sekä sähkön hinta että auton sähkönkulutus. Voi tuota surkeaa räpellystä. Lapsi parka.

      
  • Onnistuu autojen latauspisteet näköjään halvemmallakin.
    Yhden katulampun varustelu sähköauton latauspisteeksi maksaa noin 1 000 puntaa eli 1 100 euroa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/fdd5d644-a5d1-4adf-9103-dc9fcdc12f79?ref=ampparit:f9a2

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Tuollaista se on sähköautojen vastustajan elämä. Aloitetaan ketju ja ennenkuin lähdetään laskemaan niin kaksinkertaistetaan sekä sähkön hinta että auton sähkönkulutus. Voi tuota surkeaa räpellystä. Lapsi parka.

    Eihän tässä lapsellisessa räävinnässä ollu sisältöä lainkaan, mitä tuoda sähköauton lataamisen kalleuden suhteen. Pikalataus on kallista, jopa kalliimpaa kuin bensalla-ajo =)

      
  • Eihän tässä lapsellisessa räävinnässä ollu sisältöä lainkaan, mitä tuoda sähköauton lataamisen kalleuden suhteen. Pikalataus on kallista, jopa kalliimpaa kuin bensalla-ajo =)

    Nyt on kyllä kysyttävä paljonko se lataus maksaa? Kun tuollaisia väitteitä pokkana lyö keskusteluun.
    Jos perussuomalaisella on munaa, niin vastaa kysymykseen oikeilla vertailuluvuilla.

      
  • muokattu 01.02.2020 21:17

    @_Quu kirjoitti:

    Eihän tässä lapsellisessa räävinnässä ollu sisältöä lainkaan, mitä tuoda sähköauton lataamisen kalleuden suhteen. Pikalataus on kallista, jopa kalliimpaa kuin bensalla-ajo =)

    Nyt on kyllä kysyttävä paljonko se lataus maksaa? Kun tuollaisia väitteitä pokkana lyö keskusteluun.
    Jos perussuomalaisella on munaa, niin vastaa kysymykseen oikeilla vertailuluvuilla.

    Oot kyllä taas tyypillisee tapaa aika sekasin. Johan monta vuotta sitte TM:nkin koeajossa Model X:n suhteen pikalataus makso 40 euroa. Et taida varmaa ees lukea TM:ää mutta kovasti sössötät sen lehden foorumil. Eikö parempaa tekemistä löydy?

    Tai sitte oot joku tyypillinen automies joka on harmaahapsi ja dementisoitunut seniili joka unohtaa aina viikossa parissa kaiken, eikä osaa ottaa vastaan mitään informaatiota keltään vihanpäissää.

      
  • muokattu 01.02.2020 22:59

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    Eihän tässä lapsellisessa räävinnässä ollu sisältöä lainkaan, mitä tuoda sähköauton lataamisen kalleuden suhteen. Pikalataus on kallista, jopa kalliimpaa kuin bensalla-ajo =)

    Nyt on kyllä kysyttävä paljonko se lataus maksaa? Kun tuollaisia väitteitä pokkana lyö keskusteluun.
    Jos perussuomalaisella on munaa, niin vastaa kysymykseen oikeilla vertailuluvuilla.

    Oot kyllä taas tyypillisee tapaa aika sekasin. Johan monta vuotta sitte TM:nkin koeajossa Model X:n suhteen pikalataus makso 40 euroa. Et taida varmaa ees lukea TM:ää mutta kovasti sössötät sen lehden foorumil. Eikö parempaa tekemistä löydy?

    Tai sitte oot joku tyypillinen automies joka on harmaahapsi ja dementisoitunut seniili joka unohtaa aina viikossa parissa kaiken, eikä osaa ottaa vastaan mitään informaatiota keltään vihanpäissää.

    Sähköautolla ajaminen on erittäin edullista verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Kustannukset sataa ajokilometriä kohden ovat keskimäärin noin kaksi euroa. Bensa-auto 10,9 €

    Helenin latauspisteillä voit ladata sähköautosi helposti ja turvallisesti.

    • Latauskerta pikalatauspisteellä: 0,22 €/min
    • Latauskerta keskinopealla latauspisteillä: sähkön energiamaksu 0,15 €/kWh
      
  • Kannattaa muistaa, että maailman kattavimmam pikalatausverkon sähkö Suomessa maksaa 24 snt/kWh. Tesla MX:n akkuun menee 100 kWh. Ei tule 40 euroa näillä luvuilla...

      
  • muokattu 02.02.2020 12:28

    Tekniikan maailma 8 / 2019
    Tesla Model 3 mitattu sähkönkulutus
    Maantieajo: 23 kWh / 100 km
    Taajama-ajo: 30 kWh / 100 km

    perussuomalainen voi nyt esitellä pensavehkeensä, mikä alittaa sähköauton energiakulut kilometrille.

    Nissan Leaf 40 kWH Tekna
    Sähkönkulutus (WLTP): 194-206 Wh/km
    1 Wattitunti (Wh) = 0,001 Kilowattitunti (kWh)

      
  • Energiakulujen laskemisessa on riski että se on kuin omenoiden ja päärynöiden vertaamista kun on hyvin todennäköistä että sähköautoilun veronkiertoa ei Suomessa tulla kovin pitkään hyväksymään.

    Kotitaloussähköä ei vaan ole tarkoitettu Suomessa suuremmissa määrissä liikennekäyttöön koska himoverottaja Oy Suomi Ab on tottunut elämään yli varojensa.

    Ei diesel-autojakaan saa polttoöljyllä tankata ilman ankaria verorangaistuksia jos siitä jää kiinni. Dieselin litrahinta on verojen vuoksi noussut n. 50% suunnilleen 12 vuodessa.

      
  • muokattu 02.02.2020 12:45

    @NHB kirjoitti:
    Kannattaa muistaa, että maailman kattavimmam pikalatausverkon sähkö Suomessa maksaa 24 snt/kWh. Tesla MX:n akkuun menee 100 kWh. Ei tule 40 euroa näillä luvuilla...

    Ai sinäkään idiootti et edes lue TM:ää, mutta silti hengaat täällä. Sössötät vaa kaikenlaista vaikka laitoin lähteet ja lataushinnatkin, keksit omasta päästä hintoja ja sanajonoja kun totuus tuli taas esiin teidän valheista =)

    Paras oli toi omasta villistä mielikuvituksesta keksitty "pikalatausverkoston sähkö" - ei juma xD Onko se rakennettu erikseen ohi FinGridin? Saako sieltä pikaladattua kivihiilisähköö?

      
  • Tesla M3 on melko kevyt auto eikä muotoilu ole lähellekään yhtä edustava kuin katumaastureissa on. Silti energiankulutus on samaa suuruusluokkaa kuin esim. Audi e-tronissa, jos katsoo Audin arvot valmistajan ilmoituksesta ja M3:n arvot TM:n testistä. Tästä opimme mm., että ilmanvastuskerroin ei ole erityisen merkittävä tekijä energian kulutuksen kannalta. Muut ajovastukset ovat paljon merkittävämmät.

    Ja kun TM:n testin lukee, niin havaitsemme, että teslailu perustuu onnistuneeseen brändiin ja hypetykseen.

    24x23=5,52e/100km on edullinen hinta kuitenkin vaikkakaan ei pärjää kotilataukselle muuten kuin nopeudessa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Tekniikan maailma 8 / 2019
    Tesla Model 3 mitattu sähkönkulutus
    Maantieajo: 23 kWh / 100 km
    Taajama-ajo: 30 kWh / 100 km

    perussuomalainen voi nyt esitellä pensavehkeensä, mikä alittaa sähköauton energiakulut kilometrille.

    Nissan Leaf 40 kWH Tekna
    Sähkönkulutus (WLTP): 194-206 Wh/km
    1 Wattitunti (Wh) = 0,001 Kilowattitunti (kWh)

    Mitä sä sössötät noita lukuja ja juttuja? On annettu lähteet: TM:n Tesla Model x koeajo. Pitääkö mun tavuttaa tää sulle että sun toinen aivosolusi tajuaa? :D

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    Mitä sä sössötät noita lukuja ja juttuja? On annettu lähteet: TM:n Tesla Model x koeajo. Pitääkö mun tavuttaa tää sulle että sun toinen aivosolusi tajuaa? :D

    Otan osaa kasvukipuihisi, kyllä ne ajankassa helpottaa.

      2
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    Eihän tässä lapsellisessa räävinnässä ollu sisältöä lainkaan, mitä tuoda sähköauton lataamisen kalleuden suhteen. Pikalataus on kallista, jopa kalliimpaa kuin bensalla-ajo =)

    Nyt on kyllä kysyttävä paljonko se lataus maksaa? Kun tuollaisia väitteitä pokkana lyö keskusteluun.
    Jos perussuomalaisella on munaa, niin vastaa kysymykseen oikeilla vertailuluvuilla.

    Oot kyllä taas tyypillisee tapaa aika sekasin. Johan monta vuotta sitte TM:nkin koeajossa Model X:n suhteen pikalataus makso 40 euroa. Et taida varmaa ees lukea TM:ää mutta kovasti sössötät sen lehden foorumil. Eikö parempaa tekemistä löydy?

    Tai sitte oot joku tyypillinen automies joka on harmaahapsi ja dementisoitunut seniili joka unohtaa aina viikossa parissa kaiken, eikä osaa ottaa vastaan mitään informaatiota keltään vihanpäissää.

    TM Model X:n koeajoraportissa:
    Latasimme Model X:n maantieajokokeen päätteeksi yleisellä parkkipaikalla olevassa latauspisteessä. Auto latautui yön yli, ja aamulla tullut lasku yllätti. Sähköä latautui 30,12 kWh ja hinta oli 32,60 euroa. Tämä tietysti johtui osittain pysäköintiajasta. Kyseessä ei ollut Helsingin keskustassa oleva parkkihalli, vaan yleinen ulkoparkkipaikka Mäntsälässä. Toki on myös mainittava, että vastakohtana kauppakeskus Flamingon parkkipaikalla auto sai latautua ilmaiseksi kolmivaihevirralla.

    Tuoko on sitten persun kaipaamaa faktaa?

      1
  • "... 30,12 kWh ja hinta oli 32,60 euroa. Tämä tietysti johtui osittain pysäköintiajasta."

    Jos meni jokin pysäköintimaksu niin se kai pitäisi jotenkin eritellä.

      
  • muokattu 02.02.2020 18:54

    @▫️ kirjoitti:
    "... 30,12 kWh ja hinta oli 32,60 euroa. Tämä tietysti johtui osittain pysäköintiajasta."

    Jos meni jokin pysäköintimaksu niin se kai pitäisi jotenkin eritellä.

    Todellakin, se on TM:n virhe ettei eritellyt tuosta pysäköinnin osuutta. Persun virhe on sössöttää 40€ PIKAlatauksen hinnasta. Muutenkin, se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa, tekstissä mainitaan että ilmaiseksikin olisi yön yli saanut auton ladattua.

    Linkki koko juttuun:

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-koeajaa-tesla-model-xn-tarjoaa-monta-ensi-kertaa/

      
  • Sähköauton yhteydessä puhutaan usein ilmaisesta latauksesta tämä on harhaanjohtavaa. Ilmaislataus on ohimenevä ilmiö, joka poistuu sähköautojen yleistyessä ja hinnoittelu tulee olemaan sen mukaista.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Sähköauton yhteydessä puhutaan usein ilmaisesta latauksesta tämä on harhaanjohtavaa. Ilmaislataus on ohimenevä ilmiö, joka poistuu sähköautojen yleistyessä ja hinnoittelu tulee olemaan sen mukaista.

    Miten ilmaista sähköä sitten tulisi kutsua?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Sähköauton yhteydessä puhutaan usein ilmaisesta latauksesta tämä on harhaanjohtavaa. Ilmaislataus on ohimenevä ilmiö, joka poistuu sähköautojen yleistyessä ja hinnoittelu tulee olemaan sen mukaista.

    Onhan se harhaanjohtavaa sanoa niin, koska joku sen sähkön maksaa, vaikka sähköauton saisi marketissa ladattua näennäisen ilmaiseksi.

    Sähkön tarjoilu ja veloitus varmasti muuttuu vuosien kuluessa, mutta tällä hetkellä auton saa ladattua "ilmaiseksi" monessa paikassa.

    Minkä mukaista lataamisen hinnoittelu tulee sitten olemaan, sitä minä ainakaan en osaa kuvitella. Valtio tietysti kerää veroja menoihinsa, mutta kuka maksaa, millä perusteella ja kuinka paljon, sen aika näyttää.

    Polttomoottoriautotkin ovat ohimenevä ilmiö, joka vain on kestänyt yksittäisen ihmisen ajan tajun kannalta kauan, mutta historian mittapuulla tosi lyhyen aikaa. Esim pronssikausi alkoi maailmalla n. 3500 vuotta ennen jesseä ja päättyi Suomen osalta n. 3000 vuotta myöhemmin. Ei taida polttomoottoriaikakausi päästä historian lehdille ollenkaan omana aikakautenaan, on niin ohi menevä hetki historian kulussa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 02.02.2020 23:39

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköauton yhteydessä puhutaan usein ilmaisesta latauksesta tämä on harhaanjohtavaa. Ilmaislataus on ohimenevä ilmiö, joka poistuu sähköautojen yleistyessä ja hinnoittelu tulee olemaan sen mukaista.

    Onhan se harhaanjohtavaa sanoa niin, koska joku sen sähkön maksaa, vaikka sähköauton saisi marketissa ladattua näennäisen ilmaiseksi.

    Sähkön tarjoilu ja veloitus varmasti muuttuu vuosien kuluessa, mutta tällä hetkellä auton saa ladattua "ilmaiseksi" monessa paikassa.

    Minkä mukaista lataamisen hinnoittelu tulee sitten olemaan, sitä minä ainakaan en osaa kuvitella. Valtio tietysti kerää veroja menoihinsa, mutta kuka maksaa, millä perusteella ja kuinka paljon, sen aika näyttää.

    Täällähän aletaan keksimään sanoille uusia merkityksiä. Voidaan esimerkiksi sanoa, että ilmaisten ämpäreiden jakaminen aiheutti kahinaa tuulipuvuissa. Kaikki tajuavat, että joku ne ämpärit on maksanut, eikä tuossa ole mitään konfliktia sanan merkityksen kanssa.

    Sähkön hinnan kanssa yksi ohittamaton luonnonvoima on uusiutuvien halpeneminen. Se tulee muuttamaan energian tuotantoa ja luomaan mahdollisuuden tuottaa itse edullista sähköä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköauton yhteydessä puhutaan usein ilmaisesta latauksesta tämä on harhaanjohtavaa. Ilmaislataus on ohimenevä ilmiö, joka poistuu sähköautojen yleistyessä ja hinnoittelu tulee olemaan sen mukaista.

    Onhan se harhaanjohtavaa sanoa niin, koska joku sen sähkön maksaa, vaikka sähköauton saisi marketissa ladattua näennäisen ilmaiseksi.

    Sähkön tarjoilu ja veloitus varmasti muuttuu vuosien kuluessa, mutta tällä hetkellä auton saa ladattua "ilmaiseksi" monessa paikassa.

    Minkä mukaista lataamisen hinnoittelu tulee sitten olemaan, sitä minä ainakaan en osaa kuvitella. Valtio tietysti kerää veroja menoihinsa, mutta kuka maksaa, millä perusteella ja kuinka paljon, sen aika näyttää.

    Täällähän aletaan keksimään sanoille uusia merkityksiä. Voidaan esimerkiksi sanoa, että ilmaisten ämpäreiden jakaminen aiheutti kahinaa tuulipuvuissa. Kaikki tajuavat, että joku ne ämpärit on maksanut, eikä tuossa ole mitään konfliktia sanan merkityksen kanssa.

    Ole hyvä vaan, NHB!

      
  • NHBNHB
    muokattu 03.02.2020 00:13

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla M3 on melko kevyt auto eikä muotoilu ole lähellekään yhtä edustava kuin katumaastureissa on. Silti energiankulutus on samaa suuruusluokkaa kuin esim. Audi e-tronissa, jos katsoo Audin arvot valmistajan ilmoituksesta ja M3:n arvot TM:n testistä. Tästä opimme mm., että ilmanvastuskerroin ei ole erityisen merkittävä tekijä energian kulutuksen kannalta. Muut ajovastukset ovat paljon merkittävämmät.

    Ja kun TM:n testin lukee, niin havaitsemme, että teslailu perustuu onnistuneeseen brändiin ja hypetykseen.

    24x23=5,52e/100km on edullinen hinta kuitenkin vaikkakaan ei pärjää kotilataukselle muuten kuin nopeudessa.

    Mikä ajatus ylipäätään on verrata normikulutusta toisen auton testikulutukseen? Noin saa vain huuhaata olevia tuloksia. Tyypillisesti e-tron kuluttaa testeissä ja vertailuissa M3:een verrattuna jotain neljäsosan ja kolmasosan väliltä enemmän. Range on haaste juuri tyypillisesti korkeiden nopeuksien maantieajossa, jossa ilmanvastus on kaikkein suurin ajovastus. Väitteesi on edelleen huuhaata, jonka perusteleminen onnistuu vain kun valikoi tuollaisia vertailukelvottomia lukuja. Miksi et vertaa M3:n normikulutusta e-tronin vertailu- ja testikulutuksiin?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla M3 on melko kevyt auto eikä muotoilu ole lähellekään yhtä edustava kuin katumaastureissa on. Silti energiankulutus on samaa suuruusluokkaa kuin esim. Audi e-tronissa, jos katsoo Audin arvot valmistajan ilmoituksesta ja M3:n arvot TM:n testistä. Tästä opimme mm., että ilmanvastuskerroin ei ole erityisen merkittävä tekijä energian kulutuksen kannalta. Muut ajovastukset ovat paljon merkittävämmät.

    Ja kun TM:n testin lukee, niin havaitsemme, että teslailu perustuu onnistuneeseen brändiin ja hypetykseen.

    24x23=5,52e/100km on edullinen hinta kuitenkin vaikkakaan ei pärjää kotilataukselle muuten kuin nopeudessa.

    Mikä ajatus ylipäätään on verrata normikulutusta toisen auton testikulutukseen? Noin saa vain huuhaata olevia tuloksia. Tyypillisesti e-tron kuluttaa testeissä ja vertailuissa M3:een verrattuna jotain neljäsosan ja kolmasosan väliltä enemmän. Range on haaste6 juuri tyypillisesti korkeiden nopeuksien maantieajossa, jossa ilmanvastus on kaikkein suurin ajovastus. Väitteesi on edelleen huuhaata, jonka perusteleminen onnistuu vain kun valikoi tuollaisia vertailukelvottomia lukuja. Miksi et vertaa M3:n normikulutusta e-tronin vertailu- ja testikulutuksiin?

    Eihän range ole haaste millään autolla sinulta saatujen tietojen perusteella. Latausasemiahan on kuulemma tiheässä kuin katuvalopylväitä ikään. M3:n kulutus on yllättävän suuri suhteessa varsinkin hypetykseen ja myös suhteessa auton kokoon. Eikä suurempi ilmanvastus oikeasti ole ongelma muuten kuin ehkä sinulle.

      
  • NHBNHB
    muokattu 03.02.2020 00:18

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla M3 on melko kevyt auto eikä muotoilu ole lähellekään yhtä edustava kuin katumaastureissa on. Silti energiankulutus on samaa suuruusluokkaa kuin esim. Audi e-tronissa, jos katsoo Audin arvot valmistajan ilmoituksesta ja M3:n arvot TM:n testistä. Tästä opimme mm., että ilmanvastuskerroin ei ole erityisen merkittävä tekijä energian kulutuksen kannalta. Muut ajovastukset ovat paljon merkittävämmät.

    Ja kun TM:n testin lukee, niin havaitsemme, että teslailu perustuu onnistuneeseen brändiin ja hypetykseen.

    24x23=5,52e/100km on edullinen hinta kuitenkin vaikkakaan ei pärjää kotilataukselle muuten kuin nopeudessa.

    Mikä ajatus ylipäätään on verrata normikulutusta toisen auton testikulutukseen? Noin saa vain huuhaata olevia tuloksia. Tyypillisesti e-tron kuluttaa testeissä ja vertailuissa M3:een verrattuna jotain neljäsosan ja kolmasosan väliltä enemmän. Range on haaste6 juuri tyypillisesti korkeiden nopeuksien maantieajossa, jossa ilmanvastus on kaikkein suurin ajovastus. Väitteesi on edelleen huuhaata, jonka perusteleminen onnistuu vain kun valikoi tuollaisia vertailukelvottomia lukuja. Miksi et vertaa M3:n normikulutusta e-tronin vertailu- ja testikulutuksiin?

    Eihän range ole haaste millään autolla sinulta saatujen tietojen perusteella. Latausasemiahan on kuulemma tiheässä kuin katuvalopylväitä ikään. M3:n kulutus on yllättävän suuri suhteessa varsinkin hypetykseen ja myös suhteessa auton kokoon. Eikä suurempi ilmanvastus oikeasti ole ongelma muuten kuin ehkä sinulle.

    Miksi kirjoitat täyttä potaskaa? Minä en tuollaista tietoa ole jakanut, vaan tuo on ihan sun sepittämä valhe. Sinä sen sijaan kirjoittelit tuossa aivan hiljattain, kuinka vaikea tilanne olisi, jos lentokentältä palatessa joutuisi lataamaan matkalla. Jos e-tronissa olisi M3:n ilmanvastus, niin sillä ajaisi helposti kotiin lataamatta. Nytkö se kammottava ”ampeerien rännittäminen” ei enää olekaan ongelma sinulle?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla M3 on melko kevyt auto eikä muotoilu ole lähellekään yhtä edustava kuin katumaastureissa on. Silti energiankulutus on samaa suuruusluokkaa kuin esim. Audi e-tronissa, jos katsoo Audin arvot valmistajan ilmoituksesta ja M3:n arvot TM:n testistä. Tästä opimme mm., että ilmanvastuskerroin ei ole erityisen merkittävä tekijä energian kulutuksen kannalta. Muut ajovastukset ovat paljon merkittävämmät.

    Ja kun TM:n testin lukee, niin havaitsemme, että teslailu perustuu onnistuneeseen brändiin ja hypetykseen.

    24x23=5,52e/100km on edullinen hinta kuitenkin vaikkakaan ei pärjää kotilataukselle muuten kuin nopeudessa.

    Mikä ajatus ylipäätään on verrata normikulutusta toisen auton testikulutukseen? Noin saa vain huuhaata olevia tuloksia. Tyypillisesti e-tron kuluttaa testeissä ja vertailuissa M3:een verrattuna jotain neljäsosan ja kolmasosan väliltä enemmän. Range on haaste6 juuri tyypillisesti korkeiden nopeuksien maantieajossa, jossa ilmanvastus on kaikkein suurin ajovastus. Väitteesi on edelleen huuhaata, jonka perusteleminen onnistuu vain kun valikoi tuollaisia vertailukelvottomia lukuja. Miksi et vertaa M3:n normikulutusta e-tronin vertailu- ja testikulutuksiin?

    Eihän range ole haaste millään autolla sinulta saatujen tietojen perusteella. Latausasemiahan on kuulemma tiheässä kuin katuvalopylväitä ikään. M3:n kulutus on yllättävän suuri suhteessa varsinkin hypetykseen ja myös suhteessa auton kokoon. Eikä suurempi ilmanvastus oikeasti ole ongelma muuten kuin ehkä sinulle.

    Miksi kirjoitat täyttä potaskaa? Minä en tuollaista tietoa ole jakanut, vaan tuo on ihan sun sepittämä valhe. Sinä sen sijaan kirjoittelit tuossa aivan hiljattain, kuinka vaikea tilanne olisi, jos lentokentältä palatessa joutuisi lataamaan matkalla. Jos e-tronissa olisi M3:n ilmanvastus, niin sillä ajaisi helposti kotiin lataamatta. Nytkö se kammottava ”ampeerien rännittäminen” ei enää olekaan ongelma sinulle?

    Nytpä lopetankin täältä tähän,

      
  • NHBNHB
    muokattu 03.02.2020 00:22

    Tässä vielä tämä tarinasi, jossa julistit aivan toista kuin nyt.
    ”Olisi ollut vitsit vähissä, kun paluulennon jälkeen olisi puolen yön aikaan pitänyt alkaa etsiä lataustolppaa kaupungilta ja jäädä sinne vielä istuskelemaan ja rännittämään ampereeja akkuun.”

    e-tronissa on kuitenkin kohtuullisen suuri akku, jolla ajaisi koko matkan helposti lataamatta, jos vain autossa olisi yhtä pieni ilmanvastus kuin M3:ssa. Juttujesi ristiriitaisuus ja vertailukelvottomien kulutusarvojen hakeminen kertoo suoraan sen, että yrität perustella väitettä, jota ei loogisin argumentein voi perustella. Yrität selittää suurinta ajovastista merkityksettömäksi. Tuollaisen väitteen perusteleminen johtaa aina umpikujaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit