Autojen myynti on laskenut kahden aiemman romutuspalkkiokampanjan vuoksi

8 kommenttia
muokattu 01.09.2019 12:05

Mitään muuta syytä myynnin laskulle ei ole. On erikoista, että valtion puhutaan saavan takaisin maksamansa romutuspalkkiotuen verotuloina. Se ei saa sitä mksamaansa tukea koskaan takaisin, koska se ei lisää autojen myyntiä pitemmällä ajanjaksolla. Se ainoastaan siirtää autonhankintaa hiukan aikaisemmaksi. Autojen myyntimäärä on pitemmällä aikavälillä vakio. Se, joka ei pysty vaihtamaan vanhaa uuteen autoon ei vaihda sitä romutuspalkkiollakaan. Romutuspalkkio on pelkästään autonostajalle annettu tuki.

Nyt otetaan tässä tilanteessa takaisin pienentyneenä myyntinä niitä romutuspalkkioaikaan myytyjä autoja.

  
  • Olen samaa mieltä romutuspalkkiosta valtiolle kehnona sijoituksena ja rohkenisin jopa epäillä romutuspalkkion olevan monissa tapauksissa auton MYYJÄLLE annettava tuki?

    Mutta miten arvioit ennätysmäisen uudehkojen käytettyjen yksityistuonnin vaikuttavan Suomessa uutena myytävien määrään?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Mutta miten arvioit ennätysmäisen uudehkojen käytettyjen yksityistuonnin vaikuttavan Suomessa uutena myytävien määrään?

    Ainakin käytettyjen tuonti on vaikuttanut autojen keski-iän nousuun.
    Autoveron alenevankehityksen vaikutus uusien myyntiin meni käytettyjä tuojien laariin.

      
  • Autokannan keski-ikä on 12,2 vuotta ja tuonti-autojen keski-ikä on runsaat 8 vuotta.

      
  • Tuontiauton keskimääräinen hinta on asettunut noin 23 000 euroon, josta Suomeen maksettavaa autoveroa on ollut noin 5000 euroa. Iltalehti kertoi keväällä 2019, että kerrottiin, että maahantuotujen autojen keski-ikä on ollut yli kahdeksan vuotta, ja yli puolet autoista oli dieselkäyttöisiä ja sama trendi jatkuu tänä vuonna.

    Aivan, auto on jo rekisteröitäessä noin vanha, niin Suomen rekisterissä olevien autojen keski-iän nousu on väistämätön lopputulos, kun samaan aikaan on uusien rekisteröintimäärät laskeneet.

      
  • Sehän on hyvä, että kansalaiset toimivat vero-ohjauksen opastamalla tavalla. Ei kai autoverolakeja olisi säädetty kuten ne on säädetty, ellei tämä olisi tarkoituskin?

      
  • muokattu 04.02.2020 16:08

    "Aivan, auto on jo rekisteröitäessä noin vanha, niin Suomen rekisterissä olevien autojen keski-iän nousu on väistämätön lopputulos, kun samaan aikaan on uusien rekisteröintimäärät laskeneet."

    Toisaalta taas jos Suomessa olisi tarjolla hyviä ja vähän ajettuja käytettyjä autoja niin autoja ei tarvitsisi tuoda ulkomailta käytettyinä. Tarjonnan puute taas taitaa johtua autoverosta, koska uusien autojen myynti on ollut vähäistä ja tämän takia markkinoilla ei ole riittävästi hyviä käytettyjä autoja.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:
    Sehän on hyvä, että kansalaiset toimivat vero-ohjauksen opastamalla tavalla. Ei kai autoverolakeja olisi säädetty kuten ne on säädetty, ellei tämä olisi tarkoituskin?

    Mitä vaikuttaisi käytettyjen tuonnin kehitykseen? jos tuo tuontiauton keskiverto piidentonnin autovero jäisi pois.

      
  • @▫️ kirjoitti:

    Toisaalta taas jos Suomessa olisi tarjolla hyviä ja vähän ajettuja käytettyjä autoja niin autoja ei tarvitsisi tuoda ulkomailta käytettyinä. Tarjonnan puute taas taitaa johtua autoverosta, koska uusien autojen myynti on ollut vähäistä ja tämän takia markkinoilla ei ole riittävästi hyviä käytettyjä autoja.

    Uusi Suomessa autoveroton hinta 42 050,00 € Mercedes-Benz E 200 d A Pro
    Tuo karvalakkimallin hinnalla saisi kaksi paremmin varusteltua verotonta tuontiautoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit