Hybridit

754 kommenttia
1161719212226
  • Niin minä mainitsin
    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

      
  • muokattu 15.03.2020 18:06

    @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Ei kerro. Ne kertovat, että jälkimmäinen kuluttaa lähes puolet vähemmän, ottamatta mitään kantaa sähköön.

    Jaa sähkömoottori on lisätty vain hybridi nimen takia, ei nimi autoa pahenna, mutta ei pelkällä sähkömoottorin lisäyksellä kulutusta puoliteta, kyllä sähkömoottorilla pitää ajaa osamatkasta polttomoottori sammuneena.

    Kun ajat hybridilläsi, olet huomannut, että se kulkee pelkästään sähköllä silloin kuin tarvitaan hyvin vähän tehoa liikkumiseen - siis silloin kuin tavallinenkin auto kuluttaa vähiten. Kun tehoa tarvitaan enemmän, moottori käy aina. Tuosta voit suoraan päätellä, että 50% sähköajo vähentää kulutusta paljon alle 50%. Oikeasti tuo Toyotan hybridijärjestelmä säästää polttoainetta muillakin mekanismeilla kuin pelkällä sähköajolla. Mm. sillä on rajattomat mahdollisuudet pitää polttomoottorin kierrosluku optimaalisena.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyotalla on Hesarin etusivulla Norjalaisia pusittava mainosteksti, sillä on yliymmärryksen menevä itselataava hybriditeknologia.

    Toyota on ehkä havainnut, että heidän autojensa kulutusarvot eivät pärjää dieselautoille ja ovat alkaneet toitottaa tuota niin-ja-niin monta prosenttia sähköllä. Sen sijaan, että mainostaisivat kulutusarvoja. Toyotan pienen bensa-auton kulutus on luokkaa 10L/100km silloin kun se ajaa ja lataa samaan aikaan bensalla. Se on iso kulutus ja sen aikana päästötkin on isot.

    Aika paha jos se on 10 litraa sadalla kilometrillä. 50 litraa viidellä sadalla. Mutta taitaa olla niin että moni plug-in joutuukin tankkaamaan enemmän kun mennään sinne 100 kilometrin päähän tankille mittaamaan kulutusta. Ero korostuu jos ajetaan Helsingistä Tampereelle asti.

    Tietenkin paljon riippuu tilanteesta, mutta näissä nyt päällä olevissa olosuhteissa pääsen plugarillani helposti kolmella litralla bensaa tuonne sadan kilometrin päähän.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Niin minä mainitsin
    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

    Niin, eli bensa-ajon osuus tuossa kulutti sen 10 L , joten 5 litraa kuljetti autoa ja toinen 5 meni lataukseen, jos ne jakautuvat tasan. Ja sitten bensamoottori lepäsi ja sähkömoottori käytti sen ladatun energian. Paitsi, että bensa sekä sähkö käytettiin pieninä palasina pitkin matkaa. Voihan tietenkin olla, että auton liikuttamiseen menee 3litraa ja lataamiseen 7 litraa tuossa esimerkissä. Tai päin vastoin.

    Maantieajossa kuitenkin sähköajon osuus pienenee. Varmaankin joudutaan rajoittamaan lataamista, koska muuten bensan kulutus hyppäisi aivan taivaisiin. Eli maantiellä mennään enemmän bensan voimalla, jotta keskikulutus ei lataamisen takia nousisi taivaisiin. Luulisin.

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Niin minä mainitsin
    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

    Niin, eli bensa-ajon osuus tuossa kulutti sen 10 L , joten 5 litraa kuljetti autoa ja toinen 5 meni lataukseen, jos ne jakautuvat tasan. Ja sitten bensamoottori lepäsi ja sähkömoottori käytti sen ladatun energian. Paitsi, että bensa sekä sähkö käytettiin pieninä palasina pitkin matkaa. Voihan tietenkin olla, että auton liikuttamiseen menee 3litraa ja lataamiseen 7 litraa tuossa esimerkissä. Tai päin vastoin.

    Maantieajossa kuitenkin sähköajon osuus pienenee. Varmaankin joudutaan rajoittamaan lataamista, koska muuten bensan kulutus hyppäisi aivan taivaisiin. Eli maantiellä mennään enemmän bensan voimalla, jotta keskikulutus ei lataamisen takia nousisi taivaisiin. Luulisin.

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Logiikka menee täysin pieleen. Bensa-ajon osuus kulutti paljon bensaa sen takia, kun silloin tarvittiin paljon tehoa liikkumiseen. Ei sitä ladattu mihinkään akkuun, se käytettiin kiihdytyksiin, ylämäkiin, kovaan vauhtiin...

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Niin minä mainitsin
    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

    Niin, eli bensa-ajon osuus tuossa kulutti sen 10 L , joten 5 litraa kuljetti autoa ja toinen 5 meni lataukseen, jos ne jakautuvat tasan. Ja sitten bensamoottori lepäsi ja sähkömoottori käytti sen ladatun energian. Paitsi, että bensa sekä sähkö käytettiin pieninä palasina pitkin matkaa. Voihan tietenkin olla, että auton liikuttamiseen menee 3litraa ja lataamiseen 7 litraa tuossa esimerkissä. Tai päin vastoin.

    Maantieajossa kuitenkin sähköajon osuus pienenee. Varmaankin joudutaan rajoittamaan lataamista, koska muuten bensan kulutus hyppäisi aivan taivaisiin. Eli maantiellä mennään enemmän bensan voimalla, jotta keskikulutus ei lataamisen takia nousisi taivaisiin. Luulisin.

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Logiikka menee täysin pieleen. Bensa-ajon osuus kulutti paljon bensaa sen takia, kun silloin tarvittiin paljon tehoa liikkumiseen. Ei sitä ladattu mihinkään akkuun, se käytettiin kiihdytyksiin, ylämäkiin, kovaan vauhtiin...

    Mitä sinä nyt tarkoitat? Eihän vaikkapa siinä Kumppanin linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km.

    Kerro sinä, miten noihin Toyotan sivuilla oleviin koeajoesimerkkien arvoihin päästään: ajomatka, osuus sähköllä ja keskikulutus. Kuinka paljon sinä saat niiden perusteella bensamoottorilla ajettujen matkojen keskikulutukseksi? Itselataavahan lataa akkua bensamoottorilla ja akun pienen koon takia se lataa lähes koko ajan. Eihän iso akku siinä mitään hyödyttäisikään kulutuksen kannalta. Samahan se on ladataanko ensin tunti ja sitten ajetaan tunti sähköllä. Vai ladataanko ensin 30s ja sitten ajetaan 30s sähköllä. Esimerkkinä. En tiedä mikä suhde latausajan ja sillä saatavan ajomatkan välillä on.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Mitä väliä, ja mitä väliä on kulutuksella silloin kun polttomoottori pyörtää tai lataa, kun keskikulutus /100 km ratkaisee matkalle käytetyn litramäärän.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Mitä väliä, ja mitä väliä on kulutuksella silloin kun polttomoottori pyörtää tai lataa, kun keskikulutus /100 km ratkaisee matkalle käytetyn litramäärän.

    Kunhan mietin, mikä planeettavaihteen hyötysuhde mahtaa olla perinteiseen automaattiin nähden.

    Kokonaiskulutushan se tietysti ratkaisee.

    On vain aika mielenkiintoista, että polttomoottorin kulutuslukemat ovat niin suuret itselataavilla. Todistaa ainakin sen, että ei ole ollenkaan selvää, kumpi on parempi ratkaisu sarja- vai rinnakkaishybridi. Toyotan itselataavahan on vähän sekatekniikkaa.

    Onko Toyotan polttomoottori ihan "tavallinen auton moottori" vai onko se rakennettu jotenkin erityisesti juuri lataustarkoitukseen ja/tai syöttämään sähköä suoraan sähkömoottorille? Eli agregaatiksi?

      
  • muokattu 15.03.2020 19:41

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Niin minä mainitsin
    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

    Niin, eli bensa-ajon osuus tuossa kulutti sen 10 L , joten 5 litraa kuljetti autoa ja toinen 5 meni lataukseen, jos ne jakautuvat tasan. Ja sitten bensamoottori lepäsi ja sähkömoottori käytti sen ladatun energian. Paitsi, että bensa sekä sähkö käytettiin pieninä palasina pitkin matkaa. Voihan tietenkin olla, että auton liikuttamiseen menee 3litraa ja lataamiseen 7 litraa tuossa esimerkissä. Tai päin vastoin.

    Maantieajossa kuitenkin sähköajon osuus pienenee. Varmaankin joudutaan rajoittamaan lataamista, koska muuten bensan kulutus hyppäisi aivan taivaisiin. Eli maantiellä mennään enemmän bensan voimalla, jotta keskikulutus ei lataamisen takia nousisi taivaisiin. Luulisin.

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Logiikka menee täysin pieleen. Bensa-ajon osuus kulutti paljon bensaa sen takia, kun silloin tarvittiin paljon tehoa liikkumiseen. Ei sitä ladattu mihinkään akkuun, se käytettiin kiihdytyksiin, ylämäkiin, kovaan vauhtiin...

    Mitä sinä nyt tarkoitat? Eihän vaikkapa siinä Kumppanin linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km.

    Kerro sinä, miten noihin Toyotan sivuilla oleviin koeajoesimerkkien arvoihin päästään: ajomatka, osuus sähköllä ja keskikulutus. Kuinka paljon sinä saat niiden perusteella bensamoottorilla ajettujen matkojen keskikulutukseksi? Itselataavahan lataa akkua bensamoottorilla ja akun pienen koon takia se lataa lähes koko ajan. Eihän iso akku siinä mitään hyödyttäisikään kulutuksen kannalta. Samahan se on ladataanko ensin tunti ja sitten ajetaan tunti sähköllä. Vai ladataanko ensin 30s ja sitten ajetaan 30s sähköllä. Esimerkkinä. En tiedä mikä suhde latausajan ja sillä saatavan ajomatkan välillä on.

    Kai nyt ymmärrät, että kiihdytettäessä tai ylämäessä kuluu enemmän polttoainetta kuin tasaisella, alamäessä tai hidastettaessa. Itselataavassa hybridissä polttomoottorin tarkoitus ei ole ladata akkua poikkeustilanteita lukuunottamatta, vaan pyörittää renkaita mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella ja jos se ei onnistu, sammua, kunhan sen, matkustamon ja akun lämpötilat ovat sopivat ja akun varaus on sopiva.

    Ps. Tulee mieleen, kuin sähköliittymän myyntimies oli myymässä sähköpörssin hintaan sidottua vaihtuvahintaista sähkösopimusta ja ei ymmärtänyt että sähkölämmittäjä häviää rutkasti, jos tammikuussa vaihtuva hinta on keskimäärin 1,5 senttiä kiinteähintaista kalliimpaa ja heinäkuussa 3,5 senttiä halvempaa.

      
  • muokattu 15.03.2020 19:58

    @HybridRules kirjoitti:

    Kokonaiskulutushan se tietysti ratkaisee.

    Kyllä vaan - yhä edelleen.

    On vain aika mielenkiintoista, että polttomoottorin kulutuslukemat ovat niin suuret itselataavilla.

    Yhtä lailla mielenkiintoista on se, että plugareiden kulutus on niin paljon isompi käytännössä kuin mitä markkinoinnissa ilmoitetaan, eikö?

    Eihän vaikkapa siinä linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km

    Mitä höpiset? Keskikulutus oli 5,4l/100km. Tässä linkki uudestaan:
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    Ja mikä se on sinun plugarillasi verrattuna ilmoitettuun? Tässähän nyt ihmetellään sitä, kenen mainonta valehtelee, eikö? Ja sitä miten puusilmäinen sinun näkymäsi on samalla.

    Onko itselataavan hybridin polttomoottori ihan "tavallinen auton moottori"

    Voit keskustella siitä myyjen kanssa kun käyt liikkeessä koeajolla ja esittelemässä laskelmiasi.

    Teenpä tässä kerrankin tracktestit ja lainaan autosivustoa! Tässä Hondan selvitys:

    i-MMD-tekniikka yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi. Älykäs itselataava i-MMD -hybrijärjestelmä tarjoaa aina korkeaa suorituskykyä taloudellisuuden ehdoilla. i-MMD-tekniikka varmistaa, että auto käyttää energiaa aina mahdollisimman tehokkaasti. Niinpä CR-V Hybrid vaihtaa itsenäisesti ja saumattomasti kolmen ajotilan välillä: sähköajo (Electric Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive). Liikkeelle lähdettäessä sähkötoimisessa EV Drive -ajotilassa auto antaa äänimerkin, koska ajotila on niin hiljainen. Halutessasi voit maksimoida sähkömoottorilla ajamista painamalla kojelaudan EV Mode -painiketta. Jos halutaan dynaamisempaa ajotuntumaa, Sport Mode tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen. (https://cars.honda.fi/new/crv-hybrid/technology)

    Ja tässä Fordin selvitys: https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/hybridi/hybridi

    Ja vielä vaikka Hyundailtakin: https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-hybrid/tekniikka/

      
  • muokattu 15.03.2020 19:59

    @HybridRules kirjoitti:

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Sen hyötysuhde on kaikkialla huonompi, kuin muiden vaihteistojen, koska muuttuvan suuruinen osa energiasta muutetaan koko ajan pyörimisliikkeestä sähköksi ja välittömästi takaisin pyörimisliikkeeksi. Sen muut edut ovat vain niin suuret hybridiautossa, että kokonaishyötysuhteesta tulee erinomainen ja rakenne on erittäin yksinkertainen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Niin minä mainitsin
    Kymmenlitran 100 km kaupunkikulutus EAV4 puolittuu sähköajolla, niin on ajettu 50 km bensalla 50 km sähköllä

    Niin, eli bensa-ajon osuus tuossa kulutti sen 10 L , joten 5 litraa kuljetti autoa ja toinen 5 meni lataukseen, jos ne jakautuvat tasan. Ja sitten bensamoottori lepäsi ja sähkömoottori käytti sen ladatun energian. Paitsi, että bensa sekä sähkö käytettiin pieninä palasina pitkin matkaa. Voihan tietenkin olla, että auton liikuttamiseen menee 3litraa ja lataamiseen 7 litraa tuossa esimerkissä. Tai päin vastoin.

    Maantieajossa kuitenkin sähköajon osuus pienenee. Varmaankin joudutaan rajoittamaan lataamista, koska muuten bensan kulutus hyppäisi aivan taivaisiin. Eli maantiellä mennään enemmän bensan voimalla, jotta keskikulutus ei lataamisen takia nousisi taivaisiin. Luulisin.

    Miten taloudellinen planeettavaihde mahtaa olla maantiellä verrattuna momentinmuunnin automaattiin?

    Logiikka menee täysin pieleen. Bensa-ajon osuus kulutti paljon bensaa sen takia, kun silloin tarvittiin paljon tehoa liikkumiseen. Ei sitä ladattu mihinkään akkuun, se käytettiin kiihdytyksiin, ylämäkiin, kovaan vauhtiin...

    Mitä sinä nyt tarkoitat? Eihän vaikkapa siinä Kumppanin linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km.

    Kerro sinä, miten noihin Toyotan sivuilla oleviin koeajoesimerkkien arvoihin päästään: ajomatka, osuus sähköllä ja keskikulutus. Kuinka paljon sinä saat niiden perusteella bensamoottorilla ajettujen matkojen keskikulutukseksi? Itselataavahan lataa akkua bensamoottorilla ja akun pienen koon takia se lataa lähes koko ajan. Eihän iso akku siinä mitään hyödyttäisikään kulutuksen kannalta. Samahan se on ladataanko ensin tunti ja sitten ajetaan tunti sähköllä. Vai ladataanko ensin 30s ja sitten ajetaan 30s sähköllä. Esimerkkinä. En tiedä mikä suhde latausajan ja sillä saatavan ajomatkan välillä on.

    Kai nyt ymmärrät, että kiihdytettäessä tai ylämäessä kuluu enemmän polttoainetta kuin tasaisella, alamäessä tai hidastettaessa. Itselataavassa hybridissä polttomoottorin tarkoitus ei ole ladata akkua poikkeustilanteita lukuunottamatta, vaan pyörittää renkaita mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella ja jos se ei onnistu, sammua, kunhan sen, matkustamon ja akun lämpötilat ovat sopivat ja akun varaus on sopiva.

    Ps. Tulee mieleen, kuin sähköliittymän myyntimies oli myymässä sähköpörssin hintaan sidottua vaihtuvahintaista sähkösopimusta ja ei ymmärtänyt että sähkölämmittäjä häviää rutkasti, jos tammikuussa vaihtuva hinta on keskimäärin 1,5 senttiä kiinteähintaista kalliimpaa ja heinäkuussa 3,5 senttiä halvempaa.

    Minä olen kyllä eri mieltä. Siis siitä, onko itselataavassa polttomottorin tarkoitus ladata akkua vai ei.

    Kun puhutaan bensa-sähkö-hybrideistä, niin sähkömoottorille saadaan energiaa joko ulkoisesta lähteestä, regeneroimalla tai polttomoottorin käyttämällä generaattorilla.

    Itselataavassa siis vain regeneroinnilla tai polttomoottorin tuottamana. Polttomoottori-generaattori voi syöttää tehoa suoraan sähkömoottorille tai se voi ladata akkua.

    Kun Toyota kertoo, että 50% ajosta menee sähköllä, niin syöttipä polttomoottori-generaattori tehon suoraan sähkömoottorille tai latasiko se akkua, niin joka tapauksessa 50% matkasta Toyotan mukaan ajettiin bensalla. Kumppanin antamassa linkissä jopa 62% oli sähköajoa ja 38% siis bensa-ajoa. Ja kun siitä lasketaan bensamoottorin keskikulutus, niin se on n. 14 litraa per 100km. Matkaa oli vain 9km, joten tuskin siinä oli mäkistä maastoa ja motaria yms. Tarkoitan siis bensamoottorin keskikulutusta siltä matkalta kuin se oli käynnissä tuo Toyotan ilmoituksen mukaan.

    Jos kerran ajetaan niin, että polttomoottori on sammuksissa, niin täytyyhän akun ensin lataantua, eikä regeneroinnilla saadulla sähköllä pitkää matkaa mennä. Tai mistä minä tiedän, jos Toyotan bensakone on sammuksissa vain sen verran kuin regeneroiniilla on saatu sähköä ja muuten bensakone syöttää tehoa suoraan sähkömoottorille, mutta miten silloin voi erotella sähkö- ja bensa-ajon prosentit?

    Olen uskonut Quuta, kun hän sanoo, että Toyotan sähkömoottori ei pyöri bensalla. Nyt tässä joutuu miettimään, että pyöriikö sittenkin?

    Voisitko sinä selventää, miten itselataava oikein toimii?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Kokonaiskulutushan se tietysti ratkaisee.

    Kyllä vaan - yhä edelleen.

    On vain aika mielenkiintoista, että polttomoottorin kulutuslukemat ovat niin suuret itselataavilla.

    Yhtä lailla mielenkiintoista on se, että plugareiden kulutus on niin paljon isompi käytännössä kuin mitä markkinoinnissa ilmoitetaan, eikö?

    Eihän vaikkapa siinä linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km

    Mitä höpiset? Keskikulutus oli 5,4l/100km. Tässä linkki uudestaan:
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    Ja mikä se on sinun plugarillasi verrattuna ilmoitettuun? Tässähän nyt ihmetellään sitä, kenen mainonta valehtelee, eikö? Ja sitä miten puusilmäinen sinun näkymäsi on samalla.

    Onko itselataavan hybridin polttomoottori ihan "tavallinen auton moottori"

    Voit keskustella siitä myyjen kanssa kun käyt liikkeessä koeajolla ja esittelemässä laskelmiasi.

    Teenpä tässä kerrankin tracktestit ja lainaan autosivustoa! Tässä Hondan selvitys:

    i-MMD-tekniikka yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi. Älykäs itselataava i-MMD -hybrijärjestelmä tarjoaa aina korkeaa suorituskykyä taloudellisuuden ehdoilla. i-MMD-tekniikka varmistaa, että auto käyttää energiaa aina mahdollisimman tehokkaasti. Niinpä CR-V Hybrid vaihtaa itsenäisesti ja saumattomasti kolmen ajotilan välillä: sähköajo (Electric Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive). Liikkeelle lähdettäessä sähkötoimisessa EV Drive -ajotilassa auto antaa äänimerkin, koska ajotila on niin hiljainen. Halutessasi voit maksimoida sähkömoottorilla ajamista painamalla kojelaudan EV Mode -painiketta. Jos halutaan dynaamisempaa ajotuntumaa, Sport Mode tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen. (https://cars.honda.fi/new/crv-hybrid/technology)

    Ja tässä Fordin selvitys: https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/hybridi/hybridi

    Ja vielä vaikka Hyundailtakin: https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-hybrid/tekniikka/

    Sinä käyt himpun hermoille, mutta en anna sen häiritä, koronavirus soikoon!

      
  • muokattu 15.03.2020 21:06

    "Voisitko sinä selventää, miten itselataava oikein toimii?"

    Tässä selostus:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    Toyotan järjestelmässä sähkömoottorigeneraattorien, tehoelektroniikan ja akun käytön avulla polttomoottorilta voidaan karsia huonon hyötysuhteen käyntiaikaa pois (kevyt kuormitus), käyttää polttomoottoria tavallista vaihteistoa optimaalisemmalla kierrosluvulla ja tallettaa auton liike-energiaa hidastuksissa ja alamäissä akkuun myöhempää käyttöä varten.

      
  • muokattu 15.03.2020 21:44

    Kaikissa hybridiautoissamme on kaksi moottoria - bensiinikäyttöinen polttomottori ja sähkömoottori. Toyota on käyttänyt ilmaisua täyshybridi korostaakseen niiden saumatonta yhteistyötä. Täyshybridi ei vaadi kuljettalta mitään toimenpiteitä latauksen ja riittävän sähkövarauksen ylläpitämiseksi.
    Täyshybridi Auto toimii pelkällä sähkömoottorilla aina kun mahdollista, kokonaan ilman polttomoottorin tms. voimanlähteen apua. Esimerkiksi kaikki Toyotan, BMW:n, Volvon, Porschen ja Peugeotin hybridit ja muutenkin suurin osa maailman hybrideistä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Kokonaiskulutushan se tietysti ratkaisee.

    Kyllä vaan - yhä edelleen.

    On vain aika mielenkiintoista, että polttomoottorin kulutuslukemat ovat niin suuret itselataavilla.

    Yhtä lailla mielenkiintoista on se, että plugareiden kulutus on niin paljon isompi käytännössä kuin mitä markkinoinnissa ilmoitetaan, eikö?

    Eihän vaikkapa siinä linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km

    Mitä höpiset? Keskikulutus oli 5,4l/100km. Tässä linkki uudestaan:
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    Ja mikä se on sinun plugarillasi verrattuna ilmoitettuun? Tässähän nyt ihmetellään sitä, kenen mainonta valehtelee, eikö? Ja sitä miten puusilmäinen sinun näkymäsi on samalla.

    Onko itselataavan hybridin polttomoottori ihan "tavallinen auton moottori"

    Voit keskustella siitä myyjen kanssa kun käyt liikkeessä koeajolla ja esittelemässä laskelmiasi.

    Teenpä tässä kerrankin tracktestit ja lainaan autosivustoa! Tässä Hondan selvitys:

    i-MMD-tekniikka yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi. Älykäs itselataava i-MMD -hybrijärjestelmä tarjoaa aina korkeaa suorituskykyä taloudellisuuden ehdoilla. i-MMD-tekniikka varmistaa, että auto käyttää energiaa aina mahdollisimman tehokkaasti. Niinpä CR-V Hybrid vaihtaa itsenäisesti ja saumattomasti kolmen ajotilan välillä: sähköajo (Electric Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive). Liikkeelle lähdettäessä sähkötoimisessa EV Drive -ajotilassa auto antaa äänimerkin, koska ajotila on niin hiljainen. Halutessasi voit maksimoida sähkömoottorilla ajamista painamalla kojelaudan EV Mode -painiketta. Jos halutaan dynaamisempaa ajotuntumaa, Sport Mode tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen. (https://cars.honda.fi/new/crv-hybrid/technology)

    Ja tässä Fordin selvitys: https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/hybridi/hybridi

    Ja vielä vaikka Hyundailtakin: https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-hybrid/tekniikka/

    Täällähän on muutamia keskustelijoita joiden kasetti menee täysin jumiin jos Hondasta kirjotetaan tähän tapaan " i-MMD-tekniikka yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi. Älykäs itselataava i-MMD -hybrijärjestelmä tarjoaa aina korkeaa suorituskykyä taloudellisuuden ehdoilla." Puhumattakaan muutamasta muusta merkistä. Tiedossa on ne henkilöt joidenka pelihousut repeävät moneen osaan jos kyseisiä asioita esitetään muista kuin siitä omasta lempparimerkistä jota fanaattisesti ylistetään.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    "Voisitko sinä selventää, miten itselataava oikein toimii?"

    Tässä selostus:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    Toyotan järjestelmässä sähkömoottorigeneraattorien, tehoelektroniikan ja akun käytön avulla polttomoottorilta voidaan karsia huonon hyötysuhteen käyntiaikaa pois (kevyt kuormitus), käyttää polttomoottoria tavallista vaihteistoa optimaalisemmalla kierrosluvulla ja tallettaa auton liike-energiaa hidastuksissa ja alamäissä akkuun myöhempää käyttöä varten.

    Kerrotko vielä, mitä Toyotan sivustoilla olevat ajomatkojen osuudet tarkoittavat; esim. 62% sähköllä 38% ilmeisesti siis ei-sähköllä eli bensalla? Tarkoittaneeko sähköajo sitä, että polttomoottori on sammuneena?

      
  • muokattu 15.03.2020 22:34

    Kuuleppas HybridRules, olet niin pihalla täyshybriditekniikasta, että on toivotonta jatkaa valistusta.
    Ja minua fiksumpi olisi hoksannut jo heti alkukommenteista.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Kokonaiskulutushan se tietysti ratkaisee.

    Kyllä vaan - yhä edelleen.

    On vain aika mielenkiintoista, että polttomoottorin kulutuslukemat ovat niin suuret itselataavilla.

    Yhtä lailla mielenkiintoista on se, että plugareiden kulutus on niin paljon isompi käytännössä kuin mitä markkinoinnissa ilmoitetaan, eikö?

    Eihän vaikkapa siinä linkin esimerkissä ajettu kuin 9km matka, mutta bensa-ajon osuudella keskikulutus oli 14 litraa/100km

    Mitä höpiset? Keskikulutus oli 5,4l/100km. Tässä linkki uudestaan:
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b4a67257d9f8bddc91f8d24e471fa64f946af892&embed=1

    Ja mikä se on sinun plugarillasi verrattuna ilmoitettuun? Tässähän nyt ihmetellään sitä, kenen mainonta valehtelee, eikö? Ja sitä miten puusilmäinen sinun näkymäsi on samalla.

    Onko itselataavan hybridin polttomoottori ihan "tavallinen auton moottori"

    Voit keskustella siitä myyjen kanssa kun käyt liikkeessä koeajolla ja esittelemässä laskelmiasi.

    Teenpä tässä kerrankin tracktestit ja lainaan autosivustoa! Tässä Hondan selvitys:

    i-MMD-tekniikka yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi. Älykäs itselataava i-MMD -hybrijärjestelmä tarjoaa aina korkeaa suorituskykyä taloudellisuuden ehdoilla. i-MMD-tekniikka varmistaa, että auto käyttää energiaa aina mahdollisimman tehokkaasti. Niinpä CR-V Hybrid vaihtaa itsenäisesti ja saumattomasti kolmen ajotilan välillä: sähköajo (Electric Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive). Liikkeelle lähdettäessä sähkötoimisessa EV Drive -ajotilassa auto antaa äänimerkin, koska ajotila on niin hiljainen. Halutessasi voit maksimoida sähkömoottorilla ajamista painamalla kojelaudan EV Mode -painiketta. Jos halutaan dynaamisempaa ajotuntumaa, Sport Mode tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen. (https://cars.honda.fi/new/crv-hybrid/technology)

    Ja tässä Fordin selvitys: https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/hybridi/hybridi

    Ja vielä vaikka Hyundailtakin: https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-hybrid/tekniikka/

    Täällähän on muutamia keskustelijoita joiden kasetti menee täysin jumiin jos Hondasta kirjotetaan tähän tapaan " i-MMD-tekniikka yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi. Älykäs itselataava i-MMD -hybrijärjestelmä tarjoaa aina korkeaa suorituskykyä taloudellisuuden ehdoilla." Puhumattakaan muutamasta muusta merkistä. Tiedossa on ne henkilöt joidenka pelihousut repeävät moneen osaan jos kyseisiä asioita esitetään muista kuin siitä omasta lempparimerkistä jota fanaattisesti ylistetään.

    En ole ihan varma, olenko yksi niistä joiden kasetti menee jumiin sinun mielestäsi. Myyntiesitteiden puheista en ole asiassa kiinnostunut, vaan on alkanut kovastikin kiinnostaa, mitä Toyotan sivustoilla olevat sähköajoprosentit oikeastaan tarkoittavat.

    Jos auto etenee pelkästään sähköllä, niin kai sen sähkön on oltava akussa varastoituna ensin. Ja miten se itselataavassa sinne saadaan sullottua muuten kuin regeneroinnilla ja polttomoottorilla ladaten. Nyt kun se on kuulemma väärä käsitys, että polttomoottorilla ladataan, niin ihmettelen vielä enemmän. Jos polttomoottorista otetaan energiaa suoraan sähkökäytölle, niin minä en tulkitsisi sitä sähköajoksi. Toisaalta regeneroinnilla ei varmasti saada talteen niin paljon liike-energiaa, että sillä voisi ajaa puolet matkasta sähköllä. Että mistä tässä on kyse?

      
  • HybridRules et kuulu tähän valikoituun ryhmään.

      
  • muokattu 15.03.2020 23:20

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Voisitko sinä selventää, miten itselataava oikein toimii?"

    Tässä selostus:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    Toyotan järjestelmässä sähkömoottorigeneraattorien, tehoelektroniikan ja akun käytön avulla polttomoottorilta voidaan karsia huonon hyötysuhteen käyntiaikaa pois (kevyt kuormitus), käyttää polttomoottoria tavallista vaihteistoa optimaalisemmalla kierrosluvulla ja tallettaa auton liike-energiaa hidastuksissa ja alamäissä akkuun myöhempää käyttöä varten.

    Kerrotko vielä, mitä Toyotan sivustoilla olevat ajomatkojen osuudet tarkoittavat; esim. 62% sähköllä 38% ilmeisesti siis ei-sähköllä eli bensalla? Tarkoittaneeko sähköajo sitä, että polttomoottori on sammuneena?

    62% tarkoittanee sitä, että polttomoottori on pysähtyneenä ja auto lataa akkua hidastuksessa tai sähkömoottori liikuttaa autoa voimantarpeen ollessa kevyttä. Hidastettaessa suuremmassa nopeudessa polttomoottori pyörii mukana "tyhjäkäyntiä nollakulutuksella", mutta tuo ei kaiketi ole "Toyotan sähköajoa".

    38% ajasta polttomoottori käy (hyvällä hyötysuhteella, tehokkaasti) tuottaen pyörimisliikettä, jota välitetään mekaanisesti ja sähköisesti MG1:n ja MG2:n kautta vetäviin pyöriin sekä pyöristä. Tuota sähkövirtaa voidaan sitten ohjata myös akkuun tai sieltä pois tarpeen mukaan. Varsinkin nopeassa tehon säädössä on tärkeää, että virrakulkua akusta/akkuun voidaan ohjata nopeasti, mutta pyörimisliikkeen muuttaminen akun varaukseksi ja taas pyörimisliikkeeksi ei ole häviötöntä, joten sitä tehdään vain jos siitä on hyötyä.

    (Sähköajon osuus on noin suuri hyvin harvoin. Minun ajoissa sähköajon osuus olisi varmaan lähempänä viittä prosenttia.)

      
  • muokattu 15.03.2020 23:00

    @_Quu kirjoitti:
    Kuuleppas HybridRules, olet niin pihalla täyshybriditekniikasta, että on toivotonta jatkaa valistusta.
    Ja minua fiksumpi olisi hoksannut jo heti alkukommenteista.

    Joo, minustakin on alkanut tuntua, että en ole jyvällä, mistä on kyse. Olisi kiva, jos asiantuntijat viitsisivät sen verran jelppiä vielä siinä sähköajoprosentissa, että mitä sillä tarkoitetaan.

    Minua hämää plugarin terminologia tässä kohtaa. Plugarissahan tarkoitetaan sähköajolla tai "rangella" sitä matkaa, jonka plugarilla voi ajaa sähköllä niin, että polttomoottori on sammutettuna ja silloin ajetaan akusta otettavalla sähköllä, joka on pääosin ulkoisesti ladattu, mutta jossa on myös regeneroitua energiaa.

    Siksi olen koko ajan olettanut, että itselataavassakin hybridissä sähköajo tehdään akusta tulevalla sähköllä. Ja siitä sitten päättelin, että Toyotan sivuilla mainitut sähköajon prosenttimäärät tarkoittavat akun varassa tapahtuvaa ajamista, jolloin polttomoottori on sammutettuna. Jos näin olisi, voisi helposti laskea, paljonko Toyotan polttomoottori käyttää bensaa silloin, kun ei ajeta sähköllä.

      
  • Kahdessa minun toyota hybridissä kaikki on aina mennyt, mitä tankkiin on laitettu.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kaikissa hybridiautoissamme on kaksi moottoria - bensiinikäyttöinen polttomottori ja sähkömoottori. Toyota on käyttänyt ilmaisua täyshybridi korostaakseen niiden saumatonta yhteistyötä. Täyshybridi ei vaadi kuljettalta mitään toimenpiteitä latauksen ja riittävän sähkövarauksen ylläpitämiseksi.
    Täyshybridi Auto toimii pelkällä sähkömoottorilla aina kun mahdollista, kokonaan ilman polttomoottorin tms. voimanlähteen apua. Esimerkiksi kaikki Toyotan, BMW:n, Volvon, Porschen ja Peugeotin hybridit ja muutenkin suurin osa maailman hybrideistä.

    Tässähän onkin jo melkein vastattu kysymykseen. Harmillisesti vain ydinasia on jätetty ilman tarkempaa selitystä: "...toimii pelkällä sähkömoottorilla aina kun mahdollista, kokonaan ilman polttomoottorin tms. voimanlähteen apua". Jää vaille valaistusta, milloin se on mahdollista. Vaikka pari esimerkkiä voisi valaista asiaa. Luulisin, että se on mahdollista silloin, kun akussa on energiaa pyörittää sähkömoottoria, mutta se edellyttäisi, että akku ensin ladattaisiin.

      
  • muokattu 15.03.2020 23:26

    @_Quu kirjoitti:
    Kaikissa hybridiautoissamme on kaksi moottoria - bensiinikäyttöinen polttomottori ja sähkömoottori. Toyota on käyttänyt ilmaisua täyshybridi korostaakseen niiden saumatonta yhteistyötä. Täyshybridi ei vaadi kuljettalta mitään toimenpiteitä latauksen ja riittävän sähkövarauksen ylläpitämiseksi.
    Täyshybridi Auto toimii pelkällä sähkömoottorilla aina kun mahdollista, kokonaan ilman polttomoottorin tms. voimanlähteen apua. Esimerkiksi kaikki Toyotan, BMW:n, Volvon, Porschen ja Peugeotin hybridit ja muutenkin suurin osa maailman hybrideistä.

    Toyotan hybrideissä on vähintään 3 moottoria - mainosteksti on teknisiltä yksityiskohdiltaan skeidaa. TM on joissakin (harvoissa) koeajoissa ja käyttötesteissä kertonut tekniikasta aika ansiokkaasti.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Voisitko sinä selventää, miten itselataava oikein toimii?"

    Tässä selostus:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    Toyotan järjestelmässä sähkömoottorigeneraattorien, tehoelektroniikan ja akun käytön avulla polttomoottorilta voidaan karsia huonon hyötysuhteen käyntiaikaa pois (kevyt kuormitus), käyttää polttomoottoria tavallista vaihteistoa optimaalisemmalla kierrosluvulla ja tallettaa auton liike-energiaa hidastuksissa ja alamäissä akkuun myöhempää käyttöä varten.

    Kerrotko vielä, mitä Toyotan sivustoilla olevat ajomatkojen osuudet tarkoittavat; esim. 62% sähköllä 38% ilmeisesti siis ei-sähköllä eli bensalla? Tarkoittaneeko sähköajo sitä, että polttomoottori on sammuneena?

    62% tarkoittanee sitä, että polttomoottori on pysähtyneenä ja auto lataa akkua hidastuksessa tai sähkömoottori liikuttaa autoa voimantarpeen ollessa kevyttä. Hidastettaessa suuremmassa nopeudessa polttomoottori pyörii mukana "tyhjäkäyntiä nollakulutuksella", mutta tuo ei kaiketi ole "Toyotan sähköajoa".

    38% ajasta polttomoottori käy (hyvällä hyötysuhteella, tehokkaasti) tuottaen pyörimisliikettä, jota välitetään mekaanisesti ja sähköisesti MG1:n ja MG2:n kautta vetäviin pyöriin sekä pyöristä. Tuota sähkövirtaa voidaan sitten ohjata myös akkuun tai sieltä pois tarpeen mukaan. Varsinkin nopeassa tehon säädössä on tärkeää, että virrakulkua akusta/akkuun voidaan ohjata nopeasti, mutta pyörimisliikkeen muuttaminen akun varaukseksi ja taas pyörimisliikkeeksi ei ole häviötöntä, joten sitä tehdään vain jos siitä on hyötyä.

    (Sähköajon osuus on noin suuri hyvin harvoin. Minun ajoissa sähköajon osuus olisi varmaan lähempänä viittä prosenttia.)

    Kaikissa Toyotan sivustoilla listatuissa koeajotuloksissa, mitä olen lukenut, on sähköajon osuus kymmeniä prosentteja, n. 50% useimmissa. Miksi sinulla olisi niin paljon pienempi sähköajon osuus?

      
  • muokattu 16.03.2020 00:04

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Voisitko sinä selventää, miten itselataava oikein toimii?"

    Tässä selostus:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

    Toyotan järjestelmässä sähkömoottorigeneraattorien, tehoelektroniikan ja akun käytön avulla polttomoottorilta voidaan karsia huonon hyötysuhteen käyntiaikaa pois (kevyt kuormitus), käyttää polttomoottoria tavallista vaihteistoa optimaalisemmalla kierrosluvulla ja tallettaa auton liike-energiaa hidastuksissa ja alamäissä akkuun myöhempää käyttöä varten.

    Kerrotko vielä, mitä Toyotan sivustoilla olevat ajomatkojen osuudet tarkoittavat; esim. 62% sähköllä 38% ilmeisesti siis ei-sähköllä eli bensalla? Tarkoittaneeko sähköajo sitä, että polttomoottori on sammuneena?

    62% tarkoittanee sitä, että polttomoottori on pysähtyneenä ja auto lataa akkua hidastuksessa tai sähkömoottori liikuttaa autoa voimantarpeen ollessa kevyttä. Hidastettaessa suuremmassa nopeudessa polttomoottori pyörii mukana "tyhjäkäyntiä nollakulutuksella", mutta tuo ei kaiketi ole "Toyotan sähköajoa".

    38% ajasta polttomoottori käy (hyvällä hyötysuhteella, tehokkaasti) tuottaen pyörimisliikettä, jota välitetään mekaanisesti ja sähköisesti MG1:n ja MG2:n kautta vetäviin pyöriin sekä pyöristä. Tuota sähkövirtaa voidaan sitten ohjata myös akkuun tai sieltä pois tarpeen mukaan. Varsinkin nopeassa tehon säädössä on tärkeää, että virrakulkua akusta/akkuun voidaan ohjata nopeasti, mutta pyörimisliikkeen muuttaminen akun varaukseksi ja taas pyörimisliikkeeksi ei ole häviötöntä, joten sitä tehdään vain jos siitä on hyötyä.

    (Sähköajon osuus on noin suuri hyvin harvoin. Minun ajoissa sähköajon osuus olisi varmaan lähempänä viittä prosenttia.)

    Kaikissa Toyotan sivustoilla listatuissa koeajotuloksissa, mitä olen lukenut, on sähköajon osuus kymmeniä prosentteja, n. 50% useimmissa. Miksi sinulla olisi niin paljon pienempi sähköajon osuus?

    Ne on ajettu kaupungissa jostain lämpimästä hallista käynnistetyllä autolla? Minä ajan enemmän maantiellä ja kaikissa olosuhteissa kesät talvet. (en tiedä todellista sähköajoprosenttiani, mutta paljon lähenpänä se on viittä kuin viittäkymmentä.)

      
  • muokattu 16.03.2020 02:00

    Tuossa on ajettu 14,2 km lähinnä maantieajoa keskinopeudella 64 km/h ja "sähköajoa" on ollut 20% AJASTA, siis polttomoottori on ollut sammuksissa 1/5 ajasta. Keskikulutus on tosin vähemmän taloudellinen 10 litraa/100 km. Toyotakaan ei sentään ole väittänyt, että sen tavishybrideillä mentäisiin puolet MATKASTA sähkömoottorilla, se on vain Quutamo-ukkojen ja muiden trollien propagandaa.
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=b88dce89520dfdcbd0e20758e8546d631f7403a2&embed=1

    Ja tässä ehkä havainnollisempi otos 39,3 km:n maantieajopainotteisesta "koeajosta" keskinopeudella 65 km/h. Ajoreitistä huomaa, että maantieajossa bensalla on menty lähes koko matka ja kaupunkipyörityksessä on sitten vähän enemmän sähköajoakin. AjoAJASTA kuitenkin 35% bensakone on huilannut:
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/katso-reittisi.json?id=bc6e01179398eb12d6038812edb4f9711b276535&embed=1

      
  • Minä varmaan trollasin tänäänkin hesatin etusivulla.
    Jo alussa olen todennut etten ole tehnyt mitään omaa seurantaa sähköajon määrästä. Alanlehtien koeajajat on tehneet havaintoja että jopa puolet ajetaan sähköllä, ei tietenkään yhtäjaksoisesti vaan hybriditekniikka valitsee itsenäisesti tilanteeseen sopivan voimanjaon.
    Jonkinlainen voimanjako on minunkin ajotavalla, aina kun mahdollista vakiosäätimellä ja kierroslukumittari näyttää usein nollaa, eikä keskilutus nouse moottoriteilläkään tietokoneen mukaan yli 5l/100km, 80 teillä jää alle 4l.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit