Polkupyörävertailut

5 kommenttia

Arvostan TM:n testejä ja vertailuja, paitsi polkupyörävertailut ovat kyllä siinä ja siinä. Jos vertailun kuvissa on testaajilla pyöräilyshortsit jalassa, voi olla kokolailla varma, että vertailu ei ole tehty tavalliselle työmatka-, tai harrastepyöräilijälle, vaan aktiivi- tai näyttäytymispyöräilijälle. Tottakai näitäkin vertailuja ja testejä tarvitaan ja nekin mielenkiinnolla luen. Voisi kuitenkin olla markettipyörien, tai muuten edullisempien pyörien vertailuja (ja ilman niitä pyöräilyshortseja ja -paitoja!). Itse ajelen markettipyörällä (ns.21 vaihteisella) ja olen kovastikin tyytyväinen valintaani.

Aiheeseen liittyen, Revoshift- vaihtaja on näppärä verrattuna (nykyisiin?) peukalo-etusormivaihtajiin. Mäkisellä tiellä/polulla vaihteita joutuu (kannattaa) vaihtamaan koko ajan edestakaisin, Revoshift-vaihtajalla riittää pieni ranneliike, ote kahvasta pysyy koko ajan samana.

  
  • Kiertovipu, ainakin nuo halemman pään mallit, on jäykkä vipuihin verrattuna. Siksi itse en niistä pidä. 20" lasten pyörissä alkaa jo olla siinä ja siinä, saako lapsi vaihteita vaihdettua.

    En kyllä ymmärrä, miksei nykyiset pyörätestit palvelisi siviilivaatteissa ajelevaa. Ketjusuoja on ehkä ainoa, mitä silloin kaipaa, mutta sen toteamiseen ei tm-testiä tarvita.

      
  • Palvelisivatkohan moottoripyörätestitkin paremmin "tavallista" kuluttajaa, jos ne ajettaisiin tarkoitukseen sopivien varusteiden sijasta farkuissa ja T-paidassa vain lain vaatima kypärä ajovarustuksena?

    Ainoa pyörän arviointiin vaikuttava tekijä, johon ajoasu vaikuttaa on satula. Markettipyörää tuskin ostetaan satulan vuoksi ja kalliimpaan pyörään ostaja asentaa oman suosikkisatulansa, joten en oikein hoksaa, millä tavoin koeajajan asiallinen pukeutuminen häiritsisi testaamista?

    Vaihtajien käyttömukavuudessa on mielipide-eroja, joten sehän on hyvä, että oma suosikki on löytynyt.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Kiertovipu, ainakin nuo halemman pään mallit, on jäykkä vipuihin verrattuna. Siksi itse en niistä pidä. 20" lasten pyörissä alkaa jo olla siinä ja siinä, saako lapsi vaihteita vaihdettua.

    En kyllä ymmärrä, miksei nykyiset pyörätestit palvelisi siviilivaatteissa ajelevaa. Ketjusuoja on ehkä ainoa, mitä silloin kaipaa, mutta sen toteamiseen ei tm-testiä tarvita.

    Ei ketjusuoja, vaan pyykkipojat lahkeisiin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Palvelisivatkohan moottoripyörätestitkin paremmin "tavallista" kuluttajaa, jos ne ajettaisiin tarkoitukseen sopivien varusteiden sijasta farkuissa ja T-paidassa vain lain vaatima kypärä ajovarustuksena?

    Tavallinen motoristi ei aja farkuissa (paitsi ehkä kevlar-farkuissa), eikä T-paidassa ilman kypärää, vaan kunnon suojaavissa varusteissa. Mutta tavallinen pyöräilijä ajaa farkuissa, tvallisissa shortseissa, T-paidassa jne.
    >
    Pointti se, että aktiivipyöräilijä kiinnittää ja huomaa ominaisuuksia, joilla ei ole merkitystä tavalliselle pyöräilijälle. Vähän sama kuin aktiivipelaaja valitsee läppäriä pelkkää nettiselailua/pankkiasiointia varten. 300€ hintaluokan sijasta tutkii 1500€, tai kalliimpia läppäreitä.

      
  • Lukijana en ole kiinnostunut farkku- ja T-paitapyöräilijöiden arvioista, vaan odotan lehtijutulta vähintään omani tasoista ymmärrystä siitä mitä ollaan testaamassa. Testaaja saisi mielellään olla minua parempikin asiantuntija oppiakseni jutusta lisää. Kunnollisen vertailun tekemisen pohjana on riittävä asiantuntemus, vaikka verrattaisiin arkikäyttöönkin tulevia vaatimattomammalla suorituskyvyllä olevia vehkeitä. Se on tietenkin selvää, että vaatimustaso ja ostajan odotukset vaihtelevat eri hintaluokissa, joten testin arviointikriteerien pitää liikkua kohderyhmän mukana.

    Ellei pelikoneasiantuntija osaa valita tietokonetta mummolleen pankkiasioiden hoitamiseen, silloin hän on huono konsultti, koska ei kuunnellut vaatimusmäärittelyä.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit