Tesla

2384 kommenttia
1252628303180
  • Teslan valmistuslinjalta putkahti juuri miljoonas auto. Hyvä ajoitus ennen ensi viikolla alkavia Model Y:n asiakastoimituksia:

    https://cleantechnica.com/2020/03/10/tesla-passes-1-million-ev-milestone-and-model-3-becomes-all-time-best-seller/

      
  • So, who has the real issues with Tesla cars? Apparently NOT the people who own them. According to the Consumer Reports survey Tesla has the highest owner satisfaction rating of any other brand by a wide margin.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Myönnettäköön ei ollut fiksua ei. Yritän siistiä suoraa tapaani keskustella, aihetta on. Ennustajaeukoksi en rupea mutta saksalaiset valmistajat tulevat takamatkalta ohi siitä ei ole epäilystäkään.

    Kiitos asiallisesta vastauksesta, arvostan.

    Sakemanneista sen verran, että toivon sydämestäni, että saavat homman rullaamaan. Kilpailu on kuluttajan etu, eikä tietenkään pidä väheksyä Horstien autoteollisuuden vaikutusta Euroopan talouteen.

      
  • muokattu 09.04.2020 13:51

    Tesla menestyi kohtalaisesti Kelley Blue Book:in vuosittaisessa Brand Image awards:in tuloslistauksella.

    Best luxury brands -alueella voitot menivät seuraavasti:

    -Best Overall Luxury Brand: Tesla
    -Most Trusted Luxury Brand: Lexus
    -Best Value Luxury Brand: Tesla
    -Most Refined Luxury Brand: Tesla
    -Best Performance Luxury Brand: Tesla
    -Best Styling Luxury Brand: Tesla

    Tutkimusmenetelmästä:

    "This data doesn’t come from an online poll or a quick survey. The Kelley Blue Book Brand Image Awards draw on insights from more than 12,000 in-market, new-vehicle shoppers who research their purchases on KBB.com. This data is compiled as part of our annual Brand Watch Study, which is designed to track consumer trends and attitudes towards new vehicles on the market today."

    https://www.kbb.com/articles/awards/brand-image-awards/

    Tuloksista voi luonnollisesti olla montaa mieltä ja näin Teslaa sympatiseeraavaakin vähän hymyilyttää esim tuo "Most refined luxury brand" -kategorian voitto, mutta näillä mennään.

    Yleisessä luokassa Subaru menestyi mainiosti voittaen mm "Best Overall Brand" -kategorian.

      
  • Näkeehän noista NHB:n ja Ruuhkamiehen linkittämistä tiedoista varsin selvästi ainakin sen, että Teslan ostajat ovat pitäneet ostoksestaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Näkeehän noista NHB:n ja Ruuhkamiehen linkittämistä tiedoista varsin selvästi ainakin sen, että Teslan ostajat ovat pitäneet ostoksestaan.

    Näin on.

    "Ninety-nine percent of respondents said they would recommend the Model 3 to their family or friends, and 98% said they would buy the vehicle again."

    https://www.businessinsider.com/tesla-model-3-customers-say-they-would-buy-it-again-2019-11?r=US&IR=T

    Teslaa on muutamat viime vuodet riepoteltu mediassa oikein olan takaa (osin aiheesta!) ja siten autoa oikeasti tuntemattomilla on ymmärrettävästi negatiivinen kuva siitä. Huvittaa lukea minkä tahansa Tesla-uutisen kommentteja, kun niissä toistuu kerta toisensa jälkeen 20 tonnin vakuutukset, pesussa vuotavat ikkunantiivisteet ja muut älyttömyydet.

    Teslan malleissa on ihan oikeitakin heikkouksia, mutta omistajia nämä eivät tunnu harmittavan niin paljoa, että ne kumoaisivat vahvuudet.

      1
  • Laadun kanssa ongelmissa oleva merkki ei muutu laadukkaaksi sillä että jotkut omistajat ovat siitä huolimatta tyytyväisiä ostamaansa autoon. Saksassa valmistettujen autojen laatutaso on korkea ja asiakkaat tyytyväisiä siellä ongelmalliseen merkkiin ei suhtauduta kovin myötämielisesti. Omalla kohdalla tilanne on täysin sama ongelmia oman merkin kohdalla (BMW) ei ole ollut ja merkin vaihto ei ole käynyt edes mielessä. Omassa valinnassa merkitsee eniten auton turvallisuus, laatu, ja käyttömukavuus, näissä asioissa en suostu tinkimään.

    Nämä asiat eivät ole muuttuneet Saksassa jossa laadukkaiden autojen valmistaminen on kunnia-asia.

    Sähköautonvalmistaja Teslan laatuongelmat nakertavat merkin mainetta Saksassa. Sosiaalisen median sivut täyttyvät autoistaan tarkkojen saksalaisasiakkaiden tyytymättömistä palautteista.
    Ne ulottuvat viallisista sensoreista aina auton jousitukseen saakka. Puhumattakaan maalipinnassa esiintyneistä ongelmista.
    Monia sapettaa myös Teslan myyntiorganisaatio, joka suhtautuu asiakkaiden ongelmiin passiivisesti.
    Asiakkaat valittavat viallisten komponenttien ohella myös palveluiden riittämättömyydestä.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/laatu-ja-palveluongelmat-nakertavat-teslan-mainetta-saksassa-paras-koskaan-ajamani-auto-mutta/b35ef089-8227-48ee-805f-d68bffc9812a

      
  • Budapest

    Saksalainen autoteollisuus uskoo Unkariin kustannustehokkaana tuotantopaikkana myös jatkossa. Tästä kertoo se, että BMW on päättänyt rakentaa uuden tehtaansa Itä-Unkariin. Kyseessä on konsernin ensimmäinen uusi tehdas Eurooppaan vuoden 2005 jälkeen.
    BMW:n tehdas valmistuu 2021 ja työllistää alkuvaiheessa vajaat 1 500 henkeä. Saksalaisvalmistaja on varannut tehtaalle 400 hehtaarin tontin Debrecenin ja Miscolcsin kaupunkien läheisyydestä Teollisuusalue on suunnilleen saman kokoinen kuin Daimlerilla 200 kilometrin päässä Kecskemetissä.
    Itä-Unkari on maan köyhintä seutua ja se on pitkälti jäänyt paitsioon isoista kansainvälisistä investoinneista. BMW:n tulolla on siten iso merkitys.

    Se siitä Saksalaisesta laadusta, laatua ei saa halvalla, sanotaan.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Laadun kanssa ongelmissa oleva merkki ei muutu laadukkaaksi sillä että jotkut omistajat ovat siitä huolimatta tyytyväisiä ostamaansa autoon. Saksassa valmistettujen autojen laatutaso on korkea ja asiakkaat tyytyväisiä siellä ongelmalliseen merkkiin ei suhtauduta kovin myötämielisesti. Omalla kohdalla tilanne on täysin sama ongelmia oman merkin kohdalla (BMW) ei ole ollut ja merkin vaihto ei ole käynyt edes mielessä. Omassa valinnassa merkitsee eniten auton turvallisuus, laatu, ja käyttömukavuus, näissä asioissa en suostu tinkimään.

    Nämä asiat eivät ole muuttuneet Saksassa jossa laadukkaiden autojen valmistaminen on kunnia-asia.

    Sähköautonvalmistaja Teslan laatuongelmat nakertavat merkin mainetta Saksassa. Sosiaalisen median sivut täyttyvät autoistaan tarkkojen saksalaisasiakkaiden tyytymättömistä palautteista.
    Ne ulottuvat viallisista sensoreista aina auton jousitukseen saakka. Puhumattakaan maalipinnassa esiintyneistä ongelmista.
    Monia sapettaa myös Teslan myyntiorganisaatio, joka suhtautuu asiakkaiden ongelmiin passiivisesti.
    Asiakkaat valittavat viallisten komponenttien ohella myös palveluiden riittämättömyydestä.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/laatu-ja-palveluongelmat-nakertavat-teslan-mainetta-saksassa-paras-koskaan-ajamani-auto-mutta/b35ef089-8227-48ee-805f-d68bffc9812a

    Hyvä, että tarkensit oman mieltymyksesi kohteen olevan BMW. Ehdinkin jo ihmetellä, mistä merkistä sinä diggaat 🙂

      3
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Näkeehän noista NHB:n ja Ruuhkamiehen linkittämistä tiedoista varsin selvästi ainakin sen, että Teslan ostajat ovat pitäneet ostoksestaan.

    Näin on.

    "Ninety-nine percent of respondents said they would recommend the Model 3 to their family or friends, and 98% said they would buy the vehicle again."

    https://www.businessinsider.com/tesla-model-3-customers-say-they-would-buy-it-again-2019-11?r=US&IR=T

    Teslaa on muutamat viime vuodet riepoteltu mediassa oikein olan takaa (osin aiheesta!) ja siten autoa oikeasti tuntemattomilla on ymmärrettävästi negatiivinen kuva siitä. Huvittaa lukea minkä tahansa Tesla-uutisen kommentteja, kun niissä toistuu kerta toisensa jälkeen 20 tonnin vakuutukset, pesussa vuotavat ikkunantiivisteet ja muut älyttömyydet.

    Teslan malleissa on ihan oikeitakin heikkouksia, mutta omistajia nämä eivät tunnu harmittavan niin paljoa, että ne kumoaisivat vahvuudet.

    Mikä on totuus 20 tonnin vakuutuksista? Onko Teslan kaskossa Tesla-lisä?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Budapest

    Saksalainen autoteollisuus uskoo Unkariin kustannustehokkaana tuotantopaikkana myös jatkossa. Tästä kertoo se, että BMW on päättänyt rakentaa uuden tehtaansa Itä-Unkariin. Kyseessä on konsernin ensimmäinen uusi tehdas Eurooppaan vuoden 2005 jälkeen.
    BMW:n tehdas valmistuu 2021 ja työllistää alkuvaiheessa vajaat 1 500 henkeä. Saksalaisvalmistaja on varannut tehtaalle 400 hehtaarin tontin Debrecenin ja Miscolcsin kaupunkien läheisyydestä Teollisuusalue on suunnilleen saman kokoinen kuin Daimlerilla 200 kilometrin päässä Kecskemetissä.
    Itä-Unkari on maan köyhintä seutua ja se on pitkälti jäänyt paitsioon isoista kansainvälisistä investoinneista. BMW:n tulolla on siten iso merkitys.

    Se siitä Saksalaisesta laadusta, laatua ei saa halvalla, sanotaan.

    Se siitä saksalaisesta tehokkuudesta sitten.. (Bond)

      
  • No, voin sanoa konkreettisesti, ettei se ollut klisee aikanaan. ”Herran tähden) mitä tuo tekee, totesimme suomalaisina. Ja sitten... tietenkin piti voittaa, mitenkä muutenkaan.

      
  • muokattu 11.04.2020 23:59

    Jotain hämärä hommia? Joku paikallinen lehtikin.

    Ei voi olla robotiikan alkua Suomessa, höh.(IRB, Loimaalta -80).

    Sittemmin, Jaappanilaiset tulivat taas kattomaan, (hämäriä pukuveikkoja) Kaksi konetta Euroopassa ja jatkoa ei kehtoo sannoo,. No vit, ryökäle.
    ..
    Sittemmin kai opin kulttuurin ja käytöstavat. (Minäkin. moukka ja ilman niitä) näköjä,, siis silmälaseja.
    Saako lyödä? Auttaako nastasilmälasit liukkaalla?

      
  • Suomalaisten kokonaisuus ylitti sittemmin saksalaisten, tai sanoisinko kauniisti, pääsimme samaan tasoon ja ylitys on meidän tehtävämme, oli tehtävä mikä tahansa, me teemme sen vielä tehokkaammin.. anteeksi, matkimme teitä.

      
  • Mitä?

      1
  • muokattu 12.04.2020 09:28

    BMW:n uuden tehtaan rakentaminen Itä-Unkariin ei vaikuta laatuun mitenkään, autotuotanto on automatisoitunut kovaa vauhtia ja niin tulee tapahtumaan myös jatkossa. Työpaikat vähenevät entisestään autojen sähköistymisen myötä. Laadusta huolissani olisin silloin jos nämä palstan trollit olisivat jollain tavalla mukana oman autoni tuotannossa, siksi koska jo oikeinkirjoitus tuntuu olevan näille julistajille ylivoimaisen vaikea tehtävä. Trollien rasistiset kommentit ovat ikävää luettavaa ja sitähän tämäkin keskustelu näyttää olevan kun trollien mielestä tehtaan avaaminen Itä-Unkariin vaikuttaa suoraa laatutasoon. Kaikenlainen huutelu asioista mistä ei tiedä mitään osoittaa vaan sen miten hitaalla käyviä puskista huutavat trollit ovat.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Laadun kanssa ongelmissa oleva merkki ei muutu laadukkaaksi sillä että jotkut omistajat ovat siitä huolimatta tyytyväisiä ostamaansa autoon. Saksassa valmistettujen autojen laatutaso on korkea ja asiakkaat tyytyväisiä siellä ongelmalliseen merkkiin ei suhtauduta kovin myötämielisesti.

    Trolli työntää joka väliin katsastuksissa huonosti menestyneitä saksalaisia.

      
  • BMW:n juuret ovat Saksan Baijerissa, missä on sen pääkonttori ja pari tehdasta. BMW:n suurin tehdas on Yhdysvaltain Spartanburgissa, Etelä-Carolinassa. Laatutaso ei muutu sen takia mihinkään missä tehdas sattuu sijaitsemaan. Se mitä laatu tarkoittaa Saksassa tarkoittaa se sitä myös Yhdysvalloissa tai tulevassa Itä-Unkarin tehtaassa. Laadun takaa BMW ja sen insinöörit. Tällä hetkellä BMW valmistaa Spartanburgissa X3-, X4-, X5- ja X6-malleja, joiden tuotannosta 70 prosenttia menee vientiin yli 140 maahan. BMW on rahalla mitattuna Yhdysvaltojen suurin autojen viejä.

      
  • muokattu 12.04.2020 09:57

    Vuodesta 2018 eteenpäin X7-malli on viides BMW:n Spartanburgissa valmistettava katumaasturi.

      
  • Kuka onkaan se uskovainen joka trollasi silloin kun Volvo S kasikymppisen valmistus siirrettiin Kiinaan?

      
  • Selvitys Saksasta: autojen luotettavuus kohentunut, mutta tyytyväisyys saksalaisiin automerkkeihin heikkenemässä
    Selvitys perustuu 12 854 autonomistajan vastauksiin. Vikatiedot on kerätty autojen omistajilta, jotka ovat ostaneet uuden autonsa 12–36 kuukautta sitten välillä marraskuu 2015 – tammikuu 2018.
    Keskiarvo on 115 vikaa sataa autoa kohti. Huomion arvoista on, että saksalaiset premium-merkit sijoittuivat keskiarvon huonommalle puolelle listan häntäpäähän, BMW (129 vikaa), Mercedes-Benz (137) ja Audi (142). Paras premium-merkki on Volvo (111 vikaa) sijoittuen keskiryhmään.

      
  • En yleensä keskustele trollien kanssa mutta nyt teen poikkeuksen tästä linjasta. Kiinassa on nyt vasta herätty tietoisuuteen laaduntarkkailusta koronakriisin yhteydessä, valtionjohto ottaa täysin eri linjan tuotteiden laadun tarkkailussa. Suojamaskit ovat olleet laadultaan kaikkea muuta mitä tilaajat ovat edellyttäneet. Tämä muutos on tätä päivää ja tämä saattaa muuttaa käsitystä mitä on kiinalainen laatu tästä eteenpäin. Kiinalaisen laadun kyseenalaistaminen pohjautuu kokemukseen mitä siellä tuotetaan ja miten. Tästä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon ja Volvo on saanut osansa aivan aiheesta.

      
  • muokattu 12.04.2020 10:47

    @tracktest kirjoitti:
    En yleensä keskustele trollien kanssa mutta nyt teen poikkeuksen tästä linjasta. Kiinassa on nyt vasta herätty tietoisuuteen laaduntarkkailusta koronakriisin yhteydessä, valtionjohto ottaa täysin eri linjan tuotteiden laadun tarkkailussa. Suojamaskit ovat olleet laadultaan kaikkea muuta mitä tilaajat ovat edellyttäneet. Tämä muutos on tätä päivää ja tämä saattaa muuttaa käsitystä mitä on kiinalainen laatu tästä eteenpäin. Kiinalaisen laadun kyseenalaistaminen pohjautuu kokemukseen mitä siellä tuotetaan ja miten. Tästä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon ja Volvo on saanut osansa aivan aiheesta.

    Tämä on kiinnostavaa. Kertoisitko lisää kokemuksistasi kiinantuotannosta?

      
  • Yhdysvaltain Spartanburgissa vastaa laadusta oman kertomasi mukaan Saksalaiset, Volvo on jo tyytyväisyyden mukaan laadukkaampi ennen koronaakin.

      
  • M880 Kiinassa valmistetaan monia tuotteita, tuotanto on niin laaja käsite ettei minulla ole mielenkiintoa lähteä tuota selvittämään jos sinua kiinnostaa niin siitä vaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    M880 Kiinassa valmistetaan monia tuotteita, tuotanto on niin laaja käsite ettei minulla ole mielenkiintoa lähteä tuota selvittämään jos sinua kiinnostaa niin siitä vaan.

    Aijaa. Kuulostit siltä kuin sinulla olisi asiasta jotaim tietoa ja kokemuksia.

      
  • Tesla polkee uutta gigafactory-tehdasta täyteen käyntiin Kiinassa – Ensimmäiset autotoimitukset jo ensi maanantaina
    27.12.2019 14:49päivitetty 27.12.2019 14:49

    Eiköhän se Teslan laatu nouse usan tasoa korkeammalle.

      
  • Minulla on kovin vähän omakohtaista kokemusta kiinantuotannosta, mutta jonkin verran toisen käden tietoa.

    Se että jokin tuote on valmistettu Kiinassa, ei määrittele sen laatutasoa. Jos sinne perustetaan oma tuotantolaitos (käytännössä yhteisyritys paikallisen kanssa), määrittelee valmistaja itse tuotantonsa laadun. Sama pätee lähtökohtaisesti myös alihankkijalta tilatessa, katso vaikka Foxconin tekemiä puhelimia ja muuta elektroniikkaa. Ei niissä ole lähtökohtaisesti mitään huomautettavaa.

    Jos perustaa mielikuvansa "netistä" tilattuun halpaan krääsään, saa tietenkin odottaa että laatu vastaa hintaa. Tähän on todettava että itse olen keskimäärin saanut ihan hyvää laatua kun olen jotain tilannut.

    Jos unohdetaan tuo krääsätilaus, niin toki teollisissakin tilauksissa on omat ongelmansa. Kiinalaiseen kulttuuriin kuuluu että kasvojaan ei saa menettää. Käytännössä tämä näkyy siten, että ongelmista ei kerrota vaan nyökytellään että kaikki on ok, vaikkei olisikaan. Se asettaa haasteen laadunvalvonnalle ja toiminnalle muutoinkin, mutta on toki hanskattavissa. Yleisemmälläkin tasolla kaukana teettäminen / tekeminen voi olla haasteellista, ainakin kunnes oman yrityskulttuurin saa juurrutettua toimintaan. Kyllä Toyotankin laatu taisi laskea kun tuotantoa siirrettiin Eurooppaan

    Olen itse vieraillut parilla kiinalaisella tehtaalla. Toisessa tehtiin raskaita komponentteja teollisuuteen, ja olosuhteet olivat jotakin minkä voisin kuvitella Suomeen ehkä jonnekin 50-luvun alkuun. Isojen komponenttien valua tehtiin maalattialla varustetussa huonosti valaistussa hallissa.

    Toinen oli hienomekaanisempaa teollisuutta, ja se ei miltään osin eronnut vaikka keravalaisesta konepajasta tai kokoonpanohallista. Tai no, saattoi kyllä erottua hieman edukseen.

    Tiivistettynä, sitä saa mitä tilaa, eikä "Made in" kerro oikein mistään mitään.

      1
  • Minä vältän mahdollisuuksien mukaan Euroopan ulkopuolella valmistettuja tuotteita, mikä tosiaan alkaa olla todella vaikea rasti. Herääkö nyt Euroopan teollisuus, minkä ylivallan on antaneet Kiinalle siirtäessään tuotannon sinne.

      
  • Vähän ihmetyttää tämä jatkuva hinku kääntää Tesla-ketjun keskustelu käsittelemään Bemaria.

    Mitä tulee laatuun ja asiakastyytyväisyyteen, niin eiköhän se viimekädessä ole tärkeintä, miten tyytyväinen asiakas on ostamaansa autoon? Autossa voi olla heikkouksia, jotka joillekin ovat ylitsepääsemättömiä, mutta nämä henkilöt valinnevat jonkin toisen vaihtoehdon.

    Se on kuitenkin 100% varmaa, että objektiivisesti täydellistä tuotetta ei ole. Valinta vaikkapa nyt automallien välillä on aina tasapainottelua heikkouksien ja vahvuuksien välillä.

    Kuten aiemmin kirjoitin, jostain syystä hyvin useat Teslaan päätyneet pitävät vahvuuksia heikkouksia suurempina. Oma urani patteriautoilijana on vielä lyhyt, joten tässä pitää katsella, miten homma etenee. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin toiminut niin hyvin, että olisi hyvinhyvinhyvin vaikeaa kuvitella palaavansa pärinäautoilijaksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit