Taloudellisuusajo - uhka turvallisuudelle?

280 kommenttia
1356710
  • Hopö höpö Kumppani, et ole nyt kartalla keskustelun juonessa.

      
  • Taloudellisesta ajotavasta puheenollen, täytyy olla aika timpuri että pääsee liikenteenrytmissä 1,8-2 L koneella 3,8 L/100 km kulutukseen, itselataava hybridi tekee sen acckin päällä auton oman tietokoneen ohjaamana.

      
  • muokattu 28.04.2020 10:22

    @_Quu kirjoitti:

    Höpö höpö Kumppani, et ole nyt kartalla keskustelun juonessa.

    Sinä yrität vääntää tästä jotakin: taloudelliset (pihtaavat) kuskit saa aikaiseksi haitariliikkeen jonoon.

    Minusta sinä et ole kartalla siitä, mistä kaikesta voisi olla kyse tuollaisessa haitariliikkeessä pitkissä jonoissa ajettaessa. Heität vain typerän kuuloisia johtopäätöksiä (liittyy taloudellisuusajoon mm), ilman sen kummemmilla perusteilla.

    Jos sinun osuuttasi haitarissa muistuttelee, niin sitäkö yrität väistää...

      
  • muokattu 28.04.2020 10:34

    @_Quu kirjoitti:
    Taloudellisesta ajotavasta puheenollen, täytyy olla aika timpuri että pääsee liikenteenrytmissä 1,8-2 L koneella 3,8 L/100 km kulutukseen, itselataava hybridi tekee sen acckin päällä auton oman tietokoneen ohjaamana.

    Niin täytyy ja noita juttuja kolmosella alkavista kulutuksista aina välillä kuulee. TM mittasi Corolla hybridille 4,7 l/100 km keskinopeudella 77 km/h, joten kun tuo mielestäni vastaa tavanomaista maantieajoa (60)/80/100 km/h rajoituksilla, litran pienempi kulutus jopa tuon tyyppisellä autolla vaatii melkoista timpuria rattiin. Tai sitten optimistista ajotietokonetta.

    Itse pääsen dieselillä samaan mihin TM bensahybridillä. Valtaosa ajasta adaptiivinen vakkari on päällä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Jos sinun osuuttasi haitarissa muistuttelee, niin sitäkö yrität väistää...

    Ai laitoit minut käkikuskiksi, no kyllä acc pitää nopeuden pienemmässä toleranssissa kuin manuaalisesti ajamalla mittaria vahtien viitsisin keskittyä.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    jopa tuon tyyppisellä autolla vaatii melkoista timpuria rattiin. Tai sitten optimistista ajotietokonetta.

    Sen verran pitää olla timpurintaitoa että osaa rattisäätimistä laittaa oikean nopeuden.
    Minulla on jo toinen optiminen ajotietokone, kun olen kahdella autolla ajanut talvirajoituksissa alle 4 l kulutuksia.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Taloudellisesta ajotavasta puheenollen, täytyy olla aika timpuri että pääsee liikenteenrytmissä 1,8-2 L koneella 3,8 L/100 km kulutukseen, itselataava hybridi tekee sen acckin päällä auton oman tietokoneen ohjaamana.

    Moottorin iskutilavuus, varsinkin eri työkierrolla toimivia moottoreita vertailtaessa, on kaikkein huonoin mittari valita verrokkeja. Corollalta meni TM:n mitrauksessa 12,1 sekuntia sataseen kiihdyttämisessä - sähköapujen kanssa. Litraiselle Golfille TM mitrasi 10,5 sekuntia.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Moottorin iskutilavuus, varsinkin eri työkierrolla toimivia moottoreita vertailtaessa, on kaikkein huonoin mittari valita verrokkeja. Corollalta meni TM:n mitrauksessa 12,1 sekuntia sataseen kiihdyttämisessä - sähköapujen kanssa. Litraiselle Golfille TM mitrasi 10,5 sekuntia.

    Automiehenä oletan tietotaitosi oleva sillä tasolla että ymmärrät ettei päästöjenalentamiseen pyrkivän hybridin lähtökohtana ole kiihtyvyyskisat.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Moottorin iskutilavuus, varsinkin eri työkierrolla toimivia moottoreita vertailtaessa, on kaikkein huonoin mittari valita verrokkeja. Corollalta meni TM:n mitrauksessa 12,1 sekuntia sataseen kiihdyttämisessä - sähköapujen kanssa. Litraiselle Golfille TM mitrasi 10,5 sekuntia.

    Automiehenä oletan tietotaitosi oleva sillä tasolla että ymmärrät ettei päästöjenalentamiseen pyrkivän hybridin lähtökohtana ole kiihtyvyyskisat.

    Oletin, että ymmärtäisit lukemaasi sen verran, etten ole missään vaiheessa tuollaista väittänytkään. Olin näköjään väärässä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Oletin, että ymmärtäisit lukemaasi sen verran, etten ole missään vaiheessa tuollaista väittänytkään. Olin näköjään väärässä.

    Minä luin:

    Corollalta meni TM:n mitrauksessa 12,1 sekuntia sataseen kiihdyttämisessä - sähköapujen kanssa. Litraiselle Golfille TM mitrasi 10,5 sekuntia.

    Miten tuo pitäisi lukea?
    Minä vastasin, päästöjenalentamiseen pyrkivän hybridin lähtökohtana ole kiihtyvyyskisat.

      
  • muokattu 28.04.2020 14:52

    @_Quu kirjoitti:

    Ai laitoit minut käkikuskiksi

    Mitäköhän se tarkoittaisi?

    kyllä acc pitää nopeuden pienemmässä toleranssissa kuin manuaalisesti ajamalla mittaria vahtien viitsisin keskittyä

    Se asia on jonossa kyllä sinun takanasi ajavan pääteltävissä olevaa. Siellä oleva auto on usein mukana tuossa haitariliikkeessä, joten hän reagoi siihen miten näkee sinun ajosi. Saattaa tietysti olla sellainenkin kuski, joka pitää etäisyyttä niin, ettei itse ainakaan pahenna heijaamista, vaan lieventää. Yleisesti ottaen voit varmaan olla samaa mieltä siitä, että tuo haitariliike tuntuu sitä voimakkaammalta, mitä lyhyemmät välit autoilla on toisiinsa jonottaessaan.

    Edelleenkin sinulta ei ole näkynyt vastausta sille, miksi oletat keulilla ajava olevan taloudellisuuskuski, tai ainakin sellainen ettei osaa ajaa tasaisesti ja olisi kaiken pahan alku ja juuri. Koska kumpikaan ei oletuksena pidä paikkansa. Haitariliike voi syntyä takana tulevan massan aiheuttamana yhtä lailla, vai mitä?

      
  • muokattu 28.04.2020 15:11

    @Kumppani kirjoitti:
    @_Quu kirjoitti:

    Ai laitoit minut käkikuskiksi

    Mitäköhän se tarkoittaisi?

    Tarkoittaisikohan se sitä että on jonon ensimmäinen jonovetäjä.
    Kun ymmärrät sen, niin se on vastaus loppujorinoihisikin.

      
  • muokattu 28.04.2020 15:40

    @_Quu kirjoitti:

    Tarkoittaisikohan se sitä että on jonon ensimmäinen jonovetäjä.

    En laittanut sinua keulille, mutta vaikutat takanasi ajaviin samassa jonossa eri tavoin, halusit tai et.

    Ja sepä se, kun varsinainen "käkikuski" ei välttämättä olekaan syypää päähänpinttymääsi. Etkö nyt pysty tuota ymmärtämään, tai myöntämään?

    Kun ymmärrät sen, niin se on vastaus loppujorinoihisikin

    Eli perässä tulevillako ei ole mitään osuutta haitariliikkeessä ja jonodynamiikassa? Miksi ihmeessä ei olisi?

    Vieläkään sinulta ei ole näkynyt vastausta sille, miksi oletat keulilla ajava olevan taloudellisuuskuski, tai ainakin aina sellainen ettei osaa ajaa tasaisesti ja olisi kaiken pahan alku ja juuri. Pitäisiköhän sinun vähän syventää ajatusmalliasi, laajentaa perspektiiviä, tai joku muu termi asialle?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Oletin, että ymmärtäisit lukemaasi sen verran, etten ole missään vaiheessa tuollaista väittänytkään. Olin näköjään väärässä.

    Minä luin:

    Corollalta meni TM:n mitrauksessa 12,1 sekuntia sataseen kiihdyttämisessä - sähköapujen kanssa. Litraiselle Golfille TM mitrasi 10,5 sekuntia.

    Miten tuo pitäisi lukea?
    Minä vastasin, päästöjenalentamiseen pyrkivän hybridin lähtökohtana ole kiihtyvyyskisat.

    Kuten sinunkin pitäisi nähdä, en kirjoittanut mitään kiihdytyskisoista tai mistään muistakaan kisoista. Tuo osoittaa vain hyvin sen, kuinka käyttämäsi iskutilavuus on verrokkeja valittaessa aivan turha kriteeri, varsinkin kun ulotat ryhmän rajat yli erilaisten moottorityyppien.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Kuten sinunkin pitäisi nähdä, en kirjoittanut mitään kiihdytyskisoista tai mistään muistakaan kisoista. Tuo osoittaa vain hyvin sen, kuinka käyttämäsi iskutilavuus on verrokkeja valittaessa aivan turha kriteeri, varsinkin kun ulotat ryhmän rajat yli erilaisten moottorityyppien.

    Okei, miksi sitten toit kiihtyvyyden keskusteluun, Toyota on hybriditekniikalla alentanut omien 1,8-2 l litraisten koneiden päästöjä, kulutukset on vertailukelpoisia Toyota vastaavien vapaasti hengittävien kassa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Kuten sinunkin pitäisi nähdä, en kirjoittanut mitään kiihdytyskisoista tai mistään muistakaan kisoista. Tuo osoittaa vain hyvin sen, kuinka käyttämäsi iskutilavuus on verrokkeja valittaessa aivan turha kriteeri, varsinkin kun ulotat ryhmän rajat yli erilaisten moottorityyppien.


    Okei, miksi sitten toit kiihtyvyyden keskusteluun, Toyota on hybriditekniikalla alentanut omien 1,8-2 l litraisten koneiden päästöjä, kulutukset on vertailukelpoisia Toyota vastaavien vapaasti hengittävien kassa.

    Rautalankaa on jo ihan tarpeeksi käytetty. Jos et edelleenkään ymmärrä, niin olkoot sitten niin.

    Mitähän mahtavat olla nuo Toyotan hybridien moottoreja vastaavat Toyotan vapaasti hengittävät moottorit?

      
  • Kumppani ei nyt pysy mukana, minä otin kantaa noihin vapaalla rullaaviin, ja ennen ylämäkeä kiihdyttämiseen polttoainepihtareihin. Kukaan ei pysty noilla opeilla ajamaan tasanopeutta.
    Minä itse ajan acc päällä, mikä pitää nopeuden rajoituksen mukaan vakiona ala ja ylämäessä. En siis aiheuta haitariliikettä nopeudenvaihteluilla jos olen jonon vetäjä.

      
  • muokattu 28.04.2020 16:13

    @Quu

    et nyt pysy mukana, minä otin kantaa noihin vapaalla rullaaviin, ja ennen ylämäkeä kiihdyttämiseen polttoainepihtareihin.

    Yleistämisen käyttäminen totuudentorveksi on aina pirun vaikeaa, etkö ole vielä tajunnut?

    Sinun ensimmäinen kommenttisi oli tämä 27.04.2020 09:50

    Taloudelliset (pihtaavat) kuskit saa aikaiseksi haitariliikkeen jonoon

    Kysyin perustelujasi tuollaiselle täysin pöljälle yleistykselle. Vastasit:

    Mietipä sitä, välillä rullaavat vapaalla ja taas kiihdytään ylämäkeen, kuitenkaan ei ylitetä suurinta sallittua nopeutta, niin nopeus heijaa, nopeudenvaihtelut korostuu mitä pidempi jono sitä enemmän, kun jono yrittää pitää maksiminopeutta

    Tuossa on erittäin paljon epäloogisuuksia ja epämääräisyyksiä ja vaikka mitä. Mikään rautalanka ei auta sinua tajuamaan, miten lapsellinen johtopäätelmäsi on, jaksat toistaa tuota sivulta toiselle.

    Siispä et vieläkään, ties kuinka monetta kertaa kysyessäni, ole pystynyt vastaamaan mm. näihin kysymyksiini:

    • mistä päättelet kyseisen "käkikuskin" olevan taloudellisuusajoa harrastavan?
    • jos olet jonossa jossakin keskellä, niin mistä tiedät miten siellä keulilla edes ajetaan, tasaisesti vai epätasaisesti?

    Minä itse ajan acc päällä, mikä pitää nopeuden rajoituksen mukaan vakiona ala ja ylämäessä. En siis aiheuta haitariliikettä nopeudenvaihteluilla jos olen jonon vetäjä

    Ai nytkö siirryit käkikuskiksi kuitenkin? No mutta ACC ei jonon kärjessä ole sen kummempi ominaisuus kuin tavallinen vakionopeudensäädin, vai mitä? Ja eikös se rullaa alamäessä ja kiihdytä ylämäkeen, oli kumpi versio vain, niinhän sitä tasaista nopeutta pidetään.

    Mutta kun tähän asti olit ollut kärsijänä siellä jonossa, jossa ACC varmaankin toimii sinun kannaltasi OK. Mutta vaikutat siellä jonodynamiikkaan siinä missä muutkin. Ja jonodynamiikkaan siellä jonossa vaikuttavat aivan kaikki, ei se keulilla oleva pelkästään. Meniskö jakeluun jo?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Meniskö jakeluun jo?

    Kyllä minulla on kohtalaisen hyvin jakelussa, kuinka jonoajo toimii käytännössä.
    Harjoittelin sitä vuosia kaksikertaa päivässä reilut 160 km, ai juu pitää tarkentaa 2x160 km

      
  • muokattu 28.04.2020 16:49

    @_Quu kirjoitti:

    Kyllä minulla on kohtalaisen hyvin jakelussa, kuinka jonoajo toimii käytännössä. Harjoittelin sitä vuosia kaksikertaa päivässä reilut 160 km, ai juu pitää tarkentaa 2x160 km

    Vieläkään sinulta ei ole näkynyt vastausta sille, miksi oletat keulilla ajava olevan taloudellisuuskuski, tai ainakin aina sellainen ettei osaa ajaa tasaisesti ja olisi kaiken pahan alku ja juuri. Et taida kuitenkaan ymmärtää jonodynamiikkaa.

    Ja kuvittelet olevasi mahdollisesti vielä käkikuljettajien ajatustenlukija. Mutta ei, ei sellaista opi edes noilla kilsoilla, uskallan kyllä väittää...

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Vieläkään sinulta ei ole näkynyt vastausta sille, miksi oletat keulilla ajava olevan taloudellisuuskuski,

    Minä kirjoitin, kukaan ei pysty noilla opeilla ajamaan tasanopeutta, eihän se sulje pois muita syitä nopeudenvaihteluihin, kertomani on vain yksi syy monista miksi nopeus ei pysy vakiona. ACC niin pysyy vaihtelut pienessä toleranssissa, edellyttäen t i e t y s t i että paana on vapaa edessä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Mitähän mahtavat olla nuo Toyotan hybridien moottoreja vastaavat Toyotan vapaasti hengittävät moottorit?

    Toyota Avensis 2,0 Valvematic Koeajon keskikulutus 7,8

    Toyota Avensis 1,8 Valvematic Käyttötestin koeajokulutus kesä 7,6

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Mitähän mahtavat olla nuo Toyotan hybridien moottoreja vastaavat Toyotan vapaasti hengittävät moottorit?

    Toyota Avensis 2,0 Valvematic Koeajon keskikulutus 7,8

    Toyota Avensis 1,8 Valvematic Käyttötestin koeajokulutus kesä 7,6

    Nuo ovat jo todella vanhoja moottoreita. Koko Avensis on jo kuopattu mallistosta. Eivät historialliset moottorit tietenkään pärjää nykyisille.

      
  • muokattu 28.04.2020 20:45

    @_Quu kirjoitti:

    Minä kirjoitin, kukaan ei pysty noilla opeilla ajamaan tasanopeutta

    Millä opeilla?
    `

    eihän se sulje pois muita syitä nopeudenvaihteluihin

    Sepä se, jos niitä siellä keulilla siis edes oikeasti on, muuten kuin kuvitelmissasi. Sitä voi pitkässä jonossa syntyä ihan muista syistä, siellä väleissä.

    kertomani on vain yksi syy monista miksi nopeus ei pysy vakiona

    ...että siis yrittää ajaa taloudellisesti. Sinusta ongelmat ovat mäet ylös ja alas, niinkö? Suomi on kuitenkin aika tasaista, mitäs noiden välissä mielestäsi tapahtuu sitten?

    ACC niin pysyy vaihtelut pienessä toleranssissa, edellyttäen t i e t y s t i että paana on vapaa edessä

    Toki. Eikä tasaiseen nopeuteen tarvita edes just "acc:tä", ihan tasainen kaasunpainallus hoitaa silloin saman asian. Mutta nyt oli nimenomaan puhetta siitä, että sinä kärsit siellä jonon keskellä noiden oletussäästäjien takia.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Mitähän mahtavat olla nuo Toyotan hybridien moottoreja vastaavat Toyotan vapaasti hengittävät moottorit?

    Toyota Avensis 2,0 Valvematic Koeajon keskikulutus 7,8

    Toyota Avensis 1,8 Valvematic Käyttötestin koeajokulutus kesä 7,6

    Nuo ovat jo todella vanhoja moottoreita. Koko Avensis on jo kuopattu mallistosta. Eivät historialliset moottorit tietenkään pärjää nykyisille.

    Kyllä hybridi voimalinjaa edeltävää tekniikkaa on vielä kymmeniä vuosia liikenteessä.
    Ajoneuvot | Uutinen | 13.9.2018
    Vielä ehtii kaupasta Avensiksen ostamaan, mutta aikaa ei ole välttämättä hukattavaksi.

      
  • muokattu 28.04.2020 22:07

    Minusta mukautuva vakkari on ehdottoman mukava apulaite autossa, kun joutuu ajamaan jonossa. Pedaalia painelemalla on vaikea pitää etäisyys edellämenevään vakiona. Ainakin se vaatii tosi herpaantumatonta tarkkailua koko ajan.

    Vakkarin ohjaamana ei varmaankaan pääse taloudellisimpaan tulokseen.

    Mutta onkohan jonojen haitariliike loppujen lopuksi hajautetun ohjauksen ja niiden säätöpiirien luonnollisesta hystereesistä johtuvaa eli ei kenenkään syytä tai sitten kaikkien yhteinen syy?

    Jokaisen ohjausyksikön, joko vakkarin tai rattihenkilön, pitää ensin havaita takaisinkytkennässä oloarvon poikkeama tavoitteeseen, jotta se voi korjata ohjearvoa. Ja kun on annettu uusi ohje, nopeus nousee, kunnes säätöpiirin anturointi, joko rattihenkilön silmän verkkokalvo tai vakkarin tutka-anturi, havaitsee, että nyt oloarvo poikkeaa tavoitteesta toiseen suuntaan ja ohjausyksikkö asettaa uuden ohjearvo päinvastaiseen suuntaan.

    Kun uusi auto liittyy jonon jatkoksi sen säätöpiiri löytää hyvin nopeasti karkean ohjeen, mutta jatkuva edellä ajavan seuraaminen edellyttää pientä heijaamista yli ja ali teoreettisen nopeuden, koska säätöpiiri osaa reagoida vain muutokseen (poikkeamaan).

    Kun pitkässä jonossa kaikkien autojen säätöpiiri "soutaa", niin autojen välit pitenevät ja lyhenevät vaikka kaikki periaatteessa ajaisivat vakionopeutta. Syntyy hystereesi-ilmiö ilman yhtä tiettyä syntipukkia.

    Tämä on vain minun ajatelma, en tiedä asiasta tutkittua faktaa.

      1
  • muokattu 28.04.2020 21:23

    @Kumppani kirjoitti:
    Mutta nyt oli nimenomaan puhetta siitä, että sinä kärsit siellä jonon keskellä noiden oletussäästäjien takia.

    Minähän vaan kerroin mielipiteeni miten noiden välillä vapaalla rullaavien jne.
    Muistellaanpa edellä kertomaani.
    Quu käyttää aina mukautuvaa vakionopeussäädintä (ACC) niin ei pahemmin jono nopeusvaihtelut häiritse, vaikka keulassa ajaakin pihtari.

      
  • Turvavälin pitäminen edellä menevään, katse riittävän etäälle näin voi ennakoida tulevat liikennetapahtumat riittävän ajoissa. Mukautuva vakionopeudensäätö reagoi vain edellä ajavan auton nopeuden muutoksiin, rattimies luottaa aina omiin jalkoihin. Turvavälein etenevässä jonossa ei turhia jarrutteluja ilmene. Tämä asia kun menisi kaikilla jakeluun ei ruuhkassa ajossa olisi mitään ongelmia.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Mitähän mahtavat olla nuo Toyotan hybridien moottoreja vastaavat Toyotan vapaasti hengittävät moottorit?

    Toyota Avensis 2,0 Valvematic Koeajon keskikulutus 7,8

    Toyota Avensis 1,8 Valvematic Käyttötestin koeajokulutus kesä 7,6

    Nuo ovat jo todella vanhoja moottoreita. Koko Avensis on jo kuopattu mallistosta. Eivät historialliset moottorit tietenkään pärjää nykyisille.

    Kyllä hybridi voimalinjaa edeltävää tekniikkaa on vielä kymmeniä vuosia liikenteessä.
    Ajoneuvot | Uutinen | 13.9.2018
    Vielä ehtii kaupasta Avensiksen ostamaan, mutta aikaa ei ole välttämättä hukattavaksi.

    Ei sillä, että takapihan tötteröt ovat vielä liikenteessä, ole mitään väliä tässä. Ei 2000-luvun moottoreita voi mitenkään pitää vertailukelpoisina nykypäivän moottoreihin.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onko taloudellisuusajo siis uhka vai mahdollisuus?

    En ala ruotia teknisiä virheitäsi erikseen, mutta niitä on riittävästi näkemään, että ohjasit taloudellisuuden ja turvallisuuden törmäyskurssille osaamatta kunnolla kumpaakaan.

    Ongelmasi on teoreettinen, koska liikenteessäei ei ajeta kilpaa, vaan liikenteen ehdoilla. Mutta jos halusit sanoa, että liikenteen seassa ei yleensä voi ajaa maksimaalista taloudellisuusajoa, niin sehän on tietenkin aivan totta.

    Oma taloudellisuusajoni alkoi moottoripyörän EAK:lla ja Motoristi Survivalissa. Sama defensiivinen ajotapa jäi päälle kun useampana kesänä ajoin moottoripyörällä kesässä enemmän kuin autolla koko vuonna.

    Taloudellisuuden huomasin tuon ajotavan seuraukseksi autolla vasta jälkeenpäin, koska pyörän kulutus tulee eri kustannuspaikalta.

    NHB ja tracktest ovat kiteyttäneet periaatteita hienosti!

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit