Tesla

950 kommenttia
1262728293032»
  • muokattu 15.05.2020 07:28

    Saakos sähköauton polttoainekäyttöisessä lisälämmittimessä käyttää verotonta polttoainetta? Tuli vain mieleen, kun asunnon lämmittäminen polttoöljyllä on edullisempaa kuin suoralla sähkölämmityksellä - eikä talossa sähköä tarvitse edes varastoida hirvittävän kalliiseen ja painavaan edestakas rahdattavaan akkuun.

      
  • Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Suuret kiitokset Inspektori. Tuon linkin postaaminen on paras anti, mitä olen TM:n keskustelupalstalta saanut koko approx kolmivuotisen lukuhistoriani. Aikoinaan tuli lukemaan täältä tietoa plugarista, kun olin sellaista hankkimassa ja huuli pyöreänä lueskelin inttämisiä ja toisten surutonta sättimistä. Ainoastaan Tomppa-Kruisailijan juttu elämästään lataushybridin kanssa antoi jotain kättä pidempää. Ja nyt tämä. Juuri tämän tyyppistä tiedon jakamista täällä saisi olla enemmänkin, kun on sentään tekniikan lehti.

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuon linkin takaa löytyvässä opinnäytetyössä on muutenkin mielenkiintoista tietoa.

    Nyt voin sanoa, että en ole turhaan roikkunut kolmea vuotta odottamassa oikeita tiedon jyviä täältä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

    Älä viitsi jauhaa taas sitä itseään. Se, ettet itse tiennyt, ei tarkoita sitä, että muut eivät olisi tienneet.

      
  • Tämä hybridin tai sähköauton esilämmittäminen on aihe, jossa varmaan saadaan keskustelua seuraavan vuosikymmenen ajaksi. Itse näen asian niin, että erillinen polttoainelämmitin on kasvavien akkukapasiteettien osalta normaalitarpeisiin (keskiverto työmatka-autoilija, ehkä Oulun alapuolinen (?) alue ja latauspiste kotonakin) jo liikaa, jos ja kun nykyisilläkin menetelmillä saadaan sähkön avulla ainakin kabiini lämpöiseksi. Hyvä esilämmitys kun on mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Hybridien osalta kun sähköiset esilämmitykset ei lämmitä moottoria (tietääkseni ei?), niin en pidä näitä tapauksia kokonaisuutena niin ympäristöystävällisinäkään, jos auto vielä omaehtoisesti käynnistelee moottoria kylmänä lyhyiden ajojen aikana. Ja nuo lyhyet käytöt nostaa kulutusta ja päästöjä sekä eivät kyllä ole autojen elinkaaren aikaisia toimintoja ajatellen kovin hyvä juttu (tämä tietysti käyttöprofiilista riippuvainen). Mutta sen näkee sitten vasta vuosien päästä kyseisiä autoja käyttävät. Ja erojakin merkkien/ mallien osalta on, jota ei ostajat aina ymmärrä huomioida, omat käyttötarpeet ja olosuhteetkin huomioiden. Kyseisten autojen (H+S) osalta on jollain tavalla maahantuojienkin osalta jäänyt nämä esilämmitys-asiat huonosti mainostamatta autojen www sivuilla esitteineen? Onko tämä osalla vahinko, vai onko sitten ajateltu, ettei tuota tietoa kukaan kaipaa?

    Kuten 740 GLE jokin aika sitten kirjoitti, hyvin esilämmitetyt autot moottorien(kin) osalta antaa niille mekaanista kestävyyttä runsaasti lisää näissä meidän olosuhteissa. Tätähän ei ajattele yleensä 1. omistaja, jos ei satu ihan tietoisesti ajamaan samaa autoa pidempään. Polttoainelämmitin on tässä suhteessa teholtaan ylivoimainen, mutta ei edullisin. Rahallisesti asia on kuitenkin lopulta varmaan pidempään autoa käyttävälle +- 0, mutta dieseleissä etenkin on selvää näyttöä monella tapaa hyvin esilämmitettyjen autojen "vähävikaisuudesta". Jäädään odottamaan näitä vaikutuksia muutamia vuosia hybridien osalta ja jäädään myös odottamaan, kuinka kehittymistä tapahtuu kaikkien sähköllä kulkevien osalta tällä(kin) saralla.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

    Älä viitsi jauhaa taas sitä itseään. Se, ettet itse tiennyt, ei tarkoita sitä, että muut eivät olisi tienneet.

    Sinullakin oli tilaisuus asiasta mainita, kun puhuttiin sähköautojen lämmittämisestä muuten kuin sähköllä, mutta selvästikään et ollut tietoinen, että sellaista on jo aiemmin tutkittu ja sellaisia on olemassakin.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Tämä hybridin tai sähköauton esilämmittäminen on aihe, jossa varmaan saadaan keskustelua seuraavan vuosikymmenen ajaksi. Itse näen asian niin, että erillinen polttoainelämmitin on kasvavien akkukapasiteettien osalta normaalitarpeisiin (keskiverto työmatka-autoilija, ehkä Oulun alapuolinen (?) alue ja latauspiste kotonakin) jo liikaa, jos ja kun nykyisilläkin menetelmillä saadaan sähkön avulla ainakin kabiini lämpöiseksi. Hyvä esilämmitys kun on mukavuuden lisäksi myös turvallisuutta. Hybridien osalta kun sähköiset esilämmitykset ei lämmitä moottoria (tietääkseni ei?), niin en pidä näitä tapauksia kokonaisuutena niin ympäristöystävällisinäkään, jos auto vielä omaehtoisesti käynnistelee moottoria kylmänä lyhyiden ajojen aikana. Ja nuo lyhyet käytöt nostaa kulutusta ja päästöjä sekä eivät kyllä ole autojen elinkaaren aikaisia toimintoja ajatellen kovin hyvä juttu (tämä tietysti käyttöprofiilista riippuvainen). Mutta sen näkee sitten vasta vuosien päästä kyseisiä autoja käyttävät. Ja erojakin merkkien/ mallien osalta on, jota ei ostajat aina ymmärrä huomioida, omat käyttötarpeet ja olosuhteetkin huomioiden. Kyseisten autojen (H+S) osalta on jollain tavalla maahantuojienkin osalta jäänyt nämä esilämmitys-asiat huonosti mainostamatta autojen www sivuilla esitteineen? Onko tämä osalla vahinko, vai onko sitten ajateltu, ettei tuota tietoa kukaan kaipaa?

    Kuten 740 GLE jokin aika sitten kirjoitti, hyvin esilämmitetyt autot moottorien(kin) osalta antaa niille mekaanista kestävyyttä runsaasti lisää näissä meidän olosuhteissa. Tätähän ei ajattele yleensä 1. omistaja, jos ei satu ihan tietoisesti ajamaan samaa autoa pidempään. Polttoainelämmitin on tässä suhteessa teholtaan ylivoimainen, mutta ei edullisin. Rahallisesti asia on kuitenkin lopulta varmaan pidempään autoa käyttävälle +- 0, mutta dieseleissä etenkin on selvää näyttöä monella tapaa hyvin esilämmitettyjen autojen "vähävikaisuudesta". Jäädään odottamaan näitä vaikutuksia muutamia vuosia hybridien osalta ja jäädään myös odottamaan, kuinka kehittymistä tapahtuu kaikkien sähköllä kulkevien osalta tällä(kin) saralla.

    Minusta oli hienoa, että postasit sen linkin. Kun on löytänyt valaisevaa tai muuten hyödyllistä tietoa tai itse tietää teknisistä ratkaisuista kuten esim. GLE, niin se on hienoa, että sen jakaa ilman, että siihen liittyy oman mielipiteen vänkäämistä.

    Mutta tuosta lämmitysasiasta ajattelen, että ihan hyvin täyssähköautoissakin voisi olla kylmiä oloja varten jollain muulla kuin sähköllä toimiva lämmitin. Biodiesel, biokaasu, polttoöljy jne. Sellaisella lämmittimellä voisi lämmittää akutkin. Täyssähköautolla ei sitten päästäisi ihan aina ilman lähipäästöjä, mutta kyllähän päästöt putoaisivat niin pieniksi, että sillä olisi merkitystä korkeintaan imago-mielessä, jos siinäkään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

    Älä viitsi jauhaa taas sitä itseään. Se, ettet itse tiennyt, ei tarkoita sitä, että muut eivät olisi tienneet.

    Sinullakin oli tilaisuus asiasta mainita, kun puhuttiin sähköautojen lämmittämisestä muuten kuin sähköllä, mutta selvästikään et ollut tietoinen, että sellaista on jo aiemmin tutkittu ja sellaisia on olemassakin.

    Asiasta on jo jauhettu siellä sun täällä jo kauan aikaa sitten, eikä tässä ole tapahtunut sillä välin muuta kuin akkujen kapasiteetin kasvua ja lämpöpumppujen yleistymistä eli polttoainetoimisten lämmittimien tarpeen vähenemistä. Alan toimijatkin ovat pitkälle jo hylänneet ajatuksen. Tämä on puheenaiheena yhtä mielenkiintoinen kuin Symbianin versioiden erot.

    https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-mika-paras-tapa-lammittaa-sahkoautoa-kovilla-pakkasilla/

    Onhan se tavallaan hellyttävää, kun luulet keksineesi jonkin tosi tuoreen ja mielenkiintoisen ajatuksen, mutta polttoainetoiminen lisälämmitin ei varsinaisesti ole erityisen uniikki ajatus tänä päivänä, eikä se sitä ollut 2010-luvullakaan.

      1
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

    Älä viitsi jauhaa taas sitä itseään. Se, ettet itse tiennyt, ei tarkoita sitä, että muut eivät olisi tienneet.

    Sinullakin oli tilaisuus asiasta mainita, kun puhuttiin sähköautojen lämmittämisestä muuten kuin sähköllä, mutta selvästikään et ollut tietoinen, että sellaista on jo aiemmin tutkittu ja sellaisia on olemassakin.

    Asiasta on jo jauhettu siellä sun täällä jo kauan aikaa sitten, eikä tässä ole tapahtunut sillä välin muuta kuin akkujen kapasiteetin kasvua ja lämpöpumppujen yleistymistä eli polttoainetoimisten lämmittimien tarpeen vähenemistä. Alan toimijatkin ovat pitkälle jo hylänneet ajatuksen. Tämä on puheenaiheena yhtä mielenkiintoinen kuin Symbianin versioiden erot.

    https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-mika-paras-tapa-lammittaa-sahkoautoa-kovilla-pakkasilla/

    Onhan se tavallaan hellyttävää, kun luulet keksineesi jonkin tosi tuoreen ja mielenkiintoisen ajatuksen, mutta polttoainetoiminen lisälämmitin ei varsinaisesti ole erityisen uniikki ajatus tänä päivänä, eikä se sitä ollut 2010-luvullakaan.

    Oletko nyt kaivanut netistä tietoa, kun et aiemmin tiennyt tätä?

    En minä luullut keksineeni mitään vaan minusta se on niin outoa, että sähköautoissa hukataan akkukapasiteettia lämmitykseen vaikka sen voisi toisinkin tehdä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

    Älä viitsi jauhaa taas sitä itseään. Se, ettet itse tiennyt, ei tarkoita sitä, että muut eivät olisi tienneet.

    Sinullakin oli tilaisuus asiasta mainita, kun puhuttiin sähköautojen lämmittämisestä muuten kuin sähköllä, mutta selvästikään et ollut tietoinen, että sellaista on jo aiemmin tutkittu ja sellaisia on olemassakin.

    Asiasta on jo jauhettu siellä sun täällä jo kauan aikaa sitten, eikä tässä ole tapahtunut sillä välin muuta kuin akkujen kapasiteetin kasvua ja lämpöpumppujen yleistymistä eli polttoainetoimisten lämmittimien tarpeen vähenemistä. Alan toimijatkin ovat pitkälle jo hylänneet ajatuksen. Tämä on puheenaiheena yhtä mielenkiintoinen kuin Symbianin versioiden erot.

    https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-mika-paras-tapa-lammittaa-sahkoautoa-kovilla-pakkasilla/

    Onhan se tavallaan hellyttävää, kun luulet keksineesi jonkin tosi tuoreen ja mielenkiintoisen ajatuksen, mutta polttoainetoiminen lisälämmitin ei varsinaisesti ole erityisen uniikki ajatus tänä päivänä, eikä se sitä ollut 2010-luvullakaan.

    Oletko nyt kaivanut netistä tietoa, kun et aiemmin tiennyt tätä?

    En minä luullut keksineeni mitään vaan minusta se on niin outoa, että sähköautoissa hukataan akkukapasiteettia lämmitykseen vaikka sen voisi toisinkin tehdä.

    Sieltähän se tuttu riidanhakuisuus tulee taas esiin. Vaikka sulla ei ole yhtään mitään käsitystä siitä, mitä tiesin tai en tiennyt tästä, niin olet suuna päänä tuomitsemassa valehtelijaksi. Onko sinulla kenties tylsää, kun et löydä yögrillin pihalta ketään, jolle voisit purkaa kiukkuasi?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Hyvä kysymys. Veikkaan kielteistä vastausta, johon veikkaan myös, että et saa heti alkuunsa säädöksiä pykälineen perään viranomaisilta. Tästä tulikin mieleen Volvon seikkailu aikanaan sähköisen C30 Electricin osalta. Siinä kun oli bioetanolikäyttöinen lisälämmitin. Ohessa linkki erääseen lopputyöhön (POLTTOAINEKÄYTTÖISTEN LISÄLÄMMITTIMIEN INTEGROIMINEN SÄHKÖAUTOIHIN), joka sopii näihin keskusteluihin.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/145831/Leinonen_Tero.pdf

    Mielenkiintoista sekin, että minulle ajatus sähköauton lämmittämisestä niin, ettei sähkösäde lyhene, tuli ihan itsestään selvänä ja loogisena vaihtoehtona mieleen. Luulin, että sellaista ei ole edes tutkittu aikaisemmin.

    Tuostahan oli jonkin verran pöhinää silloin, kun sähköautojen akuissa ei riittänyt sähköä ajamiseen edes ilman lämmitystäkään. Volvokin rakensi jonkin sähköauton, jossa oli etanolilämmitin. Nykyisin, kun akuissa on sähköä riittää paljon paremmin, tuo keskustelu on hiljentynyt.

    Saattaisi olla syytä alkaa keskustella äänekkäämmin. Sinäkään et tiennyt tuosta mitään ennen kuin nyt

    Älä viitsi jauhaa taas sitä itseään. Se, ettet itse tiennyt, ei tarkoita sitä, että muut eivät olisi tienneet.

    Sinullakin oli tilaisuus asiasta mainita, kun puhuttiin sähköautojen lämmittämisestä muuten kuin sähköllä, mutta selvästikään et ollut tietoinen, että sellaista on jo aiemmin tutkittu ja sellaisia on olemassakin.

    Asiasta on jo jauhettu siellä sun täällä jo kauan aikaa sitten, eikä tässä ole tapahtunut sillä välin muuta kuin akkujen kapasiteetin kasvua ja lämpöpumppujen yleistymistä eli polttoainetoimisten lämmittimien tarpeen vähenemistä. Alan toimijatkin ovat pitkälle jo hylänneet ajatuksen. Tämä on puheenaiheena yhtä mielenkiintoinen kuin Symbianin versioiden erot.

    https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-mika-paras-tapa-lammittaa-sahkoautoa-kovilla-pakkasilla/

    Onhan se tavallaan hellyttävää, kun luulet keksineesi jonkin tosi tuoreen ja mielenkiintoisen ajatuksen, mutta polttoainetoiminen lisälämmitin ei varsinaisesti ole erityisen uniikki ajatus tänä päivänä, eikä se sitä ollut 2010-luvullakaan.

    Oletko nyt kaivanut netistä tietoa, kun et aiemmin tiennyt tätä?

    En minä luullut keksineeni mitään vaan minusta se on niin outoa, että sähköautoissa hukataan akkukapasiteettia lämmitykseen vaikka sen voisi toisinkin tehdä.

    Sieltähän se tuttu riidanhakuisuus tulee taas esiin. Vaikka sulla ei ole yhtään mitään käsitystä siitä, mitä tiesin tai en tiennyt tästä, niin olet suuna päänä tuomitsemassa valehtelijaksi. Onko sinulla kenties tylsää, kun et löydä yögrillin pihalta ketään, jolle voisit purkaa kiukkuasi?

    Kyllä minulla on sinun kirjoitustesi perusteella jonkinlainen käsitys syntynyt tiesitkö tästä asiasta vai et.

      
  • muokattu 18.05.2020 11:07

    @HybridRules kirjoitti:

    Oletko nyt kaivanut netistä tietoa, kun et aiemmin tiennyt tätä?

    En minä luullut keksineeni mitään vaan minusta se on niin outoa, että sähköautoissa hukataan akkukapasiteettia lämmitykseen vaikka sen voisi toisinkin tehdä.

    Näin sähköautolla ajavana tuo ajatus on täysin triviaali. Tilanne on aivan sama kuin hukata polttoainetta dieselin tankista auton esilämmittämiseen.
    Määrät ovat merkityksettömiä molemmissa tapauksissa, joten en suurin surmin haluaisi vaivoikseni polttoainekäyttöistä esilämmitintä kun saman saan hoidettua varttitunnissa auton omalla etäohjatulla lämmityksellä. Sähköä kuluu siinä ajassa niin vähän etten sitä noteeraa.

      
  • Vaikka juuri nyt alkaa näyttämään siltä, että polttoainekäyttöinen esilämmitin on yhdellä tapaa teknisesti muinaishistoriaa, pitää ottaa käyttöprofiilit ja olosuhteet huomioon. Monella auton ostajalla juuri tällä hetkelläkin voi olla tärkeää, että siinä hybridissä on polttoainekäyttöinen lämppäri, johtuen käyttötarkoituksesta ja olosuhteista. Tässä asiassa pitää noteerata koko käyttäjäkenttä, eli ei kaikki auton käyttäjät lähde liikkeelle pistorasian/ sähköverkon vierestä ja saavu pistorasian/verkon viereen. Esim. alkutuotannon parissa sekä julkisen puolen viranomaistehtävissä on paljonkin käyttäjiä, jotka haluaa säästää virtansa ajoon ja muihin toimintoihin, sitten kun hybridejä tai sähköautoja niissäkin käytöissä alkaa olemaan. Ambulanssit vaikka esimerkkinä. Onhan se yksi laitteisto lisää huollettavaksi ja ylläpidettäväksi, jonka vuoksi en itsekään omalla käyttöprofiililla sähköautoon etenkään kaipaisi. Mutta joku muu kaipaa ja tarvitsee.

      2
  • Minä kaipaisin ajosähköstä riippumatonta lämmitystä sekä akuille että matkustamoon, jotta kylmien ja lämpimien kelien ero ajosäteessä poistuisi tai ainakin pienenisi olemattomiin.

    Jos ajattelee ihan hypoteettisesti, että kaikki henkilöautot olisivat täyssähköisiä ja biopolttoaineella lämmitettäviä, niin liikenteen CO2-päästöt olisivat nolla, mutta talvikelilläkin olisi kiva ajaa, kun ei tarvitsisi varoa lämmittämistä ja ajosäteen lyhenemistä sen takia.

    Kun sanotaan, että auto lämpiää sähköllä varttitunnissa esilämmityksellä, niin eihän se vielä ole kuin matkan alku. Mitä jos on -15 lämpötila ulkona ja pitää ajaa puuterilumituiskussa 300km. Paljonko kuluu matkustamon ja akkujen lämmittmiseen? 5kW:n kiukaan pitää kaiketi hehkua kauemmin kuin sen varttitunnin lähtiessä.

      
  • muokattu 20.05.2020 15:30

    @HybridRules kirjoitti:
    Mitä jos on -15 lämpötila ulkona ja pitää ajaa puuterilumituiskussa 300km. Paljonko kuluu matkustamon ja akkujen lämmittmiseen? 5kW:n kiukaan pitää kaiketi hehkua kauemmin kuin sen varttitunnin lähtiessä.

    Ennen lähtöä 15 minuutissa saadaan joko polttiksen Webastolla tai sähköauton sähkölämmityksellä tuossa kelissä sisälle selvästi -15 astetta mukavammat olosuhteet.

    Sähkäri saa jo tästä selvää apua rangen osalta, vaikkei +22 asteen asetusarvoon yltäisikään. Mutta polttiksen moottori ei vielä tuolla lämmityksellä ole kunnolla lämmin, vaan se vaatisi puolisen tuntia esilämmitystä, että sylinterikansi tuntuisi käteen selvästi lämpimältä.

    Pääpointti molemmissa on silti sama, että esilämmitys pienentää kulutusta ajaessa. Riippuu kelistä, lämmittimestä ja lämpötilavaatimuksesta kattavatko ajomatkan säästöt esilämmityksen kulutusta.

    Oma valintani ohjautuu sen perusteella, että moottori ja kuski pärjäävät paremmin esilämmitettyinä, joten jos edes osan käyttökustannuksista saa takaisin säästönä, silloin mukavuuden hinta on hyväksyttävä. Tuntuu karulta lähteä työpaikalta paljaan pakkastaivaan alla ikkunansa tönkköjäähän jäädyttäneellä iglulla, jos polttoainemäärä on katkaissut lämmityksen tai on jostain syystä Rouvan auto lainassa. Lumiharjan käytön ymmärrän, jääskraba ei kiinnosta.

      1
  • Kolmoseen mahtuu 218 cm pitkä kuski eteen.

      
  • Tesla laskenut hintoja noin 5 tonnilla S&X osalta ja jonkun parisen tonnia 3:n osalta. Mielestäni Suomen saitilla kolmosen hintoja ei ole vielä päivitetty, mutta S&X on.

    Jenkkilässä Model 3 SR+ lähtee nyt 37,990 taalalla, mikä on aivan naurettava hinta tuollaisesta autosta.

      
  • Jos hinta olisi Suomessa 34.571 euroa niin auto olisi vain vähän kalliimpi kuin oma 115 hp Seat Ateca.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit