Kasettinauhatesti

1 kommentti

TM 8/20 numerossa keskusteltiin mm. kasettinauhoista. Voin kertoa, että kommentoitu nauha ATR Prochrome 60 ei ole todellakaan ostamisen arvoinen. En tiedä onko TM:n testissä ollut kappale vielä vanhaa BASF-merkin valmistamaa nauhaa, jota on kehuttu laajasti. Tämän siivittämänä itsekin ostin kyseistä nauhaa 10 kpl. Pettymys oli raju, koska nauha oli aivan sutta ja sekundaa. Nauhaa ei pystynyt säätämään millään säädöillä kelvolliseksi, joten lopputulos oli, että korkeat äänet olivat täydellisesti kateissa. Itselläni oli vertailunauhoina TDK SA ja Fujin krominauhat. Maailmalta onkin kuulunut, että kyseinen erä ei ole enää Basfin valmistamaa, vaan vanhaa TDK:n varastoa, joka on ollut pettymys. Itse ostin kyseisen erän Thomannilta ja sivuilla luki aivan oikein nauhan alkuperä. Nauhurini on Tanbergin viimeisiä huippumalleja 3014, joten kyse ei todellakaan ole laitteen kehnoudesta.

Pekka Soila

  
  • Toimituksen kommentti

    @Lukija12661 kirjoitti:
    TM 8/20 numerossa keskusteltiin mm. kasettinauhoista. Voin kertoa, että kommentoitu nauha ATR Prochrome 60 ei ole todellakaan ostamisen arvoinen. En tiedä onko TM:n testissä ollut kappale vielä vanhaa BASF-merkin valmistamaa nauhaa, jota on kehuttu laajasti. Tämän siivittämänä itsekin ostin kyseistä nauhaa 10 kpl. Pettymys oli raju, koska nauha oli aivan sutta ja sekundaa. Nauhaa ei pystynyt säätämään millään säädöillä kelvolliseksi, joten lopputulos oli, että korkeat äänet olivat täydellisesti kateissa. Itselläni oli vertailunauhoina TDK SA ja Fujin krominauhat. Maailmalta onkin kuulunut, että kyseinen erä ei ole enää Basfin valmistamaa, vaan vanhaa TDK:n varastoa, joka on ollut pettymys. Itse ostin kyseisen erän Thomannilta ja sivuilla luki aivan oikein nauhan alkuperä. Nauhurini on Tanbergin viimeisiä huippumalleja 3014, joten kyse ei todellakaan ole laitteen kehnoudesta.

    Pekka Soila

    Kiitos havainnoista!

    Testissä käytetyt ATR ProChromet hankittiin helmikuun 2020 loppupuolella Saksasta. Kasetit sisältävät mahdollisesti mainitsemaanne TDK:n nauhaa, mutta mitään varmuutta asiasta ei ole. Teac W-1200 saatiin säädettyä nauhalle hyvin, ja lopputulos oli parempi kuin testissä käytetyllä normaalinauhalla. Ääni oli kirkas, vakaa ja dekin asettamissa rajoissa värittymätön. ATR:n krominauha toimi asiallisesti myös 1980-luvun lopun Akai GX-52 -dekissä.

    Vertasin ProChromea omasta mielenkiinnosta myös vanhaan, oletettavasti vuosituhannen vaihteen, lähes käyttämättömään TDK-SA -nauhaan. Biaksen eli esimagnetoinnin osalta nauhat olivat lähellä toisiaan: SA vaati hieman ProChromea pienemmän biaksen. SA:n kohina oli ProChromea pienempi.

    ProChromen herkkyys oli selvästi SA:ta pienempi eli ATR vaatii suuremman magneettivuon äänityksessä samaan toistotasoon kuin SA. Jos äänityksessä ei käytetä Dolby- kohinanvaimentimia, ei tällä seikalla ole juuri muuta merkitystä kuin mahdollisesti pieni toistotaso ja asteen suurentunut kohina. Dolby B ja C ovat kuitenkin arkoja pienillekin äänityksessä tapahtuville tasomuutoksille. Mikäli nauhan herkkyys on tavanomaista pienempi, eikä dekkiä ole säädetty ottamaan tätä huomioon, niin lopputulos on tumma, vaikka bias-säätö olisi kohdillaan.

    Tandberg 3014 on sikäli suhteellisen harvinainen nauhuri, että esimagnetoinnin lisäksi myös äänityksen magneettivuohon vaikuttavan virran ("Record Current") voi säätää laitteen etupaneelista ja näin kompensoida nauhan herkkyydestä johtuvat tasomuutokset. Koska 3014:ssä on äänitysvirran säätöön soveltuva 315 hertsin testigeneraattori, kannatta virta ehdottomasti säätää generaattorin ja tasomittarien avulla käytettävälle nauhalle sopivaksi. Kuten edellä todettua, tämä on tumman äänen välttämiseksi tärkeää Dolbya käytettäessä, varsinkin jos kyseessä on tavanomaista epäherkempi nauha, kuten ATR ProChrome.

    Toivottavasti edellä kerrottu auttaa teitä saamaan paremman äänitystuloksen ProChromella.

    Ystävällisin terveisin
    Risto Niska

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit