Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1686971737476
  • muokattu 20.07.2020 00:00

    "Negatiivinen yllätys voi olla olla, että kovin pitkää matkaa kärrin ei tarvii olla koukussa ja latauspaikkaa kaivataan."

    Teslalla on Cybertruck vaativiin vetohommiin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Koukkuun liittyen on tosi hauska juttu, että on autossa etukontti. Disco 4:ssä oli myös irrotettava koukku, jota säilytin tavaratilan pohjan alla. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun huomasin koukun unohtuneen säilytyspaikkaansa ja kontti jo täyteen pakattu tai koirat kyydissä....

    BTDT. Sattuu erityisen helposti pyörätelineen kanssa, kun lastatessaan ei miellä vetävänsä mitään koska peräkärry ei ole lähdössä mukaan. Tuntuu loogiselta aloittaa pakkaaminen tavaratilan perältä eikä vetokuulasta, joten olen toistanut saman hölmöyden useita kertoja.

      
  • Toyota hybridi pitää sisälämmöt vakiona kesällä ja talvella muutamalla moottorin välikäynnistyksellä, kun odotusaikani on välillä yli puolikin tunti. En tiedä miten tyhjäkäyntiajat lasketaan kun moottori sammuu aina välillä, mitä väliä, minä olen ostanut verojenmuodossa pilattavaa ilmastoa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota hybridi pitää sisälämmöt vakiona kesällä ja talvella muutamalla moottorin välikäynnistyksellä, kun odotusaikani on välillä yli puolikin tunti. En tiedä miten tyhjäkäyntiajat lasketaan kun moottori sammuu aina välillä, mitä väliä, minä olen ostanut verojenmuodossa pilattavaa ilmastoa.

    Tuntuuko miehekkäältä pilata ilmaa, vai mikä saa sinut toistuvasti tuomaan esille että vähät välität päästöistä?

      
  • muokattu 20.07.2020 20:30

    @M880 kirjoitti:

    Tuntuuko miehekkäältä pilata ilmaa, vai mikä saa sinut toistuvasti tuomaan esille että vähät välität päästöistä?

    Suomessa autonpäästöt on vain veruke verotukselle.

    Siinä kohtaa pinna kiristyy kun roskat heitellään autonikkunasta, ja usein on vielä lapset takapenkillä opissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Tuntuuko miehekkäältä pilata ilmaa, vai mikä saa sinut toistuvasti tuomaan esille että vähät välität päästöistä?

    Suomessa autonpäästöt on vain veruke verotukselle.

    Siinä kohtaa pinna kiristyy kun roskat heitellään autonikkunasta, ja usein on vielä lapset takapenkillä opissa.

    Jälkimmäisestä olemme samaa mieltä. Mutta miksi se sama sotkeminen on hyväksyttävämpää kun sotku tulee pakoputkesta?

      
  • @M880 kirjoitti:

    Jälkimmäisestä olemme samaa mieltä. Mutta miksi se sama sotkeminen on hyväksyttävämpää kun sotku tulee pakoputkesta?

    Moottori sammuu jos pakoputkeen laittaa sulun, seurauksen auto kuumenee kesällä ja kylmenee talvella.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Jälkimmäisestä olemme samaa mieltä. Mutta miksi se sama sotkeminen on hyväksyttävämpää kun sotku tulee pakoputkesta?

    Moottori sammuu jos pakoputkeen laittaa sulun, seurauksen auto kuumenee kesällä ja kylmenee talvella.

    Miten se liittyy siihen että omien sanojesi mukaan suhtaudut välinpitämättömästi päästöihin? Toki olet valinnut autosi luonnonkin kannalta fiksusti, mutta asenteesi ihmetyttää.

    Sottaamisesta, tai luonnonvarojen kuluttamisesta kuuluukin maksaa. Muuten siitä seuraa juuri se mikä on seurannutkin, ilmastoa(kun) sotketaan surutta kun ei siitä koidu mitään suoria yksilöllisiä seurauksia.

      
  • Panna nyt asioita puntariin, minä asun 50 neliön asunnossa jota lämmitetään kolmella patterilla jätevoimalan energialla, ajan alle viisilitraa kuluttavalla autolla, ja laitetaan toiselle puolelle puntariin vaikka f1 kuski Räikkönen, eikö meillä ole samat oikeudet luonnonvaroihin, miksi minun pitäisi värjötellä kylmässä autossa seisokkiajat vaikka moottori käy vain osanajasta. Verot olen maksanut mukisematta, hyvä niin jos pakokaasut siitä laimenee.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Panna nyt asioita puntariin, minä asun 50 neliön asunnossa jota lämmitetään kolmella patterilla jätevoimalan energialla, ajan alle viisilitraa kuluttavalla autolla, ja laitetaan toiselle puolelle puntariin vaikka f1 kuski Räikkönen, eikö meillä ole samat oikeudet luonnonvaroihin, miksi minun pitäisi värjötellä kylmässä autossa seisokkiajat vaikka moottori käy vain osanajasta. Verot olen maksanut mukisematta, hyvä niin jos pakokaasut siitä laimenee.

    Sinä hoidatkin asiasi hyvin, selvästi minua paremmin jopa. Mutta en vieläkään ymmärrä miksi sitten sanot ettei päästöillä ole väliä?

      
  • muokattu 21.07.2020 09:44

    Laitetaanpas asiat puntariin laajemmin.

    Vuoden 2018 lopussa rekisterissä oli 3 494 836 henkilöautoa, joista liikennekäytössä oli 2 720 663. Rekisterissä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 2,1 prosenttia ja liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi 1,0 prosenttia. 22.3.2019

    Henkilöautojen ENSIREKISTERÖINNIT EU:ssa EUROPEAN UNION 15 136 590 Päiväys: 2019-01-16
    UNITED KINGDOM 2 540 617

    Minulle ei uppoa että Suomen korkeat autonkäyttöön liittyvät verot vähentää päästöjä. Työpaikkojen ja markettien ym. välimatkat ei ole lyhentyneet yhdenkään veronkorotuksen jälkeen.

    Nythän se on nähty miten oikeasti käy, kun kuluttajat vähentää liikkumista. Kauppakeskuksien pienyrittäjien ritiläovet on kiinni, ja lappu luukulla.

      1
  • Näkeehän sen nyt vaikka jo hybridien suuresta suosiosta että verotus vaikuttaa valintoihin.

    Kaupassakin moni voisi käydä fillarilla auton sijaan, säästyisi sekä ilmastoa että terveydenhuoltokuluja.Tai käydä marketissa suunnitelmallisemmin ja harvemmin. Tai miettimään ajotapaansa taloudellisemmaksi. Väitän että keskittymällä näihin pystyttäisiin helposti säästämään 10% polttoaineen kokonaiskulutuksesta, ilman että yhtään työpäivää jää tekemättä tai yksikään jääkaappi tyhjenee.

    Kyse on asenteista ja tottumuksista, ei käytännön ongelmasta. Verotus on yksi tapa ohjata näitä asenteita oikeaan suuntaan. Ja siinä ei ole mitään ideologista että ympäristöä on syytä varjella, tai siinä että hinta vaikuttaa käyttäytymiseen. Ainakin minulle opetettiin jo kauppakorkeakoulun kansantaloustieteen peruskurssilla että hinta, kysyntä ja tarjonta korrelloivat keskenään.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minulle ei uppoa että Suomen korkeat autonkäyttöön liittyvät verot vähentää päästöjä. Työpaikkojen ja markettien ym. välimatkat ei ole lyhentyneet yhdenkään veronkorotuksen jälkeen.

    Eihän ne suoraan päästöjä vähennäkkään, mutta yrittävät ohjata pienipäästöisempien suuntaan.
    Kyllä muuallakin maailmassa osataan, esim. Belgiassa on käytössä moottorin tilavuuteen liittyvät vuosittaiset verot/maksut + käyttöönottomaksu (tuo käyttöönottomaksu, joka on myös sidottu moottorin tilavuuteen, koskee myös käytettyjä ajoneuvoja omistajanmuutoksen yhteydessä, joskin toki pienenee vuosien saatossa).
    Esimerkiksi vuosittainen vero 3.0l moottorista on 840€, 2.0l moottorista 437€, 1.6l moottorista 290€ ja 1.0l moottorista 151€. Käyttöönottomaksu uudella 3.0l moottorilla varustetulla autolla on n. 5000€ luokkaa ja samankokoisella moottorilla varustetun 10 vuotiaan käytetyn käyttöönotto kustantaa n. 1500€. (summat vahvistamattomia kun ei oikein nuo Belgian murteet taivu mutta nämä hinnat vuodatusta Belgiassa asuvalta suomalaiselta). Kyllä tuo Belgian verotuskin pyrkii ohjaamaan pienempikulutuksisien (=pienempipäästöisien) autojen hankintaan.

      1
  • muokattu 21.07.2020 14:13

    Markkinataloudessa ei saa kulutusta tapaa verotuksella, kaikki hatusta vedetyt vero, niin kuin päästövero lisää työttömyyttä ja valtion palkkatulovero kääntyy menoksi, eli työttömyyskorvausmaksuksi. Niillä tuloilla yhteiskunta taantuu, ja työttömyys vain lisääntyy.

    Nythän se on nähty miten oikeasti käy, kun kuluttajat vähentää liikkumista. Kauppakeskuksien pienyrittäjien ritiläovet on kiinni, ja lappu luukulla.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Markkinataloudessa ei saa kulutusta tapaa verotuksella, kaikki hatusta vedetyt vero, niin kuin päästövero lisää työttömyyttä ja valtion palkkatulovero kääntyy menoksi, eli työttömyyskorvausmaksuksi. Niillä tuloilla yhteiskunta taantuu, ja työttömyys vain lisääntyy.

    Nythän se on nähty miten oikeasti käy, kun kuluttajat vähentää liikkumista. Kauppakeskuksien pienyrittäjien ritiläovet on kiinni, ja lappu luukulla.

    Isossa kuvassa olen verotuksesta ainakin jossain määrin samaa mieltä kanssasi. Tässä ilmasto/ympäristöasiassa on kuitenkin niin, että saastuttamisen ollessa "ilmaista" ei siihen kiinnitetä huomiota. Ilmastonmuutoksen aiheuttamien ongelmien korjaaminen vasta kallista onkin. Kuten melkein kaikessa muussakin, ennaltaehkäisy on halvempaa kuin korjaaminen. Tietysti tässäkin asiassa voi pistää pään pensaaseen, ja voivotella sitten kun kakka osuu kunnolla tuulettimeen. Moni muu vero on paljon enemmän hatusta vedetty kuin nämä autoiluun liittyvät päästöpohjaiset verot.

    Kauppojen korona-ahdingolla ja liikenteen verotuksella on aika kaukaa haettu asiayhteys.

    Jos kulutukseen halutaan vapauttaa rahaa verotuksesta, sitä voi tehdä muualtakin kuin päästöverotuksesta. Alennetaan vaikka hedelmien, vihannesten ja polkupyörien alvia

      
  • @M880 kirjoitti:

    Kauppojen korona-ahdingolla ja liikenteen verotuksella on aika kaukaa haettu asiayhteys.

    Päästöveroillaha pyritään samaan lopputulokseen, että kansa liikkuu mahdollisimman vähän.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Kauppojen korona-ahdingolla ja liikenteen verotuksella on aika kaukaa haettu asiayhteys.


    Päästöveroillaha pyritään samaan lopputulokseen, että kansa liikkuu mahdollisimman vähän.

    Edelleen, vahinkojen korjaaminen tulee paljon kalliimmaksi. Toisekseen nykytilanne ei liity niinkään siitä etteikö liikuttaisi vaan siihen ettei haluta tartuntojen pelossa mennä kauppaan. Toiseksi tietysti lomautukset, irtisanomiset, ja niistä seuraava rahapula ja epävarmuus haittaavat ostamista. Lomautus on ihan eri mittaluokan asia kuin se että bensa on vähän (tai paljon) kalliimpaa.

      
  • Eihän siitä päästöverosta ole mitään hyötyä ilmastolle, jos kansa liikkuu ja kuluttaa niin kuin ennenkin
    Korona karenssi näyttää vain suuntaa miten markkinataloudelle käy kun kulutus laskee.
    Kaikki nämä kauppakeskukset citymarketit ja Prismat on autoilevien asiakkaiden armoilla, kaikki auton energiakulut tulee kauppakuitin jatkeeksi.

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Eihän siitä päästöverosta ole mitään hyötyä ilmastolle, jos kansa liikkuu ja kuluttaa niin kuin ennenkin
    Korona karenssi näyttää vain suuntaa miten markkinataloudelle käy kun kulutus laskee.
    Kaikki nämä kauppakeskukset citymarketit ja Prismat on autoilevien asiakkaiden armoilla, kaikki auton energiakulut tulee kauppakuitin jatkeeksi.

    Juuri äskenhän sanoin että se on ohjannut autojen hankintaa pienempipäästöiseen suuntaan. Oletko eri mieltä?

    Polttoaineen hinta taas vaikuttaa halukkuuteen polttaa sitä, mutta se ei tarkoita sitä että kaupassa tai töissä ei käytäisi. Kulutustaan voi vähentää vähentämällä turhaa ajoa, ilman että se vaikuttaa ostosten määrään (ostoskertoihin kyllä, mutta se on eri asia). Oletko eri mieltä?

      
  • muokattu 21.07.2020 16:04

    Olen erimieltä, Suomen autojen päästöjen verotus, on vain suuri kusetus ilmastonparanemisen nimissä.
    Venyttäkää nyt sitä kaulaa, että näette maapalloa laajemmin mitä sillä tapahtuu liikenteessä, muusta teollisuudesta puhumattakaan.

      2
  • Autoveron tuoton voisi helposti tuplata tai jopa kolminkertaistaa jos GPS-verolla kerättäisiin varoja 3,5 miljoonalta henkilöautolta.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Olen erimieltä, Suomen autojen päästöjen verotus, on vain suuri kusetus ilmastonparanemisen nimissä.
    Venyttäkää nyt sitä kaulaa, että näette maapalloa laajemmin mitä sillä tapahtuu liikenteessä, muusta teollisuudesta puhumattakaan.

    Olisiko jotain perusteluja mielipiteen tueksi?

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Autoveron tuoton voisi helposti tuplata tai jopa kolminkertaistaa jos GPS-verolla kerättäisiin varoja 3,5 miljoonalta henkilöautolta.

    Niin se on tehtävä kun autojen päästöt loppuu, niin ei siihenkään voi enää vedota.

      
  • Polttoaineiden hinnat nousevat elokuun alussa bensiinin osalta automaattisesti noin 6,3 senttiä ja dieselissä 6,9 senttiä litralta.

    HALLITUS ilmoitti syksyn 2019 budjettiriihen yhteydessä kiristävänsä liikennepolttoaineiden verotusta yhteensä noin 250 miljoonalla eurolla. Tuolloin päätetyt hinnankorotukset eivät kuitenkaan astuneet voimaan heti, eli uusien veronkorotusten voimaantulopäivämääräksi määrättiin 1. elokuuta 2020.

      
  • Jos autovero poistettaisiin, hinnat menisi näin:👍👍👍
    Volvo XC40 B4 MHEV Inscription aut 37 900,00 €
    Volvo XC40 T5 TwE Inscription 46 500,00 €

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Jos autovero poistettaisiin, hinnat menisi näin:👍👍👍
    Volvo XC40 B4 MHEV Inscription aut 37 900,00 €
    Volvo XC40 T5 TwE Inscription 46 500,00 €

    En yhtään tarkistanut XC40 hinnastoja, mutta ei autoveron määrällä hinnassa tietenkään ole suoraan tuollaista vaikutusta.

    Valmistajan pitää/kannattaa yrittää saada tuotteistaan mahdollisimman hyvä hinta ja kate. Markkinat päättävät mikä myy ja joskus jonkin tuotteen hinta on pakko asettaa kannattamattomaksi, jotta sitä ostetaan ja joku tuote menee kaupaksi hinnalla, joka tuottaa erittäin hyvän katteen.

    Etukäteen on melko turha laskeskella, mitä hinnat olisivat, jos autovero poistuisi. Eivät varmasti olisi samat kuin autoveroton hinta tällä hetkellä vaikka vero poistettaisiin ensi kuukauden lopussa..

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Etukäteen on melko turha laskeskella, mitä hinnat olisivat, jos autovero poistuisi. Eivät varmasti olisi samat kuin autoveroton hinta tällä hetkellä vaikka vero poistettaisiin ensi kuukauden lopussa..

    Juu ei sitä tarvitse laskeskella kun autoverotonhinta on tiedossa, sisältää alvin.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Etukäteen on melko turha laskeskella, mitä hinnat olisivat, jos autovero poistuisi. Eivät varmasti olisi samat kuin autoveroton hinta tällä hetkellä vaikka vero poistettaisiin ensi kuukauden lopussa..

    Juu ei sitä tarvitse laskeskella kun autoverotonhinta on tiedossa, sisältää alvin.

    Sellaisessa tilanteessa, jossa autoista ei tarvitse maksaa ensirekisteröintiveroa, autojen hinnat muodostuvat erilaisessa "viitekehyksessä" kuin nyt eikä voi olettaa, että auton myyntihinta olisi sama kuin nyt on autoveroton hinta. Ei se niin yksinkertaisesti mene, koska tuotteilla ei ole olemassa mitään hintasääntelyä vaan markkinat viime kädessä määräävät hinnat. Jos verotus alenee, niin hinta tuskin laskee koko poistuneen veron määrällä. PHEV-autojen hintaa on säädetty tähän saakka lisäämällä autoon varusteita, jotta haluttavuus lisääntyisi, mutta hinta ei matalan veron takia kuitenkaan nouse juurikaan yli vastaavan polttisauton.

    Olen sitä mieltä, että autovero tulisi poistaa (että olen siinä asiassa puoleni valinnut).

      
  • Suomessa on uusien autojen ylitarjontaa, kilpailu pitää hinnat katteen alarajoilla

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Suomessa on uusien autojen ylitarjontaa, kilpailu pitää hinnat katteen alarajoilla

    Ei taida olla pulaa käytetyistäkään autoista. Eikä tule mieleen mitään muutakaan tuoteryhmää, mistä Suomessa olisi pulaa.

    Silloin tällöin tulee ihmeteltyä, meneekö kaikki näytteillä oleva tavara todella kaupaksi? Sehän on jo tiedossa, että elintarvikkeet eivät mene, vaan niitä joudutaan heittämään pois.

    Entä esim. polkupyörät? Prismassakin niitä on kahdessa rivissä ja näyttää, että aina yhtä paljon. Kiertääkö ne ollenkaan? Pitääkö olla monta samanlaista pyörää rivissä ennen kuin kukaan ostaa niistä yhtäkään.

    Minä jäin hetkeksi kahden auton loukkuun, kun ostimme yhdessä rahoitusyhtiön kanssa nykyisen kulkineeni ja homma kävi sen verran nopeasti, ettei entisestä pystynyt pääsemään siinä samalla. Koska olin kevään mittaan kysellyt vaihtotarjouksia muualta, tiesin suunnilleen hintatason mitä voisin saada vanhasta. Koska en luota taitoihini myydä autoa suoraan seuraavalle omistajalle, niin myin auton parhaiten tarjonneelle autoliikkeelle ja nielin harmini huonohkosta hinnasta. Autoliike puunasi auton ja myi sen viikossa eteenpäin. Jos olisin pannut auton jonkun liikkeen myyntitilille olisin saanut 3-4 tuhatta enemmän, mutta toisaalta lehmätkin lentäisivät, jos...

    Kyllä käytettyjen kauppa näyttää käyvän, kunhan hinta on sopiva, mutta on niistä silti valtavasti myös tarjontaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit