Hybridit

1602 kommenttia
1262729313254
  • @740 GLE kirjoitti:
    Teslan suorituskyvyllä tulisi todennäköisesti matkustajalta myös sanomista, ellei vedolta moottorijarrutukselle siirtyminen ole kuskilla tarkasti hallinnassa?

    Jos on max regen käytössä, niin kyllähän se ikävästi nykäisee, jos vedon ottaa nopeasti pois. Käytännössä kaikki voimapedaalin liikkeet on tehtävä varsin maltillisesti, molempiin suuntiin.

    Kirjoitin tuolla joskus aikaisemmin, että tapana on ollut tehdä kiihdytykset (esim valoista, rampeista jne) lappu lattiassa, tai ainakin melkein. Toki tilanteen mukaan, seuraaviin valoihin ei ole kiire päästä seisomaan. Nyt jo lyhyehkön patteriajelu-uran myötä tuo on muuttunut selvästi. Jo pienelläkin nilkan ojennuksella maisema alkaa tilanteessa kuin tilanteessa vaihtua riittävää tahtia ja apukuskin paikalta alkaa kuulua ihmeellistä natinaa, jos länttää lapun lattiaan.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Ajatteko yleensäkään näillä autonomisen aikakauden apuvälineillä ja anna esim. mersussa säilyttää etäisyys, jarrutus, pysäytys edelläajavaan ja taas liikkelle lähtöä autonomisena, jolloin voi keskittyä vain liikenteeseen tarvitsematta hiplata joka "nuppia".

    Edellisessä autossa avustimet olivat "taustalla". Eli vaikkapa kaistavahti salli manuaalisen kaistanvaihdon ja muut ohjausliikkeet, vaikka toki pientä vastusta antoikin, jos yritti vaihtaa kaistaa ilman vilkkua (soo soo). Sitä tuli pidettyä päällä aina.

    Teslan autopilotti on mustasukkainen ja kytkeytyy pois päältä, jos kuski kääntää rattia. Tästä ominaisuudesta en pidä ollenkaan, joskin se oli kyllä hyvin tiedossa jo ennen auton valintaa. Toisaalta AP on noin 1000 kertaa aiempaa kaistavahti+ACC -komboa etevämpi ja pärjää hyvinkin haastavilla reiteillä. Käyttöä tulee kuitenkin lähinnä isommilla teillä.

    Adaptiivista vakkaria on tullut käytettyä ahkerasti kaikissa autoissa, joissa sellainen on ollut. Teslassa nyt on lukuisia muitakin avustavia toimintoja, joista osaa tulee käytettyä ja osalle ei ole vielä ollut tarvetta.

      
  • muokattu 17.04.2020 14:22

    @NHB kirjoitti:
    Itse voisin toki säädellä regeneroinnin märää myös vaihteita ratin napeilla vaihtamalla, mutta tuo tuntuu kyllä todella kömpelöltä jarrupolkimeen verrattuna.

    Sittenhän meitä molempia miellyttävä käyttöliittymä on valmis. Pidetään rattifliput meille jotka käytämme niitä mieluummin. Ainakaan minä en halua ehdottaa jarrupolkimen poistamista, joten voit jatkaa sen käyttöä vaikka minäkin pyrin välttämään sen käyttöä yli parkkipaikan nopeuksilla.

    Manuaalivaihteista ajan käytännössä kahdella polkimella, kaasu ja kytkin.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Jos on max regen käytössä, niin kyllähän se ikävästi nykäisee, jos vedon ottaa nopeasti pois. Käytännössä kaikki voimapedaalin liikkeet on tehtävä varsin maltillisesti, molempiin suuntiin.

    Kirjoitin tuolla joskus aikaisemmin, että tapana on ollut tehdä kiihdytykset (esim valoista, rampeista jne) lappu lattiassa, tai ainakin melkein. Toki tilanteen mukaan, seuraaviin valoihin ei ole kiire päästä seisomaan. Nyt jo lyhyehkön patteriajelu-uran myötä tuo on muuttunut selvästi. Jo pienelläkin nilkan ojennuksella maisema alkaa tilanteessa kuin tilanteessa vaihtua riittävää tahtia ja apukuskin paikalta alkaa kuulua ihmeellistä natinaa, jos länttää lapun lattiaan.

    Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista.

    Mun autossahan sähkömoottori on vain 85 kilowattinen, mutta silläkin valoista lähtiessä 40-60 prosenttia tuntuu riittävän sellaisiin lähtöihin, että tosi harva kanssaautoilija kiihdyttää nopeammin.

      1
  • @NHB kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Jos on max regen käytössä, niin kyllähän se ikävästi nykäisee, jos vedon ottaa nopeasti pois. Käytännössä kaikki voimapedaalin liikkeet on tehtävä varsin maltillisesti, molempiin suuntiin.

    Kirjoitin tuolla joskus aikaisemmin, että tapana on ollut tehdä kiihdytykset (esim valoista, rampeista jne) lappu lattiassa, tai ainakin melkein. Toki tilanteen mukaan, seuraaviin valoihin ei ole kiire päästä seisomaan. Nyt jo lyhyehkön patteriajelu-uran myötä tuo on muuttunut selvästi. Jo pienelläkin nilkan ojennuksella maisema alkaa tilanteessa kuin tilanteessa vaihtua riittävää tahtia ja apukuskin paikalta alkaa kuulua ihmeellistä natinaa, jos länttää lapun lattiaan.

    Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista.

    Mun autossahan sähkömoottori on vain 85 kilowattinen, mutta silläkin valoista lähtiessä 40-60 prosenttia tuntuu riittävän sellaisiin lähtöihin, että tosi harva kanssaautoilija kiihdyttää nopeammin.

    Kuule NHB, monilla rattimiehillä on tuntuma omaan autoonsa ja osaavat ajaa sujuvasti ilman mittariin vilkuilemista koko ajan. Katsotko jatkuvasti polkimiin, kun polkupyörällä liikut, jos liikut?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Kuule NHB, monilla rattimiehillä on tuntuma omaan autoonsa ja osaavat ajaa sujuvasti ilman mittariin vilkuilemista koko ajan

    Mahdatko sinä kuulua niihin?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Kuule NHB, monilla rattimiehillä on tuntuma omaan autoonsa ja osaavat ajaa sujuvasti ilman mittariin vilkuilemista koko ajan

    Mahdatko sinä kuulua niihin?

    Kumpiin? Rattimiehiin vai niihin, joiden ei tarvitse vilkuilla mittaria koko ajan?

      
  • muokattu 17.04.2020 20:27

    @HybridRules

    Kumpiin? Rattimiehiin vai niihin, joiden ei tarvitse vilkuilla mittaria koko ajan?

    Aloitko epäillä itsekin? Minusta se kumpaa kysyin pitäisi selvitä ihan omasta kommentistasi kuitenkin, höh.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules

    Kumpiin? Rattimiehiin vai niihin, joiden ei tarvitse vilkuilla mittaria koko ajan?

    Aloitko epäillä itsekin? Minusta se kumpaa kysyin pitäisi selvitä ihan omasta kommentistasi kuitenkin, höh.

    En puhunut poissulkevasti rattimiehistä ja mittarin varassa ajamisesta. Oletan NHB:n kuuluvan rattimiehiin ja heidän ainakin luulisi pystyvän ajamaan muutenkin kuin mittareiden varassa. Muutkin kuin rattimiehet voivat myös pystyä siihen.

    Minä koen tunnistavani ilman mittarin checkkaustakin, milloin moottori vetää, milloin jarruttaa ja milloin menee neutraalisti.

      
  • muokattu 17.04.2020 21:40

    Kyllä HR:n täytyy olla rattimies. Minä ainakaan en pystyisi "sähköpolkimella" loivaa alamäkeä ajaessani ilman mittaria sanomaan onko tehon kulutus 1, 0 vai -1 kWh/100 km, pelkistä desimaaleista puhumattakaan.

    Itse rullailen mieluiten kaasupoljin kokonaan ylhäällä ja säädän regenerointia joko napilla tai jarrupolkimella.

      1
  • Autoilu ilmeisesti on melko kiehtovaa kun siitä pitää puhua vielä päivän ajojen jälkeenkin.?

      
  • Täällähän alettiin puhumaan mielenkiintoisesta aiheesta. Rattimies on sellainen joka voi keskittyä ajamisen sijasta siihen mitä tapahtuu liikenteessä, koska auto on aina hallinnassa. Rattimies ei aja ylinopeutta ei siis ole mitään tarvetta päteä liikenteessä, näyttävät ohitukset rajulla ylinopeudella ovat täysin kaistapäisten touhuja.

      
  • @FARwd kirjoitti:
    Kyllä HR:n täytyy olla rattimies. Minä ainakaan en pystyisi "sähköpolkimella" loivaa alamäkeä ajaessani ilman mittaria sanomaan onko tehon kulutus 1, 0 vai -1 kWh/100 km, pelkistä desimaaleista puhumattakaan.

    Itse rullailen mieluiten kaasupoljin kokonaan ylhäällä ja säädän regenerointia joko napilla tai jarrupolkimella.

    Minäpä en ajakaan mitään 100km:n mäkiä puhumattakaan pelkistä desimaaleista.

    Se on niin, hyvä FARwd, että kannataa yrittää havaita hidastuuko, pysyykö ennallaan vai kiihtyykö nopeus. Ja sitten kiihtyvyyden säätöpoljinta painamalla lisätä vauhtia tai hölläämällä hiljentää.

    Jos haluat tarkkailla tehon kulutusta pitkin matkaa, niin onko liian tunkeilevaa kysyä, miksi tarkkailet sitä? Eikö ole liikenneturvallisuudenkin kannalta huono asia keskittyä sellaisen toissijaisen informaation takia mittaristoon? Huomio pitäisi kiinnittää liikennetapahtumiin.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Autoilu ilmeisesti on melko kiehtovaa kun siitä pitää puhua vielä päivän ajojen jälkeenkin.?

    Sasse. Mistäs keksisi puhua vaihteeksi?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Täällähän alettiin puhumaan mielenkiintoisesta aiheesta. Rattimies on sellainen joka voi keskittyä ajamisen sijasta siihen mitä tapahtuu liikenteessä, koska auto on aina hallinnassa. Rattimies ei aja ylinopeutta ei siis ole mitään tarvetta päteä liikenteessä, näyttävät ohitukset rajulla ylinopeudella ovat täysin kaistapäisten touhuja.

    Minulla on ollut näköjään vähän samansuuntainen käsitys, että rattimies on autoista keskimääräistä enemmän kiinnostunut henkilö, joka on myös taitaa autonsa. Ajaa ikään kuin perstuntumalta ja tunnistaa autonsa pienetkin inahdukset, nitinät tai muut natinat. On kuin yhtä autonsa kanssa ja kulkee kuin symbioosissa kotilossaan. Ei tarvitse kierroslukumittaria tietääkseen, milloin vaihtaa pykälää jne. Osaa käskyttää autoaan suoraan selkäytimestä ja voi tosiaan keskittyä liikenteeseen tarvitsematta esim. tarkkailla tehomittaria kaiken aikaa.

      
  • HR en ole ajanut tänään metriäkään. Elämäni nainen on saanut kaiken huomion, suosittelen se palkitsee.

      
  • muokattu 17.04.2020 23:15

    HR: "Jos haluat tarkkailla tehon kulutusta pitkin matkaa, niin onko liian tunkeilevaa kysyä, miksi tarkkailet sitä?"

    En koe tarvetta tarkkailla tehon kulutusta pitkin matkaa. Mistä sait sellaisen käsityksen? Silloin tällöin moottoriradalla saatan laittaa keskinäyttöön teho- ja vääntömittarit näkyviin pelkästä mielenkiinnosta. Energiankulutus ja varsinkin sen säästäminen kiinnostaa kyllä autoillessa.

      
  • @FARwd kirjoitti:
    HR: "Jos haluat tarkkailla tehon kulutusta pitkin matkaa, niin onko liian tunkeilevaa kysyä, miksi tarkkailet sitä?"

    En koe tarvetta tarkkailla tehon kulutusta pitkin matkaa. Mistä sait sellaisen käsityksen? Silloin tällöin moottoriradalla saatan laittaa keskinäyttöön teho- ja vääntömittarit näkyviin pelkästä mielenkiinnosta. Energiankulutus kiinnostaa kyllä autoillessa, varsinkin pelkällä sähköllä ajaessa.

    Jotenkin käsitin sinun olevan samoilla linjoilla NHB:n kanssa ja tarkkailevan mittareita varsinkin, kun puhuit desimaaleista ajaessasi loivaa jopa 100km pituista alamäkeä. Tarkoititko siis, että teit vain mielikuvaharjoituksen ja päädyit siihen, että jos tapanasi olisi tarkkailla, niin et pystyisi ilman mittariston tarkkailua sanomaan, paljonko kulutuslukema on.

    Olisikin jo todella kehittynyt rattimies sellainen, joka perstuntumalta osaisi sanoa, paljonko auton hetkellinen kulutus kulloinkin on ja vielä desimaalin tarkkuudella.

      
  • muokattu 17.04.2020 23:59

    @HybridRules

    En puhunut poissulkevasti rattimiehistä ja mittarin varassa ajamisesta.

    Rautalankaa: kuulutko mielestäsi niihin määrityksesi mukaisiin "rattimiehiin"?

    Tällaisiin:

    Rattimies on autoista keskimääräistä enemmän kiinnostunut henkilö, joka on myös taitaa autonsa.

    Miksi autoista pitäisi olla "enemmän kiinnostunut" ja mitä siihen sisältyy?
    Ja mitä tuo "taitaminen" tarkoittaa? Pystyykö sellainen korjaamaan ja huoltamaan autonsa?

    Ajaa ikään kuin perstuntumalta ja tunnistaa autonsa pienetkin inahdukset, nitinät tai muut natinat. On kuin yhtä autonsa kanssa ja kulkee kuin symbioosissa kotilossaan.

    Voi luoja mitä lapsellista maalailua...

    Ei tarvitse kierroslukumittaria tietääkseen, milloin vaihtaa pykälää jne

    Aivan huikeata osata noin vaativa ajosuorite! Tosin siihen oppii jo autokoulussa, jopa anoppini pystyy siihen. Sekin on hänen vähättelyä (anteeksi). En itse asiassa tiedä ketään, joka ei osaisi!

    Osaa käskyttää autoaan suoraan selkäytimestä

    Eiköhän tuota tapahdu jokaisella, joka lähtee aamulla autolla töihin. Saat sellaisen täysin arkisen toiminnan kuulostamaan toimintaleffalta. Älytöntä hömppää!

    ...ja voi tosiaan keskittyä liikenteeseen tarvitsematta esim. tarkkailla tehomittaria kaiken aikaa

    Jos nyt mietitään mitä tuo vaatii, niin montako metriä pääsee törmäämättä johonkin? Koska konkreettisesti sitä tuo lauseesi tarkoittaa. Miksi tuollaista soopaa pitää yrittää vääntää, koska tiedät sen itsekin pohjimmiltaan aika älyttömäksi?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules

    En puhunut poissulkevasti rattimiehistä ja mittarin varassa ajamisesta.

    Rautalankaa: kuulutko mielestäsi niihin määrityksesi mukaisiin "rattimiehiin"?

    Tällaisiin:

    Rattimies on autoista keskimääräistä enemmän kiinnostunut henkilö, joka on myös taitaa autonsa.

    Mitä tuo tarkoittaa?

    Ajaa ikään kuin perstuntumalta ja tunnistaa autonsa pienetkin inahdukset, nitinät tai muut natinat. On kuin yhtä autonsa kanssa ja kulkee kuin symbioosissa kotilossaan.

    Voi luoja mitä lapsellista maalailua...

    Ei tarvitse kierroslukumittaria tietääkseen, milloin vaihtaa pykälää jne

    Aivan huikeata! Tosin siihen oppii jo autokoulussa. Kerrotko vielä, onko tuolle olemassa siis oikeasti mielestäsi jokin vastakohtakin? Tarkoitan niin kuin aikuisten oikeasti.

    Osaa käskyttää autoaan suoraan selkäytimestä

    Eiköhän tuota tapahdu jokaisella, joka lähtee aamulla autolla töihin. Saat sellaisen täysin arkisen toiminnan kuulostamaan toimintaleffalta. Älytöntä hömppää!

    ...ja voi tosiaan keskittyä liikenteeseen tarvitsematta esim. tarkkailla tehomittaria kaiken aikaa

    Jos nyt mietitään mitä tuo vaatii, niin montako metriä pääsee törmäämättä johonkin? Koska konkreettisesti sitä tuo lauseesi tarkoittaa. Miksi tuollaista soopaa pitää yrittää vääntää?

    Määrittelepä sinä Rattimies-käsite. Tracktest puhui omasta mielikuvastaan, osaatko sinä kuvailla omaasi yllä olevan kyselemisen ja taivastelemisen sijasta.

      
  • muokattu 18.04.2020 00:15

    NHB kirjoitti: "Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista."

    Tuossa keskustelussa oli kyse yhden polkimen taktiikalla ajamisesta ja regeneroinnin säätämisestä nollaan pelkällä kaasupolkimella. Hybris katsoi aiheelliseksi veistellä omasta päästään sadan kilometrin pituisia mäkiä ja "tehon kulutuksien" tarkkailua mittarista silmä kovana. Erikoinen lukemisen ymmärtäminen kaverilla, mutta huvinsa kullakin.

    Saa mun puolesta mennä samaan Kill Fileen muiden vähälahjaisten trollien (Quu-ukko, palikka-Derrick, kumppari) kanssa. Jatkakaa keskenänne!

      1
  • muokattu 18.04.2020 00:06

    @HybridRules kirjoitti:

    Määrittelepä sinä Rattimies-käsite

    Mihin sellaista tarvitaan? Nykyaikana pitäisi varmaan määritellä paremminkin rattihenkilö kaiken lisäksi, eikö?

    osaatko sinä kuvailla omaasi yllä olevan kyselemisen ja taivastelemisen sijasta

    Kuulepa, HybridRules hyvä, fakta on se että minä yritän vetää sinua narusta maahan kertomalla tuossa edellä miten sinä taivastelet ja maalailet ja katselet utuisesti jonnekin rattimiesten horisonttiin... (tarkistamatta mittareista mitään, omassa haaveessaan)

      
  • @FARwd kirjoitti:
    NHB kirjoitti: "Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista."

    Tuossa keskustelussa oli kyse yhden polkimen taktiikalla ajamisesta ja regeneroinnin säätämisestä nollaan pelkällä kaasupolkimella. Hybris katsoi aiheelliseksi veistellä omasta päästään sadan kilometrin pituisia mäkiä ja "tehon kulutuksien" tarkkailua mittarista silmä kovana. Erikoinen lukemisen ymmärtäminen kaverilla, mutta huvinsa kullakin.

    Saa mun puolesta mennä samaan Kill Fileen muiden vähälahjaisten trollien (Quu-ukko, palikka-Derrick, kumppari) kanssa. Jatkakaa keskenänne!

    No mutta FARwd, älä hermostu.

    Eikö sinusta ole hullunkurista kirjoitella nilkan asennon jatkuvasta hyvin tarkasta kontrolloinnista ja tehomittarin seuraamisesta ja samalla rivillä vielä todeta, että se tekee ajamisesta kurjaa. Jos NHB olisi rattimies, niin voisi ajaa rennosti miettimättä moisia.

    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Sanoisin, ettei polttiksenkaan keskikulutusnäyttö ilmennä keskikulutusta luotettavasti ennen kuin plakkariin on kertynyt muutama tuhat kilometriä.

    Hetkellisen kulutuksen tietysti näet autosta ja jos haluaa kerätä triviaalia tietoa, niin voihan sitä näyttöä seurata. Mutta kannattaa pyrkiä rentoon ajoon eikä nyrjäyttää nilkkaansa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Määrittelepä sinä Rattimies-käsite

    Mihin sellaista tarvitaan? Nykyaikana pitäisi varmaan määritellä paremminkin rattihenkilö kaiken lisäksi, eikö?

    osaatko sinä kuvailla omaasi yllä olevan kyselemisen ja taivastelemisen sijasta

    Kuulepa, HybridRules hyvä, fakta on se että minä yritän vetää sinua narusta maahan kertomalla tuossa edellä miten sinä taivastelet ja maalailet ja katselet utuisesti jonnekin rattimiesten horisonttiin... (tarkistamatta mittareista mitään, omassa haaveessaan)

    Minäpä sulkeudun suosioosi jätän "rattimies"-termin kellumaan kuten premium-termin ikään. Jokainen miettiköön kohdallansa kuuluuko premium- vai ihan ämpäri-rattimiehen kategoriaan.

    Rattimies on tarkoitukseltaan ihan sukupuolineutraali kuten vaikka Uros-Areena Tampereella, jossa voidaan pelata sekä tyttö- että neitikiekkoa hallin nimestä riippumatta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Olet kuin se lohjalainen joka suuttui tilastoille jossa koronatartuntojen määrä suhteutettiin sataa tuhatta asukasta kohden. Vaikka eihän Lohjalla edes ole sataa tuhatta asukasta! 🙂

      1
  • NHBNHB
    muokattu 18.04.2020 12:24

    @HybridRules kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    NHB kirjoitti: "Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista."

    Tuossa keskustelussa oli kyse yhden polkimen taktiikalla ajamisesta ja regeneroinnin säätämisestä nollaan pelkällä kaasupolkimella. Hybris katsoi aiheelliseksi veistellä omasta päästään sadan kilometrin pituisia mäkiä ja "tehon kulutuksien" tarkkailua mittarista silmä kovana. Erikoinen lukemisen ymmärtäminen kaverilla, mutta huvinsa kullakin.

    Saa mun puolesta mennä samaan Kill Fileen muiden vähälahjaisten trollien (Quu-ukko, palikka-Derrick, kumppari) kanssa. Jatkakaa keskenänne!

    No mutta FARwd, älä hermostu.

    Eikö sinusta ole hullunkurista kirjoitella nilkan asennon jatkuvasta hyvin tarkasta kontrolloinnista ja tehomittarin seuraamisesta ja samalla rivillä vielä todeta, että se tekee ajamisesta kurjaa. Jos NHB olisi rattimies, niin voisi ajaa rennosti miettimättä moisia.

    FARwd toki jo selvensikin sulle hyvin sen, mistä on kyse, mutta pitänee minunkin vielä kokeilla kokeilla, kun sanoma ei oikein tunnu löytävän määränpäähän. Sanottakoon näin alkuun, että minua ei voisi vähempää kiinnostaa se, suotko minulle rattimiehen tittelin vai et. Jotenkin koko hölinäsi kuulostaa muuten todella typerältä. En yhtään ihmettele sitä, että pääsit kill fileen tuolla suorituksella.

    Kyse on tarpeettoman sähkönkulutuksen minimoimisesta. Vaikka kuinka kehut tuntevasi moottorin tuottamat momentit, niin pidän tuota vain paskapuheena. Uskon vakaasti, että jos istuisit kyydissäni ja yrittäisit tehomittaria näkemättä kertoa, rullataanko vai tuottaako moottori negatiivista tai positiivista momenttia, niin itsekehusi paljastuisi katteettomaksi hyvin pian. Ero vapaasti rullaavan ja hieman vedolla tai generoilla olevan moottorin välillä on todella vaikea havaita. Samoin hankala on havaita sekin, jos moottori alkaa hieman jarruttamaan, jos nopeus meinaa nousta alamäessä.

    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Mitenkähän tämä edes liittyy rattimieshölinääsi? Samoin tuo 100 kilometrin alamäkeen ajaminen on jotain sellaista, mikä tosiaan on puhtaasti vain pääsi sisällä oleva tapahtuma, eikä sillä ole mitään yhteyttä kenenkään muun kirjoiuksiin. Olen ajanut esimerkiksi tuhat kilometriä pelkällä sähköllä. Tuskinpa silloin kulutusmittarin näyttämän tarkkuus enää matkan lyhyydestä jää kiinni. Muutenkin tuo sähkön kulutuksen mittaus tuntuu tarkalta ja uskon mittarin näyttävän tarkasti lyhyilläkin matkoilla.

    Se on niin, hyvä FARwd, että kannataa yrittää havaita hidastuuko, pysyykö ennallaan vai kiihtyykö nopeus. Ja sitten kiihtyvyyden säätöpoljinta painamalla lisätä vauhtia tai hölläämällä hiljentää.

    Esimerkiksi valoja lähestyessä nopeus hidastuu rullatessa tai jos moottori generoi sähköä tai tuottaa niin pienen momentin, ettei se voita ajovastuksia. Alamäessä vauhti kiihtyy rullatessa, moottorin tuottaessa momenttia ja moottorin generoidessa niin vähän, ettei se saa nopeutta laskemaan.

      1
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    NHB kirjoitti: "Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista."

    Tuossa keskustelussa oli kyse yhden polkimen taktiikalla ajamisesta ja regeneroinnin säätämisestä nollaan pelkällä kaasupolkimella. Hybris katsoi aiheelliseksi veistellä omasta päästään sadan kilometrin pituisia mäkiä ja "tehon kulutuksien" tarkkailua mittarista silmä kovana. Erikoinen lukemisen ymmärtäminen kaverilla, mutta huvinsa kullakin.

    Saa mun puolesta mennä samaan Kill Fileen muiden vähälahjaisten trollien (Quu-ukko, palikka-Derrick, kumppari) kanssa. Jatkakaa keskenänne!

    No mutta FARwd, älä hermostu.

    Eikö sinusta ole hullunkurista kirjoitella nilkan asennon jatkuvasta hyvin tarkasta kontrolloinnista ja tehomittarin seuraamisesta ja samalla rivillä vielä todeta, että se tekee ajamisesta kurjaa. Jos NHB olisi rattimies, niin voisi ajaa rennosti miettimättä moisia.

    FARwd toki jo selvensikin sulle hyvin sen, mistä on kyse, mutta pitänee minunkin vielä kokeilla kokeilla, kun sanoma ei oikein tunnu löytävän määränpäähän. Sanottakoon näin alkuun, että minua ei voisi vähempää kiinnostaa se, suotko minulle rattimiehen tittelin vai et. Jotenkin koko hölinäsi kuulostaa muuten todella typerältä. En yhtään ihmettele sitä, että pääsit kill fileen tuolla suorituksella.

    Kyse on tarpeettoman sähkönkulutuksen minimoimisesta. Vaikka kuinka kehut tuntevasi moottorin tuottamat momentit, niin pidän tuota vain paskapuheena. Uskon vakaasti, että jos istuisit kyydissäni ja yrittäisit tehomittaria näkemättä kertoa, rullataanko vai tuottaako moottori negatiivista tai positiivista momenttia, niin itsekehusi paljastuisi katteettomaksi hyvin pian. Ero vapaasti rullaavan ja hieman vedolla tai generoilla olevan moottorin välillä on todella vaikea havaita. Samoin hankala on havaita sekin, jos moottori alkaa hieman jarruttamaan, jos nopeus meinaa nousta alamäessä.

    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Mitenkähän tämä edes liittyy rattimieshölinääsi? Samoin tuo 100 kilometrin alamäkeen ajaminen on jotain sellaista, mikä tosiaan on puhtaasti vain pääsi sisällä oleva tapahtuma, eikä sillä ole mitään yhteyttä kenenkään muun kirjoiuksiin. Olen ajanut esimerkiksi tuhat kilometriä pelkällä sähköllä. Tuskinpa silloin kulutusmittarin näyttämän tarkkuus enää matkan lyhyydestä jää kiinni. Muutenkin tuo sähkön kulutuksen mittaus tuntuu tarkalta ja uskon mittarin näyttävän tarkasti lyhyilläkin matkoilla.

    Onko nilkoillasi nyt hyvä olla?

    Jos koet, että sinun on hyvä seurata mittareita koko ajan, niin ok. Se ei ole kuitenkaan liikenneturvallisuuden kannalta hyvä. Mieluummin kannattaa seurata liikennetapahtumia kuin mittaristoa,

    En minäkään oleta, että tunnistaisin tarkasti mittariin katsomatta, onko tehomittarin viisari lataus- vai purkauspuolella, mutta ei sillä ole mitään merkitystäkään. Silloin, kun sitä ei perstuntumalta huomaa, ollaan niin lähellä nollakulutusta, että aikuisten oikeasti sillä ei ole merkitystä.

    Näissä keskusteluissa asia karkaa todella usein. Varmaan ao. keskustelijat ovat insinöörejä, jotka ovat kadottaneet todellisuuden tajun kokonaisuudesta ja käpertyvät tutkimaan jotain merkityksetöntä nilkkakikkaa. Minusta se menee triviaalin hullunkurisuuden puolelle.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Olet kuin se lohjalainen joka suuttui tilastoille jossa koronatartuntojen määrä suhteutettiin sataa tuhatta asukasta kohden. Vaikka eihän Lohjalla edes ole sataa tuhatta asukasta! 🙂

    Aivan!😉

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    NHB kirjoitti: "Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista."

    Tuossa keskustelussa oli kyse yhden polkimen taktiikalla ajamisesta ja regeneroinnin säätämisestä nollaan pelkällä kaasupolkimella. Hybris katsoi aiheelliseksi veistellä omasta päästään sadan kilometrin pituisia mäkiä ja "tehon kulutuksien" tarkkailua mittarista silmä kovana. Erikoinen lukemisen ymmärtäminen kaverilla, mutta huvinsa kullakin.

    Saa mun puolesta mennä samaan Kill Fileen muiden vähälahjaisten trollien (Quu-ukko, palikka-Derrick, kumppari) kanssa. Jatkakaa keskenänne!

    No mutta FARwd, älä hermostu.

    Eikö sinusta ole hullunkurista kirjoitella nilkan asennon jatkuvasta hyvin tarkasta kontrolloinnista ja tehomittarin seuraamisesta ja samalla rivillä vielä todeta, että se tekee ajamisesta kurjaa. Jos NHB olisi rattimies, niin voisi ajaa rennosti miettimättä moisia.

    FARwd toki jo selvensikin sulle hyvin sen, mistä on kyse, mutta pitänee minunkin vielä kokeilla kokeilla, kun sanoma ei oikein tunnu löytävän määränpäähän. Sanottakoon näin alkuun, että minua ei voisi vähempää kiinnostaa se, suotko minulle rattimiehen tittelin vai et. Jotenkin koko hölinäsi kuulostaa muuten todella typerältä. En yhtään ihmettele sitä, että pääsit kill fileen tuolla suorituksella.

    Kyse on tarpeettoman sähkönkulutuksen minimoimisesta. Vaikka kuinka kehut tuntevasi moottorin tuottamat momentit, niin pidän tuota vain paskapuheena. Uskon vakaasti, että jos istuisit kyydissäni ja yrittäisit tehomittaria näkemättä kertoa, rullataanko vai tuottaako moottori negatiivista tai positiivista momenttia, niin itsekehusi paljastuisi katteettomaksi hyvin pian. Ero vapaasti rullaavan ja hieman vedolla tai generoilla olevan moottorin välillä on todella vaikea havaita. Samoin hankala on havaita sekin, jos moottori alkaa hieman jarruttamaan, jos nopeus meinaa nousta alamäessä.

    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Mitenkähän tämä edes liittyy rattimieshölinääsi? Samoin tuo 100 kilometrin alamäkeen ajaminen on jotain sellaista, mikä tosiaan on puhtaasti vain pääsi sisällä oleva tapahtuma, eikä sillä ole mitään yhteyttä kenenkään muun kirjoiuksiin. Olen ajanut esimerkiksi tuhat kilometriä pelkällä sähköllä. Tuskinpa silloin kulutusmittarin näyttämän tarkkuus enää matkan lyhyydestä jää kiinni. Muutenkin tuo sähkön kulutuksen mittaus tuntuu tarkalta ja uskon mittarin näyttävän tarkasti lyhyilläkin matkoilla.

    Onko nilkoillasi nyt hyvä olla?

    Jos koet, että sinun on hyvä seurata mittareita koko ajan, niin ok. Se ei ole kuitenkaan liikenneturvallisuuden kannalta hyvä. Mieluummin kannattaa seurata liikennetapahtumia kuin mittaristoa,

    Kirjoitat tuollaista sen jälkeen, kun olen nimenomaan kritisoinut tuota kaasupolkimen kaksitoimisuuden vaatimaa huomiota. Olen myös kehunut sitä, että kun regenrointia ei säädetä kaasupolkimella, niin voi vain nostaa kaasun rennosti ylös. Näiden viestien jälkeen kirjotat tuollaista. Etkö ymmärrä yhtään mitä luet vai eikö sulla ole vain mitään yhtään järkevää sanottavaa?

    En minäkään oleta, että tunnistaisin tarkasti mittariin katsomatta, onko tehomittarin viisari lataus- vai purkauspuolella, mutta ei sillä ole mitään merkitystäkään. Silloin, kun sitä ei perstuntumalta huomaa, ollaan niin lähellä nollakulutusta, että aikuisten oikeasti sillä ei ole merkitystä.

    Mitä jos tulisit opettamaan taloudellista ajamista vasta sitten, kun pääset edes lähelle omaa kulutustani?

    Näissä keskusteluissa asia karkaa todella usein. Varmaan ao. keskustelijat ovat insinöörejä, jotka ovat kadottaneet todellisuuden tajun kokonaisuudesta ja käpertyvät tutkimaan jotain merkityksetöntä nilkkakikkaa. Minusta se menee triviaalin hullunkurisuuden puolelle.

    Ja aina löytyy jostain joku, joka osaa kertoa, että vain hänelle itselleen tärkeä asiat ovat oikeasti tärkeitä. Sehän tunnetusti osoittaa kyseisen suuren ajattelijan tajunnan olevan hyvin kehittynyt...

    Olisit ennemminkin vain tyytyväinen, jos jotakin muuta kiinnostaa säästää luonnonvaroja, niin niitä jää sinulle enemmän tuhlattavaksi. Ilman tuota kaasupolkimen kaksitoimisuutta, ajaminen on minulle miellyttävämpää, koska nilkka saa olla rentona ja sen hidastuksen säätäminen vain on paljon helpompaa/tarkempaa jarrupolkimella. Etuna on myös auton tasaisempi eteneminen (nykimättömyys). Tämän lisäksi säästyy vielä sähköä. Kerrotko yhdenkin hyvän perusteen sille, miksi näistä eduista kannattaisi tietoisesti ja tarkoituksella tinkiä? Miksi tinkiä kun mistään, jos tuolla tinkimisellä ei saavuta mitään etua?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    NHB kirjoitti: "Tuo nilkan asennon jatkuva hyvin tarkka kontrolointi ja tehomittarin seuraaminen tekevät mun mielestä ajamisesta melko kurjaa. Yhden polkimen taktiikkaa on ajatuksen tasolla kiva, mutta käytäntö on toista."

    Tuossa keskustelussa oli kyse yhden polkimen taktiikalla ajamisesta ja regeneroinnin säätämisestä nollaan pelkällä kaasupolkimella. Hybris katsoi aiheelliseksi veistellä omasta päästään sadan kilometrin pituisia mäkiä ja "tehon kulutuksien" tarkkailua mittarista silmä kovana. Erikoinen lukemisen ymmärtäminen kaverilla, mutta huvinsa kullakin.

    Saa mun puolesta mennä samaan Kill Fileen muiden vähälahjaisten trollien (Quu-ukko, palikka-Derrick, kumppari) kanssa. Jatkakaa keskenänne!

    No mutta FARwd, älä hermostu.

    Eikö sinusta ole hullunkurista kirjoitella nilkan asennon jatkuvasta hyvin tarkasta kontrolloinnista ja tehomittarin seuraamisesta ja samalla rivillä vielä todeta, että se tekee ajamisesta kurjaa. Jos NHB olisi rattimies, niin voisi ajaa rennosti miettimättä moisia.

    FARwd toki jo selvensikin sulle hyvin sen, mistä on kyse, mutta pitänee minunkin vielä kokeilla kokeilla, kun sanoma ei oikein tunnu löytävän määränpäähän. Sanottakoon näin alkuun, että minua ei voisi vähempää kiinnostaa se, suotko minulle rattimiehen tittelin vai et. Jotenkin koko hölinäsi kuulostaa muuten todella typerältä. En yhtään ihmettele sitä, että pääsit kill fileen tuolla suorituksella.

    Kyse on tarpeettoman sähkönkulutuksen minimoimisesta. Vaikka kuinka kehut tuntevasi moottorin tuottamat momentit, niin pidän tuota vain paskapuheena. Uskon vakaasti, että jos istuisit kyydissäni ja yrittäisit tehomittaria näkemättä kertoa, rullataanko vai tuottaako moottori negatiivista tai positiivista momenttia, niin itsekehusi paljastuisi katteettomaksi hyvin pian. Ero vapaasti rullaavan ja hieman vedolla tai generoilla olevan moottorin välillä on todella vaikea havaita. Samoin hankala on havaita sekin, jos moottori alkaa hieman jarruttamaan, jos nopeus meinaa nousta alamäessä.

    Minä en pysty omassa plugarissa toteamaan, paljonko menisi sähköä sadalla kilometrillä, kun en pysty ajamaan yhteen putkeen sähköllä niin pitkää matkaa. Pitäisi puhua kulutuksesta per kilometri eikä sekään vielä ole luotettavasti todellinen keskikulutus.

    Mitenkähän tämä edes liittyy rattimieshölinääsi? Samoin tuo 100 kilometrin alamäkeen ajaminen on jotain sellaista, mikä tosiaan on puhtaasti vain pääsi sisällä oleva tapahtuma, eikä sillä ole mitään yhteyttä kenenkään muun kirjoiuksiin. Olen ajanut esimerkiksi tuhat kilometriä pelkällä sähköllä. Tuskinpa silloin kulutusmittarin näyttämän tarkkuus enää matkan lyhyydestä jää kiinni. Muutenkin tuo sähkön kulutuksen mittaus tuntuu tarkalta ja uskon mittarin näyttävän tarkasti lyhyilläkin matkoilla.

    Onko nilkoillasi nyt hyvä olla?

    Jos koet, että sinun on hyvä seurata mittareita koko ajan, niin ok. Se ei ole kuitenkaan liikenneturvallisuuden kannalta hyvä. Mieluummin kannattaa seurata liikennetapahtumia kuin mittaristoa,

    Kirjoitat tuollaista sen jälkeen, kun olen nimenomaan kritisoinut tuota kaasupolkimen kaksitoimisuuden vaatimaa huomiota. Olen myös kehunut sitä, että kun regenrointia ei säädetä kaasupolkimella, niin voi vain nostaa kaasun rennosti ylös. Näiden viestien jälkeen kirjotat tuollaista. Etkö ymmärrä yhtään mitä luet vai eikö sulla ole vain mitään yhtään järkevää sanottavaa?

    En minäkään oleta, että tunnistaisin tarkasti mittariin katsomatta, onko tehomittarin viisari lataus- vai purkauspuolella, mutta ei sillä ole mitään merkitystäkään. Silloin, kun sitä ei perstuntumalta huomaa, ollaan niin lähellä nollakulutusta, että aikuisten oikeasti sillä ei ole merkitystä.

    Mitä jos tulisit opettamaan taloudellista ajamista vasta sitten, kun pääset edes lähelle omaa kulutustani?

    Näissä keskusteluissa asia karkaa todella usein. Varmaan ao. keskustelijat ovat insinöörejä, jotka ovat kadottaneet todellisuuden tajun kokonaisuudesta ja käpertyvät tutkimaan jotain merkityksetöntä nilkkakikkaa. Minusta se menee triviaalin hullunkurisuuden puolelle.

    Ja aina löytyy jostain joku, joka osaa kertoa, että vain hänelle itselleen tärkeä asiat ovat oikeasti tärkeitä. Sehän tunnetusti osoittaa kyseisen suuren ajattelijan tajunnan olevan hyvin kehittynyt...

    Olisit ennemminkin vain tyytyväinen, jos jotakin muuta kiinnostaa säästää luonnonvaroja, niin niitä jää sinulle enemmän tuhlattavaksi. Ilman tuota kaasupolkimen kaksitoimisuutta, ajaminen on minulle miellyttävämpää, koska nilkka saa olla rentona ja sen hidastuksen säätäminen vain on paljon helpompaa/tarkempaa jarrupolkimella. Etuna on myös auton tasaisempi eteneminen (nykimättömyys). Tämän lisäksi säästyy vielä sähköä. Kerrotko yhdenkin hyvän perusteen sille, miksi näistä eduista kannattaisi tietoisesti ja tarkoituksella tinkiä? Miksi tinkiä kun mistään, jos tuolla tinkimisellä ei saavuta mitään etua?

    Minä nyt satuin kommentoimaan nilkkaproblematiikkaa sen arvoisella tasolla.

    Sinä kun taidat olla oikein insinööri, niin osaatko sanoa regeneroinnista sellaisen asian, että kumpi on parempi pitkä hidastusramppi kevyellä regenillä vai lyhyt hidastusramppi tehokkaalla regenillä? Jos asiasta jättää nilkkagaten huomioimatta. Regen ottaa talteen vapautuvaa liike-energiaa ja periaatteessa sama määrä liike-energiaa on otettavissa talteen olipa ramppi hidas valutteleva tai nopeampi. Tietenkään ramppi ei saa olla niin jyrkkä, että menee yli regenin mahdollisuuksien eli hidastuksen pitää onnistua ilman fyysisten pyörän jarrujen käyttöä.

    Insinöörinä varmaan ymmärrät tämän paremmin, mutta kummassakin tapauksessa korkeampi lähtönopeus pienenee alempaan loppunopeuteen ja tuossa välissä auton massa luovuttaa siihen varastoitua liike-energiaa ulos.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit