Hybridit

1602 kommenttia
1373840424354
  • muokattu 09.05.2020 09:20

    @Karrette kirjoitti:
    Litraa /100 km on korkeimmillaan kun ajaa vain lyhkäisiä matkoja, matalimmillaan tasaisessa 70-80 km/h maantieajossa. Eli käytännössä lukema on se range / matka minkä tankillisella pääsee, litrat jaettuna ajetuilla kilometreillä. Plug-ineissa tulee vielä ladattu sähkö mukaan kaavaan, vaikka laskutus meneekin asumiskuluina siinä missä saunan kiukaan ja lämminvesivaraajan sähkö.

    On myös hyvä ilmoittaa tyhjäkäynnin aikainen kulutus jotta ymmärtää että myös sellainen autonkäyttö kuluttaa polttoainetta. Start/stop keskeyttää polttoaineen kulutuksen.

    Edellä on puhuttu polttoainetoimisen lämmittimen kulutuksesta.

    Se on kyllä niin, että Start/Stop on se väli, jolloin polttoainetta kuluu ja Stop/Start on se järjestelmä, joka keskeyttää kulutuksen.🙂

      1
  • Kyllä, minullakin on polttoainetoiminen lämmitin. Eberspächer merkiltään. Sen polttoaine tankataan samalla kun itse auto.

    Start/Stop-järjestelmällä näyttäisi olevan käytössä kaksi nimeä, en tiedä kumpi on virallinen tai yleisempi. Enpäs ollut tuota ennen huomannut.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Kyllä, minullakin on polttoainetoiminen lämmitin. Eberspächer merkiltään. Sen polttoaine tankataan samalla kun itse auto.

    Start/Stop-järjestelmällä näyttäisi olevan käytössä kaksi nimeä, en tiedä kumpi on virallinen tai yleisempi. Enpäs ollut tuota ennen huomannut.

    Niin, luulen, että ihmiset ovat alkaneet käyttää Start/Stop -nimitystä käynnistys/pysäytys-painikkeen merkinnästä, joka on tullut autoihin avaimettoman käynnistyksen mukana. Painikkeessahan lukee yleensä joko Start ja sen alla Stop tai sitten napissa lukee yläosassa Start, keskellä Engine ja alaosassa Stop. Tuolla napilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä Stop/Start-järjestelmän kanssa.

    Jos sen tilapäisen moottorin sammuttamisen tarkoitusta ajattelee, niin tietenkin se on Stop-Start.

    Mutta ihmisten kielenkäyttö on huolimatonta yleensäkin ja syntyy kaikenlaisia sanontoja niin kuin esim. "Nyt kyllä löit kirveesi naulan kantaan" (vai miten se menikään).

      
  • Kyllä pitää ensin Start että voi Stopata

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kyllä pitää ensin Start että voi Stopata

    Koko elämä on yhtä starttia ja stoppia siitä aivan ensimmäisestä startista lopulliseen stoppiin.

    Olen oppinut ymmärtämään, että tällekin palstalle kirjoittavista osa ei oikeasti ymmärrä ja osa inttää muuten vain.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllä pitää ensin Start että voi Stopata

    Koko elämä on yhtä starttia ja stoppia siitä aivan ensimmäisestä startista lopulliseen stoppiin.

    Olen oppinut ymmärtämään, että tällekin palstalle kirjoittavista osa ei oikeasti ymmärrä ja osa inttää muuten vain.

    https://www.autodoc.fi/info/mita-tarkoitusta-varten-start-stop-jarjestelma-on

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllä pitää ensin Start että voi Stopata

    Koko elämä on yhtä starttia ja stoppia siitä aivan ensimmäisestä startista lopulliseen stoppiin.

    Olen oppinut ymmärtämään, että tällekin palstalle kirjoittavista osa ei oikeasti ymmärrä ja osa inttää muuten vain.

    https://www.autodoc.fi/info/mita-tarkoitusta-varten-start-stop-jarjestelma-on

    Jos luit nuo viitteet, niin niissähän sanotaan ainakin mitä lyhyellä vilkaisulla näin, että järjestelmän nimi eri valmistajilla on Stop/Start. Se eri asia, miten artikkelin kirjoittaja on asian sanonut.

    Yleisestihän puhutaan ainakin suomalaisittain Start/Stop:ista vaikka se onkin asiasisällöltään väärin sanottu. Kivaa olla porukassa typeryksiä, se on ok minulle. Kunhan vain huomautin asiasta.

      
  • Mitä se sinun auto tekee aina kun se lähtee liikkeelle, ja mitä se tekee seuraavassa pysähdyksessä.

      
  • Hassua, että edelleen yksi parhaiten sähköajoon soveltuvista hybrideistä on melkein 10 vuotta sitten esitelty Ampera/Volt, jota saa jo hyvinkin kohtuulliseen hintaan käytettynä.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kyllä pitää ensin Start että voi Stopata

    Koko elämä on yhtä starttia ja stoppia siitä aivan ensimmäisestä startista lopulliseen stoppiin.

    Olen oppinut ymmärtämään, että tällekin palstalle kirjoittavista osa ei oikeasti ymmärrä ja osa inttää muuten vain.

    https://www.autodoc.fi/info/mita-tarkoitusta-varten-start-stop-jarjestelma-on

    Jos luit nuo viitteet, niin niissähän sanotaan ainakin mitä lyhyellä vilkaisulla näin, että järjestelmän nimi eri valmistajilla on Stop/Start. Se eri asia, miten artikkelin kirjoittaja on asian sanonut.

    Yleisestihän puhutaan ainakin suomalaisittain Start/Stop:ista vaikka se onkin asiasisällöltään väärin sanottu. Kivaa olla porukassa typeryksiä, se on ok minulle. Kunhan vain huomautin asiasta.

    Jaa että suomalaisilta ovat sitten Volvo ja monet muut valmistajat ottaneet käyttöönsä asiasisällöltään väärän nimen tuolle järjestelmälle.

      
  • HR tässähän on sinun kohdallasi selvästi kyse tulkinnallisesta väärinymmärtämisestä, mikä ei nyt vaan millään uppoa meille muille keskustelijoille. Voitko mitenkään mieltää tulkintasi (Start/Stop ja Stop/Start) olevan lähtökohtaisesti täysin nurinkurinen?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR tässähän on sinun kohdallasi selvästi kyse tulkinnallisesta väärinymmärtämisestä, mikä ei nyt vaan millään uppoa meille muille keskustelijoille. Voitko mitenkään mieltää tulkintasi (Start/Stop ja Stop/Start) olevan lähtökohtaisesti täysin nurinkurinen?

    En voi. Katsos, kun aivan alusta asti autossa on ollut manuaalinen start ja manuaalinen stop. Sittemmin on tullut automaattinen toiminto, joka tilapäisesti sammuttaa moottorin eli Stop ja automaattisesti käynnistää sen taas eli Start. Jos minulla olisi autossa automaattinen Start - Stop, niin jotuisin etsiskelemään autoa pitkin kyliä, kun se taas olisi tehnyt automaattisen Startin ja lähtenyt lenkille ilman minua.

    En osaa edes arvata, mistä tuo asiaan nähden väärä nimitys on lähtöisin. Olisiko suomalaisille jotenkin helpompi sanoa Start/Stop kuin Stop/Start, vai johtuuko väärinymmärryksestä, että avaimettoman käynnistyksen käynnistysnappi jotenkin on saanut sen aikaan.

    Tuossa Quun lähettämässä linkissäkin on artikkelin kirjoittaja jostain syystä kääntänyt nuo tekstit väärin päin vaikka samalla linkittää autonvalmistajien järjestelmän nimiä, joissa on looginen Stop/Start.

    Jos Volvo käyttää väärinpäin niin yhtä pielessä se on kuin muillakin. Olen ennenkin eri yhteyksissä sanonut, että ei Volvoa pidä ottaa jonakin referenssinä eri asioille.

    Mieluummin yksin oikeassa kuin laumassa väärässä.

      1
  • muokattu 10.05.2020 18:14

    @HybridRules kirjoitti:

    Mieluummin yksin oikeassa kuin laumassa väärässä.

    Vastaa kysymykseen.
    Mitä se sinun auto tekee aina kun se lähtee liikkeelle, ja mitä se tekee seuraavassa pysähdyksessä.

    Se on Start/Stop

      
  • muokattu 10.05.2020 19:09

    @Topi27 kirjoitti:
    Eihän tässä yhtälössä auta HR:n webaston tiedot. Testiauto ilmeisesti uudempi ja siinä voi olla ihan mikä lämmitin vaan.

    Näin ilmeisesti on. Kiinnostaisi vaan tietää, mikä se vanhemman version lämmittimen kulutuksen lähes kolminkertaistava lämmitin mahtaa olla?

      1
  • muokattu 10.05.2020 19:06

    @NHB kirjoitti:
    Päteekö tuo enää moderneihin autoihin eli niihin, joista tässä on keskusteltu? Webasto ei lämmitä pakokaasujen käsittelyjärjestelmää ollenkaan, joten hyvin helposti se kylmäkäynnistysohejma on käynnistettävä.

    Pakopuolen lämpötila ei korreloi esilämmityksen kanssa kovinkaan paljon. Ensiöturbolla on dieselissäkin 200 - 300 astetta käytännössä "heti" jo 40 rajoitetulla ruutukaavallakin aika lailla kelissä kuin kelissä. Suurempaan nopeuteen kiihdytettäessä mennään 400 - 500 asteeseen. Telemetrian kertomien lämpötilatietojen perusteella siis arvoisin, että myös moottorin yhteyteen integroitu SCR katalysaattori saattaa osaa lämmittää itsensä melko pikana ja kylmäkäyntiohjelmaa pitää yllä moottorista eikä pakoputkesta mitattu viileä lämpötila?

    Osaako joku vahvistaa tai korjata arvioni?

    Se on ainakin selvää, että kun lämmittää autoa yli kaksi tuntia, niin paljon energiaa menee harakoille.

    Totta kai myös sähkölämmitys mitoitetaan ulkolämpötilan mukaan. Noin pari tuntia on se raja, jota kauempaa ei juuri kannata puolen kilowatin vesikiertoisella lämmittimellä lämmittää.

    Eli jos rahat vain riittää, niin ihan sama kuinka paljon kuluttaa ja saastuttaa... Kai nyt jokaisella rahaa on ostaa vaikka pari kuutiota löpöä palamaan/imeytymään sun pihalle, mutta ei homma silti mitenkään fiksua ole. Tuo toinenkin heittosi on suorastaan typerä.

    Ymmärsit arvioni väärin, enkä sanonut sanallakaan saastuttamisen hyväksyttävyydestä. Kaikkien mäntämoottorien kulutus on kylmäkäynnistyksen jälkeisellä ensimmäisellä kilometrillä dramaattisesti suurempi kuin myöhemmin samalla ajomatkalla. Näin mäntämoottorit toimivat kylmässä, myös hybridi-Toyotan moottori. Jotkut lämpenevät pois kylmäkäyntiohjelmalta nopeammin, jotkut hitaammin, mutta ensimmäisen kilometrin suuri kulutus on niille kaikille yhteistä.

    Siksi sen ensimmäisen kilometrin kulutuksen kauhistelu on asiatonta, ellei joku käytä autoa niin typerästi, että ajaa sillä kilometrin matkoja. Jos ensimmäisen kilometrin kylmäkulutus hirvittää, ei mäntämoottoria kannata käynnistää pakkasessa lainkaan.

      1
  • NHBNHB
    muokattu 10.05.2020 20:13

    @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Päteekö tuo enää moderneihin autoihin eli niihin, joista tässä on keskusteltu? Webasto ei lämmitä pakokaasujen käsittelyjärjestelmää ollenkaan, joten hyvin helposti se kylmäkäynnistysohejma on käynnistettävä.

    Pakopuolen lämpötila ei korreloi esilämmityksen kanssa kovinkaan paljon. Ensiöturbolla on dieselissäkin 200 - 300 astetta käytännössä "heti" jo 40 rajoitetulla ruutukaavallakin aika lailla kelissä kuin kelissä. Suurempaan nopeuteen kiihdytettäessä mennään 400 - 500 asteeseen. Telemetrian kertomien lämpötilatietojen perusteella siis arvoisin, että myös moottorin yhteyteen integroitu SCR katalysaattori saattaa osaa lämmittää itsensä melko pikana ja kylmäkäyntiohjelmaa pitää yllä moottorista eikä pakoputkesta mitattu viileä lämpötila?

    Osaako joku vahvistaa tai korjata arvioni?

    Mitkä olivatkaan arviosi webaston ja nykyaikaisen voimalinjan kylmäkäynnistyksen kulutuslisistä? Menneiden vuosikymmenien arviot eivät enää nykyisillä kehittyneillä lämmönhallinnoilla ja aina vain ohenevilla öljyillä.

    Se on ainakin selvää, että kun lämmittää autoa yli kaksi tuntia, niin paljon energiaa menee harakoille.

    Totta kai myös sähkölämmitys mitoitetaan ulkolämpötilan mukaan. Noin pari tuntia on se raja, jota kauempaa ei juuri kannata puolen kilowatin vesikiertoisella lämmittimellä lämmittää.

    Eli jos rahat vain riittää, niin ihan sama kuinka paljon kuluttaa ja saastuttaa... Kai nyt jokaisella rahaa on ostaa vaikka pari kuutiota löpöä palamaan/imeytymään sun pihalle, mutta ei homma silti mitenkään fiksua ole. Tuo toinenkin heittosi on suorastaan typerä.

    Ymmärsit arvioni väärin, enkä sanonut sanallakaan saastuttamisen hyväksyttävyydestä.

    Ymmärtääkseni varsin suoraan syyllistit saastuttamisen haitoista uhria.

    Mitoittipa mitä vain, niin pitkillä esilämmitysajoilla energiasta iso osa menee harakoille.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mieluummin yksin oikeassa kuin laumassa väärässä.

    Vastaa kysymykseen.
    Mitä se sinun auto tekee aina kun se lähtee liikkeelle, ja mitä se tekee seuraavassa pysähdyksessä.

    Se on Start/Stop

    Puhutaan nyt ensin minun edellisestä autosta, jossa oli tuo Stop/Start-järjestelmä. Sehän ei tietenkään tehnyt mitään ennen kuin olin itse käynnistänyt sen, mikä tehtiin painamalla pyöreää, melko isoa nappulaa, jossa luki yläosassa Start, keskellä Engine ja alaosassa Stop. Sitten moottori käynnistyi ja keskikonsolista nousi esiin approx 40mm halkaisijainen pylpyrä, josta valitsin D- tai R-asennon ja sitten menoksi. Kun tulin risteykseen ja pysähdyin, automatiikka STOPpasi moottorin. Sitten venattiin ja kun nostin jalan pois jarrulta, automatiikka STARTtasi moottorin ja kaasua painamalla taas mentiin, kunnes tulin perille, pysäköin auton ja sammutin moottorin. Sillä tavalla toimii Stop/Start-järjestelmä ja sen tarkoituksena on polttoaineen säästö automatiikalla, joka sammuttaa polttiksen, kun auton liikuttamiseen ei tarvita tehoa ja käynnistää sen taas uudelleen, kun tehoa tarvitaan. Pysäyttää-käynnistää, pysäyttää-käynnistää, jne. Englanniksi Stop-Start, Stop-Start. Huomaatko logiikan, Quu? Jollen väärin muista, niin moottori taisi sammua myös rullatessa alamäkeä, mutta tästä en ole varma enää, on kuitenkin kolme vuotta siitä, kun viimeksi sillä autolla ajoin.

    Nykyisessä plugarissa ei minun mielestäni edes voi puhua Stop/Start-järjestelmästä, koska autoa ei käynnistetä lähtiessä siinä mielessä kuin polttisautoa. Käännetään vain virta päälle, valitaan D- tai R- vaihde ja sitten painetaan "kaasua" ja mennään. Polttis sitten käynnistyy tai ei käynnisty jossain vaiheessa eikä se riipu siitä pysähdytäänkö tai ei. Se ei ole Stop/Start vaan se on plugari-hybridi.

      1
  • muokattu 10.05.2020 21:45

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mieluummin yksin oikeassa kuin laumassa väärässä.

    Vastaa kysymykseen.
    Mitä se sinun auto tekee aina kun se lähtee liikkeelle, ja mitä se tekee seuraavassa pysähdyksessä.

    Se on Start/Stop

    Tiedätkö mitä, Quu?

    Muistelin tässä sitä H-CR ajokokemusta. Jos puhut Toyota-hybridin toiminnasta pelkästään, niin siinä voi minunkin mielestäni mieltää järjestelmän olevan Start/Stop, koska auto lähtee ainakin lähes aina liikkeelle sähkömoottorilla ja polttis käynnistyy ikään kuin viiveellä, koska sähköajo ei parkista lähtiessä kanna kuin muutaman kymmenen metriä.

    Minä en ole ollenkaan ajatellut, että hybrideissäkin puhuttaisiin pysäytys-käynnistys-automatiikasta, minä olen mieltänyt sen vain pelkällä polttiksella liikkuvien autojen systeemiksi.

    Tarkoitatko sinä, että se Toyotan sähkö/polttis- ajo on Start/Stop-järjestelmä?

      
  • Nämä keskustelut muuttuvat päivä päivältä typerämmiksi.

    Anyway, HR on logiikan suhteen oikeassa imho.

    Mitä tulee valmistajiin, niin nopealla googlauksella Volvo puhuu start-stopista, samoin Volkkari ainakin YouTube-kanavallaan. Toyota taas puhuu stop/startista.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Nämä keskustelut muuttuvat päivä päivältä typerämmiksi.

    Anyway, HR on logiikan suhteen oikeassa imho.

    Mitä tulee valmistajiin, niin nopealla googlauksella Volvo puhuu start-stopista, samoin Volkkari ainakin YouTube-kanavallaan. Toyota taas puhuu stop/startista.

    Mutta on näissä ainakin minulle tiedonjyviäkin tarjolla. En ollut ennen törmännyt "imho"-termiin. Piti ihan tuolta valtatieltä tutkia, mitä se tarkoittaa. Minun nettikirjoittelu kun on rajoittunut pelkästään tähän TM:n palstaan

      
  • Miksi automaattivaihteisessa autossa kannattaisi olla rattivaihde? En siis tarkoita mitään vaihtoläpysköjä vaan, että automaattivaihteen D- tai joku muu asento asetetaan rattipylvään "viiksellä".

    Kävin vuodenvaihteessa koeajamassa auton, jossa oli sellainen ja vielä rakenteellisesti niin hennon oloinen, että tuli "erityistä varovaisuutta" noudatettua sitä käytettyä.

    Automaattivaihteiston valitsinta tarvitsee käyttää niin harvoin, että ehdottomasti luontevampi paikka paikka on keskikonsoli.

    Minulla on ollut kahdessa edellisessä ja on nykyisessäkin autossa myös rattiläpyskät vaihteiden käsivalintaan. Olen ne ottanut autoon, koska eivät maksa juuri mitään (lisävaruste), mutta ei niilläkään ole ollut käyttöä.

    Osaako kukaan puolustaa automaattivaihteisen auton rattivaihdevalitsinta tai niitä manuaalivaihtajia? Minä en osaa.

      
  • Rattivaihteesta en tiedä, en ole muistaakseni törmännyt sitten Toyota LiteAcen. Mutta ihan ne vaihtoläpyskätkin on kyllä täysin turhuutta. Kenellä on niin surkea automaatti että sitä pitää itse käskeä?
    Jäänyt ihan totaalisen käyttämättä, mitä nyt ehkä kerran tai kaksi kokeilin. Minä kaipasin sinne rattiläpysköihin ajotilojen valinnan, ja/tai ehkä jotain regenerointiin liittyvää säätöä.

    Ja, nykyään kun ne ei kuitenkaan ole "kovia nappuloita" vaan antavat käskyt tietokoneelle, niin hienoa olisi jos ne voisi itse ohjelmoida tekemään haluamiaan juttuja. Voisihan joku haluta säätää niistä vaikka ilmastointia tai takaikkunoita.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Rattivaihteesta en tiedä, en ole muistaakseni törmännyt sitten Toyota LiteAcen. Mutta ihan ne vaihtoläpyskätkin on kyllä täysin turhuutta. Kenellä on niin surkea automaatti että sitä pitää itse käskeä?
    Jäänyt ihan totaalisen käyttämättä, mitä nyt ehkä kerran tai kaksi kokeilin. Minä kaipasin sinne rattiläpysköihin ajotilojen valinnan, ja/tai ehkä jotain regenerointiin liittyvää säätöä.

    Ja, nykyään kun ne ei kuitenkaan ole "kovia nappuloita" vaan antavat käskyt tietokoneelle, niin hienoa olisi jos ne voisi itse ohjelmoida tekemään haluamiaan juttuja. Voisihan joku haluta säätää niistä vaikka ilmastointia tai takaikkunoita.

    Sitä olen minäkin miettinyt, että autoihin voisi nykyään lisätä käyttöliittymän muunneltavuutta. Se on vielä tosi vaatimatonta, lähinnä voi valita jonkun näkymän tai tyyliin jousituksen säädön parista vaihtoehdosta. Heti tuli mieleen, että eihän se räätälöinti ole loppujen lopuksi kovin laajaa tietokoneissa tai kännyköissäkään.

    Ihan hyvä idea, että saisi rattiläpysköjen takana olevan toiminnon valittua.

      
  • Toyota Auris, Avensis, Corolla, Prius, RAV4, Verso ja Yaris
    Toyota ei puhu varsinaisesta start-stop-järjestelmästä hybridimalliensa osalta, huolimatta siitä että niidenkin polttomoottori sammuu automaattisesti ajotilanteesta riippuen. Dieselkäyttöisissä autoissa start-stop on kaikissa vakiovarusteena Versoa lukuun ottamatta, jossa sitä ei saa bensiinikäyttöisinkään versioihin. Vapaasti hengittävien bensiinimoottoreiden yhteydessä ei käytetä sammutusautomatiikkaa minkään mallin yhteydessä. Toyotan uusien turboahdettujen 1.2-litraisten bensiinimoottoreiden yhteydessä start-stop-järjestelmä on aina vakiovaruste

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota Auris, Avensis, Corolla, Prius, RAV4, Verso ja Yaris
    Toyota ei puhu varsinaisesta start-stop-järjestelmästä hybridimalliensa osalta, huolimatta siitä että niidenkin polttomoottori sammuu automaattisesti ajotilanteesta riippuen. Dieselkäyttöisissä autoissa start-stop on kaikissa vakiovarusteena Versoa lukuun ottamatta, jossa sitä ei saa bensiinikäyttöisinkään versioihin. Vapaasti hengittävien bensiinimoottoreiden yhteydessä ei käytetä sammutusautomatiikkaa minkään mallin yhteydessä. Toyotan uusien turboahdettujen 1.2-litraisten bensiinimoottoreiden yhteydessä start-stop-järjestelmä on aina vakiovaruste

    Vai niin. Hybrideissä voisi ollakin Start/Stop, polttisautoissa on ilman muuta Stop/Start.

      
  • Minulle käsivalintamahdollisuus on mieluinen varuste.

    Silloin voi välttää "sporttisen" kick-downin, eikä automaatti vaihda kesken ohituksen ylös matkavaihteelle (en ole niitä jotka koukkaavat ohitetun eteen). Ohitukseen pykälän, pari pienemmällä vaihteella, ja turbokin puhaltaa ilman viivettä tehoa.

    Peräkärryä vetäessä voi jo ennen ylämäkeä vaihtaa pois loikkari-ekovaihteen, ja nousta mäki kevyemmällä välityksellä ja kone kunnolla vääntöalueella. Ilman että vaihto tapahtuu mäessä ja kovalla kuormituksella.

    Automaatti ei osaa ennakoida tulevia tapahtumia. Kuljettaja osaa.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ihan hyvä idea, että saisi rattiläpysköjen takana olevan toiminnon valittua

    Tuo läpyskä tarkoittaa lappua tai lehtistä. Eikös se ole väärä sana kuvaamaan niitä vaihtimia ratin takana?

    "Itselataava", "takaisinkutsu", "stop/start" eiku "start/stop" - kaikki pielessä nekin HybridRulesin mielestä.

      
  • .

    Yleisestihän puhutaan ainakin suomalaisittain Start/Stop:ista vaikka se onkin asiasisällöltään väärin sanottu. Kivaa olla porukassa typeryksiä, se on ok minulle. Kunhan vain huomautin asiasta.

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?vc=Car&dam=0

    Onneksemme myös saksan- ja englanninkieliset ovat liittyneet typerään joukkoomme. Isommassa porukassa on kivempaa.

    @HybridRules kirjoitti:

    .

    Mutta ihmisten kielenkäyttö on huolimatonta yleensäkin ja syntyy kaikenlaisia sanontoja niin kuin esim. "Nyt kyllä löit kirveesi naulan kantaan" (vai miten se menikään).

    Sanonnassa kirves lyötiin kiveen. Täysin eri asia kuin sanonta naulan kannasta. HR:ltä todella huolimatonta ja edesvastuutonta lähteä typeryyttään näitä vanhoja sanontoja sotkemaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Vai niin. Hybrideissä voisi ollakin Start/Stop, polttisautoissa on ilman muuta Stop/Start.

    Kyllä järjestyksen on oltava aina teknisesti start stop start stop jne. ensimmäinen start on manuaalinen loput hoitaa automatiikka.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Vai niin. Hybrideissä voisi ollakin Start/Stop, polttisautoissa on ilman muuta Stop/Start.

    Kyllä järjestyksen on oltava aina teknisesti start stop start stop jne. ensimmäinen start on manuaalinen loput hoitaa automatiikka.

    Nimenomaan tuolla perusteella se asian hoitava järjestelmä olisi stop/start, kun se ensimmäinen startti ei perustu tähän järjestelmään vaan (jossain määrin) manuaaliseen toimintoon.

    Päätän raporttini täältä tähän.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit