Volvo S/V90

1685 kommenttia
15152535557
  • Kierrätys on tätä päivää, hyvän käytetyn kaluston tuonti on ympäristöteko. Luonnonvarojen kannalta on hyvä asia, mitä vähemmän uusia pukkaa hihnalta liikenteeseen.

      
  • muokattu 24.02.2020 23:49

    @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    300 kilometrin päässä kulutukset asettuivat arvoihin: Volvo 7,5, BMW 7 ja Mersu (diesel) 5,9 l/100km. Melko suuria ovat kaikkien näiden kulutukset, vaikka keskinopeus oli matalahko (noin 50 km/h) ja lämpötila neljä astetta plussan puolella.

    Niin ovat, eikä noin pitkän ajomatkan jälkeen voi edes syyttää kylmän turbiiniautomaatin tahmean lähdön kulutuslisää?

    Toinen asia, mikä pisti silmiin tuossa on Volvon suorituskyvyttömyys sähköllä ajettaessa. 25,2 sekuntia sataseen kuulostaa ennemminkin jonkin Kupla-Volkkarin suoritukselta kuin 2020-luvun premiumautolta.

    Pumppuruuvattu W124 250D vaikuttaa tuohon verrattuna jo ihan tykiltä. Jos muistan oikein, että Volvon sähkömoottori on 100 kW luokkaa, niin silloin jokin ei silloin täsmää, koska ripeämmin silläkin pitäisi ehtiä?

    Volvon T8:ssa takavedon sähkömoottori on 65kW.

    T8 on hybridi eikä sähköauto. T8 kiihtyy aivan riittävästi, mutta käyttää silloin bensakoneen tehoa+takavedon sähkömoottoria + 34kW:n boosteria eli kampiakseliin integroitua synkronimoottoria.

    Kukin saa olla mitä mieltä haluaa, mutta kyllä minä mieluummin ajan sähkökäytöllä mahdollisimman pitkän matkan kuin kiihdyttäisin jyrkästi sähköllä. Ajoakku on muutenkin turhan pieni.

    Otan myös mieluummin bensawebaston kuin sähkölämmityksen. Puntaroin tuossa vähän aikaa sitten MB GLE 350 de 4maticia seuraavaksi autoksi ja kävin jopa koeajamassa sen diesel-version. (Hybridimallin valmistus alkaa vasta maaliskuussa) Siinä on hyvä sähkösäde ja sikäli sähkölämmitys perusteltu, siis että lämmitys ei lie lyhentävän ajosädettä prosentuaalisesti paljoakaan. Mutta huonoa on se, että joutuisi räknäilemään ajoakkuun tehoa seuraavan aamun lämmitystä varten, kun auto on yön yli jossain, missä ei saa lämmitystä piuhasta otettua.

    Minäkin yritin plugarin hankkimisen jälkeen maksimoida sähköajon mm. ajonaikaista lämmitystä välttämällä. Moottorinhan ei tarvitse käydä vaan bensakäyttöinen lisälämmitin hoitaa homman, jos penkki- ja rattilämmitys ei riitä. Lähtiessähän auto on lämmitetty tietysti ja siis bensalla. Siis lähtö lämmitetyllä autolla ja lisälämmitinkin pois päältä. Ei oikein tolkkua, mieluummin ajelen nykyään lämpimällä autolla koko ajan.

    Tällä hetkellä tuntuu, että nykyisessä autossa pysyn parempaa vaihtoehtoa odotellessa.

    Tällä palstallahan jotkut kirjoittavat ajavansa lähes pelkästään sähköajoa plugarilla, jonka sähkösäde on 40 - 60km.

    Heiltä on ehkä mennyt ohi, että nykyään on täyssähköautoja, joilla pystyy ajamaan jopa 300km ilman välilatausta. Ja siinä sähkösäteen luokassa on jo merkki- ja mallivalikoimaakiin runsaasti.

    Kannattaisi ehkä NHB:n katsella XC40 Rechargea "sillä silmällä". Saattaisi auttaa Volvofobiaankin, mutta ainakin pääsisi sähköllä ilman, että tarvitsee turhaan bensaa pitää tankissa happanemassa.

      
  • Onko sitä sähköautojen merkki- ja mallivalikoimaa runsaasti. Minusta kun tuntuu että sitä on aina vähän.

    XC40 Rechargesta oli muuten tarjous yksityisleasingilla 699€ (15tkm/vuosi). Se oli jo jossain määrin houkutteleva tarjous, tosin kilsat tuossa vain puolet siitä mitä tulee ajettua.

      
  • muokattu 24.02.2020 23:37

    @M880 kirjoitti:
    Onko sitä sähköautojen merkki- ja mallivalikoimaa runsaasti. Minusta kun tuntuu että sitä on aina vähän.

    XC40 Rechargesta oli muuten tarjous yksityisleasingilla 699€ (15tkm/vuosi). Se oli jo jossain määrin houkutteleva tarjous, tosin kilsat tuossa vain puolet siitä mitä tulee ajettua.

    No runsaasti on ehkä liian hövelisti sanottu, mutta onhan noita jo aika paljon pelkällä patterivedolla olevia. XC40:llä saa vetää jopa 1500kg vaunua, mikä oli minusta erittäin positiivisesti yllättävä tieto. Minun käyttöön XC40 on liian pieni tällä hetkellä ainakin.

    Kun olin todennut, että MB GLE ei ole minua varten, niin olin jo yhden päivän ajan lähes varma, että e-tron olisi hyvä. Mutta lataaminen yleispätevästi ei vielä minun ajotarpeissa ole riittävän hyvällä tolalla. Mutta ne, jotka pärjäävät 40 - 60 ajosäteellä niin, ettei bensa häviä tankista kuin haihtumalla, voisivat hyvin vaihtaa täyssähköön.

    Voi tietysti olla, että keskustelupalstalla pärjäilee paremmin pelkällä sähköllä kuin reaalimaailmassa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 24.02.2020 23:57

    @HybridRules kirjoitti:

    T8 on hybridi eikä sähköauto. T8 kiihtyy aivan riittävästi, mutta käyttää silloin bensakoneen tehoa+takavedon sähkömoottoria + 34kW:n boosteria eli kampiakseliin integroitua synkronimoottoria.

    Kukin saa olla mitä mieltä haluaa, mutta kyllä minä mieluummin ajan sähkökäytöllä mahdollisimman pitkän matkan kuin kiihdyttäisin jyrkästi sähköllä. Ajoakku on muutenkin turhan pieni.

    Otan myös mieluummin bensawebaston kuin sähkölämmityksen.

    Tällä palstallahan jotkut kirjoittavat ajavansa lähes pelkästään sähköäajoa plugarilla, jonka sähkösäde on 40 - 60km.

    Heiltä on ehkä mennyt ohi, että nykyään on täyssähköautoja, joilla pystyy ajamaan jopa 300km ilman välilatausta. Ja siinä sähkösäteen luokassa on jo merkki- ja mallivalikoimaakiin runsaasti.

    Kannattaisi ehkä NHB:n katsella XC40 Rechargea "sillä silmällä". Saattaisi auttaa Volvofobiaankin, mutta ainakin pääsisi sähköllä ilman, että tarvitsee turhaan bensaa pitää tankissa happanemassa.

    Se, jos riittävä kiihtyminen vaatii polttomoottorin sähkömoottorin avuksi, ei paljoa lämmitä. Mulle ladattavan hybridin keskeinen ajatus on mahdollisuus ajaa pelkällä sähköllä suurin osa ajoista eikä normaali liikenteen rytmin mukana kiihdyttäminen missään nimessä saa sotkea tuota. Muutenkin kylmän polttomoottorin avuksi ottaminen aina kiihdytyksiin on huono vaihtoehto päästöjen, kulutuksen ja ehkä myös polttomoottorin kestävyyden kannalta.

    Eihän ajomatka ja kiihdytysnopeus ole toistensa vaihtoehtoja. Ei muun liikententeen tukkona kiihdyttäminen synnytä mitään lisärangea. Päinvastoin, jos haluaa tinkiä matka-ajasta, niin on taloudellisinta kiihdyttää nopeasti ja tinkiä tavoitenopeudesta. Jos haluaa polttoaineköyttöisen lisälämmittimen, niin miksi sen vuoksi pitäisi tinkiä sähkölämmittimistä? Itse voisin kyllä elää hyvin ilman tuota lisälämmitintäkin, koska suosin sähkölämmitystä. Kovin vähälle käytölle on käytössäni lisälämmitin jäänyt. No onneksi täyssähköautojen kanssa tätä problematiikkaa ei ole.

    Kuittailusi on muuten hellyttävän lapsellista. Silloin kun auton osto oli minulle viimeksi ajankohtainen, ei ollut XC40 Rechargea tarjolla, eikä sitä taida olla vieläkään tarjolla. Tällä hetkellä minulle ei ole auton osto lainkaan ajankohtainen, vaan sen sijaan ajankohtaista minulle on entisenkin autoni myynti. Jos nyt autoa olisin ostamassa, niin valintani ei kohdistuisi tuohon XC40:een, koska mielestäni sen range ja latausnopeus suhteessa auton hintaan ovat liian huonoja. Sinä tietenkin väännät parempien ominaisuuksien suosimisen Volvofobiaksi, mutta katso samalla peiliin ja muista se, kuinka monesti olet kertonut tuota Volvoa parempaankin pystyvien toteutusten olevan riittämättömiä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    T8 on hybridi eikä sähköauto. T8 kiihtyy aivan riittävästi, mutta käyttää silloin bensakoneen tehoa+takavedon sähkömoottoria + 34kW:n boosteria eli kampiakseliin integroitua synkronimoottoria.

    Kukin saa olla mitä mieltä haluaa, mutta kyllä minä mieluummin ajan sähkökäytöllä mahdollisimman pitkän matkan kuin kiihdyttäisin jyrkästi sähköllä. Ajoakku on muutenkin turhan pieni.

    Otan myös mieluummin bensawebaston kuin sähkölämmityksen.

    Tällä palstallahan jotkut kirjoittavat ajavansa lähes pelkästään sähköäajoa plugarilla, jonka sähkösäde on 40 - 60km.

    Heiltä on ehkä mennyt ohi, että nykyään on täyssähköautoja, joilla pystyy ajamaan jopa 300km ilman välilatausta. Ja siinä sähkösäteen luokassa on jo merkki- ja mallivalikoimaakiin runsaasti.

    Kannattaisi ehkä NHB:n katsella XC40 Rechargea "sillä silmällä". Saattaisi auttaa Volvofobiaankin, mutta ainakin pääsisi sähköllä ilman, että tarvitsee turhaan bensaa pitää tankissa happanemassa.

    Se, jos riittävä kiihtyminen vaatii polttomoottorin sähkömoottorin avuksi, ei paljoa lämmitä. Mulle ladattavan hybridin keskeinen ajatus on mahdollisuus ajaa pelkällä sähköllä suurin osa ajoista eikä normaali liikenteen rytmin mukana kiihdyttäminen missään nimessä saa sotkea tuota. Muutenkin kylmän polttomoottorin avuksi ottaminen aina kiihdytyksiin on huono vaihtoehto päästöjen, kulutuksen ja ehkä myös polttomoottorin kestävyyden kannalta.

    Eihän ajomatka ja kiihdytysnopeus ole toistensa vaihtoehtoja. Ei muun liikententeen tukkona kiihdyttäminen synnytä mitään lisärangea. Päinvastoin, jos haluaa tinkiä matka-ajasta, niin on taloudellisinta kiihdyttää nopeasti ja tinkiä tavoitenopeudesta. Jos haluaa polttoaineköyttöisen lisälämmittimen, niin miksi sen vuoksi pitäisi tinkiä sähkölämmittimistä? Itse voisin kyllä elää hyvin ilman tuota lisälämmitintäkin, koska suosin sähkölämmitystä. Kovin vähälle käytölle on käytössäni lisälämmitin jäänyt. No onneksi täyssähköautojen kanssa tätä problematiikkaa ei ole.

    Kuittailusi on muuten hellyttävän lapsellista. Silloin kun auton osto oli minulle viimeksi ajankohtainen, ei ollut XC40 Rechargea tarjolla, eikä sitä taida olla vieläkään tarjolla. Tällä hetkellä minulle ei ole auton osto lainkaan ajankohtainen, vaan sen sijaan ajankohtaista minulle on entisenkin autoni myynti. Jos nyt autoa olisin ostamassa, niin valintani ei kohdistuisi tuohon XC40:een, koska mielestäni sen range ja latausnopeus suhteessa auton hintaan ovat liian huonoja. Sinä tietenkin väännät parempien ominaisuuksien suosimisen Volvofobiaksi, mutta katso samalla peiliin ja muista se, kuinka monesti olet kertonut tuota Volvoa parempaankin pystyvien toteutusten olevan riittämättömiä.

    Tällä hetkellä en ole löytänyt minun käyttööni paremmin sopivaa menopeliä kuin minulla jo on. Etsinyt olen.

    T8 kiihtyy normaalin liikenteen mukana ihan hyvin sähkötuupparillakin. Ja kyllähän se jonkin asteista Volvofobiaa on, kun ei siitä merkistä löydä kuin negatiivista sanomista ja kuitenkin pitää sanoa.

    Kyllä voit jo tilata XC40 Rechargen, Sattuneesta syystä minulle tulee Volvo-aiheista postia ja siitä tiedän asian.

    Minustakin sinun ajoprofiili on kertomasi mukaan sellainen, että fillari ja bussi olisivat ihan kannatettava liikkumismuoto, josta liito-oravakin voisi yhdessä valkoselkätikan kanssa iloita.

    Tässä yhteydessä, kun nyt otit tuon luontomaailman puheeksi, täytyy todeta, että ankerias onkin mielenkiintoinen kala ja valitettavasti uhanalainen. Heti, kun on lukenut Idiootit ympärilläni -kirjan, kannattaa tutustua Ankeriaan Testamenttiin. Sikäli liittyy tähän autokysymykseen, että ilmaston muutos lienee yksi tekijä ankeriaankin kohtalon määräytymisessä.

    Ankerias siis oletettavasti kutee Sargassomeressä ja tulee sitten merivirtojen mukana poikasena Suomeenkin ja eikun takaisin Sargassomerelle kutemaan ja kuolemaan, kun elämä Suomessa on tullut täyteen. Outo juttu vaan, että Sargassomereltä ei ole koskaan löydetty yhtään aikuista ankeriasta. Siksi voidaan vain olettaa, että ne lisääntyvät siellä. Ettäs tiedätte, jos ette ennen tienneet.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    T8 on hybridi eikä sähköauto. T8 kiihtyy aivan riittävästi, mutta käyttää silloin bensakoneen tehoa+takavedon sähkömoottoria + 34kW:n boosteria eli kampiakseliin integroitua synkronimoottoria.

    Kukin saa olla mitä mieltä haluaa, mutta kyllä minä mieluummin ajan sähkökäytöllä mahdollisimman pitkän matkan kuin kiihdyttäisin jyrkästi sähköllä. Ajoakku on muutenkin turhan pieni.

    Otan myös mieluummin bensawebaston kuin sähkölämmityksen.

    Tällä palstallahan jotkut kirjoittavat ajavansa lähes pelkästään sähköäajoa plugarilla, jonka sähkösäde on 40 - 60km.

    Heiltä on ehkä mennyt ohi, että nykyään on täyssähköautoja, joilla pystyy ajamaan jopa 300km ilman välilatausta. Ja siinä sähkösäteen luokassa on jo merkki- ja mallivalikoimaakiin runsaasti.

    Kannattaisi ehkä NHB:n katsella XC40 Rechargea "sillä silmällä". Saattaisi auttaa Volvofobiaankin, mutta ainakin pääsisi sähköllä ilman, että tarvitsee turhaan bensaa pitää tankissa happanemassa.

    Se, jos riittävä kiihtyminen vaatii polttomoottorin sähkömoottorin avuksi, ei paljoa lämmitä. Mulle ladattavan hybridin keskeinen ajatus on mahdollisuus ajaa pelkällä sähköllä suurin osa ajoista eikä normaali liikenteen rytmin mukana kiihdyttäminen missään nimessä saa sotkea tuota. Muutenkin kylmän polttomoottorin avuksi ottaminen aina kiihdytyksiin on huono vaihtoehto päästöjen, kulutuksen ja ehkä myös polttomoottorin kestävyyden kannalta.

    Eihän ajomatka ja kiihdytysnopeus ole toistensa vaihtoehtoja. Ei muun liikententeen tukkona kiihdyttäminen synnytä mitään lisärangea. Päinvastoin, jos haluaa tinkiä matka-ajasta, niin on taloudellisinta kiihdyttää nopeasti ja tinkiä tavoitenopeudesta. Jos haluaa polttoaineköyttöisen lisälämmittimen, niin miksi sen vuoksi pitäisi tinkiä sähkölämmittimistä? Itse voisin kyllä elää hyvin ilman tuota lisälämmitintäkin, koska suosin sähkölämmitystä. Kovin vähälle käytölle on käytössäni lisälämmitin jäänyt. No onneksi täyssähköautojen kanssa tätä problematiikkaa ei ole.

    Kuittailusi on muuten hellyttävän lapsellista. Silloin kun auton osto oli minulle viimeksi ajankohtainen, ei ollut XC40 Rechargea tarjolla, eikä sitä taida olla vieläkään tarjolla. Tällä hetkellä minulle ei ole auton osto lainkaan ajankohtainen, vaan sen sijaan ajankohtaista minulle on entisenkin autoni myynti. Jos nyt autoa olisin ostamassa, niin valintani ei kohdistuisi tuohon XC40:een, koska mielestäni sen range ja latausnopeus suhteessa auton hintaan ovat liian huonoja. Sinä tietenkin väännät parempien ominaisuuksien suosimisen Volvofobiaksi, mutta katso samalla peiliin ja muista se, kuinka monesti olet kertonut tuota Volvoa parempaankin pystyvien toteutusten olevan riittämättömiä.

    Tällä hetkellä en ole löytänyt minun käyttööni paremmin sopivaa menopeliä kuin minulla jo on. Etsinyt olen.

    T8 kiihtyy normaalin liikenteen mukana ihan hyvin sähkötuupparillakin. Ja kyllähän se jonkin asteista Volvofobiaa on, kun ei siitä merkistä löydä kuin negatiivista sanomista ja kuitenkin pitää sanoa.

    Kyllä voit jo tilata XC40 Rechargen, Sattuneesta syystä minulle tulee Volvo-aiheista postia ja siitä tiedän asian.

    Minustakin sinun ajoprofiili on kertomasi mukaan sellainen, että fillari ja bussi olisivat ihan kannatettava liikkumismuoto, josta liito-oravakin voisi yhdessä valkoselkätikan kanssa iloita.

    Joo ei sun tarvitse mulle puolustella valintaasi. Ok, nyt Kuplan pienitehoisten versioiden kiihtyvyys riittääkin ihan hyvin. 25,2 sekuntia... Ja sitten taas mielikuvituksesi ottaa mikrofonin haltuun. Muuttelet totuutta, jotta saat olkiukkosi pystyyn. Onko liikaa vaadittu, että noiden lapsellisten henkilökohtaisuuksien sijaan keskustelisit autoista? Alatko kasvotustenkin jankkaamaan jotain noin säälittävää aina, kun et kestä faktoja?

    Tilata varmaan XC40:ä jo vli, mutta autolla, jonka toimitus on jossakin määrittelemättämässä tulevaisuudessa, on varsin huono ajaa. Mitä Volvo-aiheinen postisi lupaa toimitusajaksi?

    Fillaria ja bussia toki kannatankin liikkumismuotona aina, kun ne ovat käytännöllinen vaihtoehto. Parhaimmillaan nelinumeroisia kilometrilukemia olen kulkenut kuukausittain fillarilla. Bussiverkko palvelee minua aika harvoin. Lähinnä se toimii syöttölinjana junalle ja juottoliikenteessä. Auton tarpeesta eroon pääseminen ei ole nyt näköpiirissä.

      
  • T8:n sähkökiihtyvyys riittää ihan hyvin arkiliikenteeseen. Sillä liittyy kehäteille ja motareillekin pääasiassa ihan hyvin, toki vähän "sukkasillaan" saa kiihdyttää, mutta kuitenkin. Lyhyellä kiihdytyskaistalla tai muuten jossain erikoistilanteissa joutuu käynnistämään polttiksen.

      
  • muokattu 25.02.2020 14:18

    @HybridRules kirjoitti:
    Volvon T8:ssa takavedon sähkömoottori on 65kW.

    Kiitos korjauksesta. Täällä päässä puhuu niin pahasti museoikäisiin suuntautuva pussihousu, että alkaa uusien Volvojen speksit olla hukassa.

    T8 on hybridi eikä sähköauto. T8 kiihtyy aivan riittävästi, mutta käyttää silloin bensakoneen tehoa+takavedon sähkömoottoria + 34kW:n boosteria eli kampiakseliin integroitua synkronimoottoria.

    Joo, enkä epäile yhtään, etteikö kiihtyisi ainakin minulle ihan riittävästi.

    Mutta käsitin NHB:n pointin olleen siinä, että PELKÄLLÄ SÄHKÖAJOLLA kiihtyvyys ei näyttäisi vastaavan sähkövedon speksejä? 65 kW skaalaa odotuksia alaspäin, mutta 25 s 0 - 100 km/h kuulostaa siltikin siltä, että sähkövedon maksimikiihdytystä rajataan tarkoituksella jostain muusta syystä kuin tehon puutteen vuoksi?

    Vanha vaparidiesel 250D meni 94 hv turvin noin 25 sekuntia sataseen eikä vanhan nokilekan vääntökäyrä ole varmasti sähkömoottorin veroinen. Lletan siis, että jossain muualla on moottoritehoa suurempi pullonkaula?

    Webasto on sinällään ihan järkevä varusten lataushybridissä, koska lämpöä saa taloudellusemmin venyttämään sähköajon rangea.

      
  • @M880 kirjoitti:
    T8:n sähkökiihtyvyys riittää ihan hyvin arkiliikenteeseen.

    Selvennän vielä, että tätä en epäillytkään. Ihmettelin vain ristiriitaa numeroarvojen välillä.

    Oman autoni väylällä näkyy päivän suurimpana tehopyyntönä 40 - 50 kW välillä oleva lukema moottoritien sisäänmenorampilla kiihdyttäessäni, joten jos 65 kW on oikeasti saatavilla pyydettäessä, minulle jää vähän tilanteita, joissa kaipaisin enempää.

      
  • muokattu 25.02.2020 19:58

    Toki ottaisin T8 sähkömoottoriin lisää potkua, mutta normaalin liikenteen perässä T8:lla pysyy kyllä helposti pelkällä sähkölläkin. Käytännössä aina joudun jonossa kiihdyttämään hitaammin, kuin mitä täydellä sähköisellä kiihdytyksellä pääsisin. Tämä tosin kertoo enemmän normi autolijan kiihdytyksen hitaudesta, kuin T8:n sähköisestä ripeydestä. Vasta noin 70 km/h jälkeen keskiverto autoilija kiihdyttää niin nopeasti, että sähköllä alkaisin jäämään. Toisaalta hyvin harvoin missään on tilanteita, joissa kiihdytetään esimerkiksi valoista suoraan 80 km/h nopeuteen.

      
  • Kätevintä on vaihtaa autoa jos Volvon suorituskyky sähköllä tuntuu puutteelliselta. Normi autoilijalla ei yleensä ole kiire jos aikaa on varattuna riittävästi, tämä kertoo tietysti myös oikeasta tavasta liikkua.

      
  • Jos tavoite on ajaa lataushybridin sähköllä koko ajan, niin miten tämä on mahdollista jos henkilö ajaa vuodessa vaikkapa 40.000 km ? Sehän tarkoittaa keskimäärin 156 km päivässä ajopäivien ollessa 258 työpäivää vuodessa. Monet ajaa vielä enemmän kuin 40.000 km vuodessa.

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    Jos tavoite on ajaa lataushybridin sähköllä koko ajan, niin miten tämä on mahdollista jos henkilö ajaa vuodessa vaikkapa 40.000 km ? Sehän tarkoittaa keskimäärin 156 km päivässä ajopäivien ollessa 258 työpäivää vuodessa. Monet ajaa vielä enemmän kuin 40.000 km vuodessa.

    Ei kenenkään olekaan syytä ajatella, että lataushybridillä voisi tai olisi edes tavoite ajaa sähköllä koko ajan. Mistä tämä kommentti kumpusi?

      
  • Kysyä kenties sopii, miksi ylipäänsä olisi tärkeää, mikä on lataushybridin kiihtyvyys pelkällä sähkömoottorilla?

    Lähtökohtaisesti plugari on polttisauto, jossa sähkökäyttö toisaalta tukee polttista ja toisaalta mahdollistaa lyhyehkön ajon ilman liikennepäästöjä (sähköntuotannon päästöt ovat oma kysymyksensä).

    Liikenteessä ei ole ainakaan tarkoitus lähteä liikennevaloista kokeilemaan, kuka nopeimmin kiihdyttää sataseen saatikka, että kuka tekee sen sähköllä. Tavallisessa liikenteessä T8:n sähkökäyttö riittää muiden mukana liikkumiseen ihan ok. Joskus motarin rampilta täytyy kiihdyttää jyrkemmin polttiksen avulla, mutta motarille mennessä kannattaa muutenkin asettaa ajoakku holdiin ja ajaa itselataavana hybridinä.

    Minusta olisi kiva, jos sähkösäde olisi vaikkapa 200km tai edes sen GLE-mersun n.90km enkä vastustaisi, jos sähkömoottorin teho olisi suurempi.

    Mutta näinkään ei ole varsinaista valittamista. Täyssähköön olisi kiva siirtyä, mutta ei vielä voi.

      
  • Asiasta mitään tietämättä veikkaan että kiihtyvyyttä sähkömoottorilla on rajoitettu teknisesti mahdollisiin suoritusarvoihin nähden. Maksimikiihdytys syöneet paljon virtaa, ja on järkevämpi käyttää sitä rangeen kuin syödä akku tyhjäksi jo rampissa. Kuormitustakin lienee sen verran että polttomoottorinkin hyötysuhde on hetkellisesti keskimääräistä parempi (tästäkään asiasta en tiedä mitään)

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kätevintä on vaihtaa autoa jos Volvon suorituskyky sähköllä tuntuu puutteelliselta. Normi autoilijalla ei yleensä ole kiire jos aikaa on varattuna riittävästi, tämä kertoo tietysti myös oikeasta tavasta liikkua.

    Miksi? Vähintään riittävän suorituskyvyn saa kun painaa kaasupoljinta hieman syvemmälle.

    Toki täyssähkö olisi vielä kivempi, kohta niitäkin saa myös muilta kuin Teslalta.

      
  • NHBNHB
    muokattu 26.02.2020 11:34

    @HybridRules kirjoitti:
    Kysyä kenties sopii, miksi ylipäänsä olisi tärkeää, mikä on lataushybridin kiihtyvyys pelkällä sähkömoottorilla?

    Liikenteessä ei ole ainakaan tarkoitus lähteä liikennevaloista kokeilemaan, kuka nopeimmin kiihdyttää sataseen saatikka, että kuka tekee sen sähköllä. Tavallisessa liikenteessä T8:n sähkökäyttö riittää muiden mukana liikkumiseen ihan ok. Joskus motarin rampilta täytyy kiihdyttää jyrkemmin polttiksen avulla, mutta motarille mennessä kannattaa muutenkin asettaa ajoakku holdiin ja ajaa itselataavana hybridinä.

    Aina kannattaa kysyä. Kylmän polttomoottorin käynnistely harvakseltaan on huono vaihtoehto energiatehokkuuden ja päästöjen kannalta. Vaikka hybridien polttomoottoreita on kehitetty kestämään tuota, en silti ole moottorin kulumisenkaan kannalta innoissani ajatuksesta käynnistää kylmä polttomoottori suoraan kiihdytttämään suurella teholla.

    Ei nuo kisailut itseäni kiinnosta, vaan mulle riittää hyvin se, että sähköllä pystyn suoriutumaan kaikista arkisista tilanteista moottoritielle - sisältäeb kiihdyttämiset ja ohitukset. Vähän olisi hyvä olla varaakin, ettei epähuomiossa tule käynnistettyä polttomoottoria. Kuplan suorituskyky alkaa olla monesti jo aika rajoilla noissa tilanteissa.

    Itse en kyllä huolisi hybridiä, jolla en voisi ajaa myös moottoritiellä sähköllä. En näkisi mitään kannattavaa siinä, että joutuisin joka työpäivä käynnistämään polttomoottorin kaksi kertaa työmatkani moottoritieosuudelle.

      
  • NHBNHB
    muokattu 26.02.2020 11:35

    @M880 kirjoitti:
    Asiasta mitään tietämättä veikkaan että kiihtyvyyttä sähkömoottorilla on rajoitettu teknisesti mahdollisiin suoritusarvoihin nähden. Maksimikiihdytys syöneet paljon virtaa, ja on järkevämpi käyttää sitä rangeen kuin syödä akku tyhjäksi jo rampissa. Kuormitustakin lienee sen verran että polttomoottorinkin hyötysuhde on hetkellisesti keskimääräistä parempi (tästäkään asiasta en tiedä mitään)

    Suurempi kiihtyvyys tarvitsee kyllä enemmän virtaa ja tehoa, mutta se ei kerro mitään rangesta, koska nopeammin kiihdytettäessä kiihdytys kestää vähemän aikaa. Taloudellisen ajon kursseillakin on opetettu jo ammoisista ajoista lähtien kiihdyttämään reippaasti tavoitenopeuteen.

    Kylmänä polttomoottorin hyötysuhden on surkea kaikilla kuormilla.

      
  • muokattu 26.02.2020 15:21

    Vuonna 2019 pelkästään Volvo XC 60 T8 - mallia rekisteröitiin enemmän kuin toisella sijalla olevan automerkin lataushybridejä yhteensä.

    "Volvo oli vuonna 2019 Suomen rekisteröintitilaston neljänneksi vahvin automerkki 9 180 auton rekisteröinnillä. Ladattavissa autoissa (lataushybridit ja täyssähköautot) sekä nelivetoisissa autoissa Volvo on Suomen ylivoimainen ykkönen. Vuonna 2019 rekisteröitiin 2 699 ladattavaa Volvoa, mikä on 34,3 prosenttia ladattavien autojen kokonaismarkkinasta. Volvo XC60 T8 -lataushybridiä rekisteröitiin peräti 1 329 kappaletta, mikä on enemmän kuin ladattavien autojen toisella sijalla olevaa merkkiä yhteensä. Nelivetoisia Volvoja rekisteröitiin vuoden aikana 5 480 kappaletta markkinaosuuden ollessa 20,4 prosenttia."

    PS

    Huomaako joku nimimerkki NHB:ssä narsistisia piirteitä kun hän vuositolkulla jaksaa julistaa omaa ajoprofiiliaan ?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Asiasta mitään tietämättä veikkaan että kiihtyvyyttä sähkömoottorilla on rajoitettu teknisesti mahdollisiin suoritusarvoihin nähden. Maksimikiihdytys syöneet paljon virtaa, ja on järkevämpi käyttää sitä rangeen kuin syödä akku tyhjäksi jo rampissa. Kuormitustakin lienee sen verran että polttomoottorinkin hyötysuhde on hetkellisesti keskimääräistä parempi (tästäkään asiasta en tiedä mitään)

    Suurempi kiihtyvyys tarvitsee kyllä enemmän virtaa ja tehoa, mutta se ei kerro mitään rangesta, koska nopeammin kiihdytettäessä kiihdytys kestää vähemän aikaa. Taloudellisen ajon kursseillakin on opetettu jo ammoisista ajoista lähtien kiihdyttämään reippaasti tavoitenopeuteen.

    Kylmänä polttomoottorin hyötysuhden on surkea kaikilla kuormilla.

    Niin opetetaan, mutta päteekö sama sääntö hyvän hyötysuhteen sähkömoottorille kuin heikon hyötysuhteen polttomoottorille josta saa enemmän irti kun sitä vähän kuormittaa? (kysyn, en väitä mitään)

    Ja, tarkoitin rangen säästämisellä sitä, että sähkörange on parempi käyttää sille otollisemmissa olosuhteisssa, kuten loppupätkän taajamaolosuhteissa (koska harva meistä asuu tai työskentelee motarin rampissa).

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Vanha vaparidiesel 250D meni 94 hv turvin noin 25 sekuntia sataseen eikä vanhan nokilekan vääntökäyrä ole varmasti sähkömoottorin veroinen. Oletan siis, että jossain muualla on moottoritehoa suurempi pullonkaula?

    Ooops! Lipsahti virhe!

    250D menee nollasta sataan 15 sekunnissa. Juuri tästä merkittävästä erosta päättelin Volvon sähköajoa rajoittavan jonkin muun tekijän kuin sähkömoottorin tehon.

    Se on jokaisen oma valinta, mikä on "riittävä" suorituskyky. Minulle riittää hyvinkin vähäinen, kunhan talous on kunnossa säästöajolle pakotettuna ja reservi on helposti käytettävissä.

      
  • Ajelin Kehä 3lta Turkuun niin että latasin akkuja polttomoottorilla, pätkän keskikulutus oli 7,6. Yllättävän vähän.

    Ruuhkaisessa Tukholmassa akusta on varsin konkreettista hyötyä, niin päätin kokeilla paljonko lataus vaikuttaa keskikulutukseen. Ei paljon mitään - 7,5l korvilla se on ollut muutenkin

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ajelin Kehä 3lta Turkuun niin että latasin akkuja polttomoottorilla, pätkän keskikulutus oli 7,6. Yllättävän vähän.

    Ruuhkaisessa Tukholmassa akusta on varsin konkreettista hyötyä, niin päätin kokeilla paljonko lataus vaikuttaa keskikulutukseen. Ei paljon mitään - 7,5l korvilla se on ollut muutenkin

    Monenko kilometrin matkalla latasit akkuja ja paljonko niihin akkuihin kertyi kilometrejä käytettäväksi?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kysyä kenties sopii, miksi ylipäänsä olisi tärkeää, mikä on lataushybridin kiihtyvyys pelkällä sähkömoottorilla?

    Liikenteessä ei ole ainakaan tarkoitus lähteä liikennevaloista kokeilemaan, kuka nopeimmin kiihdyttää sataseen saatikka, että kuka tekee sen sähköllä. Tavallisessa liikenteessä T8:n sähkökäyttö riittää muiden mukana liikkumiseen ihan ok. Joskus motarin rampilta täytyy kiihdyttää jyrkemmin polttiksen avulla, mutta motarille mennessä kannattaa muutenkin asettaa ajoakku holdiin ja ajaa itselataavana hybridinä.


    Aina kannattaa kysyä. Kylmän polttomoottorin käynnistely harvakseltaan on huono vaihtoehto energiatehokkuuden ja päästöjen kannalta. Vaikka hybridien polttomoottoreita on kehitetty kestämään tuota, en silti ole moottorin kulumisenkaan kannalta innoissani ajatuksesta käynnistää kylmä polttomoottori suoraan kiihdytttämään suurella teholla.

    Ei nuo kisailut itseäni kiinnosta, vaan mulle riittää hyvin se, että sähköllä pystyn suoriutumaan kaikista arkisista tilanteista moottoritielle - sisältäeb kiihdyttämiset ja ohitukset. Vähän olisi hyvä olla varaakin, ettei epähuomiossa tule käynnistettyä polttomoottoria. Kuplan suorituskyky alkaa olla monesti jo aika rajoilla noissa tilanteissa.

    Itse en kyllä huolisi hybridiä, jolla en voisi ajaa myös moottoritiellä sähköllä. En näkisi mitään kannattavaa siinä, että joutuisin joka työpäivä käynnistämään polttomoottorin kaksi kertaa työmatkani moottoritieosuudelle.

    Sinuna hankkisin täyssähköauton. Suorastaan harmittaa lukea tuollaisesta ajoprofiilista, kun itse mieluiten ottaisin täyssähköauton, mutta en voi oman ajoprofiilini takia ja sitten toinen elvistelee omaavansa viimeisen päälle sähköautolle sopivan ajoprofiilin, mutta kehtaa ajaa plugarilla.

    Heti huomenna vaan Volvokauppaan XC40 Rechargea tilaamaan, hyvä NHB! Äkkiä nämä muutamat kuukaudet kuluvat ja sitten pääset jo Volvolla kurvailemaan. Hyvässä lykyssä voisit saada kunnon Volvoplugarinkin odotusajan autoksi. Ei kiittämistä, ole hyvä vaan. Toki jakelen mielelläni hyviä neuvoja niitä selvästikin kipeästi kaipaaville!

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kysyä kenties sopii, miksi ylipäänsä olisi tärkeää, mikä on lataushybridin kiihtyvyys pelkällä sähkömoottorilla?

    Liikenteessä ei ole ainakaan tarkoitus lähteä liikennevaloista kokeilemaan, kuka nopeimmin kiihdyttää sataseen saatikka, että kuka tekee sen sähköllä. Tavallisessa liikenteessä T8:n sähkökäyttö riittää muiden mukana liikkumiseen ihan ok. Joskus motarin rampilta täytyy kiihdyttää jyrkemmin polttiksen avulla, mutta motarille mennessä kannattaa muutenkin asettaa ajoakku holdiin ja ajaa itselataavana hybridinä.


    Aina kannattaa kysyä. Kylmän polttomoottorin käynnistely harvakseltaan on huono vaihtoehto energiatehokkuuden ja päästöjen kannalta. Vaikka hybridien polttomoottoreita on kehitetty kestämään tuota, en silti ole moottorin kulumisenkaan kannalta innoissani ajatuksesta käynnistää kylmä polttomoottori suoraan kiihdytttämään suurella teholla.

    Ei nuo kisailut itseäni kiinnosta, vaan mulle riittää hyvin se, että sähköllä pystyn suoriutumaan kaikista arkisista tilanteista moottoritielle - sisältäeb kiihdyttämiset ja ohitukset. Vähän olisi hyvä olla varaakin, ettei epähuomiossa tule käynnistettyä polttomoottoria. Kuplan suorituskyky alkaa olla monesti jo aika rajoilla noissa tilanteissa.

    Itse en kyllä huolisi hybridiä, jolla en voisi ajaa myös moottoritiellä sähköllä. En näkisi mitään kannattavaa siinä, että joutuisin joka työpäivä käynnistämään polttomoottorin kaksi kertaa työmatkani moottoritieosuudelle.

    Sinuna hankkisin täyssähköauton. Suorastaan harmittaa lukea tuollaisesta ajoprofiilista, kun itse mieluiten ottaisin täyssähköauton, mutta en voi oman ajoprofiilini takia ja sitten toinen elvistelee omaavansa viimeisen päälle sähköautolle sopivan ajoprofiilin, mutta kehtaa ajaa plugarilla.

    Heti huomenna vaan Volvokauppaan XC40 Rechargea tilaamaan, hyvä NHB! Äkkiä nämä muutamat kuukaudet kuluvat ja sitten pääset jo Volvolla kurvailemaan. Hyvässä lykyssä voisit saada kunnon Volvoplugarinkin odotusajan autoksi. Ei kiittämistä, ole hyvä vaan. Toki jakelen mielelläni hyviä neuvoja niitä selvästikin kipeästi kaipaaville!

    Sen jälkeen, kun olen jo pitkän aikaa sitten ilmoittanut seuraavaksi ostavani sähköauton, neuvojesi arvo on nolla. Samoin kerroin jo, etten kelpuuta premiumin hinnalla perustason rangea sähköautolle, mutta silti vain tuota samaa Volvoa taas tarjoilet. Katsotaan sitten joskus, kun auton omistaminen on taas ajankohtainen asia minulle, joska Volvolla olisi jotain edes lähelle päivän huipputasoa pääseviä sähkömalleja.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Ajelin Kehä 3lta Turkuun niin että latasin akkuja polttomoottorilla, pätkän keskikulutus oli 7,6. Yllättävän vähän.

    Ruuhkaisessa Tukholmassa akusta on varsin konkreettista hyötyä, niin päätin kokeilla paljonko lataus vaikuttaa keskikulutukseen. Ei paljon mitään - 7,5l korvilla se on ollut muutenkin

    Monenko kilometrin matkalla latasit akkuja ja paljonko niihin akkuihin kertyi kilometrejä käytettäväksi?

    Koko matka oli 156km. En nyt tarkkaan muista missä kohtaa laitoin latauksen päälle ja pois, ainakaan Turun keskustan läpi ajaessa en ladannut. Sanotaan nyt vaikka että 120km matkalla.

    Lisäkilsojakaan en kirjannut ylös, mutta ehkä 15km. Vajaasta 15 sähkökilometristä n. kolmeenkymmeneen.

    Jos tuon ajattelee taloudellisuuden kannalta, niin kulutuslisä aiempaan ilman latausta ajettuun vastaavaan motariajoon nähden oli n. 0,1l satasella, joten pyöristetään ylöspäin ja sovitaan että meni 0,2 l ylimääräistä. Ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä bensamoottorilla ajo vie helposti kympin (omasta autosta en tarkkaan tiedä, yleensä akussa on kaupungissa virtaa), joten 15km veisi 1,5 litraa mutta otetaan siihenkin marginaali ja sovitaan että litra. Säästin siis polttomoottorillakin lataamalla 0,8 litraa.

    Ei se maailmaa pelasta tietenkään,mutta ne pienet teot.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Ajelin Kehä 3lta Turkuun niin että latasin akkuja polttomoottorilla, pätkän keskikulutus oli 7,6. Yllättävän vähän.

    Ruuhkaisessa Tukholmassa akusta on varsin konkreettista hyötyä, niin päätin kokeilla paljonko lataus vaikuttaa keskikulutukseen. Ei paljon mitään - 7,5l korvilla se on ollut muutenkin

    Monenko kilometrin matkalla latasit akkuja ja paljonko niihin akkuihin kertyi kilometrejä käytettäväksi?

    Koko matka oli 156km. En nyt tarkkaan muista missä kohtaa laitoin latauksen päälle ja pois, ainakaan Turun keskustan läpi ajaessa en ladannut. Sanotaan nyt vaikka että 120km matkalla.

    Lisäkilsojakaan en kirjannut ylös, mutta ehkä 15km. Vajaasta 15 sähkökilometristä n. kolmeenkymmeneen.

    Jos tuon ajattelee taloudellisuuden kannalta, niin kulutuslisä aiempaan ilman latausta ajettuun vastaavaan motariajoon nähden oli n. 0,1l satasella, joten pyöristetään ylöspäin ja sovitaan että meni 0,2 l ylimääräistä. Ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä bensamoottorilla ajo vie helposti kympin (omasta autosta en tarkkaan tiedä, yleensä akussa on kaupungissa virtaa), joten 15km veisi 1,5 litraa mutta otetaan siihenkin marginaali ja sovitaan että litra. Säästin siis polttomoottorillakin lataamalla 0,8 litraa.

    Ei se maailmaa pelasta tietenkään,mutta ne pienet teot.

    Itse olen aika skeptinen uskomaan polttomoottorilla lataamisen säästävän bensaa. Lataaminen toki parantaa vähän polttomoottorin hyötysuhdetta, mutta akun lataamisen ja sähköllä ajamisen häviöt hukkaavat tuon edun. Vasinkaan noin hidas lataaminen ei paljoa polttomoottorin hyötysuhdetta nosta. Hybridit yleensä toimivat taloudellisesti kaupunkiliikenteessä ja omani selviää siitä noin viidellä litralla tuosta. Kymppi kuulostaa varsin pessimistiseltä arviolta.

    Mun plugarissa tuo pakotettu lataaminen tapahtuu paljon suuremmalla teholla. Joskus kun kokeilin sitä, niin suhteellisen hidastempoisessa ajossa sähkörangea kerääntyi suurin piirtein samaa tahtia kuin auto eteni, mutta kulutuskin kyllä tuplaantui samalla.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Ajelin Kehä 3lta Turkuun niin että latasin akkuja polttomoottorilla, pätkän keskikulutus oli 7,6. Yllättävän vähän.

    Ruuhkaisessa Tukholmassa akusta on varsin konkreettista hyötyä, niin päätin kokeilla paljonko lataus vaikuttaa keskikulutukseen. Ei paljon mitään - 7,5l korvilla se on ollut muutenkin

    Monenko kilometrin matkalla latasit akkuja ja paljonko niihin akkuihin kertyi kilometrejä käytettäväksi?

    Koko matka oli 156km. En nyt tarkkaan muista missä kohtaa laitoin latauksen päälle ja pois, ainakaan Turun keskustan läpi ajaessa en ladannut. Sanotaan nyt vaikka että 120km matkalla.

    Lisäkilsojakaan en kirjannut ylös, mutta ehkä 15km. Vajaasta 15 sähkökilometristä n. kolmeenkymmeneen.

    Jos tuon ajattelee taloudellisuuden kannalta, niin kulutuslisä aiempaan ilman latausta ajettuun vastaavaan motariajoon nähden oli n. 0,1l satasella

    Palaan vielä noihin numeroihin. Olet 0,1 l/100km kulutuslisällä siis kerännyt akkuun rangea kymmenesosan ajomatkasta. Tuo ei voi mun mielestä pitää paikkaansa, vaan kulutuksen pitäisi nousta vähintään samassa suhteessa kuin ajomatkalla kerätään sähkörangea. Energian kierrättäminen muodosta toiseen on kuitenkin häviöllistä hommaa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Huomaako joku nimimerkki NHB:ssä narsistisia piirteitä kun hän vuositolkulla jaksaa julistaa omaa ajoprofiiliaan ?

    Näissäkö pitäisi kirjoittaa että "naapurini kertoi ettei halua täyskiihdytystä kylmällä koneella"?

    Joskus keskustelun taso menee vähän lapselliseksi, mutta kyllä ihan asiaakin välillä kirjoituksissa on. Narsismia tai ainakin vahvaa itsekeskeisyyttä on ollut havaittavissa (tavissuomalainen yhtenä esimerkkinä), ja se on siinä mielessä hankalaa että se säikäyttää vierailevia osallistujia ihan turhaan pois.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit