Volvo ja TM, kritiikkiä toimitukseen

37 kommenttia
«1

Piti oikein tarkistaa lehden kannesta etten ollut vahingossa ostanut Teknikens Världiä Tekniikan Maailman sijaan. En ollut vaikka poljento oli sama. Volvo on maailman virheettömin auto, myös hybridinä. Tämä on lähtökohta ja lopputulos. Ihmisellä on monesti taipumus perustella loppupäätelmäänsä haluamansa lopputuloksen hyväksi, kielteiset puolet unohtaen.
Tässä vertailussa kuin myös kaikissa nykyisten Volvojen koeajoissa TM vaikenee valikoivasti. Olen ajanut V90 plugarilla yli 10 000 km ja joka kerta ihmettelen onko tämä todella niin ylivoimainen kulkupeli kuin TM antaa ymmärtää. Ok, tottakai V90 on hyvä auto. Valovuotta parempi ja nykyaikaisempi kuin edeltäjänsä. Periaatteesa hyvä ajaa ja laadukkaasti tehty. Piru piileekin yksityiskohdissa jotka tulevat esille vasta pitemmällä käytöllä, ja varsinkin jos ajaa välillä toisella autolla.
Eniten olen eri mieltä TM:n kanssa auton hallintalaitteiden käytettävyydestä ja kaupunkiajo-ominaisuuksista. Näissä osioissa Volvo ei todellakaan ole 10 pisteen auto. Kaukana siitä. Volvon istuma-asento on keskimittaiselle huono. Istuin jää liian matalalle ja korkeasta vyötärölinjasta johtuen näkyvyys kaikkialle auton kulmiin ja ympäristöön on erittäin huono. Iso kääntöympyrä, pitkät ylitykset ja pieni maavara vaikeuttavat lisää. Auton peruutustutka on ala-arvoinen. Vaikeutta kaupunkiajossa lisää käsittämättömän isot ulkopeilien kotelot. Ne yhdessä leveän A-pilarin kanssa muodostavat oikealle kymmenien senttien katvealueen. Ei tule vastaavaa mieleen. Sadekelillä Volvon peilit imevät pisaroita pinnalleen kuin sieni. Näkyvyys on nollassa eikä peilinlämmitys auta koska ne ovat tehottomat ja lämmitys katkeaa liian aikaisin. Sama koskee takalasin lämmitystä. Takalasi likaantuu muutenkin alta aikayksikön eikä pysy sateella puhtaana hetkeäkään. On kuin umpipakulla ajaisi. Vielä ärsyttävämmäksi asian tekee kosketusnäyttöön sijoitettu takalasin- ja peilinlämmityksen käyttö. Samasta näytöstä säädetään myös sisälämpötilaa. Varsinainen paholaisen ratkaisu. Yritäppä etsiä näitä säätöjä keskinäytöstä kesken jonoajon. Mikään ei toimi edes yhdellä kosketuksella vaan asiaan on todella keskityttävä. Etsi siinä sitten oikea valikko vaikkapa navigaattorin alta ja ala näpyttelemään ylös alas useita kertoja. Lisää tulee. Automaattivaihteiston vipu toimii yhtä järjettämällä logiikalla. Suunnan vaihto ja liikkeellle lähtö tapahtuu kahdella(!) klikkauksella. Pysäköitäessä edestakainen klikkailu on uskomattoman hidasta. Myös vakionopeussäätimen käyttö on idioottimainen. Muissa autoissa lyhyt näpäytys nostaa nopeutta aina kilometri kerrallaan ja pitempi 5 tai 10 kilometriä. Volvossa tietenkin juuri päinvastoin. Lyhyellä kosketuksella auto hyppääkin laukalle jolloin tulee kiire jarrulle. Ja sitten homma menikin sekaisin. Tässä vaiheessa viimeistään tulee mieleen auton vaihto saksalaisellä järjellä valmistettuun. Kaupunkiajossa huomaa Volvon hurjan painavuuden. Auto tuntuu rekalta jo näkyvyyssyistä kuten edellä kirjoitin. Tuo paino tuntuu aivan sormenpäissä. Urheilullisuutta tai ketteryyttä autosta ei löydy. Saksalaiset kilpalijat tuntuvat mikroautoilta kaupunkipyörityksessä Volvoon verrattuna. Sisustuksesta vielä. TM kehuu Volvon näyttöä ja kojelautaa moderniksi. Ole eri mieltä. Hybridimallin mittariston grafiikka ja värimaailma on halvan ja sekavan näköinen. Muistuttaa Toyotan kylmän sinisiä pelinäyttöjä. Keskinäyttöä ei voi verratakkaan BMW:n ja Mersun mbux näyttöihin. Mitä kojelaudan muotoiluun tulee Volvossa on sananmukaisesti mielikuvitukseton suora lauta. Mitään modernia luksusta ei Volvon sisustuksessa tai kojelaudan ilmeessä ei ole. Toivottavasti TM:n toimittajat ovat kuitenkin asuneet kalustetuissa huoneissa noin väittäessään. Joillekin IKEA:n tuotteetkin ovat taideteoksia.
TM kehuu ajaneensa testissä autoilla 10 000 km. TM on myös aiemmin koeajanut kaikki mahdolliset Volvon mallit. Kokemusta pitäisi olla. Koskaan näihin Volvon puutteisiin ei ole tartuttu. Ulkomaisista lehdistä sentään löytyy koeajoraportteja jotka tukevat kokemuksiani. Myös moni Volvon omistaja allekirjoittaa väitteeni. Volvon kauppa käy Suomessa hyvin. Paremmin kuin missään Ruotsin ulkopuolisessa maassa. Täysin Volvo-kritiikittömällä TM:lla on varmaan osuus asiaan. Takavuosina ruotsalainen Saab oli TM:n pyhä lehmä. Nyt tilalla on kiinalainen Volvo.

  
  • En epäile mielipidettäsi, mutta osa näistä on mielipide- ja makuasioita. Minulla on takana reilu vuosi ja 30tkm V60 plugarilla (V90 tulossa)

    Itse en ole päässyt sinuiksi Mersujen ja Bemarien tietoviihdejärjestelmien kanssa, varsinkin Mersun kanssa on useasti mennyt hermo. Toki, ne ovat olleet vuokra-autoja ja Volvo on "oma" joten tottumiskysymys se varmasti on.

    Vaihdekepin osalta klikkailuun totuin nopeasti, lyhyen totuttelun jälkeen tykkään siitä enemmän kuin perinteisestä automaatin vaihdekepistä. Myöskään ilmastoinnin ja erilaisten lämppäreiden säätöjen kanssa ei ole ollut murhetta, kunhan ne kerran löysi. Itse asiassa en ole niitä juuri tarvinnut, johtuen siitä että Volvo on Call:illa on kätevä ajastaa auto lämpimäksi, ja talveakaan ei mainittavasti ollut.

    Sisätilojen tunnelmasta voin olla samaa mieltä. Onhan se vähän tylsä. Jotenkin Mersun vastaava tuntuu "enemmän luksukselta". Fiilis- ja makuasia toki tämäkin.

    Maavaraa / korkeutta olen kyllä kaivannut. V60 on turhan matala, ja Cross Country versiota ei plugarista saa joten piti valita jompi kumpi. Edelliset autot olivat Cross country-henkisiä (Outback ja Passat Alltrack) joista tykkäsin.

    Suurin kritiikki kohdistuu sähkön riittävyyteen. Kyllä se pitää minkä lupaa, mutta kaipaisin silti lisää. 60km olisi hyvä alku, 100km hipoisi jo täydellisyyttä.

    30tkm aikana ei ole tullut vastaan mitään mikä varsinaisesti nyppisi, jos ei edellä mainittujen ennalta tiedettyjen ominaisuuksien lisäksi. Edellisissä autoissa oli jotain pientä ja hieman häiritsevää. Tässä ei mitään.

      
  • nödutgångin vuodatus saa sanattomaksi. En tosin ole koskaan edes istunut V90:ssä, mutta tokkopa ajokokemus sillä noin paljon poikkeaa XC90:stä.

    Eri autoissa on puolensa. Volvon plugarilla melko pitkään ajaneena toivoisin pidempää sähköajosädettä ja varsinkin nopeaa latausta.

    Minä pidän Volvon hillitystä kojelautanäkymästä ja toimintojen käyttämisestä kosketusnäytön kautta, mikä on moderni ratkaisu ja varmasti yleistyy muillakin merkeillä. Toinen tunnettu hillityn toteutuksen auto on Tesla, jossa on kahden moottorin nelivetokin kuten myös Volvossa eli ilman kardaania toteutettu.

    Henk. koht. en pitänyt MB:n kojelautanäkymästä GLE 350 -mallissa. Se on liian levoton minun makuuni. Mutta makuasioistahan varsinkin voi kiistellä.

      
  • Itse lopetin lokemasta kovin tarkkaa TM:n tuomioita. Tuolloin auto, jonka normiajossa tympeä puskeminen muuttui helposti ääritilanteissa vahvaksi yliohjaamiseksi, sai arvion: säännönmukaisesti aliohjaava, täyden kympin ajettavuus. Kannattaa ihan itse kokeilla auton käytös.

      
  • Pieni tarkennus juttuuni. Kirjoitin peruutustutkasta, tarkoitus oli arvostella peruutuskameraa. Se on markkinoiden surkein. Koska kameran linssiä ei ole suojattu millään lailla laite menee tukkoon sateella jo muutaman sadan metrin matkalla jonka jälkeen kameran kuva on käyttökelvoton. Mersussa linssi on läpän takana jolloin näkymä on kristallinkirkas satojen kilometrienkin loskassa ajon jäljiltä. Muutenkin Mersun uudet näytöt laajoine toimintoineen ja ääniohjauksineen ovat ehdoton huippu. Jostain syystä TM:n toimitus panee Mersun ratkaisuja jatkuvasti halvalla. TM:lle ei kelpaa millään maailman paras automaattivaihteiston käyttövipu. Yksi näpäytys ylös ja pakki on päällä. Yksi alas ja mennään eteenpäin. Ei mitään typeriä kaksoisklikkauksia kristallinysästä. Asiaa ei voi helpommaksi tehdä. Mersun parkkinappula on vaihdeviiksen päässä maailman parhaassa paikassa. Ei edes kättä tarvi nostaa ohjauspyörältä. Volvossa pitkin keskikonsolia jota pitää hakea ja irroittaa käsi ohjauspyörästä. Jos joku voi väittää Volvoa 10 pisteen kaupunkiautoksi ei ole todennäköisesti ikinä muulla autolla ajanutkaan.

    Pikku yksityiskohta vertaulutestin tekstissä. Mersun rengasmelua moitittiin. Autossa oli Bridgestonen renkaat. TM oli kokeillut Mersua myös jollain toisella rengasmerkillä ja melu oli ollut selvästi hiljaisempi. Miksi tätä rengasmerkkiä ei uskallettu mainita tekstissä. Kummalle rengasmerkille ne arvostelupisteet annettiin.

    Kevään kesärengasvertailussa kaikki renkaat saivat meluarvostelussa 9 pistettä. TM on arvosteltu tästä Etelä-Afrikan sileällä asfaltilla tehdystä testistä. Itsekin siihen arvosteluun liityin. TM on tietenkin puolustellut testiään milloin milläkin selityksillä. Nyt tämän rengastestin typeryys tuli konkreettisesti esille tässä vertailutestissä Mersun kohdalla. TM itsekin joutui toteamaan että uusimmillakin kesärenkailla saadaan selviä eroa melumittauksissa jos ne tehdään Suomen olosuhteissa. Kaikki rengasmerkit eivät ole todellakaan yhtä meluisia. Kokemuksesta uskallan väittää että Bridgestonen kesärenkaat ovat ylivoimaisesti äänekkäimmät Suomen teillä. Tämä on tullut kokeilluksi monella eri automerkillä. Toivottavasti kukaan TM:n lukija ei erehtynyt ostamaan noita Bridgestonen renkaita luullen niitä 9 pisteen renkaiksi. Mersu näkyi olevan vertailun ainoa auto jossa oli Bridgestonet. Kannattaisiko Vehossa herätä. Testiautojen rengaskoot kyllä panee jälleen ihmettelemään maahantuojien koeajoautojen rengasvalintoja. Näin käy kun markkinointiosaston teinit päästetään valitsemaan mahdollisimman makeet renkaat ja vanteet.

      
  • muokattu 02.07.2020 21:29

    Miten tämä on nyt mennyt hätäuloskäynnin ihon alle? Tuossa on ihan asiallista käyttöön perustuvaa kritiikkiä, kuten vaikka se paljas peruutuskamera, mutta paljon on tottumis- ja mieltymyskysymyksiä myös. Toisin kuin nödutgång, minun mielestäni Mersun vaihdeviiksi ei ole "maailman paras automaattivaihteiston käyttövipu". Itse asiassa juuri päinvastoin, se on ärsyke jonka vuoksi vuokra- tai koeajomersun rattiin istuessa tulee sellainen "ai niin prkl, tämäkin". Yleisemmälläkin tasolla mersun viiksikäytäntö on rieponut minua moneen kertaan.

    Vaikka makuasiat ovatkin ainoita joista kannattaa kiistellä, pitää muistaa että ne ovat makuasioita. Ei niistä pelihousujaan kannata repiä. Mutta testaaja joka testaa autoja työkseen pystyy (toivottavasti) erottamaan oman tottumuksensa ja aidon hyvän käytettävyyden.

    Minä olen tykästynyt Volvon vaihdenysään. Kätevä ja nopea käyttää, "ylimääräinen" klikkaus vie jotain sekunnin osia eikä haittaa ollenkaan. Nopeampi se on kuin perinteiset automaattien kepit.

    Sen verran kritiikkiä siitä että kristallinen vaihdekeppi on pakkasilla kovin kylmä. First world problem?

      
  • Teslalla on toi Mersun vaihdeviiksi jäänteenä yhteisestä alkutaipaleesta. Alkuun siihen tottuminen vei aikaa ja tuli välillä huidottua sitä, kun yritin laittaa pyyhkijöitä päälle. Nyt kun siihen on tottunut, niin sen käyttö on todella näppärää.

      
  • Itse en kyllä ymmärrä mihin tarvitaan kaikenmaailmaan vaihdekepin nysiä, ja viiksiä, kun kyseessä on nykyaikainen elektroninen automaattivaihteisto. Yksinkertainen P-R-N-D-nappularivistö kaikista yksinkertaisin ratkaisu.

      1
  • muokattu 03.07.2020 14:06

    @Peterstar kirjoitti:
    Itse en kyllä ymmärrä mihin tarvitaan kaikenmaailmaan vaihdekepin nysiä, ja viiksiä, kun kyseessä on nykyaikainen elektroninen automaattivaihteisto. Yksinkertainen P-R-N-D-nappularivistö kaikista yksinkertaisin ratkaisu.

    Kyllä niistä hyötyä on (käsivalintamahdollisuudesta), koska ohitukseen on parempi lähteä pienemmällä vaihteella kuin sillä matkavaihteella, ja usein kick-down olisi liioittelua. Jos on ajanut manuaalilla, niin silloin tietää mistä on kyse. Ellei sitten ole niitä jotka ohitukseen laittaa käsivaihteisen kakkosen tai kolmosen että saa kierrokset käymään punarajalla, silloin on turha valita itse yhtä tai kahta pykälää pienempää. Myös mäkisellä tieosuudella on hyvä jos saa lukittua pienemmän vaihteen kuin sen pitkän matkavaihteen.

    Toinen on sitten kun sport-moodissa haluaa ajaa taloudellisemmin isommalla matkavaihteella, ja haluaa että muutoin eri asetukset ovat nopeammin reagoivia.

    Aiemmin kun bensa-autossani oli nelivaihteinen automaatti, niin sport-painiketta piti painaa jos 80 km/h nopeudella halusi ripeyttä (tai lukita 3-vaihde vaihdekepistä), ilman kick-downia, eli aggressiivisuutta. Pitkä nelosvaihde oli siis kytkettynä, mutta vapaastihengittävässä bensakoneessa ei alakierroksilla ollut tarpeeksi voimaa, joten ajaminen oli automaattisuudesta huolimatta epäluontevaa.

    Turbodieselissä oli myös neljä vaihdetta, mutta vääntöä oli enemmän, ja vääntökäyrä oli korkeimmillaan juuri noilla käyttökierroksilla 80-120 km/h.

    Autoni ei ole 3 litran moottorilla (tai 2.0 turbo), joten toisilla voi olla ihan erilaiset käyttökokemukset kuin minulla. Vaan siksihän keskustelu on mukavaa kun voi lukea toisten kokemuksista tai mielipiteistä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Peterstar kirjoitti:
    Itse en kyllä ymmärrä mihin tarvitaan kaikenmaailmaan vaihdekepin nysiä, ja viiksiä, kun kyseessä on nykyaikainen elektroninen automaattivaihteisto. Yksinkertainen P-R-N-D-nappularivistö kaikista yksinkertaisin ratkaisu.

    Kyllä niistä hyötyä on (käsivalintamahdollisuudesta)

    Jossain on - useimmissa ei.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Miten tämä on nyt mennyt hätäuloskäynnin ihon alle? Tuossa on ihan asiallista käyttöön perustuvaa kritiikkiä, kuten vaikka se paljas peruutuskamera, mutta paljon on tottumis- ja mieltymyskysymyksiä myös. Toisin kuin nödutgång, minun mielestäni Mersun vaihdeviiksi ei ole "maailman paras automaattivaihteiston käyttövipu". Itse asiassa juuri päinvastoin, se on ärsyke jonka vuoksi vuokra- tai koeajomersun rattiin istuessa tulee sellainen "ai niin prkl, tämäkin". Yleisemmälläkin tasolla mersun viiksikäytäntö on rieponut minua moneen kertaan.

    Vaikka makuasiat ovatkin ainoita joista kannattaa kiistellä, pitää muistaa että ne ovat makuasioita. Ei niistä pelihousujaan kannata repiä. Mutta testaaja joka testaa autoja työkseen pystyy (toivottavasti) erottamaan oman tottumuksensa ja aidon hyvän käytettävyyden.

    Minä olen tykästynyt Volvon vaihdenysään. Kätevä ja nopea käyttää, "ylimääräinen" klikkaus vie jotain sekunnin osia eikä haittaa ollenkaan. Nopeampi se on kuin perinteiset automaattien kepit.

    Sen verran kritiikkiä siitä että kristallinen vaihdekeppi on pakkasilla kovin kylmä. First world problem?

    Mitä aitoa hyvää käytettävyyttä on Volvon nysässä jota pitää klikata kaksi kertaa että jotain tapahtuu. Voisiko olla että nysää pitäisi klikata vain kerran . TM:n toimitus saa rakastaa klikkinysäänsä aivan vapaasti. Se ei silti muuta tosiasiaa, että kahden klikkauksen taktiikka on järjetön ratkaisu. Miksi kaksi klikkausta on parempi kuin yksi. Edes yksi esimerkki. Tuolla vaihdevivun toiminnalla on suurta merkitystä kaupunkiajossa. TM voi ottaa aikaa kummalla Mersun vai Volvon on nopeampi vekslata auto parkkipaikalle. TM vuosikymmenien vittuiluun Mersun viiksistä voi todeta, että kerran siihen totuttuaan ihmettelee miksei tämä ole vakioratkaisu kaikissa automaateissa. Ja turvallinen. Ei tarvi kuin sormepäällä tönäistä, ei tarvi irroittaa kättä ratista ja hapuilla keskikonsolin nappulaviidakkoa. Sokeakin voi käyttää Mersun automaattia turvallisesti. Pysäköintinappi viiksen päässä kruunaa kaiken. Helppoa kuin heinänteko. Volvo p-nappi on käden ergonomialle typerässä ja rasittavassa paikassa. Mitä Volvo pyyhkijäviikseen tulee se on yhtä epämukava kuin muutkin hallintalaitteet. Mersun sadetunnistin hoitaa hommat automaattisesti. TM ei tietenkään voi tätä tunnustaa kun on aivopessyt itsensä uskomaan Volvoa maailman turvallisimmaksi autoksi ja siitä johtaen kaikki muukin täytyy olla Volvolla maailman parasta. Varmaan Mersun vaihdevipu kelpaisi toimitukselle jos olisikin ollut Volvon ratkaisu. Nykyiset Volvot ovat kieltämättä suhteellisesti ottaen parhaat Volvot, mutta ei TM:n volvomania ole nyt alkanut. Volvo autona ja Volvon myynti Suomessa on ollut kautta aikojen kauppapoliittisessa ohjauksessa ja hinnoittelu erikoisjärjestelyjen takia erittäin kilpailukykyinen. Tällä luotiin aikoinaan Volvon imago joka vetää vertoja Kekkosen korvaamattomuudelle. Kummankin fanit löytyvät samasta suunnasta.
    Entä miten volvofanit perustelevat typerän vakionopeusäätimen epäloogisen toiminnan. Voitaisi käsitellä se samalla kertaa. Täysin päinvastainen käytäntö kun kaikissa muissa maailman automerkeissä. Entä erittäin jäykän sormilla käännettävän startti-ja pysäytysnapin. Mitä siinä on parempaa kuin tavallisessa painonapissa. Sekin on paikassa sormi ei luontaisesti osu. Nämä ovat yhtä tyhmiä ratkaisuja kuin toisen ruotsi-ikonin Anders Tegnellin koronapolitiikka. Kumpikin kertoo ruotsalaisten ikuisesta oikeassaolemisen harhaluulosta. Tuossa harhaluulossa alamainen ja auktoriteettiuskoinen kansanosa Suomessakin palvoo kunnioitettua Isoa Veljeään ja sen teknistä ylivertaisuutta. Ruotsalainen autoteollisuus ollut täynnä ylimielisiä ja omaan kaikkivoipaisuuteensa uskovia neroja. Tänään ruotsalaista autoteollisuutta ei enää ole. On vain kiinalainen Volvo ja amerikkalainen Saabin konkurssipesä.

      
  • Johan on oksennus.

      1
  • Minkä takia tämä nimimerkki "nödskit" täällä TM:n palstalla valittaa Volvon melko hyvästä markkina-asemasta Suomessa. Ei tälle tilanteelle kukaan täällä palstalla mitään voi.

      1
  • @Peterstar kirjoitti:
    Itse en kyllä ymmärrä mihin tarvitaan kaikenmaailmaan vaihdekepin nysiä, ja viiksiä, kun kyseessä on nykyaikainen elektroninen automaattivaihteisto. Yksinkertainen P-R-N-D-nappularivistö kaikista yksinkertaisin ratkaisu.

    Asiahan ei minulle kuulu, mutta minun menopeleistä paras vaihteenvalitsin on ollut LR Discoveryssä: tyylikäs pyöreä pylpyrä, joka nousee esiin keskikonsolista, kun painaa Start/Stop-nappia. Sitten vain kierretään haluttu vaihde ja nostetaan kytkintä.

    Myös Volon kristallivipu on kätevä käyttää. Rattivaihde on omituinen, mutta kaikkeen tottuu.

    En lähtisi autoja panemaan paremmuusjärjestykseen vaihteen valitsimen perusteella.

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    Minkä takia tämä nimimerkki "nödskit" täällä TM:n palstalla valittaa Volvon melko hyvästä markkina-asemasta Suomessa. Ei tälle tilanteelle kukaan täällä palstalla mitään voi.

    Mitä itse valitat. Etkö osaa kirjoittaa edes nimimerkkiäsi vaan ulostat pelkän pisteen. Ei Volvon markkina-asemalle mitään tarvi tehdä. Asioilla on yleensä taustansa. Niin Volvon markkina-asemalla Suomessakin. Pyhän Volvon liiketoimintaperiaatteita sen kummemmin kuin autojen laatua ei saa mielestäsi arvostella. Ei tunnu teiltä Volvofaneilta löytyvän munaa ja perusteluja mihinkään konkreettiseen. Pelkkää huulenheittoa ja sokeaa uskoa omaan suosikkiin. Alkaa vaikuttaa uskonnolliselta ääriliikkeeltä. Ole onnellinen siellä siilossasi.

      
  • Minulla on muistikuva, että tuo tuplaklikkaus liittyi jotenkin viranomaismääräykseen. Voin toki olla väärässäkin?

    Vakionopeussäätimen logiikka ei ole haitannut, vaikka erilaiset ovatkin. MB sekä Volvo muunmuassa löytyvät "tallista". Autoon istuessa siirtyy oikeaan moodiin ja vaihdevipukin löytyy käteen kummemmin miettimättä. Oli sitten keskikonsolissa tai ohjauspylväässä.

    Volvon eduksi lasken, että sadetunnistimen herkkyys on säädettävissä.

      
  • muokattu 03.07.2020 18:01

    "Mitä itse valitat. Etkö osaa kirjoittaa edes nimimerkkiäsi vaan ulostat pelkän pisteen. Ei Volvon markkina-asemalle mitään tarvi tehdä. Asioilla on yleensä taustansa. Niin Volvon markkina-asemalla Suomessakin. Pyhän Volvon liiketoimintaperiaatteita sen kummemmin kuin autojen laatua ei saa mielestäsi arvostella. Ei tunnu teiltä Volvofaneilta löytyvän munaa ja perusteluja mihinkään konkreettiseen. Pelkkää huulenheittoa ja sokeaa uskoa omaan suosikkiin. Alkaa vaikuttaa uskonnolliselta ääriliikkeeltä. Ole onnellinen siellä siilossasi.".

    "Nödskit", osta Mercedes. Sadepäivien varalle voit ostaa vaikka vanhan Suzukin, nimittäin kun Mercedeksellä ei pahemmin voi sateella ajaa ettei auto likaannu.

      
  • Derrick näin hienoon autopesuun voi viedä minkä auton vaan, ei tarvitse pelätä auton naarmuuntumista. Likaantuneen auton voi pestä itse tai jos laiskottaa vie pesuriin.

      
  • muokattu 03.07.2020 19:35

    @nödutgång kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Miten tämä on nyt mennyt hätäuloskäynnin ihon alle? Tuossa on ihan asiallista käyttöön perustuvaa kritiikkiä, kuten vaikka se paljas peruutuskamera, mutta paljon on tottumis- ja mieltymyskysymyksiä myös. Toisin kuin nödutgång, minun mielestäni Mersun vaihdeviiksi ei ole "maailman paras automaattivaihteiston käyttövipu". Itse asiassa juuri päinvastoin, se on ärsyke jonka vuoksi vuokra- tai koeajomersun rattiin istuessa tulee sellainen "ai niin prkl, tämäkin". Yleisemmälläkin tasolla mersun viiksikäytäntö on rieponut minua moneen kertaan.

    Vaikka makuasiat ovatkin ainoita joista kannattaa kiistellä, pitää muistaa että ne ovat makuasioita. Ei niistä pelihousujaan kannata repiä. Mutta testaaja joka testaa autoja työkseen pystyy (toivottavasti) erottamaan oman tottumuksensa ja aidon hyvän käytettävyyden.

    Minä olen tykästynyt Volvon vaihdenysään. Kätevä ja nopea käyttää, "ylimääräinen" klikkaus vie jotain sekunnin osia eikä haittaa ollenkaan. Nopeampi se on kuin perinteiset automaattien kepit.

    Sen verran kritiikkiä siitä että kristallinen vaihdekeppi on pakkasilla kovin kylmä. First world problem?

    Mitä aitoa hyvää käytettävyyttä on Volvon nysässä jota pitää klikata kaksi kertaa että jotain tapahtuu. Voisiko olla että nysää pitäisi klikata vain kerran . TM:n toimitus saa rakastaa klikkinysäänsä aivan vapaasti. Se ei silti muuta tosiasiaa, että kahden klikkauksen taktiikka on järjetön ratkaisu. Miksi kaksi klikkausta on parempi kuin yksi. Edes yksi esimerkki. Tuolla vaihdevivun toiminnalla on suurta merkitystä kaupunkiajossa. TM voi ottaa aikaa kummalla Mersun vai Volvon on nopeampi vekslata auto parkkipaikalle. TM vuosikymmenien vittuiluun Mersun viiksistä voi todeta, että kerran siihen totuttuaan ihmettelee miksei tämä ole vakioratkaisu kaikissa automaateissa. Ja turvallinen. Ei tarvi kuin sormepäällä tönäistä, ei tarvi irroittaa kättä ratista ja hapuilla keskikonsolin nappulaviidakkoa. Sokeakin voi käyttää Mersun automaattia turvallisesti. Pysäköintinappi viiksen päässä kruunaa kaiken. Helppoa kuin heinänteko. Volvo p-nappi on käden ergonomialle typerässä ja rasittavassa paikassa. Mitä Volvo pyyhkijäviikseen tulee se on yhtä epämukava kuin muutkin hallintalaitteet. Mersun sadetunnistin hoitaa hommat automaattisesti. TM ei tietenkään voi tätä tunnustaa kun on aivopessyt itsensä uskomaan Volvoa maailman turvallisimmaksi autoksi ja siitä johtaen kaikki muukin täytyy olla Volvolla maailman parasta. Varmaan Mersun vaihdevipu kelpaisi toimitukselle jos olisikin ollut Volvon ratkaisu. Nykyiset Volvot ovat kieltämättä suhteellisesti ottaen parhaat Volvot, mutta ei TM:n volvomania ole nyt alkanut. Volvo autona ja Volvon myynti Suomessa on ollut kautta aikojen kauppapoliittisessa ohjauksessa ja hinnoittelu erikoisjärjestelyjen takia erittäin kilpailukykyinen. Tällä luotiin aikoinaan Volvon imago joka vetää vertoja Kekkosen korvaamattomuudelle. Kummankin fanit löytyvät samasta suunnasta.
    Entä miten volvofanit perustelevat typerän vakionopeusäätimen epäloogisen toiminnan. Voitaisi käsitellä se samalla kertaa. Täysin päinvastainen käytäntö kun kaikissa muissa maailman automerkeissä. Entä erittäin jäykän sormilla käännettävän startti-ja pysäytysnapin. Mitä siinä on parempaa kuin tavallisessa painonapissa. Sekin on paikassa sormi ei luontaisesti osu. Nämä ovat yhtä tyhmiä ratkaisuja kuin toisen ruotsi-ikonin Anders Tegnellin koronapolitiikka. Kumpikin kertoo ruotsalaisten ikuisesta oikeassaolemisen harhaluulosta. Tuossa harhaluulossa alamainen ja auktoriteettiuskoinen kansanosa Suomessakin palvoo kunnioitettua Isoa Veljeään ja sen teknistä ylivertaisuutta. Ruotsalainen autoteollisuus ollut täynnä ylimielisiä ja omaan kaikkivoipaisuuteensa uskovia neroja. Tänään ruotsalaista autoteollisuutta ei enää ole. On vain kiinalainen Volvo ja amerikkalainen Saabin konkurssipesä.

    Vaihdevivun klikkauksissa lienee turvallisuusnäkökohta, ei tule sohlattua niin helposti väärää ajosuuntaa kun N on välissä.

    Miten se P on huonossa paikassa, ja mihin sitä edes tarvitsee? Tai no jaa, tyhjäkäynnillä seisottava taksikuski ehkä, mutta muutenhan auto kytkee sekä P-vaihteen että seisontajarrun automaattisesti.

    Nopeusrajoitukset muuttuvat kymmenen pykälissä, ja vakkarille ominaisessa käyttoympäristössä eli moottori- ja maanteillä yleensä 20 pykälissä. Nopeat 5km/h pykälät nopeuttavat karkeaa säätöä, hienosäädön voi tehdä pitkillä painalluksilla. On olennaisempaa säätää vauhti vaikkapa satasesta kahdeksaan kymppiin, kuin saada ne yksittäiset mittarivirheen korjaukset säädettyä kohdilleen. 1kmh säätöjä on tarpeen tehdä enintään kaksi (ylöspäin 82:een tai alaspäin 83:een).

    Saitko nyt edes yhden syyn per ominaisuus?

    Edelleen, makuasioita joiden ei juurikaan pitäisi heilauttaa objektiivista parempi-huonompi arvosanaa juuri mihinkään. Vai onko olemassa joku syy miksi juuri sinun makusi on absoluuttinen totuus?

    Edit: Unohdin starttinappulan. Pidin sitä itsekin erikoisuuden tavoitteluna, mutta on se nyt ainakin parempi kuin jossain vanhan virtalukon suunnilla sijaitseva starttinappula joka vaatii kurottelua.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Miten se P on huonossa paikassa, ja mihin sitä edes tarvitsee? Tai no jaa, tyhjäkäynnillä seisottava taksikuski ehkä, mutta muutenhan auto kytkee sekä P-vaihteen että seisontajarrun automaattisesti.

    Eikä kytke Corolla hybridissä.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Miten se P on huonossa paikassa, ja mihin sitä edes tarvitsee? Tai no jaa, tyhjäkäynnillä seisottava taksikuski ehkä, mutta muutenhan auto kytkee sekä P-vaihteen että seisontajarrun automaattisesti.

    Eikä kytke Corolla hybridissä.

    Miten se liittyy kritiikkiin Volvon hallintalaitteista?

      3
  • @M880 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    Miten se liittyy kritiikkiin Volvon hallintalaitteista?

    Varoitus, ettei kaikki automaatit mene automaattisesti peehen. Auris hybridi menee.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @nödutgång kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Miten tämä on nyt mennyt hätäuloskäynnin ihon alle? Tuossa on ihan asiallista käyttöön perustuvaa kritiikkiä, kuten vaikka se paljas peruutuskamera, mutta paljon on tottumis- ja mieltymyskysymyksiä myös. Toisin kuin nödutgång, minun mielestäni Mersun vaihdeviiksi ei ole "maailman paras automaattivaihteiston käyttövipu". Itse asiassa juuri päinvastoin, se on ärsyke jonka vuoksi vuokra- tai koeajomersun rattiin istuessa tulee sellainen "ai niin prkl, tämäkin". Yleisemmälläkin tasolla mersun viiksikäytäntö on rieponut minua moneen kertaan.

    Vaikka makuasiat ovatkin ainoita joista kannattaa kiistellä, pitää muistaa että ne ovat makuasioita. Ei niistä pelihousujaan kannata repiä. Mutta testaaja joka testaa autoja työkseen pystyy (toivottavasti) erottamaan oman tottumuksensa ja aidon hyvän käytettävyyden.

    Minä olen tykästynyt Volvon vaihdenysään. Kätevä ja nopea käyttää, "ylimääräinen" klikkaus vie jotain sekunnin osia eikä haittaa ollenkaan. Nopeampi se on kuin perinteiset automaattien kepit.

    Sen verran kritiikkiä siitä että kristallinen vaihdekeppi on pakkasilla kovin kylmä. First world problem?

    Mitä aitoa hyvää käytettävyyttä on Volvon nysässä jota pitää klikata kaksi kertaa että jotain tapahtuu. Voisiko olla että nysää pitäisi klikata vain kerran . TM:n toimitus saa rakastaa klikkinysäänsä aivan vapaasti. Se ei silti muuta tosiasiaa, että kahden klikkauksen taktiikka on järjetön ratkaisu. Miksi kaksi klikkausta on parempi kuin yksi. Edes yksi esimerkki. Tuolla vaihdevivun toiminnalla on suurta merkitystä kaupunkiajossa. TM voi ottaa aikaa kummalla Mersun vai Volvon on nopeampi vekslata auto parkkipaikalle. TM vuosikymmenien vittuiluun Mersun viiksistä voi todeta, että kerran siihen totuttuaan ihmettelee miksei tämä ole vakioratkaisu kaikissa automaateissa. Ja turvallinen. Ei tarvi kuin sormepäällä tönäistä, ei tarvi irroittaa kättä ratista ja hapuilla keskikonsolin nappulaviidakkoa. Sokeakin voi käyttää Mersun automaattia turvallisesti. Pysäköintinappi viiksen päässä kruunaa kaiken. Helppoa kuin heinänteko. Volvo p-nappi on käden ergonomialle typerässä ja rasittavassa paikassa. Mitä Volvo pyyhkijäviikseen tulee se on yhtä epämukava kuin muutkin hallintalaitteet. Mersun sadetunnistin hoitaa hommat automaattisesti. TM ei tietenkään voi tätä tunnustaa kun on aivopessyt itsensä uskomaan Volvoa maailman turvallisimmaksi autoksi ja siitä johtaen kaikki muukin täytyy olla Volvolla maailman parasta. Varmaan Mersun vaihdevipu kelpaisi toimitukselle jos olisikin ollut Volvon ratkaisu. Nykyiset Volvot ovat kieltämättä suhteellisesti ottaen parhaat Volvot, mutta ei TM:n volvomania ole nyt alkanut. Volvo autona ja Volvon myynti Suomessa on ollut kautta aikojen kauppapoliittisessa ohjauksessa ja hinnoittelu erikoisjärjestelyjen takia erittäin kilpailukykyinen. Tällä luotiin aikoinaan Volvon imago joka vetää vertoja Kekkosen korvaamattomuudelle. Kummankin fanit löytyvät samasta suunnasta.
    Entä miten volvofanit perustelevat typerän vakionopeusäätimen epäloogisen toiminnan. Voitaisi käsitellä se samalla kertaa. Täysin päinvastainen käytäntö kun kaikissa muissa maailman automerkeissä. Entä erittäin jäykän sormilla käännettävän startti-ja pysäytysnapin. Mitä siinä on parempaa kuin tavallisessa painonapissa. Sekin on paikassa sormi ei luontaisesti osu. Nämä ovat yhtä tyhmiä ratkaisuja kuin toisen ruotsi-ikonin Anders Tegnellin koronapolitiikka. Kumpikin kertoo ruotsalaisten ikuisesta oikeassaolemisen harhaluulosta. Tuossa harhaluulossa alamainen ja auktoriteettiuskoinen kansanosa Suomessakin palvoo kunnioitettua Isoa Veljeään ja sen teknistä ylivertaisuutta. Ruotsalainen autoteollisuus ollut täynnä ylimielisiä ja omaan kaikkivoipaisuuteensa uskovia neroja. Tänään ruotsalaista autoteollisuutta ei enää ole. On vain kiinalainen Volvo ja amerikkalainen Saabin konkurssipesä.

    Vaihdevivun klikkauksissa lienee turvallisuusnäkökohta, ei tule sohlattua niin helposti väärää ajosuuntaa kun N on välissä.

    Miten se P on huonossa paikassa, ja mihin sitä edes tarvitsee? Tai no jaa, tyhjäkäynnillä seisottava taksikuski ehkä, mutta muutenhan auto kytkee sekä P-vaihteen että seisontajarrun automaattisesti.

    Nopeusrajoitukset muuttuvat kymmenen pykälissä, ja vakkarille ominaisessa käyttoympäristössä eli moottori- ja maanteillä yleensä 20 pykälissä. Nopeat 5km/h pykälät nopeuttavat karkeaa säätöä, hienosäädön voi tehdä pitkillä painalluksilla. On olennaisempaa säätää vauhti vaikkapa satasesta kahdeksaan kymppiin, kuin saada ne yksittäiset mittarivirheen korjaukset säädettyä kohdilleen. 1kmh säätöjä on tarpeen tehdä enintään kaksi (ylöspäin 82:een tai alaspäin 83:een).

    Saitko nyt edes yhden syyn per ominaisuus?

    Edelleen, makuasioita joiden ei juurikaan pitäisi heilauttaa objektiivista parempi-huonompi arvosanaa juuri mihinkään. Vai onko olemassa joku syy miksi juuri sinun makusi on absoluuttinen totuus?

    Edit: Unohdin starttinappulan. Pidin sitä itsekin erikoisuuden tavoitteluna, mutta on se nyt ainakin parempi kuin jossain vanhan virtalukon suunnilla sijaitseva starttinappula joka vaatii kurottelua.

    Uskomatonta. Vaihdekeppiin liittyy jokin turvallisuusnäkökohta. Ihanko totta. Kuka sen on määritellyt kun sitä ei ole muissa merkeissä. Tyypillistä Volvofanien jargonia. Kun muuta perustelua löydy otetaan esiin ”turvallisuusnäkökohta”. Tämä on ollut Volvon peruste kaikille typeryyksille mitä se on autoihinsa rakennellut. Volvon ainutlaatuinen turvallisuus on pelkkä myytti jolla sitä markkinoidaan kun mitään muita ominaisuuksia ei ole voinut kehua. Tällä perusteella takavuosien antiikkiset Volvot järjesteltiin testivoittajiksi modernien edelle lukemattomia kertoja TM:n sivuilla. Parhaana esimerkkinä vanha 740 farmari joka oli paranneltu kalliilla alustasarjalla kun sen jäykkä taka-akseli oli yksin kelvoton ja hengenvaarallinen.

    Et edes ymmärtänyt mitä kritisoin vakkarissa. Siis sitä, että lyhyt painallus nostaa nopeutta heti 5 km/h ja pitkääääään piiiitkä 1km/h. Kaikissa muissa maailman vakkareissa se toimii toisin päin. Tämä jos mikä turvallisuuskysymys. Pikku hipaisu ja olet edellä ajavan puskurissa. Turvallisuutta jonka vain Volvo hallitsee!? Järjetöntä ja hengenvaarallista. Itse asiassa tuota asiaa kritisoitiin TM:n XC40 kestotestiraportissa. Makuasioita joiden ei pitäisi heilauttaa objektiivista arvosanaa mihinkään. Vai ei heilauttanut. Volvolle 10 pistettä kaupunkiajosta ja erityiskiitokset käytettävyydestä. Eihän keskinäytössä ole edes mitä käyttää kun Volvo tipahtanut kelkasta kaiken mittariston ja auton ominaisuuksien säätökehityksessä.

    Kirjoitin teille Volvofaneille ja toimitukselle jo aikaisemminkin, että kun oikein fanittaa sokeasti jotain tuotetta tai on ajanut sillä ikänsä, puutteetkin muuttuvat hyveeksi. mot.

    Pakilan TB:llä kerrotaan tarinaa jonka mukaan eräs Saabiin rakastunut TM:n koeajaja olisi ajasta ikuisuuteen siirtyessään vaatinut tulla haudatuksi Saabissa isänmaan multiin. Kirkkoherra oli kieltäynyt Saabin rivon muodon takia, mutta hyväksynyt Volvon koska se muistutti täysin ruumisarkkua. Näin myös tehtiin. Hyvää kesää kaikille. Palaver on päättynyt tältä osin.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Mitä itse valitat. Etkö osaa kirjoittaa edes nimimerkkiäsi vaan ulostat pelkän pisteen. Ei Volvon markkina-asemalle mitään tarvi tehdä. Asioilla on yleensä taustansa. Niin Volvon markkina-asemalla Suomessakin. Pyhän Volvon liiketoimintaperiaatteita sen kummemmin kuin autojen laatua ei saa mielestäsi arvostella. Ei tunnu teiltä Volvofaneilta löytyvän munaa ja perusteluja mihinkään konkreettiseen. Pelkkää huulenheittoa ja sokeaa uskoa omaan suosikkiin. Alkaa vaikuttaa uskonnolliselta ääriliikkeeltä. Ole onnellinen siellä siilossasi.".

    "Nödskit", osta Mercedes. Sadepäivien varalle voit ostaa vaikka vanhan Suzukin, nimittäin kun Mercedeksellä ei pahemmin voi sateella ajaa ettei auto likaannu.

    Et vieläkään osaa kirjoittaa nimimerkkiäsi. Tässä ehdotus: ”Kärpäsen paska”. Voi käyttää vapaasti.

      
  • muokattu 04.07.2020 13:03

    OT: Kyllähän palikka-Derrickillä nimimerkkejä on ollut pilvin pimein, ne vaan tahtovat "kulua" käytössä. Ainakin ennen, kun palstalla oli edes jonkinlainen moderointi, Derrick joutui vaihtamaan nimimerkkiään vähän väliä, kun ei jaksanut odotella bannin päättymistä. Kuvaavin nimimerkeistä oli varmaankin paskaläjän kuva, sinänsä loistavaa itseironiaa!

    Ehkäpä vielä nolompi tapaus on tämä Quu-ukko, joka aikoinaan jäi kiinni väittelemisestä itsensä kanssa eri nimimerkeillä. Hän on myös vaihdellut ahkerasti nimimerkkiään, joista läheskään kaikkia en enää edes muista, mutta listalta löytyy ainakin Hybridi, Jaska ja japaninkielinen Toyota-merkki ennen nykyistä Quuta.

      
  • muokattu 04.07.2020 13:05

    Tällaiset palstat vetävät puoleensa käveleviä persereikiä, en ole ainoa. Yritin muuten selittää että vaikkapa Volvon testimenestys riippuu paljolti siitä että onko auto lataushybridi vaiko diesel. Jokainen voi pohtia menikö lausumani jakeluun.

    Se mitä sanoin auton likaantumisesta on myös totta, koska eräs naapurini aina pesee "Mesen" ajamisen jälkeen.

      
  • Mikä pakko on ilmaista asiansa noin agressiivisesti?

    Minä juuri kerroin miksi kaksi klikkausta on turvallisempi kuin yksi. Kai sen nyt ymmärtää selittämättäkin että se vähentää vahingossa tehtyjen suunnanvaihtojen määrää. Mitä muita määritelmiä se kaipaa? Ja miten niin ei ole muissa merkeissä? Ainakin minä olen nähnyt aika monessakin merkissä järjestyksen P-R-N-D.

    Ymmärsin vakkarikritiikkisi täysin, ja olen eri mieltä. Vauhtia pitää yleensä säätää 10 tai 20kmh pykälässä, ja siksi on loogista että lyhyt painallus nostaa/laskee nopeutta sen 5 pykälää. Jos se johtaa peräänajoon, olet ajanut aivan liian lähellä, ja silloin vakkarin säätö on riskeistä pienin.

    Minuun ei kannata viitata volvofanina kun en sitä ole. Olen vaihdellut merkkiä useasti, ja nyt olen reilun vuoden ajan ajanut ensimmäisellä Volvollani (tai no joo, nuorena muutaman kuukauden 240llä).

    Lopun vitsi oli hauska 👍

      
  • muokattu 04.07.2020 13:55

    @▫️ kirjoitti:
    Tällaiset palstat vetävät puoleensa käveleviä persereikiä, en ole ainoa. Yritin muuten selittää että vaikkapa Volvon testimenestys riippuu paljolti siitä että onko auto lataushybridi vaiko diesel. Jokainen voi pohtia menikö lausumani jakeluun.

    Se mitä sanoin auton likaantumisesta on myös totta, koska eräs naapurini aina pesee "Mesen" ajamisen jälkeen.

    Derrick jätä naapurisi kyylääminen vähemmälle ja keskity enemmän omiin juttuihisi. Mielenterveys pysyy paremmin kunnossa kun hoidat oman rastisi säntillisemmin etkä vaivaannu muiden tekemisistä. Toisessa ääripäässä on ne jotka eivät huolehdi autostaan lainkaan ja pesevät autonsa ehkä kerran vuodessa jos viitsivät.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Toisessa ääripäässä on ne jotka eivät huolehdi autostaan lainkaan ja pesevät autonsa ehkä kerran vuodessa jos viitsivät.

    Minä en muista koska olen autoni pessyt.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Minä olen tykästynyt Volvon vaihdenysään. Kätevä ja nopea käyttää

    Ja yhtä kaukana kuin manuaalin vaihdetanko.

    "ylimääräinen" klikkaus vie jotain sekunnin osia eikä haittaa ollenkaan.

    Manuaalin kaksoiskytkentäkin vie osaajalta vain hetken eikä haittaa ollenkaan.

    Eri käyttöliittymien erot varmaan korostuvat erilaisia autoja ajaville? Omaa tottuu kyllä käyttämään olipa se millainen tahansa.

      
  • @Peterstar kirjoitti:
    Itse en kyllä ymmärrä mihin tarvitaan kaikenmaailmaan vaihdekepin nysiä, ja viiksiä, kun kyseessä on nykyaikainen elektroninen automaattivaihteisto. Yksinkertainen P-R-N-D-nappularivistö kaikista yksinkertaisin ratkaisu.

    Mitään teknistä syytä ison paakan asentamiseen ei ole ollut enää vuosikymmeniin, silti kukaan ei näytä uskaltavan ajatella laatikon ulkopuolelta. Pelätäänkö meidän ostajien konservatiivisuutta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit