Mielikuva laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta on väärä, vai onko?

100 kommenttia
13
  • @NHB kirjoitti:

    Ja jälleen näitä viisauksia tulee sieltä, missä ei ole mitään kokemusta aiheesta.

    Paitsi että on lukenut koeajoja, mitä kulutus on kun ladattu sähkö loppuu akusta.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Ja jälleen näitä viisauksia tulee sieltä, missä ei ole mitään kokemusta aiheesta.

    Paitsi että on lukenut koeajoja, mitä kulutus on kun ladattu sähkö loppuu akusta.

    Juu eli kokemus on nolla.

      
  • muokattu 16.02.2020 18:35

    @NHB kirjoitti:

    Juu eli kokemus on nolla.

    Näin on, kahdesta itselataavasta kokemusta on, kulutus alle 5L / 100 km ilman välitankkauksia tai lataamista 900 km

    Volkswagen Passat Sedan GTE Plug-In Yhdistetty 1,4 Litraa/100 km
    Kuluttajan huijausta ei onnistu, ilman välitankkauksia tai lataamista 900 km

      
  • Toistaiseksi pisin tankkausväli mun "itsekseen johdostalataavalla" on 2264 km 37 litralla (1,63 L/ 100 km) sisältäen alle 20 kierrosta rata-ajoa Ahvenistolla. Alla osan matkasta vielä raskaat 255 mm leveät 19" RFT-renkaat. Auton suurin kokonaisteho on 200 kW ja vääntömomentti 420 Nm.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    No ni nyt HybridRules ajautui umpikujaan väitteessä että hybridissä on päästöjä sähköllä ajettaessa, kun ajetaan polttomoottori sammuneena, HybridRulesin teorilla siinä on päästöjä koska sähkö on tuotettu polttomoottorilla.

    Plug-in-hybridin ostajaa on kusetettu kunnolla virallisissa kulutuslukemissa, mitä markkinointi käyttää mainonnassa.

    Minulla on sellainen kokemus H-CR:llä ajosta, että hybridi ei mene sähkömoottorivedolla kuin lyhyitä pätkiä kerrallaan. Sikäli hybridistä syntyy päästöjä tasaiseen tahtiin pitkin matkaa, mutta tietenkin vain polttomoottorin käydessä. Tosin päästöjä syntyy polton aikana ainakin tuplasti sen, mitä keskikulutuksesta voisi päätellä, koska bensaa poltetaan silloin ainakin tuplasti siihen nähden mitä keskikulutus antaa ymmärtää.

    Ihan Toyotan itse julkaisemien koeajojen perusteella auto kuluttaa vähintään kaksi kertaa enemmän polttoainetta per kilometri verrattuna keskikulutukseen silloin, kun auton mukana kulkeva bensavoimala on käynnissä. Ja sehän on käynnissä pitkin matkaa eikä niin, että ensin ajettaisiin 25km bensalla ja sitten 25km sähkömoottorilla.

    Joka tapauksessa hybridillä ei voi ajaa ilman lähipäästöjä ollenkaan, koska siihen ei voi ladata ulkoista sähköä vaan kaikki tehdään mukana kulkevalla bensavoimalalla.

      
  • muokattu 16.02.2020 19:05

    @FARwd kirjoitti:
    Toistaiseksi pisin tankkausväli mun "itsekseen johdostalataavalla" on 2264 km 37 litralla (1,63 L/ 100 km) sisältäen alle 20 kierrosta rata-ajoa Ahvenistolla. Alla osan matkasta vielä raskaat 255 mm leveät 19" RFT-renkaat. Auton suurin kokonaisteho on 200 kW ja vääntömomentti 420 Nm.

    Tuohon tulisi lisätä tankatut kiloWattitunnit. Muutoin syntyisi mielikuva siitä että energiaa ei kuluisi juuri ollenkaan. Jossain vaiheessa energian nollakulutuksen (0 g/km) sijaan aletaan ilmoittaa kWh/100 km.

    Vaan hyvähän se on että matkat ovat pääosin latauspaikalta toiselle kun autossa on sähkömoottori.
    Kaasuhybridi on taas hyvä vaihtoehto sellaiselle jolla on kaasuntankkausasema lähellä, mutta ei voi ladata sähköllä muulloin kuin jossakin kauppareissun yhteydessä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ja sehän on käynnissä pitkin matkaa eikä niin, että ensin ajettaisiin 25km bensalla ja sitten 25km sähkömoottorilla.
    Joka tapauksessa hybridillä ei voi ajaa ilman lähipäästöjä ollenkaan, koska siihen ei voi ladata ulkoista sähköä vaan kaikki tehdään mukana kulkevalla bensavoimalalla.

    Voihan........polttomoottori on sammuneena sähköllä ajettaessa, mukana kulkevaa polttoainetta ei kulu tippaakaan sähköllä ajo osuuksilla, mikä luonnollisesti alentaa päästöihin perustuvaa verotusta.
    Sähkömoottorin käyttämällä akkuvirralla ei ole päästöjä, miten se on ladattu generattorilla, turpeella vai pensalla, paikanpäällä tai hornankuusessa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ja sehän on käynnissä pitkin matkaa eikä niin, että ensin ajettaisiin 25km bensalla ja sitten 25km sähkömoottorilla.
    Joka tapauksessa hybridillä ei voi ajaa ilman lähipäästöjä ollenkaan, koska siihen ei voi ladata ulkoista sähköä vaan kaikki tehdään mukana kulkevalla bensavoimalalla.

    Voihan........polttomoottori on sammuneena sähköllä ajettaessa, mukana kulkevaa polttoainetta ei kulu tippaakaan sähköllä ajo osuuksilla, mikä luonnollisesti alentaa päästöihin perustuvaa verotusta.
    Sähkömoottorin käyttämällä akkuvirralla ei ole päästöjä, miten se on ladattu generattorilla, turpeella vai pensalla, paikanpäällä tai hornankuusessa.

    Kuinka pitkiä matkoja kerrallaan sinun mielestäsi hybridi menee sähköllä? Kun olen ajanut H-CR:llä niin ei se matka ole ollut edes kilometreissä mitattavissa.

    Jos ajatellaan, että keskikulutus on 5 l/100km, niin polttomoottorin kulutus on vähintään 10 litraa/100km silloin, kun se on käynnissä. Hybridin päästö on siis keskimäärin 5 litran mukaan pitkin matkaa tai 10 litran mukaan silloin, kun polttis on käynnissä. Makuasia kummin sen ajattelee. Plugarin sähköajossa paikalliset päästöt ovat oikeasti nolla, koska sähkö on tuotettu jossain kaukana.

    Minusta olisi typerää ajatella, että ei kannata yrittää autojen eli liikenteen päätelaitteiden päästöjä vähentää, koska sähköä edelleen tuotetaan saastuttavillakin voimaloilla.

    Parempi ajatella, että aloitetaan autoista, koska siellä saadaan tuloksia heti ja samaan aikaan aletaan muuttaa myös sähkön tuotantoa kohti nollapäästöjä. Aloitetaan siis helpommasta päästä.

      
  • muokattu 16.02.2020 22:03

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuinka pitkiä matkoja kerrallaan sinun mielestäsi hybridi menee sähköllä?

    Yhteensä puolet ajetusta taajama ajosta, mikä kertoo myös kulutus puolet 1,8 koneen vertailukulutuksesta.
    Toyota valitsee tilanteen mukaan kumpaa käyttää, ei sitä voi pakottaa käyttämään vain polttomoottoria, että sinun 10 L toteutuisi. Vedit päästöt keskusteluun, okei turpeella ja hiilellä ei ole puhtaan paperit millä ladattavalla sähköllä pääsee kertavedolla vaivaiset 50 km, ja sen jälkeen päästöt ja kulutus tuplaantuu hybridiin nähden.
    Paitsi Toyotan ladattava muuntautuu hybridiksi kun pistokkeesta ladattu sähkö loppuu.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kuinka pitkiä matkoja kerrallaan sinun mielestäsi hybridi menee sähköllä?

    Yhteensä puolet ajetusta taajama ajosta, mikä kertoo myös kulutus puolet 1,8 koneen vertailukulutuksesta.
    Toyota valitsee tilanteisen mukaan kumpaa köyttää, ei sitä voi pakottaa käyttämään vain polttomoottoria, että sinun 10 L toteutuisi. Vedit päästöt keskusteluun, okei turpeella ja hiilellä ei ole puhtaan paperit millä ladattavalla sähköllä pää kertavedolla vaivaiset 50 km, ja sen jälkeen päästöt ja kulutus tuplaantuu hybridiin nähden.

    Meidän kannattaa alkaa lopetella toiston toistoa, mutta ei 10 L ole minun keksimä vaan Toyotan omilta sivuilta niiden "läpinäkyvien" koeajojen tuloksista laskettu. Periaatteella, että jos 50% matkasta on ajettu sähköllä ja keskikulutus 50km:n lenkillä on 5 litraa, niin sillä toisella puolikkaalla (25km), joka mentiin polttomoottorilla, keskikulutus on ollut 10 litraa, jotta koko matkan keskikulutus on 5L. Sieltähän voi laskea keskikulutuksen vaihdelleen 8 - 12 litraa per 100km polttomoottorin käytön osuudelta.

      
  • Minä ajan 45 L tankkauksella 800 km tankkia ei tietysti ajeta tyhjäksi, laske siitä polttomoottorin kulutus 400 km / 40 L jos se tuo lohtua lataussulkeisiin.
    Siinähän hybridin idea on, että keskikulutus polttomoottorilla alenee merkittävästi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Meidän kannattaa alkaa lopetella toiston toistoa, mutta ei 10 L ole minun keksimä vaan Toyotan omilta sivuilta niiden "läpinäkyvien" koeajojen tuloksista laskettu. Periaatteella, että jos 50% matkasta on ajettu sähköllä ja keskikulutus 50km:n lenkillä on 5 litraa, niin sillä toisella puolikkaalla (25km), joka mentiin polttomoottorilla, keskikulutus on ollut 10 litraa, jotta koko matkan keskikulutus on 5L. Sieltähän voi laskea keskikulutuksen vaihdelleen 8 - 12 litraa per 100km polttomoottorin käytön osuudelta.

    Mikä sun pointti tässä on? Juuri siihenhän pitääkin tähdätä, että kun moottori pyörii, niin se pyörii hyvän hyötysuhteen korkeilla kuormilla ja loput ajat se on stopissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Juu eli kokemus on nolla.

    Näin on, kahdesta itselataavasta kokemusta on, kulutus alle 5L / 100 km ilman välitankkauksia tai lataamista 900 km

    Volkswagen Passat Sedan GTE Plug-In Yhdistetty 1,4 Litraa/100 km
    Kuluttajan huijausta ei onnistu, ilman välitankkauksia tai lataamista 900 km

    Viiden litran luokkaan Passattinikin kulutus asettuu ilman lataamista.

    Pitäisikö siis Passatille ilmoittaa joku muu kuin lain vaatima tulos, jotta homma ei olisi huojaamista? Eihän tuossa edes puhuta yhtään mitään 900 kilometrin ajamisesta. Keksit omiasi tuohon EU:n määrittelemään mittaukseen, jotta pääset höpöttämään jotain sekavaa huijaamisesta. Onko sekin sitten puijaamista, kun sähkörangea lyhyemmillä matkoilla mennään bensan kulutuksella 0,0 l/100km?

      
  • muokattu 16.02.2020 23:34

    Volkswagen Passat Sedan GTE Plug-In Yhdistetty 1,4 Litraa/100 km
    Kyllä tuo on virallinen ilmoitettu luku, ajappa Helsingistä Lahteen pitääkö paikkansa, rulesin teorialla kuluttaja ei ymmärrä että sitä pitää ladata 50 km välein.
    Jos ja kun kuluttaja ei ymmärrä Itselataavan toimintaperiaatetta

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Meidän kannattaa alkaa lopetella toiston toistoa, mutta ei 10 L ole minun keksimä vaan Toyotan omilta sivuilta niiden "läpinäkyvien" koeajojen tuloksista laskettu. Periaatteella, että jos 50% matkasta on ajettu sähköllä ja keskikulutus 50km:n lenkillä on 5 litraa, niin sillä toisella puolikkaalla (25km), joka mentiin polttomoottorilla, keskikulutus on ollut 10 litraa, jotta koko matkan keskikulutus on 5L. Sieltähän voi laskea keskikulutuksen vaihdelleen 8 - 12 litraa per 100km polttomoottorin käytön osuudelta.

    Mikä sun pointti tässä on? Juuri siihenhän pitääkin tähdätä, että kun moottori pyörii, niin se pyörii hyvän hyötysuhteen korkeilla kuormilla ja loput ajat se on stopissa.

    Se vain, että itselataavan hybridin päästöt voi ajatella koko matkalle keskikulutuksen mukaan tai sitten sille osalle, jolla polttomoottori on käynnissä , jolloin myös keskikulutus pitää ottaa sille osamatkalle, jolloin keskikulutus on approx tuplat suurempi, koska bensan kulutus alun perinkin tietysti tapahtuu sillä osamatkalla ja koko reissun keskikulutus sitten alenee, kun välillä tulee jakajaksi kilometrejä ilman, että litrat lisääntyy.

    Mitä minä olen muutaman kerran ajanut vuokralla olleella H-CR:llä, niin polttomoottori ei ollut sammuksissa mitään pitkiä matkoja yhteen putkeen, paremminkin korkeintaan satoja metrejä kerrallaan, joten ihan hyvin voi laskea, että päästöjä syntyy tasaisesti keskikulutuksen mukaan eli koko ajan. Siinä mielessä itselataava hybridi ei kykene ollenkaan etenemään ilman paikallisia päästöjä toisin kuin ladattava hybridi.

    En ole tutkinut autojen keskikulutuksia sen kummemmin, mutta usean kerran vuodessa tulee ajettua vuokra-autoilla ja siinä saa tuntumaa eri automerkkeihin ja näkee keskikulutuksen mittaristolta. Ei ole mikään tieteellinen otanta. Viimeksi oli bensapassat-farmari ja mielikuvaksi jäi, että sen keskikulutus oli alle H-CR:n. Voi olla vääräkin muistikuva. Passatilla olisi ollut 6-7 litran välillä ja H-CR:llä aikoinaan 7 - 7.5.

    Tietysti erilaiset matkat ja eri määrä motaria ja oli H-CR:llä silloin suurempi kuormakin, kun meitä oli kolme matkalla sillä reissulla ja passatin tapauksessa olin yksin reissulla.

      
  • Jotkut trollit väittävät täällä, että Toyotan perus-hybridillä, jossa ei ole latausmahdollisuutta, pääsisi puolet MATKASTA sähköllä. Se ei pidä paikkaansa, ellei matka ole tosi lyhyt. Toyotan mainoksessa sanotaan kuitenkin näin: "Toyotan hybridillä ajat jopa puolet ajasta sähköllä – välillä enemmänkin." Sehän voi jopa toteutua, kunhan ollaan tarpeeksi kauan paikoillaan ja rullaillaan moottori sammuksissa. Ruuhkassa ja liikennevaloissa seisten varmaan useimmat nykyautot pääsevät puolet AJASTA nolla-kulutuksella, kun moottori sammuu auton ollessa pysähdyksissä.

      1
  • Toyotan hybridivoimanlähde osoitti koeajossa myös taloudellisuutensa. Hyvin katkonainen ajokaan ei nostanut kulutusta vaan Corolla oli siinä erityisen edukseen.
    Vaikka bensiinin kulutukseen tällä kertaa sisältyi maantie- ja kaupunkiajon lisäksi videokuvauspyörittelyjä, joissa tehdään kymmeniä u-käännöksiä ja kerta toisensa jälkeen kiihdytetään auto vauhtiin, Corolla kulutti alle kuusi litraa sadalla kilometrillä. Kulutusta pienentää tietysti se, että Toyotan huomaa aika usein kulkevan sähköllä.
    Juha Partanen

    Corollan hybriditekniikka onkin erittäin huomaamatonta. Hybridi-akkuja ladataan suoraan ajon aikana, eikä kuski mieti asiaa sen enempää.
    LänsiSuomi

      
  • muokattu 17.02.2020 10:44

    Perinteisellä moottorilla voi ylämäessä hetkellinen kulutus olla yli 10 litraa, mutta alamäkeen lasketellessa kulutus on polttomottoriautolla 0 g/alamäkikilometri, eli paikallisesti täysin päästötön.

    Hybridi voi ladata alamäessä tai risteykseen hidastettaessa sähköenergiaa minkä voi hyödyntää seuraavassa ylämäessä. Perinteisellä koneella voi rullata jos kykenee ennakoimaan, mutta rullausenergiaa ei saa ladattua talteen.

    On mielenkiintoista nähdä miten plug-in ja hybridihinnoittelu muuttuu kun tarjonta kasvaa. Tosin autonvaihto on edessä vasta noin 3 vuoden päästä, joten minulle tämä on vain jossittelua. Kahden litran säästö /100 km ei riitä kattamaan autonvaihdon pääomatappiota. Viimeksi vaihtoauton arvo ei riittänyt autoveroon, mutta onneksi CO2-autovero pikkuhiljaa alentaa "luonnollisella poistumalla" Suomi-auto-veron kohtuullisemmalle tasolle.

      
  • Minun ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota rullaako, vai mitä se hybriditekniikka on eri tilanteisiin valinnut.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minun ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota rullaako, vai mitä se hybriditekniikka on eri tilanteisiin valinnut.

    Se on enemmänkin kuljettajasta kiinni, eli missä vaiheessa nostaa jalan kaasupolkimelta / vapauttaa vakionopeussäätimen. Jäännösliike-energia sitten joko riittää hallittuun saapumiseen risteykseen, tai jarrutetaan liian kova vauhti hybridissä sähköksi ja/tai lämmöksi, ja perinteisissä autoissa lämmöksi + kulutetaan jarrupaloja.

    Hybridi ei ole kuitenkaan ikiliikkuja, eli hidastuksessa talteenotettu energia ei enää riitä kiihdyttämään takaisin saamaan ajonopeuteen.

      
  • muokattu 17.02.2020 12:59

    Useimmiten meille tarjotaan käsitystä, että ("itselataavan") hybridin hidastuksessa tallettama sähkö käytetään sitten seuraavassa kiihdytyksessä polttomoottorin apuna pienentämään kulutusta, mutta niin juurikaan ei tapahdu. Oikeasti se kiihdytys kannattaa tehdä ja tehdään käytännössä pelkän polttomoottorin voimin ellei se ole niin voimakas, että sitä sähköä tarvitaan myös avuksi. Silloin kun polttomoottoria käytetään sitä todellakin kannattaa käyttää hyvllä, suurella kuormituksella. Milloinkas hybridi sitten käyttää sen talletetun sähkön - silloin kun ajetaan niin kevyesti/hitaasti, ettei polttomoottoria kannata käyttää ollenkaan vaan se on kokonaan sammuksissa. Hyvin pienellä kuormituksella suurin osa käytetystä polttoaineesta menisi muuten vain moottorin omien vastusten voittamiseen (vrt. tyhjäkäynti n. 1 l/h eikä mitään pyörimisliikettä käytetä hyödyksi.)

    Minkäänlaista vastausta tämän ketjun alussa esittämääni kysymykseen ei muuten vielä ole tullut!

      
  • @FARwd kirjoitti:
    Mulla itselataava BMW 330e on kulkenut viime tankkauksen jälkeen reilut 720 km, josta sähköllä n. 500 km. Bensaa on kulunut n. 10 litraa. (Auto lataa itsekseen parkissa: riittää, kun johdon liittää autoon eikä tarvi käyttää moottoria tyhjäkäynnillä.)

    Hieno vastapallo 😀😀😀

      
  • muokattu 17.02.2020 13:24

    @HybridRules:

    No, korjataan vähän: ei pysty sähköajoon kuin bensa-agregaatillansa kirnuaman sähkön avulla

    No öhh katsos kun se on sen itselaavan hybridversion lähtökohta.

    Ongelma on siis siinä markkinoinnissa: (itselataavasta hybridistä) annetaan ymmärtää, että itselataava korvaa tai on vaihtoehto sille, että piuhalla ladataan sähkö, jolla ajetaan. Vaan ei se ole.

    Sinun olisi ehkä syytä vaihtaa levyä, koska neula on nykyisessä jumittunut pysyvästi.

    Plugariin voi ladata sähköä ulkoa

    Juu, jolla ajaa hyvin rajallisen määrän kilometrejä verrattuna täyssähköiseen.

    Autojen sähköistyksissä on muitakin vaihtoehtoja silloin kun mukana on polttomoottori ja kaikella pyritään vähentämään keskikulutusta ja tietysti päästöjä. Itselataavien autojen valmistajat eivät ko. malleille lupaa uuden mittausmenetelmän mukaan turhia, vaan hyvinkin oikeansuuntaisia grammalukuja. Sen sijaan plugariversioissaan valmistajat hyödyntävät mittauksen kestoa, johon pelkkä sähkö riittää pääsääntöisesti ja bensaa menee enää vähän. Näin grammamäärät jäävät muka pieniksi.

    Kun siirrytään käytännön ajoon ja matkoihin, joilla on merkitystä, niin itselataavan lupaus pätee selkeästi verrattuna plugarien kulutuksiin, joissa kulutukset eivät ole ollenkaan sitä luokkaa mitä mainoksissa luvataan. Tuota markkinoinnillista hämäystä sinun sokeat pisteesi eivät tunnista, vaikka sinulle kuinka vääntäisi. Et halua vastata tuohon liittyviin kysymyksiin millään tavalla. Ruuhkamiestä toisesta aiheen keskustelusta lainaten sinulle on Toyota mennyt tunteisiin. Et enää näe metsää puilta.

    Tulevaisuudessa se on päästötöntä mitä todennäköisimmin. Ja ainakin voimalaitoksen päästöt ovat helpommin hallittavissa, kun voimalaitos ei kurvaile siellä täällä ihmisten seassa niin kuin itselataavat bensavoimaloineen.

    Poistin tuosta "Toyota" -sanan, koska se hämärtää sinun näkökykyäsi, ilmeisen monella muullakin. Itselataavaa tekniikkaa käyttää nyt uutuutena niin moni muukin automerkki, että osoittaa vain pelisilmäsi pettäneen, kun jumitat yhteen merkkiin. Jos kuvittelet keskustelevasi täällä objektiivisesti nimittäin.

    Nythän Toyotallakin alkaa olla PHEV-malleja ja niihin voi rännittää ulkoista sähköä, jolloin varsinainen sähköajokin on mahdollista myös Toyota-merkkisillä autoilla

    Tuo osoittaa sen miten jumittunut olet oikeasti täysin epäolennaiseen asiaan, eli jonkinlaiseen tunteisiin menneeseen merkkihöpinääsi. Jos sinulla olisi yhtään laajempaa perspektiiviä, niin tuossa kuuluisi lukea jotakin tällaista:

    Eri automerkit ovat tuoneet markkinoille vaihtoehtoisia autojensa sähköistyksiä. Tarjonta on laajentunut tosin vasta aivan viimeisten vuosien aikana. Malleista riippuen mukana on näistä jokin, tai joillakin valmistajilla jopa kaikki: kevythybridit, itselataavat hybridit, plugin-hybridit ja täyssähköautot. Näissä on erilaiset tavat hyödyntää sähköä ajamisessa. Kaikki ovat tarvittavia askeleita päästöjen vähentämiseksi ja kuluttajalle ne antavat paremmin mahdollisuuksia valita autoja käyttötarpeen mukaan, mutta myös teknologian suhteenkin kuluttajalla on valinnanvaraa. Myös verottaja huomioi nämä vaihtoehdot pelkkiin diesel/bensamoottorisiin ratkaisuihin nähden. Täyssähköautoilla saavutettavaa kokonaismatkaa pidetään vielä osin lyhyenä, vaikka tässä näkyy selkeätä kehitystä. Miettimistä aiheuttaa latausinfra, joka on Suomessa vielä rakenteilla vasta, kun mietitään matkan päällä ollessa asiaa. Ladattavalla hybridillä matka jatkuu tietysti bensalla, koska sähköajo rajoittuu muutamiin kymmeniin kilometreihin. Diesel on edelleen hyvä ratkaisu erittäin paljon ajavalle, mutta etenkin bensamoottorisissa malleissa vaihtoehtoiset sähköistykset tuovat etuja myös kulutukseen.

    Voit kaikin mokomin kehittää tuosta vielä objektiivisemman version, HybridRules! Tuo oli minun nopeasti kehitetty versioni. En usko että pystyt, koska sinulla on mennyt joku tunteisiin ja levy pomppii paikallaan....

      
  • @_Quu kirjoitti:
    2 L v60 volvo kuluttaa 8,5 Litraa/100 km
    2,5 L hybridi camry 5 Litraa/100 km ei kannata jättää matkaa puoleenväliin.

    Onko tuo Camryn tilat tarjoavalle pikkuautolle vähän?

      
  • @NHB kirjoitti Quulle:

    Juu eli kokemus on nolla

    Mikä olikaan sinun kokemuksesi itselataavista, tai kevythybrideistä? Teillä kahdella on vastakkaiset kokemukset, joten kumpi on oikeammassa, jos se pelkästään olisi lähtökohta täällä keskustellessa?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota Camry 2,5 Hybrid yhdistetty 5,5 Litraa/100 km tämä virallinen luku pitää lupauksen vaikka ajaisit koko tankillisen yhtäjaksoisesti.

    Se nyt vaan on aika paljon tuolla kuljetuskyvyllä koko tankillinen kerralla ajettuna. Vanhan jo pari mallisukupolvea sitten tuotannosta poistuneen tilavamman auton vanhan moottoriversion vetämästä vaihteistosta puuttuu kaksi vaihdetta ja silti pikku pätkissäkin ajettuna koko kesärengaskauden keskikulutus jää lähes litran alle ihan uuden Camryn yhden tankillisen lyhyen mittauspätkän, ellei vedä perävaunua.

    Camry lisää tähän pienemmät tilat + uusi tekniikka + hybridi -> pitäisi ottaa litroja pois vanhaan malliin verrattuna.

    Miksi ei ota, vaan kuluttaa enemmän?

      
  • muokattu 17.02.2020 13:29

    @HybridRules:

    Minulla on sellainen kokemus H-CR:llä ajosta, että hybridi ei mene sähkömoottorivedolla kuin lyhyitä pätkiä kerrallaan.

    Kokemuksesi pitää varmasti paikkansa, sillä se on juurkin ominaista itselataaville hybrideille. Näin kaikki autonvalmistajat asian myös ilmaisevat. Mikä on siis kommenttisi clue?

    Sikäli hybridistä syntyy päästöjä tasaiseen tahtiin pitkin matkaa, mutta tietenkin vain polttomoottorin käydessä. Tosin päästöjä syntyy polton aikana ainakin tuplasti sen, mitä keskikulutuksesta voisi päätellä, koska bensaa poltetaan silloin ainakin tuplasti siihen nähden mitä keskikulutus antaa ymmärtää

    Voi itku mitä höpinää! Autoista ilmoitetaan keskikulutus, onko tuo nyt jotenkin ymmärryksesi ulottumattomissa. Jotta tuo lapsellinen kommenttisi asettuisi raameihin, niin sinä käytännössä väität ilman silmien räpäytyskään, että plugari vie aina ja joka paikassa bensalla ajettaessa 1,x l / 100 km, koska niistäkin annetaan juuri noin ymmärtää. Oletko nyt ihan varmasti tosissasi.

    Ihan Toyotan itse julkaisemien koeajojen perusteella auto kuluttaa vähintään kaksi kertaa enemmän polttoainetta per kilometri verrattuna keskikulutukseen

    Leukojesi loksuttelu senkun jatkuu tyhjää jauhaen. Olen pyytänyt sinulta tuohon tarkennusta käyttäen aiemmin mainittuja testilinkkejä. Ei ole kuulunut. Minusta se kertoo hyvin paljon argumentoinnistasi.

    Joka tapauksessa hybridillä ei voi ajaa ilman lähipäästöjä ollenkaan, koska siihen ei voi ladata ulkoista sähköä vaan kaikki tehdään mukana kulkevalla bensavoimalalla

    Sinulta jää nyt koko ajan pari pointtia mainitsematta: itselataavien ei ole esitettykään olevan päästöttömiä! Niiden grammamäärät vastaavat etenkin uuden mittaustavan perusteella niille ilmoitettuja kulutuksia. Toisin kuin plugareilla, joiden kulutuksia on tuossa esitetty ja niitä löytyy luettavaksi mm. 15.2. HS-artikkelista. Jostakin syystä sinulla on jokin sokea piste nyt tuossa kohtaa! Toki niillä pääsee murto-osan pitkällä matkalla ajaessa sähkölläkin, mutta sitten kulutus pompsahtaa useimmiten aivan toisiin lukemiin kuin millä autosi sinulle myytiin. Sähköajosta voi toki poimia rusinat pullasta hyvin rajatussa käytössä, jonka etua ei ole kukaan kieltänyt. Mutta sen perusteella mitä kukin on täällä kertonut keskikulutuksesta pitkällä aikavälillä, niin sinun päässäsi se kääntyy todistuksesi eikä markkinoinnilliseksi harhautukseksi. Josta kuitenkin syytät täysin toisenlaiseen sähköistykseen perustuvan auton samaa keskikulutusta. Joka on siis näistä kahdesta optiosta lähinnä totuutta jopa!

    Eikö sinua yhtään hämää asia tuosta näkökulmasta, vaikka olet päästänytkin aiheen tunteisiisi?

      
  • muokattu 17.02.2020 13:22

    @NHB kirjoitti:

    Pitäisikö siis Passatille ilmoittaa joku muu kuin lain vaatima tulos, jotta homma ei olisi huijaamista?

    Hyvä kysymys, mutta kohde väärä: sen tulisi mennä HybridRulesille, jolle tuollainen on normi. Tosin eri automerkille.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Onko tuo Camryn tilat tarjoavalle pikkuautolle vähän

    No niin, nyt päästiin ilmeisesti taas keskusteluun siitä, mikä onkaan persjalkaiselle sopivan kokoinen auto. Siinä vain unohtuu muut määritykset autojen kokoluokista. Siksi tuo 740GLE:n kommentti kuulostaa joidenkin mielestä (vääristellysti) siltä, että Camry ja Yaris ovat rinnakkaismallit...

      
  • muokattu 17.02.2020 14:14

    @Kumppani kirjoitti:
    @740 GLE kirjoitti:

    Onko tuo Camryn tilat tarjoavalle pikkuautolle vähän

    No niin, nyt päästiin ilmeisesti taas keskusteluun siitä, mikä onkaan persjalkaiselle sopivan kokoinen auto. Siinä vain unohtuu muut määritykset autojen kokoluokista. Siksi tuo 740GLE:n kommentti kuulostaa joidenkin mielestä (vääristellysti) siltä, että Camry ja Yaris ovat rinnakkaismallit...

    En ole varma mutta oliko volvomiehen pikkuauto tässä vertailussa V60? Toki siinäkin pikkuauton luokkaa venutetaan reilusti.
    Vai tarkoittiko Camryä pikkuautoksi?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit