Miksi TM:n keskusteluita ei moderoida?

109 kommenttia
«134

Tämä Tekniikan Maailman keskustelupalsta on yksi harvoja, joita ei moderoida. Seuraukset näkyvät - meno on kuin Suomi24:ssa. Ansiokas keskustelu peittyy kerta toisensa jälkeen samojen nimimerkkien lapsellisen jänkkäämisen ja henkilökohtaisten solvausten alle.

TM voisi aloittaa käyttäjien bannaamisesta. Vaiva ei ole iso ja tekniikka antaa mahdollisuuden yhdistää vaihtuvatkin nimimerkit samaan käyttäjään.

Bannaamisen voisi aloittaa nimimerkistä 'tracktest'.

  
  • Minä voin poistua vapaaehtoisesti, jos ja kun kannanottoni on ollut asiattomia.
    Kiitos, oli viihdyttävää välillä vääntää.

      
  • Ja tuo palstan ylläpidon välin pitämättömyys näkyy siinä, että palsta näivettyy niin keskustelun määrän kuin laadunkin suhteen. Jonkinlainen toimivan bannin uhkakin voisi edes vähän hillitä pahimpia tapauksia.

      
  • Lapsellisuudesta puheen ollen, mieti vähän nimimerkki PiiJei mitä tänne suollat kerta toisensa jälkeen.

    PiiJei: "Valitettavasti tällaisella BMW:llä harva yli 20-vuotias kehtaa ajaa. Sen verran kulunutta kauraa ABC:n parkkiksen lippispoikaporukoista tämä on."

    https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kaytetty-vuoden-1988-bmw-m3-evo-ii-dtm-sarjaa-varten-kehitettya-versiota-valmistettiin-vain-500-kappaletta/

    Tyhmä - tyhmempi - rekkakuski

    https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/680288/tyhmae-tyhmempi-rekkakuski#latest

    Elämä BMW:lle

    https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/788026/elaemae-bmw-lle#latest

    Sitä saa mitä tilaa!

      
  • @NHB kirjoitti:
    Ja tuo palstan ylläpidon välin pitämättömyys näkyy siinä, että palsta näivettyy niin keskustelun määrän kuin laadunkin suhteen. Jonkinlainen toimivan bannin uhkakin voisi edes vähän hillitä pahimpia tapauksia.

    En nimeä pahimpia nimimerkkejä tai niitä joita pitäisi bannata koska se ei kuulu tapoihin mutta jokainen voisi miettiä omaa osuutta ensin ennen kuin lähtee ehdottelemaan toisten bannaamista. Aika monella menee rajoilla se mitä täällä voi kirjoitella. Olen syyllistynyt ylilyönteihin joten en ole moralisoimassa ketään sen tarkemmin mutta täällä on hyvääkin keskustelua usein, kaikki ei ole huonoa. Toiset ottaa liian vakavasti nämä keskustelut ja tietyt automerkit menevät tunteisiin niin rajusti että sitä voi pitää vakavana oirehtimisena.

    Aloittajan henkilökohtaiseksi mennyt oireilu on esimerkki siitä että tunteet vievät henkilöä kuin pässiä narussa. Itsehillintää kannattaa kehittää niin ettei nolaa itseään joka käänteessä.

      
  • Pitäähän tästäkin saada pieni vääntö aikaan, joten rohkenen olla kanssanne hieman eri mieltä.

    • Aika vähän täällä näkee bannaamisen ansainnutta käytöstä. Ainakin minun mielestäni se vaatii törkeämpää kielenkäyttöä kuin mitä täällä yleensä näkee. Minulle tulee mieleen oikeastaan vain yksi möykkääjä.

    • En oikein usko että nykytyylillä vielä karkotetaan satunnaisia keskustelijoita. Tietty sisäpiiriläisyys varmaan jossain määrin sitä aiheuttaa, mutta siihen ei toki moderointi tai bannit auta.

    Toisaalta:

    • keskustelun sävy ja taso on usein heikkoa, joskus luokatonta. Asioita esitetään kovin ehdottomaan ja aggressiiviseen sävyyn. Joskus taustalla on aitoa osaamista (mikä on toki sinänsä hyvä), joskus vain vahva oma mielipide.

    • erilaisia mielipiteitä ei tahdota suvaita. Eri mieltä olevia haukutaan trolleiksi, vähälahjaisiksi ja ties miksi. Banniin se ei mielestäni riitä, mutta tuo keskusteluun ikävän sävyn.

    Minusta meillä vakiokeskustelijoilla on skarppaamisen paikka. Keskustelu on hedelmällistä silloin kun mielipiteitä on erilaisia, ja ne kyetään perustelemaan ja toinen pyrkii ymmärtämään.

    Kyseenalaistaakin pitää mielestäni saada, kunhan sen tekee asiallisesti. Asiallinen kyseenalaistaminen voi hyvin johtaa siihen että esitetty väite todetaan virheelliseksi, asiallisuus ei tarkoita samanmielisyyttä. Väitteen esittäjällä tulee olla todistustaakka. Toki voi olla vain jotain mieltä asiasta, se on kaikille sallittua, pitää vain ymmärtää että joku toinen voi olla asiasta toista mieltä. Mielipiteitä ei pidä väittää faktoiksi.

    Myös vapaat pohdinnat laatikon ulkopuolelta ovat minun mielestäni kiinnostavia, minusta asioilla voi spekuloida vaikka joku termi tai käsitys olisikin vakiintunut.

      
  • muokattu 07.07.2020 08:54

    Ansiokas keskustelu hiipuu yleensä silloin kun kokouksen aihe on kertaalleen käsitelty, ja sen jälkeen hyvä syy pysyä palstalla on se että aihe on vapaa. Nopeuskameravalvonta esimerkiksi käsiteltiin aika perusteellisesti, vaikkakaan vierailevia keskustelijoita ei ollut montaa. Näkisin että keskustelu ei tuottanut lopputulosta, eli nollatoleranssi ei vallitse ihmisten ajotavoissa, eikä suoralla tiellä rekan eteen ajetut "onnettomuudet" ole loppuneet kameroista huolimatta.

    Meitä ei ole täällä kovin montaa, joten olemme tuttuja toisillemme. Toki toivon että lukijoita (potentiaalisia osallistujia) olisi useampi kuin viisi, mutta toisaalta oletan myös ettei ole kymmentä enempää koska osallistujia on paljon vähemmän kuin artikkelikohtaisissa kommenteissa.

    Itse olen pohtinut asioita tarkemmin jos kirjaan ne tekstiksi, mutta erityisellä mielenkiinnolla olen seurannut ajatuksia ja reaktioita jotka seuraavat keskusteluista. Osalle keskustelu on täysin ajanvietettä ilman tavoitetta tai lähdekritiikin tarvetta, osa on sitä mieltä että hänelle ihan uusikin tieto on arvotonta (jatkan ylinopeuden käyttöä ajaen lähivaloilla pimeällä märällä kelillä hirvivaroitusalueella vaikka alla on talvirenkaat), ja osalla raivostuminen / loukkaantuminen tapahtuu välittömästi.

    Tuo viimeisin reaktio on kiusaajille mieleen, ja ilman sitä riidanhaastaminen lässähtäisi aika nopeasti. Koulussa ala-asteella kiusaaminen perustuu siihen että haetaan triggereitä mistä toinen voi "saada kierroksia", ellei kyse ole ´kiusaamisesta´ eli väkivallasta joka aikuisten välisenä olisi pahoinpitelyä.

    Toisaalta nopeat tunnereaktiot ovat ihastuttavia, toisaalta pitää olla aina varovainen mitä ja miten toiselle voi ja kannattaa yleensä sanoa, eli jaksaako ottaa tunnekuohua vastaan (tarkoitan yleensäkin elämässä).

      2
  • Vielä tuohon toisen/ toisten keskustelupalstan "menoon". Lopputulos on keskustelijoiden summa. Jos siellä ei ole auktoriteettejä jotka kykenevät vahvistamaan tai kumoamaan osallistujan väitteen - kuten opettaja on luokkahuoneessa, niin takarivin oppilaat voivat turhautuessaan häiriköidä. Siellä yhtenä haittana - ja etuna - on se että kaikkien osallistujien nimimerkki on anonyymi, ellei itse valitse toisin. Rekisteröitymispakkoa ei ole, eikä mielipiteet tai arat puheenaiheet henkilöidy.

      1
  • muokattu 07.07.2020 10:48

    @Karrette kirjoitti:
    Tuo viimeisin reaktio on kiusaajille mieleen, ja ilman sitä riidanhaastaminen lässähtäisi aika nopeasti. Koulussa ala-asteella kiusaaminen perustuu siihen että haetaan triggereitä mistä toinen voi "saada kierroksia", ellei kyse ole ´kiusaamisesta´ eli väkivallasta joka aikuisten välisenä olisi pahoinpitelyä.

    Toisaalta nopeat tunnereaktiot ovat ihastuttavia, toisaalta pitää olla aina varovainen mitä ja miten toiselle voi ja kannattaa yleensä sanoa, eli jaksaako ottaa tunnekuohua vastaan (tarkoitan yleensäkin elämässä).

    Olen kanssasi samaa mieltä.

    Yleisellä(kin) tasolla on kuitenkin myös niin että samat henkilöt voivat olla sekä öykkäreitä että loukkaantujia. Itselle sallitaan käytös jota ei muilta suvaita, ja räjähdetään/loukkaannutaan paljon pienemmästäkin. Tätä näkee kaikilla elämänaloilla, keskustelupalstoilta politiikkaan. Minusta sitä öykkäröintiäkään ei pidä loputtomiin sietää vain siksi ettei öykkäri suutuisi tai pahastuisi vastaansanomisesta.

      
  • muokattu 07.07.2020 11:05

    @M880 kirjoitti:
    Yleisellä(kin) tasolla on kuitenkin myös niin että samat henkilöt voivat olla sekä öykkäreitä että loukkaantujia. Itselle sallitaan käytös jota ei muilta suvaita, ja räjähdetään/loukkaannutaan paljon pienemmästäkin. Tätä näkee kaikilla elämänaloilla, keskustelupalstoilta politiikkaan. Minusta sitä öykkäröintiäkään ei pidä loputtomiin sietää vain siksi ettei öykkäri suutuisi tai pahastuisi vastaansanomisesta.

    Näinhän se on, ja ilmiö on harmittavan tuttu. Riippuu ryhmästä, esimiehestä tai johtamisesta miten paljon asiaan voi vaikuttaa. Voi toki ottaa riskin ja ns. puhdistaa ilmaa, tai muuttaa suhtautumistapaansa vähemmän ystävällismieliseksi (ei siis pidä toista henkilöä / kolleegaansa ystävä-henkilönä) ja katsoa kuinka käy.

    Politiikassa eri näkemykset kuuluvat asiaan, ja olisikin huolestuttavaa jos ne puuttuisivat kokonaan. Nythän oli eduskunnassa mielenkiintoinen tilanne missä valtakunnansyyttäjä halusi osallistua lainsäädäntätyöhön, eli toimia moderaattorina jos sanavalinnat osoittautuvat tökeröiksi*. Valtakunnansyyttäjä katsoi ettei eduskunnan puhemies osannut hommaansa, vaan siihen tarvittiin ulkopuolisen (hänen itsensä) puuttuminen asiaan.

    ´* vieraslaji oli se sana josta tulisi määrätä sakkoa, parempi sana on varmastikin "eri kultturi": https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/pahoinpitely-ja-seksuaalinen-hyvaksikaytto/tyttojen-sukuelinten-silpominen

    Linkki tuohon eri uskonto-asiaan:
    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/641fb921-dff5-4ed1-aad2-56db7f305b24

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Yleisellä(kin) tasolla on kuitenkin myös niin että samat henkilöt voivat olla sekä öykkäreitä että loukkaantujia. Itselle sallitaan käytös jota ei muilta suvaita, ja räjähdetään/loukkaannutaan paljon pienemmästäkin. Tätä näkee kaikilla elämänaloilla, keskustelupalstoilta politiikkaan. Minusta sitä öykkäröintiäkään ei pidä loputtomiin sietää vain siksi ettei öykkäri suutuisi tai pahastuisi vastaansanomisesta.

    Näinhän se on, ja ilmiö on harmittavan tuttu. Riippuu ryhmästä, esimiehestä tai johtamisesta miten paljon asiaan voi vaikuttaa. Voi toki ottaa riskin ja ns. puhdistaa ilmaa, tai muuttaa suhtautumistapaansa vähemmän ystävällismieliseksi (ei siis pidä toista henkilöä / kolleegaansa ystävä-henkilönä) ja katsoa kuinka käy.

    Politiikassa eri näkemykset kuuluvat asiaan, ja olisikin huolestuttavaa jos ne puuttuisivat kokonaan. Nythän oli eduskunnassa mielenkiintoinen tilanne missä valtakunnansyyttäjä halusi osallistua lainsäädäntätyöhön, eli toimia moderaattorina jos sanavalinnat osoittautuvat tökeröiksi*. Valtakunnansyyttäjä katsoi ettei eduskunnan puhemies osannut hommaansa, vaan siihen tarvittiin ulkopuolisen (hänen itsensä) puuttuminen asiaan.

    ´* vieraslaji oli se sana josta tulisi määrätä sakkoa, parempi sana on varmastikin "eri kultturi": https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/pahoinpitely-ja-seksuaalinen-hyvaksikaytto/tyttojen-sukuelinten-silpominen

    Linkki tuohon eri uskonto-asiaan:
    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/641fb921-dff5-4ed1-aad2-56db7f305b24

    Tietysti politiikassa, ja muuallakin, eri mielipiteet kuuluvat asiaan. Ilman erilaisia mielipiteitä ei synny keskustelua ja kehitystäkään. Mutta öykkäröinti ja loukkaantuminen kun öykkärille sanotaan vastaan on eri asia.

    Taidan jättää poliittisen kommentoinnin väliin, vaikka mieli tekisi 😊

      
  • Yleisön edustajana itse katselin tuota keskustelua siitä milloin kansanedustajakollega luovutetaan tuomioistuimen eteen. Aika matala kynnys monella huomioiden että mitään kansanryhmää ei edes nimetty, vaan tarkoitettiin vierasta kulttuuria, kuten ruotsalaisille on käynyt. Tai siitäkin siellä kyllä edelleen keskustellaan onko vai eikö ole.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skjutningar-i-stockholm-2020

    Henkilötason ilkeyttä arkielämässä siedetään ilmeisesti paremmin.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/502d28e4-484d-40d2-8d00-d9c2d2280d46

      
  • muokattu 07.07.2020 11:58

    M880 sinun tyylissäsi keskustella on jotakin niin pirun tuttua, asioiden toisto joka etenee loputtomaan jankutukseen asti. Tässäkin keskustelussa tuo näkyy näin (öykkäröinti ja loukkaantuminen) toistuu toistuu vanhan kaavan mukaan. Väkisinkin tulee mieleen yksi palstalta vähin äänin häipynyt nimimerkki. Tämä aloitti nimimerkillä Ajattelija 20xx sitten nimimerkki muuttui Auto-m nimimerkkiin ja sitten nimimerkkiin Mikko-L ja nyt siis olet ilmeisemmin M880. Kiellät varmasti tämän mutta samaa mieltä kanssani tästä kyseisestä asiasta on useasti olleet nimimerkit NHB, FARwd ja muutama muu ainoastaan yhdellä samalla nimimerkillä keskustelleet vakiojäsenet.

    Olen usein ollut NHB:n kanssa asioista eri mieltä mutta yhteisymmärrys on ollut kuitenkin aina jotenkin saavutettavissa. Nykyisin homma taitaa olla jossain välitilassa näin olettaisin.

    Muutama nimimerkki täällä hyökkää vailla asiaa ja perusteita usein henkilöön käyvällä tavalla kimppuun se on ikävä tapa jota en pysty hyväksymään. Puhdasta kiusantekoa mitäpä muuta joka netissä on helppoa. Tämä tosin kertoo henkilöiden pirullisuudesta kaiken ja kyvystä piilovittuilla, väärinymmärtää melkein kaiken lukemansa.

      
  • muokattu 07.07.2020 12:50

    @tracktest kirjoitti:
    M880 sinun tyylissäsi keskustella on jotakin niin pirun tuttua, asioiden toisto joka etenee loputtomaan jankutukseen asti. Tässäkin keskustelussa tuo näkyy näin (öykkäröinti ja loukkaantuminen) toistuu toistuu vanhan kaavan mukaan. Väkisinkin tulee mieleen yksi palstalta vähin äänin häipynyt nimimerkki. Tämä aloitti nimimerkillä Ajattelija 20xx sitten nimimerkki muuttui Auto-m nimimerkkiin ja sitten nimimerkkiin Mikko-L ja nyt siis olet ilmeisemmin M880. Kiellät varmasti tämän mutta samaa mieltä kanssani tästä kyseisestä asiasta on useasti olleet nimimerkit NHB, FARwd ja muutama muu ainoastaan yhdellä samalla nimimerkillä keskustelleet vakiojäsenet.

    Olen usein ollut NHB:n kanssa asioista eri mieltä mutta yhteisymmärrys on ollut kuitenkin aina jotenkin saavutettavissa. Nykyisin homma taitaa olla jossain välitilassa näin olettaisin.

    Muutama nimimerkki täällä hyökkää vailla asiaa ja perusteita usein henkilöön käyvällä tavalla kimppuun se on ikävä tapa jota en pysty hyväksymään. Puhdasta kiusantekoa mitäpä muuta joka netissä on helppoa. Tämä tosin kertoo henkilöiden pirullisuudesta kaiken ja kyvystä piilovittuilla, väärinymmärtää melkein kaiken lukemansa.

    Jos nyt keskitytään puheena olevaan aiheeseen, tai aiempaan viestiini, niin oletko eri mieltä itse asiasta?

    Minä olen muutamaan otteeseen sanonut sinulle vastaan, kun koen että käyttäydyt asiattomasti tai esität perusteettomia/perustelemattomia väitteitä. Olet pojitellut, käskenyt olemaan opettamatta "isää kusemaan", ja varoitellut milloin mistäkin trollaamisesta ja muusta jos olen ollut kanssasi eri mieltä tai samaa mieltä jonkun erimielisen kanssa. Katso toki läpi viestihistoriaa aikajärjestyksessä ja katso miltä se mielestäsi näyttää.

    En ole huomannut kenenkään muun epäilevän nimimerkin vaihtoa kuin sinun. Olen käyttänyt samaa nimimerkkiä alusta alkaen, ja käytän sitä myös muualla. Ei minulla ole mitään tarvetta vaihtaa nimeä, kun seison sanojeni takana. Mainitsemasi Mikko-L:n olen muutaman kerran nähnyt tänne kirjoittavan, toinen nimimerkki on vieras.

    Mitä tulee väärinymmärryksiin niin tahallani en sitä toki tee. Kuten legendaarinen Osmo A Wiio lausui, viestintä epäonnistuu aina, paitsi vahingossa.

    Kannattaa itse kunkin pyrkiä mahdollisimman selvään ilmaisuun.

      
  • Minä en ole väittänyt M850i:tä koomikko-ajattelijaksi. :smiley:

      
  • @FARwd kirjoitti:
    Minä en ole väittänyt M850i:tä koomikko-ajattelijaksi. :smiley:

    Saattoi olla tuo nimimerkki Mikko-L josta oltiin yhtä mieltä.

    M880 ei auta kuin luottaa sanaasi mutta haluan meidän välille asiallista keskustelua. Erimieltä saa tietenkin olla mutta täytyy hyväksyä erilaiset mielipiteet molemmin puolin. Ei kaikesta voi olla samaa mieltä erilaiset näkemykset ovat keskustelun rikkaus.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    M880 sinun tyylissäsi keskustella on jotakin niin pirun tuttua, asioiden toisto joka etenee loputtomaan jankutukseen asti. Tässäkin keskustelussa tuo näkyy näin (öykkäröinti ja loukkaantuminen) toistuu toistuu vanhan kaavan mukaan. Väkisinkin tulee mieleen yksi palstalta vähin äänin häipynyt nimimerkki. Tämä aloitti nimimerkillä Ajattelija 20xx sitten nimimerkki muuttui Auto-m nimimerkkiin ja sitten nimimerkkiin Mikko-L ja nyt siis olet ilmeisemmin M880. Kiellät varmasti tämän mutta samaa mieltä kanssani tästä kyseisestä asiasta on useasti olleet nimimerkit NHB, FARwd ja muutama muu ainoastaan yhdellä samalla nimimerkillä keskustelleet vakiojäsenet.

    Olen usein ollut NHB:n kanssa asioista eri mieltä mutta yhteisymmärrys on ollut kuitenkin aina jotenkin saavutettavissa. Nykyisin homma taitaa olla jossain välitilassa näin olettaisin.

    Muutama nimimerkki täällä hyökkää vailla asiaa ja perusteita usein henkilöön käyvällä tavalla kimppuun se on ikävä tapa jota en pysty hyväksymään. Puhdasta kiusantekoa mitäpä muuta joka netissä on helppoa. Tämä tosin kertoo henkilöiden pirullisuudesta kaiken ja kyvystä piilovittuilla, väärinymmärtää melkein kaiken lukemansa.

    Minä olen muutamaan otteeseen sanonut sinulle vastaan, kun koen että käyttäydyt asiattomasti tai esität perusteettomia/perustelemattomia väitteitä. Olet pojitellut, käskenyt olemaan opettamatta "isää kusemaan", ja varoitellut milloin mistäkin trollaamisesta ja muusta jos olen ollut kanssasi eri mieltä tai samaa mieltä jonkun erimielisen kanssa. Katso toki läpi viestihistoriaa aikajärjestyksessä ja katso miltä se mielestäsi näyttää.

    En ole huomannut kenenkään muun epäilevän nimimerkin vaihtoa kuin sinun. Olen käyttänyt samaa nimimerkkiä alusta alkaen, ja käytän sitä myös muualla. Ei minulla ole mitään tarvetta vaihtaa nimeä, kun seison sanojeni takana. Mainitsemasi Mikko-L:n olen muutaman kerran nähnyt tänne kirjoittavan, toinen nimimerkki on vieras.

    Joo minäkin sanoudun irti tracktestin itse fabrikoimasta tukijalistastaan. Keksitty väite taas kerran. Kummallinen tyyppi muutenkin. Vähän väliä tulee sivukaupalla kaikenlaista ala-arvoista tekstiä, mutta heti perään alkaa esittämään jotain palstan hyvän mielen suurlähettilästä ja sillan rakentajaa. Monta vuotta tuota leikkiä seurattuani tein ratkaisuni.

      1
  • Toimituksen kommentti

    Kiitos avauksesta. Toimitus kyllä seuraa keskusteluita ja puuttuu niihin tarpeen mukaan.

    Käytännössä vältämme puuttumista kovin pieniin asioihin. Kuten tässä ketjussa eräässä kommentissa todetaan, todellisia rimanalituksia ei ole paljon. Toki suoranaiset laittomuudet ja muut asiattomuudet poistamme heti kun ne huomaamme. Kärkäskin mielipiteiden vaihto ja asioista vääntäminen on kuitenkin ok.

    Kannustamme toki kaikkia keskustelijoita kantamaan osaltaan vastuunsa siitä, että keskustelu pysyy asiallisena. Eri mieltä voi aina olla (ja ilmeisen usein ollaankin), mutta jos yritetään pitää keskustelu asiassa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin, niin kaikki voittavat.

    Ystävällisin terveisin
    Sami Rainisto
    Toimituspäällikkö
    Tekniikan Maailma

      3
  • Minä pidin välivuosia tilauksessa kun ritsaa ja opelixia ei saatu kuriin törkeän nimittelyn osalta, nytkin on tilaus loppumassa ja välivuosi alkaa.

      
  • muokattu 07.07.2020 19:21

    Teknikan Maailman Sami Rainistolta hyvä väliintulo ja aivan oikeaan aikaan. 👍

    Myönnän että keskustelu äityi M880 nimimerkin kanssa hieman häijyksi mutta esitin sovittelun kättä taannoin ja se mielestäni hyväksyttiin.

    NHB:n osalta ihmetyttää se että epäilit aikoinaan yhtä nimimerkkiä samaksi josta nyt mainitsin en löydä tuota kommenttiasi, enkä sitä ala hakemaan. Tästä on sen verran aikaa mutta FARwd saattaa muistaa tapauksen.

    M880 epäilin turhaan ja pyydän sitä anteeksi jos anteeksipyyntöni hyväksyt niin hyvä. Tämä ei tule toistumaan. Toivon kuitenkin kaikilta kunnioitusta tähänkin suuntaan, olen saanut aika paljon kuraa ja siitä johtuu että väliin kuumenen. Aihetta on ollut ettei syytökset tänne ole ihan yksin aiheutettuja näihin tarvitaan aina kaksi.

    NHB on turha väittää että olet joku puhdas pulmunen näissä keskusteluissa, aika usein sieltä tulee täysin asiatonta vähättelyä merkeille BMW ja Volvo. Näillä ajavat saavat sitten osansa eri tavalla.

    Muistan aikoinaan kun Tekniikan Maailma tuli keskusteluihin mukaan sulkemalla yhden keskustelun ja se rauhoitti kyllä koko porukan. Nyt oli taas aika tulla mukaan ja ilmoitus että näitä seurataan mutta mitään banneja ei ole syytä jakaa. En niitä kyllä nähdyn perusteella odottanutkaan joten jatketaan paremmassa ilmapiirissä tästä eteenpäin.

    NHB osaa syyttää mutta ei näe omassa toimissaan mitään ongelmaa, mielestäni olisi syytä hieman miettiä myös sitä. En halua riidellä kenenkään kanssa mutta suoriin hyökkäyksiin vastaan, toivotaan että tämä väliintulo siisti keskustelut.

    Väärinymmärtämisetä vielä jos joku kokee ettei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa voisi kysyä näin voimme välttää näitä turhia yhteenottoja hyvässä hengessä. 👍

      
  • Minun puolesta kaikki ok, voidaan hyvin jatkaa kinaamista hyvässä hengessä 😊

      
  • M880 hyväksyit anteeksipyyntöni hyvä juttu! Kaikki on ok. Jatketaan hyvässä hengessä.

    Toivon suorapuheisena miehenä sitä että ette ota itseenne jos täältä tulee suoraa palautetta joka voi olla joskus hieman rankkaa sellaiselle herkemmälle henkilölle. En tarkoita loukata ketään en vaan aina ajattele ihmisen herkkyyden tasoa sehän vaihtelee melkoisesti toinen ottaa herkemmin asiat ja toinen taas ei mutta näillä mennään. 😊 👍

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minä pidin välivuosia tilauksessa kun ritsaa ja opelixia ei saatu kuriin törkeän nimittelyn osalta, nytkin on tilaus loppumassa ja välivuosi alkaa.

    En tiedä opelixista ja ritsasta mitään mutta älä tuollaisia mieti aikuinen mies. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

    Asia tuppaa olemaan niin että jos ensin irvailee toiselle takaisin sieltä yleensä tulee harva sitä toista poskeaan kääntää. Näin tekevä saa tehdä sitä aina.

      
  • Päät pystyyn selkä suoraksi, leuka ylös ja eteenpäin!

      
  • muokattu 08.07.2020 09:30

    Ne voisi moderoida pois jotka tietää kyseisestä autosta enemmän kuin omistaja itse. Joku saattaa ostaa viimeisillä rahoillaan auton ja sitten ilmaantuu joku tiukkapipoinen saksanurpo väittämään ettei se auto olekaan hyvä.

    Jos joku tämmöinen saksanurpo tulisi vaikkapa baariin sönköttömään vastaavaa niin se lentäisi baarista ulos alta aikayksikön. Jos itse menisin naapurille toteamaan että hänen autonsa (Mersu) ei ole hyvä niin tästä seuraisi aika lailla täydellinen vihanpito.

    Mieluummin hyväksyn terveen narsismin (esimerkiksi oman auton kehumisen) kuin psykopaattisen narsismin jossa ollaan koko ajan jäkättämässä jotakin jonkun autosta. Sehän on se suomalainen tyyli että kun joku on tyytyväinen autoonsa niin se on automaattisesti itseltä pois.

      
  • Oikeastaan ryhmän tai toisen tuki on se mitä ihminen tarvitsee. Ajoittain unohdan miten vastenmielisiä persoonallisuuksia joillakin ihmisillä on, kun taas jotkin toiset henkilöt ovat sellaisia ettei voi kuin ihailla heitä.
    Kun niitä vaikeita tyyppejä kohtaa vaikkapa työtehtävissä, niin olisi tärkeää että joku toinen voisi sanoa että taisi olla huono päivä kaverilla, harmi että hän purki pahaa oloaan sinuun. Tai että "tuo hyypiö on riidoissa kaikkien kanssa".

    Kateushan on yksi ihmisen riesoista, tai oikeastaan se nyt vaan kuuluu tunteisiin joita koetaan. Minulla on ollut etu ymmärtää että en yksilönä ole rikas, kuuluisa tai paljon mitään muutakaan. Ja vaikka jotkut toiset sitä ovatkin, niin useimmat eivät ole. Jos toisella on hienoja ja kivoja leluja, niin yhdessä leikkiminen on mukavaa. Jos toinen alkaa sättimään ja moittimaan toista köyhyydestä (elvistelemään), niin leikkiköön se toinen jonkun muun kanssa.

    Ja jos se toinen onkin aidosti kiinnostunut siitä mersusta (tai muusta lelusta), niin siinä löysi itselleen leikkikaverin (aikuisilla se on harrastuskaveri). Pitäisi vaan saada sanottua asioita silloinkin kun voi antaa toiselle ilmaisen kohteliaisuuden, sen sijaan että on hiljaa. Ehkä kehuminen on vaikeaa silloin jos kokee että toinen on parempi kuin mitä itse on? Pikkulasta voi kehua pienistäkin jutuista, koska itse osaa ne niin paljon paremmin.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Ne voisi moderoida pois jotka tietää kyseisestä autosta enemmän kuin omistaja itse. Joku saattaa ostaa viimeisillä rahoillaan auton ja sitten ilmaantuu joku tiukkapipoinen saksanurpo väittämään ettei se auto olekaan hyvä.

    Jos joku tämmöinen saksanurpo tulisi vaikkapa baariin sönköttömään vastaavaa niin se lentäisi baarista ulos alta aikayksikön. Jos itse menisin naapurille toteamaan että hänen autonsa (Mersu) ei ole hyvä niin tästä seuraisi aika lailla täydellinen vihanpito.

    Mieluummin hyväksyn terveen narsismin (esimerkiksi oman auton kehumisen) kuin psykopaattisen narsismin jossa ollaan koko ajan jäkättämässä jotakin jonkun autosta. Sehän on se suomalainen tyyli että kun joku on tyytyväinen autoonsa niin se on automaattisesti itseltä pois.

    Tunnen autoharrastajia BMW:n, MB:n ja jenkkiautojen osalta eikä keskusteluissa autojen ominaisuuksista, hyvistä ja huonoista ole ollut mitään ongelmaa. Nämä valistuneet merkkiensä harrastajat eivät pahastu siitä että asioista keskustellaan ja toisen merkin harrastajat tietävät myös toiseen merkkiin liittyvistä hyvistä ominaisuuksista ja sitten niistä ongelmista mitä merkkiin/malliin liittyy. Täydellistä autoa ei vielä ole valmistettu eikä täydellistä erehtymätöntä ihmistäkään ole olemassa.

    Mielestäni on hyvä että autojen ominaisuuksista keskustellaan, jokaisella merkillä on hyviä ja huonoja ominaisuuksia mutta nykyisin huonoja autoja on vähän ja eroavaisuudet ominaisuuksissa ovat hyvin vähäisiä, joten ne ovat enemmän mieltymykseen/makuasioihin perustuvia käyttäjäkokemuksia. Toinen pitää äidistä ja toinen tyttärestä näinhän nämä menee.

    Olen huomannut näissä keskusteluissa sen että jos jonkun merkin ongelmista mainitsee saa joskus täysin asiatonta kuraa päällensä, kyllähän näistä kirjoitetaan ja autolehdet ottavat näihin kantaa yhä enemmän. Mielestäni on hyvä että autojen omistajat tietävät yhä enemmän autonsa tekniikasta ja niistä osista jotka voivat aiheuttaa päänvaivaa korjausten muodossa. Takaisinkutsut ovat yksi esimerkki siitä että merkki pitää huolen siitä että kaikki saavat ajaa hyvillä autoilla eikä selvät ongelmat lankea kuluttajan harteille. Jatketaan hyvässä hengessä keskusteluja, jokaisella on varmasti parannettavaa. Ei takerruta lillukanvarsiin vaan pidetään asiat asioina ilman suuria tunteenpurkauksia, autojahan nämä vain ovat tämäkin on hyvä pitää mielessä.

      
  • muokattu 08.07.2020 10:47

    Ehkä tuossa olisi voinut kirjata asian seuraavasti: "Saa asiatonta kuraa automerkkinsä päälle". Vaikka välillä meneekin sekaisin se puhutaanko autoista vaiko keskustelijoista. Yhden henkilön mielipiteet voivat olla joko teräksistä asiantuntemusta, tai sitten maanantaikappaleita joista mikään lausunto ei kestä tarkempaa katsastusta.
    Sama autoissa, toisilla voi olla yksilö jossa esiintyy vikoja, ja toinen on onnekkaana saanut sen missä vikoja ei ilmaannu.

    Huomaa että

    • liikenteessä on sanattomasti, eli ihan kirjaimellisesti kuraa toisen tuulilasille roiskuttajia (aivan eteen koukkaavia liikenneturvallisuuden vaarantajia). Joko he ovat onnellisen tietämättömiä surkeasta liikennesilmästään, tai täysin tietoisia ja kokevat vahingoniloa. Ihan kuten muussakin elämässä näitä molempia esiintyy.

    • ja toisen autovalintaa on vähän paha jälkeenpäin kritisoida, toisaalta jos ei etukäteen kysynyt, niin ei voi silloin neuvoa ennakkoon. Mutta jos kysyy että "mitä tykkäät autostani", ja toinen vastaa, niin silloin pitäisi sietää se että toinen voikin ihailun sijaan vastata että "en tykkää väristä", tai alkaa luettelemaan tyyppivikoja, tai yleisiä ennakkoluuloja ko. merkkien kuljettajista.

      
  • Mainitsemasi ennakkoluuloiset ovat yleensä niitä pahimpia henkilöitä jotka oikein hakemalla hakevat vastakkainasettelua ja lapsellista vääntöä. Nämä erottuvat joukosta sillä etteivät yleensä tiedä mistään mitään vaan päätyö on saattaa väärinymmärtämisen kautta keskusteluihin täysi kaaos. Yleensä hampaisiin/silmätikuksi otetaan joku jonka kimppuun yritetään usuttaa kaikki jotka nauttivat netissä solvauksesta koska voivat yleensä niin pahoin itse että purkavat sitä syyttömiin kanssaihmisiin. Tämä on netin suurimpia ongelmia.

      
  • muokattu 08.07.2020 11:45

    Eikä välttämättä vain netin. Kyllä kiusaamisessa helposti yritetään kerätä ryhmä taakseen, ja joskus mukaan "leikkiin" tulee niitä jotka eivät yksin uskaltaisi härnätä, mutta eivät ehkä ymmärrä osallistuvansa kiusaamiseen. Vaatii rohkeutta olla yksi yhtä vastaan, ja vielä enemmän yksi ryhmää vastaan. Tappeluun kertyy yleisöä, mutta harva alkaa puolustamaan kiusattua.

    Sanonta "riitaan tarvitaan kaksi", niin se on vähän harhaanjohtava. Riitaan tarvitaan hyökkääjä ja uhri. Jos uhri puolustautuu, niin hänet katsotaan mieluusti riidan tasavahvaksi osapuoleksi, ja jos uhri lopulta voittaa, niin sitä voidaan pitää hätävarjelun liioitteluna.

    Jos arvostaa jotakuta, tai se joku ei ole vielä menettänyt arvostustaan toisen silmissä, niin mieluusti sellaisen ihmisen mielipidettä kuuntelee. Mutta on myös niitä ihmisiä joiden suusta tuleva kehu on niin epätodennäköinen, että seuraavaksi joutuu miettimään onko hän lainaamassa rahaa, tai mikä hänellä on taka-ajatuksena. Niiden osalta tuleva haukku on riesa, mutta se että toisen ihmisen persoona on "rikki" ei saisi enää voida loukata omia tunteita.

    Esimerkiksi isän tai äidin arvostuksen tarve on synnynnäinen, mutta moni isä tai äiti on niin pahoissa ongelmissa itsensäkin kanssa, että heidän arvostuksena ei olekaan tärkeää, tai käytännössä merkityksellistä. Ja se olisi tärkeää että joku sanoisi sen niille lapsille, että hakisivat esikuvan muista aikuisista.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Ansiokas keskustelu peittyy kerta toisensa jälkeen samojen nimimerkkien lapsellisen jänkkäämisen ja henkilökohtaisten solvausten alle.

    Tuossa on vielä sekin ikävä juttu, että ansiokkaat keskustelijat kyllästyvät ja jättävät koko palstan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit