Muuttunut Tekniikan Maailma

51 kommenttia
2»
  • Minä lopetin jo rakennusmaailma-lehden tilauksen. Ne pensseli ym. -testit ei oikein jaksa kiinnostaa. TM-lehti näyttäisi myös muuttuneen asiasisällöltään vaatimattomampaan suuntaan. Ja lehti on nykyään nopeasti selattu ja luettu se mikä kiinnostaa. Joten taitaa mullakin loppua TM tilaus, vaikka lehti on tullut vuodesta 1986 lähtien.

      
  • @Lukija799082 kirjoitti:

    Sinänsä kommenttini ei liittynyt Lukijan kommenttiin vaan siihen, että nämä uudet TM:n nettisivut ovat puhdasta p*skaa. Sivusto heittää pihalle täysin satunnaisesti kun vaihdat sivua. Mikään virallinen valitusreitti ei ole toiminut koska kukaan ei vastaa ja sama sonta jatkuu. Mitään vikoja ei koskaan korjata eikä kukaan reagoi.

    Tähän ketjuun ei voinut kirjoittaa kommenttia Safari-selaimella (sitä käyttävät Mac-koneiden ystävät, joita voisi kuvitella olevan osan toimituksesta --- tämä siis oletus juttujen usein perusteettomien Mac-hehkutusten takia) muuten kuin vastaamalla johonkin ennen tehtyyn viestiin.

    Käyn kirjastossa ainakin kaksi kertaa viikossa ja siellä on mahdollisuus selata TM paperilahtenä ja myös diginä.

    Minulle tämä yleistekninen linja on aivan ok, mutta koska nämä uudet sivut ovat aitoa häränsontaa, niin tämä vuosi on viimeinen vuosi, jolloin maksan tilauksesta. Printtilehden ulkoasu on jo nyt huonon muotilehden tasoa. Sellaisesta en maksa jatkossa.

    Jatkossa jos en pääse kirjastosta käsiksi vanhoihin juttuihin, niin jääköön tämäkin julkaisu arkistojen aarteeksi.

      
  • Todellakin tekniikan maailma on muuttunut.

    Lehden sivumäärä on vuosien varrella laskenut.
    Kuten tässä keskustelussa aiemmin todettiin, lehti on muuttunut huomattavasti tieteen kuvalehden suuntaa.
    Uskoisin että valtaosa tilaajista ei ole kiinnostunut kovinkaan paljon tiede jutuista.
    Keskustelupalstan Tiede osioon (Yleinen tiedekeskustelu, Avaruus, Ilmastonmuutos) ei kukaan ole kirjoittanut yhtään viestiä koskaan!
    Autot osiossa on yli 160000 viestiä.
    Mielestäni tämä kertoo paljon siitä mikä lukijoita oikeasti kiinnostaa.

    Minua ei kyseinen muutos ole miellyttänyt, ja koen että että ainskaan kestotilaaja ei saa rahoilleen riittävästi vastinetta.
    Uudet tilaajat saavat lehden vuosikerran yli 80e halvemmalla kuin lehden kestotilaaja.
    Oma kestotilaukseni on jatkunut yhtäjaksoisesti -70 luvun lopulta tähän päivään.
    Lehden muuttuneen linjan vuoksi peruin tänään tuon vuosikymmeniä jatkuneen kestotilauksen :(

      1
  • Tilaa karenssiajanjälkeen uudestaan.
    23 nro 109 €, säästä 49% + 3 ylimääräistä kuukautta Tekniikan Maailma -lehteä.

      
  • Karenssiajoista en ole koskaan välittänyt. Olen tilauksen lopettanut ja jatkanut halvimmalla tarjouksella. Ei ole vielä tullut ilmoitusta että: Teitillä kun on tuota karenssiaikaa.............
    Sama juttu erään toisen tämän alan lehden kanssa.

    On tullut joskus mietittyä että maksaako joku ihan jatkuvasti tästä lehdestä yli tuplahintaa.

    Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä että paperilehden taso on laskenut, selaan sen nykyään kerralla läpi kun ennen LUKEMISTA riitti pariksikin päiväksi.

    Nettipuolen kanssa ei ole ollut ongelmia niinkuin täällä monella, kuulemma, niin että katsotaan ja jatketaan.

      
  • Irtisanottua 50% tarjouskestotilausta ei heti voi jatkaa välittömästi uudella 50% tarjouskestotilauksella samalla nimellä.
    Ei tietenkään määräaikaisessa tilauksessa ole karenssia. 23 nro 149 € säästä 30% vuoden määräaikaistilaus.

      
  • Juuri tuli ilmoitus omppukaupasta kahden autolehden vuositilauksen uusinnasta. Yksi maksaa 20 ja toinen 33 euroa. Molemmissa on mielenkiintoista sisältöä enemmän kuin eräässä kotimaisessa tekniikan julkaisussa ja nuo ulkomaiset lehdet myös ilmestyvät kahden viikon välein. Näistä ei myöskään tarvitse vastaanottaa paperiroskaa, toisin kuin tuon erään kotimaisen vaihtoehdon lähettämä tarjous olisi vaatinut. Pieni vinkki noiden tarjousten laatijoille - en kaipaa heikkolaatuisia veitsiä tai paperiroskaa, mutta digilehden hinnan pitäisi olla edes jossakin suhteessa kilpailukykyinen.

      
  • Minulla on satasella 23 numeroa / 12 kk tm digilehtikestotilaus, ruksasin jo valmiiksi tilauksen loppuvaksi laskutuskauden viimeiseen numeroon.

      
  • Harmi, ettei tähän palautekenttään voi jättää kuvia.
    Olisin liittänyt tähän kuvakaappauksen sivuista 8-9 uusimmasta numerosta 06/2020.

    Taiteellista? Erittäin.
    Infosisältö? Poliittisen vihertävä.
    Karkoittaa vanhat lukijat? Takuuvarmasti.
    Täytetään sata sivua/lehdykkä? Pakko.

      
  • Selasin vuoden -94 lehteä, kun etsin erästä vanhaa artikkelia. Täytyy sanoa, että lehden yleisilme oli paljon miellyttävämpi ja houkutteli lukemaan. Nykyään sivujen ilme on rauhaton, paljon erilaisia laatikoita, erilaista fonttia yms. sekavaa. Sisällysluettelokin on hajotettu ihmeellisellä tavalla. Sama ongelma on näillä nettisivuilla.

    Nykyaikaisuuteen ei aina kannata pyrkiä.

      2
  • Minun pääasiallinen tilauksen syy on historialehdet, ja olen tyytyväinen kun ne on alkuperäisessä asussa.

      
  • Kun sisällön tarkoitus on olla asiallista, sitä tukeva tietty vanhanaikainen rauhallisuus voisi olla valtti markkinoilla. Vappukarnevaalit on sitten erikseen.

      
  • Joo aika kurjia ovat molemmat sekä digi- että näköislehti. Digilehdessä sivun (artikkelin) vaihdossa on viivettä ja ruudulle sopii olemattoman vähän tavaraa. Melko triviaalinkin jutun vuosksi saa vierittää ruutua paljon. Sitten silmille hyppiikin jotain jobbarin takapihan tötteröiden myynti-ilmoja. Tuntuu, kuin surffaisi netissä jotain perussotkua ja kunnollisen julkaisun tuntuma puuttuu täysin. Välillä kuva ottaa ruudun haltuun vastoin tahtoani ja vailla mitään käyttöä, eikä kuvan sulkemismerkkiä ole näytöllä. Näköislehdessä taasen fontti on sumea ja selainpohjaisuus syö tässäkin mobiililaitteen arvokasta ruutupinta-alaa.

      1
  • En tiedä mitä tarkoitatte, ihan sama, historianlehdet on kuvattu arkiston lehdistä ja kuvalaatu on hyvä, aidosti historiallinen.

      
  • Minua ihmetyttää painettuun lehteen tungettu nettiartikkelien mainostus - siellä on lyhyitä otsikko- tai ingressitason oksennuksia jotka kehotetaan lukemaan sitten netistä. Miten on 10 tai 20 vuoden päästä - vieläkö jutut löytyvät? Painettu sana pysyy muuttumattomana mutta digitekniikka ei ole ikuista - itse luen saunalukemistona 80 -luvun Tekniikan Maailmoja jotka toimivat itsenäisinä kokonaisuuksina ja soisin tämän mielelläni omalle jälkikasvulleni 30 vuoden päästä.

    Typeryyden huipentuma on täyttää sivuja näillä "Tutkijalta" -palstan tyyppisillä hetkessä elävillä mainoksilla.

      1
  • Toimituksen kommentti

    @Tilaaja5 kirjoitti:
    Minua ihmetyttää painettuun lehteen tungettu nettiartikkelien mainostus - siellä on lyhyitä otsikko- tai ingressitason oksennuksia jotka kehotetaan lukemaan sitten netistä. Miten on 10 tai 20 vuoden päästä - vieläkö jutut löytyvät? Painettu sana pysyy muuttumattomana mutta digitekniikka ei ole ikuista - itse luen saunalukemistona 80 -luvun Tekniikan Maailmoja jotka toimivat itsenäisinä kokonaisuuksina ja soisin tämän mielelläni omalle jälkikasvulleni 30 vuoden päästä.

    Typeryyden huipentuma on täyttää sivuja näillä "Tutkijalta" -palstan tyyppisillä hetkessä elävillä mainoksilla.

    Hei, hyvä kysymys. Internetin linkeillä on tunnetusti paha tapa mennä rikki ajan kuluessa. Jos yrittää etsiä aika monen lehden vanhoja urleja, ne ovat varmasti rikki. Yritämme huolehtia siitä, että ratkaisumme kestävät aikaa. Ja toki luotamme siihen, että jokin tulevaisuuden hakutekniikka joka tapauksessa löytää jutut helposti. Olet kyllä hyvän pointin äärellä, tässä pitää olla tarkkana.

    T Sami Rainisto

      
  • Hei, hyvä kysymys. Internetin linkeillä on tunnetusti paha tapa mennä rikki ajan kuluessa. Jos yrittää etsiä aika monen lehden vanhoja urleja, ne ovat varmasti rikki. Yritämme huolehtia siitä, että ratkaisumme kestävät aikaa. Ja toki luotamme siihen, että jokin tulevaisuuden hakutekniikka joka tapauksessa löytää jutut helposti. Olet kyllä hyvän pointin äärellä, tässä pitää olla tarkkana.

    T Sami Rainisto

    Kiitos asiallisesta vastauksesta!
    Lopetin tilaukseni vuosia sitten TM:n lehden sisällön ollessa syöksykierteessä ja tämän nettisivu-uudistuksen syötyä vähänkin käytettävyyden verkkopalvelusta - silloin toimitus ei vaivautunut norsunluutornistaan osallistumaan keskusteluun lainkaan eikä virheitä myönnetty.

    Sittemmin on linja näyttänyt muuttuneen niin lehden sisällön kuin toimintatapojenkin suhteen - ja suunta on selvästi ylöspäin.

    Erittäinkin kannatettavaa tämä!

      
  • muokattu 02.10.2021 11:31

    @Aku6 kirjoitti:

    @Matti455 kirjoitti:
    Hei
    Olen ollut tilaajana lähes 50 vuotta. Nyt kun luen lehteä alkuperäinen idea ja jutut ovat muuttuneet ja aiheista puolet olevat kuin hammaslääkärin vastaanotolla olevasta Tieteen maailmasta jota kukaan ei tilaa kotiin.
    Ennen lehti oli kiinnostava autokoeajoista ja uusien tuotteiden esittelyistä ja testeistä.
    Nykyään kun luen lehden puolet on potaskaa.
    Lopetan tilaukseni ja siirryn saksalaisiin ja ruotsalaisiin lehtiin.
    Entinen tilaaja
    Ps. Sama juttu Venelehti ja Kippari, samat jutut eri numeroissa

    Itsellä lukuhistoriaa takana yli 40 vuotta ja tilaajana ollut n. 20 vuotta mutta nyt peruin >tilaukseni ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Lehti muistuttaa tieteen Kuvalehteä enemmän kuin >autolehteä. Olen huomannutkin että toisinaan lehtiä jäi jopa lukematta kun uusi jo ilmestyi. >Valitettavasti lehti ei ole enää tarpeeksi kiinnostava.

    Aivan samanlaiset ajatukset ovat täälläkin. Lehti on parin viime vuoden aikana muuttunut niin paljon Tieteen Kuvalehden ja Kotilääkärin suuntaan, että olen alkanut pohtia tilauksen päättämistä. On turhauttavaa huomata kerta toisensa jälkeen lehden saapuessa, kuinka niukkaa oikeasti kiinnostava sisältö on. En koe enää saavani riittävästi vastinetta lehden hinnalle.

    P.S. Kokeilin monen kommentoimaa TM:n nettisivujen hakutoimintoa etsiessäni tietoa eräästä suositusta 80-luvun automallista. Hakutuloksia tuli sivukaupalla, eikä niistä pystynyt mitenkään erottamaan, mitkä viittasivat oikeisiin artikkeleihin ja mitkä taas esim. aikoinaan lehdessä julkaistuihin autohinnastojen riveihin...

      1
  • muokattu 03.10.2021 19:37

    @Lukija84916 kirjoitti:
    Aivan samanlaiset ajatukset ovat täälläkin. Lehti on parin viime vuoden aikana muuttunut niin paljon Tieteen Kuvalehden ja Kotilääkärin suuntaan, että olen alkanut pohtia tilauksen päättämistä. On turhauttavaa huomata kerta toisensa jälkeen lehden saapuessa, kuinka niukkaa oikeasti kiinnostava sisältö on. En koe enää saavani riittävästi vastinetta lehden hinnalle.

    Tämä on kyllä valitettavan totta. Juuri kun olin täällä ilakoinut että suunta näyttää hyvältä, tuli jyrkkä lasku todellisuuteen - sisällöntuotanto on ulkoistettu erilaisille myynninedistäjille jotka kirjoittavat "kokeita" tuotteista samalla kun tuottavat mainosvideoita samoista vehkeistä niiden maahantuojiille, ja uutiset ovat kiireessä käännettyjä lainauksia ulkomaisilta sivustoilta ilman minkäänlaista kritiikkiä tai asiantuntemusta. Pahimmatkaan aivopierut eivät soita hälytyskelloja vaan lainataan sellaisinaan klikkauksia hakemaan ensin sivustolle ja myöhemmin lehden sivuille.

    Ja lehden sivuja - jotka ovat määrällisesti harvenevat kuin lukijan hiukset - täytetään mainosten ja näiden artikkeleiksi verhottujen mainosten lisäksi nettisisältöön viittaavilla otsikoilla.

    Varsinainen tutkiva journalismi on jäänyt valitettavan ohueksi, ja tänäänkin saunassa mukanani oli tuoreen TM:n lisäksi numero vuodelta 1987 - uusin lehdykkä jäi auttamatta kakkoseksi vanhalle numerolle, eikä ole nähtävissä että sitä jaksaisi edes läpi ihan lähihetkinä lukea.

    Kerrassaan harmillinen tilanne tämä.

    P.S. Kokeilin monen kommentoimaa TM:n nettisivujen hakutoimintoa etsiessäni tietoa eräästä suositusta 80-luvun automallista. Hakutuloksia tuli sivukaupalla, eikä niistä pystynyt mitenkään erottamaan, mitkä viittasivat oikeisiin artikkeleihin ja mitkä taas esim. aikoinaan lehdessä julkaistuihin autohinnastojen riveihin...

    Yritä näköislehden puolelta - avaa jokin näköislehti ja syötä teksti siellä olevaan hakukenttään - se tuntui toimivan paljon paremmin kuin tämä varsinainen sivuston puolella oleva vuodesta 2014 jatkuvasti kehitetty hakutoiminto.

    Onni onnettomuudessa on ettei esimerkiksi Google ole käyttänyt samoja kehittäjiä oman hakukoneensa kanssa kuin Tekniikan Maailma - oltaisi aika kaukana nykypäivästä jos tällainen onnettomuus toimisi muidenkin palveluiden hakumoottorina.

      3
  • Uusin näköislehti 18/2021:
    Sivumäärä vakiintunut 100.

    Sivut 62-83 on täytetty pääsääntöisesti aukeamankokoisilla kuvilla, joiden lomassa vähänlaisesti tekstiä.
    Alkon laadunvalvonnasta kertova reportaasi oli viiden ! sivun mittainen. Teksti olisi mahtunut yhdelle sivulle.

    Ulkoasu on edelleen ihan sekava. Näyttäkää minulle lukija, jonka mielestä esim. sivut 34-35 ovat selkeän informatiiviset.

    Sisältö myös alennustilassa. Jostain "biomassan symbioosi-geenitekniikan" tutkimuksesta väännetään usean sivun juttu, joka kiinnosta marginaalia. Hyvä TM-toimitus: Palatkaa oikeasti alkulähteelle. Ottakaa mikä tahansa numero luettavaksi vuosilta 1985-2010, niin ehkä ymmärrätte, mitä tarkoitan.

    Hampaita kiristellen, ja oikeastaan ainoastaan digiarkiston takia maksoin viime kuussa jälleen suolaiset yli 170 euroa kestotilaajan digi-lehdestä. Aidosti harmittaa.

      1
  • Minulle tuli tänään viimeinen painettu ja lehti, digiversiota ( mitä pääasiassa luen arkisto ) jatkuu pari viikkoa, uudesta digi tilauksesta en satasta paljon enempää maksa, kiinnostavat vertailutulokset voi vilkaista kaupan lehtihyllystä.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit