Nopeusrajoitusten noudattaminen

37 kommenttia
2»
  • muokattu 15.03.2020 13:42

    @Karrette kirjoitti:

    Jotenkin Kumppani kykenee olettamaan että ohittaminen tapahtuu heti kun edellä ajava vakionopeudella suurinta sallittua ajava "lopettaa estämisen".

    En ymmärrä tuosta mitään.

    Mutta sinun ohittamisesi tulee tapahtua kun se on ohittajalle mahdollista. Sinä et asiaa edistää lähtemällä kiihdyttämään. Eikö se nyt ole päivänselvä asia noin lähtökohtaisesti.

    aikuisten oikeasti vain realisoituu Rikoslain 23 luvun Liikenneturvallisuuden vaarantaminen, missä aiheuttaa piittaamattomuudellaan toiselle vaaraa, ja joskus myös vahinkoa

    No älä lähde kiihdyttämään, vaan pidä vauhtisi ja päästä nopeampi ohi. Ei tämä ole vaikeata.

      
  • muokattu 15.03.2020 14:40

    @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    Jotenkin Kumppani kykenee olettamaan että ohittaminen tapahtuu heti kun edellä ajava vakionopeudella suurinta sallittua ajava "lopettaa estämisen".

    En ymmärrä tuosta mitään.

    Mutta sinun ohittamisesi tulee tapahtua kun se on ohittajalle mahdollista. Sinä et asiaa edistää lähtemällä kiihdyttämään. Eikö se nyt ole päivänselvä asia noin lähtökohtaisesti.

    aikuisten oikeasti vain realisoituu Rikoslain 23 luvun Liikenneturvallisuuden vaarantaminen, missä aiheuttaa piittaamattomuudellaan toiselle vaaraa, ja joskus myös vahinkoa

    No älä lähde kiihdyttämään, vaan pidä vauhtisi ja päästä nopeampi ohi. Ei tämä ole vaikeata.

    Miksi helkkaarissa pitäisi kiihdyttää / hidastaa jos ajaa vakionopeudensäätimellä gps-suurinta sallittua nopeutta? Tai turvallisuuden kannalta 2-4-6 km/ h ylinopeutta, sillä kun voi vähentää osallisuutta riskitilanteisiin (huonoihin ohituksiin).

    Vasemmalla kaistalla eli "ohittelijoiden kaistalla" (mistä moni koukkaa mahd. nopeasti oikealle, kuraa roiskien tai säikytellen vakionopeutta ajavia) on fiksumpaa nostaa hetkellisesti nopeutta ylinopeuteen, koska taakse ilmaantuu usein liikenneturvallisuuden vaarantajia, eli niitä jotka näkyvät vakuutusyhtiöiden tilastoissa peräänajajina.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Miksi helkkaarissa pitäisi kiihdyttää / hidastaa jos ajaa vakionopeudensäätimellä gps-suurinta sallittua nopeutta?

    No en tiedä, mutta erittelemättä sen kummemmin mitään kirjoitit ihan itse näin:

    Tuo muutos on kyllä hyvä koska joskus tarvitsee turvallisempaa nopeuseroa jotta ehtii nopeampiensa alta pois - ja kaikkihan tietävät että peräänajoriski on se yleisin törmäystapa.

    Tai turvallisuuden kannalta 2-4-6 km/ h ylinopeutta, sillä voi vähentää osallisuutta riskitilanteisiin (huonoihin ohituksiin).

    No tuossa tapauksessa pitää tietysti miettiä, milloin lähtee ohittamaan.

    Vasemmalla kaistalla eli "ohittelijoiden kaistalla" koska taakse ilmaantuu usein liikenneturvallisuuden vaarantajia, eli niitä jotka näkyvät vakuutusyhtiöiden tilastoissa peräänajajina.

    Edelleenkin: vaarantaminen on eri kuin peräänajaminen. Paljonkos niitä tapahtuu moottoritieajossa?

      
  • @Karrette kirjoitti:
    eli niitä jotka näkyvät vakuutusyhtiöiden tilastoissa peräänajajina.

    Koska ajattelit julkaista ne tilastot, olet varmaan oikeassa kun autot yleensä kulkee peräkkäin.

      
  • muokattu 15.03.2020 15:34

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    eli niitä jotka näkyvät vakuutusyhtiöiden tilastoissa peräänajajina.

    Koska ajattelit julkaista ne tilastot, olet varmaan oikeassa kun autot yleensä kulkee peräkkäin.

    15 706 peräänajoa vuonna 2018 joista henkilövahinkoihin johti 3360 tapausta.
    https://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-raportit/liikennevahinkotilasto/

    Tuossa aiemmin Kumppani totesi että vaaran aiheuttaminen ei ole sama kuin vahingon aihettaminen.
    Syy- seuraussuhde (kausaliteetti) on mielenkiintoinen ajatus, kuten mitkä tahansa todennäköisyys- ja riskilaskelmat.

    Vaan tästä on hyvä lähteä hakemaan omatoimisesti lisää tietoa. Jos aihe ja toisten ihmisten turvallisuus kiinnostaa. Siinä samassa voi itsekin välttyä "onnettomuuksilta" kun ei ota itse aiheutettuja riskejä.

      
  • Niitä onnettomuuksia on yli 100 000 Henkilökorvaukseen johtaneet 18658

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Syy- seuraussuhde (kausaliteetti) on mielenkiintoinen ajatus, kuten mitkä tahansa todennäköisyys- ja riskilaskelmat.

    Niin, siksi ei pidä kirjoittaakaan niin, että riski olisi yhtäkuin toteutunut vahinko.

    Vaan tästä on hyvä lähteä hakemaan omatoimisesti lisää tietoa. Jos aihe ja toisten ihmisten turvallisuus kiinnostaa. Siinä samassa voi itsekin välttyä "onnettomuuksilta" kun ei ota itse aiheutettuja riskejä.

    Sinulla tuo kausaaliteettiajattelu heittelee kyllä tässäkin kohtaa, vähän niin kuin sähköautot ja rengaspäästöt. Sinusta siis minä en piittaa liikenneturvallisuudesta, koska esitän sinulle vastaväitteitä?

    No, ihan noin et voisi ajatella, mutta siksihän sekin osoittaa, että asiat voivat mennä sekaisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit