Kauanko Eu:n autoteh pyst taloudel tuottamaan polttmoottautoja sähköistymisen edistyessä

1 kommentti

Audin täyssähköinen eTron-katumaasturi kukkulan kuninkaana

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautoilla-hurja-ennatyskuukausi-norjassa-maaliskuussa-jo-kolme-neljasta-uudesta-autosta-ladattavia-sahkoautoja/0d23acff-8d9f-4d8e-aba2-a5491dd56a9f?ref=iltalehti:d152&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

Artikkelissä Norjassa myytiin enää diisseleitä n. 10% ja bensoja n.7,7% alkuvuodesta. Alankomaissa samansuuntaista kehitystä ja Englanti sähköistyy kovaa niin kuinka kauan tehtailla riittää rahaa valmistaa dieselmoottorisia autoja näinä kiristyvinä aikoina varsinkin maailman povatessa vuosien taantuma vaikutuksia talouden nousuun. Bensamoottoriset hybridien osana varmaan voittavat hiukan aikaa museomoottorisarjassa.
Mikäli Norjan sähköistymisen tulos kurotaan esim. 2-3 vuodessa muissa euroopan maissa kiinni niin eikös se ole kuolinisku vähintään henkilöautopuolella dieselmoottoreille.

  
  • Dieselin osuus varmasti vähenee varsinkin eniten myytyjen keski- ja ja pienten autojen luokassa - diesel on vain liian kallis tekniikka vaativien puhdistaminen takia ja päästörajojen vuoksi. Pienissä autoissa taas bensan vaihtoehdoksi tulee täyssähkö ja bensahybridi, näissä kun riittää pienempikin akku ja hinta pysyy näin siedettävänä.

    Isommissa autoissa ladattava hybridi bensa taitaa alkuun jyrätä, kunnes akkujen hinta putoaa noin puoleen. Tämän jälkeen mikään ei estä täyssähkön jyräämistä.

    Veikkaan myös että sähkö tulee paljon nopeammin kuin Saksan autoteollisuus haluaa/uskoo. Jos töpseliautojen myynti lisääntyy "vain" vähän yli 10% vuosittain niin jo viiden vuoden päästä ollaan noin >70% osuudessa. Tällöin ei enää kannata kehittää polttomoottoreita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit