TM:n uutislähetyksessä päätoimittaja kertoo TM:n autotoimituksen testaavan 5:ttä pientä katumaasturia seuraavat 3 viikkoa. Tämän ajan lehden toimittajat ovat kiinni tuossa projektissa. Älkööt heitä häirittäkö. Väärin arvattu. Testiä ei tehdä ajamalla pitkin Eurooppaa 10 000 km vaan pyörimällä toimituksen kahvinkeittimen näköyhteydellä. Testi julkaistaan ennen seuraavaa talviautovertailua. Jukoliste, nyt ymmärrän miksi autojutut ovat katoavaa kansanperinettä TM:n sivuilla. Taas ylitieteellinen vertailu senttimetreistä ja litran tuhannesosista. Tuolla määrällä toimittajia ja työaikaa saksalainen kollega suunnittelisi jo kokonaisen uuden auton. Turha ihmetellä katuremonttien ja ydinvoimaloiden valmistusaikatauluja Suomessa. Tämä täytyy olla geneettistä vatulointia. On maamme köyhä ja siksi jää. Mot.
”Maailman hitain autotesti”, Naurattaa, no ainakin ennätys sekin.
Tuo Olkiluodon historia kyllä kertoi käsittääkseni suomalaisten tarkkuudesta ja ranskalaisten historiasta. Pidetään rinta rottingilla, voitimme tekniikan alueen tarkkuudessa ja tehokkuudessa myös jo 80-luvun lopulla saksalaiset, siis menikin toisinpäin. Me voitimme.
En tiedä mitä TM toimituksessa nyt tehdään, mutta kokemukseni mukaan he tekevät asiat hyvin.
Tai sitten nauttivat liikaa kahvitauolla sars-cov-2 banaaneja, tiedä nyt kaikkea lukijana.
Odotetaan?
TM on autojuttujen puolesta ihan hyvä lehti yhä mielestäni. Haluaisin toki enemmän ja useammin autoiluun liittyviä vertailuja ja muita vaikka huoltamiseen ja korjaamiseen liittyviä oheisjuttuja-/vertailuja. 60tkm käyttötestit purkamisineen ovat erittäin hyvä lisä.
En tiedä onko Tuulilasi nykyään mistään kotoisin, mutta lopetin sen jo vuosia sitten tarpeettomana, kun "testeistä" ei tiennyt, että onko autoa ajettu ollenkaan, vai onko jutut kopipeistattu promokuvineen maahantuojan esitteestä. Lisäksi vaikka toimittajilla on varmasti ollut kivaa etelän lämmössä työmatkalla, niin itseä ei kiinnostanut pätkääkään 10 sivun "unelmakoeajot" ferrarista, lambosta tms. Autourheilua varten on myös vaikka VM, eli 10 sivun jutut formuloista, rallista, le Mansista tms nyt ei vaan itseä napannut.
Autobild on laajoinen juttuineen sen sijaan mielestäni myös ihan hyvä autolehti.
TM:n autojutut ovat aivan hyviä lukuunottamaatta noita vasemmalla kädellä tehtyjä sähkeuutisten omaisia uutuusesittelyjä. Mutta koska päätoimittaja ei halua antaa enempää tilaa autojutuille tähän on tyytyminen. Kestotesteissä ollaan ajauduttu todella harhaan. Pari autoa kerrallaan testissä ja nyt jo toinen Kia peräkkäin. Joitain automerkkejä ei kestotestata taas ollenkaan. Premiumautoja ei myöskään kestotestata ellei Volvolta ole juuri tullut jotain mallia jolla toimittajat haluaisivat ajella. En tiedä miten nämä kestotestiautot rahoitetaan, mutta ei tuo voi kyllä olla rahastakaan kiinni. Ehkä toimittajat eivät edes itse halua ajella (premium)kestotestiautoilla autoedun verotussyistä. Jos toimittaja on valinnut autotoimittajan uran luulisi olevan kiinnostusta myös paremman luokan autoihin.
Ei Tuulilasi noin huono lehti ole kun kuvasit. Eniten siinä arvostan toimittajien intohimoista suhdetta autoihin ja autoiluun. Silloin myös Ferrarit ja Lambot kuuluvat lehden sivuille. TM:n toimittajat turhan insinööriasenteisia ja kliinisiä senttien viilaajia. Fiiliksillä kuitenkin moni autonsa valitsee. Monesti olen toivonut TM:n ja Tuulilasin yhdistymistä yhdeksi kansainvälisen tason autolehdeksi. Ei tarvisi silloin heittää puolta tiedeaviisia suoraan roskiin.
Autobild olisi saksalaisversiona hyvä lehti. Suomalaislehdykkänä varjo vain. Hyvää on saksalaisperäiset kirjoitukset, usein aiheista joita ei Suomen lehdissä koskaan käsitellä, tuoreet saksalaiset vertailutestit ja niissä monipuolisempi autovalikoima. Pohjasakkaa on toimittaja Peltosen ”koeajot” joissa Kiat ja Nissanit keräävät aina viisi tähteä eikä autoista löydy mitään moitittavaa. Tärkein auton ominaisuus Peltoselle tuntuu olevan auton viihdelaitteiden valmistaja ja niiden volyymi. Epäilen ajaako tomittaja autoilla olleenkaan, tuskin muualle kuin töistä kotiin. Tällä ammattitaidolla ja täydellisen tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella jaellaan sitten Bemareille tai Mersuille kolme tähteä kun oli niin kallis ja ahdas takapenkki ämpärimuoviseen verkkoautokauppa-autoon verrattuna.