Volvolla menee lujaa

591 kommenttia
1111214161720
  • muokattu 23.05.2020 20:22

    Tuolla yllä mainittiin Land Rover. Tuosta tuli mieleen että Land Rover Discovery Sport ja Land Rover Evoque lanseerataan kolmisylinterisinä plug in hybrid - versioina. Jäävätkö nämä nyt sitten ostamatta kun sylintereitä on noinkin vähän ? Moottori on puolitoistalitrainen kehittäen 197 hevosvoimaa.

    https://www.motor1.com/news/411176/evoque-discovery-sport-three-cylinder-phev/

      
  • @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Olennaista ja Kivaa
    Kun BMW 840, Audi R8 Tai muiden isojen Audien nelipyöräohjauksella itseäänsäätävien alustojen ilmajousituksineen lataa hyväpintaisella asfaltilla tosi mäkisellä ja mutkaisella tiellä lähempää kahtasataa kuin sataa kaarteisiin niin hauskaa ja kivaa on takuulla.

    Maitokaupassa nyt voi käydä Trabantilla tai Volvolla.

      
  • muokattu 23.05.2020 20:45

    Jos on tämmöinen (300 kg) puoliso (elämänsä naisena) niin tuolla kai selittyy se tarve ylimääräiselle 300 kg vetokyvylle.

    https://www.iltalehti.fi/iltv-doc/a/201609060151552

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Olennaista ja Kivaa
    Kun BMW 840, Audi R8 Tai muiden isojen Audien nelipyöräohjauksella itseäänsäätävien alustojen ilmajousituksineen lataa hyväpintaisella asfaltilla tosi mäkisellä ja mutkaisella tiellä lähempää kahtasataa kuin sataa kaarteisiin niin hauskaa ja kivaa on takuulla.

    Maitokaupassa nyt voi käydä Trabantilla tai Volvolla.

    Ei mahdu budjettiin, lähellekään. Mutta eipä nuo käytännön elämässä kovin olennaisilta tai edes kivalta vaikuta,kun ei niitä kehätiellä tai länsiväylällä paljon tarvitse. Jossain nyky-Renaultissa taisi olla nelipyörä ohjaus, muistelen että Talismanissa.

      1
  • Topi27 kirjoituksen vuoksi olen pahoillani kaikkien liikenteessä tapahtuneitten selittämättömien liikenneonnettomuuksien uhrien sekä heidän omaistensa puolesta. Lisäksi pahoittelen tämän hetken liikenneonnettomuuksia tutkivien puolesta, heidän toivotonta työtä selittää osaa liikenneonnettomuuksista.
    Jotenkin jäin miettimään, olisiko sittenkin säädöksien kautta otettava käyttöön henkilökohtainen nopeusrajoitin, jossa henkilökohtainen soveltuvuus liikenteessä toimimisen osalta arvioitaisiin myös käytössä olevien ajoneuvojen mukaisesti. Selvitettävänä voisi esimerkiksi olla henkilön persoonallisuuteen liittyvien asioitten ohella kronologisen iän suhde psykologiseen ikään.

    Näitä ajatuksia sekä liikenteessä liikkumistapoja ja tarpeita voi tarvittaessa välittää vaikka Onnettomuustietoinstituuttiin, joka voi ohjeistaa liikenneonnettomuuksien tutkinnassa mukana olevia käyttäytymistiedejäseniä, onnettomuuksissa mukana olevien henkilöiden toimintojen ja motiivien pohdinnassa.

    Suosittelen kuitenkin aluksi vaikka reipasta liikuntaa metsässä ensisijaisena purkukeinona. Pitää tietenkin muistaa, että siellä(kin) voi liikkua myös muita ihmisiä.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Tuleeko adaptiiviset Led-valot mukautuvan vakkarin mukana?
    Itse en enää ilman mukautuva LED-valoja autoa huoli.

    Ilmeisesti ei, ne tulevat jonkun lisävarustepaketin mukana. Halvimmillaan n. 2keur, siinä mukana tosin navigaattori ja jotain muuta pientä.

    Minulla ei kokemusta adaptiivisista LEDeistä, mitä käytännön etua niistä saa?

    Nimim. Vielä ehtii muuttamaan tilausta.

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Tuleeko adaptiiviset Led-valot mukautuvan vakkarin mukana?
    Itse en enää ilman mukautuva LED-valoja autoa huoli.

    Ilmeisesti ei, ne tulevat jonkun lisävarustepaketin mukana. Halvimmillaan n. 2keur, siinä mukana tosin navigaattori ja jotain muuta pientä.

    Minulla ei kokemusta adaptiivisista LEDeistä, mitä käytännön etua niistä saa?

    Nimim. Vielä ehtii muuttamaan tilausta.

    Onko mukautuvat LED-valot sama asia, joka minun autossa on, että ne vaihtavat valokuviota varjostamalla jotain osia ja jos ikään kuin suuntaavat sivulle väistäessään vastaantulevaa ja edessä menevää? Eli ei vaihda lyhyille niin kuin perinteiset automaattivalot? Minusta tuo on mukava ominaisuus, mutta en tiedä onko se sama asia kuin adaptiiviset valot, luulisin, että on?

    Ilmeisesti ajatte valoisalla tai talviaikana valaistulla teillä.
    Oikeasti pimeillä teillä ajettaessa etu on aika iso.

      1
  • Välillä mediassa on juttuja alle 18 vuotiaina ajokortin saaneiden hurjista ylinopeuksista ja kortti pois pari kuukautta kortin saamisen jälkeen. Jutuissa on ehkä vähän rivien välistä tulkittavissa paheksuntaa, että kortin on voinut ajaa liian nuorena, jolloin tehdään typeryyksiä.

    Eiköhän se sama tyyppi tekisi typeryyksiä silloinkin, jos saisi kortin vasta normiaikaan.

    Voi tietysti olla, että niissä, jotka haluavat korttinsa poikkeusluvalla on suhteellisesti enemmän koheltajia, joilla on palava halu päästä (laillisesti) auton rattiin mahdollisimman pian, kuin mitä 18 vuotta täyttäneiden keskuudessa on.

    Kannatan kortin myöntämistä alle 18 vuotiaille, jos siihen on perusteltu syy, koska kenestäkään ei tule kaahaajaa vain siksi, että on vähän nuorempi kuin virallinen ikäraja.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR tilantarpeeseen löytyy vielä yksi vaihtoehto BMW X7. Kaikki istuinrivit ylhäällä tavaratilaa on käytettävissä 326 litraa, kahden istuinrivin takana 722 litraa. Suurimmillaan tavaratilaa on 2 120 litraa.

    X5-plugari oli aika saman hintainen kuin XC90T8 (suuruusluokkana) ja se on minulle kyllä maksimi, mitä autoon voi käyttää. En muista tarkkoja hintoja, mutta ainakin varusteita säätämällä kummatkin saa käytännössä samalla rahalla. Onko X7 myös plugarina? Pelkällä polttiksella olevaa autoa en enää hanki, mutta taitaa olla niin, ettei täyssähköautoistakaan ainakaan vielä löydy minulle sopivaa. Sähköpirssitrendi näyttää olevan viistoperäisiin, joten ei näytä meikäläisen kannalta hyvältä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Autojen vakiovarustepaketti riittää osalle asiakkaista mutta sitten tulee asiakkaat jotka haluavat kaiken mitä rahalla saa. Volvossa on laajempi vakiovarustus sehän sitä myyntiä lisää. Mainitut BMW ja MB tarjoaa vähemmän vakiovarusteissa mutta rahalla saa sitten kaiken mitä Volvoon ei saa rahallakaan.

    Mitä sellaisia varusteita on, jota saa bemariin, mutta ei Volvoon. "Rakensin" kerran bemarin X5:en enkä muista, etten olisi saanut samat varusteet kuin XC90T8:iin enkä muista, että olisi jotain ollut enemmän saatavana? Ei ainakaan mitään "oikeaa varustetta" muistaakseni. Lisävarusteina piti ruksata paljon sellaisia, mitkä olivat XC90T8 Inscriptionissa vakiona. Tosin onhan Inscriptioinissakin jo tavallaan lisävarusteita, koska se ei ole pienin varustelutaso vaan tavallaan "varustepaketti" jo sinällään.

    Valitsin itse äksän seuraavista syistä

    • kuusisylinterinen moottori
    • aito neliveto (myös sähköllä)
    • vetokyky 2,7tn (lisävaruste)

    Varusteista en osaa sanoa, kun Volvoa en ole sen tarkemmin tutkinut, sillä se ei päässyt valinnassa ehdokkaaksi asti edellä mainituista syistä, koska nuo Volvosta puuttuvat. Kaikkiaan mielestäni XC90 ei nyt ole aivan saman luokan auto ominaisuuksiltaan (moottori, neliveto) kuin Q7, GLE, X5, RRS/Disco, Cayenne. Itselle tämän luokan auto on juuri sopiva, oikea maasturi olisi ylimitoitettu, mutta iso henkilöauto taas liian heppoinen vetotetäviin.

    XC90n on enemmän tila-auto tyyppinen auto. Jos olisin tila-auton tarpeessa, vertaisin XC90:tä Mersun V-sarjaan ja Volkkarin Caravelleen ja päätyisin melko todennäköisesti jompaan kumpaan jälkimmäisistä. Päteviä pelejä molemmat, todellisia ison porukan matka-autoja.

    Et taida olla varsinaisesti Volvo-fani?

    Onko sinun mielestäsi täyssähköautoissa aito neliveto? Niistähän puuttuu kardaani kuten XC90T8:ta. Sylintereiden lukumääräksi riittää hyvin neljä, mutta tietenkin jos haluaa juuri kuusi sylinteriä, niin joutuu rajaamaan pois monta autovaihtoehtoa. Edellisissä autoissa minulla oli vetokyky täydet 3500kg, mutta kyllä nykyinen 2400kg riittää. Se oli yksi kompromissi, kun halusin plugarin.

    Oliko tuo sinun exäsi plugari?

    Harkitsin X5:ta yhdessä vaiheessa, mutta siinä on aika pieni tavaratila, siksi sinusta ehkä tuntuu, että XC90 on tila auto. Sanoisin kuitenkin mieluummin, että XC90 on tilava auto eikä varsinaisesti tila-auto, jolla yleensä tarkoitetaan toisen tyyppistä autoa. X5 ei kyllä todellakaan ole tila-auto. Q7 on joiltakin mitoiltaan himpun suurempi kuin XC90, mutta GLE ja X5 ovat alemmassa sarjassa.

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Autojen vakiovarustepaketti riittää osalle asiakkaista mutta sitten tulee asiakkaat jotka haluavat kaiken mitä rahalla saa. Volvossa on laajempi vakiovarustus sehän sitä myyntiä lisää. Mainitut BMW ja MB tarjoaa vähemmän vakiovarusteissa mutta rahalla saa sitten kaiken mitä Volvoon ei saa rahallakaan.

    Mitä sellaisia varusteita on, jota saa bemariin, mutta ei Volvoon. "Rakensin" kerran bemarin X5:en enkä muista, etten olisi saanut samat varusteet kuin XC90T8:iin enkä muista, että olisi jotain ollut enemmän saatavana? Ei ainakaan mitään "oikeaa varustetta" muistaakseni. Lisävarusteina piti ruksata paljon sellaisia, mitkä olivat XC90T8 Inscriptionissa vakiona. Tosin onhan Inscriptioinissakin jo tavallaan lisävarusteita, koska se ei ole pienin varustelutaso vaan tavallaan "varustepaketti" jo sinällään.

    Valitsin itse äksän seuraavista syistä

    • kuusisylinterinen moottori
    • aito neliveto (myös sähköllä)
    • vetokyky 2,7tn (lisävaruste)

    Varusteista en osaa sanoa, kun Volvoa en ole sen tarkemmin tutkinut, sillä se ei päässyt valinnassa ehdokkaaksi asti edellä mainituista syistä, koska nuo Volvosta puuttuvat. Kaikkiaan mielestäni XC90 ei nyt ole aivan saman luokan auto ominaisuuksiltaan (moottori, neliveto) kuin Q7, GLE, X5, RRS/Disco, Cayenne. Itselle tämän luokan auto on juuri sopiva, oikea maasturi olisi ylimitoitettu, mutta iso henkilöauto taas liian heppoinen vetotetäviin.

    XC90n on enemmän tila-auto tyyppinen auto. Jos olisin tila-auton tarpeessa, vertaisin XC90:tä Mersun V-sarjaan ja Volkkarin Caravelleen ja päätyisin melko todennäköisesti jompaan kumpaan jälkimmäisistä. Päteviä pelejä molemmat, todellisia ison porukan matka-autoja.

    Et taida olla varsinaisesti Volvo-fani?

    Onko sinun mielestäsi täyssähköautoissa aito neliveto? Niistähän puuttuu kardaani kuten XC90T8:ta. Sylintereiden lukumääräksi riittää hyvin neljä, mutta tietenkin jos haluaa juuri kuusi sylinteriä, niin joutuu rajaamaan pois monta autovaihtoehtoa. Edellisissä autoissa minulla oli vetokyky täydet 3500kg, mutta kyllä nykyinen 2400kg riittää. Se oli yksi kompromissi, kun halusin plugarin.

    Oliko tuo sinun exäsi plugari?

    Harkitsin X5:ta yhdessä vaiheessa, mutta siinä on aika pieni tavaratila, siksi sinusta ehkä tuntuu, että XC90 on tila auto. Sanoisin kuitenkin mieluummin, että XC90 on tilava auto eikä varsinaisesti tila-auto, jolla yleensä tarkoitetaan toisen tyyppistä autoa. X5 ei kyllä todellakaan ole tila-auto. Q7 on joiltakin mitoiltaan himpun suurempi kuin XC90, mutta GLE ja X5 ovat alemmassa sarjassa.

    Kysyit mitä esim x5 on mitä Volvosta ei ole? Siihen vastasin, kun tuon selvityksen olen tehnyt kun valitsin nykyisen auton.

    Kyllä esim Teslassa on neliveto, mutta Volvossa ei siis ole kun sähköllä.ajetaan. Ei tässä mistään fanituksesta ole kyse. Jos ostan nelivetoisen auton (hybridin sähkön, bensan tai dieslin) niin kyllä se sitten pitäisi olla nelivetoinen koko ajan.

    Nykyinen on x5 45e. Q7, Cayenne ja Toureq on saatavissa myös hintaluokkaan sopivalla polttomoottorilla ja hybriditekniikalla. Yllättäen RangeRover ja Mersu tyytyvät nelisynlinterisiin moottoreihin hybrideissä, mikä on kummallinen aivopieru. Siis iso Range kaksilitraisena :D Toki voihan sen kuitata, että neljä riittää. Mutta jos autosta maksaa 100+, niin useimmille ruohonleikkuri konepellin alla vaan ei riitä tässä hinta- ja kokoluokassa. Tämän hintaluokan isoja autoja (mainittujen lisäksi) en tiedä pienellä nelisylinterisellä koneella, mutta voi toki olla myös siksi, kun en sellaisesta innostu.

    Vetokyvyssä on vaikea tehdä kompromissia, jos sitä tarvitsee. Jos en tarvitsisi, ajaisin todenäköisesti isolla sedanilla.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Autojen vakiovarustepaketti riittää osalle asiakkaista mutta sitten tulee asiakkaat jotka haluavat kaiken mitä rahalla saa. Volvossa on laajempi vakiovarustus sehän sitä myyntiä lisää. Mainitut BMW ja MB tarjoaa vähemmän vakiovarusteissa mutta rahalla saa sitten kaiken mitä Volvoon ei saa rahallakaan.

    Mitä sellaisia varusteita on, jota saa bemariin, mutta ei Volvoon. "Rakensin" kerran bemarin X5:en enkä muista, etten olisi saanut samat varusteet kuin XC90T8:iin enkä muista, että olisi jotain ollut enemmän saatavana? Ei ainakaan mitään "oikeaa varustetta" muistaakseni. Lisävarusteina piti ruksata paljon sellaisia, mitkä olivat XC90T8 Inscriptionissa vakiona. Tosin onhan Inscriptioinissakin jo tavallaan lisävarusteita, koska se ei ole pienin varustelutaso vaan tavallaan "varustepaketti" jo sinällään.

    Valitsin itse äksän seuraavista syistä

    • kuusisylinterinen moottori
    • aito neliveto (myös sähköllä)
    • vetokyky 2,7tn (lisävaruste)

    Varusteista en osaa sanoa, kun Volvoa en ole sen tarkemmin tutkinut, sillä se ei päässyt valinnassa ehdokkaaksi asti edellä mainituista syistä, koska nuo Volvosta puuttuvat. Kaikkiaan mielestäni XC90 ei nyt ole aivan saman luokan auto ominaisuuksiltaan (moottori, neliveto) kuin Q7, GLE, X5, RRS/Disco, Cayenne. Itselle tämän luokan auto on juuri sopiva, oikea maasturi olisi ylimitoitettu, mutta iso henkilöauto taas liian heppoinen vetotetäviin.

    XC90n on enemmän tila-auto tyyppinen auto. Jos olisin tila-auton tarpeessa, vertaisin XC90:tä Mersun V-sarjaan ja Volkkarin Caravelleen ja päätyisin melko todennäköisesti jompaan kumpaan jälkimmäisistä. Päteviä pelejä molemmat, todellisia ison porukan matka-autoja.

    Et taida olla varsinaisesti Volvo-fani?

    Onko sinun mielestäsi täyssähköautoissa aito neliveto? Niistähän puuttuu kardaani kuten XC90T8:ta. Sylintereiden lukumääräksi riittää hyvin neljä, mutta tietenkin jos haluaa juuri kuusi sylinteriä, niin joutuu rajaamaan pois monta autovaihtoehtoa. Edellisissä autoissa minulla oli vetokyky täydet 3500kg, mutta kyllä nykyinen 2400kg riittää. Se oli yksi kompromissi, kun halusin plugarin.

    Oliko tuo sinun exäsi plugari?

    Harkitsin X5:ta yhdessä vaiheessa, mutta siinä on aika pieni tavaratila, siksi sinusta ehkä tuntuu, että XC90 on tila auto. Sanoisin kuitenkin mieluummin, että XC90 on tilava auto eikä varsinaisesti tila-auto, jolla yleensä tarkoitetaan toisen tyyppistä autoa. X5 ei kyllä todellakaan ole tila-auto. Q7 on joiltakin mitoiltaan himpun suurempi kuin XC90, mutta GLE ja X5 ovat alemmassa sarjassa.

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Autojen vakiovarustepaketti riittää osalle asiakkaista mutta sitten tulee asiakkaat jotka haluavat kaiken mitä rahalla saa. Volvossa on laajempi vakiovarustus sehän sitä myyntiä lisää. Mainitut BMW ja MB tarjoaa vähemmän vakiovarusteissa mutta rahalla saa sitten kaiken mitä Volvoon ei saa rahallakaan.

    Mitä sellaisia varusteita on, jota saa bemariin, mutta ei Volvoon. "Rakensin" kerran bemarin X5:en enkä muista, etten olisi saanut samat varusteet kuin XC90T8:iin enkä muista, että olisi jotain ollut enemmän saatavana? Ei ainakaan mitään "oikeaa varustetta" muistaakseni. Lisävarusteina piti ruksata paljon sellaisia, mitkä olivat XC90T8 Inscriptionissa vakiona. Tosin onhan Inscriptioinissakin jo tavallaan lisävarusteita, koska se ei ole pienin varustelutaso vaan tavallaan "varustepaketti" jo sinällään.

    Valitsin itse äksän seuraavista syistä

    • kuusisylinterinen moottori
    • aito neliveto (myös sähköllä)
    • vetokyky 2,7tn (lisävaruste)

    Varusteista en osaa sanoa, kun Volvoa en ole sen tarkemmin tutkinut, sillä se ei päässyt valinnassa ehdokkaaksi asti edellä mainituista syistä, koska nuo Volvosta puuttuvat. Kaikkiaan mielestäni XC90 ei nyt ole aivan saman luokan auto ominaisuuksiltaan (moottori, neliveto) kuin Q7, GLE, X5, RRS/Disco, Cayenne. Itselle tämän luokan auto on juuri sopiva, oikea maasturi olisi ylimitoitettu, mutta iso henkilöauto taas liian heppoinen vetotetäviin.

    XC90n on enemmän tila-auto tyyppinen auto. Jos olisin tila-auton tarpeessa, vertaisin XC90:tä Mersun V-sarjaan ja Volkkarin Caravelleen ja päätyisin melko todennäköisesti jompaan kumpaan jälkimmäisistä. Päteviä pelejä molemmat, todellisia ison porukan matka-autoja.

    Et taida olla varsinaisesti Volvo-fani?

    Onko sinun mielestäsi täyssähköautoissa aito neliveto? Niistähän puuttuu kardaani kuten XC90T8:ta. Sylintereiden lukumääräksi riittää hyvin neljä, mutta tietenkin jos haluaa juuri kuusi sylinteriä, niin joutuu rajaamaan pois monta autovaihtoehtoa. Edellisissä autoissa minulla oli vetokyky täydet 3500kg, mutta kyllä nykyinen 2400kg riittää. Se oli yksi kompromissi, kun halusin plugarin.

    Oliko tuo sinun exäsi plugari?

    Harkitsin X5:ta yhdessä vaiheessa, mutta siinä on aika pieni tavaratila, siksi sinusta ehkä tuntuu, että XC90 on tila auto. Sanoisin kuitenkin mieluummin, että XC90 on tilava auto eikä varsinaisesti tila-auto, jolla yleensä tarkoitetaan toisen tyyppistä autoa. X5 ei kyllä todellakaan ole tila-auto. Q7 on joiltakin mitoiltaan himpun suurempi kuin XC90, mutta GLE ja X5 ovat alemmassa sarjassa.

    Kysyit mitä esim x5 on mitä Volvosta ei ole? Siihen vastasin, kun tuon selvityksen olen tehnyt kun valitsin nykyisen auton.

    Kyllä esim Teslassa on neliveto, mutta Volvossa ei siis ole kun sähköllä.ajetaan. Ei tässä mistään fanituksesta ole kyse. Jos ostan nelivetoisen auton (hybridin sähkön, bensan tai dieslin) niin kyllä se sitten pitäisi olla nelivetoinen koko ajan.

    Nykyinen on x5 45e. Q7, Cayenne ja Toureq on saatavissa myös hintaluokkaan sopivalla polttomoottorilla ja hybriditekniikalla. Yllättäen RangeRover ja Mersu tyytyvät nelisynlinterisiin moottoreihin hybrideissä, mikä on kummallinen aivopieru. Siis iso Range kaksilitraisena :D Toki voihan sen kuitata, että neljä riittää. Mutta jos autosta maksaa 100+, niin useimmille ruohonleikkuri konepellin alla vaan ei riitä tässä hinta- ja kokoluokassa. Tämän hintaluokan isoja autoja (mainittujen lisäksi) en tiedä pienellä nelisylinterisellä koneella, mutta voi toki olla myös siksi, kun en sellaisesta innostu.

    Vetokyvyssä on vaikea tehdä kompromissia, jos sitä tarvitsee. Jos en tarvitsisi, ajaisin todenäköisesti isolla sedanilla.

    Plug-in hybridissä iso polttomoottori ei ole tarpeen, koska sähkö. XC90T8 on jatkuvalla nelivedolla silloin, kun sellaista tarvitsee. Auton ajotila Constant AWD pitää nelivedon koko ajan päällä ja muuten neliveto tulee mukaan arvittaessa automaattisesti. PHEV ei muutenkaan ole sähköauto kuin lyhyellä matkalla ja XC90T8:n nelivedon toteutus on kuten sähköautoissa eli ilman kardaania eikä siis tarvita myöskään tasauspyörästön lukkoja,

    Volvon plugarien tapa toteuttaa neliveto on moderni kuten sähköautoissa eikä vanhanaikainen kardaanihimmeli.

    Siinä on suuri etu myös se, että akkupaketti on vapaaksi jääneessä kardaanitunnelissa alhaalla, mikä on hyvä auton painopisteen kannalta ja auton sisätiloissa ja 7-paikkaisuudessa ei ole eroa pelkkään polttisversioon nähden.

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää. Dinon kanssa meni vähän rajoille, kun se painaa 2200kg, mutta Silver Eagle tulee perässä ok ja samoin peräkärry, jossa harvemmin on yli 1200kg kokonaiskuormaa.

      1
  • @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Tuleeko adaptiiviset Led-valot mukautuvan vakkarin mukana?
    Itse en enää ilman mukautuva LED-valoja autoa huoli.

    Ilmeisesti ei, ne tulevat jonkun lisävarustepaketin mukana. Halvimmillaan n. 2keur, siinä mukana tosin navigaattori ja jotain muuta pientä.

    Minulla ei kokemusta adaptiivisista LEDeistä, mitä käytännön etua niistä saa?

    Nimim. Vielä ehtii muuttamaan tilausta.

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Tuleeko adaptiiviset Led-valot mukautuvan vakkarin mukana?
    Itse en enää ilman mukautuva LED-valoja autoa huoli.

    Ilmeisesti ei, ne tulevat jonkun lisävarustepaketin mukana. Halvimmillaan n. 2keur, siinä mukana tosin navigaattori ja jotain muuta pientä.

    Minulla ei kokemusta adaptiivisista LEDeistä, mitä käytännön etua niistä saa?

    Nimim. Vielä ehtii muuttamaan tilausta.

    Onko mukautuvat LED-valot sama asia, joka minun autossa on, että ne vaihtavat valokuviota varjostamalla jotain osia ja jos ikään kuin suuntaavat sivulle väistäessään vastaantulevaa ja edessä menevää? Eli ei vaihda lyhyille niin kuin perinteiset automaattivalot? Minusta tuo on mukava ominaisuus, mutta en tiedä onko se sama asia kuin adaptiiviset valot, luulisin, että on?

    Ilmeisesti ajatte valoisalla tai talviaikana valaistulla teillä.
    Oikeasti pimeillä teillä ajettaessa etu on aika iso.

    Voisitko selittää mitä mukautuvilla valoilla tarkoitat?

      
  • Olen kuvitellut että "sylinterijauhaminen" jäisi taka-alalle nyt kun sähköautot yleistyvät (eli keskustelu siitä pitääkö olla 6, 4 vai 3 sylinteriä).

    Parhaissa sähköautoissahan (taikka sähköautomalleissa) on moottori kummallakin akselilla (EQC, E-tron, I-Pace, Tesla Model X). Kyllä kai nelivedonkin osalta saa toivoa sähkömoottorin välittömyyttä ajamisessa.

    Volvo XC 90:stahän tulee sähköversio vuonna 2022 ja sihen saa varusteeksi neljännen tason autonomisen ajamisen. Kuumin sähköauto on tällä hetkellä Tesla Model Y.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Olen kuvitellut että "sylinterijauhaminen" jäisi taka-alalle nyt kun sähköautot yleistyvät (eli keskustelu siitä pitääkö olla 6, 4 vai 3 sylinteriä).

    Parhaissa sähköautoissahan (taikka sähköautomalleissa) on moottori kummallakin akselilla (EQC, E-tron, I-Pace, Tesla Model X). Kyllä kai nelivedonkin osalta saa toivoa sähkömoottorin välittömyyttä ajamisessa.

    Volvo XC 90:stahän tulee sähköversio vuonna 2022 ja sihen saa varusteeksi neljännen tason autonomisen ajamisen. Kuumin sähköauto on tällä hetkellä Tesla Model Y.

    Niin nyt XC90 ei ole sähköauto, ja siinä ei ole sähkömoottoria etuakselilla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Tuleeko adaptiiviset Led-valot mukautuvan vakkarin mukana?
    Itse en enää ilman mukautuva LED-valoja autoa huoli.

    Ilmeisesti ei, ne tulevat jonkun lisävarustepaketin mukana. Halvimmillaan n. 2keur, siinä mukana tosin navigaattori ja jotain muuta pientä.

    Minulla ei kokemusta adaptiivisista LEDeistä, mitä käytännön etua niistä saa?

    Nimim. Vielä ehtii muuttamaan tilausta.

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisemmällä tasolla, monikin varuste on "toissijainen" jos ajattelee siirtymistä paikasta toiseen. Silti olen oppinut arvostamaan ainakin seuraavia, enkä kovinkaan mielelläni niistä luovu

    • sähköinen takaluukku, mieluiten potkaisutoiminnolla
    • nahkapenkit, koska lapset ja minä sottaamme auton
    • avaimeton avaus ja käynnistys
    • lämmitettävä tuulilasi
    • lämmitettävä ratti
    • navigaattori
    • adaptiivinen vakionopeussäädin
    • "pilot assist", eli auto ohjaa itse parikymmentä sekuntia kerrallaan. Helpottaa aivastamista, päällystakin riisumista ja näiden viestien kirjoittamista.
    • "webasto" kännykkäohjauksella
    • neliveto
    • parkkitutka ja/tai kamera

    Ilmastointia ja sähkölaseja pidän jo itsestäänselvyyksinä autossa kuin autossa.

    Tuleeko teille mieleen vielä jotain olennaista tai muuten kivaa?

    Tuleeko adaptiiviset Led-valot mukautuvan vakkarin mukana?
    Itse en enää ilman mukautuva LED-valoja autoa huoli.

    Ilmeisesti ei, ne tulevat jonkun lisävarustepaketin mukana. Halvimmillaan n. 2keur, siinä mukana tosin navigaattori ja jotain muuta pientä.

    Minulla ei kokemusta adaptiivisista LEDeistä, mitä käytännön etua niistä saa?

    Nimim. Vielä ehtii muuttamaan tilausta.

    Onko mukautuvat LED-valot sama asia, joka minun autossa on, että ne vaihtavat valokuviota varjostamalla jotain osia ja jos ikään kuin suuntaavat sivulle väistäessään vastaantulevaa ja edessä menevää? Eli ei vaihda lyhyille niin kuin perinteiset automaattivalot? Minusta tuo on mukava ominaisuus, mutta en tiedä onko se sama asia kuin adaptiiviset valot, luulisin, että on?

    Ilmeisesti ajatte valoisalla tai talviaikana valaistulla teillä.
    Oikeasti pimeillä teillä ajettaessa etu on aika iso.

    Voisitko selittää mitä mukautuvilla valoilla tarkoitat?

    HR: Onko mukautuvat LED-valot sama asia, joka minun autossa on, että ne vaihtavat valokuviota varjostamalla jotain osia ja jos ikään kuin suuntaavat sivulle väistäessään vastaantulevaa ja edessä menevää? Eli ei vaihda lyhyille niin kuin perinteiset automaattivalot? Minusta tuo on mukava ominaisuus, mutta en tiedä onko se sama asia kuin adaptiiviset valot, luulisin, että on?

    Etköhän tuossa jäljillä ole, eli saat ajaa koko ajan ns. pitkät päällä.
    Matriisivalot tarkoittavat myös samaa asiaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää.

    Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä mitä jankaat ja mihin pyrit. Kerroin, miksi valitsin oman auton ja on ihan ok että olet autoosi tyytyväinen, näin pitkääkin olla. Volvo ei ollut mulle vaan vaihtoehto syistä jotka kerroin.

    Jos olisin tarvinnut 3,5tn vetopainoa, valinta olisi ollut toinen. En ole kirjoittanut että 2,7 tn on kompromissi. Tuon tarinan keksit itse. Jos ostaa 100+ auton ja sillä ei pysty hoitamaan niitä hommia mihin sen on hakkinut, niin päätöntähän se olisi.

      2
  • Otetaan esille vähemmän keskusteluissa ollut asia, Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD autoa markkinoidaan nelivetohybridinä. Pelkällä sähköllä ajettaessa ladattavat Volvon Twin Engine-mallit ovat takavetoisia, bensiinillä ajettaessa etuvetoisia. AWD-nelivetotilassa molemmat moottorit toimivat yhteistyössä. Sinänsä mielenkiintoinen yksityiskohta joka on jäänyt keskusteluissa vähemmälle huomiolle.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Otetaan esille vähemmän keskusteluissa ollut asia, Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD autoa markkinoidaan nelivetohybridinä. Pelkällä sähköllä ajettaessa ladattavat Volvon Twin Engine-mallit ovat takavetoisia, bensiinillä ajettaessa etuvetoisia. AWD-nelivetotilassa molemmat moottorit toimivat yhteistyössä. Sinänsä mielenkiintoinen yksityiskohta joka on jäänyt keskusteluissa vähemmälle huomiolle.

    Oliko sinulla tässä joku pointti?

    Kaikissa noissa tiloissa auto on tarvittaessa nelivetoinen, toki niin silloin molemmat moottorit ovat toiminnassa.

    Minä olen toki tuota pohtinut muutamaan otteeseen, lähinnä siltä kantilta onko se talvikelillä arvaamaton. Nyt ei oikein ollut talvea, niin en osaa vielä sanoa. Takapyörillä on kuitenkin niin paljon vääntöä, että muutaman kerran on perä luistanut vähän yllättäen.

      
  • Esitit kysymyksen ja vastasit siihen itse joten oivalsit pointtini ilman että keskustelunavaukseni meni isommin tunteisiin. Polkimella säädetään luistot ja luistonesto/ajonvakautusjärjestelmä hoitaa loput jos puuttumiskynnys ylittyy, näinhän ne kehitetyt ominaisuudet hoitavat kuljettajan tehtäviä jos vauhti tai ajotapa poikkeaa normaalista.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää.

    Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä mitä jankaat ja mihin pyrit. Kerroin, miksi valitsin oman auton ja on ihan ok että olet autoosi tyytyväinen, näin pitkääkin olla. Volvo ei ollut mulle vaan vaihtoehto syistä jotka kerroin.

    Jos olisin tarvinnut 3,5tn vetopainoa, valinta olisi ollut toinen. En ole kirjoittanut että 2,7 tn on kompromissi. Tuon tarinan keksit itse. Jos ostaa 100+ auton ja sillä ei pysty hoitamaan niitä hommia mihin sen on hakkinut, niin päätöntähän se olisi.

    Kun kirjoitin, että piti tehdä kompromissi vetokyvyn suhteen vaihtaessani 3500kg vetävästä autosta (Disco 4) nykyiseen, joka vetää 2400kg, niin tuumailit, että ei parane tehdä kompromissia vaan vetokykyä joko on tai ei ole. Ehkä minulta meni ohi, mitä tarkoitit. Useimmissa autoissa taitaa olla vetokykyä, sen suuruus vain vaihtelee.

    Alun perin vastasit minun mietintääni siitä, mitä sellaisia varusteita bemariin saa, mitä Volvoon ei saa rahallakaan alkamalla vertailla autoja ja päättelit, että XC90 olisi tila-auto? Sylinterien lukumäärä, vetokyky ja nelivedon toteutustapa eivät ole lisävarusteita vaan auton perusominaisuuksia. Vetokoukku on lisävaruste, mutta auton vetokyky ei ole.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Otetaan esille vähemmän keskusteluissa ollut asia, Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD autoa markkinoidaan nelivetohybridinä. Pelkällä sähköllä ajettaessa ladattavat Volvon Twin Engine-mallit ovat takavetoisia, bensiinillä ajettaessa etuvetoisia. AWD-nelivetotilassa molemmat moottorit toimivat yhteistyössä. Sinänsä mielenkiintoinen yksityiskohta joka on jäänyt keskusteluissa vähemmälle huomiolle.

    Niin, XC90T8 on nelivetohybridi. Erityisesti nelivedolla ajettaessa, koska silloin sähkö- ja polttomoottori toimivat koko ajan yhteistyössä.

    Autossa on kampiakseliin integroitu startti/generaattori, jonka yksi tehtävä on tuottaa sähköä taka-akselille nelivedon aikana silloin, kun ajoakku on tyhjä.

    Nelivetoisessa täyssähköautossa on oma moottori etu- ja taka-akselille. XC90T8:ssa on myös oma moottori etu- ja taka-akselille, mutta etuakselin moottori on polttis ja taka-akselin on sähkömoottori. Nelivedon periaate on siinä suhteessa kuten täyssähköautoissakin. Rakenne yksinkertaistuu perinteisiin polttisautoihin nähden, koska kardaani jää pois ja sen mukana tarve tasaupyörästön lukolle. T8-voimalinjan periaatteessa on vielä se iso etu, että ajoakku on voitu sijoittaa kardaanitunneliin, jolloin se on matalalla ja melko keskellä auton pituussuuntaa. Painopiste on matalalla ja keskellä autoa. Akku ei vie yhtään tilaa matkustamosta eikä tavaratilasta vaan XC90T8 on aivan saman kokoinen kuin XC90 bensa- tai dieselkoneella.

    Muistetaan taas, että minulla ei ole koskaan ennen ollut Volvoa ja T8-voimalinja oli suurin syy, miksi minulla on Volvo tällä hetkellä.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Esitit kysymyksen ja vastasit siihen itse joten oivalsit pointtini ilman että keskustelunavaukseni meni isommin tunteisiin. Polkimella säädetään luistot ja luistonesto/ajonvakautusjärjestelmä hoitaa loput jos puuttumiskynnys ylittyy, näinhän ne kehitetyt ominaisuudet hoitavat kuljettajan tehtäviä jos vauhti tai ajotapa poikkeaa normaalista.

    Mutta siis Constant AWD ajotilassa auto on koko ajan nelivetoinen. Jos esim. haluaa talvikelissä mennä nelivedolla koko ajan.

    Hybrid- ja Pure (EV) -ajotilassa auto on joko taka- tai etuvetoinen riippuen onko ajoakussa sähköä vai ei. Siis jos ajoakku on tyhjä, niin auto on etuvetoinen ja takaveto tulee mukaan vain ajonhallintasysteemin kautta. Ajoakun ollessa tyhjä polttis tuottaa tarvittaessa virtaa takavedolle. Power-tilasta (urheilullinen ajo) en ole ihan varma, onko takaveto päällä koko ajan, mutta luulen, että on. Kiihdytystilanteessa auto lähtee Power-tilassa livakasti, koska silloin tehoa tuottaa sekä polttis, takaveto että kampiakselilla oleva starter/generator, joka osallistuu kiihdytykseen suunnilleen 10s ajan. Ajoakussa on pohjalla aina sähköä lyhytaikaiseen tehon ottoon myös ajoakun ollessa ns. tyhjä.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Esitit kysymyksen ja vastasit siihen itse joten oivalsit pointtini ilman että keskustelunavaukseni meni isommin tunteisiin. Polkimella säädetään luistot ja luistonesto/ajonvakautusjärjestelmä hoitaa loput jos puuttumiskynnys ylittyy, näinhän ne kehitetyt ominaisuudet hoitavat kuljettajan tehtäviä jos vauhti tai ajotapa poikkeaa normaalista.

    Harvoin minulla autoihin kohdistuvat asiat menevät tunteisiin, kun minulla ei ole erityisen vahvaa tunnesidettä mihinkään merkkiin, malliin tai edes ominaisuuteen. Poislukien halu saada autoon tietyst varusteet, mutta ei sekään varsinaisesti ole tunnetila.

    Se on myönnettävä että joskus nämä keskustelut pääsevät ihon alle. Minua ärsyttää esimerkiksi *ttumaiseen sävyyn kirjoitettu besserwisseriyys, omasta päästä heitetyt faktat joita ei kyetä perustelemaan, tai "arvoitukselliseksi" heittäytyminen jolloin ei edes yritetä avata keskustelukumppanille oman viestin tarkoitusta.

    Kaikissa näissä on tavalla tai toisella kyse itsensä ylentämisestä (tai sen yrityksestä) toisen kustannuksella. Keskusteluun ja mahdolliseen muilta oppimiseen (oppia voi molemmin puolin) ne eivät tuo juurikaan lisäarvoa. Ne myöskin torppaavat helposti vapaamman pohdinnan, varsinkin jos se pohdinta kyseenalaistaa vakiintuneen tulkinnan.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää.

    Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä mitä jankaat ja mihin pyrit. Kerroin, miksi valitsin oman auton ja on ihan ok että olet autoosi tyytyväinen, näin pitkääkin olla. Volvo ei ollut mulle vaan vaihtoehto syistä jotka kerroin.

    Jos olisin tarvinnut 3,5tn vetopainoa, valinta olisi ollut toinen. En ole kirjoittanut että 2,7 tn on kompromissi. Tuon tarinan keksit itse. Jos ostaa 100+ auton ja sillä ei pysty hoitamaan niitä hommia mihin sen on hakkinut, niin päätöntähän se olisi.

    Kun kirjoitin, että piti tehdä kompromissi vetokyvyn suhteen vaihtaessani 3500kg vetävästä autosta (Disco 4) nykyiseen, joka vetää 2400kg, niin tuumailit, että ei parane tehdä kompromissia vaan vetokykyä joko on tai ei ole. Ehkä minulta meni ohi, mitä tarkoitit. Useimmissa autoissa taitaa olla vetokykyä, sen suuruus vain vaihtelee.

    Alun perin vastasit minun mietintääni siitä, mitä sellaisia varusteita bemariin saa, mitä Volvoon ei saa rahallakaan alkamalla vertailla autoja ja päättelit, että XC90 olisi tila-auto? Sylinterien lukumäärä, vetokyky ja nelivedon toteutustapa eivät ole lisävarusteita vaan auton perusominaisuuksia. Vetokoukku on lisävaruste, mutta auton vetokyky ei ole.

    No jopa jotakin, tähän saakka moottori on ollut yksi varusteista jonka ostaessa on voinut valita, ja se on erilainen malliston ja valmistajien välillä.. Tuohan on aivan mielivaltaista, mikä varuste/ominaisuus on lisävaruste ja mikä vakiovaruste, jopa saman mallisarjan sisällä saati eri merkkien välillä. Se mitä Volvossa on lisävarusteena ja mitä vakiona, en tarkemmin tiedä mitä alkuun kirjoitin eikä kyllä rehellisesti sanottuna kiinnostakaan. Ei ollut tarkoitus häiritä, vaan kertoa noista eroista x5 ja xc90 välillä, kun tälle palstalle sattumalta eksyin googlettaessani aivan muuta asiaa. Mutta jatkaa aivan rauhassa vääntämistä ja kääntämistä, menee tuo aika noinkin.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinähän olet tehnyt kompromissin vetokyvyssä sen sijaan, että ajaisit sedanilla? Sinähän sanoit, että olet tinkinyt 3500kg vetopainosta 2700kiloon. Minulle 2400kg riittää.

    Ei millään pahalla, mutta en ymmärrä mitä jankaat ja mihin pyrit. Kerroin, miksi valitsin oman auton ja on ihan ok että olet autoosi tyytyväinen, näin pitkääkin olla. Volvo ei ollut mulle vaan vaihtoehto syistä jotka kerroin.

    Jos olisin tarvinnut 3,5tn vetopainoa, valinta olisi ollut toinen. En ole kirjoittanut että 2,7 tn on kompromissi. Tuon tarinan keksit itse. Jos ostaa 100+ auton ja sillä ei pysty hoitamaan niitä hommia mihin sen on hakkinut, niin päätöntähän se olisi.

    Kun kirjoitin, että piti tehdä kompromissi vetokyvyn suhteen vaihtaessani 3500kg vetävästä autosta (Disco 4) nykyiseen, joka vetää 2400kg, niin tuumailit, että ei parane tehdä kompromissia vaan vetokykyä joko on tai ei ole. Ehkä minulta meni ohi, mitä tarkoitit. Useimmissa autoissa taitaa olla vetokykyä, sen suuruus vain vaihtelee.

    Alun perin vastasit minun mietintääni siitä, mitä sellaisia varusteita bemariin saa, mitä Volvoon ei saa rahallakaan alkamalla vertailla autoja ja päättelit, että XC90 olisi tila-auto? Sylinterien lukumäärä, vetokyky ja nelivedon toteutustapa eivät ole lisävarusteita vaan auton perusominaisuuksia. Vetokoukku on lisävaruste, mutta auton vetokyky ei ole.

    No jopa jotakin, tähän saakka moottori on ollut yksi varusteista jonka ostaessa on voinut valita, ja se on erilainen malliston ja valmistajien välillä.. Tuohan on aivan mielivaltaista, mikä varuste/ominaisuus on lisävaruste ja mikä vakiovaruste, jopa saman mallisarjan sisällä saati eri merkkien välillä. Se mitä Volvossa on lisävarusteena ja mitä vakiona, en tarkemmin tiedä mitä alkuun kirjoitin eikä kyllä rehellisesti sanottuna kiinnostakaan. Ei ollut tarkoitus häiritä, vaan kertoa noista eroista x5 ja xc90 välillä, kun tälle palstalle sattumalta eksyin googlettaessani aivan muuta asiaa. Mutta jatkaa aivan rauhassa vääntämistä ja kääntämistä, menee tuo aika noinkin.

    Onko X5 siis saatavana myös 4-sylinterisenä? En tullut ajatelleeksi, että on sellainenkin versio. Mutta eihän moottori ole lisävaruste vaan kyse on auton eri mallista. Minun kysymys koski varusteiden optioita, joka on vähän eri asia kuin vertailla, mitä malleja kenelläkin valmistajalla on. Voihan tietenkin sitäkin vertailla, mutta se ei ollut siinä kohdassa kysymys. Onko X5:n 4-sylinterinen malli 2 litrainen siis? Bensakone?

      
  • BMW X5 xDrive45e

    Hinta euroa: 86 853
    Takuu v/km: 2/-
    Tekniset tiedot:
    Sylinteritilavuus cm3: 2993/6
    Vääntö Nm/rpm: 450/1500-3500
    Teho kW/hv/rpm: 210/286/5000
    Sähkömoottori:
    Vääntö Nm: 265
    Teho kW/hv: 83/113
    Akku kWh: 24
    Ajomatka sähköllä km: 80
    Akuston latausaika h: 6,8 (3,7 kW)
    Hybridijärjestelmä:
    Yhteisvääntö Nm: 600
    Teho kW/hv: 290/394
    Suorituskyky:
    Kiihtyvyys 0 - 100 km/h/s: 5,6
    Huippunopeus km/h: 205
    Koeajokulutus l/100 km: 4,3
    EU-kulutus yhd. (WLTP): 1,2-1,9
    CO2 g/km: 27 - 49
    Mitat:
    Pituus/leveys/korkeus mm: 4922/2004/1745. Akseliväli mm: 2975. Paino kg: 2510. Vetokyky jarrullisella ja jarruttomalle kärrylle kg: 2700/750. Tavaratila l: 500.

      
  • Vastaus viimeiseen!

    Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä (suora), ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv).Teho polttomoottori: 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min
    yhteisteho: 290 kW

      
  • muokattu 25.05.2020 11:23

    Fordin Mach-E sähköauton toimintamatka on jopa 600 WLTP-kilometriä. Ihan Tesla Model Y:n lukemia.

    "Toimintamatka on joka tapauksessa pitkä: suurakkuisen takavetomallin kerrotaan tähtäävän WLTP-syklissä jopa 600 kilometrin matkaan. Edullisin takavetoinen 75,7 kWh versio liikkuu sekin mainiot 450 kilometriä."

    BMW ix3:n toimintamatka jää ainoastaan 440 kilometriin.

    "The BMW iX3 is going to be the German premium automaker’s first next-gen electric vehicle. Today, BMW confirmed that the electric SUV, which is going into production next year, is going to have a 74 kWh battery pack with a WLTP range of 273 miles (440 km)."

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Muistetaan taas, että minulla ei ole koskaan ennen ollut Volvoa ja T8-voimalinja oli suurin syy, miksi minulla on Volvo tällä hetkellä.

    Toisille tuo kyseinen voimalinja hybridiautossa (siis se kardaanin puute joka vaivaa myös etuvetopohjaisiksi suunniteltuja bemarin hybridejä) voi olla juuri se syy miksi valinta ei malliin kohdistu. Se ainoa paikka jossa itse koen nelivetoa tarvitsevani on vaivaton liikkeelle lähtö talviaikaan kiillotetuista risteyksistä ja kardaanilla varustetuilla hybridinelivedoilla tuo onnistuu täysin sähköisesti ts. polttomoottorin ei tarvitse tuon takia käynnistyä. (En nyt tässä väitä etteikö se täysin sähköinen eteneminen onnistuisi pelkällä sähköisellä takavedollakin, onhan toki takavetoisilla ajettu talvikeleissä maailmansivu).

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    Koska BMW:hen tulee LIdar-valotutkaan perustuva autonominen ajaminen ?

    Volvoon se tulee vuonna 2022 (uusi XC 90).

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volvo-panostaa-valotutkaan-lidarista-vakiovaruste/

    BMW iNext SUV (2021) sisältänee jo LIdar teknologiaa koska pystyy Tason3 autonomiseen ajoon. BMW i4 (myös 2021) sisältää jo Tason4 autonomisen ajamisen komponentit (eri asia millä tasolla ne voidaan ottaa käyttöön riippuen Euroopan direktiiveistä autonomisen ajamisen suhteen).

      
  • Autonomisen ajamisen neljäs taso kuulostaa aika juhlavalta mutta käytännössä kai se tarkoittaa lähinnä sitä että auto pystyy ajamaan autonomisesti maantiellä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit