Dieselin verotuki

8 kommenttia

"Dieselin verotukea voidaan pyrkiä suuntaamaan etupäässä yrityksille käyttövoimaveron avulla."
https://vatt.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kaa-6-2019-vp-dieselautojen-kayttovoimaveron-poisto

Luin uutisen Ilta-Sanomista, ja jäin miettimään voiko se olla totta. Kyllä, ei dieselauton hankinnan kannattavuutta tarvitse miettiä, dieseliä tuetaan! Ei siis veroteta, kuten on usein kuullut väitettävän. (sarkasmia, mutta toisaalta kyseessä on virallinen lausunto eduskunnalle.)

Tätä en ymmärrä: "Mikäli käyttövoimavero poistettaisiin, seurauksena voisi lisäksi olla terveydelle haitallisten pienhiukkaspäästöjen kasvu."

Jos minulla on EURO6-normin mukainen auto, niin miten fiksumpi - eurooppalainen -verotus yht´äkkiä lisäisi sen hiukkassuodattimen läpi tulevia hiukkasia?

  
  • Suomen keskimääräisen autokannan ikä oli viimevuoden lopussa 12,2 vuotta ja totutusti dieseleillä ajetaan bensiinimoottoreita pitempään, jolloin dieselien keski-ikä lienee vieläkin suurempi. Tämä tarkoittaa sitä että liikenteessämme on edelleen suhteellisen paljon euro3, euro4 ja euro5 diisseleitäkin, ja mikäli käyttövoimavero poistettaisiin niin noiden vanhojen paalausaika pitenisi entisestään. Lisäksi tuontiautoissa on edelleen paljon euro5 diisseleitä joidenka tuonti tuskin vähenisi vaikka käyttövoimavero poistuisikin. Tämä selittänee tuon terveydelle haitallisten pienhiukkaspäästöjen kasvun.
    Jos taas käyttövoimavero poistettaisiin vain uusimmilta euro6 dieseleiltä ja vero määräytyisi päästöluokan mukaan eli sitä suurempi mitä vanhempi, niin epäilen että tästä nousisi melkoinen haloo (en ota kantaa onko perustuslain vastaista, mutta melkeinpä uskaltaisin lyödä vetoa , että jonkun sortin syrjintään tätäkin verrattaisiin).
    Itsellänikin on tuollainen euro6 diesel varustettuna adblue jne. järjestelmillä, ja toki olisin tyytyväinen mikäli käyttövoimavero poistuisi, mutta näillä näkymin (nykyisillä verotuskäytännöillä) jää viimeiseksi dieseliksi kun oman ajoprofiilini mukaan lataushybridi tulee edullisemmaksi vaikka kilometerejä vuodessa tulee yli 30tkm. Varmasti pysyisin dieselissä jos joutuisin ajamaan päivittäin Hanko-Utsjoki edestakaisin - onneksi ei tarvitse.

      
  • muokattu 11.06.2020 15:38

    Myös Euro5 on hiukkassuodattimet. Normi tuli voimaan muistaakseni syyskuussa 2009. En tiedä paljonko tuota vanhempia dieseleitä tuodaan Suomeen, mutta ilmeisesti valtavia määriä VATTin lausunnon perusteella.

    Olisi kieltämättä omituinen tilanne jos Euro6 poistuisi käyttävoimavero (auton kokoinaispainosta riippuen 380 euroa, tai enemmänkin), ja muut tankkaisivat sitten saman hintaista dieseliä kuin 95E, mutta käyttövoimaveron kera. Tai jos diesel-Euro6 saisi tankata ilman käyttövoimaveroa halvempaa polttoainetta kuin bensa-Euro6.

    Dieselautojan käyttövoimavero lienee yksi suomalainen kummajainen. Tosin tiedon etsiminen vaatii vähän vaivaa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Suomen keskimääräisen autokannan ikä oli viimevuoden lopussa 12,2 vuotta ja totutusti dieseleillä ajetaan bensiinimoottoreita pitempään, jolloin dieselien keski-ikä lienee vieläkin suurempi.

    Dieselautojen keskimääräinen ikä on pienempi kuin bensiiniautojen.

      
  • Kyllä. Euro5 on hiukkassuodattimet (en muista pakottiko Euro5a 09/2009 vielä tuohon mutta Euro5b 09/2011 normeihin pääseminen vaatii hiukkasloukun käytön). Itseasiassa normit hyväksyttiin kyseisiin aikoihin, mutta valmistajat pakotettiin siirtymään viimeistään 01/2011 (Euro5a) ja 01/2013 (Euro5b).Monet automerkit käyttivät noita jo toki aiemminkin. Euro6 09/2014 (siirtyminen viimeistään 09/2015) toi sitten taas 67% tiukennuksen noihin NOx päästöihin, eli vaati huomattavasti aggresiivisemman EGR takaisinkierrätyksen ja/tai SCR katalysaattrin käytön.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Suomen keskimääräisen autokannan ikä oli viimevuoden lopussa 12,2 vuotta ja totutusti dieseleillä ajetaan bensiinimoottoreita pitempään, jolloin dieselien keski-ikä lienee vieläkin suurempi.

    Dieselautojen keskimääräinen ikä on pienempi kuin bensiiniautojen.

    Vanhoissa autoissa on nurjana puolena se omistuksen vero, eli dieselvero, jos ajaa vähän. Ja jos ajaa paljon, niin se 500 000 km mittarissa (18 vuotta x 30 tkm = 540 tkm) on jonkinlainen huolenaihe.

    Vanhat dieselit ovat myös laiskoja nuhapumppuja, vaikka turbosta tulikin lopulta dieselin vakiovaruste.
    Kun diesel-versio oli ennen autoveromuutosta kallis ostaa (hinta kuin 2.0 bensa, tehot kuin 1.4 bensa), oli se myös huonosti varusteltu jotta se "kannattaisi" ostaa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Suomen keskimääräisen autokannan ikä oli viimevuoden lopussa 12,2 vuotta ja totutusti dieseleillä ajetaan bensiinimoottoreita pitempään, jolloin dieselien keski-ikä lienee vieläkin suurempi.

    Dieselautojen keskimääräinen ikä on pienempi kuin bensiiniautojen.

    Oikeassa olet. Olisi pitänyt tarkastaa faktat ennen olettamuksia.

      
  • muokattu 11.06.2020 17:03

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Kyllä. Euro5 on hiukkassuodattimet

    Nokitan Euro4 dieselillä hiukkassuotimen kera. Tämä on ollut ainakin Mersussa normisettiä jo viitisentoista vuotta.

    Tosin suodatintekniikkakin on vuosien varrella parantunut eikä viime vuosikymmenen dieseleille normaaleja katsastuksen mittaustarkkuuden rajoissa kolmella merkitsevällä numerolla 0.00 mittauksia voi odottaa vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen dieseleiltä. Uudempi on tässäkin suhteessa parempi, mutta kyllähän joku toistakymmentä vuotta sitten ensirekisteröity neljättäsataatuhattaan menevä dieselMersu aivan uuden 2020 mallisen hybridi-Toyotan hiukkaspäästöt tietenkin alittaa edelleen.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    "Dieselin verotukea voidaan pyrkiä suuntaamaan etupäässä yrityksille käyttövoimaveron avulla."
    https://vatt.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kaa-6-2019-vp-dieselautojen-kayttovoimaveron-poisto

    Tätä en ymmärrä: "Mikäli käyttövoimavero poistettaisiin, seurauksena voisi lisäksi olla terveydelle haitallisten pienhiukkaspäästöjen kasvu."

    Ihan puhdas aivopieru vailla kontaktipintaa reaalimaailman kanssa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit