Hybridit

1386 kommenttia
1222325272847
  • "Mulla ainakin menee ihan pelkillä hajuilla! jne jne. Naurettavaa höpötystä muutamista pisaroista, kun vaikkapa Volvon akusto on vainaa 100-200 tkm:n paikkeilla. Järjettömän kallis kuluttajalle uusia (näkyy kuulemma jo Volovojen jälleenmyyntiarvossakin), ja kylmää kyytiä luonnolle.

      
  • @Peterstar kirjoitti:
    "Mulla ainakin menee ihan pelkillä hajuilla! jne jne. Naurettavaa höpötystä muutamista pisaroista, kun vaikkapa Volvon akusto on vainaa 100-200 tkm:n paikkeilla. Järjettömän kallis kuluttajalle uusia (näkyy kuulemma jo Volovojen jälleenmyyntiarvossakin), ja kylmää kyytiä luonnolle.

    Jos tuo on oikeasti totta eikä vain yhden tunnetun haaverin sometusta, kyyti tulee olemaan kylmää ensin vaihtarimarkkinoilla ja sitten liisarihinnoittelussa?

    Vaikka osa autoista kestäisikin 10 vuotta ja satojatuhansia kilometrejä, jo kaksinumeroinen prosenttiluku vähemmistönä olevia haavereita on sietämättömän kallis riski käytetyn ostajalle. Teknistä pakkoa akun pikatuholle ei sinänsä ole, kuten yli 20-vuotiaat Toyota hybridit osoittavat.

      1
  • Esson baari tuoksahtelee.

    Kurkkasin huvikseni Nettiautoa. Myynnissä on 133 kpl hybridi-Volvoja, joilla on ajettu yli 100 tkm. Kävin läpi noita halvemman pään ilmoituksia, että mitä akuista sanotaan (jos akusto rikki ja korjaus kallista, niin pyynti ei oikein voi olla kova).

    Halvin on 373 tkm rullattu V60, josta myyjä kommentoi "Sähköllä pääsee noin 35-45km riippuen ajonopeudesta. Akut hyvässä kunnossa. Ei eroa uusiin."

    Toinen, 228 tkm rullattu: "Juuri tehty määräaikais huolto Volvolla, missä tehtiin samalla hybridiakuston kuntotesti, 88.8% kuntoinen akku vrt uuteen. Halpaa kyytiä sähköavustuksella, käytännössä dieseliä ei tarvitse ollenkaan n40km siirtymillä."

    146 tkm ajettu: "Käytetty Volvo liikkeessä mittaamassa akkujen kapasiteetti: Akut on 94%-Kunnossa"

    Eli sellaista. En nyt jaksanut lukea kaikkia läpi, mutta äkkiseltään näyttäisi siltä, että väite akustojen kuolemisesta 100-200 tkm välillä on täyttä pas.. höpöhöpöä. Tietysti jos löytyy jotain tutkimusta aiheesta, niin saa laittaa tiskiin.

      2
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Esson baari tuoksahtelee.

    Kurkkasin huvikseni Nettiautoa. Myynnissä on 133 kpl hybridi-Volvoja, joilla on ajettu yli 100 tkm. Kävin läpi noita halvemman pään ilmoituksia, että mitä akuista sanotaan (jos akusto rikki ja korjaus kallista, niin pyynti ei oikein voi olla kova).

    Halvin on 373 tkm rullattu V60, josta myyjä kommentoi "Sähköllä pääsee noin 35-45km riippuen ajonopeudesta. Akut hyvässä kunnossa. Ei eroa uusiin."

    Toinen, 228 tkm rullattu: "Juuri tehty määräaikais huolto Volvolla, missä tehtiin samalla hybridiakuston kuntotesti, 88.8% kuntoinen akku vrt uuteen. Halpaa kyytiä sähköavustuksella, käytännössä dieseliä ei tarvitse ollenkaan n40km siirtymillä."

    146 tkm ajettu: "Käytetty Volvo liikkeessä mittaamassa akkujen kapasiteetti: Akut on 94%-Kunnossa"

    Eli sellaista. En nyt jaksanut lukea kaikkia läpi, mutta äkkiseltään näyttäisi siltä, että väite akustojen kuolemisesta 100-200 tkm välillä on täyttä pas.. höpöhöpöä. Tietysti jos löytyy jotain tutkimusta aiheesta, niin saa laittaa tiskiin.

    Sanotko vielä noiden vuosimallit.

      
  • Koeajossa Tesla Model 3
    Tykkäsimme
    Voimalinjan toiminnasta
    Ohjaamon raikkaasta designista
    Emme tykänneet
    Ajoavustimien kulmikkaasta toiminnasta
    Alustan pintakovuudesta
    Korin ja alustan äänistä

    Jos olisin tuosta hintaluokasta autoa hankkimassa emme tykännee osio veisi ostohalut minimiin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Esson baari tuoksahtelee.

    Kurkkasin huvikseni Nettiautoa. Myynnissä on 133 kpl hybridi-Volvoja, joilla on ajettu yli 100 tkm. Kävin läpi noita halvemman pään ilmoituksia, että mitä akuista sanotaan (jos akusto rikki ja korjaus kallista, niin pyynti ei oikein voi olla kova).

    Halvin on 373 tkm rullattu V60, josta myyjä kommentoi "Sähköllä pääsee noin 35-45km riippuen ajonopeudesta. Akut hyvässä kunnossa. Ei eroa uusiin."

    Toinen, 228 tkm rullattu: "Juuri tehty määräaikais huolto Volvolla, missä tehtiin samalla hybridiakuston kuntotesti, 88.8% kuntoinen akku vrt uuteen. Halpaa kyytiä sähköavustuksella, käytännössä dieseliä ei tarvitse ollenkaan n40km siirtymillä."

    146 tkm ajettu: "Käytetty Volvo liikkeessä mittaamassa akkujen kapasiteetti: Akut on 94%-Kunnossa"

    Eli sellaista. En nyt jaksanut lukea kaikkia läpi, mutta äkkiseltään näyttäisi siltä, että väite akustojen kuolemisesta 100-200 tkm välillä on täyttä pas.. höpöhöpöä. Tietysti jos löytyy jotain tutkimusta aiheesta, niin saa laittaa tiskiin.

    Sanotko vielä noiden vuosimallit.

    https://m.nettiauto.com/volvo/v60/hybridi?id_country=73&page=1

    2013 alkaen nuo ensimmäisen sukupolven v60 hybridit ovat.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Koeajossa Tesla Model 3
    Tykkäsimme
    Voimalinjan toiminnasta
    Ohjaamon raikkaasta designista
    Emme tykänneet
    Ajoavustimien kulmikkaasta toiminnasta
    Alustan pintakovuudesta
    Korin ja alustan äänistä

    Jos olisin tuosta hintaluokasta autoa hankkimassa emme tykännee osio veisi ostohalut minimiin.

    Jos ei ole kovin kiireinen ja esimerkiksi 4,6 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen riittää, niin silloin kannattaa valita versio, jossa on mukavammat renkaat, jotka vähentävät noita ääniä ja pintakovuutta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Hus takaisin killfileen ja pysy siellä karanteenissa

    Voi nyyh taas!

    Sinunhan ei tarvitse muuttaa ylimielistä kirjoitteluasi, olettaen kaikkien tietävän just mistä kirjoitat. Se oletushan ei pidä paikkansa mitenkään, mutta loukkaanut jos asiasta antaa vinkkejä. Ilmeisesti liian vaikeita kyselin...

      
  • Joudui silmäoperaation takia käyttämään taksia parikertaa sattui kuin tilauksesta Toyota Prius+ kyyti oli ihan hanurista en ikinä ostaisi sellaista jyrää.

      
  • muokattu 26.03.2020 11:03

    @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Autojen voimalinjan sähköistäminen eri muodoissaan no lisätty alentamaan fossiilisen energian kulutusta, ja siinä on onnisuttu myös itselataavissa useilla litroilla/100 km yli 20 vuotta.

    Ja toisinaan on onnistuttu melko heikolla menestyksellä, jos Helsinki - Levi vie 20% enemmän polttoainetta kuin pelkällä polttiksella.

    TM koeajokulutus Toyota Avensis 2,0 kulutus 7,1 / 8,4 L

    Toyota Camry Hybrid
    Kulutus yllättää positiivisesti
    Kroatian vuoristoisilla rantateillä koeajokulutus oli raskaalla kaasujalalla hieman alle kuusi litraa sadalla kilometrillä, pihistellen pääsi jopa neljän litran tuntumaan. Camryn kokoluokka huomioiden tulosta voi pitää erittäin hyvänä. Camry Hybridissä yhdistyy 2.5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori sekä sähkömoottori, jotka tuottavat 218 hevosvoiman huipputehon ja 221 newtonmetrin väännön.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Koeajossa Tesla Model 3
    Tykkäsimme
    Voimalinjan toiminnasta
    Ohjaamon raikkaasta designista
    Emme tykänneet
    Ajoavustimien kulmikkaasta toiminnasta
    Alustan pintakovuudesta
    Korin ja alustan äänistä

    Jos olisin tuosta hintaluokasta autoa hankkimassa emme tykännee osio veisi ostohalut minimiin.

    Miten tämä liittyy otsikon aiheeseen?

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Miten tämä liittyy otsikon aiheeseen?

    Ei mitenkään, perun kommentin.

      
  • muokattu 31.03.2020 12:30

    Sanomalehtiartikkelissa oli erään VW Golf GTE:n polttoaine- ja sähkökulutukset 9357 km matkalta, (talvettoman) vuoden ajalta: Bensiiniä oli kulunut 2,6 l/100 km (moottorissa ja lisälämmittimessä) ja sähköä 17,2 kWh/100km. Ajokertoja oli 430 kpl, joista pelkällä sähköllä oli ajettu 368 kpl.

    Ainakin bensiiniä oli mennyt about puolet vähemmän, kuin "itselataavalla" hybridillä menisi. Paljonkohan tuolla säästää kokonaiskustannuksissa? Ainakin sähkö maksaa jotakin ja samoin käyttövoimavero.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Ainakin bensiiniä oli mennyt about puolet vähemmän, kuin "itselataavalla" hybridillä menisi.

    Tesla ei vie sitäkään.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Ainakin bensiiniä oli mennyt about puolet vähemmän, kuin itselataavalla hybridillä menisi.

    ...joka vie vähemmän kuin pelkkä polttis samassa autossa.

    Hyvä suoritus tuolta plugarikuskilta tietysti, mutta vain "nurkka-ajossa" tuollainen toteutuu parhaiten plugarilta. Kun tuo poimintasi ei kerro ajosuoritteista sinänsä mitään.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija31722 kirjoitti:

    Ainakin bensiiniä oli mennyt about puolet vähemmän, kuin itselataavalla hybridillä menisi.

    ...joka vie vähemmän kuin pelkkä polttis samassa autossa.

    Hyvä suoritus tuolta plugarikuskilta tietysti, mutta vain "nurkka-ajossa" tuollainen toteutuu parhaiten plugarilta. Kun tuo poimintasi ei kerro ajosuoritteista sinänsä mitään.

    Jonkun verran kertoo, kun jakaa tuon 9357 km 430:llä. Samaten jutussa kerrottiin, että todellinen sähköajomatka GTE:llä oli noin 35 km. Mutta ei sieltä kovin tarkkoja tietoja saanut, muuta kuin että töpseli oli ollut hyvin käytössä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Sanomalehtiartikkelissa oli erään VW Golf GTE:n polttoaine- ja sähkökulutukset 9357 km matkalta, (talvettoman) vuoden ajalta: Bensiiniä oli kulunut 2,6 l/100 km (moottorissa ja lisälämmittimessä) ja sähköä 17,2 kWh/100km. Ajokertoja oli 430 kpl, joista pelkällä sähköllä oli ajettu 368 kpl.

    Aika helppo päästä tuollaiseen kukutukseen. Riittää, kun ajaa noin puolet sähköllä. Oikeastaan tuossa on kokonaiskulutus aika korkea ja kulutusta todennäköisesti voisi tiputtaa selvästi ihan vain taloudellisemmalla tavalla ajaa ja käyttää autoa.

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Jonkun verran kertoo, kun jakaa tuon 9357 km 430:llä. Samaten jutussa kerrottiin, että todellinen sähköajomatka GTE:llä oli noin 35 km. Mutta ei sieltä kovin tarkkoja tietoja saanut, muuta kuin että töpseli oli ollut hyvin käytössä.

    Toteutuva ajomatka vaihtelee. Omalla GTE:lläni, jossa on tuota muutaman kilometrin pidempi range, olen päässyt olosuhteista ja reitististä riippuen 30-56 kilometriä sähköllä.

      
  • muokattu 03.04.2020 21:47

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Sanomalehtiartikkelissa oli erään VW Golf GTE:n polttoaine- ja sähkökulutukset 9357 km matkalta, (talvettoman) vuoden ajalta: Bensiiniä oli kulunut 2,6 l/100 km (moottorissa ja lisälämmittimessä) ja sähköä 17,2 kWh/100km. Ajokertoja oli 430 kpl, joista pelkällä sähköllä oli ajettu 368 kpl.

    Ainakin bensiiniä oli mennyt about puolet vähemmän, kuin "itselataavalla" hybridillä menisi. Paljonkohan tuolla säästää kokonaiskustannuksissa? Ainakin sähkö maksaa jotakin ja samoin käyttövoimavero.

    Plugarin ja itselataavan kulutuksia ei oikein kannata verrata siinä mielessä, että vertaisi kahden eri hybriditekniikan välistä eroa. Itselataava on bensiiniauto ja siksi sen keskikulutus ei vaihtele niin suuresti erilaisilla ajosuoritteilla.

    Minulla esim. on mökkimatka aika tarkkaan 40km suuntaansa. Innostuttiin purkamaan vanha mökki ja väsäämään uusi ja joinakin aikoina ajoin monta kertaa viikossa matkan edestakaisin ja lähtö aina täydellä akulla. Keskikulutus laski reilusti vaikka pitkiäkin matkoja tuli työajojen takia.

    Tämän vuoden puolella pitkät matkat ovat vähentyneet ja juuri nyt auton keskikulutus näyttää 5,2. Tankkauskirjanpidon mukaan se on edelleen 5,9, ei ole ehtinyt vielä kaupunkipyörittely vaikuttaa enempää. Jos ajan vain työmatkan edestakaisin, kilometrejä kertyy vain vähän yli 20 per päivä, joten pelkällä sähköllä ajetut matkat eivät pysty alentamaan pitkien matkojen kulutusta kovin nopeasti. Siksi olen omalta kohdalta tyytyväinen toteutuneeseen kulutuslukemaan. Se on ihan hyvä sen kokoiselle autolle.

    Plugarin keskikulutus riippuu niin tyystin kertamatkojen pituuksista, että kenenkään toisen toteutuneita pitkän ajan keskikulutuksia ei kannata verrata omiin.

      1
  • BMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/bmw-esittelee-vetysuunnitelmiaan-2025/

    En oikein jaksa uskoa vedyn tuottamiseen järkevästi jakeluverkostoineen vaikka vihreän sähkön ylituotanto lisääntyisi paljonkin. Solid state akut 2,5 kertaisine energiasisältöineen kolmanneksen pienempinä ja kevyempinä eri muodoissaan kuulostaa paljon realistisemmalta varsinkin kun Toyota ilmoitti jo viime keväänä tehtaansa olevan tuotantovalmis. Toyota kiihkeät tutkimukset solid state akuissa ilma eristeenä lupailee jopa 10 kertaista energiasisältöä niin onhan vaivattomampaa ladata vihreä ylijäämäsähkö suoraan akkuihin. Kun vetyautossakin tuo akku tarvitaan vaikkakin pienempi.

      
  • Ei kait kukaan polttokennolla akuja lataa jos roikka yltyy verkkorasiaan

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ei kait kukaan polttokennolla akkuja lataa jos roikka ylttyy verkkorasiaan

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ei kait kukaan polttokennolla akuja lataa jos roikka yltyy verkkorasiaan

    Ei kait kukaan polttomoottorilla akkuja lataa - ai niin, paitsi minä ja sinä ja miljoonat muut.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Ei kait kukaan polttokennolla akuja lataa jos roikka yltyy verkkorasiaan

    Ei kait kukaan polttomoottorilla akkuja lataa - ai niin, paitsi minä ja sinä ja miljoonat muut.

    Paitsi että vihreää ylijäämäsähköä, tai yleensä sähköä, ei ole verkkolaturiin saatavana polttokenno jää ainoaksi vaihtoehdoksi, kun polttomoottorien valmistus on lopetettu.

      
  • muokattu 05.04.2020 16:37

    Vedyn ”hiilijalanjälki” on täysin tuotannosta riippuva. Jos valmistuksessa käytetään sähköä, joka on tuotettu ilman hiilipäästöjä (vesi-, tuuli-, aurinko- tai ydinvoimalla), on vety hiilineutraalia. Biomassasta tuotettuna vety on periaatteessa hiilivapaata, ja fossiilisista raaka-aineistakin valmistettu vety voi olla melko hiilineutraalia, jos tuotantolaitos varustetaan hiilidioksidin talteenotolla (Carbon Capture and Storage, CCS).

    Mirai – joka kirjaimellisesti tarkoittaa tulevaisuutta japanin kielellä – näyttää tietä uuteen moottoriajoneuvojen aikakauteen.

    Mirai, joka tuottaa voimaa sähkömoottoriinsa vedystä ja jonka pakoputkesta tulee vain vettä ja lämpöä

      
  • muokattu 07.04.2020 12:59

    @_Quu kirjoitti:
    Vedyn ”hiilijalanjälki” on täysin tuotannosta riippuva. Jos valmistuksessa käytetään sähköä, joka on tuotettu ilman hiilipäästöjä (vesi-, tuuli-, aurinko- tai ydinvoimalla), on vety hiilineutraalia. Biomassasta tuotettuna vety on periaatteessa hiilivapaata, ja fossiilisista raaka-aineistakin valmistettu vety voi olla melko hiilineutraalia, jos tuotantolaitos varustetaan hiilidioksidin talteenotolla (Carbon Capture and Storage, CCS).

    Mirai – joka kirjaimellisesti tarkoittaa tulevaisuutta japanin kielellä – näyttää tietä uuteen moottoriajoneuvojen aikakauteen.

    Mirai, joka tuottaa voimaa sähkömoottoriinsa vedystä ja jonka pakoputkesta tulee vain vettä ja lämpöä

    Nuo vetyautot liittyvät täysin vetytalouteen. Ilman vetytaloutta vetyautoille ei ole markkinoita. Vetytaloudessa on kyse siitä, että sähkö tuotetaan tulevaisuudessa yhä enenemässä määrin tuulivoimalla ym. uusiutuvilla energialähteillä, joilla sähköä ei voida tuottaa samaan aikaan samaa määrää kuin sitä käytetään. Ja kun säätövoima ei toimi niin kuin nykyään, tarvitaan joku paikka minne tunkea ylijäämäsähkö. Tuoksi ylijäämäsähkön käyttökohteeksi on suunniteltu veden hajoittaminen suuressa mittakaavassa vedyksi ja hapeksi. Kun taas sähköstä on pulaa, vedyllä voidaan tehdä sähköä. Kun vedyn tekeminen sähköllä on aloitettu, sitä voidaan sitten samantien tehdä niin paljon, että sitä riittää myös autojen käyttövoimaksi. Miraikin on suunniteltu tuolta pohjalta. Nykyään sillä ei ole mahdollisuuksia akkuautoja tai mitään muitakaan autoja vastaan.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2019/mullistaako-vetytalous-maailman/

      
  • Saksa haluaa korvata dieselit polttokennoilla – Tätä nykyä saa jo Toyotan ja Hyundain polttokennoautoja

    Saksassa Baden-Württembergissa ryhdytään tutkimaan, miten polttokennoautoja voitaisiin valmistaa suuria sarjoja teollisessa mittakaavassa.

    Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi. Siksi polttokennoteknologia sopii myös busseihin ja raskaaseen liikenteeseen.
    Erityisesti Aasian maiden arvioidaan suuntaavan polttokennojen hyödyntämiseen liikenteessä. Kiinan arvioidaan tavoittelevan teilleen yli miljoonaa polttokennoajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Korea tavoittelee 700 000 polttokennoautoa vuoteen 2025 mennessä ja Japani 800 000 autoa vuoteen 2030 mennessä saksalaislähteiden mukaan.

    Baden-Württembergin aurinkoenergia- ja vetytutkimuskeskus ZSW:n vetämässä tutkimuksessa on mukana tutkimuslaitosten lisäksi alan teollisuutta. Osavaltion ympäristöministeriö rahoittaa tutkimusta 7,9 miljoonalla eurolla.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Polttokennoautot ovat kevyempiä kuin akkuihin perustuvat sähköautot ja niiden kantama on pidempi. Siksi polttokennoteknologia sopii myös busseihin ja raskaaseen liikenteeseen.

    Jaa. Mirai painaa jotain 300 kiloa enemmän kuin Model 3.

      1
  • pidemmällä tähtäimellä autokantakin uudistuisi Suomessa - tai siis kyllähän nuo pelkät patteriautot saattavat mennä hyvinkin pitkälle kun tarpeeksi kokemusta ei vielä siitä ole, mutta polttokennojen paalausikä on n. 5000 tuntia (eli jossain 250tkm-300tkm välillä).

      
  • Alankomaat
    Mirai Executive - Sedan
    81,095 euroa,
    Massa rijklaar 1.925
    Massa ledig voertuig 1.825
    Maximaal toelaatbaar gewicht (GVW) 2.180

      
  • Tesla model 3
    Omistajan käsikirja.

    Tyhjäpaino pitkän toimintasäteen akku 1726 kg
    Suurin sallittu kokonaismassa 2126 kg

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit