Hybridit

1602 kommenttia
1192022242554
  • Koeajoautot oli varustettu Suomessa (!) kehitetyllä Driveco-järjestelmällä, joka kerää tietoja reitistä, sen kestosta sekä keskinopeudesta. Driveco vertailee lisäksi eri energiamuotojen käyttöä reitillä.
    Reittien pituus vaihteli 40-110 kilometriin. Lyhyellä matkalla paras autokunta ajoi yli puolet kilometreistään sähköllä. Huonoinkin tulos oli 22 prosenttia.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Toyota luo markkinoinnillaan mielikuvaa joka aiheuttaa sekaannusta? Mielikuva joka pyritään luomaan on "puolet". Mutta se ei ole puolet normaaliin polttikseen nähden, koska nekin "kulkevat osan ajasta ilman bensaa".

    Jos Toyotan itselataava hybridi menee jopa puolet ajasta ilman bensaa, niin onhan se selvästi parempi kuin mikrohybridi, jonka prosentit kaupunkiajossa jäävät parhaimmillaankin selvästi alle tuon. Tosin tämäkin on sivuseikka, koska se millä on oikeasti merkitystä on polttoaineen kulutus.

    Ongelmahan ei ole toteutus, vaan viestintä. Tai ainakin minä käsitän tämän keskustelun keskusteluksi Toyotan markkinoinnista ja sen luomista mielikuvista, ei niinkään teknisestä toteutuksesta.

    En pitäisi Toyotan viestintää syyllisenä konvergenssin puutteeseen tässä keskustelussa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    3v kokemuksella sähköllä mennään pottomoottori SAMMUMEENA ja PISTE.

    Eli et suostu ymmärtämään toisen kysymyksen pointtia? Tahallista vai aitoa ymmärtämättömyyttä?

    Mikä on kysymys

    Kysymys on, että ymmärrätkö periaatteellisella tasolla ajatuksen jonka mukaan jos

    • keskikulutus kokonaisuudessaan on 5l / 100km
    • puolet ajosta ajetaan sähköllä, nollakulutuksella

    Niin sen toisen puolikkaan kulutuksen on oltava 10l / 100km

    ?

    Jep, ja kun perinteisellä autolla ajat puolet matkasta kaasupoljin painettuna ja puolet matkasta kaasupoljin ylhäällä moottorijarrutuksella, niin käy juuri samoin - eikä kukaan ihmettele ja vänkää asiaa.

    Polttomoottorin ominaisuudet vaan sattuvat olemaan sellaiset, että sen on poltettava riittävän suuri määrä aikayksikköä (huom. ei kilometriä) kohti polttoainetta, jotta se tuottaa maksimimäärän työtä poltettua polttoainemäärää kohden. Siksi hybridiautot pyrkivät välttämään sitä, että moottori kävisi kevyesti tuottamatta juurikaan voimaa, vaikka silloin sen kulutus aikayksikköä kohti onkin pieni. Otetaan esimerkiksi tyhjäkäynti: Auto ei liikahdakkaan, mutta polttoainetta kuluu litra tunnissa (ääretön litraa satasella).

    Hybridissä moottori voi olla pienitehoisempi, koska sähkö korvaa puuttuvan tehon, joten se käy luonnostaan suuremmalla kuormituksella. Maantiellä kuormitus on niin suurta, että polttomoottori pääosin tuottaa hyvällä hyötysuhteella työtä > ei sähköäjoa. Kaupungissa taasen moottori käy usein hyvin alikuormitettuna hyvää hyötysuhdetta ajatellen > siirrytään sähköajoon ja pysäytetään moottori jonka kulutuksesta suurin osa menee pelkästään sen omien kitkavoimien voittamiseen.

    Jos luet lähettämästäsi linkistä Toyotan hybridin kuvauksen, niin huomaat, että polttomoottori lataa akkua. Se on kuitenkin suurin tekijä siinä, että sähköajoa saadaan synnytettyä.

    Lataa, enkä ole sitä kiistänytkään, mutta vain silloin, kun moottorin kuormitus on niin pientä, että ylimääräisen sähkön lataaminen akkuun ja sen myöhempi käyttö sitten sähkömoottorissa on perusteltua hyötysuhteen parantamiseksi. Otetaan esimerkki: ajat tasamaalla tasavauhtia 80 km tunnissa. Polttomoottori käy koko ajan, akun varaus asettuu pikkuhiljaa tietylle tasolle (mitä tietokoneen ohjelmisto pitää tulevia oletettuja haasteita varten sopivana) minkä jälkeen se pysyy siinä, akku ei lataudu eikä purkaudu. Mutta kun ajat tasamaalla tasavauhtia 50 km tunnissa niin moottorin kuormitus on niin pientä, että tietokone päättää siirtyä käytämään pelkästään sähkömoottoria. Sillä sitten mennään niin kauan, kunnes virta on niin vähissä, että tietokone päättää että nyt on pakko käynnistää moottori tai muuten matka tulee loppumaan (eikä voimakkaisiin kiihdytyksiin ole virtaa). Sitten mennään polttomoottorilla eteenpäin siinä sivussa akkua ladaten, kunnes taas voidaan sammuttaa polttomoottori. Vaihtelevassa normaaliajossa tuo tietenkin rytmittuu vaihtelevan tehontarpeen mukaan ja ottaa huomioon lämpötilat ym. seikat. Yleensä normaaliajo menee kaupungissakin vielä siten, että kun joudutaan kiihdyttämään, niin tehoa tarvitaan jo niin paljon, ettei sitä kannata tunkea akkuun yhtäaikaa. Tasavauhtia sitten voidaan mennä hetki moottori sammutettuna sähkömoottorilla ja kun taas hidastetaan, akku latautuu, polttomoottorin ollessa edelleen sammuksissa.

    Ok, en yritä sanoa, että Toyotan ratkaisu olisi huono.

    Ai etkö? Vastahan moneen otteeseen yritit väittää Toyotan hybridien kuluttavan paljon ja ihan suoraan mollasit Toyotan hybridejä. Epäasiallisia ja janoisia voimalinjoja, joissa ei ole mitään edistyksellistä... Alla pari lainausta viesteistäsi:

    ” Jos Toyotalla olisi asiallinen voimalinja ja taloudellinen moottori ja siihen lisätty hybridikäyttö, niin kulutus olisi reilusti pienempi, kuin nyt.”

    ” Se on iso kulutus niin pienelle autolla minun mielestäni.

    Enkä oikein ymmärrä, millä mittareilla Toyota olisi edistyksellinen hybridi? Ainakaan polttoainetaloudellisesti se ei ole ollut, mitä minä ole sellaisella ajanut. Onko "kuminauhaveto" edistyksellinen?”

    No, olen tämän keskustelun aikana korjannut mielipidettäni positiivisempaan suuntaan Toyotan tekniikasta.

    Alkuperäiset kommentit olivat niiden muutaman vuokra-autoilla itse ajamieni matkojen pohjalta.

    En tiedä, onko eri Toyotan malleissa tai vuosimalleissa eroja tuon "luistavalta" tuntuvan voimansiirron suhteen, mutta sitä H-CR:ää en ottaisi itselleni juuri tuon voimalinjan takia. Enkä pitänyt sen auton keskikulutusta kehuttavana, koska se oli jopa yli litran suurempi kuin minun autossa, joka on painavampi ja mitoiltaan suurempi ja myös bensakoneella.

    Edistyksellisyydestäkin voi esittää vähän eriävän mielipiteen, kun kyseessä on sentään uli 20v vanha tekninen ratkaisu.

    Kaikissa autoissa on puolensa ja puolensa, mutta moiti Toyotaa automerkkinä. Onhan sillä sitä paitsi hyvä maine.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Toyota luo markkinoinnillaan mielikuvaa joka aiheuttaa sekaannusta? Mielikuva joka pyritään luomaan on "puolet". Mutta se ei ole puolet normaaliin polttikseen nähden, koska nekin "kulkevat osan ajasta ilman bensaa".

    Jos Toyotan itselataava hybridi menee jopa puolet ajasta ilman bensaa, niin onhan se selvästi parempi kuin mikrohybridi, jonka prosentit kaupunkiajossa jäävät parhaimmillaankin selvästi alle tuon. Tosin tämäkin on sivuseikka, koska se millä on oikeasti merkitystä on polttoaineen kulutus.

    Ongelmahan ei ole toteutus, vaan viestintä. Tai ainakin minä käsitän tämän keskustelun keskusteluksi Toyotan markkinoinnista ja sen luomista mielikuvista, ei niinkään teknisestä toteutuksesta.

    En pitäisi Toyotan viestintää syyllisenä konvergenssin puutteeseen tässä keskustelussa.

    Ilmaa tulee ja ilmaa menee.....

    Minua kiinnostaa Toyotan teknisessä puolessa paljonko polttoainetta kuluu, jotta lopputulokseksi saadaan bensan&sähkön yhteistyön tuloksena ilmoitettu keskikulutus, joka Toyotassa on kohtuullinen, mutta ei mikään veret seisauttavan pieni. Enkä vertaa sitä mitenkään plugariin, jossa bensan kulutus on helposti suurempi kuin Toyotan malleissa.

    Mutta sitä mietin, että maksaako vaivan tehdä tuollainen voimalinja, jotta saisi bensan kulutuksen alenemaan?

    Viestintäpuolessa ihmettelen, kuinka kauaksi totuudesta markkinoinnissa on sallittua mennä.

    Tarkistin juuri Toyotan sivuilta ja siellä sanotaan yhdessä kohdassa, että jopa puolet AJOSTA (ei siis ajAsta) voi päästä sähköllä ja toisessa kohdassa, että puolet MATKASTA voi päästä sähköllä.

    Eli kyllä Toyota tarkottaa sähköajolla osuutta matkasta eikä ajasta. Silloin se minun laskentakaava pitää paikkansa.

    Siis joko Toyota ilmoittaa sähköajon määrän väärin tai sitten bensan kulutus polttomoottoriajon osalta on laskettavissa koeajotuloksista.

    Sitä ihmettelen, miksi tuota laskentatulosta vastaan täällä mutistaan? Eihän se Toyotan todellista keskikulutusta muuta mihinkään. Vai onko joillekin tullut harhakäsitys, että esim. kun keskikulutukseksi on ilmoitettu 5,4 litraa ja puolet matkasta mentiin sähköllä, niin puolikas matkasta ajettiin kulutuksella 5,4 litraa/100km ja toinen puoli pelkästään sähköllä? Sellaisenkin käsityksen kenties voi saada Toyotan markkinahenkilöiden teksteistä.

      
  • Yhdistetty polttoaineen kulutus (l/100 km) 4,5 - 4,9
    Täytyy olla aika vähässä hapessa jos tulkitsee tuon l/50 km kulutukseksi. Meilläpäin saadaan kulutukseksi 2,25 - 2,45 l / 50 km

    Jatka vaan vääntöä HybridRules, oppia ikä kaikki.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Yhdistetty polttoaineen kulutus (l/100 km) 4,5 - 4,9
    Täytyy olla aika vähässä hapessa jos tulkitsee tuon l/50 km kulutukseksi. Meilläpäin saadaan kulutukseksi 2,25 - 2,45 l / 50 km

    Jatka vaan vääntöä HybridRules, oppia ikä kaikki.

    Teillä päin saadaan sama näköjään kuin meilläkin päin, mutta hätäisempi heillä päin saattaa harhautua, että jumankauta, Toyotalla ei mene kuin 4,5L/100 ja vielä puolet sähköllä. Minkä takia Toyota mahtaa ilmoittaa sen sähköajon osuuden?

    Niiden koeajotulosten perusteella näyttää siltä, että jopa puolet matkasta menee sähköllä. Niissähän on ilmoitettu myös ajoaika, keskinopeus ja ajomatka.

    Mikä sinua muuten kaihertaa siinä, että kulutus on sillä polttomoottorisuudella korkea? Keskikulutushan ei siitä muutu mihinkään. Näkee vain, että aika paljon tarvitaan bensaa silloin, kun akkua ladataan ja autoa liikutetaan samaan aikaan. Mutta voimalinja hoitaa silti homman eli pienentää kulutusta niin kuin on tarkoitus.

      
  • muokattu 18.03.2020 23:34

    Ota nyt HybridRules sitä happea, äläkä sekoile enempää.

      
  • NHBNHB
    muokattu 18.03.2020 23:39

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Toyota luo markkinoinnillaan mielikuvaa joka aiheuttaa sekaannusta? Mielikuva joka pyritään luomaan on "puolet". Mutta se ei ole puolet normaaliin polttikseen nähden, koska nekin "kulkevat osan ajasta ilman bensaa".

    Jos Toyotan itselataava hybridi menee jopa puolet ajasta ilman bensaa, niin onhan se selvästi parempi kuin mikrohybridi, jonka prosentit kaupunkiajossa jäävät parhaimmillaankin selvästi alle tuon. Tosin tämäkin on sivuseikka, koska se millä on oikeasti merkitystä on polttoaineen kulutus.

    Ongelmahan ei ole toteutus, vaan viestintä. Tai ainakin minä käsitän tämän keskustelun keskusteluksi Toyotan markkinoinnista ja sen luomista mielikuvista, ei niinkään teknisestä toteutuksesta.

    En pitäisi Toyotan viestintää syyllisenä konvergenssin puutteeseen tässä keskustelussa.

    Minua kiinnostaa Toyotan teknisessä puolessa paljonko pjolttoainetta kuluu, jotta lopputulokseksi saadaan bensan&sähkön yhteistyön tuloksena ilmoitettu keskikulutus, joka Toyotassa on kohtuullinen, mutta ei mikään veret seisauttavan pieni. Enkä vertaa sitä mitenkään plugariin, jossa bensan kulutus on helposti suurempi kuin Toyotan malleissa.

    Mutta sitä mietin, että maksaako vaivan tehdä tuollainen voimalinja, jotta saisi bensan kulutuksen alenemaan?

    Viestintäpuolessa ihmettelen, kuinka kauaksi totuudesta markkinoinnissa on sallittua mennä.

    Tarkistin juuri Toyotan sivuilta ja siellä sanotaan yhdessä kohdassa, että jopa puolet AJOSTA (ei siis ajAsta) voi päästä sähköllä ja toisessa kohdassa, että puolet MATKASTA voi päästä sähköllä.

    Eli kyllä Toyota tarkottaa sähköajolla osuutta matkasta eikä ajasta. Silloin se minun laskentakaava pitää paikkansa.

    Siis joko Toyota ilmoittaa sähköajon määrän väärin tai sitten bensan kulutus polttomoottoriajon osalta on laskettavissa koeajotuloksista.

    Sitä ihmettelen, miksi tuota laskentatulosta vastaan täällä mutistaan? Eihän se Toyotan todellista keskikulutusta muuta mihinkään. Vai onko joillekin tullut harhakäsitys, että esim. kun keskikulutukseksi on ilmoitettu 5,4 litraa ja puolet matkasta mentiin sähköllä, niin puolikas matkasta ajettiin kulutuksella 5,4 litraa/100km ja toinen puoli pelkästään sähköllä? Sellaisenkin käsityksen kenties voi saada Toyotan markkinahenkilöiden teksteistä.

    Koko ”maksaako vaivaa” arvionnissasi ei ole mitään ajatusta. Et tiedä, minkään muunkaan auton vastaavaa kulutusta esim. niiltä ajoilta, kun veto on päällä. Et myöskään osaa arvioida tuon sähköajon vaikutusta Toyota atkinsonmoottorin kulutukseen, koska Toyota hybridin pieni kulutus on monen tekijän summa. Vaikka siis saisit jonkin lukeman, niin et ymmärtäisi sen avulla mitään.

    Etkö tosiaan ymmärrä, että kun sähköajon osuus nousee auton seisoessa paikallaa, niin kyseessä ei voi olla matkan mittaaminen? Et ilmeisesti, kun edelleen jaksat jankata tuota ajatusvirhettäsi. Mitä itse katsoin tuolta Toyotan koeajosivulta, niin siinä puhutaan kyllä edelleen ajasta: ” Sähköajon osuus
    Toyotan hybridillä ajat jopa puolet AJASTA sähköllä – välillä enemmänkin.”
    https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json

    Ja toki voi hyvinkin olla niin, että matkasta voi päästä puolet sähköllä. Tuolla listalla kärjessä oleva nimimerkki A Nauris on ajanut 62 prosenttia ajasta sähköllä, jolloin matkasta voi hyvin mennä puolet sähköllä.

    Laskentasi on lähtökohdiltaan metsässä ja vaikka saisitkin laskettua joskus jotain oikein, niin tuloksesi olisi luku, joka ei kerro mitään kenellekään. Kylläpä kannattaa jauhaa tuota ajatusvirhettäsi maailman tappiin.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ota nyt HybridRules sitä happea, äläkä sekoile enempää.

    Vaivaako sinua jotenkin se laskelma? Voisitko kenties kertoa, mikä siinä sinua rassaa ja mielellään perustella, miksi?

    Mainitsit tuolla aiemmin, että jotkut koeajoautot oli varustettu jollain Driveco-järjestelmällä. Minä olen lukenut vain niitä Toyotan sivuilla esiteltyjä asiakaskoeajoja ja luullut, että ne on tehty ihan vakioautoilla. Onko niissä tuo Driveco-järjestelmä?

    Koeajolenkeissä matkan pituus ja keskinopeus täsmää ilmoitettuun ajoaikaan, joten varmaankin sähköajoprosenttikin on liikkeellä olevasta autosta saatu. Taitaa olla suunnilleen sama puhutaanko ajasta vai matkasta (sähköajoprosentissa), jos autolla ajetaan (liikutaan) koko ajan.

      
  • muokattu 19.03.2020 00:06

    Et varmaan tiedä isekään mitä väännät. Minä ajan pumpulle kun merkkivalo syttyy, ihan sama mitkä kilometrit on menty sähköllä / bensalla

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Et varmaan tiedä isekään mitä väännät. Minä ajan pumpulle kun merkkivalo syttyy, ihan sama mitkä kilometrit on menty sähköllä / bensalla

    En minä mitään väännä, suurin osa vastauksista vaan on tyhjää lätinää. Ennen plugarin hankkimista, minäkin enemmänkin vain tankkailin ja ajelin ja olin tyytyväinen, kun ei autoon tarvinnut huomiota sen kummemmin kiinnittää.

    Sarjahybridin kyvykkyys polttoaineen säästämisessä alkoi kiinnostaa, kun näin mainoksista, että Toyotaa ei tarvitse ollenkaan ladata seinästä ja silti mennään puolet sähköllä. Että on etopeli, kun Hesasta Ouluun mennessä voi ajaa sähköllä Jyväskylästä eteen päin. Ja minun plugarilla pääsee vain n. 40km ja senkin vain, jos lataa ensin. Toyotallahan on ehdan sähköauton verran sähkörangea, 300km menee että heilahtaa Oulun reissulla. Pitihän sitä alkaa tutkia vähän tarkemmin.

    Mutta niin on salattua tekniikkaa tuo, ettei tällä palstallakaan kukaan osaa haarukoida Toyotan polttomoottorin bensan kulutusta.

      
  • Yhdistetty polttoaineen kulutus (l/100 km) 4,5 - 4,9

      
  • muokattu 19.03.2020 03:04

    HR, nyt kun olet saanut laskettua tuon bensan kulutuksen osuuden, niin miten ajattelit laskea sähkön kulutuksen osuuden Toyotan tavishybridistä?
    Niinpä, se tulee siitä samasta bensatankista kaikki.

      
  • @FARwd kirjoitti:
    HR, nyt kun olet saanut laskettua tuon bensan kulutuksen osuuden, niin miten ajattelit laskea sähkön kulutuksen osuuden Toyotan tavishybridistä?
    Niinpä, se tulee siitä samasta bensatankista kaikki.

    Mikä on Toyotan ""tavishybridi"? Minä laskin niiden koeajojen perusteella kulutuksia, en minä erotellut, oliko joku niistä "tavis" vai ei. Sähkön kulutuksen osuutta varten pitäisi tietää sähkön keskikulutus. Tuo on muuten hyvä pointti, että miksi Toyota ei sitä kerro, kun kuitenkin kertoo polttoaineen keskikulutuksen koko matkalla. Voisivat kertoa myös sähkön keskikulutuksen koko matkalla, kun kerran sen osuuden koko ajomatkasta kertovat. Kai sen pystyisi likimain laskemaan jollain periaatteella, kun tietää polttoaineen energiasisällön ja paljonko auto kuluttaa polttoaineella liikkuessa ja paljonko on keskikulutus. Mutta minä en siihen kykene.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    HR, nyt kun olet saanut laskettua tuon bensan kulutuksen osuuden, niin miten ajattelit laskea sähkön kulutuksen osuuden Toyotan tavishybridistä?
    Niinpä, se tulee siitä samasta bensatankista kaikki.

    Mikä on Toyotan ""tavishybridi"? Minä laskin niiden koeajojen perusteella kulutuksia, en minä erotellut, oliko joku niistä "tavis" vai ei. Sähkön kulutuksen osuutta varten pitäisi tietää sähkön keskikulutus. Tuo on muuten hyvä pointti, että miksi Toyota ei sitä kerro, kun kuitenkin kertoo polttoaineen keskikulutuksen koko matkalla. Voisivat kertoa myös sähkön keskikulutuksen koko matkalla, kun kerran sen osuuden koko ajomatkasta kertovat. Kai sen pystyisi likimain laskemaan jollain periaatteella, kun tietää polttoaineen energiasisällön ja paljonko auto kuluttaa polttoaineella liikkuessa ja paljonko on keskikulutus. Mutta minä en siihen kykene.

    Sähkönkulutuksen ilmoittaminen olisi täyttä hömppää, koska voimansiirto itsessään on osin sähköinen. Generaattori siis syöttää suoraan virtaa sähkömoottorille, joka ei mene akulle ollenkaan. Välityssuhde tuotetaan siis suoraan kuljettamalla sähkövirtaa oikea määrä oikeaan suuntaan MG1 ja MG2 välillä.

      
  • Oletusarvona olen pitänyt että keskusteluun osallistuja tietää ettei polttomoottorin/sähkömoottorin energiakulutuskäyrä ole suora viiva.
    Toyotassa on ajotietokone mistä voi ajonjälkeen katsoa tuloksen jos kiinnostaa, no ei pahemmin kiinnosta muuten, kunhan lientä riittää tankissa. "Harhaan" johdettuja Corollan ostajia tammi helmikuu 1285 kpl 450 kpl etumatka seuraavaan. Corollan ostajille on varmaan positiivinen yllätys että toteutuneet energiakulutukset on virallista lukuja alhaisemmat useassa tapauksessa.

    Omistajan käsikirjasta luntattu:
    Nykyinen polttoaineenkulutus Regeneroitu eli jarrutuksessa talteenotettu energia viimeisen 15 minuutin aikana Yksi symboli vastaa 30 Wh. Symboleita näytetään enintään 5. Auton keskinopeus siitä lähtien, kun hybridijärjestelmä käynnistettiin. Kulunut aika siitä lähtien, kun hybridijärjestelmä käynnistettiin. Toimintaetäisyys Keskimääräinen polttoaineenkulutus viimeisen 15 minuutin ajalta on jaettu värein menneisiin keskiarvoihin ja keskiarvoihin, jotka on saavutettu siitä alkaen, kun käynnistyspainikkeesta viimeksi valittiin ON-toimintatila. Näytön keskimääräinen polttoaineenkulutuslukema on ohjeellinen. Kuva on vain esimerkki, joka saattaa hieman poiketa todellisista tilanteista. n Historia 1 Paina MENU-painiketta. 2 Valitse "Info" "Valikko"-näytöltä. Jos muu näyttö kuin "Historia" on esillä, valitse "Historia".Paras tallennettu polttoaineenkulutus Viimeisin polttoaineenkulutus Aiemmat kulutustiedot Historiatietojen nollaus Viimeisimmän polttoaineenkulutustiedon päivittäminen

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Yhdistetty polttoaineen kulutus (l/100 km) 4,5 - 4,9

    Minusta tämä on hyvä argumentti. Tästä on kysymys.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Yhdistetty polttoaineen kulutus (l/100 km) 4,5 - 4,9

    Minusta tämä on hyvä argumentti. Tästä on kysymys.

    Onkohan joiltakin mennyt ohi, että olen koko ajan vain aprikoinut, paljonko itselataava käyttää bensaa sillä osalla matkaa, jota se ei kulje sähköllä. Tosin tuossa aiemmin tuli esiin, että se planeettavaihde tarvitsee sähköä voidakseen yleensä välittää voimaa, mutta sitä sähkön kulutusta ei varmaankaan lasketa sähköajoon sisältyväksi.

    Eli mihin asiaan tuo yllä mainittu keskikultusarvo on hyvä argumentti? Ainakaan minulla ei ole ollut kysymys siitä, mikä Toyotan kokonaiskeskikulutus on. Koko ajanhan on ollut tiedossa, mikä on auton se keskikulutus, jonka pohjalta bensaa pitää ostaa.

    Toyota kovasti alleviivaa, että niin ja niin paljon päästään sähköllä. Ja vielä ilman ulkoista lataamista. Koska tuo ilmoitettu keskikulutus on koko ajomatkalle, niin voi ihan hyvin kyseenalaistaa ajaako Toyota ollenkaan sähköllä päästöjen kannalta. Jos päästöt ovat keskimäärin 4,5 - 4,9 litran mukaan, silloin on ajateltava, että myös sähköajolla tulee päästöjä. Jos haluaa mieltää, että sähköllä ei tule päästöjä, pitäisi sitten vastaavasti laskea päästöt bensa-ajon osuudelle ja silloin pitäisi tietää paljonko auto kuluttaa bensaa siltä osalta matkaa. Kokonaisuutena kulutus ja päästöt tietenkin menevät auton keskikulutuksen mukaan eli ei ole pakuputkipäästötöntä sähköajoa Toyotassa.

    Minua kyllä kiinnostaisi tietää bensa-ajon kulutus nimenomaan siksi, että olisi mielenkiintoista tietää paljonko bensan avulla pitää vetää vieteriä, jotta pääsee liikkumaan ilman bensaa tietyn matkan. Esim. pitääkö ajaa kaksi kilometriä bensalla, jotta pääsee sen jälkeen kilometrin sähköllä. Vai mikä se suhde on? Pienen akun takia bensa-ajo ja sähköajo vuorottelee parhaimmillaankin aika tiheään ja Toyotan käyttäjien mukaan bensasta ei suuremmissa nopeuksissa enää riitä ytyä lataamaan akkua niin, että sähköllä voisi juurikaan edetä (tai siis onko silloin niin, että se planeettapyörän sähkökäyttö ottaa kaiken sähkön, mitä bensa kehittää), kun kaikki menee auton liikuttamiseen.

      
  • Minä ajan usein esimerkiksi Helsingin Pohjoisesplanadin päästä päähän 100% sähkömoottorilla (polttomoottori pyörähdä kierrostakaan) Revi siitä.
    Suurimmissa nopeuksissa aina hidastaessa sähköä menee akkuun päin ja kiihdytyksessä sähkömoottorille, silloin se on sähköavusteista ajoa, sopivissa olosuhteissa taajaman ulkopuolisessakin ajossa mennään osamatkaa polttomoottori sammuneena! sähkömoottorilla. Vai tositietämätön esittää kysymyksen, meneekö se puolet matkasta lappiin ensin sähköllä ja lopunmatkaa bensalla. No vastataan nyt kuitenkin ei mene, vaan vaihdellen edellä kerrotun mukaan.
    Edellisellä hybridillä ajettiin normiruuhkaliikenteessä Helsingistä Poriin ja takaisin 3,8 L/100km kulutuksella. Jokainen asiaa ymmärtävä tekee johtopäätöksen ettei 1,8 L kone voi olla käytössä kokomatkaa kun Toyotan 1,6 L moottori samanlaisella korilla samoissa olosuhteissa vei 7,2 L/100km

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minä ajan usein esimerkiksi Helsingin Pohjoisesplanadin päästä päähän 100% sähkömoottorilla (polttomoottori pyörähdä kierrostakaan) Revi siitä.
    Suurimmissa nopeuksissa aina hidastaessa sähköä menee akkuun päin ja kiihdytyksessä sähkömoottorille, silloin se on sähköavusteista ajoa, sopivissa olosuhteissa taajaman ulkopuolisessakin ajossa mennään osamatkaa polttomoottori sammuneena! sähkömoottorilla. Vai tositietämätön esittää kysymyksen, meneekö se puolet matkasta lappiin ensin sähköllä ja lopunmatkaa bensalla. No vastataan nyt kuitenkin ei mene, vaan vaihdellen edellä kerrotun mukaan.
    Edellisellä hybridillä ajettiin normiruuhkaliikenteessä Helsingistä Poriin ja takaisin 3,8 L/100km kulutuksella. Jokainen asiaa ymmärtävä tekee johtopäätöksen ettei 1,8 L kone voi olla käytössä kokomatkaa kun Toyotan 1,6 L moottori samanlaisella korilla samoissa olosuhteissa vei 7,2 L/100km

    En minä väitäkään, että Toyotan kone olisi käynnissä koko ajan, mutta keskikulutus ilmoitetaan kuin se olisi. Eli pakoputkipäästötkin syntyvät keskimäärin koko matkalta.

      
  • muokattu 19.03.2020 20:59

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Minä ajan usein esimerkiksi Helsingin Pohjoisesplanadin päästä päähän 100% sähkömoottorilla (polttomoottori pyörähdä kierrostakaan) Revi siitä.
    Suurimmissa nopeuksissa aina hidastaessa sähköä menee akkuun päin ja kiihdytyksessä sähkömoottorille, silloin se on sähköavusteista ajoa, sopivissa olosuhteissa taajaman ulkopuolisessakin ajossa mennään osamatkaa polttomoottori sammuneena! sähkömoottorilla. Vai tositietämätön esittää kysymyksen, meneekö se puolet matkasta lappiin ensin sähköllä ja lopunmatkaa bensalla. No vastataan nyt kuitenkin ei mene, vaan vaihdellen edellä kerrotun mukaan.
    Edellisellä hybridillä ajettiin normiruuhkaliikenteessä Helsingistä Poriin ja takaisin 3,8 L/100km kulutuksella. Jokainen asiaa ymmärtävä tekee johtopäätöksen ettei 1,8 L kone voi olla käytössä kokomatkaa kun Toyotan 1,6 L moottori samanlaisella korilla samoissa olosuhteissa vei 7,2 L/100km

    En minä väitäkään, että Toyotan kone olisi käynnissä koko ajan, mutta keskikulutus ilmoitetaan kuin se olisi. Eli pakoputkipäästötkin syntyvät keskimäärin koko matkalta.

    Kyllä. Bensiinistä se liike on lähtöisin hybrideissä, joita ei voi ladata. Hybridijärjestelmän tarkoitus on paremman hyötysuhteen metsästys. Ei siis mikään sähköajo - ellei se palvele tuota edellistä. Akun kokokin on mitoitettu tuota ajatellen. Jos ei ladattavaan laitettaisiin suurempi akku, kulutus vain nousisi painon myötä ja samoin valmistuskustannukset.

      
  • Minä ajan usein esimerkiksi Helsingin Pohjoisesplanadin päästä päähän 100% sähkömoottorilla (polttomoottori pyörähdä kierrostakaan) Revi siitä.

    Mitä sieltä pakoputkesta tulee ?

      
  • muokattu 19.03.2020 21:25

    @_Quu kirjoitti:
    Minä ajan usein esimerkiksi Helsingin Pohjoisesplanadin päästä päähän 100% sähkömoottorilla (polttomoottori pyörähdä kierrostakaan) Revi siitä.

    Mitä sieltä pakoputkesta tulee ?

    Sinä myös voit vetää vessanpöntön, vaikka vedentulo taloon olisi katkaistu tai jos asut omakotitalossa voit käyttää lämminvesivaraajallisen lämmintä vettä vaikka olisi sähkökatko - mutta aikanaan nuokin joutuu täydentämään.

      
  • muokattu 19.03.2020 23:02

    Niinpä, ei vessaa voi vetää jos ei säiliöä väillä täytä. Akkukin pitää välillä ladata, että voi taas ajaa sähköllä, ilman päästöjä

    Ei yhden Toyotan 3-4 l/100km pienempi kulutus jne. Mutta kun niitä on 20 miljoonaa jotka ajaa osanmatkasta sähköllä tulosta alkaa tulla

      
  • muokattu 20.03.2020 00:11

    @HybridRules

    En minä väitäkään, että itselataava kone olisi käynnissä koko ajan, mutta keskikulutus ilmoitetaan kuin se olisi.

    Öhhhh....? Vähän sama kuin sanoisit, että plugarin kulutuskin ilmoitetaan niin kuin sillä elävässä elämässä ajettaisiin koko ajan sähköllä.

    Edistyksellisyydestäkin voi esittää vähän eriävän mielipiteen, kun kyseessä on sentään yli 20v vanha tekninen ratkaisu.

    Niin, jos sinä aikana ei olisi tapahtunut mitään kehitystä. Ihan tässä vuosi, vai pari sitten itselataava hybridi keksittiin laittaa eri automerkkeihin - vasta.

    Bensa- ja dieselmoottorit ovat muuten toista sataa vuotta vanhat teknisinä ratkaisuina.

      
  • NHBNHB
    muokattu 20.03.2020 00:20

    @HybridRules kirjoitti:

    Sarjahybridin kyvykkyys polttoaineen säästämisessä alkoi kiinnostaa, kun näin mainoksista, että Toyotaa ei tarvitse ollenkaan ladata seinästä ja silti mennään puolet sähköllä. Että on etopeli, kun Hesasta Ouluun mennessä voi ajaa sähköllä Jyväskylästä eteen päin. Ja minun plugarilla pääsee vain n. 40km ja senkin vain, jos lataa ensin. Toyotallahan on ehdan sähköauton verran sähkörangea, 300km menee että heilahtaa Oulun reissulla. Pitihän sitä alkaa tutkia vähän tarkemmin.

    Mutta niin on salattua tekniikkaa tuo, ettei tällä palstallakaan kukaan osaa haarukoida Toyotan polttomoottorin bensan kulutusta.

    Tuo kaikki on sun sepittämää satua eli samaa settiä, kuin sähköajen osuuden laskennan väittäminen matkapohjaiseksi. Toyota näyttää hyvin tarkasti reitit ja niiden osuudet, joissa polttomoottori on sammuksissa. Toyota ei väitä, että hybridinsä menisivät tuollaisia matkoja polttis sammuksissa. Jokainen myös ymmärtää sen, että polttomoottori on sammuksissa suurimman ajasta hidastempoisessa kaupunkiajossa, jossa myös monet nykyisistä ei-hybrideistä sammuttelevat moottoria aktiivisesti ja lopuilla mennään moottorijarrulla iso osa matkasta . Fiksu kuski ajaa noilla ei-hybrideillä tuollaisissa olosuhteissa pulse & glide -tekniikkaa hyödyntäen, jolloin sun tapa laskea kulutusta menee taas solmuun.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Sarjahybridin kyvykkyys polttoaineen säästämisessä alkoi kiinnostaa, kun näin mainoksista, että Toyotaa ei tarvitse ollenkaan ladata seinästä ja silti mennään puolet sähköllä.

    Et näemmä tiedä edes hybridien tekniikkaa, kaiken lisäksi väität vääräsi markkinoinniksi Toyotan ilmoittamaa keskikulutusta mikä pitää paikkansa. Ladattavin kulutusilmoitukset 100/km sehän on vain 40 km.
    Volvo Kulutus (l/100 km) 2,5 Litraa/100 km Siinä on miettimistä kummanko markkinointi hämää kuluttajaa.

    Sarjahybridi Polttomoottorilla (tai muulla energianlähteellä kuten polttokennolla) tuotetaan sähköä joko akkuihin tai suoraan sähkömoottorille.
    Täyshybridi Auto toimii pelkällä sähkömoottorilla aina kun mahdollista, kokonaan ilman polttomoottorin tms. Toyota on täyshybridi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onkohan joiltakin mennyt ohi, että olen koko ajan vain aprikoinut, paljonko itselataava käyttää bensaa sillä osalla matkaa, jota se ei kulje sähköllä.

    Unohda koko juttu ja mieti mieluummin paljonko bensaa kuluu koko matkalla.

      1
  • Mielenkiintoista, miten tähän asiaan suhtaudutaan. En ymmärrä, mikä nyppii siinä, että ihan Toyotan itsensä ilmoittamien lukujen perusteella haarukoin, paljonko bensaa kuluu silloin, kun bensakone on käynnissä.

    Niissä koeajoissahan ei puhuta mistään pysähdyksissä syntyvistä sähköajoprosenteista. Ainakaan minä en löytänyt NHB:n mainitsemia pysähdysaikoja koeajotuloksissa. Laskin vielä matkan ja keskinopeuden perusteella paljonko koeajoaika on ollut ja yhtä lähes puolen minuutin poikkeamaa lukuun ottamatta ne täsmäsivät ilmoitettuun ajoaikaan.

    Koeajotuloksissa tuodaan vahvasti esiin, mikä on sähköajon prosentuaalinen osuus koeajomatkasta. Joten tosiasia on, että bensan kulutus kohdistuu vain osaan matkasta.

    Alla laskettuna muutamalle C-HR autolle tehdyistä koeajoista noita bensan kulutusarvoja siltä osalta kuin bensamoottori on käynnissä Toyotan sivuilla olevien tietojen perusteella.

    Laskin muutaman otoksen vain C-HR:n koeajoista, koska se on ainoa Toyota, mistä minulla on suhteellisen tuoreita ajokokemuksia. Minulla auton näyttämä keskikulutus oli n. 7,5 litraa ja ajoin pääasiassa muualla kuin kaupungeissa. Minusta nuo bensa-ajojen kulutuslukemat ovat aika hyvin linjassa siihen mitä kulutus oli, kun ei sähköajoa päässsyt syntymään. 7.0 - 7.5 on aika paljon alle 9, mikä näyttää olevan bensakoneen kulutustaso, kun se kuskaa autoa ja samalla lataa. Ja samaan aikaan tietysti myös kerätään talteen liike-energiaa.

    Kaupungissa bensaa kuluu n. 9 litraa sadalle silloin, kun polttomoottori tekee työtä, mutta akun avulla kulutus putoaa noin 5 litran kokonaiskulutukseen, koska väillä mennään sähköllä. Sehän on ihan hyvä tulos.

    Jos tämä laskelma aiheuttaa ahdistusta, niin pahoittelen. Joskus voisi ajatella laatikon ulkopuolelle.

    Yksi mielenkiintoinen koeajo tuossa on, jossa sähköajon osuus oli vain 3%? Siinä kulutus olikin sitten sen n. 7.

    Miksi laskelma ei pitäisi paikkaansa annetuilla lähtöarvoilla, jotka kaikki ovat Toyotan itse ilmoittamia?

    Ohessa otoksia koeajoista:

    Jarkko, 14.3. Vantaa
    Koeajon mukaan auton keskikulutus:5.5
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.5775litraa/5.985km)x100= 9.65
    Koeajon ajoaika: 13min 02s
    Laskennallinen ajoaika: 10.5/48=0.219h=13min 8s
    Koeajon ajomatka: 10.5km
    Koeajon keskinopeus: 48km/h
    Koeajon sähköajo: 43% = 0.43x10.5km= 4.515km
    Laskettu bensa-ajomatka: 10.5-4.515= 5.985km
    Laskettu kokonaiskulutus: 10.5 x 5.5/100= 0.5775litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Jukka, 28.2. Viitasaari
    Koeajon auton keskikulutus:7.1
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.64litraa/8.73km)x100= 7.33
    Koeajon ajoaika: 9min 56s
    Laskennallinen ajoaika: 9/54=0.219h=10min 0s
    Koeajon ajomatka: 9km
    Koeajon keskinopeus: 54km/h
    Koeajon sähköajo: 3% = 0.03x9km= 0.27km
    Laskettu bensa-ajo: 9-0.27= 8.73km
    Laskettu kokonaiskulutus: 9 x 7.1/100= 0.64litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Heikki, 28.2. Viitasaari
    Koeajon auton keskikulutus:6.0
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.606litraa/7.98km)x100= 7.6
    Koeajon ajoaika: 20min 30s
    Laskennallinen ajoaika: 10.1/29=0.348h=20min 52s
    Koeajon ajomatka: 10.1km
    Koeajon keskinopeus: 29km/h
    Koeajon sähköajo: 21% = 0.21x10.1km= 2.12km
    Laskettu bensa-ajo: 10.1-2.12= 7.98km
    Laskettu kokonaiskulutus: 10.1 x 6.0/100= 0.606litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Kimmo 26.2., Turku
    Koeajon auton keskikulutus: 4.9
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(1.215litraa/13.4km)x100= 9.07
    Koeajon ajoaika: 26min 02s
    Laskennallinen ajoaika: 24.8/57=0.435h=26min 6s
    Koeajon ajomatka: 24.8km
    Koeajon keskinopeus: 57km/h
    Koeajon sähköajo: 46% = 0.46x24.8km= 11.4km
    Laskettu bensa-ajo: 24.8-11.4= 13.4km
    Laskettu kokonaiskulutus: 24.8 x 4.9/100= 1.215litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

    Harri 04.03., Tampere
    Koeajon auton keskikulutus: 5.3
    Laskettu keskikulutus bensa-matkalla:(0.92litraa/11.3km)x100= 8.1
    Koeajon ajoaika: 27min 0s
    Laskennallinen ajoaika: 17.4/38=0.435h=27min 28s
    Koeajon ajomatka: 17.4km
    Koeajon keskinopeus: 38km/h
    Koeajon sähköajo: 35% = 0.35x17.4km= 6.1km
    Laskettu bensa-ajo: 17.4-6.1= 11.3km
    Laskettu kokonaiskulutus: 17.4 x 5.3/100= 0.92litraa
    Oletettu keskikulutus sähköajolla: 0

      
  • muokattu 20.03.2020 23:18

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sarjahybridin kyvykkyys polttoaineen säästämisessä alkoi kiinnostaa, kun näin mainoksista, että Toyotaa ei tarvitse ollenkaan ladata seinästä ja silti mennään puolet sähköllä. Että on etopeli, kun Hesasta Ouluun mennessä voi ajaa sähköllä Jyväskylästä eteen päin. Ja minun plugarilla pääsee vain n. 40km ja senkin vain, jos lataa ensin. Toyotallahan on ehdan sähköauton verran sähkörangea, 300km menee että heilahtaa Oulun reissulla. Pitihän sitä alkaa tutkia vähän tarkemmin.

    Mutta niin on salattua tekniikkaa tuo, ettei tällä palstallakaan kukaan osaa haarukoida Toyotan polttomoottorin bensan kulutusta.

    Tuo kaikki on sun sepittämää satua eli samaa settiä, kuin sähköajen osuuden laskennan väittäminen matkapohjaiseksi. Toyota näyttää hyvin tarkasti reitit ja niiden osuudet, joissa polttomoottori on sammuksissa. Toyota ei väitä, että hybridinsä menisivät tuollaisia matkoja polttis sammuksissa. Jokainen myös ymmärtää sen, että polttomoottori on sammuksissa suurimman ajasta hidastempoisessa kaupunkiajossa, jossa myös monet nykyisistä ei-hybrideistä sammuttelevat moottoria aktiivisesti ja lopuilla mennään moottorijarrulla iso osa matkasta . Fiksu kuski ajaa noilla ei-hybrideillä tuollaisissa olosuhteissa pulse & glide -tekniikkaa hyödyntäen, jolloin sun tapa laskea kulutusta menee taas solmuun.

    Hölmömpikin saattaisi ymmärtää, että minä vähän oikaisin asiaa tarkoituksena kiinnittää huomioita sähköajon määrään. Mutta ei NHB.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit