Toisenlainen polkupyörävertailu

42 kommenttia
2»
  • muokattu 09.06.2019 08:49

    Syötteellä en taida olla koskaan käynyt, mutta Velogin videot olen suunnilleen kaikki katsonut. Laadukkaasti tehtyjä ja hyväntuulisuus on ne piirteet, joita niissä onnistuneen aiheen lisäksi arvostan.

    Itselläni kokemus melonnasta on huomattavasti vähäisempää kuin pyöräilystä, mutta silti kesäloman ohjelman suunnittelua vaikeuttaa huomattavasti auton katon kapeus. Mahtaakohan kajakin viereen mahtua enintään yksi pyörä ja sehän ei riitä. Tosin kun maastopyöräilyä on tietoisesti kansallispuistoihin markkinoitu, ei eräänlaista luontaista karsintaa porukassa niinkään tapahdu ja siksi jonkin verran alkaa ainakin Ylläksellä jo lieveilmiöitä esiintyä. Ihan kaikki eivät muista, että kyse on pääosin patikoitsijoiden ja pyöräilijöiden yhteisistä poluista. Kyse ei ole maastopyöräilijöiden oikeudesta harrastaa maastopyöräilyä haluamallaan tavalla.

      
  • muokattu 10.06.2019 00:07

    Itse olen niin uusi maastopyöräilijä, etten osaa verrata vanhoihin perinteisiin, enkä ole kovin monessa maastopyöräilykohteessa edes käynyt?

    Mutta sinakin Syötteellä ja Hossassa on siinä mielessä eri meininki, että pyöräilyreitit on sellaisiksi erikseen merkitty. Molemmissa on toki myös patikkareiteillä mahdollista pyöräillä, mutta pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta kyllä mainitaan ainakin Syötteellä luontokeskuksen lähellä olevalla "yhteiskäyttöpolulla". Hossassa meille kerrottiin kysyttäessä, että patikkareiteiksi merkittyjä pätkiä voi käyttää pyöräilijäkin, mutta pyörä väistää kohdattaessa.

    Minua häiritsevät kansallispuistoon kannetut juomatölkit ja muut roskat. Ihme hommaa, jos jaksaa juoman tai eväspaketin kantaa mukanaan, mutta ei tyhjää kuorta pois?

      
  • muokattu 10.06.2019 06:31

    Eiköhän säännöt ja ohjeistus ole Ylläkselläkin kunnossa, mutta kuten liikenteessäkin, kaikki eivät niitä tunne, niistä välitä tai tekee niistä itselle edulliset tulkinnat. Kun vielä käyttäjämäärien kasvun takia polkuja kulumisen estämiseksi sorastetaan, nostaa se tietysti pyöräilijöiden nopeuksia ja lopputulos on tiedossa. Tunturin rinteillä jalan liikkuvana pitää olla samalla tavalla silmät selässä kuin kaupungin kevyenliikenteen väylillä. Hiukan se rikkoo kansallispuiston fiilistä.

      
  • Pyöräilijä nopeampana väistää on hyvä ohje "yhteiskäyttöpoluilla", mutta viikonlopun ajoleirin perusteella näyttää olevan vähän vaikeasti toteutettavissa, koska suurin osa patikoijista väistää jo kaukaa. Sitä en tosin voi tietää, tekevätkö he näin vahingosta viisastuneena vai kohteliaisuudesta?

    Mentiin sitten vauhtia selvästi hidastaen ja kiittäen ohitse, kun ei meille oikein jätetty tilaisuutta väistää.

    Syötteen kierroksen lisäksi vedettiin seuraavana päivänä viiden autiotuvan lenkki, Annintupa - Koiratupa - Ahmatupa- Ylpiäojan tupa - Välitupa kautta. Ahmatuvalle menomatka oli törkein koskaan näkemäni juurakko. Että voikin niin vähäisellä maa-aineksella sitoa niin suuren määrän puiden juuria! Tuon reitin matka-aikaa optimoivan kannattaa ilman muuta ajaa pari kilometriä pidempi reitti Ylpiäojan kautta, koska parempi pinta säästää aikaa maisemista tinkimättä.

    Läskäri lienee tuollaiseen juurakkoon ihan omiaan myös kovalla pinnalla?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Pyöräilijä nopeampana väistää on hyvä ohje "yhteiskäyttöpoluilla", mutta viikonlopun ajoleirin perusteella näyttää olevan vähän vaikeasti toteutettavissa, koska suurin osa patikoijista väistää jo kaukaa. Sitä en tosin voi tietää, tekevätkö he näin vahingosta viisastuneena vai kohteliaisuudesta?

    Varmaan molempia. Toisaalta halutaan olla kohteliaita, jollaisia 99,9% vaeltajista on. Toisaalta väistäminen voi olla pienimmän riesan tie sivuuttaa tilanne.

      
  • Hyviä juttuja taas oli lehdessä. Edelleenkään en itse aja sähköllä, mutta eikö 10 kilon lisäpaino jousittamattomassa rungossa ollut joskus todettu ongelmaksi?

    Toivottavasti TM edelleen sähköpyörien nopean kehityksen keskellä muistaa, että luomupyörienkin tekniikka on kiinnostava asia...

      
  • muokattu 06.08.2019 09:20

    Joko muuten TM:n suunnitelmissa on ajaa sähköavusteisella käyttötesti, esim. 5000-10000 km?

      
  • @Vital kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Tuota, tilasin sitten vanhaan Kilimanjarooni vapaakaupasta sähköistyssarjan eturenkaaseen. Hinta oli hämärän halpa 430€ akkuineen. Hieman kestää toimitus (kiinasta tietenkin) ja kerron miten sitten toimii, tai toimiiko. Onko muilla kokemuksia?

    No nyt on itselläni neljän kuukauden jälkeen odottamisen kokemusta.
    Tuotetta ei ole toimitettu, onneksi tilattaessa sanoin maksavani vasta kun saan tuotteen. ”Erilainen” ostopaikka on tuo vapaakauppa.net.

    Vajaan neljän kuukauden kuluttua tilauksesta sain maksettavakseni palautus postimaksun!!
    En ollut tuotetta saanut, mutta väittivät sen käyneen postissamme ja ilmoittaneet siitä minulle puhelimitse ja sähköpostilla.
    No, kävin postissa, juuri siinä missä se heidän tietojen ja postinumeron mukaan olisi pitänyt käydä. Tuttu mies tuo ja sanoi ”Kiinaan ei ole tänä vuonna palautettu yhtään pakettia meiltä ja olisinhan minä sinulle ilmoittanut”.

    Oman mielenrauhani vuoksi maksoin puolet ”muka” palautuksesta, muistaaksen yli 20€. EU alueella olisi ollut toisin.

      
  • Taitaa tuo vahvistaa vanhan viisauden liian hyvästä ollakseen totta. Kohta tosin on jännää Brittien tutuista paikoistakin tilaaminen. Ja ellei brexit sotke asioita, tekee sen meidän oma Posti lakkoilullaan.

      
  • Aattelin sitten ostaa jäykkäperäisen MTB sähköpyörän. Oletin että liikkeet myyvät vanhoja malleja halvalla pois ja olisivat kai jos niitä olisi ollut, vain yksi hieno Lapierre Overvolt, jossa 500 ah akku integroitu runkoon hintaa hieman alle 2500€. Mietin sitä yön yli ja heti aamulla kauppaan mutta...se oli myyty jollekin juuri ajokortin menettäneelle!!
    Niinpä nettiin ja sama pyörä löytyi samaan (ale) hintaan Englannista, mutta ei mainittu kuinka palasina se toimitetaan, muttereina kenties ja jänistin.

    Suomen Helsingistä löytyi Rex Graveler e9,8 tarjouksessa hieman yli 2000€. Kaipaamani rengaskoko 2,7*2,25, 614wh akku ja vääntöä 100Nm.
    No tuo AEG/Blaupunkt hieman mietityttää, autoradiota en ole toistaiseksi löytänyt pesukoneesta puhumattakaan.

    Ajoasento on hieman urheilullinen ja kenties parhaillaan yli 180 senttiselle. Rajoitettu 25kmh, mutta kulkee yllättävästi ilmankin.
    Vuosia ilman voimaa (Helkama e2800) pyöräilleenä pääsin 39,7kmh:n.
    (Seuraavana yönä hitonmoinen hermosärky jaloissa, päivät kuluivat konttaamalla).

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Joko muuten TM:n suunnitelmissa on ajaa sähköavusteisella käyttötesti, esim. 5000-10000 km?

    Hienoa! Muutenkin erinomainen valinta tuollainen hybridi tällaista testiä ajatellen.

      
  • En voi kuin ihailla TM:n kykyä valita markkinoilta erinomaisen kiinnostavaa kalustoa vertailuihin. Nyt vuorossa hybridit. Odotellaan lehden ilmestymistä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit