Hybridit

1602 kommenttia
1151618202154
  • muokattu 15.03.2020 13:38

    @HybridRules kirjoitti:

    Mutta eikö pidä katsoa juuri kokonaisuutta?

    Kyllä, nimenomaan. Miten sinä itse sen unohdatkin aina....

    Itselataavahan kuluttaa aina tuon luokkaa keskimäärin 10L/100km, kun polttomoottori on käynnissä, koska silloin se lataa akkua.

    Et ole yhtään kertaa tuota vielä osoittanut muuksi kuin omaksi spekulaatioksesi.

    Itselataavan tapauksessa 10L/100km ei ole mikään kulutuspiikki vaan normaalikulutus.

    No miksi niiden nimenomaisesti normi, eli keskikulutukseksi ilmoitetaan sekä käytännössä että paperilla 4,x - 5,x? Joka on lähempänä totuutta kuin plugareilla, joilla mennään käytännön elämässä moninkertaisesti ilmoitettuun kulutukseen verrattuna.

    Bensamoottorin täytyy käydä, jotta se voi ladata akkua.

    No muutenhan se olisikin varsinainen ihmeauto, totta! Ja akku latautuu myös hidastuksissa ja jarrutuksissa ym.

    Ja kun akkua täytyy ladata, täytyy myös autoa kuljettaa bensamoottorilla.

    Ei tuota kyllä minään viisautesi huipentumana voida pitää tuotakaan.

    Etenkin kun unohdat aktiivisti sen koskevan plugareita myös silloin kun niiden sähkörange loppuu ja sehän on usein sekin. Ja senkin unohdat että niiden kulutus on jotakin aivan muuta kuin mitä markkinointi sanoo...

    Eihän itselataavien kulutuslukemat ole isoja moneenkaan muuhun bensa-autoon verrattuna,

    Mikä on siis ongelmasi näiden itselataavien kanssa? Eihän niitä ole päästöttömiksi edes väitetty. Sinun plugarisi päästää ja kuluttaa moninkertaisesti ilmoitettuun verrattuna ja sinä pidät sitä samanarvoisena kuin täyssähköautoa. Huhhuh sun kanssa.

    Mutta liikkuminen perustuu kuitenkin täysin bensan polttamiselle

    .....paitsi että puolet ajasta liikutaan sähköllä. Oletko vieläkään käynyt muuten itselataavien (Toyota, Ford, Honda, Hyundai ja mitä näitä on) myyjien luona kertomassa ajatuksistasi? Tai saamassa valaistusta asiaan, ihan miten vaan.

    ja siksi Toyotakin joutuu tuomaan mukaan pistokelatauksen voidakseen pienentää auton pakoputkipäästöjä

    Joutuu tuomaan? Sillä on ollut Prius markkinoilla plugarina jo vuosia, nyt tulee RAV4. Onko asiassa jotakin ihmeellistä?

    Ennemminkin on niin, että monet muut merkit ovat vasta hiljattain joutuneet tuomaan yhtä lailla itselataavia hybridejä voidakseen pienentää autojen pakoputkipäästöjä. Ja plugareita ja täyssähköversioita.

    Mitä jos nyt oikeasti ottaisit vähän perspektiiviä tässä asiassa sen suhteen, miten eri automerkkien sähköistyshistoria meneekään.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Sehän se ongelma onkin, eli sähköauto tai hybridi tuottaa lähipäästöjä, eli kovaa ajomöykkää (liikennemelu /ohiajomelu) ja hiukkasia hengitettäväksi kun siihen asentaa piikkipyörät lokakuusta huhtikuulle.

    Noniin, tuolla kommentilla todistit kuinka väkisin väännettyä ja keinotekoista argumentointisi on.

      
  • "Itselataavahan kuluttaa aina tuon luokkaa keskimäärin 10L/100km, kun polttomoottori on käynnissä, koska silloin se lataa akkua."

    Tuo koko lause on täyttä hevon kukkua! Ensinnäkin polttomoottorin käydessä akku voi purkautua, täyttyä tai olla tekemättä kumpaakaan. Ja toisekseen polttoainetta voi kulua 0-ääretön l/100km moottorin käydessä siinä missä missä tahansa muussakin autossa. Jos ajaa sataa bensaa voi kulua alle 5 litraa sadalla, vaikka moottori käy koko ajan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    Sehän se ongelma onkin, eli sähköauto tai hybridi tuottaa lähipäästöjä, eli kovaa ajomöykkää (liikennemelu /ohiajomelu) ja hiukkasia hengitettäväksi kun siihen asentaa piikkipyörät lokakuusta huhtikuulle.

    Noniin, tuolla kommentilla todistit kuinka väkisin väännettyä ja keinotekoista argumentointisi on.

    Ei ole. Katso peiliin niin näet vääntäjän. En tarkoita tätä loukkauksena, vaikka se siltä voi tuntua.

    Miksi leikkasit norjalaisten toimintamallin pois vastauksesta. Ovatko norjalaiset väkisin vääntäneitä kun turisteiltakin vaativat ekomaksun?

      
  • muokattu 15.03.2020 13:43

    @Karrette kirjoitti:

    Aika paha jos se on 10 litraa sadalla kilometrillä. 50 litraa viidellä sadalla.

    Niinhän se olisi, jos tuo pitäisi paikkansa. Mutta kun HybridRules sotkee hetkellisen ja keskikulutuksen termeinä jo lähtökohtaisesti keskenään. Lisäksi heittelee sitten ilmeisen tarkoitushakuisesti omia näkemyksiään tuohon sekaantumiseen perustuen ja vielä omilla luvuillaan, niin oletko itse niin naiivi, että lähdet tuohon mukaan?

      
  • Kommentillasi todistit kuinka väkisin väännettyä ja keinotekoista argumentointisi on.

    @Karrette kirjoitti:

    Ei ole.

    No onhan se, jos sinä alat sotkemaan väitettyjä rengaspäästöjä ja yhdistelet niitä randomisti autojen sähköistämiseen ja ikään kuin rengasvalinta liittyisi oletuksena johonkin niiden versioista. Aika kehäpäätelmiltä vaikuttaa vain tuo kirjoittamisesi.

    Miksi leikkasit norjalaisten toimintamallin pois vastauksesta.

    Saavat touhuta ihan omiaan rengastuksiensa kanssa. Siksi.

    Ovatko norjalaiset väkisin vääntäneitä kun turisteiltakin vaativat ekomaksun?

    Eivät he esitä tuollaisia väitteitä kuin sinä, vapaasti assosoiden toisiinsa liittymättömiä asioita. Siksi sinä väännät väkisin.

      
  • Pitkiä matkoja ajaessa ns. itselataava hybridi todennäköisesti pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen kuin plugari. Sanon "todennäköisesti" siksi, että en tiedä mikä olisi painon ja korimallin suhteen vertailukelpoinen XC90T8:n kanssa, jotta voisin verrata. Minulla on XC90T8:n n. 28 kuukauden ja 75000km:n keskikulutus 5,9 L/100km tällä hetkellä tankkaus-excelin perusteella.

    Kumppanille: ihan Toyotan nettisivuilta voit laskea julkaistujen koeajojen perusteella bensan keskikulutuksia. Periaate on pyöristettyjen lukujen avulla: koeajon keskikulutus 5 L/100km. Sähköajoa 50%. Koko matkan keskikulutus oli 5, niin bensaa meni 5 litraa 100km:n matkalla. Ja se kulutettiin 50% matkalla eli bensaa meni 5 L/50km eli bensan keskikulutus oli 10 l/100km sillä matkalla, jonka auto kulki bensamoottori käynnissä. Koska keskikulutus kuitenkin ilmoitetaan koko matkalle, josta siis 50% mentiin sähköllä, on autolle ilmoitettava keskikulutus 5L/100km.

    Siksi sanon, että Toyotassa on virtuaalinen pakoputki sähkömoottorissa, koska sähkömoottori ei käytä bensaa, mutta auton keskikulutusarvoissa bensamoottorin kulutuksesta osa sälytetään sähkömoottorin kontolle. Jos halutaan kertoa, mikä on bensakoneen keskikulutus, niin se on 10L/100km. Mutta bensakoneen kantama saadaan tuplattua sähköavusteisesti. Siinä Toyota on onnistunut ihan hyvin.

    Kerro minulle, Kumppani, jos tuossa laskelmassa on joku periaatteellinen moka.

    Plugariin verrattuna itselataavan hyvä puoli on se, että keskikulutuslukema täsmää paremmin kaikille ajoille, koska bensaa käytetään koko ajan. Plugarin hyvä puoli on se, että voi ajaa osan matkasta kokonaan ilman bensamoottorin käynnistämistä. Ja jos uskomme tilastoja ja keskiarvoja, niin kovin monet voivat ajaa päivittäiset ajonsa kokonaan ilman polttomoottorin käyttöä. Minäkin voin valtaosan päivistä ajaa ilman bensakoneen käyttöä, mutta minulle tulee niin paljon pitkiä vetoja, että kokonaiskeskikulutus nousee tuonne 6 litran kantturoille,

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    "Itselataavahan kuluttaa aina tuon luokkaa keskimäärin 10L/100km, kun polttomoottori on käynnissä, koska silloin se lataa akkua."

    Tuo koko lause on täyttä hevon kukkua! Ensinnäkin polttomoottorin käydessä akku voi purkautua, täyttyä tai olla tekemättä kumpaakaan. Ja toisekseen polttoainetta voi kulua 0-ääretön l/100km moottorin käydessä siinä missä missä tahansa muussakin autossa. Jos ajaa sataa bensaa voi kulua alle 5 litraa sadalla, vaikka moottori käy koko ajan.

    No, yksinkertaisuuden vuoksi sanotaan, että kaikissa Toyotan sivuilla julkaistuissa koeajoissa keskikulutus on n. 10L/100km bensalla ajon osuudelta.

    Ja sinunkin olisi hyvä huomata, että kirjoitin keskikulutuksesta enkä hetkellisestä. En usko, että keskikulutus voi olla ääretön millään ajotavalla. Eikä myöskään nolla, jos autolla liikutaan.

      
  • muokattu 15.03.2020 14:44

    @HybridRules kirjoitti:

    Pitkiä matkoja ajaessa ns. itselataava hybridi todennäköisesti pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen kuin plugari.

    Niinpä.

    ihan Toyotan nettisivuilta voit laskea julkaistujen koeajojen perusteella bensan keskikulutuksia....Koska keskikulutus kuitenkin ilmoitetaan koko matkalle, josta siis 50% mentiin sähköllä, on autolle ilmoitettava keskikulutus 5L/100km.

    Ja tuo 5l/100km vastaa keskikulutuksena varsin hyvin ilmoitettuja arvoja ja sehän tässä on merkitsevää, eikö? Ei siis hetkellinen kulutus.

    Et kehtaisi ilmoittaa maksimiarvoa hetkelliselle kulutukselle omasta plugarista?

    Ihan kuin et olisi käynyt siellä sivulla kuitenkaan? Minusta siellä ilmoitettiin jollakin tolppa-arvolla hetkelliset kulutukset, joissa ei noita sinun lukujasi ilmennyt ollenkaan. Pitääkö tuo "laskelmasi" mitenkään paikkansa.

    Jos halutaan kertoa, mikä on bensakoneen keskikulutus, niin se on 10L/100km.

    Mitäköhän se olisi vastaavalla logiikalla sitten plugarissa?

    Kerro minulle jos tuossa laskelmassa on joku periaatteellinen moka.

    Nimenomaan sellainen se juuri on. Mikään ei oikein tue sitä, vaikka siellä mainitsemallasi sivulla.

    Käytännön ajoista ilmoitetut keskikulutukset ovat ihan muuta ja ne huomioidaan. Ja väitetytkin kulutukset ilmoitetaan mainonnassa keskikulutuksina. Et pääse siitä mihinkään.

    Sillä keskikulutuksella ne vähän kuluttuavat dieselitkin porskuttavat, vaikka niistäkin varmasti saadaan isoja lukuja - hetkellisesti.

    Plugariin verrattuna itselataavan hyvä puoli on se, että keskikulutuslukema täsmää paremmin kaikille ajoille, koska bensaa käytetään koko ajan.

    Keskikulutukseksi ilmoitetaan 1,x litraa sataselle ja sinusta se täsmää hyvin käytännön moninkertaiseen kulutukseen? Selvä.

    Minäkin voin valtaosan päivistä ajaa ilman bensakoneen käyttöä, mutta minulle tulee niin paljon pitkiä vetoja, että kokonaiskeskikulutus nousee tuonne 6 litran kantturoille

    .....joka on 5-6 kertaa ilmoitettua isompi luku. Näin se vain on.

      
  • Mitä väliä monessako osassa menee sähköllä polttomoottori sammuneena 100 km matkasta sähköllä 50 km.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Mitä väliä monessako osassa menee sähköllä polttomoottori sammuneena 200 km matkasta sähköllä 100 km.

    Ladattava ei tähän sähköllä pysty kertavedolla ilman pitkää välipysähdystä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Pitkiä matkoja ajaessa ns. itselataava hybridi todennäköisesti pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen kuin plugari.

    Niinpä.

    ihan Toyotan nettisivuilta voit laskea julkaistujen koeajojen perusteella bensan keskikulutuksia....Koska keskikulutus kuitenkin ilmoitetaan koko matkalle, josta siis 50% mentiin sähköllä, on autolle ilmoitettava keskikulutus 5L/100km.

    Ja tuo 5l/100km vastaa keskikulutuksena varsin hyvin ilmoitettuja arvoja ja sehän tässä on merkitsevää, eikö? Ei siis hetkellinen kulutus.

    Et kehtaisi ilmoittaa maksimiarvoa hetkelliselle kulutukselle omasta plugarista?

    Ihan kuin et olisi käynyt siellä sivulla kuitenkaan? Minusta siellä ilmoitettiin jollakin tolppa-arvolla hetkelliset kulutukset, joissa ei noita sinun lukujasi ilmennyt ollenkaan. Pitääkö tuo "laskelmasi" mitenkään paikkansa.

    Jos halutaan kertoa, mikä on bensakoneen keskikulutus, niin se on 10L/100km.

    Mitäköhän se olisi vastaavalla logiikalla sitten plugarissa?

    Kerro minulle jos tuossa laskelmassa on joku periaatteellinen moka.


    Nimenomaan sellainen se juuri on. Mikään ei oikein tue sitä, vaikka siellä mainitsemallasi sivulla.

    Käytännön ajoista ilmoitetut keskikulutukset ovat ihan muuta ja ne huomioidaan. Ja väitetytkin keskikulutukset ilmoitetaan mainonnassa. Et pääse siitä mihinkään. Sillä keskikulutuksella ne vähän kuluttuavat dieselitkin porskuttavat, vaikka niistäkin varmasti saadaan isoja lukuja - hetkellisesti.

    Plugariin verrattuna itselataavan hyvä puoli on se, että keskikulutuslukema täsmää paremmin kaikille ajoille, koska bensaa käytetään koko ajan.

    Keskikulutukseksi ilmoitetaan 1,x litraa sataselle ja sinusta se täsmää hyvin käytännön moninkertaiseen kulutukseen? Selvä.

    Minäkin voin valtaosan päivistä ajaa ilman bensakoneen käyttöä, mutta minulle tulee niin paljon pitkiä vetoja, että kokonaiskeskikulutus nousee tuonne 6 litran kantturoille

    .....joka on 5-6 kertaa ilmoitettua isompi luku. Näin se vain on.

    Mitä ihmettä? Sanoin pyöristettynä Toyotan sivuilla ilmoitetut keskikulutukset, jotta periaate tulisi selväksi. Siis keskikulutus on 5 litraa sadalle. Ja matkasta 50% ajetaan sähkömoottorilla. Silloinhan se 100km:n 5 litraa on poltettu 50km:n matkalla, joten bensamoottorin itsensä keskikulutus on 10 litraa sadalle. Täsmääkö tämän sinun mielestäsi vai ei? Ja jos ei täsmää, niin millä perusteella ei?

      
  • muokattu 15.03.2020 14:57

    @HybridRules kirjoitti:

    matkasta 50% ajetaan sähkömoottorilla. Silloinhan se 100km:n 5 litraa on poltettu 50km:n matkalla, joten bensamoottorin itsensä keskikulutus on 10 litraa sadalle. Täsmääkö tämän sinun mielestäsi vai ei? Ja jos ei täsmää, niin millä perusteella ei?

    Sen perusteella, mitä siellä sivulla ilmoitetaan hetkellisenä kulutuksena. Tai oikeastaan päästöinä.

    Käy tarkistamassa vaikka tämä uusin: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    (toki, valitse ihan minkä haluat)

    Mikä CO2-päästöarvo vastaa mielestäsi grammoina 10 litraa satasella? Käykö tässä tapauksessa RAV4 lähelläkään sitä, missään vaiheessa testiajoa? Tai jos auto ei kulje sähköllä (ruskea väri), niin pomppaako niihin lukemiin koko ajan?

    Eikös tänään olisi sopivasti joku autonäyttely, jossa voisit minkä tahansa itselataavia myyvän liikkeen myyjän kanssa käydä esittelemässä havaintojasi? Olisi kiva kuulla oikeasti miten he kommentoivat totuuksiasi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Pitkiä matkoja ajaessa ns. itselataava hybridi todennäköisesti pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen kuin plugari.

    Niinpä.

    ihan Toyotan nettisivuilta voit laskea julkaistujen koeajojen perusteella bensan keskikulutuksia....Koska keskikulutus kuitenkin ilmoitetaan koko matkalle, josta siis 50% mentiin sähköllä, on autolle ilmoitettava keskikulutus 5L/100km.

    Ja tuo 5l/100km vastaa keskikulutuksena varsin hyvin ilmoitettuja arvoja ja sehän tässä on merkitsevää, eikö? Ei siis hetkellinen kulutus.

    Et kehtaisi ilmoittaa maksimiarvoa hetkelliselle kulutukselle omasta plugarista?

    Ihan kuin et olisi käynyt siellä sivulla kuitenkaan? Minusta siellä ilmoitettiin jollakin tolppa-arvolla hetkelliset kulutukset, joissa ei noita sinun lukujasi ilmennyt ollenkaan. Pitääkö tuo "laskelmasi" mitenkään paikkansa.

    Jos halutaan kertoa, mikä on bensakoneen keskikulutus, niin se on 10L/100km.

    Mitäköhän se olisi vastaavalla logiikalla sitten plugarissa?

    Kerro minulle jos tuossa laskelmassa on joku periaatteellinen moka.


    Nimenomaan sellainen se juuri on. Mikään ei oikein tue sitä, vaikka siellä mainitsemallasi sivulla.

    Käytännön ajoista ilmoitetut keskikulutukset ovat ihan muuta ja ne huomioidaan. Ja väitetytkin keskikulutukset ilmoitetaan mainonnassa. Et pääse siitä mihinkään. Sillä keskikulutuksella ne vähän kuluttuavat dieselitkin porskuttavat, vaikka niistäkin varmasti saadaan isoja lukuja - hetkellisesti.

    Plugariin verrattuna itselataavan hyvä puoli on se, että keskikulutuslukema täsmää paremmin kaikille ajoille, koska bensaa käytetään koko ajan.

    Keskikulutukseksi ilmoitetaan 1,x litraa sataselle ja sinusta se täsmää hyvin käytännön moninkertaiseen kulutukseen? Selvä.

    Minäkin voin valtaosan päivistä ajaa ilman bensakoneen käyttöä, mutta minulle tulee niin paljon pitkiä vetoja, että kokonaiskeskikulutus nousee tuonne 6 litran kantturoille

    .....joka on 5-6 kertaa ilmoitettua isompi luku. Näin se vain on.

    Mitä ihmettä? Sanoin pyöristettynä Toyotan sivuilla ilmoitetut keskikulutukset, jotta periaate tulisi selväksi. Siis keskikulutus on 5 litraa sadalle. Ja matkasta 50% ajetaan sähkömoottorilla. Silloinhan se 100km:n 5 litraa on poltettu 50km:n matkalla, joten bensamoottorin itsensä keskikulutus on 10 litraa sadalle. Täsmääkö tämän sinun mielestäsi vai ei? Ja jos ei täsmää, niin millä perusteella ei?

    Mitenkäs, jos ajat ihan perinteisellä autolla vuoron perään 100 m kaasua painaen ja 100 m kaasupoljin ylhäällä nollakulutuksella ja päädyt keskimääräiseen viiden litran kulutukseen. Sanotko sittenkin, että bensamoottorin keskimääräinen kulutus oli 10 l/100km, kun se ei puolella matkalla liikuttanut autoa ja sitä ei voi huomioida?

      
  • muokattu 15.03.2020 15:00

    Jos olisi looginen, niin hänen tulisi kyllä sanoa. Koska tuohon hänen "laskelmansa" pohjautuu.

      
  • TOYOTA RAV4 2,0 Valvematic 4WD 9,8 l/100 km
    TOYOTA RAV4 2,5 Hybrid 5,5 - 5,6 l/100 km
    Eikö nuo viralliset luvut juuri kerro että mennään hybridillä puolet matkasta sähköllä, lataushan ottaa oman osansa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Kommentillasi todistit kuinka väkisin väännettyä ja keinotekoista argumentointisi on.

    @Karrette kirjoitti:

    Ei ole.

    No onhan se, jos sinä alat sotkemaan väitettyjä rengaspäästöjä ja yhdistelet niitä randomisti autojen sähköistämiseen ja ikään kuin rengasvalinta liittyisi oletuksena johonkin niiden versioista. Aika kehäpäätelmiltä vaikuttaa vain tuo kirjoittamisesi.

    Miksi leikkasit norjalaisten toimintamallin pois vastauksesta.

    Saavat touhuta ihan omiaan rengastuksiensa kanssa. Siksi.

    Ovatko norjalaiset väkisin vääntäneitä kun turisteiltakin vaativat ekomaksun?

    Eivät he esitä tuollaisia väitteitä kuin sinä, vapaasti assosoiden toisiinsa liittymättömiä asioita. Siksi sinä väännät väkisin.

    " Studded tyres tear up the asphalt and generate airborne particles, which causes reduced air quality."
    https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/studded-tyre-fee/

    Ei ne väitökset Karretten ole, mutta niiden kiistäminen on Kumppanin.

    Heräsi tässä ajatus että kun nyt ainakin vuodesta 2007 näihin kirjoitteluihin olen osallistunut, ellei vähän pidempäänkin, niin olisiko tämä nyt tässä. Aika on tehnyt tehtävänsä, eivätkä nämä asiat enää jaksa herättää intohimoa, asiat ovat niin kuin ne ovat. Tähän kirjoitteluun menee yllättävästi aikaa minkä voisi käyttää muuhun.

    Kun selasin joitakin keskusteluja, niin totesin että asiat eivät ole juurikaan muuttuneet tänä aikana. On ollut mielenkiintoista kuitenkin voida todeta että asioissa ei ole edes kyse tiedon puutteesta (tutkimuslinkkien jakokaan ei auta), vaan ihmiset edustavat jotakin tiettyä mielipidettä. Ihan kuten minullakin on omat näkemykseni.

    Polttoaine on edelleen kallista, dieselvero rokottaa vähän ajavia, ihmiset ajavat edelleen nastarenkailla ½ vuodesta, turvaetäisyyksistä ei edellenkään haluta piitata, Suomi-autoveron määrää ei vieläkään julkaista TM:n artikkeleissa - ainoastaan työsuhdeauton luontaisedun arvo, ja mitä näitä sitten onkaan.

    Ensimmäiset kesärenkaat ovat jo näkyneet (ja kuuluneet). Hyvää keväänjatkoa!

      
  • @_Quu kirjoitti:
    TOYOTA RAV4 2,0 Valvematic 4WD 9,8 l/100 km
    TOYOTA RAV4 2,5 Hybrid 5,5 - 5,6 l/100 km
    Eikö nuo viralliset luvut juuri kerro että mennään hybridillä puolet matkasta sähköllä, lataushan ottaa oman osansa.

    Ei kerro. Ne kertovat, että jälkimmäinen kuluttaa lähes puolet vähemmän, ottamatta mitään kantaa sähköön.

      
  • muokattu 15.03.2020 15:40

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    matkasta 50% ajetaan sähkömoottorilla. Silloinhan se 100km:n 5 litraa on poltettu 50km:n matkalla, joten bensamoottorin itsensä keskikulutus on 10 litraa sadalle. Täsmääkö tämän sinun mielestäsi vai ei? Ja jos ei täsmää, niin millä perusteella ei?

    Sen perusteella, mitä siellä sivulla ilmoitetaan hetkellisenä kulutuksena. Tai oikeastaan päästöinä.

    Käy tarkistamassa vaikka tämä uusin: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    (toki, valitse ihan minkä haluat)

    Mikä CO2-päästöarvo vastaa mielestäsi grammoina 10 litraa satasella? Käykö tässä tapauksessa RAV4 lähelläkään sitä, missään vaiheessa testiajoa? Tai jos auto ei kulje sähköllä (ruskea väri), niin pomppaako niihin lukemiin koko ajan?

    Eikös tänään olisi sopivasti joku autonäyttely, jossa voisit minkä tahansa itselataavia myyvän liikkeen myyjän kanssa käydä esittelemässä havaintojasi? Olisi kiva kuulla oikeasti miten he kommentoivat totuuksiasi.

    Tuon sinun linkissä olevan koeajon lukuarvot ovat siis: matka 9km, keskikulutus 5,41 ja sähköajoa 62%. Bensalla ajon osuus on siis 38% eli 3,42km. Oletetaan, että sähköajo ei kuluta bensaa, niin tuo bensa kului 3,42 km:n matkalla. Keskikulutus 5,41 tarkoittaa, että 9km matkan pituudelle kulutus oli (9/100)x5,41 = 0,487 litraa. Ja se kului 3,42km:n matkalla. Bensalla ajon osuudella keskikulutus oli siis 0,487litraa / 3,42 kilometriä eli 0.142 litraa/km eli 14,2 litraa per 100km.

    Huomioi, että Toyotan sivuilla ilmoitettu keskikulutus 5,41 on 100km:iä kohti eli se sisältää koko matkan kilometrit, joista osa on sähköllä (62%) ja osa bensalla (100-62=38%).

    Enempää en aio aiheesta kirjoittaa ellei jotain uutta tietoa tule, mutta luen kyllä vastauksesi. Jos tuo laskelmani meni jotenkin pieleen, niin kerro.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Ei kerro. Ne kertovat, että jälkimmäinen kuluttaa lähes puolet vähemmän, ottamatta mitään kantaa sähköön.

    Jaa sähkömoottori on lisätty vain hybridi nimen takia, ei nimi autoa pahenna, mutta ei pelkällä sähkömoottorin lisäyksellä kulutusta puoliteta, kyllä sähkömoottorilla pitää ajaa osamatkasta polttomoottori sammuneena.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Pitkiä matkoja ajaessa ns. itselataava hybridi todennäköisesti pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen kuin plugari.

    Niinpä.

    ihan Toyotan nettisivuilta voit laskea julkaistujen koeajojen perusteella bensan keskikulutuksia....Koska keskikulutus kuitenkin ilmoitetaan koko matkalle, josta siis 50% mentiin sähköllä, on autolle ilmoitettava keskikulutus 5L/100km.

    Ja tuo 5l/100km vastaa keskikulutuksena varsin hyvin ilmoitettuja arvoja ja sehän tässä on merkitsevää, eikö? Ei siis hetkellinen kulutus.

    Et kehtaisi ilmoittaa maksimiarvoa hetkelliselle kulutukselle omasta plugarista?

    Ihan kuin et olisi käynyt siellä sivulla kuitenkaan? Minusta siellä ilmoitettiin jollakin tolppa-arvolla hetkelliset kulutukset, joissa ei noita sinun lukujasi ilmennyt ollenkaan. Pitääkö tuo "laskelmasi" mitenkään paikkansa.

    Jos halutaan kertoa, mikä on bensakoneen keskikulutus, niin se on 10L/100km.

    Mitäköhän se olisi vastaavalla logiikalla sitten plugarissa?

    Kerro minulle jos tuossa laskelmassa on joku periaatteellinen moka.


    Nimenomaan sellainen se juuri on. Mikään ei oikein tue sitä, vaikka siellä mainitsemallasi sivulla.

    Käytännön ajoista ilmoitetut keskikulutukset ovat ihan muuta ja ne huomioidaan. Ja väitetytkin keskikulutukset ilmoitetaan mainonnassa. Et pääse siitä mihinkään. Sillä keskikulutuksella ne vähän kuluttuavat dieselitkin porskuttavat, vaikka niistäkin varmasti saadaan isoja lukuja - hetkellisesti.

    Plugariin verrattuna itselataavan hyvä puoli on se, että keskikulutuslukema täsmää paremmin kaikille ajoille, koska bensaa käytetään koko ajan.

    Keskikulutukseksi ilmoitetaan 1,x litraa sataselle ja sinusta se täsmää hyvin käytännön moninkertaiseen kulutukseen? Selvä.

    Minäkin voin valtaosan päivistä ajaa ilman bensakoneen käyttöä, mutta minulle tulee niin paljon pitkiä vetoja, että kokonaiskeskikulutus nousee tuonne 6 litran kantturoille

    .....joka on 5-6 kertaa ilmoitettua isompi luku. Näin se vain on.

    Mitä ihmettä? Sanoin pyöristettynä Toyotan sivuilla ilmoitetut keskikulutukset, jotta periaate tulisi selväksi. Siis keskikulutus on 5 litraa sadalle. Ja matkasta 50% ajetaan sähkömoottorilla. Silloinhan se 100km:n 5 litraa on poltettu 50km:n matkalla, joten bensamoottorin itsensä keskikulutus on 10 litraa sadalle. Täsmääkö tämän sinun mielestäsi vai ei? Ja jos ei täsmää, niin millä perusteella ei?

    Mitenkäs, jos ajat ihan perinteisellä autolla vuoron perään 100 m kaasua painaen ja 100 m kaasupoljin ylhäällä nollakulutuksella ja päädyt keskimääräiseen viiden litran kulutukseen. Sanotko sittenkin, että bensamoottorin keskimääräinen kulutus oli 10 l/100km, kun se ei puolella matkalla liikuttanut autoa ja sitä ei voi huomioida?

    Ehkä tuohon sanomiseesi kiteytyy (tämän vähän keinotekoisen) "ongelman" ydin. Vähän samaan tapaan kuin itselataavuudella yritetään ilmaista että se on "käytännössä sama kuin ladattava, mutta ilman johtohässäkkää", niin viestimällä tätä "puolet ajasta/ajosta sähköllä" antaa jollain tasolla oikeuden ajatella kuten HR sanoo. Jos kerran puolet on sähköllä ja ja lopullinen keskikulutus 5l, niin tokihan bensamoottorin keskikulutus on sitten se kymppi. Ei siinä (tällä logiikalla) ole kysymys hetkellisestä kulutuksesta, vaan polttiksen keskimääräisestä kun sähköajo lasketaan pois.

    Se mikä tässä jää huomiotta lienee se, normi bensamoottorikin katkoo polttoaineensyöttöä silloin tällöin (alamäet, hidastukset, pysäytyksetkin jos on start&stop, jne). Nekin voisivat siis mainostaa että "jopa 20% ajasta ilman polttoaineenkulutusta".

    Kyllä minäkin näen Toyotan(kin) markkinoinnin osin harhaanjohtavana.

    • Itselataavuus ei ole etu ladattavuteen nähden.
    • "Puolet ajasta sähköllä" pyrkii viestimään että "puolet sähköllä verrattuna tavalliseen polttomoottoriin" ja näinhän asia ei ole.

    Minulla ei ole mitään Toyotaa vastaan, päinvastoin, olen lähes fani. Lisäksi Toyota on ainoita jotka ovat saamassa keskimääräiset päästönsä tavoitteisiin, ja vieläpä varsin aidosti. Plugarivalmistajien pääsy päästötavoitteisiin on enemmän laskennallista (vähäpäästöiset lasketaan kertoimella), Toyotalla aitoa. Silti mainonta on hieman harhaanjohtavaa.

      
  • muokattu 15.03.2020 16:32

    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Pitkiä matkoja ajaessa ns. itselataava hybridi todennäköisesti pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen kuin plugari.

    Niinpä.

    ihan Toyotan nettisivuilta voit laskea julkaistujen koeajojen perusteella bensan keskikulutuksia....Koska keskikulutus kuitenkin ilmoitetaan koko matkalle, josta siis 50% mentiin sähköllä, on autolle ilmoitettava keskikulutus 5L/100km.

    Ja tuo 5l/100km vastaa keskikulutuksena varsin hyvin ilmoitettuja arvoja ja sehän tässä on merkitsevää, eikö? Ei siis hetkellinen kulutus.

    Et kehtaisi ilmoittaa maksimiarvoa hetkelliselle kulutukselle omasta plugarista?

    Ihan kuin et olisi käynyt siellä sivulla kuitenkaan? Minusta siellä ilmoitettiin jollakin tolppa-arvolla hetkelliset kulutukset, joissa ei noita sinun lukujasi ilmennyt ollenkaan. Pitääkö tuo "laskelmasi" mitenkään paikkansa.

    Jos halutaan kertoa, mikä on bensakoneen keskikulutus, niin se on 10L/100km.

    Mitäköhän se olisi vastaavalla logiikalla sitten plugarissa?

    Kerro minulle jos tuossa laskelmassa on joku periaatteellinen moka.


    Nimenomaan sellainen se juuri on. Mikään ei oikein tue sitä, vaikka siellä mainitsemallasi sivulla.

    Käytännön ajoista ilmoitetut keskikulutukset ovat ihan muuta ja ne huomioidaan. Ja väitetytkin keskikulutukset ilmoitetaan mainonnassa. Et pääse siitä mihinkään. Sillä keskikulutuksella ne vähän kuluttuavat dieselitkin porskuttavat, vaikka niistäkin varmasti saadaan isoja lukuja - hetkellisesti.

    Plugariin verrattuna itselataavan hyvä puoli on se, että keskikulutuslukema täsmää paremmin kaikille ajoille, koska bensaa käytetään koko ajan.

    Keskikulutukseksi ilmoitetaan 1,x litraa sataselle ja sinusta se täsmää hyvin käytännön moninkertaiseen kulutukseen? Selvä.

    Minäkin voin valtaosan päivistä ajaa ilman bensakoneen käyttöä, mutta minulle tulee niin paljon pitkiä vetoja, että kokonaiskeskikulutus nousee tuonne 6 litran kantturoille

    .....joka on 5-6 kertaa ilmoitettua isompi luku. Näin se vain on.

    Mitä ihmettä? Sanoin pyöristettynä Toyotan sivuilla ilmoitetut keskikulutukset, jotta periaate tulisi selväksi. Siis keskikulutus on 5 litraa sadalle. Ja matkasta 50% ajetaan sähkömoottorilla. Silloinhan se 100km:n 5 litraa on poltettu 50km:n matkalla, joten bensamoottorin itsensä keskikulutus on 10 litraa sadalle. Täsmääkö tämän sinun mielestäsi vai ei? Ja jos ei täsmää, niin millä perusteella ei?

    Mitenkäs, jos ajat ihan perinteisellä autolla vuoron perään 100 m kaasua painaen ja 100 m kaasupoljin ylhäällä nollakulutuksella ja päädyt keskimääräiseen viiden litran kulutukseen. Sanotko sittenkin, että bensamoottorin keskimääräinen kulutus oli 10 l/100km, kun se ei puolella matkalla liikuttanut autoa ja sitä ei voi huomioida?

    Tietenkin sanon sen, mitä tarkoitan eli, jos on kyse koko matkan keskikulutuksesta, niin se on 5 ja jos on kyse bensamoottorin käytön keskikulutuksesta niin se on 10.

    Sitähän olen koko ajan yrittänyt tolkuttaa.

    Huom! Toyotan tapauksessa ei siis ole niin, että sähköllä ajettaisiin 50% matkasta ja lopulla osaa matkaa kulutus olisi 5 litraa/100km. Tuollainen tulkinta voi jollekulle tulla mieleen, kun Toyotan mainoksia lukee.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    " Studded tyres tear up the asphalt and generate airborne particles, which causes reduced air quality."
    https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/studded-tyre-fee/

    Ei ne väitökset Karretten ole, mutta niiden kiistäminen on Kumppanin

    Kuten sanottua, sotket asioita. Missä mainitaan, että nastarenkaat liittyvät jotenkin autojen sähköistämiseen?

      
  • Se osa matkasta mikä ajetaan polttomoottorilla on 2,5 L polttomoottorin normi kulutus lisättynä latauksen viemä ? lisä.

      
  • muokattu 15.03.2020 17:00

    @HybridRules kirjoitti:

    Huomioi, että Toyotan sivuilla ilmoitettu keskikulutus 5,41 on 100km:iä kohti eli se sisältää koko matkan kilometrit, joista osa on sähköllä (62%) ja osa bensalla (100-62=38%).

    Nimenomaan ja lopputuloshan ratkaisee, eli keskikulutus, joka ilmoitetaan tosiaankin per 100 km. Imoitettuun lukemaan verrattuna tuo on huomattavasti paremmin totuutta vastaava kuin plugareilla.

    Enempää en aio aiheesta kirjoittaa ellei jotain uutta tietoa tule

    Käy nyt siellä autoliikkeessä hakemassa tuolle vahvistus myyjältä. Esitä laskelmasi, käy koeajolla itse, tarkkaile sekä keskikulutusta, että hetkellistä kulutusta (eiköhän se Toyota osaa ne näyttää ruudulla). Kerro sitten mihin myyjän kanssa päädyitte.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Se osa matkasta mikä ajetaan polttomoottorilla on 2,5 L polttomoottorin normi kulutus lisättynä latauksen viemä ? lisä.

    meinaatko, että lataaminen vie approx 7,5 L?

    Et kai ole harhautunut ajattelemaan, että Toyotan ilmoittama keskikulutus koskisi vain bensalla ajettua osaa matkasta?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Et kai ole harhautunut ajattelemaan, että itselataavan ilmoittama keskikulutus koskisi vain bensalla ajettua osaa matkasta?

    Toivottavasti sinäkään et ole harhautunut ajattelemaan, että plugarien ilmoitettu keskikulutus olisi vain bensalla ajettu matka?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Se osa matkasta mikä ajetaan polttomoottorilla on 2,5 L polttomoottorin normi kulutus lisättynä latauksen viemä ? lisä.

    meinaatko, että lataaminen vie approx 7,5 L?

    En meinaa, keskikulutus on 5 L tienoilla sisältää latauksen

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Se osa matkasta mikä ajetaan polttomoottorilla on 2,5 L polttomoottorin normi kulutus lisättynä latauksen viemä ? lisä.

    meinaatko, että lataaminen vie approx 7,5 L?

    En meinaa, keskikulutus on 5 L tienoilla sisältää latauksen

    Oletko samaa mieltä minun kanssa siitä, että polttomoottori on käynnissä vain osan matkasta, sanotaan vaikka 50% matkasta ja että bensaa kuluu vain silloin, kun polttomoottori on käynnissä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit