1999 vanhempien autojen romutus/korvaaminen uudehkoilla säästäisi 30 ihmishenkeä/vuosi Ruotsissa

7 kommenttia
muokattu 21.02.2020 09:42

Ruotsin Trafikverket on tehnyt laskelman jonka mukaan 30 ihmishenkeä per vuosi säästyisi jos:

  1. Vuotta 1999 vanhemmat autot romutetaan.

  2. Romutetut autot korvataan vuotta 2010 nuoremmilla autoillla (siis autoilla jotka ovat enintään 10 vuotta vanhoja).

  3. Tässä tapauksessa liikenteessä olisi ainoastaan 2010 - 2020 vuosimallin autoja (tai 2010 -)

  4. Suomessa tällaista on turha odottaa, lisätään vain kameravalvontaa.

"Moderna och nya bilar är såklart säkrare och bättre på många punkter än gamla bilar tack vare alla sina moderna säkerhetssystem. Men alla har inte råd att köpa det senaste på marknaden, och därför rullar det inte bara runt sådant på våra gator. Det är också så att alla inte vill ha en nyare bil och kanske tycker att det är charmigare att ratta runt en klassiker.

Nu går Trafikverket ut och säger att det skulle kunna sparas 30 stycken liv om året om alla bilar som är äldre än årsmodell 1999 skickades på skroten och att man ersatte dessa med bilar från senast 2010 och framåt istället. Anledningen enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft är för att äldre bilar inte har bältespåminnare eller antisladdsystem - två saker som räddar väldigt många liv. Nu hade i och för sig mina föräldrars Volvo 145 från 70-talet en oerhört irriterande bältespåminnare och Mercedes såg till att introducera antisladdsystem med modellen S-Klass redan 1995, så det påståendet håller ju inte riktigt. Krockkuddar i varenda skrymsle och smarta grejer som autobroms är dock saker som inte fanns för 20 år sedan.

Trafikverket skulle vilja ta fram en skrotningspremie som då skulle uppmana folk att skrota sina gamla bilar och istället köpa nyare. Regeringen ska titta närmare på det här förslaget."

  
  • Vuonna 1998 sai mm. Opel Astra 4 Euroncap-tähteä. Sitä vanhempia ei edes testattu, ja testien alkaessa joidenkin autojen myynti romahti huonojen tulosten vuoksi.

    Eli vm. 1996 voi edustaa joissakin autoissa aikaa jolloin vain turvavyö ja niskatuki oli turvana.

    Vm. 2005 autossani ESP olisi ollut lisävaruste (1. omistaja ei ollut ostanut), mutta nykyään se on pakollinen.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Anledningen enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft är för att äldre bilar inte har bältespåminnare eller antisladdsystem - två saker som räddar väldigt många liv.

    Ja men nu är det så att en bältespåminnare sparar inga liv alls. Det är användning av bilbältet som kan spara liv. Till exempel, för mig bältespåminnare har ingen fuktion alls.

    Volvo hade bältespåminnare sedan 1970-talet, min son's gamla Merca från 1992 var försedd med ABS som standardutrustning, och min gamla 1991 Volvo 940 hade även bombratten. Men det är dock helt sant att karosserierna har blivit mycket mycket starkare och krocktåliga inom åren.

    Om man behöver skrota nånting, så skulle man skrota dom gammldagsbilar utan såna säkerhetsgrejer. Det är just detsamma med avgasutsläpp, som också går inte at mäta upp med kalender.

    Pääseekö tällä tentistä läpi?

      
  • @▫️ kirjoitti:
    1. Vuotta 1999 vanhemmat autot romutetaan.

    Kuulisin mielelläni, kuinka tutkimuksen tekijä perustelee tekemänsä eron Volvo S70 ja V70 vuosien 1998 ja 1999 vuosimalleilla?

    Jos tarkoitus oli sanoa, että viime vuosituhannen autot romutetaan, tyydyn myös vastaukseen S70 ja Suorakylkisen V70 vuosimallien 1999 ja 2000 eroista?

    Volvoharrastajana, ja jonkun matkaa sekä puheena olevalla S70 että V70 mallilla ajaneenakin minä en edes tunnista niitä ulkoa päin enkä edes konepellin avaten muuten kuin VIN koodista.

    Näitä asioita ei voi mitata kalenterilla menettämättä uskottavuuttaan.

      
  • muokattu 23.02.2020 22:22

    Johonkin vuoteen se raja on kai ollut pakko vetää tuossa ehkä vähän ylimalkaisessa ehdotuksessa. Jos vaikkapa 850 - sarja romutettaisiin niin silloin 70 - sarja säilyisi. Kumpikin sarja taitaa olla yhtä turvallinen mutta raja vedettäisiin vuoteen noin 1996/1997, en tosin muista tarkkaan milloin sarja muuttui.

      
  • https://www.euroncap.com/en/results/rover/100/15472
    Vuonna 1997 Rover 100 malli sai vain 1 tähden, ja sen myynti loppui sen seurauksena.

    https://www.euroncap.com/en/results/volvo/s70/15495
    Tulos on vuodelta 1998. S70:n tulos oli 4 tähteä

    https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/nissan/almera/15502
    Tulos on vuodelta 1999. Almeran 1½ tähteä.

    https://www.euroncap.com/en/results/hyundai/accent/15485
    Vuoden 1998 Hyundai Accent sai 1½ tähteä.

    Samassa kokoluokassa Almeran kanssa oli Opel Astra, ja se sai täydet 4 tähteä.
    Testi oli vuodelta 1999, mutta malli tuli markkinoille 1998.
    https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/opel/vauxhall/astra/15504

    Tuo vuosiluku oli siis suunta-antava, eikä tällainen voi ottaa kantaa yksittäisiin automalleihin. Tosin huolimaton kommenttihan tuollainen on, ja lopulta vuonna 2001 myös Roverin testitulokset paranivat 3-4 tähden tasolle.

      
  • muokattu 24.02.2020 16:51

    @▫️ kirjoitti:
    Johonkin vuoteen se raja on kai ollut pakko vetää tuossa ehkä vähän ylimalkaisessa ehdotuksessa. Jos vaikkapa 850 - sarja romutettaisiin niin silloin 70 - sarja säilyisi. Kumpikin sarja taitaa olla yhtä turvallinen mutta raja vedettäisiin vuoteen noin 1996/1997, en tosin muista tarkkaan milloin sarja muuttui.

    Vaihtokohta on 1998. 854 ja S70 välillä on ihan selkeä ero, jonka näkee viimeistään konepellin alle kurkistaessa jo kaukaa, 850 on 850 ja S70 on S60 kunnon takapenkillä ja tavaratilalla. Siellä on mm. eri väyläarkkitehtuuri ja eri moottoriversio konepellin alla ja ohjaamossa, joten tällaisilla muutoksilla saattaa aivan hyvin ollakin jo jotain vaikutusta turvallisuuteen.

    Mutta eri mallien erot ovatkin ymmärrettävä ero turvallisuusmielessä. Mutta en oikein osaa olla samaa mieltä periaatteesta, että "johonkin se raja on vedettävä", jos raja on tarkoitus vetää kalenteriin. Syy epäluulooni on siinä, että turvallisuuden mittaaminen kalenterilla on yhtä toivoton yritys kuin pakokaasupäästöjen mittaaminen kalenterilla.

    Jos turvattomia malleja halutaan jotenkin rajata pois, silloin se raja pitää tehdä turvallisuuden eikä kalenterin perusteella. Tälle tielle lähdettäessä saattaa tosin karsiutua muutakin, esimerkiksi kaikki moottoripyörät ja moottorikelkat?

    Sama periaate toimisi hyvin myös kuljettajien osalta, eikä yksittäisen kuljettajankaan turvallisuutta voi mitata kalenterilla syyllistymättä oikeusmurhaan.

      
  • muokattu 01.03.2020 16:46

    Kyllä ne oikeat kaljatölkit ovat poistuneet liikenteestä jo aikoja sitten. Jäljellä olevat ovat lähinnä museautoja sekä käyttöharrasteita. Kosikisiko tällainen romuttaminen myös näitä ehkä...Voisi tulla aikamoinen vastamöly, jos joku moita vakavissaan ehdottaisi.

    Tuo rover 100 on omaa sukuaan -80 esitelty Austin Metro, joten sen puolesta tuo sen törmäystesti on jotakuinkin sama kuin se tehtäisiin Fiat 127:lla tai millä tahansa 70-luvun pikkuautolla.

    Maailmassa olisi varmaan tuhat ja yksi keinoa "säästää ihmishenkiä" erilaisilla kielloilla jos sille tielle lähdettäisiin.

    Myös panostamalla mt-ongelmien hoitoon voitaisiin varmaan säästää ainakin 30 "liikennekuolemaa" vuosittain, eli ts. rekan keulaan lätsäyttämiset vähenisivät.

    Mielestäni tämä video on esim harhaanjohtava, sillä oikeasti tuo kuvastaa 40 vuoden kehitystä:

    Jos verrokkina olisi esim Mk1 yaris, niin tulos ei olisikaan dramaattinen ollenkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit