Tekniikan Maailman ensimmäinen lataushybridivertailu

251 kommenttia
1356789
  • muokattu 20.06.2020 12:16

    Voin sanoa sinulle sen että olen ostanut autoni itse kukaan tai ketkään eivät kustanna minun menojani. Tuolla tavalla elvistely on ikävän kuuloista!

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Voin sanoa sinulle sen että olen ostanut autoni itse kukaan tai ketkään eivät kustanna minun menojani. Tuolla tavalla elvistely on suoranaista perseennuolentaa hyi h...

    Ottaen huomioon että tämä on internetissä sijaitseva keskustelupalsta johon sinäkin kirjoitat nimimerkin takaa meidän muiden tavoin, ei se liene asia josta voit muita kritisoida. Nyt ollaan jo mulkkujakin, yksi alatyylinen väite pitkän jonon jatkoksi.

    Hämmentävää miten edelleen sukellat syvemmälle salaliittoteorioihisi. Kyse on käytöksestäsi, ei automerkistäsi. Kävin katsomassa peukkutilastoja kun otit ne esille. Voisiko siinäkin olla kyse ihan vain siitä että joidenkin nimimerkkien kirjoitusten kanssa ollaan useammin samaa mieltä kuin toisten? Sinun mielestäsi tähänkin liittyy joku juoni. No ei liity, en tunne täältä ketään sen paremmin kuin sinuakaan.

    Onko sinulla oma keskuspankki tai rahanpainokone? Muussa tapauksessa rahat tulevat joko työpanosta vastaan, pääomatuloina tai yhteiskunnan tukina. Minun tapauksessani palkkana. Se lienee sitten oma valintani ostanko autoni omaksi, vai valitsenko "mukavuuspainotteisen" tavan ajaa uudella autolla. Ei se ollut elvistelyä, se oli yksi mahdollinen tulkinta väitteeseesi että autovalintani "kertoo minusta kaiken". En vieläkään tiedä mitä se sinun mielestäsi kertoo. Minun mielestäni se ei kerro oikein mitään olennaista.

    Ai niin, vai että riittää sinulla itsetunto ajaa BMWllä. Yleensähän se Bemari hankitaan itsetunnon kohottajaksi tai muihin suurennustarpeisiin 😜

      2
  • Voin sanoa sinulle sen että olen ostanut autoni itse kukaan tai ketkään eivät kustanna minun menojani. Tuolla tavalla elvistely on ikävän kuuloista!

      
  • muokattu 20.06.2020 12:45

    Minä näkisin että BMW on tiedostava valinta automerkiksi. Vähän kuin vaikkapa SONYn valinta telkkariksi, tai 'Hard on, Carman' äänentoistossa. Ei siis mikään neutraali valinta. Mutta se on varmaa ettei asiasta kannata lähteä väittelemään vaikkapa Nissanin kuljettajan kanssa, koska kiinnostuksen aiheet ovat erilaiset. Kuten vasemmistolla ja perussuomalaisulla tms., tai eri jalkapallojoukkueiden kannattajilla.

    Ei toki ole sattunut minulle autoksi, koska olen lopulta enemmän ekoautoilija joka ajaa paikasta toiseen (Kraft durch Freude), kuin Ajamisen iloa (Freude am fahren) harrastava.

      2
  • muokattu 20.06.2020 12:51

    @tracktest kirjoitti:
    Voin sanoa sinulle sen että olen ostanut autoni itse kukaan tai ketkään eivät kustanna minun menojani. Tuolla tavalla elvistely on ikävän kuuloista!

    Sinä siis et saa palkkaa, pääomatuloja tai tukia, ihan vaan itse kustannat kaiken?

    Ja sano nyt mitä se auton valinta minusta kertoo, kun väitit kertovan jotain. Minä en ole väittänyt mitään, olen vain kysynyt ja ehdottanut yhtä tulkintaa.

      1
  • muokattu 20.06.2020 12:51

    Jätän sinut ja sinun lapselliset kommenttisi tästä lähtien lukematta ole vastenmielinen ihminen ja se siitä. Vääristelet asioita kuin pikkupoika joka elää kuplassaan etsien hyväksyntää. Korjasin kommenttini jonka sinä kyttäämällä kerkesit kopioimaan kiitos siitä kun koitat tehdä toisesta jotain muuta mitä se todellisuudessa on. Sinussa on ainesta vaikka mihin ja senhän sinun mainitsemasi työnantajakin hyvin tietää. 🤣😂

      
  • Mestari880: "Ai niin, vai että riittää sinulla itsetunto ajaa BMWllä. Yleensähän se Bemari hankitaan itsetunnon kohottajaksi tai muihin suurennustarpeisiin 😜"

    Juuri nämä ovat pienten miesten kommentteja! Katso peiliin mitä siellä näet vai näetkö mitään.

      
  • En etsi täältä ystäviä enkä sen pahemmin vihamiehiä mutta kenenkään solvauksia en katsele sivusta joten näillä mennään. Jokainen löytää asiat edestään niin tämä mestarikin.

      
  • Joku antaa taas esimerkkiä siitä, kuinka keskustellaan asiallisesti... Käsityksensä mukaan se on pelkkää alatyylistä suunsoittoa ja faktojen kieltämistä. Olipa aihe mikä tahansa, niin 30-vuoden luomiskertomus tietenkin kuuluu siihen.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Jätän sinut ja sinun lapselliset kommenttisi tästä lähtien lukematta ole vastenmielinen ihminen ja se siitä. Vääristelet asioita kuin pikkupoika joka elää kuplassaan etsien hyväksyntää. Korjasin kommenttini jonka sinä kyttäämällä kerkesit kopioimaan kiitos siitä kun koitat tehdä toisesta jotain muuta mitä se todellisuudessa on. Sinussa on ainesta vaikka mihin ja senhän sinun mainitsemasi työnantajakin hyvin tietää. 🤣😂

    Kerro nyt vain mitä se auto minusta kertoo. Sinä haukut täällä ihmisiä puskista huutelijoiksi, mutta olet pahimman laatuinen sellainen itse.

    Tottakai se alempana lainaamasi kirjoitukseni oli provokatiivinen. Reaktiosi siihen kertoo sinusta paljon. Kun joku erehtyy alentumaan (tässä tapauksessa tietoisesti) lähelle sinun tasoasi, tartut heti siihen ja haukut lapselliseksi. Sokea olet omalle tavallesi ilmaista itseäsi. Tartu Karreten ohjeeseen.

      1
  • muokattu 20.06.2020 13:10

    Jahas nyt on sitten nämä vastustajat vaiko vihamiehet kaikki koolla. Tuolla saat varmaan ennätykselliset peukkumäärät, niitä odotellessa. En kaipaa puolustajia olen pärjännyt yksin ja täälläkin menee näin. Oletteko koskaan miettineet omaa osuuttanne ja sitä tapaa miten käytte yhden henkilön kimppuun.

      
  • NHB aloitti aikoinaan solvaamiseni ja tämä mestari880 liittyi joukkoon heti kun tänne nimimerkin muutettuaan ilmestyi. Trolleja en huomioi heitä on oma koplansa mutta ne menee pesuveden mukana kuten likaveden pitääkin mennä suoraan viemäriin.

      
  • muokattu 20.06.2020 13:22

    @tracktest kirjoitti:
    Onko 740 GLE hereillä? Jos ei ole rouva voisi herättää herran päiväunilta.

    Kerroin sinulle jo TM testin valomittauksissa havaittujen valaistusmatkojen perusteella laskemani mielestäni kohtuullisen tarkan arvion valaistuksesta 600 metrissä. Kerroin myös syyn siihen, miksi se on 600 metrin etäisyydellä yli 70 km/h liikkuvan Bemarin edessä lehteään lukevalle hyödyllinen, mutta Bemarin kuljettajalle merkityksetön.

    Äläkä viitsi opettaa sorsaa uimaan, se osaa jo. BMW mainoksen sanastolla olen ajanut useamman talven kilometrin kaukovaloilla. Siksi tiedän kokemuksesta miltä siellä kaukaisuudessa näyttää. Vaikka valaistusvoimakkuus 800 metrissä oli aika tarkalleen sen, mitä Bemari saa 600 metriin, silti kaikki 400 metristä eteen päin on pimeää. Syy on ihmisen silmän adaptoitumisessa valaistuksen voimakkuuteen. Tuon luksimittarin ja autoni mielelläni vertailumittaukseen, enkä edes uhoa voittavani luksikisaa, koska nykyisin nokalla olevan panelin valokuvio on tietoisesti valittu lyhyeksi ja leveäksi, joka on minulle käytännöllisempi. 200 metrissä mittasin nyt ENÄÄ 11 luksia ojasta ojaan (aiemman 16 sijaan). Mutta minua kiinnostaisi nähdä luonnossa, miltä nuo 600 metriseksi luvatut valot näyttävät? Jos tien vieren sähkötolpat näkyvät kuskin paikalle ensimmäiset 300 metriä, on valaisin hyvin suunniteltu.

    BMW:n valot ovat ihan kohtuulliset ja vaikka valaistus 600 metrissä onkin mitattavissa, ennen parempia näyttöjä pidän 600 metrin näkemää markkinointifantasiana. Oikeasti noin pitkiä kaukovaloja ei henkilöautossa edes tarvita, joten hiljaisessakin liikenteessä valokuvion hallittu katkaisu viimeistään 300 - 400 metrissä on käytännöllisempi. Kuljettajan ulottumattomissa oleva kaukovalojen kytkentä on ihan tarpeeton rajoitus. Laser kuulostaa hienolta, mutta teho ei silti näyttäisi riittävän edes LEDien tasolle, säädettävyydestä puhumattakaan. Pesurit puuttuvat.

    Mielipiteistä ja jonkun mahdollisesta pahastumisesta en ota vastuuta, mutta jos datani on väärin niin korjatkaa, kiitos?

      3
  • Mikä salaliittoteoria tämä nimenmuutos on? Aloin seuraamaan ja kirjoittelemaan tälle palstalle kolme vuotta sitten. Nyt, siis kolmen vuoden jälkeen, sanon öykkärille vastaan, en tiedä onko se "heti".

    Koita nyt rauhoittua, ja katso sitten itseäsi peilistä. Käyttäydyt huonosti ja puhut ihmisistä alatyylisesti. Sitten loukkaanut kun sinulle sanotaan vastaan. Kyse on käytöksestäsi, ei liity automerkkiisi. Vai onko niin että sinun "autovalintasi kertoo sinusta kaiken oleellisen"?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Onko 740 GLE hereillä? Jos ei ole rouva voisi herättää herran päiväunilta.

    Kerroin sinulle jo TM testin valomittauksissa havaittujen valaistusmatkojen perusteella laskemani mielestäni kohtuullisen tarkan arvion valaistuksesta 600 metrissä. Kerroin myös syyn siihen, miksi se on 600 metrin etäisyydellä yli 70 km/h liikkuvan Bemarin edessä lehteään lukevalle hyödyllinen, mutta Bemarin kuljettajalle merkityksetön.

    Äläkä viitsi opettaa sorsaa uimaan, se osaa jo. BMW mainoksen sanastolla olen ajanut useamman talven kilometrin kaukovaloilla. Siksi tiedän kokemuksesta miltä siellä kaukaisuudessa näyttää. Vaikka valaistusvoimakkuus 800 metrissä oli aika tarkalleen sen, mitä Bemari saa 600 metriin, silti kaikki 400 metristä eteen päin on pimeää. Syy on ihmisen silmän adaptoitumisessa valaistuksen voimakkuuteen. Tuon luksimittarin ja autoni mielelläni vertailumittaukseen, enkä edes uhoa voittavani luksikisaa, koska nykyisin nokalla olevan panelin valokuvio on tietoisesti valittu lyhyeksi ja leveäksi, joka on minulle käytännöllisempi. 200 metrissä mittasin nyt ENÄÄ 11 luksia ojasta ojaan (aiemman 16 sijaan). Mutta minua kiinnostaisi nähdä luonnossa, miltä nuo 600 metriseksi luvatut valot näyttävät? Jos tien vieren sähkötolpat näkyvät kuskin paikalle ensimmäiset 300 metriä, on valaisin hyvin suunniteltu.

    BMW:n valot ovat ihan kohtuulliset ja vaikka valaistus 600 metrissä onkin mitattavissa, ennen parempia näyttöjä pidän 600 metrin näkemää markkinointifantasiana. Oikeasti noin pitkiä kaukovaloja ei henkilöautossa edes tarvita, joten hiljaisessakin liikenteessä valokuvion hallittu katkaisu viimeistään 300 - 400 metrissä on käytännöllisempi. Kuljettajan ulottumattomissa oleva kaukovalojen kytkentä on ihan tarpeeton rajoitus. Laser kuulostaa hienolta, mutta teho ei silti näyttäisi riittävän edes LEDien tasolle, säädettävyydestä puhumattakaan. Pesurit puuttuvat.

    Mielipiteistä ja jonkun mahdollisesta pahastumisesta en ota vastuuta, mutta jos datani on väärin niin korjatkaa, kiitos?

    Nöyrä kiitos asiallisesta viestistäsi. Heitin huumorilla tuon kommentin "rouvineen" jonka otit asiaankuuluvalla tavalla. Kiitos siitäkin. Sivistyneestä ihmisestä saisi kaikki keskustelijat ottaa mallia 740 GLE on juuri sellainen.

    En tunne näitä valoja (laserlight-teknologia) mutta kiinnostaa tietää mikä niissä on ongelma kun omasta mielestäni tuo voi hyvinkin ollaa toimiva systeemi. BMW 330e:ssä lähivalot ovat kiitettävät ja kaukovalot hyvät ja tuo laservalosysteemi pitäisi syttyä reilussa 70 km/h nopeudessa valaisten tien noin 530-600 metrin matkalla. Otan ilomielin vastaan tämän teknologian jos sellainen on tarjolla seuraavan 5-sarjan varustelistassa jonka otan käyttööni.

      
  • Mestari lopetetaan tämä autosta tai automerkistä jankkaus. Kiitos jo etukäteen. Lyön sovinnon eleen koska en netissä muuta voi.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Mestari lopetetaan tämä autosta tai automerkistä jankkaus. Kiitos jo etukäteen. Lyön sovinnon eleen koska en netissä muuta voi.

    Sopii, eiköhän tämä jo riitä 🤝

      
  • Olit silti pelottavan oikeassa, vaikka arvauksesi meni peilikuvaksi. Minä olen koko aamun haastanut Rouvaa pyörälenkille tempoharjoitukseen hiihtokeskuksen rinnettä ylös.

    Lupasin antaa Rouvalle sen verran tasoitusta, että hän saa vetää maantiepyörällä asfalttia ja minä rymyän maasturilla huonoon kuntoon lahonneiden pitkospuiden ja luonnon rinteen kautta vieressä. Hävinnyt maksaa jäätelöt.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Vertailun paremmuusjärjestys on lyötävä lukkoon testipäällikön toimesta siinä viimeisessä palaverissa. Tämänkin lataushybridivertailun neljän auton arvosanat liikkuvat heikoimman ja parhaan 8.1-9 välillä joten puhutaan melko mitättömistä eroista. Ne syntyvät mielikuvissa jotka arvotetaan tavalla jota jokainen voi tykönään miettiä. Itselle on aivan sama mikä on järjestys koska se on toisten arvio ei omani.

    Niin puhutaan pienistä eroista, kuitenkin saat raivarin kun niistä pienistä eroista mainitaan. Itse sinäkään et pysty näitä vertailuja tekemään, että voisit laittaa ne paremmuusjärjestykseen.
    Esim. Corolla tasolla rengasmelun juuri ja juuri hyväksyy, mutta bmwssä se on jo kaupan hylkäys, koska samalla panoksella saa laadukkaan Euroopassa tehdyn Audin, Mersun tai Volvon.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Vertailun paremmuusjärjestys on lyötävä lukkoon testipäällikön toimesta siinä viimeisessä palaverissa. Tämänkin lataushybridivertailun neljän auton arvosanat liikkuvat heikoimman ja parhaan 8.1-9 välillä joten puhutaan melko mitättömistä eroista. Ne syntyvät mielikuvissa jotka arvotetaan tavalla jota jokainen voi tykönään miettiä. Itselle on aivan sama mikä on järjestys koska se on toisten arvio ei omani.

    Niin puhutaan pienistä eroista, kuitenkin saat raivarin kun niistä pienistä eroista mainitaan. Itse sinäkään et pysty näitä vertailuja tekemään, että voisit laittaa ne paremmuusjärjestykseen.
    Esim. Corolla tasolla rengasmelun juuri ja juuri hyväksyy, mutta bmwssä se on jo kaupan hylkäys, koska samalla panoksella saa laadukkaan Euroopassa tehdyn Audin, Mersun tai Volvon.

    Vastaan nyt näin olkoon tämäkin sovinnon eleenä siihen suuntaan. Kävin elämäni naisen kanssa reippaalla lenkillä, sopivasti leppoisasti kaikesta jutellen.

    En omaa kokemusta 3-sarjasta mutta voin sanoa renkailla ja vanteilla saa "melua" kohtuullistettua varmasti tässäkin tapauksessa. Pienennetään vannekokoa leveyden osalta sen minkä laki sallii ja siihen profiililtaan järkevät renkaat niin eiköhän resepti ole siinä. 5-sarjan osalta suosin nykyisin samaa keinoa. Uutena reilun sadan tuhannen autossa melutaso on vedetty tasolle josta vaativakaan toimittaja ei lähde toista väittämään.

      
  • Autotehdas laittaa uuteen autoon parhaiten sopivat renkaat ja vanteet, siltä pohjalta oma koeajo tehdään.
    Teillä käytettyjen autojen kierrättäjillä on jo ehkä useampi rengaskerta kierrossa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Autotehdas laittaa uuteen autoon parhaiten sopivat renkaat ja vanteet, siltä pohjalta oma koeajo tehdään.
    Teillä käytettyjen autojen kierrättäjillä on jo ehkä useampi rengaskerta kierrossa.

    Syitä ja "sopivuuksia" on monia. Turhan usein rengasvalinta tehdään ulkonäön ja mielikuvien "madallettu alusta"-henkisten ratkaisujen pohjalta, ihan jo tehtaan/maahantuonnin toimesta.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Syitä ja "sopivuuksia" on monia. Turhan usein rengasvalinta tehdään ulkonäön ja mielikuvien "madallettu alusta"-henkisten ratkaisujen pohjalta, ihan jo tehtaan/maahantuonnin toimesta.

    Noilla valinnoilla auton jousituksesta tulee kuoppaimuri, yksikään epätasaisuus ei jää huomaamatta, ei aikuisen käyttöautoilija makuun.
    Ehkä syy onkin siinä että siirtyy omasta toimesta (bmw:n) koeajon jälkeen toiseen merkkiin.

      
  • Suosin alkuperäisiä vanteita ja niitä on ollut kaikissa 5-sarjan autoissa mitä minulla on ollut mukaan lukien BMW M5. Leveitä vanteita on ollut riittämiin mutta niistä olen päässyt eroon. Aina löytyy ostaja joka hakee ulkonäköä vanteilla.

      
  • Jokaiseen autoon löytyy sopivan kokoiset renkaat ja vanteet jotka parantavat ajo-ominaisuuksia joka muuta väittää valehtelee.

      
  • Yksi kulma pohtia tuota valokysymystä on euro. Volkkarin valot ovat vakiovarusteiset, mutta muissa niistä joutuu maksamaan ekstraa. Volvossa hinta on 400, Mersussa tonnin ja Bemarissa kaksi tonnia. Hinnat ovat ilman autoveroa.

      
  • Koeajo: BMW 530e iPerformance – piheys on piuhan päässä
    Oikein käytettynä ladattava hybridi tarjoaa ekopotentiaalia. Verotussyistä valinta on helppo, vaikkei kulutus kiinnostaisikaan. Hyvää Taloudellisuuspotentiaali, voimalinja varauksin, matalat verot. Huonoa Ohjaus, alustan värinät.
    Ajossa BMW 530e:n suurin murhe on BMW:n nykytyylin ohjaus: tunto puuttuu ja matka-ajossa vaivaa epämääräinen keskialue. Koeajoyksilön ohjauksen palautus ei myöskään ollut aivan loogista, aivan kuin ohjaus keskittäisi rengasvoimien sijaan ohjaustehostimen sähkömoottorilla, joka ei aivan ole tehtäviensä tasalla.
    Teksti: Lauri Ahtiainen

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Syitä ja "sopivuuksia" on monia. Turhan usein rengasvalinta tehdään ulkonäön ja mielikuvien "madallettu alusta"-henkisten ratkaisujen pohjalta, ihan jo tehtaan/maahantuonnin toimesta.

    Noilla valinnoilla auton jousituksesta tulee kuoppaimuri, yksikään epätasaisuus ei jää huomaamatta, ei aikuisen käyttöautoilija makuun.
    Ehkä syy onkin siinä että siirtyy omasta toimesta (bmw:n) koeajon jälkeen toiseen merkkiin.

    Niinhän se onkin. Minulla kaikenlaiset madallutukset ja sportti-iskarit on "ei-kiitos" listalla. Korotettu maavara sen sijaan kelpaisi.

      
  • Ohjausvaste on tottumiskysymys toisin sanoen kaikkeen tottuu. Sukupolvien mukaan ohjausvaste hieman muuntuu mutta eipä käy tylsäksi. Sisustus tosiaan huokuu laadukkuutta ja viimeistely on laadukasta kuten pitää!

    Ettei mene pelkäksi dissaukseksi (_Quu) tällä videolla äänessä on teknavin Risto Virtanen!

      
  • @NHB kirjoitti:
    Yksi kulma pohtia tuota valokysymystä on euro. Volkkarin valot ovat vakiovarusteiset, mutta muissa niistä joutuu maksamaan ekstraa. Volvossa hinta on 400, Mersussa tonnin ja Bemarissa kaksi tonnia. Hinnat ovat ilman autoveroa.

    Totta. Hinnat alkaen perusvaloiksi Volkkarin valot ovat hieno suoritus. Toisille ei vaan mikään riitä ja kun toisaalta tekniikan mahdollisuudet ovat tiedossa, on vaikea hyväksyä muuta kuin valaisintekniikan mahdollisuudet melko täysimääräisesti hyödyntävät suoritukset.

    Volvoa olisi järjetöntä tilata ilman näitä volvomaisen tehokkaita Thorin vasaroita. Mersun ja Bemarin tilaajalla valojen tarve on enemmän priorisointikysymys, mutta kyllä niihinkin saa paljon ajovaloja turhempaakin varustetta.

    Ensimmäisen oman autoni ostin pian 40 vuotta sitten eikä perheessä ole sen jälkeen ajettu yhtään autoa läpi koko talven vakiovaloin. Tämän testin mittaukset pistävät minut epäilemään, että saatan vielä joskus ajaa omaa autoani ihan tyytyväisenä ilman lisävalojakin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit