Hybridit

1602 kommenttia
13468954
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Toki tuo vitosen keskikulutus on ihan hyvä bensalla kulkevalle autolle ja sehän se lopulta merkitsevä tulos on.

    Olen samaa mieltä.

    Kuten tässä on jo useassa viestissä todettu, auto kannattaa valita käyttötarpeen mukaan. Jos ajelee leijonanosan ajoistaan alle 50 km matkoja ja latausmahdollisuus järjestyy, niin silloin plugari on mainio valinta. Jollain muulla käyttöprofiililla välttämättä ei.

    Jotenkin sinä tunnuit unohtavan tuon kommenttisi kuitenkin tuossa "vitosen kulutusta" Toyotan sivulla hämmästellessäsi.

    Tämä ketju käsittelee hybridejä, joten eikö täällä sovi verrata erilaisia hybridi-ratkaisuja toisiinsa?

    Sitähän minä juurikin teen itsekin. Missä kohtaa sinulta se meni ohi?

    Jos sinä tyydyt siihen, että plugarin päästöt voi mitata sillä, että ajot tehdään akku täynnä ja matkalla kulutus ehtii olla nippa nappa alle 2 litraa, verrattuna itselataavaan hybridiin, niin kyllä sinä aika naiivisti teet johtopäätöksiä eri hybriditekniikoista. Sellaiseen sinun väitteesi kuitenkin viittaavat. Pistetäänpä samat plugarit tyhjillä akuilla liikkeelle, niin katsotaan miten se niiden itselataava latauspuoli tuo hyötyjä. Lisäksi pitäisi olla n. saman kokoiset autot kaiketi viivalla vain itselataaviin hybrideihen verrattavaksi.

    Sinullekin vinkiksi se HS:n 15.2. juttuun miten harhaanjohtavaa laboratoriamittaustapa edelleen on. Toki siihen on kiva vedota - sinunkin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Minulla ainakin moottori pysyy hyvin halukkaasti käynnissä Power-moodilla ajettaessa (paitsi vakkarilla) kun taas muilla moodeilla se sammuilee normaalilla tavalla.

    Koska Quu ei mukamas piittaa kulutuksesta ja ajelee jollakin Sport-moodilla, niin mitä sinun autosi ekomoodikulutus sitten on ollut käytännön ajossa vaihtelevissa tilanteissa? Oletko seurannut paremmin, tai tarkemmin itse?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minulla ainakin moottori pysyy hyvin halukkaasti käynnissä Power-moodilla ajettaessa (paitsi vakkarilla) kun taas muilla moodeilla se sammuilee normaalilla tavalla.

    Koska Quu ei mukamas piittaa kulutuksesta ja ajelee jollakin Sport-moodilla, niin mitä sinun autosi ekomoodikulutus sitten on ollut käytännön ajossa vaihtelevissa tilanteissa? Oletko seurannut paremmin, tai tarkemmin itse?

    En. Olen ajellut milloin milläkin moodilla tilanteen mukaan ja tankannut sitten 1100-1200 km:n päästä. Sport-moodilla moottori kuitenkin on pääosin käynnissä silloinkin kuin se muilla moodeilla sammuu. Ei mitään hajua, mitä se vaikuttaa kulutukseen. Kuvittelisin kuitenkin kulutuksen tuolloin lisääntyvän jonkin verran. ECO-moodia ei tule käytettyä paljoa. Jonossa köröttelyyn se on ihan hyvä. Se kuulema vähentää myös sekä lämmityksen että viilennyksen tehoa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Kuten tässä on jo useassa viestissä todettu, auto kannattaa valita käyttötarpeen mukaan. Jos ajelee leijonanosan ajoistaan alle 50 km matkoja ja latausmahdollisuus järjestyy, niin silloin plugari on mainio valinta. Jollain muulla käyttöprofiililla välttämättä ei.

    Jotenkin sinä tunnuit unohtavan tuon kommenttisi kuitenkin tuossa "vitosen kulutusta" Toyotan sivulla hämmästellessäsi.

    En ymmärrä mitä tarkoitat.

    Tämä ketju käsittelee hybridejä, joten eikö täällä sovi verrata erilaisia hybridi-ratkaisuja toisiinsa?

    Sitähän minä juurikin teen itsekin. Missä kohtaa sinulta se meni ohi?

    Kritisoit, miksi vertailen plugareita perushybrideihin. Nyt se sitten onkin ok.

    Jos sinä tyydyt siihen, että plugarin päästöt voi mitata sillä, että ajot tehdään akku täynnä ja matkalla kulutus ehtii olla nippa nappa alle 2 litraa, verrattuna itselataavaan hybridiin, niin kyllä sinä aika naiivisti teet johtopäätöksiä eri hybriditekniikoista.

    Minulla oli käynnissä keskustelu Quu:n kanssa, jossa yritin osoittaa hänelle, miten plugarissa voi olla jollakulle järkeä. Sinä tulit takavasemmalta mukaan keskusteluun omista lähtökohdistasi ja aloit meuhkaamaan omaa agendaasi, joka ei liity mitenkään Quu:n kanssa käymääni keskusteluun. Yritä nyt ryhdistäytyä.

    Jotenkin tämä ladattava vs ei-ladattava hybridi -keskustelu tuntuu menevän osalla porukasta todella vahvasti tunteisiin. Jos se nyt jollekin on epäselvää, niin minulla ei ole mitään Toyotaa, tai sen hybridejä vastaan, olen aiemmin ajanut ko konsernin autolla. Itse asiassa ne ovat minulle täysin yhdentekeviä, ihan samalla tavoin kuin kaikki muutkin hybridit, oli ladattavia tai ei. Ajakoon kukin millä lystää - minä olen valinnut täyssähkön.

      2
  • muokattu 17.02.2020 12:23

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    En ymmärrä mitä tarkoitat.

    En hämmästy toisaalta...

    Kritisoit, miksi vertailen plugareita perushybrideihin. Nyt se sitten onkin ok.

    Jos sinusta on hyvä kysymys, miksi appelsiini ei ole omena, niin siinä tapauksessa voidaan ajatella sinun käymäsi vertailuasetelma olevan asiallinen. Koska sellaiselta vaikutelmalta en ole voinut välttyä.

    Minulla oli käynnissä keskustelu Quu:n kanssa, jossa yritin osoittaa hänelle, miten plugarissa voi olla jollakulle järkeä.

    Miksi yrität käydä sitä sillä tavalla, että yrität osoittaa asian niin ettei itselataavassa olisi? Silloin ei käydä keskustelua siitä, kuinka pitkälle jommalla kummalla versiolla pääsee sähköllä, vaan monesta muustakin näkökulmasta.

    Jotenkin tämä ladattava vs ei-ladattava hybridi -keskustelu tuntuu menevän osalla porukasta todella vahvasti tunteisiin. Jos se nyt jollekin on epäselvää, niin minulla ei ole mitään Toyotaa, tai sen hybridejä vastaan

    Jotenkin sinulle tuo Toyota on mennyt tunteisiin, koska käyt näköjään sinäkin Toyota vastaan plugarit-väittelyä. Yritä nyt ryhdistäytyä ja päättää, käytkö merkkitaistelua, tekniikkataistelua, vai käyttötarvetaistelua. Sitä voi käydä ilman merkkikohtaisuuteen menemistäkin, eikö?

      
  • muokattu 17.02.2020 15:43

    Toyotan menestys näkyi myös mallikohtaisessa Top 10 -listauksessa, jonne joulukuussa japanilaisvalmistajan malleista ylsi vain Corolla. Nyt Corolla on listan ykkönen
    1. Toyotta Corolla 675 kappaletta
    2. Škoda Octavia 512
    3. Toyota Yaris 418
    4. Nissan Qashqai 362
    5. Ford Focus 349
    6. Volvo XC60 323
    7. Volvo V60 240
    8. VW T-ROC 238
    9. Toyota RAV4 233
    10. Toyota C-HR 219

    Onko mainoslauseen kusetus onnistunut, vai onko asiakkaat tiedostaneet itselataavan hybridin edut.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Ruuhkamies kirjoitti:

    En ymmärrä mitä tarkoitat.

    En hämmästy toisaalta...

    Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.

    Kritisoit, miksi vertailen plugareita perushybrideihin. Nyt se sitten onkin ok.

    Jos sinusta on hyvä kysymys, miksi appelsiini ei ole omena, niin siinä tapauksessa voidaan ajatella sinun käymäsi vertailuasetelma olevan asiallinen. Koska sellaiselta vaikutelmalta en ole voinut välttyä.

    Tuo on omaa tulkintaasi. "Hybridit" -otsikon alla on täysin asiallista käydä keskustelua eri hybridi-toteutusten eroista.

    Minulla oli käynnissä keskustelu Quu:n kanssa, jossa yritin osoittaa hänelle, miten plugarissa voi olla jollakulle järkeä.

    Miksi yrität käydä sitä sillä tavalla, että yrität osoittaa asian niin ettei itselataavassa olisi? Silloin ei käydä keskustelua siitä, kuinka pitkälle jommalla kummalla versiolla pääsee sähköllä, vaan monesta muustakin näkökulmasta.

    Taas omaa tulkintaasi, etkä sinä aseta reunaehtoja minun ja kolmannen osapuolen käymälle keskustelulle.

    Jotenkin tämä ladattava vs ei-ladattava hybridi -keskustelu tuntuu menevän osalla porukasta todella vahvasti tunteisiin. Jos se nyt jollekin on epäselvää, niin minulla ei ole mitään Toyotaa, tai sen hybridejä vastaan

    Jotenkin sinulle tuo Toyota on mennyt tunteisiin, koska käyt näköjään sinäkin Toyota vastaan plugarit-väittelyä. Yritä nyt ryhdistäytyä ja päättää, käytkö merkkitaistelua, tekniikkataistelua, vai käyttötarvetaistelua. Sitä voi käydä ilman merkkikohtaisuuteen menemistäkin, eikö?

    Toyotan toi mukaan keskusteluun muut henkilöt - en minä. Taistelu on ainoastaan korviesi välissä.

    Tällainen meta-keskustelu on äärimmäisen puuduttavaa, joten jätän tämän haaran tähän. Jatkan toki mielelläni itse aiheesta.

      2
  • muokattu 20.02.2020 14:29

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eikä Toyota camry ole pieni auto 5,2 l/100 km

    Ei varmaan Corollakuskin mielestä.

    Mutta selvästi tilavampaa autoa samoilla litroilla ajavalle se on pieni. Ja siinä kulutuksessa on jo pohjoisen talvi, ajoittainen perävaunun ja pyörätelineen veto ja paljon Webaston käyttötunteja mukana.

      
  • Kyllä camry on isot henkilöautot kategoriassa. Luokituksia ei tehdä 740 GLE:n taulukon mukaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eikä Toyota camry ole pieni auto 5,2 l/100 km

    Ei varmaan Corollakuskin mielestä.

    Mutta selvästi tilavampaa autoa samoilla litroilla ajavalle se on pieni. Ja siinä kulutuksessa on jo pohjoisen talvi, ajoittainen perävaunun ja pyörätelineen veto ja paljon Webaston käyttötunteja mukana.

    5,2 l/70km

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kyllä camry on isot henkilöautot kategoriassa. Luokituksia ei tehdä 740 GLE:n taulukon mukaan.

    Ei nyt takerruta tähän luokitukseen, vaan keskitytään ihmettelemään, miksi moderniksi väitetty hybridi uudella voimalinjalla kuluttaa yhtä paljon kuin vuosikymmenen vanha tiloiltaan suurempi auto?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Ei nyt takerruta tähän luokitukseen, vaan keskitytään ihmettelemään, miksi moderniksi väitetty hybridi uudella voimalinjalla kuluttaa yhtä paljon kuin vuosikymmenen vanha tiloiltaan suurempi auto?

    Mikä auto!

      
  • muokattu 20.02.2020 20:55

    Kyllä kai diesel aina kuluttaa hieman vähemmän. E-sarjan farmari dieselhybridi kulutti 3,5 litraa/100 km kun taas BMW:n sedan bensalataushybridi kulutti 4,2 litraa satasella (Ruotsin Automotorsportin vertailussa.) Bemari tosin oli nelivetoinen ja Mersu takavetoinen.

    Toyota Camrya muuten näkee taksikäytössä. Taitaa olla ainoa/ainoita taksiautoja jotka ovat bensakäyttöisiä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllä camry on isot henkilöautot kategoriassa. Luokituksia ei tehdä 740 GLE:n taulukon mukaan.

    Ei nyt takerruta tähän luokitukseen, vaan keskitytään ihmettelemään, miksi moderniksi väitetty hybridi uudella voimalinjalla kuluttaa yhtä paljon kuin vuosikymmenen vanha tiloiltaan suurempi auto?

    Eipä se kymmenen vuotta vanha Mersu kokoisekseen järin tilava ole, piene tila-auton tilat valtavassa laivassa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eikä Toyota camry ole pieni auto 5,2 l/100 km

    Ei varmaan Corollakuskin mielestä.

    Mutta selvästi tilavampaa autoa samoilla litroilla ajavalle se on pieni. Ja siinä kulutuksessa on jo pohjoisen talvi, ajoittainen perävaunun ja pyörätelineen veto ja paljon Webaston käyttötunteja mukana.

    Uusi Camry hybrid on sisätiloiltaan isompi E mersua ja siksi taksikäytössä edullinen hyvin varustein takapenkkiläisille.

      
  • @▫️ kirjoitti:

    Toyota Camrya muuten näkee taksikäytössä. Taitaa olla ainoa/ainoita taksiautoja jotka ovat bensakäyttöisiä.

    23.1.2018
    Mercedes-Benzillä oli viime vuonna 30 prosentin markkinaosuus Suomen takseista, mutta nyt Cabonline ostaa 160 Toyota Prius+ -hybiridtila-autoa.
    Aurista ja nyt corollaa on ollut jo vuosia paljon pääkaupunkiseudulla

      1
  • Toyota Prius+ on seitsemänhengen taksi ja siksi suosittu takseissa jo kauan.

      
  • Vaikka mersu oli lukumääräisesti suurin takseissa viimevuonna niin esteettömät sprinterit kun otetaan pois luvuista niin Toyota on lukumääräisesti suurin.

      
  • muokattu 20.02.2020 22:19

    @Lukija31722 kirjoitti:
    5,2 l/70km

    Kun noin kauniisti pyydät, niin viimeisten 105.426 km matkalle on tankattu 106 kertaa yhteensä 5610 litraa, eli 5.32 sadalle.

    Siitä matkasta on perävaunua vedetty 13 tankillisella. Muutamana päivänä lämpötila on yltänyt NEDC normimittauslukemaan, mutta sen edestä niillä 29 tankillisella kun Webastoa on tohotettu, on lämpötila ollut vähintään 40 astetta normimittauslämpötilan alapuolella. Noin puolet matkasta on ajettu alle 25 km työmatkoilla.

    Edelleen sitä mieltä, että 5.2 sadalle ei ole tämän kokoluokan polttomoottoriautollekaan mitenkään saavuttamattoman pieni kulutus, hybridistä puhumattakaan. Montako tonnia Camrylla saa vetää, että on varmasti tasapuolinen vertailu?

      
  • muokattu 20.02.2020 22:33

    @Peterstar kirjoitti:
    Eipä se kymmenen vuotta vanha Mersu kokoisekseen järin tilava ole, piene tila-auton tilat valtavassa laivassa.

    Itse asiassa lyhyempi ja kapeampi kuin Lexus ES. Camry on sentään puolitoista senttiä kapeampi, vaikka pidempi sekin on. Minun mielestäni nämä ovat käytännössä saman kokoisia laivoja kaikki, mutta saa toki olla eri mieltäkin. Jos tallin koko rajoittaa mittoja, Lexus on näistä ensimmäinen karsiutuja, joka ei mahdu.

    Tilavertailussa mikään näistä sedaneista ei pärjää sisätilojen ehdoilla suunnitelluille ulkomitoiltaan pienemmille people movereille. Sisätilojen toimivuus riippuu siitä, mistä kohdasta mitataan ja mihin suuntaan. Minulle leveys ja jalkatilat eivät ole kynnyskysymys, koska ne riittävät aina. BMW 300 ja vanhan Mercedes C-sarjalaisen (S204) korimallin jalkatilat ovat minulle aivan sopivat kuskin penkki itselleni asetettuna.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Kun noin kauniisti pyydät, niin viimeisten 105.426 km matkalle on tankattu 106 kertaa yhteensä 5610 litraa, eli 5.32 sadalle.

    No on se edullista, ja vielä saa vetää. Vetotarpeeseen Toyota tarjoaa hybridi verrokkia:
    Täyteen ladattuna uusi RAV4 Plug-in Hybrid yltää luokkansa parhaaseen, jopa 65 km sähköajokantamaan (WLTP). Lisäksi tähtäimessä on luokkansa paras taloudellisuus yhdistettyä kulutusta vastaavalla, alle 30 g/km* -lukemalla. Perävaunumassa jarruin (kg) 1500

      
  • Camryllä ei voi vetää mitään eli vetokyky on nolla kiloa. Jos joutuu peräkärryä käyttämään niin silloin varmaankin autovalinta on jokin muu kuin Camry.

      
  • muokattu 20.02.2020 23:09

    @_Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Kun noin kauniisti pyydät, niin viimeisten 105.426 km matkalle on tankattu 106 kertaa yhteensä 5610 litraa, eli 5.32 sadalle.

    No on se edullista, ja vielä saa vetää. Vetotarpeeseen Toyota tarjoaa hybridi verrokkia:
    Täyteen ladattuna uusi RAV4 Plug-in Hybrid yltää luokkansa parhaaseen, jopa 65 km sähköajokantamaan (WLTP). Lisäksi tähtäimessä on luokkansa paras taloudellisuus yhdistettyä kulutusta vastaavalla, alle 30 g/km* -lukemalla. Perävaunumassa jarruin (kg) 1500

    Hyvä juttu, että Toyotakin alkaa tehdä plug-in hybridejä. Onko niissä samanlainen voimalinja muuten, mutta isompi akku ja töpselilataus itselataamisen lisäksi? Että onko Toyotalle plug-in hybridin tekeminen niin simppeli juttu? Minun vähäisen H-CR -ajokokemuksen perusteella auto aina kiihdytti huudattamalla bensakonetta ja mietin vain, että johtuiko se siitä, että hybridin pienessä akussa ei oikein riitä ampeereja kiihdytykseen vai onko voimalinja sellainen, että sähköllä mennään mieluummin tasaista vauhtia pelkästään? Eikö siinä ole planeettavaihde, jossa se pikkupyörä on sähkömoottorilla käytetty?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Hyvä juttu, että Toyotakin alkaa tehdä plug-in hybridejä. Onko niissä samanlainen voimalinja

    VAIHTEISTOT Vaihteiston tyyppi Portaaton eCVT-automaatti
    SUORITUSKYKY Huippunopeus (km/h) 180 0–100 km/h (s) 6,2*

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Toyotan menestys näkyi myös mallikohtaisessa Top 10 -listauksessa, jonne joulukuussa japanilaisvalmistajan malleista ylsi vain Corolla. Nyt Corolla on listan ykkönen
    1. Toyotta Corolla 675 kappaletta
    2. Škoda Octavia 512
    3. Toyota Yaris 418
    4. Nissan Qashqai 362
    5. Ford Focus 349
    6. Volvo XC60 323
    7. Volvo V60 240
    8. VW T-ROC 238
    9. Toyota RAV4 233
    10. Toyota C-HR 219

    Onko mainoslauseen kusetus onnistunut, vai onko asiakkaat tiedostaneet itselataavan hybridin edut.

    Luultavimmin tuohon kysymykseen on vastaus että sekäkö että. Ja eikö Toyotan varsinkin tietyt mallit ole jo kauan myyneet hyvin (kun ihmiset pääsivät riisikuppifobiasta eroon)?

    Tottahan yleinen puhe autojen sähköistymisestä tukee Toyotan harhautustaktiikkaa markkinoinnissa ja Toyotoiden hintataso on vähintään kohtuullinen.

    Itselataava hybridi voi olla jopa porttiteoriaa toteuttava eli tukea myöhempää siirtymistä aitoon sähköajoon joko osana bensakoneautoa plugarilla tai ihan täyssähköautolla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Ei nyt takerruta tähän luokitukseen, vaan keskitytään ihmettelemään, miksi moderniksi väitetty hybridi uudella voimalinjalla kuluttaa yhtä paljon kuin vuosikymmenen vanha tiloiltaan suurempi auto?

    Mitäs sitä paljastamaan sitä maailman kulutuksellisesti edistyksellisintä autoa, jo kymmenen vuotta sitten, tuon enempää....

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @740 GLE kirjoitti:

    Ei nyt takerruta tähän luokitukseen, vaan keskitytään ihmettelemään, miksi moderniksi väitetty hybridi uudella voimalinjalla kuluttaa yhtä paljon kuin vuosikymmenen vanha tiloiltaan suurempi auto?

    Mitäs sitä paljastamaan sitä maailman kulutuksellisesti edistyksellisintä autoa, jo kymmenen vuotta sitten, tuon enempää....

    Vastasit kritiikkiini Camryn moderniksi väitetystä kulutuksesta verrattuna sitä selvästi VANHEMPAAN tekniikkaan.

    On oma asiasi, jos sinulle viittaus 10 vuoden malli-ikään tarkoittaa "teknisesti edistyneintä" vielä senkin jälkeen kun sen seuraajan seuraajaa seuraava malli on jo esitetty maskeerattuna ja teipit poistetaan 2 viikon kuluessa. Maaliskuun 3 päivä puhutaan siis jo neljänneksi uusimmasta malliversiota, jonka moottori ja vaihteisto ovat poistuneet kyseisen korimallin tuotannosta jo vuosia sitten.

    En myöskään halua väitellä mielipiteestäsi, että neljän korimallin takainen automalli on sinulle "teknisesti edistyneintä" tekniikan tasoa.

    Mutta se, että yrität implikoida myös minun kuvittelevan sinun tavoin pian neljän korimallin takaista muinaisjäännettä tekniikan viimeiseksi sanaksi on kommunikointitavallesi ominaista ilkeilyä ja riidan haastamista heittelemällä olkiukkojasi muiden päälle.

    Auton merkkiä ei tarvitse sanoa, koska kaikki tietävät sen jo. Sen tiedät myös sinä, vaikka sitä itse parhaiten tietämästäsi syystä silti taas kyselet. Lisäksi merkin mainitseminen saa teidät preemioangstiset irtoamaan henkseleistänne heti jos näyttää siltä, että kalliimmassa saattaisi olla yhtään mitään parempaa kuin halvemmassa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    No on se edullista, ja vielä saa vetää. Vetotarpeeseen Toyota tarjoaa hybridi verrokkia:
    Täyteen ladattuna uusi RAV4 Plug-in Hybrid yltää luokkansa parhaaseen, jopa 65 km sähköajokantamaan (WLTP). Lisäksi tähtäimessä on luokkansa paras taloudellisuus yhdistettyä kulutusta vastaavalla, alle 30 g/km* -lukemalla. Perävaunumassa jarruin (kg) 1500

    Pieni vetopaino ja hyvä kiihtyvyys eivät olisi minulle rajoitus. PHEV tarjoaisi työmatkallani selkeän edun, mutta paljonkos joudun maksamaan välirahaa 235.000 km ajetulla dieselillä tuohon vaihtaessa ja paljonko RAV4 kuluttaa akun "loputtua", että voin vähän kuutioida kustannuksia?

    Onhan myös suksiluukku varmasti saatavilla ja onhan neliveto varmasti takapainoisella voimanjaolla?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    a ja paljonko RAV4 kuluttaa akun "loputtua", että voin vähän kuutioida kustannuksia?

    Onhan myös suksiluukku varmasti saatavilla ja onhan neliveto varmasti takapainoisella voimanjaolla?

    Sanovat että muuttuu tavallisiksi hybridiksi, rav4 hybridin virallinen mitattu yhdistetty 5,5 / 5,7 litraa/100 km
    Ei siis mitään taloudellista järkeä vaihtaa ehjää dieseliä raviin, suksiluukulla tai ilman.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit