Volvolla menee lujaa

591 kommenttia
191012141520
  • @tracktest kirjoitti:
    Lyödään tuohon lukemaan vielä 200 hepoa lisää saadaan kokoon 600hp sen uusi BMW M5 välittää tiehen nelivedolla. Tätä kyseistä voimanpesää on testeissä kehuttu hiljaiseksi ja mukavaksi, joten tuo NHB:n yleistys ei päde ihan kaikkeen mitä on tarjolla. Oman kokemuksen mukaan moottorin murahtelu ja voima on itse koettava näin pääsee paremmin selville asioista ei tarvitse kaikkea hoilottaa musta tuntuu julistuksilla.

    Tuo 600 hevostvoimaa vaatii alleen meluisat ja epämukavat renkaat pultattuna meluisaan ja epämukavaan alustaan. Tuo lisää syntyvää melua ja sen välittymistä koriin. Toki lisäämällä eristyksiä ja käyttämällä kalliimpaa tekniikkaa alustassa, tuota melua voidaan torjua, mutta tuon sotkeminen vertailuun on virhe. Tätä uusinta M5:ttä en ole ajanut, mutta parilla vanhemmalla versiolla olen kurvaillut. Suomen olosuhteissa en saa oikein mitään irti näistä uudemmista versioista. Ajettavuudeltaan ovat melko tylsiä, eikä isoista tehoista ole mitään iloa Suomen nopeuksista. Jäljelle jää vain suuret kulut ja saman korin taksimoottorista versiota alhaisempi mukavuus.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

    Heh Leaf ja Iioniq reagoi vasta sekunnin viiveellä, jos siis ylipäänsä olisit ajanut sähköautoja joskus, olen ajanu polttomoottoriautoja jotka reagoi välittömästi, sähköautot ei siihen ikinä tule kykenemään.

    Moottori koeajo:
    "Leafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi."

    Elä yritä sössöttää väliin mitään, kun on sekunnin viive niin on ennen kuin täydet tehot tulee käyttöön, ja 40 000€ hintaseksi autoksi toi on kaikkein suorituskyvyttömin vehjes mitä voi ostaa. Sähköautot ne vain on mopoja enkä sille mitään voi.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Juu, ei sähköautossa mitään välitöntä voimaa ole."

    Tosin kun 50 mph:stä lähdetään kiihdyttämään niin McLaren 720S jää kuin tikku paskaan Tesla Model S:lle. Videon kohta 3.15.

    Heh Mclaren 720s ei ole ikinä lienee jääny Teslalle varttiamaililla, vain radioon molottava heppu joka painaa 2 sekkaa myöhemmin kaasun pohjaan edesauttoi moista, ja luultavasti väärä vaihdekkin.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Voit olla oikeassakin. Mutta en minä Volvossa paina kaasua pohjaan juuri koskaan. Eikä tuon Bemarin voimavaroissa mitään vikaa ollut, vaan se "ongelma" on se että jokin, eli ehkä vaihteisto ja turbo, miettivät hetken ennenkuin sitä voimaa tulee, kun taas sähkö on läsnä koko ajan.

    Pointti oli siinä, että tuolla tehoerolla perstuntumassa on varmasti eroa oli voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottorin välitön reagointi taas on kiistaton asia.

    Heh Leaf ja Iioniq reagoi vasta sekunnin viiveellä, jos siis ylipäänsä olisit ajanut sähköautoja joskus, olen ajanu polttomoottoriautoja jotka reagoi välittömästi, sähköautot ei siihen ikinä tule kykenemään.

    Moottori koeajo:
    "Leafin kulkupuoli on saanut piristystä. 150 hevosvoiman sähkömoottorin turvin LEAF selviytyy 0–100 km/h kiihdy-tyksestä 7,9 sekunnissa. Huippuvääntöä on käyttökelpoiset 320 newtonmetriä ja auto vastaa polkimen painallukseen välittömästi."

    Elä yritä sössöttää väliin mitään, kun on sekunnin viive niin on ennen kuin täydet tehot tulee käyttöön, ja 40 000€ hintaseksi autoksi toi on kaikkein suorituskyvyttömin vehjes mitä voi ostaa. Sähköautot ne vain on mopoja enkä sille mitään voi.

    Ime tikkaria, olet todella lapsenmielinen tyyppi.

      
  • muokattu 16.08.2019 19:06

    En ole insinööri (virallisesti taikka tietopuolisesti) joten en voi tieteellisen tiedon keinoin vahvistaa sähköauton vääntökäyrän paremmuutta polttomoottori-autoon nähden.

      
  • Ajoin V60 hybridillä edellisellä tankillisella 1575 km, keskikulutuksella 3,65 litraa /km. Sekalaista ajoa, kevyttä peräkärryäkin vedin parin sadan km edestä. Ei vaatinut mitään erityisiä ponnisteluja. Minun käytössäni kulutus on pudonnut selvästi alle puoleen suhteessa edelliseen autoon, bensakoneiseen Subaru Outbackiin.

      1
  • muokattu 06.10.2019 14:06

    Polestar 2 on ensimmäinen auto jossa on puhdas Android - käyttöjärjestelmä. Miten on, saisiko tuostakin väännettyä jotakin negatiivista ?

      
  • Helkkarin hyvä hommahan tuo on! Autojen infotainment-kälit ovat järjestäen täyttä kuraa. Ylivoimaisesti paras on Teslalla, muttei sekään mitenkään erinomainen ole. Olisi se jo aikakin, että saisi asennettua autoon kaikki haluamansa appsit ja muutenkin kustomoimaan käliä vapaasti.

      
  • muokattu 06.10.2019 16:14

    @▫️ kirjoitti:
    Polestar 2 on ensimmäinen auto jossa on puhdas Android - käyttöjärjestelmä. Miten on, saisiko tuostakin väännettyä jotakin negatiivista ?

    Tuo on mielenkiintoinen asia. Asentelin eilen 10v vanhaan autoon Kiinasta tilattua 10" infotainmenttia Androidilla. Tuli muutama mutka matkaan* ja asennus on vielä vähän vaiheessa, mutta konseptina erittäin hyvä. Parin satasen laitteessa tuli mukana myös peruutuskamera, ja valmiuksia erilaisille sensoreille ja kameroille.

    Valmistajan näkökulmasta Androidiin siirtyminen on myös riski. Puhutaan paljon siitä että merkkiuskollisuus on laskussa, ja sitovana tekijänä voisi olla yhdistettävyys ja ekosysteemi, eli sama mikä luo kynnyksen vaihtaa Androidista Appleen tai toisinpäin. Lisäksi se voi tehdä hallaa lisävarustemyynnille, nythän useammatkin valmistajat kehtaavat pyytää nelinumeroisia summia navigaattorista.

    Kuluttajan näkökulmasta avoin (siis edes siinä mielessä avoin että siihen saa vapailta markkinoilta appeja) on tervetullut.

    *Laite vaikutti laadultaan erittäin hyvältä. Mukana tuli kaikenlaista mallikohtaista piuhaa ja sovitinta, ratissa olevat nappulatkin toimivat. Antenniadapteri tosin puuttui. Laitteen kehykset ja muut sopivat autoon nätisti. Asennus oli varsin kivutonta, siihen saakka kunnes kävi ilmi että laite ei mahdu sille tarkoitettuun paikkaan. Autossa oli radion korkeudella "asennushylly" joka esti laitteen sovittamisen paikalleen. Piti joko sahata tämä "hylly" pois, tai siirrellä keskusyksikköä erilleen näytöstä. Tässä yhteydessä näytön ja yksikön välinen lattakaapeli sai kipeää, ja nyt pitää odotella että saa uuden piuhan.

      
  • muokattu 16.10.2019 21:42

    Nyt julkaistiin sähköinen XC40. Erittäin erittäin lupaavan oloinen auto. Siihenkin Android infotainment, range 400km ja tehoja 400hp.

    Hinnoista ei ollut puhetta, mutta Polestar on Ruotsissa 650 000kr, Volvo lienee aavistuksen halvempi.

    60keur hintaluokassa ei toki olla ihan jokamiesluokassa tai keskimääräisessä auton hinnassa, mutta kyllä tuo ihan meidän tavallisten ihmisten saatavilla kuitenkin on. Ensimmäisen vuoden sähköt sisältyvät hintaan.

    Edit: Motormagasinet tiesi kertoa että XC40 R-Designin hinnaksi tulee 699ksek, joten onhan se vähän arvokas.

      
  • muokattu 17.10.2019 10:34

    Toimintamatka on jotakin 400 - 500 kilometrin välillä, koska saman akun (78 kWH) omaavalla Polestar kakkosella toimintamatka on 500 km. Esimerkiksi Mercedes EQC:ssä on toimintamatkaa hieman yli 400 km. Siinä on 80 kWH akku eli samaa luokkaa kuin XC40;ssa. XC 40:ssä tosin käytettävä akkukapasiteetti on jostakin syystä 75 kWH.

    XC 40:ssä on samanlainen langaton päivitysmahdollisuus kuin Teslassa ja kuten aiemmin on tullut mainituksi niin autossa on natiivi Android, puhelinta ei tarvita. Äänikomennot sujuvat paremmin kuin Android Autossa, tällaista olen lukenut.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    NHB on sen verran tyhmä...

    @▫️ kirjoitti:
    Saako tänne kirjoittaa että olin oikeassa Volvon vähäpäästöisyyden suhteen ? Vuoden 2021 päästötaso nimittäin on Volvolla vain 93,7 g/km. BMW:n "sähköautokartat" muuten on julkaistu, mutta tästä huolimatta vuoden 2021 päästötaso on 104,4 g/km. Muistaako esimerkiksi NHB kuinka NHB mesosi aikanaan siitä että BMW:n "sähköautokarttoja" ei ollut vielä julkaistu ja että kyllä ne päästöt laskevat kunhan BMW julkaisee "sähköautokarttansa". Tosin tuo BMW:n arvioitu sakko ei ole kovin suuri, 200 miljoonaa. VW:n sakko taas olisi 1,4 miljardia. Tässä on siis kyse Euroopassa myytävistä autoista.

    Toyota on kaikkein vähäpäästöisin vuonna 2021, 87,1 g/km.

    https://www.paconsulting.com/insights/2018/driving-into-a-low-emissions-future/

    PA Consulting on hiljattain päivittänyt arvionsa ja sinäkin vapauduit sopivasti loppuvuosikymmenen ignoresta. Nyt viimein, kun tarvitsee katsoa enää ensi vuoteen asti, on hehkuttamillesi konsulenteillekin selvinnyt totuus Volvon ”täysin sähköisestä” mallistosta. Vanhemmissa ennustuksissahan Volvo oli jostain mulle tuntemattomasta syystä arvottu kärkipäähän, mutta nyt Volvo tippuikin toiseen päähän.
    https://www.paconsulting.com/insights/2019/co2-emissions-are-increasing/

    Niin vain alkaa näyttämään, että näkemykseni arvon konsulenttien varhaisempien arvioiden epärealistisuudesta ei taisikin osua aika hyvin kohdilleen ja kaikki räkytyksesi meni jälleen kerran metsään. Pitäisköhän alkaa konsulenttien konsulentiksi...

      
  • @Derrick. kirjoitti:

    Eli nythän NHB voisi kertoa kaikille millä tavoin tuo ruotsalainen kädenjälki on vähentynyt Volvoissa.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volvo-vahentaa-1300-tyontekijaa-ruotsissa/

      
  • muokattu 29.04.2020 13:49

    "Emme voi odottaa asiakkaiden palaavan ja vaativan tismalleen samoja tuotteita, kuin ennen kriisiä, kommentoi toimitusjohtaja Håkan Samuelsson.". Ei varmasti voi näin odottaa Volvolla eikä kyllä muillakaan valmistajilla. Volvon ongelma on varmasti se, että aikana ennen koronaa meni hyvin kaupaksi sangen kookas mallisto, jotka eivät ole kilpailijoiden samanlaisten autojen tavoin kovinkaan ympäristöystävällisiä. Mutta kaupaksi kävi ja ilmeisesti aika tuottoisasti. Nyt tilanne muuttui nopeasti ja niin Volvolla kuin monella muullakin valmistajalla, ei ole pienempien segmenttien (taloudellisempia ja edullisempia)hybridi-ja sähköautoja valmiina myytäväksi. Tähän samaan tilanteeseen ovat joutuneet erityisesti Eurooppalaiset valmistajat, joita ei helpota yhtään kotimarkkinoiden tulevat tiukat päästörajat. Taitaa käydä EU:n ympäristökomissaarin toimistolla vilske, kun autotehtaiden lobbarit yrittävät saada koronaan vedoten päästörajoihin helpotuksia.

      
  • muokattu 29.04.2020 16:53

    12.000:sta toimihenkilöstä siis irtisanotaan 1.300 kpl.

    Tuoko tieto siis vähentää ruotsalaista kädenjälkeä ja lisää kiinalaista kädenjälkeä. Mutta miten tuo "transformaatio" oikein tapahtuu?

    "Det rör sig om 1 300 tjänstemän på Volvo Cars som varslas, varav hundra i Skövde och resten i Göteborg. Vi har 12 000 tjänstemän i Sverige, säger vd Håkan Samuelsson."

    https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-varslar-1-300-tjänstemän-1.27346327

    PS

    Ruotsi on hoitanut koronakriisin huonosti talous edellä ja ihmisten terveys sivuuttaen.

      
  • muokattu 29.04.2020 16:40

    Miksi muuten autojen kulutuksista valitetaan niin paljon? Tankkasin omaa autoani 40 eurolla ja toimintamatka nousi 80 kilometristä 720 kilometriin eli 640 km. Tosi halpaa ajoa mielestäni. Toisilla autoilla voi toimintamatka nousta vielä enemmänkin tankkauksessa.

    Kaikilla suomalaisilla kai on vähintään se parin tonnin nettotulo kuukaudessa joten ei tankkaaminen ja autolla ajaminen voi jäädä ainakaan tuloista kiinni.

      
  • muokattu 29.04.2020 17:13
      
  • muokattu 29.04.2020 17:40

    @Mikko-L kirjoitti:
    On ollut loistava juttu tämä kiinalainen omistus Volvolle, joka kamppaili kuoleman porteilla ennen kiinalaista omistajuutta.

    Juuri näin. Toki pelastusoperaation mahdollisti se, että Ford ymmärsi kunnioittaa ostamiensa tyttärien omaa identiteettiä ja teknistä riippumattomuutta niin paljon, että Volvo ja Jaguar oli mahdollista adoptoida emoyhtiön ulkopuolelle.

    Saab oli lopussa niin tiukasti GM badge engineeringiä, että kun Opel Vectra revittiin irti, ei Saabista jäänyt enää mitään jäljelle.

    EDIT: Oho, tulipa kommentoitua vanhaa viestiä...

      1
  • "TM Käyttötestikulut 20,92€ / 100 km
    Kokonaiskulut 47,54€ / 100 km"

    Siis jos ajaa 40.000 vuodessa niin se maksaa 19.016 euroa kokonaiskuluina. Tuohon on pakko kuulua ihan kaikki menot mukaan lukien auton arvon aleneminen.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Tämä ongelma oli Volvossa kymmenen vuotta sitten ja sama ongelma vaivaa yhä edelleen.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lahes-750-000-volvoa-ohjelmistopaivitykseen-automaattisessa-hatajarrutuksessa-vakavia-puutteita/

    Jos se bemareiden takaisinkutsujen esiinnosto on mielestäsi trollaamista, niin eikö tämäkin sitten.

    Minulla tuo muuten hoidettiin huollon yhteydessä tällä viikolla.

      
  • Ei BMW:n takaisinkutsujen esille tuominen ole trollausta, en ole näin sanonut. Olen monesti nostanut esiin BMW:n takaisinkutsuja samoin kuin muiden autonvalmistajien ei niissä ole mitään ongelmaa. On hyvä että autonvalmistaja kantaa vastuunsa ja korjaa vikoja. Ongelmahan on niiden valmistajien jotka maksattavat asiakkailla kaiken. Hyvin hoidettuja ovat BMW, Toyota ja Volvo. Varmasti löytyy muitakin mutta nämä tulivat ensinnä mieleen.

      
  • Tuokin aika paha ongelma kun autot yhtäkkiä alkaa roihuta.

      
  • Derrick taisi olla ansaitulla lomalla kun tästä aiheesta keskusteltiin joten laitan uudelleen selvennyksen siitä mistä tässä on kyse. Näitäkin hoidetaan takaisinkutsuna joten voit huoletta nukkua yösi rauhassa.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

      
  • Näin toimii vastuullinen autonvalmistaja! Kuten BMW, MB, Toyota, Volvo etc.

      
  • muokattu 23.05.2020 09:36

    Audi A6 Avant Business 35 TDI MHEV S tronic 51 589,22 €
    BMW 5-sarja G31 Touring 518d A Business 50 365,16
    Mercedes-Benz E 200 d T A Business 49 732,80
    Volvo V90 D3 R-Design aut 49 278,99
    Mihin perustuu kiinalaisen Volvon markkinaylivoima, kun se on vielä sellainen litistetty, niin kuin tiellä istuisi.

      
  • muokattu 23.05.2020 09:57

    @_Quu kirjoitti:
    Audi A6 Avant Business 35 TDI MHEV S tronic 51 589,22 €
    BMW 5-sarja G31 Touring 518d A Business 50 365,16
    Mercedes-Benz E 200 d T A Business 49 732,80
    Volvo V90 D3 R-Design aut 49 278,99
    Mihin perustuu kiinalaisen Volvon markkinaylivoima, kun se on vielä sellainen litistetty, niin kuin tiellä istuisi.

    Siihen että auto on ihan yhtä hyvä kuin verrokkinsa, mutta rahalle saa enemmän vastinetta eli varusteita. MB ja BMW ovat karvalakkimalleja ja järkevää kun varusteluun menee kymppitonni. Itse ruksasin juuri V90een kaiken haluamani, ja vetokoukun lisäksi taisi mennä alle 2k. Sillä ei pääse mersussa edes alkuun.

      1
  • Autojen vakiovarustepaketti riittää osalle asiakkaista mutta sitten tulee asiakkaat jotka haluavat kaiken mitä rahalla saa. Volvossa on laajempi vakiovarustus sehän sitä myyntiä lisää. Mainitut BMW ja MB tarjoaa vähemmän vakiovarusteissa mutta rahalla saa sitten kaiken mitä Volvoon ei saa rahallakaan.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Audi A6 Avant Business 35 TDI MHEV S tronic 51 589,22 €
    BMW 5-sarja G31 Touring 518d A Business 50 365,16
    Mercedes-Benz E 200 d T A Business 49 732,80
    Volvo V90 D3 R-Design aut 49 278,99
    Mihin perustuu kiinalaisen Volvon markkinaylivoima, kun se on vielä sellainen litistetty, niin kuin tiellä istuisi.

    Suomessa varmaankin tärkeä tekijä on, että ruotsalaisessa autossa on talvi otettu huomioon kuin vain pohjoinen autonvalmistaja ymmärtää. Keskisessä euroopassa ei ole talvea edes sen vertaa, mitä tänä talvena oli etelä-Suomessa. Volvo pärjää erinomaisesti talvisessa ympäristössä ja on tunnetusti turvallisuudessa ollut edelläkävijä jo ennen kuin lait pakottivat muitakin valmistajia tekemään autoihinsa turvavarusteita, jotka Volvolla oli ilman lain vaatimuksiakin.

    Hirvieläimen tunnistaminen tuli Volvoon jo vuosia sitten. Tosin sen ei luvata tunnistavan juoksevaa eläintä, mutta siinä on varmaan suurin ongelma se, että väärää hälytystä ei parane antaa, kun auto etenee 100km/h. Siinä kiteytyy autonomisen ajon suurin ongelma: mikään anturointi ja algoritmi ei ainakaan vielä päihitä ihmisen kykyä analysoida aistien aivoihin välittämää infoa. Sitten on vielä wanna-be-superohjelmoijat, joiden älynystyröiden tuotoksien takia lentokone pudottaa itsensä automaattisesti vaikka pilotit kuinka yrittää kääntää nokkaa ylös. Tai auto, joka jyrää polkupyörää tien yli taluttavan naisen, koska jalankulkijaa ei tietenkään tarvitse havaita kuin suojatiellä. Tai toinen auto, joka ajaa autonomisesti täyttä vauhtia tiellä u-käännöstä tekevän rekan perävaunun alle.

    Tietokone ei tee inhimillisiä virheitä eikä ymmärrä tekeekö jotain poskettoman väärin tai oikein.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit