Hybridit

1602 kommenttia
1111214161754
  • NHBNHB
    muokattu 09.03.2020 23:42

    @▫️ kirjoitti:
    Tästä NHB:stä sen verran että hänen on aina saatava se viimeinen sana. Jokainen harkitkoon onko fiksua lähteä keskusteluun tällaisen kanssa kun edessä on pitkä keskustelumaraton.

    Tuohan on ilmeinen valhe. Olet varmaan huomannut jo monen vuoden ajalta, etten edes ala keskustelemaan kaltaistesi suunsoitteluun keskittyvien erikoishahmojen kanssa laisinkaan. Eikä tuo tee edes tiukkaa missään suhteessa, kun suunsoittelijoilla harvemmin on mitään annettavaa keskusteluun. Koeta vain entistä aktiivisemmin saada itsesi näyttämään fiksulta räksyttämällä sitä itseään. Se toimii varmasti oikein hyvin. Puolestani saat vapaasti sanoa noissa synkissä yksinpuheluissasi ensimmäisen ja viimeisen sanon.

      
  • NHB oletko huomannut miten usein aiheutat riidan etkä edes huomaa sitä. Kerro mistä vihasi kahta merkkiä kohtaan johtuu tiedät mitkä automerkit on kyseessä. Volvo trollaus on ollut alusta alkaen selviö ja BMW saa osansa aika usein. Positiivisia asioita ei sinun argumenteista löydy se on tullut selväksi ajat sitten.

      
  • Tästä on turha keskustella mitään järjellistä selitystä ei tule sekin on nähty.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Tästä NHB:stä sen verran että hänen on aina saatava se viimeinen sana. Jokainen harkitkoon onko fiksua lähteä keskusteluun tällaisen kanssa kun edessä on pitkä keskustelumaraton.

    Tuohan on ilmeinen valhe.

    Voi olla - mutta pystytkö todistamaan sitä vääräksi olemalla se joka lopettaa ensin?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Tästä NHB:stä sen verran että hänen on aina saatava se viimeinen sana. Jokainen harkitkoon onko fiksua lähteä keskusteluun tällaisen kanssa kun edessä on pitkä keskustelumaraton.

    Tuohan on ilmeinen valhe.

    Voi olla - mutta pystytkö todistamaan sitä vääräksi olemalla se joka lopettaa ensin?

    No olihan tuossa jo vuosien tauko, etten vastannut noihin. Nyt taukoa on taas seuraavaan vuosikymmenen vaihteeseen. Erikoista, että joku jaksaa louskuttaa leukojaan, vaikkei huutelunsa saa edes mitään vastakaikua.

      
  • NHB on aikuinen lapsi joka kiukuttelee hiekkalaatikolla.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    HybridRules: "Plugarissa sähkömoottori on avustavassa roolissa. Jotkut kuulemma ajavat niin vähän, että pärjäävät sähkömoottorin avulla ilman polttista, mutta yleisesti ottaen plugarilla ajelevat käyttävät pääasiassa polttomoottoria, koska matkat ovat yli sähkösäteen."

    Taidat yleistää oman ajoprofiilisi enemmistön ajoprofiiliksi, vaikka keskimäärin ajomatkat lienevät alle 50 km päivässä (alle 18 000 km vuodessa). Ainakin itse valitsin plugarin juuri siksi, että arkiajot lyhyine moottoritiepätkineen hoituvat pääsääntöisesti aina sähköllä. Lähinnä viikonloppuisin tulee ajettua pidempiä maantiepätkiä. Jos maantieajoa olisi ollut selvästi enemmän, olisin luultavasti ostanut edelleenkin diesel-auton. Esim. nelivetoisen Volvo V90 D4 CC:n kulutusmittari näytti muistaakseni alle 5 L/100 km kulutusta 80-100 km/h maantieajossa.

    HR: "Kun minä lähden työreissuun, joudun menemään pätkän motaria käytännössä aina. En aja autoa lämmittämässä korttelia ympäri ensin vaan menen suorinta tietä motarin rampille ja reissun päälle. Ja silloin on hyvä kiihdyttää polttomoottorilla ja pitää sähköt holdissa."

    Tuskin kukaan lämmittää autoansa ajelemalla korttelia ympäri. Kuten yllä jo kerroin ajan käytännössä kaikki kaupunkiajot sähköllä ja sitten jos sähkörange ei riitä koko matkaan ja vähintään 80 km/h maantietä on edessä yli 20 km, annan polttomoottorin käydä yhtäjaksoisesti lämpimäksi asti. Loppupään kaupunki/taajama-osuus taas sähköllä sikäli kun virtaa riittää.

    PS. Miksi muuten postasit Audin sivuilta ihan tarkoituksella vain hybridi-moodin tekstin, kun itsekin sanot ajavasi useimmiten EV-moodilla?

    En postannut tarkoituksella muuta kuin sen kohdan, jossa siellä sanottiin, että kiihdytys tehdään useimmiten bensakoneella sähkömoottorin avustaessa alussa. Moodi kuin moodi, kun oikeasti kiihdytetään, bensakone sen tekee. Muutenhan voitaisiin kiihdyttää sähköllä ja vain oikein jyrkässä kiihdytyksessä bensakone avustaisi.

    Ja mitähän informaatiota se antaa, että auto hybridi käyttää polttomoottoria ajotilassa, jossa polttomoottori on pakotettu käymään? Ja tämähän ei koske vain kiihdytyksia vaan kaikkea ajoa, missä, tarvitaan vähänkään tehoa. Joku voisi pitää tuota itsestään selvyytenä sitä, että jos valitsen polttomoottorilla ajamisen, niin silloin polttomoottori käy silloin.

    Monilla hybrideillä ”oikea” kiihdyttäminen onnistuu ongelmitta pelkällä sähköllä. Normaaliajotilassa tuo Audikin nimenomaan kiihdyttää sähköllä ja polttomoottori hoitaa kiihdyttämisen vain silloin, kun teho tai sähkö loppuu kesken. Polttomoottori ei kuitenkaan avusta sähkömoottoria, koska tuo olisi typerää, vaan polttomoottoria kannattaa käyttää korkealla kuormalla ja ottaa sähkömoottori avuksi, jos polttomoottorin teho ei riitä pyyntiin.

    Eihän polttomoottorin tulisi olla pakotettu käymään hybriditilassa, vaan vain silloin, kun se on tarpeen.

    Kuinkahan kauan aiot jaksaa jauhaa tätä asiaa?

    Mitä tarvetta tarkoitat? Ladattavaa hybridiä voi käyttää monella tapaa ja yksi tapa on ajaa sillä ei-ladattavan hybridin tavoin tuossa hybriditilassa, joka vähemmän yllättä käyttää pääasialliseti polttomoottoria liikkumiseen.

    Niin kauan, kuin sinä jaksat levittää misinformaatiota.

    Jaa, no sanopa, mitä se misinformaatio on, jos vaikka saataisiin asia selvitettyä ja tämä jauhaminen lopetettua?

    Vastaa ensin esittämääni kysymykseen, niin minä vastaan sitten vuorollani.

    Tarkoitatko kysymystäsi, että mitä tarvetta tarkoitan? Eikö tämä keskustelu ala sinun mielestäsi olla jo naurettavuuden rajamailla? Voitaisiin jo lopettaa.

    Tarkoitan, että plugari käyttää polttomoottoria silloin, kun tehoa pyydetään enemmän kuin sähköteholla saadaan. Kiihdytyksessä ja painovoiman, vierintävastuksen tai ilmanvastuksen vastustaessa menoa sen verran, että kuskin haluaman vauhdin ylläpitämiseksi tai vauhdin lisäämisen vuoksi tarvitaan polttomoottorin tehoa tai ihan siksi, että ajoakun energiasisältö tulee alarajalle ja on pakko ajaa pelkästään polttomoottorilla.

    Vierintävastus voi lisääntyä esimerkiksi lumihangessa tai pehmeällä hiekalla. Ylämäessä painovoima aiheuttaa lisäkuormaa. Kova vastatuuli tai suuri nopeus aiheuttaa ilmanvastuksen lisääntymistä jne.
    Ja akun pentele tuppaa menettämään varaustaan.

    Suurella kuormalla kannattaa käyttää polttomoottoria, kun sähkökantamaa haluaa maksimoida. Ja ev-tilaa kannattaa käyttää myös, koska sen lisäksi, että auto silloin maksimoi ajoakun voimalla liikkumisen, se myös pyrkii pienentämään sähkön kulutusta mm. säätämällä ilmastointia.

    Normaalisti hybriditilassa polttomoottoria ei ole pakotettu käymään vaan välillä mennään sähköllä välillä polttomoottorilla. T8:n tapauksessa en ole huomannut sähkömoottorin ja polttomoottorin käyvän samaan aikaan muuten kuin jatkuvalla nelivedolla tai off-road-tilassa ajaessa.

    Auton lämpimänä pitämisen vuoksi bensamoottoria ei tarvitse T8:ssa käynnistää vaan lämmityksen hoitaa webasto (myös ev-ajon aikana).

    Mutta eikö voitaisi jättää tämä aihe? Tuskin tämä yleisesti ihmisiä kiinnostaa.

    Olen muuten alkanut tutkailla autovaihtoehtoja, kun alkaa 3 vuotta täyttyä ja kilometrit lähenee 100.000:tta. Minun käyttööni ja korostan: minun käyttööni en ole löytänyt vielä sopivampaa plugaria. Sähköautoista ei ole löytynyt lähellekään. Että vaikka Volvo T8 saa jopa NHB:n kiihtymään paremmin kuin volkkari konsanaan, niin XC90T8 on erittäin pätevä PHEV paketti. Se ei tarkoita, että sanoisin XC90T8:n olevan tällä hetkellä kokoluokassaan paras PHEV vaihtoehto. Vai sanoisinko sittenkin? No, en sano. Vai pitäisikö kuitenkin sanoa.....

      
  • No voihan perse, se siitä hybridi keskustelusta

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Kiitos vastauksista.

    Vaikuttaa siis siltä, että nykyisenkaltaisiin ratkaisuihin on päädytty sen helppouden vuoksi. Kuulostaa uskottavalta, eihän noita plugareita kukaan oikein halua edes myydä, paitsi sen verran, että EU:n päästörajat alitetaan, niin miksi niitä sitten erityisemmin kehiteltäisiin.

    Plug-in Hybrid 229 HAKUTULOSTA 33000-225000€

    Pointtisi?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Olen muuten alkanut tutkailla autovaihtoehtoja, kun alkaa 3 vuotta täyttyä ja kilometrit lähenee 100.000:tta. Minun käyttööni ja korostan: minun käyttööni en ole löytänyt vielä sopivampaa plugaria.

    Törmäsin eilen Bemarin mainokseen X5 plugarin yksityisleasingilla, vaikutti aika kohtuulliselta. Kilsat toki nostavat aina hintaa aika reippaasti.

      
  • Ikävä huomio palstan trolli on saanut kaksi peukkua suorasta solvauksesta tähän suuntaan. NHB, Kumppani ja _Quu tässä on paikka irtautua tuosta huomionosoituksesta.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Plug-in Hybrid 229 HAKUTULOSTA 33000-225000€
    Pointtisi?
    eihän noita plugareita kukaan oikein halua edes myydä

    Paitsi että päivittäin on markkinointi täydessä vauhdissa.

      
  • Toinen peukun antajista selvisi heti. NHB ja Kumppani on jäljellä. Tässä on paikka irtautua tuosta trollin huomionosoituksesta.

      
  • muokattu 10.03.2020 10:06

    @tracktest kirjoitti:
    NHB on aikuinen lapsi joka kiukuttelee hiekkalaatikolla.

    Tuollaiset kommentit mahtuu hyvin trollimääritelmään.
    Sotkemaan hybrideistä keskustelua.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Olen muuten alkanut tutkailla autovaihtoehtoja, kun alkaa 3 vuotta täyttyä ja kilometrit lähenee 100.000:tta. Minun käyttööni ja korostan: minun käyttööni en ole löytänyt vielä sopivampaa plugaria.

    Törmäsin eilen Bemarin mainokseen X5 plugarin yksityisleasingilla, vaikutti aika kohtuulliselta. Kilsat toki nostavat aina hintaa aika reippaasti.

    X5 minäkin katselin, tosin vain netin kautta. Konfiguraattorinkin kävin läpi, mutta minulle on ainakin toistaiseksi tärkeää, että on suuri tavaratila ja se on yllättävän pieni X5:ssa. Pääasiassa työasioiden takia, mutta myös koiran kannalta. Koira nyt ei tietysti mitään kovin suurta ja pitkää tilaa tarvitse. X5 tuntui muuten kyllä ihan kiinnostavalta.

      
  • NHBNHB
    muokattu 10.03.2020 22:50

    @HybridRules kirjoitti:

    Tarkoitan, että plugari käyttää polttomoottoria silloin, kun tehoa pyydetään enemmän kuin sähköteholla saadaan.

    Suurella kuormalla kannattaa käyttää polttomoottoria, kun sähkökantamaa haluaa maksimoida.

    Normaalisti hybriditilassa polttomoottoria ei ole pakotettu käymään vaan välillä mennään sähköllä välillä polttomoottorilla. T8:n tapauksessa en ole huomannut sähkömoottorin ja polttomoottorin käyvän samaan aikaan muuten kuin jatkuvalla nelivedolla tai off-road-tilassa ajaessa.

    Olen muuten alkanut tutkailla autovaihtoehtoja, kun alkaa 3 vuotta täyttyä ja kilometrit lähenee 100.000:tta. Minun käyttööni ja korostan: minun käyttööni en ole löytänyt vielä sopivampaa plugaria. Sähköautoista ei ole löytynyt lähellekään. Että vaikka Volvo T8 saa jopa NHB:n kiihtymään paremmin kuin volkkari konsanaan, niin XC90T8 on erittäin pätevä PHEV paketti. Se ei tarkoita, että sanoisin XC90T8:n olevan tällä hetkellä kokoluokassaan paras PHEV vaihtoehto. Vai sanoisinko sittenkin? No, en sano. Vai pitäisikö kuitenkin sanoa.....

    Joo noinhan se menee, että niillä tehomäärillä, mitkä sähkömoottorilla pystytään tuottamaan mennään sähköllä ja sen yläpuolella polttomoottori käynnistyy. Tämä siis EV-tilassa. Hybriditilassa tilanne on toinen ainakin Audin konsernisisarissa, joissa hybriditilassa ei edes pyritä tuottamaan suuria tehoja sähkömoottorilla ja se pakottaa polttomoottorin toimimaan usein. On harhaanjohtavaa kategorisesti todeta auton käyttävän yleensä polttomoottoria kiihdytyksiin, koska kiihdytyksistä hyvin suuri osa tapahtuu sähkömoottorilla ilman polttomoottorin pakottamista hallitsevaksi. Monet kehuvat Volvonkin sähkomoottorin riittävän hyvin monessa tilanteessa kiihdyttämiseen ja ymmärtääkseni tuo Audi on aika tavalla vahvempi kiihtymään sähköllä.

    Itse en oikein ymmärrä edes koko ajatusta, että polttomoottorilla ajamisella pidennettäisiin sähkörangea. Eikö se sähkörange lopu siihen kun polttomoottori käynnistyy? Ja jos tuon nyt jotenkin itselleen saisikin selitettyä, niin onko tuollaisessa sähkörangen pidentämisessä mitään ajatusta, kun se tapahtuu polttoaineen kulutuksen ja päästöjen kustannuksella?

    Mitä niin ylivoimaista koet Volvossasi olevan, että sen kuittaa esim. Mersu GLE:n kaksinkertaisen sähkörangen.

    P.s. Pahoittelut siitä, etten ehtinyt aikaisemmin vastaamaan. Viestisi oli niin pitkä, etten aiemmin ehtinyt keskittymään siihen.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Itse en oikein ymmärrä edes koko ajatusta, että polttomoottorilla ajamisella pidennettäisiin sähkörangea.

    Jaa. Minusta se sähkörange kannattaa käyttää siellä missä siitä on eniten hyötyä ja polttomoottori huonoimmillaan, eli kaupungissa.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Itse en oikein ymmärrä edes koko ajatusta, että polttomoottorilla ajamisella pidennettäisiin sähkörangea.

    Jaa. Minusta se sähkörange kannattaa käyttää siellä missä siitä on eniten hyötyä ja polttomoottori huonoimmillaan, eli kaupungissa.

    Olen täysin samaa mieltä. Sen sijaan, että alkaisi käyttämään polttomoottoria hetkittäin kiihdytyksiiin, kannattaa mm. polttoaineen kulutuksen, päästöjen, polttomoottorin kulumisen ja paikallispäästöjen vuoksi pyrkiä käyttämään sähkö niillä alueilla, joissa tehontarve on pienimmillään ja suurien nopeuksien alueella ajaa polttomoottorilla.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tarkoitan, että plugari käyttää polttomoottoria silloin, kun tehoa pyydetään enemmän kuin sähköteholla saadaan.

    Suurella kuormalla kannattaa käyttää polttomoottoria, kun sähkökantamaa haluaa maksimoida.

    Normaalisti hybriditilassa polttomoottoria ei ole pakotettu käymään vaan välillä mennään sähköllä välillä polttomoottorilla. T8:n tapauksessa en ole huomannut sähkömoottorin ja polttomoottorin käyvän samaan aikaan muuten kuin jatkuvalla nelivedolla tai off-road-tilassa ajaessa.

    Olen muuten alkanut tutkailla autovaihtoehtoja, kun alkaa 3 vuotta täyttyä ja kilometrit lähenee 100.000:tta. Minun käyttööni ja korostan: minun käyttööni en ole löytänyt vielä sopivampaa plugaria. Sähköautoista ei ole löytynyt lähellekään. Että vaikka Volvo T8 saa jopa NHB:n kiihtymään paremmin kuin volkkari konsanaan, niin XC90T8 on erittäin pätevä PHEV paketti. Se ei tarkoita, että sanoisin XC90T8:n olevan tällä hetkellä kokoluokassaan paras PHEV vaihtoehto. Vai sanoisinko sittenkin? No, en sano. Vai pitäisikö kuitenkin sanoa.....

    Joo noinhan se menee, että niillä tehomäärillä, mitkä sähkömoottorilla pystytään tuottamaan mennään sähköllä ja sen yläpuolella polttomoottori käynnistyy. Tämä siis EV-tilassa. Hybriditilassa tilanne on toinen ainakin Audin konsernisisarissa, joissa hybriditilassa ei edes pyritä tuottamaan suuria tehoja sähkömoottorilla ja se pakottaa polttomoottorin toimimaan usein. On harhaanjohtavaa kategorisesti todeta auton käyttävän yleensä polttomoottoria kiihdytyksiin, koska kiihdytyksistä hyvin suuri osa tapahtuu sähkömoottorilla ilman polttomoottorin pakottamista hallitsevaksi. Monet kehuvat Volvonkin sähkomoottorin riittävän hyvin monessa tilanteessa kiihdyttämiseen ja ymmärtääkseni tuo Audi on aika tavalla vahvempi kiihtymään sähköllä.

    Itse en oikein ymmärrä edes koko ajatusta, että polttomoottorilla ajamisella pidennettäisiin sähkörangea. Eikö se sähkörange lopu siihen kun polttomoottori käynnistyy? Ja jos tuon nyt jotenkin itselleen saisikin selitettyä, niin onko tuollaisessa sähkörangen pidentämisessä mitään ajatusta, kun se tapahtuu polttoaineen kulutuksen ja päästöjen kustannuksella?

    Mitä niin ylivoimaista koet Volvossasi olevan, että sen kuittaa esim. Mersu GLE:n kaksinkertaisen sähkörangen.

    P.s. Pahoittelut siitä, etten ehtinyt aikaisemmin vastaamaan. Viestisi oli niin pitkä, etten aiemmin ehtinyt keskittymään siihen.

    No, en koe Volvossa olevan mitään ylivoimaista yksittäistä asiaa, mutta kokonaisuus on paras, mitä tähän mennessä olen löytänyt.

    Kun luin MB GLE:n pitkästä sähkösäteestä, niin kiinnostuin siitä ja menin koeajamaan vastaavan dieselversion, plugariahan ei vielä ole edes saatavana. GLE:ssä on aika pieni tavaratila, se oli ensimmäinen miinus. Toinen oli kojelaudan ilme. En pidä joidenkin valmistajien tavasta asentaa näytöt niin, etteivät ne sulaudu osaksi kojelautaa vaan töksöttävät esiin kuin joku olisi ne ohi mennessään marketista mukaan napannut ja tökännyt kojelautaan. GLE:n näyttö on leveä, mutta näyttöpaneli on ikään kuin päälleliimattu kojelautaan. Ja näytön näkymä oli liian levoton meikäläiselle. Ehkäpä paljon enemmän infoa kuin olisin kaivannut. Kojelaudan ilme ei muutenkaan oikein miellyttänyt. Näin jälkeenpäin kun mutustelee mielikuvaa, niin siinä kojelaudassa ja keskikonsolissa oli vähän liikaa kaikkea. Koeajolla ei tullut sellainen fiilis, että tämän haluan.

    Mutta aion mennä katsomaan vielä uudestaan, kun varsinainen hybridiversio on koeajettavissa. Minulla ei ole mitään kiirettä auton vaihtamisen kanssa. Enkä vaihda vielä pariin vuoteen, jollen löydä sellaista, josta tulee tunne, että sen haluan.

    Faktat on hyvin XC90T8:n kanssa enkä vaihda toiseen ellei siinäkin ole faktat kohdallaan ja tunne vielä lisäksi.

    Minä koen Volvossa olevan kaksi negatiivista asiaa: sähkösäde on lyhyt ja lataaminen mahdollista vain 16A yhdellä vaiheella. Jos sähkösäde olisi vaikkapa 100km ja lataus mahdollista 11kW teholla, en miettisi ollenkaan auton vaihtamista ainakaan muutamaan vuoteen.

    Sitten taas, kun ottaa järjen käteen, niin ei pelkästä sähkösäteen pitenemisen ilosta kannata tehdä surkeaa investointia, mikä uusi auto aina on. Ja käytettynä näitä sähkömenopelejä ei saa, joissa sähkösäteeseen tulisi pidennystä.

    Kävin koeajamassa sen testivoittajankin, e-tronin. Siinäkin on aika pieni tavaratila ja hatch-back-tyyppinen ratkaisu ja tavaratilan lattia todella korkealla, koska tavaratilan pohjan alla on tila täysikokoiselle vararenkaalle ja lisäksi esim. työkaluille tms. Olen aina ajatellut, että kaksi näyttöä on hyvä ratkaisu. Mutta ei sillä tavalla toteutettuna kuin e-tronissa, eli toinen näyttö on pelkästään ilmastoinnin säätöjä varten. Volvossa olen kokenut häiritsevänä, että joskus joku toinen toiminto hyppää peittämään sen minkä oli itse juuri ottanut esiin. Esim: menen parkkihallissa ruutuun ja haluaisin pitää 360-kameran näkymän näytössä. Yhtäkkiä keulan parkkitutkat tunnistavat hallin pilarin ja näytön valtaa kuva, joka näyttää mikä kulma on lähellä pilaria. Tai kun otan pakin päälle, ja kamerakuva aukeaa. Sitten haluan asettaa ev-ajomoodin päälle, jolloin valintavalikko valtaa näytön ja kamerakuva häviää. Sitten ei voi kuin odottaa, että valintavalikko sammuu ja kamerakuva tulee takaisin. Odotin, että e-tronissa olisi älykkäämmin jaettu ikkunoita, kun kerran on kaksi näyttöä, mutta ei ollut.

    E-tronia menin katsomaan, koska olin kovasti suuntautunut täyssähköautoon. Ajattelin, että sen sähkösäteella pääsisin jopa sen kuuluisan lentokenttäreissun edestakaisin.

    Koeajolla ei tullut oikeaa tunnetta, eikä muutenkaan ole järkeä vaihtaa huonommin omaan käyttöön soveltuvaan autoon. Motivaation rippeiksi olisi jäänyt, että olisi täyssähköauto.

    Harmittaa, mutta plugari-hybridiin on edelleen tyytyminen, vaikka ehdin jo uutta nimimerkkiäkin kaavailla.

    Että näin lyhykäisesti selostettuna on asian laita. Volvo ei varmaankaan ole ylivoimainen, mutta löytämistäni vaihtoehdoista tähän asti paras minulle.

      
  • Kertaus on opintojen äiti kuten tiedetään niin eikös tämä saman kertaaminen joka ilta rupea pikku hiljaa kyllästyttämään?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tarkoitan, että plugari käyttää polttomoottoria silloin, kun tehoa pyydetään enemmän kuin sähköteholla saadaan.

    Suurella kuormalla kannattaa käyttää polttomoottoria, kun sähkökantamaa haluaa maksimoida.

    Normaalisti hybriditilassa polttomoottoria ei ole pakotettu käymään vaan välillä mennään sähköllä välillä polttomoottorilla. T8:n tapauksessa en ole huomannut sähkömoottorin ja polttomoottorin käyvän samaan aikaan muuten kuin jatkuvalla nelivedolla tai off-road-tilassa ajaessa.

    Olen muuten alkanut tutkailla autovaihtoehtoja, kun alkaa 3 vuotta täyttyä ja kilometrit lähenee 100.000:tta. Minun käyttööni ja korostan: minun käyttööni en ole löytänyt vielä sopivampaa plugaria. Sähköautoista ei ole löytynyt lähellekään. Että vaikka Volvo T8 saa jopa NHB:n kiihtymään paremmin kuin volkkari konsanaan, niin XC90T8 on erittäin pätevä PHEV paketti. Se ei tarkoita, että sanoisin XC90T8:n olevan tällä hetkellä kokoluokassaan paras PHEV vaihtoehto. Vai sanoisinko sittenkin? No, en sano. Vai pitäisikö kuitenkin sanoa.....

    Joo noinhan se menee, että niillä tehomäärillä, mitkä sähkömoottorilla pystytään tuottamaan mennään sähköllä ja sen yläpuolella polttomoottori käynnistyy. Tämä siis EV-tilassa. Hybriditilassa tilanne on toinen ainakin Audin konsernisisarissa, joissa hybriditilassa ei edes pyritä tuottamaan suuria tehoja sähkömoottorilla ja se pakottaa polttomoottorin toimimaan usein. On harhaanjohtavaa kategorisesti todeta auton käyttävän yleensä polttomoottoria kiihdytyksiin, koska kiihdytyksistä hyvin suuri osa tapahtuu sähkömoottorilla ilman polttomoottorin pakottamista hallitsevaksi. Monet kehuvat Volvonkin sähkomoottorin riittävän hyvin monessa tilanteessa kiihdyttämiseen ja ymmärtääkseni tuo Audi on aika tavalla vahvempi kiihtymään sähköllä.

    Itse en oikein ymmärrä edes koko ajatusta, että polttomoottorilla ajamisella pidennettäisiin sähkörangea. Eikö se sähkörange lopu siihen kun polttomoottori käynnistyy? Ja jos tuon nyt jotenkin itselleen saisikin selitettyä, niin onko tuollaisessa sähkörangen pidentämisessä mitään ajatusta, kun se tapahtuu polttoaineen kulutuksen ja päästöjen kustannuksella?

    Mitä niin ylivoimaista koet Volvossasi olevan, että sen kuittaa esim. Mersu GLE:n kaksinkertaisen sähkörangen.

    P.s. Pahoittelut siitä, etten ehtinyt aikaisemmin vastaamaan. Viestisi oli niin pitkä, etten aiemmin ehtinyt keskittymään siihen.

    Sähkörangea ei pidä ajatella ajojaksona, joka ajetaan yhteen putkeen sähköllä. Sitä mukaa kuin kehitys kehittyy, plugarit pyrkivät jopa automaattisesti optimoimaan polttiksen ja sähkömoottorin käytön navigaattorin avulla pitkin reittiä. Siinä Audin jutussa puhuttiin siitä ja on siitä jotain ollut Volvonkin julkaisuissa. Minun plugarissa ei ole mitään sellaista optimointia, ainostaan siinä ratin ja selkänojan välissä oleva kontrollikeskus saattaa yrittää optimoida jotain. Sähkörange voi pirstaloitua pieninä palasina maailmalle kuin Tapsan leipä. Jonnet voi jättää viimeksi mainitun jutun huomiotta.

      
  • Toyota kehitti jo yli 20v polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteiskäytön.
    "Rauhallisessa ajossa voi ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimin. Kun tehoa tarvitaan lisää, kytkeytyy bensiinimoottori automaattisesti päälle. Lähtökohtaisesti auto huolehtii itsenäisesti energiatehokkaimman mahdollisen voimalinjan käytöstä, joskin kuljettajalla on mahdollisuus vaihtaa ajotiloja myös manuaalisesti. Sähkömoottorin akkua ladataan polttomoottorin voimin sekä jarrutusenergian talteenotolla."

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kertaus on opintojen äiti kuten tiedetään niin eikös tämä saman kertaaminen joka ilta rupea pikku hiljaa kyllästyttämään?

    Minä en kyllä ole aikaisemmin kirjoittanut kommentteja MB GLE:stä enkä e-tronista, että ainakaan se osio ei ole vanhan kertaamista

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota kehitti jo yli 20v polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteiskäytön.
    "Rauhallisessa ajossa voi ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimin. Kun tehoa tarvitaan lisää, kytkeytyy bensiinimoottori automaattisesti päälle. Lähtökohtaisesti auto huolehtii itsenäisesti energiatehokkaimman mahdollisen voimalinjan käytöstä, joskin kuljettajalla on mahdollisuus vaihtaa ajotiloja myös manuaalisesti. Sähkömoottorin akkua ladataan polttomoottorin voimin sekä jarrutusenergian talteenotolla."

    Plugareilla sähkön/bensan vuorotteluun on tulossa tekniikka, jossa optimointia pyritään tekemään karttatietojen avulla silloin, kun naviin on annettu määränpää. Sähkömoottorin käyttöä yritetään optimoida koko matkalle niin, että perillä akku on tyhjä ja matkan varrella sähköllä on ajettu silloin, kun se tuottaa parhaan bensan säästön. Itselataavalla ei tietysti pysty noin ajamaankaan, koska niiden akku ei riitä kuin lyhyisiin sähköajomatkoihin kerrallaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sähkörange voi pirstaloitua pieninä palasina maailmalle kuin Tapsan leipä.

    Aivan.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Toinen peukun antajista selvisi heti. NHB ja Kumppani on jäljellä

    Mistä sinä höpiset??

      
  • Rautalangasta ei taida olla apua tässäkään tapauksessa.

      
  • GLE: 31,2 kWh akku

    GLC: 13,5 kWh akku

    Mitä isompi auto niin sitä suurempi akku ?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota kehitti jo yli 20v polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteiskäytön.
    "Rauhallisessa ajossa voi ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimin. Kun tehoa tarvitaan lisää, kytkeytyy bensiinimoottori automaattisesti päälle. Lähtökohtaisesti auto huolehtii itsenäisesti energiatehokkaimman mahdollisen voimalinjan käytöstä, joskin kuljettajalla on mahdollisuus vaihtaa ajotiloja myös manuaalisesti. Sähkömoottorin akkua ladataan polttomoottorin voimin sekä jarrutusenergian talteenotolla."

    Plugareilla sähkön/bensan vuorotteluun on tulossa tekniikka, jossa optimointia pyritään tekemään karttatietojen avulla silloin, kun naviin on annettu määränpää. Sähkömoottorin käyttöä yritetään optimoida koko matkalle niin, että perillä akku on tyhjä ja matkan varrella sähköllä on ajettu silloin, kun se tuottaa parhaan bensan säästön. Itselataavalla ei tietysti pysty noin ajamaankaan, koska niiden akku ei riitä kuin lyhyisiin sähköajomatkoihin kerrallaan.

    Ei pelkästään tulossa, vaan on jo. En tiennyt sitä ennenkuin luin lehdestä että T8:ssa on sellainen toiminto. Kokeilin, ja kyllä siinä näköjään on.

      
  • Niinhän sen kuuluu hybridin parhaimmillaan toimia, taajamanopeuksissa mahdollisimmanpaljon sähköllä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit