Autotestien puolueellisuus?

53 kommenttia
«1

Kiinnittipä huomiotani uuden numeron pienten citymaasturien vertailutestissä Skoda: n ykkössijoitus, mielestäni vähän "vippaskonstein", onhan VW-konserni tietenkin merkittävä mainosten ostaja (?).

PUMA oli pudotettu niukasti kakkoseksi, huomioimatta ollenkaan viitisen tuhatta edullisempaa hintaa ja viiden vuoden takuuta. Muotoilusta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllähän PUMA on omaa luokkaansa.

Toisaalta, Ford oli kylläkin ainoa kilpailijoista joka oli ostanut täyden aukeaman PUMA- mainoksen "paraatipaikalta", eka aukeamalla.

Nimim. "PUMAn ostanut" (joten arvio voi olla lievästi puolueellinen)

  
  • Jos yhtään lohduttaa niin WhatCar (lehti) piti eniten Pumasta.

    • suurin tavaratila (mukava yksityiskohta on tavaratilaa lisää syvennys)

    • paras ajaa

    • taloudellisin

    • hyvä varustelu

    Sitä en tiedä missä määrin arvosteluun vaikuttaa se että kyseessä on brittiläinen lehti. Fordilla on taipumus pärjätä brittien testeissä.

    https://www.whatcar.com/news/new-renault-captur-vs-ford-puma-vs-skoda-kamiq-verdict/n21460

      
  • Kyllä, luin saman. Hämmästyttää Nissanin huono sijoitus, toisaalta enpä ole vielä itäisiin kopioihin erehtynyt ;-).

    Kovin on PUMA kysytty auto, toimitusaikaa neljä kuukautta ... tilasin helmikuun viimeinen päivä, corona viivytti kuukaudella, juuri ilmoitettiin valmistuneen toissapäivänä ja pitäisi saada 27.6.

    Koskaan en ole näin pitkään uutta autoani odottanut, jopa täyssähkö VW tuli (tuurilla)
    parissa kuukaudessa, Seatin vastaavan toimitus olisi mennyt ensi vuoteen ...

      
  • NHBNHB
    muokattu 22.05.2020 15:15

    Eiköhän tämä vertailu ole pisteytetty aivan samoilla perusteilla kuin muutkin vertailut.

      1
  • Varmaankin, mutta testeissä eri maissa saadaan eri järjestys, joten ominaisuuksien painotus voi olla toinen. Ihmisiähän testaajatkin ovat ja eri mieltymyksin, saksalainen auto on jonkinlainen uskonto meillä. Ei tulosta voi kiistää ei ja ostajahan auton valitsee tarvitsemiensa ominaisuuksien, mieltymystensä ja budjettinsa mukaan. Muotoilu on tietenkin makuasia, hesarin toimittaja herjaa ettei PUMA ole ollenkaan kissaeläimen näköinen vaan "hämmästyneen sammakon", en lukenut pidemmälle. Hinta, takuu, eiköhän ostajat osaa päätellä mikä on paras. En ikinä ole ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat saman merkin vuodesta toiseen, minä olen jo 40 vuotta ostanut uuden auto joka kolmas vuosi ja aina eri merkkisen, jopa valmistajan. Olen nyt ostanut peräkkäin kolme Fordia, merkki on jotenkin auton symboli, enemmän kuin "Das Auto". Samaan kolmeen peräkkäiseen ovat vuosien varrella päässeet vain Alfa Romeo ja Peugeot, toki minulla on saksalaisiakin ollut, Opel, VW ja Porsche, pari japsiakin, Toyota ja Mitsubishi ...

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    Jos yhtään lohduttaa niin WhatCar (lehti) piti eniten Pumasta.

    • suurin tavaratila (mukava yksityiskohta on tavaratilaa lisää syvennys)

    • paras ajaa

    • taloudellisin

    • hyvä varustelu

    Sitä en tiedä missä määrin arvosteluun vaikuttaa se että kyseessä on brittiläinen lehti. Fordilla on taipumus pärjätä brittien testeissä.

    https://www.whatcar.com/news/new-renault-captur-vs-ford-puma-vs-skoda-kamiq-verdict/n21460

    WhatCar on englantilainen ja engelsmannit pitää Fordia englantilaisena... siellä pärjää aina Fordit, Jaget yms.

      
  • Omat "jalokivet" saavat osakseen melkoista hehkutusta, muiden tekeleet ovat sitten melkeimpä pelkkää valitusvirttä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Omat "jalokivet" saavat osakseen melkoista hehkutusta, muiden tekeleet ovat sitten melkeinpä pelkkää valitusvirttä

    Sinähän sen tiedät...

      2
  • Enpä tiedä englantilaisten Ford-ihailusta, eikös Ford siirtänyt valmistuksen Saksaan brittien huonon työnlaadun johdosta?

      
  • @Fossiili kirjoitti:
    Enpä tiedä englantilaisten Ford-ihailusta, eikös Ford siirtänyt valmistuksen Saksaan brittien huonon työnlaadun johdosta?

    Ford Escort piti nostaa saksassa valmistettu, niissä oli eri sähkölaitteet, englantilaisissa ihan hanurista.

      
  • @Fossiili kirjoitti:
    Enpä tiedä englantilaisten Ford-ihailusta, eikös Ford siirtänyt valmistuksen Saksaan brittien huonon työnlaadun johdosta?

    jos hiukankaan seuraa kyllä se on kova sana siellä saarella

      
  • @Fossiili kirjoitti:
    Enpä tiedä englantilaisten Ford-ihailusta, eikös Ford siirtänyt valmistuksen Saksaan brittien huonon työnlaadun johdosta?

    Fordilla on Briteissä edelleen tehtaita ja kehityskeskus. Merkki on ollut kymmeniä vuosia putkeen maan myydyin.

      
  • Niin, olen käynyt Fordin Duntonin tutkimuskeskuksessa Englannissa. Oma 3 vuotta vanha Fiestani on kilven mukaa tehty Kölnissä Saksassa.

      
  • @Fossiili kirjoitti:
    Kiinnittipä huomiotani uuden numeron pienten citymaasturien vertailutestissä Skoda: n ykkössijoitus, mielestäni vähän "vippaskonstein", onhan VW-konserni tietenkin merkittävä mainosten ostaja (?).

    PUMA oli pudotettu niukasti kakkoseksi, huomioimatta ollenkaan viitisen tuhatta edullisempaa hintaa ja viiden vuoden takuuta. Muotoilusta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllähän PUMA on omaa luokkaansa.

    Toisaalta, Ford oli kylläkin ainoa kilpailijoista joka oli ostanut täyden aukeaman PUMA- mainoksen "paraatipaikalta", eka aukeamalla.

    Nimim. "PUMAn ostanut" (joten arvio voi olla lievästi puolueellinen)

    Noinhan se on mennyt ikävä kyllä jo aivan liian kauan: Jos missään TM-vertailussa on mukana VAG-tuote (VW, Audi, Skoda, Seat), niin TM kyllä löytää sen aina voittajaksi sopivilla painotuksilla. Ennen uusimman lehden avaamista jo sanoin taas vaimolle, että se on sitten Skoda voittanut taas testin. Asia rupeaa harmittamaan jo siinä määrin, että olen vakavasti miettinyt tilauksen lopettamista yli 20v jälkeen...

      
  • @Lukija34188 kirjoitti:

    @Fossiili kirjoitti:
    Kiinnittipä huomiotani uuden numeron pienten citymaasturien vertailutestissä Skoda: n ykkössijoitus, mielestäni vähän "vippaskonstein", onhan VW-konserni tietenkin merkittävä mainosten ostaja (?).

    PUMA oli pudotettu niukasti kakkoseksi, huomioimatta ollenkaan viitisen tuhatta edullisempaa hintaa ja viiden vuoden takuuta. Muotoilusta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllähän PUMA on omaa luokkaansa.

    Toisaalta, Ford oli kylläkin ainoa kilpailijoista joka oli ostanut täyden aukeaman PUMA- mainoksen "paraatipaikalta", eka aukeamalla.

    Nimim. "PUMAn ostanut" (joten arvio voi olla lievästi puolueellinen)

    Noinhan se on mennyt ikävä kyllä jo aivan liian kauan: Jos missään TM-vertailussa on mukana VAG-tuote (VW, Audi, Skoda, Seat), niin TM kyllä löytää sen aina voittajaksi sopivilla painotuksilla. Ennen uusimman lehden avaamista jo sanoin taas vaimolle, että se on sitten Skoda voittanut taas testin. Asia rupeaa harmittamaan jo siinä määrin, että olen vakavasti miettinyt tilauksen lopettamista yli 20v jälkeen...

    Taikka ostat Škodan, niin ei tarvitse lopettaa TM-tilausta.

      2
  • Voi olettaa että testaajalla on omat mieltymyksensä, mutta toisaalta on hyvä katsoa taulukoista mitä asioita itse painottaa. Nyt taisi suurin painoarvo olla maantieajon pisteytyksellä.

    Kallein auto voitti, ja siinä oli lyhyin takuu.

    Itse harmittelen mm.. sitä että TM näyttää työsuhdeauton verotusarvon, mutta piilottaa Suomi-autoveron. Joskus autovero on se kallein varuste, eli varsinainen auto ei olekaan premium, vaikka hinta olisi sitä. Toinen harmitus on talvirengasvertailu, Suomen uraiset tiet eivät nastarenkaiden pisteyttäjiä murehdituta.

      
  • Eihän se ole testaajista johtuvaa (tai oikeastaan on kun ovat ottaneet opikseen testaajien arvostelut) että VAG-tuotteet on niin hyviä. Nastarenkaissa on lainmukaiset pistovoimat.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Eihän se ole testaajista johtuvaa (tai oikeastaan on kun ovat ottaneet opikseen testaajien arvostelut) että VAG-tuotteet on niin hyviä. Nastarenkaissa on lainmukaiset pistovoimat.

    Varmastikin VAG-tuotteet ovat hyviä, ja vertailut ovat osittain viihdettä (hyvää ei ole TSI+DSG = 2 vuoden takuu) kun ei esimerkiksi niitä jarrun ja kaasun kanssa tehtäviä 0-100 km/h kiihdytyksiä tule koskaan harrastettua.

    Lainmukaiset pistovoimat ovat kuluttaneet tehokkaasti suomalaiset tiet urille, ja ko. rengas tuottaa kovaa EU:n säätelemää ohiajomelua - ilman varoitusta että nasta ylittää kaikki melurajat. Silti siitä ei tule miinuspisteitä verrattuna renkaisiin jotka täyttävät EU:n rengasmerkinnän vaatimukset.

      
  • Ei mitään niin hyvää ettei jotain huonoa, paitsi Toyota hybridit.

      
  • @Fossiili kirjoitti:
    Niin, olen käynyt Fordin Duntonin tutkimuskeskuksessa Englannissa. Oma 3 vuotta vanha Fiestani on kilven mukaa tehty Kölnissä Saksassa.

    Katsoitko, missä Fiestasi moottori ja vaihteisto ovat tehty?

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Eihän se ole testaajista johtuvaa (tai oikeastaan on kun ovat ottaneet opikseen testaajien arvostelut) että VAG-tuotteet on niin hyviä. Nastarenkaissa on lainmukaiset pistovoimat.

    Varmastikin VAG-tuotteet ovat hyviä, ja vertailut ovat osittain viihdettä (hyvää ei ole TSI+DSG = 2 vuoden takuu) kun ei esimerkiksi niitä jarrun ja kaasun kanssa tehtäviä 0-100 km/h kiihdytyksiä tule koskaan harrastettua.

    Taitaa olla muistot TSI+DSG -ongelmista aika kaukaa. Edellinen malli oli ymmärtääkseni varsin luotettava.

      
  • @Lukija34188 kirjoitti:

    @Fossiili kirjoitti:
    Kiinnittipä huomiotani uuden numeron pienten citymaasturien vertailutestissä Skoda: n ykkössijoitus, mielestäni vähän "vippaskonstein", onhan VW-konserni tietenkin merkittävä mainosten ostaja (?).

    PUMA oli pudotettu niukasti kakkoseksi, huomioimatta ollenkaan viitisen tuhatta edullisempaa hintaa ja viiden vuoden takuuta. Muotoilusta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllähän PUMA on omaa luokkaansa.

    Toisaalta, Ford oli kylläkin ainoa kilpailijoista joka oli ostanut täyden aukeaman PUMA- mainoksen "paraatipaikalta", eka aukeamalla.

    Nimim. "PUMAn ostanut" (joten arvio voi olla lievästi puolueellinen)

    Noinhan se on mennyt ikävä kyllä jo aivan liian kauan: Jos missään TM-vertailussa on mukana VAG-tuote (VW, Audi, Skoda, Seat), niin TM kyllä löytää sen aina voittajaksi sopivilla painotuksilla. Ennen uusimman lehden avaamista jo sanoin taas vaimolle, että se on sitten Skoda voittanut taas testin. Asia rupeaa harmittamaan jo siinä määrin, että olen vakavasti miettinyt tilauksen lopettamista yli 20v jälkeen...

    Eivätköhän nuo painotukset ole vakioitu. Samat autot siellä vertailujen kärjessä ovat vuodesta toiseen, eikä suinkaan vain kiihtyvyyden vuoksi, vaan myös esimerkiksi kulutus näyttelee nykyisin isoa roolia pisteytyksessä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Eihän se ole testaajista johtuvaa (tai oikeastaan on kun ovat ottaneet opikseen testaajien arvostelut) että VAG-tuotteet on niin hyviä. Nastarenkaissa on lainmukaiset pistovoimat.

    Varmastikin VAG-tuotteet ovat hyviä, ja vertailut ovat osittain viihdettä (hyvää ei ole TSI+DSG = 2 vuoden takuu) kun ei esimerkiksi niitä jarrun ja kaasun kanssa tehtäviä 0-100 km/h kiihdytyksiä tule koskaan harrastettua.

    Taitaa olla muistot TSI+DSG -ongelmista aika kaukaa. Edellinen malli oli ymmärtääkseni varsin luotettava.

    En osaa sanoa, mutta itse en halua kokeilla testivoitosta huolimatta kun pidemmillä takuilla varustettuja malleja on monella merkillä myynnissä.

    Kyseessä on siis brändi -mielikuva tuotteesta-, vaikka moni ostaa silti koska itse auto on varmasti ihan kiva. Jossakin vaiheessa Opel oli mielestäni selvästi parempi, mutta sitten VW meni reippaasti ohi kun Opelin vauhti hiipui.

    Diesel-skandaalistakin huolimatta merkki on suosittu.
    Ja jos jälleenmyyntiarvo on hyvä, niin se antaa pisteitä kustannusarvosanaan.

      
  • muokattu 02.06.2020 18:03

    @Karrette kirjoitti:

    Itse harmittelen mm.. sitä että TM näyttää työsuhdeauton verotusarvon, mutta piilottaa Suomi-autoveron.

    Autovero on tiedossa autonhinnassa, työsuhdevero peritään työsuhteen palkanmaksun yhteydessä, verotusarvo lisätään verotettaviin tuloihin.

    Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 Style DSG

    Autoveroton hinta 25 045,00 €
    Autovero 3 623,41 €
    Kokonaishinta 28 668,41 €

      
  • muokattu 02.06.2020 17:48

    Takuitakin on monenlaisia, eräällä läheisellä oli Hyundai Tucson ja voimansiirto alkoi äännehtiä 3v ikäisessä autossa satasen nopeuksissa, meni huoltoon, sanoivat ettei se ole vika vaan ominaisuus. Vaihto auton toiseen merkkiin samalta Hyundai edustajalta, myyjä soitti muutan päivän päästä ettet maininnut että autossa on kyseinen ominaisuus, hän sanoi että autossahan vielä takuuta monta vuotta, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

      
  • muokattu 02.06.2020 18:19

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Itse harmittelen mm.. sitä että TM näyttää työsuhdeauton verotusarvon, mutta piilottaa Suomi-autoveron.

    Autovero on tiedossa autonhinnassa, työsuhdevero peritään työsuhteen palkanmaksun yhteydessä, verotusarvo lisätään verotettaviin tuloihin.

    Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 Style DSG

    Autoveroton hinta 25 045,00 €
    Autovero 3 623,41 €
    Kokonaishinta 28 668,41 €

    Katsoitko tuon TM:n numerosta 10 sivulta 23, vaiko jostakin muualta?
    Itse näen vain hinnan 28 668 ja verotusarvot vapaa/käyttö 610 €/455 € - eli summat jotka vain työsuhdeautoilijat joutuvat maksamaan, - luulisi tuollaisen tiedon löytyvän myyjältä. En tiedä miksi ei tekniikan yleislehti koe tarvetta ilmoittaa että 24 % arvonlisäveron lisäksi pitää ostaa 3623 eurolla myös autoveroa (vaihtoauton hyvitysarvo?), jotta pääsee maksamaan vuotuista ajoneuvoveroa, ja tankkaamaan raskaasti verotettua polttoainetta.

    Verrokkina ollut Ford Puma oli yli 5000 € halvempi, joten aika iso hintaero kun kakkossija tuli 0,1 arvosanan tappiolla.

      
  • Ihan hyvä taulukkohan tuo on. Lähinnä sitä mietin miksi vain työsuhdeautoilun verotusarvo ilmoitetaan, ja jätetään pois tuo Suomi-vero. Itse yllätyin aikoinaan siitä miten halpoja autot oikeastaan ovat, kun autoveron osuus jätetään pois.

    https://www.renault.ee/ee/cars/megane-grandcoupe/home.html

    Perhe-sedan ilmastoinnilla ja "Mersun moottorilla" alkaen 16 190 €. Tosin tämä menee taas jo loppuunkaluttuun aiheeseen, joten jätän aiheen tähän kommenttiini.

      
  • Autoveroton hinta 16 199,44 €
    Autovero 2 190,56 €
    Kokonaishinta 18 390,00 €

    Suomalainen palkkataso sulattaa autoveron kevyesti.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Eihän se ole testaajista johtuvaa (tai oikeastaan on kun ovat ottaneet opikseen testaajien arvostelut) että VAG-tuotteet on niin hyviä. Nastarenkaissa on lainmukaiset pistovoimat.

    Varmastikin VAG-tuotteet ovat hyviä, ja vertailut ovat osittain viihdettä (hyvää ei ole TSI+DSG = 2 vuoden takuu) kun ei esimerkiksi niitä jarrun ja kaasun kanssa tehtäviä 0-100 km/h kiihdytyksiä tule koskaan harrastettua.

    Taitaa olla muistot TSI+DSG -ongelmista aika kaukaa. Edellinen malli oli ymmärtääkseni varsin luotettava.

    En osaa sanoa, mutta itse en halua kokeilla testivoitosta huolimatta kun pidemmillä takuilla varustettuja malleja on monella merkillä myynnissä.

    Kyseessä on siis brändi -mielikuva tuotteesta-, vaikka moni ostaa silti koska itse auto on varmasti ihan kiva. Jossakin vaiheessa Opel oli mielestäni selvästi parempi, mutta sitten VW meni reippaasti ohi kun Opelin vauhti hiipui.

    No joo. Mielikuvansa voi jokainen muodostaa tyyliin rapeat ranskikset ja ajettavuudeltaan kelvottomat japsit.

      
  • Omistusautona kelvoton ajettavuus käy hyvin kaupaksi.
    Minä tykkäsin ranskalaisista autoista työsuhdeautona, silloin kun ne vielä erottui etenkin jousitukseltaan ja penkeillään massasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit