Saksalaispremiumien myynti väheni Suomessa

81 kommenttia
13»
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minullakin oli discossa surround kamerat, joita pystyi pitämään päällä ajon aikana, mm. peruutuskameranäkymän ja se oli joskus ihan mukava, esim. kun tavaratila oli täyteen lastattu ja muutenkin. Sitä olen silloin tällöin ihmetellyt, miksi niitä ei yleensä voi pitää päällä, niin kuin ei voi nykyisessäkään autossani.

    Taitaa olla erittäin yleistä, että kamera sammuu, kun nopeus ylittää esim 15 km/h. En keksi muuta syytä kuin kuviteltu turvallisuus. Ei haluta kuskin pälyilevän sivulle/alas turhaan ajon aikana.

    Miten lämmityslaite, onko sinun autossa jo ilmalämpöpumppu? Joissain malleissa on kuulemma sähkövastus, joka pienentää sähkökantamaa jossain määrin.

    Tuossa tulikin jo ilmi, että Y on ensimmäinen pumpullinen Tesla. Olen aika paljon haarukoinut ajojani abetterrouteplannerin avulla, eikä X:n kanssa pitäisi tulla ikinä mitään ongelmia rangen suhteen, vaikka ajan tuplat keskivertoon nähden.

    Nyt kun lämmityksistä (ja viilennyksistä) puhutaan, niin en malta olla hehkuttamatta patteriautojen ylivertaista ominaisuutta: auto on mahdollista pitää halutussa lämpötilassa (pitkiäkin aikoja) ilman moottorin tai minkään muun röpsöttimen pärryyttämistä. Tällä on minulle aivan valtavan suuri arvo, koska vietän käytännössä päivittäin 15-30 min pätkiä pysäköidyssä autossa. Esimerkiksi tapaamisten välillä on sen verran aikaa, että en jaksa mennä seuraavan paikan respaan notkumaan, vaan teen töitä autossa.

    Tämä on itse asiassa syy, minkä vuoksi monelle kulkumulkullekin patteriauto voisi luuloista huolimatta sopia, koska harvoin ne kalenterit ovat oikeasti niin tiukoilla, etteikö aina välillä ehtisi ottaa vaikkapa vartin stoppia letkulla, samalla kun valmistautuu seuraavaan tapaamiseen, lukee maileja tms.

    Minulla ei ole kuin yksi kokemus TMS:n kyydissä ja ainakin kiihtyvyyttä riittää.

    Nopeita autoja. Minulla on polttikseksi ripeä peli, mutta viivalla ei mitään toivoa edes noita vanhoja "lussuja" (esim S75) vastaan. Ehdottoman hienoa on myös välitön ja jatkuva veto. Mulla oli ennen ostopäätöstä X viikonlopun yli koeajossa. Palautuksen jälkeen omalla poltiksella ajaminen tuntui todella omituiselta.. ja antiikkiselta.

    Teslalla niin kuin monilla muillakin katumaasturi-termi näyttää kallistuvan korotetun hatch-backin suuntaan eli korimallinkin suhteen pois maastureista ja se on minulle huono juttu, kun tavaratila pienenee. Teslassa on yllättävänkin suuri tavaratila tilavuudeltaan, mutta viisto muoto syö hyötyä.

    X:n tavaratilat riittänevät aika monelle. Ainakin 5-paikkaisena. Muotoilussa on tosiaan menty aeron ehdoilla, joten viistous syö litroja. Huomionarvoista on erittäin kookas frunkki, jonne mahtuu melkoisesti tavaraa.

      
  • Annoin GLClle vielä mahdollisuuden, koska internet väitti että siinä on 6cm enemmän "lonkkatilaa" takapenkillä kuin V90ssä (!!). Minun oli hieman vaikea uskoa tätä, mutta mikä minä olen internetille vastaan väittämään.

    Noh, koska en aiemmin ymmärtänyt hinnastosta juuri mitään, ajattelin kokeilla "rakenna oma"-systeemiä Mersun nettisivuilla. Kohdassa "paketit" ilahduin, koska Keyless Go -paketin hinta oli 0,00 euroa. Ruksasin tietysti sen. Vähän harmillisempaa oli että konfiguraattorin mukaan tästä seuraa liuta pakollisia muutoksia joiden yhteishinta oli maltilliset 10200 euroa.

    Saatte kyllä prkl pitää tunkkinne!

      1
  • HR, sinullahan oli aiemmin Disco? Mitä tykkäsit? Siitä, tai ainakin Disco Sportista, tulee syksyllä ladattava hybridi

      
  • @M880 kirjoitti:
    HR, sinullahan oli aiemmin Disco? Mitä tykkäsit? Siitä, tai ainakin Disco Sportista, tulee syksyllä ladattava hybridi

    Kyllä tykkäsin. Disco 4:sta. Uudessa 5:ssa 7-paikkaisuus oli vähän vitsikästä ja kartonherran istuinlärpäke lähenteli jo naurettavuutta. En tiedä tiedätkö, mutta yksi "kohokohta" Disco 4:ssa mahdollista kääntää kaksiosaisen takaluukun alempi osa istuintasoksi, jossa sitten voi kartanon rouvan kanssa istuskella ihailemassa tiluksia. 5-versiossa on yksiosainen sähköisesti nouseva takaluukku ja tavaratilassa sähköisesti alas kääntyvä lippa, istuskelua varten!

    Tuota minun mielestäni huvittavaa läpsykkää ja seiskapaikkaiseen jäävää olematonta tavaratilaa lukuunottamatta Disco 5 oli kyllä houkutteleva ja Volvon hyväksi valintani kääntyi lopulta plugarin takia. Toinen juttu oli Disco 5:ssa silloin 2017 keväällä, että kone oli muutettu 2 litraiseksi ja olisi pitänyt pulittaa aika lailla lisää kolmelitraisesta (dieseleitä siis). Aikamoisen jaakobin painin jouduin käymään, että kumman otan ja plugariin päädyin.

    Sanon edelleen, että kokonaisuutena paras auto, mitä minulla on ollut, on Disco 4. Olen odotellut, että briteistä ilmaantuisi sähköistettyjä. Range Rover Sporttia plugarina jo kyselinkin budjettimielessä. Siinä kyllä loppuu rahat jo kauan ennenkuin varustelistan loppu häämöttää.

    Jos disco tai disco sport, niin HSE kannattaa ottaa, jos budjetti antaa myöten. Ja Meridian Surround Sound System poppikoneeksi, niin ei ole tylsää pitkälläkään matkalla.

    Olipas hyvä kysymys sinulla, nyt ei tiedä onko korona- vai autokuume iskemässä.

      
  • Okei, kiitos. Käyn koeajolla, mutta koeajoon taitaa irrota 150hp diesel mikä ei tietenkään tee oikeutta 300hp lataushybridille. Pitää koittaa nähdä sen ohi.

    Ladattavaa ei saa 7 paikkaisena, mikä on sääli, sillä minulle 6 paikkaa, eli toinen taka-takapenkki alas käännettynä, olisi voinut olla täydellinen järjestely.

    HSE näytti kyllä erinomaisen hyvin varustellulta.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Okei, kiitos. Käyn koeajolla, mutta koeajoon taitaa irrota 150hp diesel mikä ei tietenkään tee oikeutta 300hp lataushybridille. Pitää koittaa nähdä sen ohi.

    Ladattavaa ei saa 7 paikkaisena, mikä on sääli, sillä minulle 6 paikkaa, eli toinen taka-takapenkki alas käännettynä, olisi voinut olla täydellinen järjestely.

    HSE näytti kyllä erinomaisen hyvin varustellulta.

    XC90T8:ssa oli se etu myös, että 7-paikkaisenakin siinä on vielä oikeasti tavaratilaakin vaikkei kovin paljoa. Minulla on kyllä takimmaiset penkit aina alhaalla, jolloin tavaratila on tosi iso. Joskus harvoin on muutama matka tullut tehtyä 7-paikkaa käytössä. Tuosta tulee mieleen taas kerran, että akkujen sijoitus kardaanitunneliin on hyvä idea ja plugari on yhtä tilava kuin ilman ajoakkuja oleva auto. Se aina välillä unohtuu, mutta se on iso etu.

      
  • Disco koeajossa. Toki se 150hp diesel eikä lataushybridi.

    Takapenkki on V60stä leveämpi, joten yksi kriteeri ainakin täyttyy. Mitään varsinaista valittamista en löytänyt, ja uusi video-mallinen taustapeili on veikeä, mutta normaalisti ehkä kuitenkin kuriositeetti. Toki hyödyllinen jos tavaratila on lastattu kattoon saakka.

    Mutta en oikein tiedä. Kaikki on ihan kivasti, mutta ei syntynyt "tällaisen mä haluun"-fiilistä. Se voi silti olla valintani, kun ei oikein muutakaan ole tarjolla (sitä sähkö-Fordia en uskalla takapenkkiä testaamatta nyt ottaa, ehkä). V90 on tietty vahva vaihtoehto, jonka ainoa vika on ettei siinä ole minulle mitään uutta ka jännää. Huomasin myös vähän vierastavani korkeaa autoa, mutta puolikorkeaa (CrossCountry, Alltrack, Outback) ei ole lataushybridinä tai sähköautona tietääkseni saatavilla.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Disco koeajossa. Toki se 150hp diesel eikä lataushybridi.

    Takapenkki on V60stä leveämpi, joten yksi kriteeri ainakin täyttyy. Mitään varsinaista valittamista en löytänyt, ja uusi video-mallinen taustapeili on veikeä, mutta normaalisti ehkä kuitenkin kuriositeetti. Toki hyödyllinen jos tavaratila on lastattu kattoon saakka.

    Mutta en oikein tiedä. Kaikki on ihan kivasti, mutta ei syntynyt "tällaisen mä haluun"-fiilistä. Se voi silti olla valintani, kun ei oikein muutakaan ole tarjolla (sitä sähkö-Fordia en uskalla takapenkkiä testaamatta nyt ottaa, ehkä). V90 on tietty vahva vaihtoehto, jonka ainoa vika on ettei siinä ole minulle mitään uutta ka jännää. Huomasin myös vähän vierastavani korkeaa autoa, mutta 90puolikorkeaa (CrossCountry, Alltrack, Outback) ei ole lataushybridinä tai sähköautona tietääkseni saatavilla.

    Niin, minäkään en kokonaan varauksetta suhtaudu Disco 5:een. Mutta en ole itsekään varma johtuuko se siitä, että Disco 4 teki silloin niin hyvän vaikutuksen, että Disco 5 ei tuonut riittävästi lisää 4:een nähden. Disco 5 muotoilu on enemmän nykytrendiä kun 4:n oli pakumaisempi.

    Jos Disco mahtuu budjettiin, niin eikö XC90 silloin myös? Inscription T8 on aina 7-paikkainen ja siinähän on keskimmäinen istuinrivi lattiakiskoilla eli säädettävä, kaikki istuimet voi kaataa yksittäisesti ja takana keskellä on (vai olikohan lisävaruste) integroitu lastenistuin hiukan isommalle tenavalle.

    Tai en tiedä mikä nyt on hinnoittelu, jos Discokin on plugarina. Silloin 2017 Disco 5 ja XC90 olivat käytännössä saman hintaisia.

    Discon ja XC90 ero on myös siinä, että Disco lähestyy henkilöautomaisuutta maastoautosta lähtien ja XC90 lähestyy maastoautomaisuutta henkilöautosta lähtien. Mutta Disco on aito maastoauto alennusvaihteineen.

    Auton valinta on niin henkilökohtainen asia, ettei siihen voi ottaakaan kantaa ulkopuolelta. Mutta auton valinta ainakin on positiivinen ongelma.

      
  • muokattu 08.04.2020 23:38

    Disco Sport on "oikeaa Discoa" pienempi ja halvempi, eikä siinä taida mitään alennusvaihteistoja olla (enkä sellaisella mitään tekisikään). Ainakin plugarina jopa hieman XC60stä edullisempi, joka muutenkin on oikea vertailukohta. XC90 tms ei mahdu budjettiin millään ilveellä. V90 on minulle XC60tä sopivampi, eikä kyllä XC90kään taitaisi tuoda mitään kriittisen tarkastelun kestävää lisäarvoa. 7-paikkaisuus olisi toki plussa, koska kolme erilaista turvaistuinta/-koroketta vie julmetusti tilaa sivusuunnassa. V90 CrossCountry olisi täydellinen, mutta sitä ei saa hybridinä.

    Onhan se tietysti ja lähtökohtaisesti positiivinen ongelma, enkä todellakaan valita (olisi aika mautonta valittaa kohtaloaan tässä maailmantilassa). En vain vielä ole oikein löytänyt mitään kiinnostavaa, ja siksi kaikki vinkit ovat tervetulleita. Land Roverkin tuli tavallaan vinkistä.

    Pakollisten takapenkki- ja tavaratilarajoitteiden lisäksi kaipaan mahdollisimman paljon sähköä, ja niitä ei oikein vielä saa. Ehdin tässä kertaalleen jo (näkemättä) innostua Audi e-tronista, mutta sitten kävi ilmi että budjettimalli on pienellä akulla ja auton kulutus suuri. WLTP 300km ei vakuuta, ikävä kyllä. Normipäivänä ja Uudenmaan ollessa sulki niin fine, mutta välillä tarvitsee työn puolesta käydä yhden päivän aikana kauempana. Satku lisää niin kelpaisi, yhden lataus-stopin per suunta voin tehdä, kahta en.

    Edit: en näemmä aiemmin tainnut kunnolla mainita että kohteena nimenomaan Disco Sport.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Disco Sport on "oikeaa Discoa" pienempi ja halvempi, eikä siinä taida mitään alennusvaihteistoja olla (enkä sellaisella mitään tekisikään). Ainakin plugarina jopa hieman XC60stä edullisempi, joka muutenkin on oikea vertailukohta. XC90 tms ei mahdu budjettiin millään ilveellä. V90 on minulle XC60tä sopivampi, eikä kyllä XC90kään taitaisi tuoda mitään kriittisen tarkastelun kestävää lisäarvoa. 7-paikkaisuus olisi toki plussa, koska kolme erilaista turvaistuinta/-koroketta vie julmetusti tilaa sivusuunnassa. V90 CrossCountry olisi täydellinen, mutta sitä ei saa hybridinä.

    Onhan se tietysti ja lähtökohtaisesti positiivinen ongelma, enkä todellakaan valita (olisi aika mautonta valittaa kohtaloaan tässä maailmantilassa). En vain vielä ole oikein löytänyt mitään kiinnostavaa, ja siksi kaikki vinkit ovat tervetulleita. Land Roverkin tuli tavallaan vinkistä.

    Pakollisten takapenkki- ja tavaratilarajoitteiden lisäksi kaipaan mahdollisimman paljon sähköä, ja niitä ei oikein vielä saa. Ehdin tässä kertaalleen jo (näkemättä) innostua Audi e-tronista, mutta sitten kävi ilmi että budjettimalli on pienellä akulla ja auton kulutus suuri. WLTP 300km ei vakuuta, ikävä kyllä. Normipäivänä ja Uudenmaan ollessa sulki niin fine, mutta välillä tarvitsee työn puolesta käydä yhden päivän aikana kauempana. Satku lisää niin kelpaisi, yhden lataus-stopin per suunta voin tehdä, kahta en.

    Edit: en näemmä aiemmin tainnut kunnolla mainita että kohteena nimenomaan Disco Sport.

    Juu, minulle jäi käsitys, että puhut Discosta. Minä en ole tutustunutkaan Disco Sportiin, koska se tuli markkinoille, kun minulla jo oli Disco 4. Aikaisemmin Discosta pienempi Land Rover oli Freelander ja Discovery Sport korvasi Freelanderin ja on suurempi kuin Freelander ja muutenkin lähempänä Discoveryä.

      
  • Jatkan pohdintaa. Aamulla kun lähdin palauttamaan pikku-Discoa, tajusin tykkääväni ainakin nojatuolimaisesta jakkarasta. Miinuspuoli on se ettei siihen taida saada edes hetkellistä automaattiohjausta Volvon tapaan. Näiden postauksien kirjoittaminen on LRssä huomattavasti vaarallisempaa :)

    Volvolle miinuksena, viimekuinen kampanja oli päättynyt, ja nyt T8n lähtöhinnan autoedun verotusarvo oli noussut 60€/kk. Ei se ehkä siihen kaadu, mutta liian helposti sortuu autoedun kanssa ajattelemaan että "eihän se ole kuin viisikymppiä", mutta kun niitä "no eihän se ole kuin" tulee muutaman kerran niin se on äkkiä jo paljon, puhumattakaan kumulatiivisesta summasta esim 36kk ajalta.

    Nyt se sähkömustangi kiinnostaisi taas kovasti, ei vähiten edullisen verotusarvon vuoksi, mutta takapenkki arveluttaa. Ja saattaa olla ettei merkki ole hyväksyttyjen listalla.

      
  • muokattu 12.04.2020 23:00

    Volvon hinnastosta löytyi T8n ohella nyt myös T6 Twin Engine. Eli sama lataushybridi kuin T8,mutta polttomoottorin teho on pienempi. Jotenkin kuitenkin tuntuu että 340hp riittää siinä missä 390

      
  • muokattu 12.04.2020 23:07

    @M880 kirjoitti:
    Volvon hinnastosta löytyi T8n ohella nyt myös T6 Twin Engine. Eli sama lataushybridi kuin T8,mutta polttomoottorin teho on pienempi. Jotenkin kuitenkin tuntuu että 340hp riittää siinä missä 390

    Ihmettelinkin, mikä se T6 V90 on, kun näin mainospostissa maininnan. Tiedä vaikka minunkin pitäisi zoomata vähän farmarimallejakin. Harmi, ettei Cross Countryä ole plugarina, liekö tulossa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Volvon hinnastosta löytyi T8n ohella nyt myös T6 Twin Engine. Eli sama lataushybridi kuin T8,mutta polttomoottorin teho on pienempi. Jotenkin kuitenkin tuntuu että 340hp riittää siinä missä 390

    Ihmettelinkin, mikä se T6 V90 on, kun näin mainospostissa maininnan. Tiedä vaikka minunkin pitäisi zoomata vähän farmarimallejakin. Harmi, ettei Cross Countryä ole plugarina, liekö tulossa?

    Se oli ainakin V60stä olemassa jo edellisvuosimalliin (siis 2020), mutta silloin vain varustelemattomana karvalakkiversiona, ei mitään järkeä. Mutta nyt se löytyy ysikymppiseen samoilla inscriptioneilla ja muilla niin kuin muutkin.

    CrossCountry kiinnostaisi minuakin kovasti, mutta sitä ei saa ladattavana. Loppuvuodesta tulee kevythybridi, mutta minä en pidä niitä juuri minään, merkistä riippumatta. Se on vähän samanlainen muka-säästävä kuin startstoppi. Veikkaan että ladattavan CrossCountryn saa vasta seuraavan sukupolven V90/V60.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Volvon hinnastosta löytyi T8n ohella nyt myös T6 Twin Engine. Eli sama lataushybridi kuin T8,mutta polttomoottorin teho on pienempi. Jotenkin kuitenkin tuntuu että 340hp riittää siinä missä 390

    Ihmettelinkin, mikä se T6 V90 on, kun näin mainospostissa maininnan. Tiedä vaikka minunkin pitäisi zoomata vähän farmarimallejakin. Harmi, ettei Cross Countryä ole plugarina, liekö tulossa?

    Se oli ainakin V60stä olemassa jo edellisvuosimalliin (siis 2020), mutta silloin vain varustelemattomana karvalakkiversiona, ei mitään järkeä. Mutta nyt se löytyy ysikymppiseen samoilla inscriptioneilla ja muilla niin kuin muutkin.

    CrossCountry kiinnostaisi minuakin kovasti, mutta sitä ei saa ladattavana. Loppuvuodesta tulee kevythybridi, mutta minä en pidä niitä juuri minään, merkistä riippumatta. Se on vähän samanlainen muka-säästävä kuin startstoppi. Veikkaan että ladattavan CrossCountryn saa vasta seuraavan sukupolven V90/V60.

    En minäkään kevythybridiä ota merkistä riippumatta.

    Plugari V90 olisi muuten minulle ok, mutta matalaa maavaraa vierastan, mutta olen pohtinut käydä koeajamassa. Hintaetu XC90:een olisi melkoinen.

      
  • Kävin mielenkiinnosta vilkaisemassa uudehkojen V90 tarjontaa Nettiautossa, vaikka vanha suola ei vielä kovin pahasti vielä janotakaan. Tilanne vaikuttaa samanlaiselta kuin E-sarjankin osalta, eli samaan koriin saa valita hybridin 50.000 eurolla tai dieselin alle 29.000 eurolla.

    Kummankohan ottaisi, pitääpä oikein miettiä...?

    Uuden ostavalle ja usein vaihtavalle tilanne saattaa toki olla täysin päinvastainen? Joko HybridRules kävi hinnoittelemassa XC90:n vaihtoarvon? Näkyykö tuo lataushybridien kova kysyntä myös vaihtohyvityksessä?

      
  • Liisarikuskille, tai oikeastaan tämän työnantalle, tuo näkyy edullisena leasingvuokrana. Se taas johtuu hyvästä jäännösarvosta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kävin mielenkiinnosta vilkaisemassa uudehkojen V90 tarjontaa Nettiautossa, vaikka vanha suola ei vielä kovin pahasti vielä janotakaan. Tilanne vaikuttaa samanlaiselta kuin E-sarjankin osalta, eli samaan koriin saa valita hybridin 50.000 eurolla tai dieselin alle 29.000 eurolla.

    Kummankohan ottaisi, pitääpä oikein miettiä...?

    Uuden ostavalle ja usein vaihtavalle tilanne saattaa toki olla täysin päinvastainen? Joko HybridRules kävi hinnoittelemassa XC90:n vaihtoarvon? Näkyykö tuo lataushybridien kova kysyntä myös vaihtohyvityksessä?

    Minä en kerrassaan osaa/jaksa tutkailla autojen hintoja tarpeeksi yleisellä tasolla. Tänä vuonna olen pyytänyt vaihtotarjouksen Audi e-troniin, MB GLE plugariin ja XC90T8:iin nähden. Audin hyvitystarjous oli heikoin ja kuten kaiketi odottaa sopii Volvon paras ja MB:n vain hiukan alle Volvon.

    Kaikkien tarjous oli alle minun odotuksen, mutta mikä mittari se oikeastaan on? Autoliikkeillähän on käytössään joku nettiauton tapainen sivusto, josta näkevät myös myyntiajan ja toteutuneen kauppahinnan. Sieltä ei löytynyt kovinkaan montaa saman ikäistä verrokkia. Sillä sivustolla juuri näkyi se vuosimalli/mallivuosi dilemma. Koska minun auto on suhteellisen uusi, mutta kuitenkin vuoden 2017 puolella rekisteröity sitä verrattiin 2016-2017 malleihin. Toisaalta minulla on myös sen verran uusi, että tulee vastaan kysymys, kuinka paljon uutta halvempi käytetyn pitää olla. Asiaa ei helpota, että Volvo on pudottanut XC90T8:n hintaa approx 9.000,-. Sen totesin, kun rakensin nykyisen autoni mukaisen uuden auton ja näkyi se saadussa tarjouksessakin. MB GLE 350 plugari oli käytännössä saman hintainen e-tron selvästi kalliimpi.

    E-tron ei koeajossa vastannut ennakko-odotuksia oikeastaan monessakaan suhteessa ja MB:n kohdalla tavaratilan pienuus, diesel-moottori ja sähkötoiminen lämmitys eivät kompensoi pitkää sähkösädettä minun ajatuksissani.Uuteen XC90T8:n taas ei ole ideaa vaihtaa, kun uutta ei olisi kuin 1kWh:n suurempi ajoakku. Eihän nykyistä suinkaan ikä paina.

    Jos laskee vaihtoautohyvityksen ja siihen päälle saamatta jäävän alennuksen uudesta, niin päätyy suunnilleen samoihin hintoihin kuin nettiautossa on pyynnit liikkeiden myymissä.

    En osaa yhtään arvioida pitääkö XC90T8 paremmin hintansa kuin sama auto dieselinä tai bensakoneella ilman hybridiä.

    Osaako joku sanoa, mikä olisi odotettavissa oleva prosentuaalinen arvon alenema 100.000,- hintaluokan uudessa autossa n. 2,5 vuodessa?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Liisarikuskille, tai oikeastaan tämän työnantalle, tuo näkyy edullisena leasingvuokrana. Se taas johtuu hyvästä jäännösarvosta.

    Täysin ymmärrettävä ilmiö. Parhaimmillaan jopa jotkut yritykset subventoivat normin mukaan vähäpäästöisiä autoja, jolloin myös auton käyttäjälle näkyy pienempi leasingvuokra. Juuri näillä askelmerkeillä ennen isoja dieselautoja liisarina ajaneet kollegat ovat siirtyneet tai viimeistään nyt siirtymässä lataushybrideihin.

    Käytettynä oman auton ostavalle hinnasto taas kääntyy täysin päinvastoin ainakin vielä nyt, kun niitä dieseleitä on vielä tarjolla.

      
  • muokattu 14.04.2020 13:25

    @HybridRules kirjoitti:
    Kaikkien tarjous oli alle minun odotuksen, mutta mikä mittari se oikeastaan on...Jos laskee vaihtoautohyvityksen ja siihen päälle saamatta jäävän alennuksen uudesta, niin päätyy suunnilleen samoihin hintoihin kuin nettiautossa on pyynnit liikkeiden myymissä.

    Tällä kaavalla saat selville realistisen hinnan autosi itse myydessäsi.

    Syy on siinä, että myös moni yksityisostaja ymmärtää autoliikkeiden hinnoittelumallin ja tajuaa liikkeen sisäänostohinnan realistiseksi pohjahinnaksi, jolla auton saa ostaa. Sen alitus on toiveajattelua, koska omistajan motiivi myymiseen katoaa kun helpommalla voi ajaa vanhan autonsa vaihtoon liikkeeseen, josta ostajakandidaatti voi sen käydä ostamassa seuraavalla viikolla monta tonnia kalliimmalla. Siksi liikkeen sisäänostohinta on periaatteessa auton "käypä hinta".

    En osaa yhtään arvioida pitääkö XC90T8 paremmin hintansa kuin sama auto dieselinä tai bensakoneella ilman hybridiä.

    Nettiauton mukaan yllättäen 2017 ja uudempien XC90 plugari ja dieselmallien hintaero näyttää melko olemattomalta. En löytänyt mitään V90 ja E-sarjan tyylistä 1.5 - 2 hintakerrointa.

    Osaako joku sanoa, mikä olisi odotettavissa oleva prosentuaalinen arvon alenema 100.000,- hintaluokan uudessa autossa n. 2,5 vuodessa?

    Liikkeen sisäänostohinnan karkea arvio voisi olla haarukassa 40 - 50% alle SEN HETKISEN(!) uuden. Liike pesee ja kiillottaa auton ja laittaa ikkunahintaan useamman tonnin lisää tarjotessaan samaa autoa myyntiin.

    Jos 2.5 vuoden aikana tulee markkinoille uusi XC90 halvempaan hintaan, silloin siitä muodostuu uusi hintareferenssi, kuten jo huomasitkin. Teslojen kanssa on käynyt vielä korostetumpi hinnan alennus, jonka seurauksena käytettyjen hintapyynnöt ovat ihan hassuja, kun käytetystä ollaan mukamas vailla jopa yli uuden hinnan.

    Jos sinulla on välirahat valmiina mutta et ole varma ostaako vai ei, silloin autokuumeesi on vielä latentissa vaiheessa eikä ole puhjennut akuutiksi. Kun ajaa jo ennestään mieleisellään, eivät tarjousten pyytämiset ja renkaanpotkimiset välttämättä aiheuta "pakko saada" ilmiötä. Tämä on tuttu tilanne. Kun ostaa mieleisensä, ei ole tarvetta vaihtaa uuden vuosimallin vuoksi.

      
  • Otin V90sen koeajoon, jossa ei sinänsä autona ole minulle mitään uutta. Takapenkki ehkä saadaan riittämään, ja pakkohan se on kun en leveämpääkään keksi. Seuraavat vaihtoehdot ovat sitten 7-paikkaisia, ja siinä vaiheessa on sitten sama vaikka hommasi Hiacen. Tai siis Proacen, mikä kyllä sinänsä vaikutti hyvältä.

    Sen voi myös todeta että jos takapenkin leveysvaatimusta ei ole, niin V60 ajaa saman asian, ihan oikean valinnan tein vuosi sitten silloiseen tarpeeseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit