Sähköpyöräilyn tarjonnan puutteista

9 kommenttia
muokattu 23.02.2020 16:03

Suomi on sikäli erikoinen maa, että meillä on neljä vuodenaikaa, kohtalaisen huonokuntoiset tiet ja pitkät välimatkat. Nykyään taitaa myös tuulisuus olla iso tekijä hyötypyöräilyä miettivälle. Nämä kaikki tekijät puoltavat sähköavusteista pyöräilyä perinteiseen verrattuna.

Tein ison urakan etsimällä netin kautta todellista vanhan mallin käyttö-/retkipyörää sähköavustuksella varustettuna ja löysin peräti kaksi pyörää koko netistä, joissa on tähän tarkoitukseen vaadittavat ominaisuudet. Luonnollisesti, kumpaakaan ei saa ostettua Euroopasta.

Ensimmäinen vaatimus ovat tietenkin lokarit, tarakka yms. varusteet joko ostettaessa tai vähintään kunnon kiinnityspaikat näille. Ilman ei pitkiä matkoja viitsi ajella.
Toinen vaatimus, kun on kyseessä sähköavusteinen pyöräily on tietenkin akku pyörän rungon ulkopuolella, jotta sen vaihtaminen pitkän ajopäivän aikana on mahdollista. Samalla poistuu se suurin haitta näissä hienommissa integroidun akun pyörissä, että sillä pyörällä voisi ajaa myös talvella - akun saa työpäiväksi lämpimään. Tätä rakenteellista ratkaisua myös TM ei ikävä kyllä ole huomioinut testeissään etuna vaan haittana vedoten ulkonäköön. Kuitenkin normaalina talvena akku kärsii (vanhenee nopeammin) ja menettää ison osan kertalatauksestaan jos pyörän akku on ulkona työpäivän ajan hiemankaan kovemmassa pakkasessa.
Kolmas pitkän ajon vaatimus on käyrä tanko, siinä kun saa ranteitaan säästeltyä ajoasentoa vaihtamalla ja välttää monien maastopyöräilijoiden kokemat hermokanavatulehdukset mitä suora tanko aiheuttaa pidemmässä ajossa herkästi.

Kumpaakaan näistä vaatimukset täyttävistä pyöristä ei siis saa Suomeen, sillä niitä ei myydä Euroopassa. Meillä täällä on vain perus 1900-luvun alun "mummonpyörästä" muunneltuja suoratankoisia laitteita. Jos on käyrä tanko, on akku piilotettu rungon sisään, jottei ajaja vaan paljastuisi ensi silmäyksellä sähköpyöräilijäksi (kommentti lainattu netistä löytyviltä ulkomaisilta testaussivuilta) ja tarakat, lokarit sekä niiden kiinnityspaikat loistavat poissaolollaan. Jotta tällaisia käyttöpyöriä olisi myynnissä meilläkin, eikä vain rapakon takana, pitäisi niitä jossain esitellä ja testata. Tässä olisi mielestäni kuitenkin sopivaa haastetta erittäin monipuolisesti asioita testaavalle TM:n toimituksellekin.

  
  • muokattu 23.02.2020 16:06

    Mitä tarkoitat rungon ulkopuolisella akulla? Saahan integroidutkin akun helposti pyörästä irti. Näin ainakin niissä maastureissa, joita olen kokeillut.

    Laita hakukoneeseen "sähköavusteinen gravel", niin joitain vaihtoehtoja tulee vastaan. Lokareille ja tavaratelineelle pitäisi graveleissa yleensä paikat olla. Retkipyöräkäyttöön sähköavusteista en ottaisi, kun ajomatkat on pitkiä ja latauspaikat määrittelee etapit.

      
  • On totta, ettei etenkään mtb pyörissä ole välttämättä edes ajateltu tarakkaa ja kunnon lokasuojia. Itseltäni kului viikkoja keksiä miten ne laitoin.

    Suomesta kyllä löytyy valikoimaa ja anna liikkeen laittaa lisätarvikkeet, jollei ole asennettuna. Valikoimaa on jo niin paljon, ettei TM kykene niitä vertaamaan.

    Riittäisikö helposti asennettavat nousukahvat korvaamaan käyrän tangon?

      
  • Minusta nousukahvat ei korvaa käyrää tankoa. Tietysti hiukan otetta saa niilläkin vaihdeltua, mutta koen nousukahvoilla ajamisen kuin olisi kädet levällään. Suora tanko on jo muutenkin leveä ja kahvat vielä sitä leventää. Pitäisikin laittaa ne keskelle tankoa, mutta se ei taida käytännössä onnistua. Ylipäätään nousukahvoissa ongelmana on, että jarrut ja vaihteet jäävät pois sormien ulottuvilta eli rentous ajamisesta katoaa.

    Olisikohan Orbea Gain aloittajalle sopiva?

    https://www.bikeshop.fi/Orbea-Gain-D30/ekauppa/pORGAD30/

      
  • muokattu 24.02.2020 17:42

    @Vital kirjoitti:
    On totta, ettei etenkään mtb pyörissä ole välttämättä edes ajateltu tarakkaa ja kunnon lokasuojia. Itseltäni kului viikkoja keksiä miten ne laitoin.

    Vasta toinen kiinnitysratkaisu osoittautui toimivaksi, kun ensimmäisen puolivirallisen tilalle metallista valmistamani billet-osa näyttää kestävän takalokasuojan kiinnikkeenä. Toinen juttu on erikoinen rengaskoko, kun Plussakoon renkaille sopivia loksuja ei ole edes liiemmälti tarjolla. Cube tekee yhtä varsin toimivaa sarjaa, vaikka ainakin Konan käyttämään Rocksin etuhaarukkaan sen joutuukin asentaa adapterirenkaan kera, jolloin kiinnityksen tukevuus hieman kärsii (vain kerran lentänyt lepikkoon vauhdista).

    Onko vanhuuden merkki, kun ei viitsi kerätä kuraa ja poronpapanoita takin selkämykseen?

      
  • Selvittelin nimenomaan tuota gravel-mallistoa ja kyselin hyvin monesta pyöräliikkeestä asiaa. Yhdessäkään mallissa ei ollut tarakalle valmiita pultinreikiä, jolloin tietenkin olisi ollut myös paikat lokareiden kiinnitykselle. Selvittelin asiaa myös muualta Euroopan alueelta, sama vastaus. Ilmeisesti ei ollut tullut mieleen laittaa tällaista yhdistelmää -gravel + sähkö + retkivarustus. Gravel kyllä löytyy näillä spekseillä, mutta tuo sähkö ei. Sähkön taka-ajatus on siinä, että talvellakin pääsee auraamattomilla kaduilla laukkujen kanssa eteenpäin ja retkillä se on taas ehkä enemmänkin vaihtoehto. Jenkeissä pari mallia myynnissä.

      
  • muokattu 25.02.2020 23:37

    Bikeshopin kuvan Orbeassa kyllä kiinnikkeet näyttäisi olevan ainakin takana. Etutelineestä en tiedä.

    Tubuksen mallistossa on myös osat, jolla telineen saa kiinni sileisiin putkiin.

      
  • Kyselin asiasta silloin taannoin heiltä, silloin tilanne oli että "ei oo". Nyt näemmä tullut ensimmäisiä malleja näillä spekseillä. Mikäköhän on tuollaisen akun käyttökesto täysteholla tuon moottorin kanssa?

      
  • Mikä estää tilaamasta mieleistään fillaria Euroopan ulkopuolelta?

      
  • Tuontiverot ja pyörän mittasuhteet ovat näissä aina hankalia ilman kokeilua. Lisäksi, hyvin monet tahot eivät toimita Eurooppaan tuolta rapakon takaa. Erityisesti yhdestä tuli vastauksena, etteivät voi toimittaa Euroopan toimiston ohitse pyöriä ja EU-toimistosta todettiin, että ei ole meidän markkinoilla. Nämä on näitä kauppakuvioita toisinaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit