Autojen ohjelmoiturikkoutuminen, olisiko syytä nostaa hälyä.

12 kommenttia

Autovalmistajien kiinnostus tarjota (Lifetime) karttapäivityksiä näyttäisi olevan 6v tienoilla (jopa allekin).

Karttatietoa integroidaan yhä enemmän auton toimintoihin ja puutteet voivat vaikuttaa yllättäviin turvallisuuteen liittyviin toimintoihin. Esim. automaattijarrutus saattaa toimia vain tiellä, joka löytyy auton kartalta. Uusi moottoritie ja vanha kartta, auton mielestä ajetaan metsässä, jolloin osa turvavarusteista on pois käytössä.

Valmistaja päättää yllättäen estää sähköauton pikalatauksen, koska autoa on korjattu muualla. Käytännössä auto muuttuu lähes käyttökelvottomaksi/arvottomaksi.

Mekaanisen osan voi aina korjata mutta, ohjelmistot ovat yleensä lukittuja, tai ainakaan niille ei tarjota ylläpitotyökaluja.

Pitääkö vain hyväksyä että, tulevaisuudessa auton mahdollinen käyttöikä on reilusti alle 10 vuotta ohjelmistojen vanhentumisen takia???

  
  • muokattu 03.07.2020 10:36

    Mihin alle 20 vuotta vanhaan autoon ei saa enää karttapäivitystä?

      
  • @JPN kirjoitti:
    Valmistaja päättää yllättäen estää sähköauton pikalatauksen, koska autoa on korjattu muualla. Käytännössä auto muuttuu lähes käyttökelvottomaksi/arvottomaksi.

    Tässä viitataan ilmeisesti siihen Teslan päätökseen, jossa lunastukseen menneiden autojen korjaukset ja akustojen muut omat fiksailut johtavat bänniin Supercharger-asemille, koska virallisen selityksen mukaan eivät voi olla varmoja siitä, että korjaukset on tehty oikein ja auton lataaminen on turvallista, myös laturille.

    https://electrek.co/2020/02/12/tesla-disables-supercharging-salvaged-vehicles/

    Toi nyt on vähän niin ja näin. Toisaalta dick move, mutta toisaalta on tuossa jotain perää.

    Ei se auto siitä kuitenkaan arvottomaksi muutu; käytössä on kuitenkin edelleen ne kaikkien muiden operaattoreiden pikalaturit ja kotonahan noita 90-99 %:sti ladataan joka tapauksessa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    ...

    Ei se auto siitä kuitenkaan arvottomaksi muutu; käytössä on kuitenkin edelleen ne kaikkien muiden operaattoreiden pikalaturit ja kotonahan noita 90-99 %:sti ladataan joka tapauksessa.

    Rick Rebuildin perusteella kaikki DC-lataus olisi estetty, vain hidas AC-toimisi.

      
  • JPNJPN
    muokattu 03.07.2020 15:07

    @740 GLE kirjoitti:
    Mihin alle 20 vuotta vanhaan autoon ei saa enää karttapäivitystä?

    Vaikkapa nimimerkkiäsi liipaten MY11-MY14 mallien naveihin uusin päivitys on vuodelta -18, ja seuraavan sukupolven naviin on tiettävästi juuri tuloillaan viimeinen (koskee MY14-MY18/19). Näissä haitta on vielä rajallinen, vaikka parissakin vuodessakin liikenneratkaisut muuttuvat melkoisesti.

    Toisen seuran RS510 naveihin uusin kartta on -17, tai RS315 loppui -15 eli noita tuettiin peräti kolme vuotta :-( Ko. seuran uudemmissa autoissa on mm. tässä lehdessä huomattu rajoitteita 'teiden' ulkopuollella hätäjarrutuksen toimimattomuutena - vaikka autossa ei ole navia kuljettajalle edes käytettävissä, mutta nähtävästi siellä sellainen toimii taustalla.

      
  • muokattu 03.07.2020 16:23

    Jos tarkoitit jotain Volvon navigaattoreita, niin tuossa kuulostaa olevan taas yksi syy vaihtaa merkkiä? Loputon ylläpidettävyys ilman teknisiä käyttöiän rajoja oli ennen Volvon vahvuus, vaan ei enää.

    Nykyisen vuoden 2012 Mersuuni lisäksi myös sitä edeltäneen edellisen vuosikymmenen Mersuun näyttää saavan kohtuullisen tuoreita päivityksiä kohtuulliseen hintaan.

    Ilmaisten päivitysten loputtua olen yleensä päivittänyt kohtuullisen uudella viime tai toissavuoden alkuperäisversiolla, joita on saanut hyvin edullisesti. Tällä strategialla en tosin ole vielä edes huomannut jos päivitykset päättyvät 2018-2019, koska en ole tuon uudempaa edes seurannut.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Jos tarkoitit jotain Volvon navigaattoreita, niin tuossa kuulostaa olevan taas yksi syy vaihtaa merkkiä? Loputon ylläpidettävyys ilman teknisiä käyttöiän rajoja oli ennen Volvon vahvuus, vaan ei enää.

    Nykyisen vuoden 2012 Mersuuni lisäksi myös sitä edeltäneen edellisen vuosikymmenen Mersuun näyttää saavan kohtuullisen tuoreita päivityksiä kohtuulliseen hintaan.

    Ilmaisten päivitysten loputtua olen yleensä päivittänyt kohtuullisen uudella viime tai toissavuoden alkuperäisversiolla, joita on saanut hyvin edullisesti. Tällä strategialla en tosin ole vielä edes huomannut jos päivitykset päättyvät 2018-2019, koska en ole tuon uudempaa edes seurannut.

    Volvon navi perustuu Heren karttoihin, minunkin XC90T8-autossa on navin lisenssi Nokialta hankittu vaikka auto on MY2018. Volvo on veikannut aikoinaan väärin, kun on ostanut lisenssit Nokialta eikä Googlelta. Uusiin Volvoihin tulee Android-pohjainen infotaiment ja Googlen kartasto. Lienee juuri Mersun ja kumppaneiden vika, ettei Volvon karttoihin tule päivityksiä. Sakemannithan ostivat Heren Nokialta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Jos tarkoitit jotain Volvon navigaattoreita, niin tuossa kuulostaa olevan taas yksi syy vaihtaa merkkiä? Loputon ylläpidettävyys ilman teknisiä käyttöiän rajoja oli ennen Volvon vahvuus, vaan ei enää.

    Nykyisen vuoden 2012 Mersuuni lisäksi myös sitä edeltäneen edellisen vuosikymmenen Mersuun näyttää saavan kohtuullisen tuoreita päivityksiä kohtuulliseen hintaan.

    Ilmaisten päivitysten loputtua olen yleensä päivittänyt kohtuullisen uudella viime tai toissavuoden alkuperäisversiolla, joita on saanut hyvin edullisesti. Tällä strategialla en tosin ole vielä edes huomannut jos päivitykset päättyvät 2018-2019, koska en ole tuon uudempaa edes seurannut.

    MB:n Audio 50 APS (taitaa juurikin on vm-12) viimeisin mitä MB:n sivuilta löysin on 2017/18, eli tuohon 6v haarukkaan johtotähtikin tähtää.

      
  • En ole viitsinyt päivittää autoni navia pariin vuoteen, vaikka uunituore ilmainen päivitys olisi näköjään tarjolla. Käytän Wazea ja Google Mapsia lähes pelkästään, niin tuo auton oma navi on jäänyt oman onnensa nojaan.

      
  • @JPN kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    ...

    Ei se auto siitä kuitenkaan arvottomaksi muutu; käytössä on kuitenkin edelleen ne kaikkien muiden operaattoreiden pikalaturit ja kotonahan noita 90-99 %:sti ladataan joka tapauksessa.

    Rick Rebuildin perusteella kaikki DC-lataus olisi estetty, vain hidas AC-toimisi.

    Oho! Jos näin on, niin eihän tuossa ole mitään järkeä, eikä varmasti lennä ainakaan EU-alueella.

      
  • muokattu 04.07.2020 20:38

    @JPN kirjoitti:.
    MB:n Audio 50 APS (taitaa juurikin on vm-12) viimeisin mitä MB:n sivuilta löysin on 2017/18, eli tuohon 6v haarukkaan johtotähtikin tähtää.

    Omassani on COMAND, mutta en olisi muutenkaan huomannut tätä vielä, kun en aiemman autoni APS50 naviinkaan ostanut uusinta versiota, vaan kohtuuhintaisen käytetyn.

    Mutta jos tämä on tosiaan tällaista peliä, se on yksi naula lisää tehdasnavin arkkuun.

      
  • muokattu 05.07.2020 12:24

    @740 GLE kirjoitti:

    Nykyisen vuoden 2012 Mersuuni lisäksi myös sitä edeltäneen edellisen vuosikymmenen Mersuun näyttää saavan kohtuullisen tuoreita päivityksiä kohtuulliseen hintaan

    Minusta kohtuullinen hinta olisi 2-numeroinen. MB:llä taitaa olla 3-numeroinen, jolla ostaisi viimeisimmän päivityksen erillisiä navigaattoreita jopa toisenkin.

    Asiat on suhteellisia....

      
  • Juuri tuosta syystä en ole kovin hanakasti päivittänyt viimeisimpään kolminumeroiseen versioon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit