Tesla

2384 kommenttia
1333436383980
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Elon Muskin Teslan paras anti mielestäni on riittävä näyttö sähköautojen toimivuudesta nykypäivänä ja näin antanut euroopan hallituksille uskottavan stratekian autojen päästöjen vähentämiseen vaadittavan lainsäädännön täytäntöönpanoon mahdollisuuden.
    Perinteiset autotehtaat olisivat vaan jatkaneet kerman ja mansikan syömistä kakusta ilman riittäviä pakotteita. Lähes kaikilla autotehtailla oli valmiit sähköautosuunnitelmat olemassa, jotka olisivat edelleen toteuttamatta ilman Teslaa.

    Kuulostaa kovasti juurikin siltä, mikä on ollut Teslan koko perustamisen tarkoitus ja missio.

    "Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible."

    https://www.tesla.com/fi_FI/blog/mission-tesla

    Autonahan Tesla ei vielä mikään ihme ole.

    Noin 99% omistajista on kanssasi eri mieltä. Auto on helvetin hyvä (ainakin X), firman ongelmat auton omistajan näkövinkkelistä ovat ihan muualla. Esim rajallinen huoltopisteiden määrä ja satunnaisesti ilmenevä ihmeellinen perseily ongelmatilanteissa, jota tosin tuntuu ilmenevän aivan kaikkien valmistajien kohdalla.

    Alla eräs esimerkki aurinkoon tehdystä kulkuneuvosta joka ei kestä sadekelillä ajelua:

    Kun sinulla tuota tietoa tuntuu olevan, niin kuinka suuri osa ko mallin autoista kärsii tuosta ongelmasta? Nämä ovat joka kerta yhtä hupaisia luettavia, kun yksittäisiä vikoja jaksetaan uutisoida ja tietäjät vielä tekevät niistä suoraan johtopäätöksen, että kaikki ovat yhtä paskoja.

    Sorry nyt vaan. Eihän noi mitään yksittäisvikoja ole vaan takapuskurin panssareineen repeytymisiä sadekelillä on useita tapauksia ja teslan omistajat fanisivuillaan ilmoittaneet tyyppiviaksi.

    Eli sinulla ei ole niitä lukuja? Ko mallin autoja on myyty satoja tuhansia kappaleita. Jos tapauksia on "useita", niin missä suhteessa nuo ovat kokonaismäärään ja onko mielestäsi älyllisesti rehellistä todeta noiden perusteella, että auto ei kestä sateella ajamista?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Myynti on ollut käytännössä pelkkää Kolmosta jo pitkään, useita kvartaaleja, ja marginaalit ovat säilyneet. Ovat saaneet tehostettua tuotantoa, mikä ei toki ole yllätys, kun lähtötaso on ollut..hapuileva.

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

    Joo, ruksittavia on lähinnä värit, renkaat ja tietysti tehon määrä. FSD:tä en pidä nykyisellään järkevänä ruksattavana, ainakaan Euroopassa. En ole kuullut mistään suunnasta, että Perffissä olisi millään tavoin erilainen sisustus, eli en usko tuon pitävän paikkaansa. Nuo sivut elävät muutenkin vähän omaa elämäänsä, ainakin aiemmin esim auton hinta oli todellisuudessa jonkun pari kymppiä ilmoitettua halvempi, eikä tuonne päivity esim rangeen tehtävät parannukset - ainakaan kovin nopeasti.

    Tarkoitatko, että X LR:n maksaisi oikeasti alle 80kE?

    Tarkoitatko valmistuskustannuksia, vai kuluttajahintoja? Jos ensimmäistä, niin todennäköisesti jopa vähemmän. Akkupakettien valmistushinnat olivat viime vuonna 158 USD / kWh, eli X:n paketin valmistus maksaa noin 15-16000 taalaa. Näinollen muun auton valmistukseen jäisi vielä sellainen 65 tonnia, joka kuulostaa varsin riittävältä.

    https://insideevs.com/news/400529/tesla-battery-costs-dropping/

    Oletin sinun tarkoittavan Suomen Teslan sivuilla ilmoitettuja myyntihintoja, kun sanoit, ettei tiedot ole siellä ajantasaisia ja että hinnoissakin voi olla parikymppiä liikaa. Mutta ymmärsinkin väärin sitten. Eli ne Tesla-suomen hinnat lienevät ihan oikein, mitä sivuilla kerrotaan varmaankin.

    Ei vaan ne hinnat olivat ainakin vielä keväällä siellä sivuilla väärin. Heitto oli jotain parin kympin luokkaa. Nyt ei kuitenkaan valitettavasti puhuta tuhansista.

      
  • muokattu 18.07.2020 11:08

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Myynti on ollut käytännössä pelkkää Kolmosta jo pitkään, useita kvartaaleja, ja marginaalit ovat säilyneet. Ovat saaneet tehostettua tuotantoa, mikä ei toki ole yllätys, kun lähtötaso on ollut..hapuileva.

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

    Joo, ruksittavia on lähinnä värit, renkaat ja tietysti tehon määrä. FSD:tä en pidä nykyisellään järkevänä ruksattavana, ainakaan Euroopassa. En ole kuullut mistään suunnasta, että Perffissä olisi millään tavoin erilainen sisustus, eli en usko tuon pitävän paikkaansa. Nuo sivut elävät muutenkin vähän omaa elämäänsä, ainakin aiemmin esim auton hinta oli todellisuudessa jonkun pari kymppiä ilmoitettua halvempi, eikä tuonne päivity esim rangeen tehtävät parannukset - ainakaan kovin nopeasti.

    Tarkoitatko, että X LR:n maksaisi oikeasti alle 80kE?

    Tarkoitatko valmistuskustannuksia, vai kuluttajahintoja? Jos ensimmäistä, niin todennäköisesti jopa vähemmän. Akkupakettien valmistushinnat olivat viime vuonna 158 USD / kWh, eli X:n paketin valmistus maksaa noin 15-16000 taalaa. Näinollen muun auton valmistukseen jäisi vielä sellainen 65 tonnia, joka kuulostaa varsin riittävältä.

    https://insideevs.com/news/400529/tesla-battery-costs-dropping/

    Oletin sinun tarkoittavan Suomen Teslan sivuilla ilmoitettuja myyntihintoja, kun sanoit, ettei tiedot ole siellä ajantasaisia ja että hinnoissakin voi olla parikymppiä liikaa. Mutta ymmärsinkin väärin sitten. Eli ne Tesla-suomen hinnat lienevät ihan oikein, mitä sivuilla kerrotaan varmaankin.

    Ei vaan ne hinnat olivat ainakin vielä keväällä siellä sivuilla väärin. Heitto oli jotain parin kympin luokkaa. Nyt ei kuitenkaan valitettavasti puhuta tuhansista.

    Ehkä parikymppiä ei ylitä mainitsemiskynnystä, jos ilman k:ta puhutaan. Jäin vain ihmettelemään, mitä tarkoitit, mutta nythän se selvisi.

    Tesla X maksaa paljon rahaa, mutta ei niihin autoihin nähden, joita pidän siihen vertailukelpoisina kuten XC90T8, Audi Q7 PHEV, BMW X5 PHEV, MB GLE PHEV. Etron ei minun mielestäni kuulu edes samaan sarjaan. Se vertautuu Model 3:een paremminkin. Tarkoitan vertailukelpoista koko autona. Tietenkin täyssähkö- ja PHEV- ovat voimalinjojen puolesta erilaisia, mutta noin muuten autoina.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Elon Muskin Teslan paras anti mielestäni on riittävä näyttö sähköautojen toimivuudesta nykypäivänä ja näin antanut euroopan hallituksille uskottavan stratekian autojen päästöjen vähentämiseen vaadittavan lainsäädännön täytäntöönpanoon mahdollisuuden.
    Perinteiset autotehtaat olisivat vaan jatkaneet kerman ja mansikan syömistä kakusta ilman riittäviä pakotteita. Lähes kaikilla autotehtailla oli valmiit sähköautosuunnitelmat olemassa, jotka olisivat edelleen toteuttamatta ilman Teslaa.

    Kuulostaa kovasti juurikin siltä, mikä on ollut Teslan koko perustamisen tarkoitus ja missio.

    "Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible."

    https://www.tesla.com/fi_FI/blog/mission-tesla

    Autonahan Tesla ei vielä mikään ihme ole.

    Noin 99% omistajista on kanssasi eri mieltä. Auto on helvetin hyvä (ainakin X), firman ongelmat auton omistajan näkövinkkelistä ovat ihan muualla. Esim rajallinen huoltopisteiden määrä ja satunnaisesti ilmenevä ihmeellinen perseily ongelmatilanteissa, jota tosin tuntuu ilmenevän aivan kaikkien valmistajien kohdalla.

    Alla eräs esimerkki aurinkoon tehdystä kulkuneuvosta joka ei kestä sadekelillä ajelua:

    Kun sinulla tuota tietoa tuntuu olevan, niin kuinka suuri osa ko mallin autoista kärsii tuosta ongelmasta? Nämä ovat joka kerta yhtä hupaisia luettavia, kun yksittäisiä vikoja jaksetaan uutisoida ja tietäjät vielä tekevät niistä suoraan johtopäätöksen, että kaikki ovat yhtä paskoja.

    Sorry nyt vaan. Eihän noi mitään yksittäisvikoja ole vaan takapuskurin panssareineen repeytymisiä sadekelillä on useita tapauksia ja teslan omistajat fanisivuillaan ilmoittaneet tyyppiviaksi.

    Eli sinulla ei ole niitä lukuja? Ko mallin autoja on myyty satoja tuhansia kappaleita. Jos tapauksia on "useita", niin missä suhteessa nuo ovat kokonaismäärään ja onko mielestäsi älyllisesti rehellistä todeta noiden perusteella, että auto ei kestä sateella ajamista?

    Etköhän nyt ole turhan herkkä.
    Vuosien 2017-2018 malleissa retkottaviaperiä tai kokonaan repeytyviä on korjattu tuhansissa. Eikä nyt uutusoidun mukaan vieläkään vikaa ole saatu korjattua. Tarkka luku ei kiinnosta. Kun vetoat Tesloja valmistetun satoja tuhansia ja tuon olevan siitä pieni osa niin mietitkö yhtään, että Tesloista suurin osa liikkuu aurinkoisessa kaliforniassa näin välttyen suunnittelu lapsuksesta.
    Pahintahan tuossa oli Teslan reaktio: ei kuulu meille mitenkään vai miten se nyt meni.
    Automyyjän aikoina en ikinä ole kuullut vastaavaa määrää hajoamisia normaalissa ajossa millään muulla merkillä. Trabanthan valmisti Duroplastista autoja ja nekin kestivät paremmin Suomen olosuhteet.

      
  • Aika absurdiltahan tuo kuulostaa että auto ei kestä normaalia käyttöä. Jatkuva raportointi vakavista laatuongelmista kertoo vain sen että laadulla ei ole väliä. Tulevaisuutta tuolla strategialla ei ole jos määrillä on suurempi arvo kuin laadulla.

      
  • Voiko joku selittää miksi Consumer Reportsin 500.000 kuskia käsittäneessä tutkimuksessa Teslan omistajat olivat kaikkein tyytyväisimpiä. Top kolme automerkit.

    Tesla 89/100

    Porsche 86/100

    Genesis 85/100

    https://www.google.fi/amp/s/www.businessinsider.com/tesla-tops-consumer-reports-owner-satisfaction-list-2019-2?amp

      
  • Tämähän oli ensimmäinen laatumittaus mihin Tesla saatiin mukaa ja siinä kävi niin kuin olettaa sopi.

    https://hypebeast.com/2020/6/tesla-j-d-power-least-reliable-car-us-2020-survey-news

      
  • Ei kovin paljon huonompi kuitenkaan kuin Volvo, Audi ja Land Rover.

      
  • muokattu 19.07.2020 08:48

    @tracktest kirjoitti:
    Tämähän oli ensimmäinen laatumittaus mihin Tesla saatiin mukaa ja siinä kävi niin kuin olettaa sopi.

    https://hypebeast.com/2020/6/tesla-j-d-power-least-reliable-car-us-2020-survey-news

    Tuon J.D: Powerin laatumittauksen lopputulokset ovat muutenkin aika yllättävät eivätkä vastaa mielikuvia "eurooppalaisista laatuautoista".

    Parhaat (vähiten laatuongelmia) autot top 5:

    Dodge (136 PP100)
    Kia (136 PP100)
    Chevrolet (141 PP100)
    Ram (141 PP100)
    Genesis (142 PP100)

    Huonoiten pärjänneet (eniten laatuongelmia) automerkit top 5:

    Mercedes-Benz (202 PP100)
    Volvo (210 PP100)
    Audi (225 PP100)
    Land Rover (228 PP100)
    Tesla (250 PP100)

    Eli jos todella laadukkaalla autolla haluaa ajaa, niin Volvot, Mersut, Audit ja Land Roverit kannattaa myös unohtaa ja ostaa Dodge tai Kia niiden sijaan.

      
  • En todellakaan kiellä, etteikö hännänhuippuna olleissa kyseisissä Eurooppalaisissa merkeissä ja Teslassa ole ollut vikoja, mutta moni tämän kaltainen tutkimus on juuri sen näköinen, mitä selvitetään tai kysytään. Onko kysymyksien painopiste oikeasti laatuun kokonaisuutena vai käyttäjien laatu-mielikuvaan liittyviä? Yleensä esim. Honda ja Toyota on kokonaislaadun mittauksissa korkealla, mutta eivät ole tässä otoksessa. Nykyään vaikuttaa käyttäjän laatukokemukseen uuden tekniikan (kosketusnäytöt, tietyt varusteet...) toiminta käyttäjän näkökulmasta. Ja jos merkillä on paljon uusia malleja ja/ tai uutta tekniikkaa, näiden käytettävyys ja toiminta nousee esille. Toki "perinteisetkin" laatuongelmat on vaikuttamassa sijoitukseen.

      1
  • muokattu 19.07.2020 13:45

    @Inspektori kirjoitti:
    En todellakaan kiellä, etteikö hännänhuippuna olleissa kyseisissä Eurooppalaisissa merkeissä ja Teslassa ole ollut vikoja, mutta moni tämän kaltainen tutkimus on juuri sen näköinen, mitä selvitetään tai kysytään. Onko kysymyksien painopiste oikeasti laatuun kokonaisuutena vai käyttäjien laatu-mielikuvaan liittyviä? Yleensä esim. Honda ja Toyota on kokonaislaadun mittauksissa korkealla, mutta eivät ole tässä otoksessa. Nykyään vaikuttaa käyttäjän laatukokemukseen uuden tekniikan (kosketusnäytöt, tietyt varusteet...) toiminta käyttäjän näkökulmasta. Ja jos merkillä on paljon uusia malleja ja/ tai uutta tekniikkaa, näiden käytettävyys ja toiminta nousee esille. Toki "perinteisetkin" laatuongelmat on vaikuttamassa sijoitukseen.

    JD Powerin tutkimus on kyselytutkimus, ja mittaa "ongelmia" ei "vikoja". Ongelma saattaa muodostua myös siitä ettei käyttäjä tunne toimintalogiikkaa, autossa esiintyvien ongelmien, vikojen ja "tilttausten" lisäksi. Varsinkin Initial Quality Study mittaa näitä ongelmia ensimmäisen 90 päivän ajalta.

    Kyse on siis paljolti juuri siitä mitä kirjoitatkin, esiin tulee uusien toimintojen käytettävyys. Mitä enemmän ominaisuuksia, sitä suurempi riski että niiden kanssa on ongelmia tai "ongelmia". Tästä JD Powerin tutkimuksesta ei esimerkiksi voi vetää juuri mitään johtopäätöksiä auton kestävyydestä.

    Laatukeskustelussa pitäisi ensin määritellä mitä tarkoitetaan laadulla, ja sitten paneutua niihin seikkoihin. Muuten käy helposti niin että tällainen 90 käyttöpäivän jälkeinen kyselytutkimus samastetaan pitkän aikavälin katsastustilastoihin tai vaikkapa tiepalveluyritysten statistiikkaan. Kaikki mittaavat jotain laatuun ja käyttökokemukseen liittyvää, mutta jokaisella meillä on omat painotuksemme siitä mitkä asiat ovat tärkeitä.

    Omat painotukseni riippuvat siitä mistä autosta puhutaan. Työsuhdeliisarissa sietää vähemmän erilaista pientä temppuilua, kun katsastuksista ei tarvitse huolehtia, ja vioistakin selviää omaa lompakkoa raottamatta. Omassa omistuksessa olevan toisen auton osalta katsastustilasto on taas huomattavasti merkittävämpi asia.

      1
  • muokattu 19.07.2020 16:19

    Tuossa JD Powerin tutkimuksessa kävi myös ilmi kokoonpanon laatu Teslan osalta, korin sovitukset ja maalaus. Näytön käytössä taas ei ollut suurempia pulmia. Mainitsen nuo jutut vain siksi että olisi toivottavaa että Tesla saisi nuo asiat kuntoon. Palkkaisivat vaikka jonkun japanilaisen laatua johtamaan.

    "Issues Tesla customers raised in the survey include concerns with the accuracy of its body panels, vehicle rattles, wind noise and paint quality, Doug Betts, J.D. Power automotive division president, said in an interview. Tesla did better than competitors with the performance of its touch screen dashboard, he said."

    https://www.google.fi/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/tesla-quality-falls-short-in-j-d-power-car-survey-11593014428

      
  • Tietenkin minulla on minulle tyypillinen tuuri. Nytkin olen saanut jonkun maanantaipäivä-koslan, kun en yhtään maalivikaa ole löytänyt ja kaikki osatkin ovat ainakain minun nähdäkseni pysyneet paikoillaan. Täytynee kuitenkin jatkossa kiertää vesilammikot varmuuden vuoksi.....

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tietenkin minulla on minulle tyypillinen tuuri. Nytkin olen saanut jonkun maanantaipäivä-koslan, kun en yhtään maalivikaa ole löytänyt ja kaikki osatkin ovat ainakain minun nähdäkseni pysyneet paikoillaan. Täytynee kuitenkin jatkossa kiertää vesilammikot varmuuden vuoksi.....

    Saitko muka autosi jo? Vai päädyitkö käytettyyn?

      
  • muokattu 19.07.2020 23:23

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tietenkin minulla on minulle tyypillinen tuuri. Nytkin olen saanut jonkun maanantaipäivä-koslan, kun en yhtään maalivikaa ole löytänyt ja kaikki osatkin ovat ainakain minun nähdäkseni pysyneet paikoillaan. Täytynee kuitenkin jatkossa kiertää vesilammikot varmuuden vuoksi.....

    Saitko muka autosi jo? Vai päädyitkö käytettyyn?

    Sain jo. Teslan Suomen sivuillahan on varastoautoja joskus. Minä olin pohtinut täyssähköön siirtymistä jo pitkään. Olin alkuvuodesta jo varma, että otan etronin, mutta koeajo ja hinta muuttivat mieleni. Sitten olin päättänyt tilata MB GLE plugarin, koska siihen saa CCS-latauksen ja akullisella pitäisi päästä approx 90km. Mutta sellaisen olisi saanut vasta vuoden 21 toukokuussa ajoon. Ja koska pyrin olemaan avoin eri autovaihtoehdoille en uskaltaisi tilata vuoden toimitusajalla autoa. Siinähän ehtisi mieli muuttua monta kertaa autoa odotellessa.

    No, kävin sitten koeajamassa X:n ja sehän oli kuin minulle tehty. Ja kuin jossain Disneyn elokuvassa ikään, seuraavana päivänä ilmestyi Teslan Suomen sivuilla varastoautoksi model X. Siinä ei kauan hiirikäsi väpättänyt, kun olin tilannut auton ja sitoutunut maksamaan 100 euroa, jota en saisi takaisin, jos peruisin tilauksen.

    Vaimo oli vähän synkkänä muutaman päivän, koska kuulemma heräteostokseksi se oli vähän liian kallis hankinta :smile:

    Tosiasiassa olin jo kuukausia sitten päättänyt, että seuraava auto on joko täyssähkö tai pitkällä rangella oleva hybridi, jonka saa ladattua nopeasti.

    Tämä autohankinta sopi minun pirtaan erittäin hyvin. Saatan pohtia asioita pitkään, mutta kun olen saanut tehtyä päätöksen, niin mieluiten toteutus jo eilen.

    Se kävi vielä niin, että avasin koeajon jälkeisenä päivänä Tesla Suomen nettisivut ja klikkasin auki varastosivun. Ei yhtään autoa listattuna. Tökkäsin kuitenkin pallukkaa Model X ja sivulle lävähti uusi Model X, rekisteröimätön ja 0km mittarissa. Jos joku on sattunut näkemään Blues Brothers elokuvan, niin minulle kävi kuten Jakelle kirkossa ja I could see the light! Muutaman päivän kuluttua kävin hakemassa menopelin. Rahoituspolitiikan olin setvinyt jo toteutumatta jääneiden hankintojen kanssa.

    Kummasti saksalaiset autot aina kiertää minut. Nytkin oli ensin kaksi saksalaista harkinnassa, mutta ei niistä ollut kilpailemaan jenkkiläisen kanssa.

    Sekin vielä, että vaikka Tesla tulee Kaliforniasta, niin kovin on skandinaavinen interior. Tällaiselle Volvofanaatikolle helppo omaksua. Käsivaihteeseen totuu helposti, mutta vakionopeudensäädinvipu on jotain, jonka ehdottomasti vaihtaisin rattipainikkeisiin, jos voisin.

    Vaikka näillä TM:n sivuilla on välillä tosi rasittavaa tekstiä, niin kaksi konkreettista hyötyä minulle on ollut: Karrette vaikutti aika paljon siihen, että vaihdoin kitkarenkaisiin ja niissä pysyn. Ruuhkamies taas auttoi valitsemaan X:n.

    Minä olin luokitellut Teslat aivan liian kalliiksi autoiksi ja variksensiipiovien takia oletin X:n olevan enemmänkin "urheilullinen". Vieläkin olen sitä mieltä, että X on sisältä tilavampi kuin mitä päälle päin näyttää. Se ei ole maasturi, mutta ilmajousitettu ja tason säädöllä, jonka ansiosta korkein maavara on ihan riittävä minun käyttööni.

    Koirakin tuntuu hyväksyvän uuden koppinsa. Vähän "alta kulmiensa" zoomailee vinosta takalasista ulos, mutta lähempänä takapenkkien selkänojaa sille on hyvin tilaa.

    Hauska älynväläys Teslalta on Dog-asetus ilmastoinnissa eikä mikään turha juttu viimepäivinä: Kun jättää auton parkkiin Dog-asetuksella, näyttöön tulee iso teksti: "My owner comes back soon. Don´t worry A/C is on and temperature 21" En nyt ole varma, oliko sanasta sanaan oikein, mutta idea on kuitenkin, että ilmastointi pitää auton viileänä ja autossa olevan eläimen olosuhteista huolestunut ohikulkija näkee, että homma on ok.

      
  • Mitä oikein tapahtui kaiken sen yksityiskohtaisen avautumisen jälkeen? Sähköautonhan ei pitänyt soveltua ajamiseen, vaan lentokentällä käydessä iskee hirveät tärinät päälle, eikä Äänekoskella voi käydä sitten mitenkään. Sitten vielä Tesla, jonka tilat tai oikein mikään muukaan ei riitä ja niitä ostavat vain fanipojat massahurmoksen kourissa.

      
  • muokattu 20.07.2020 07:42

    @HybridRules kirjoitti:
    Hauska älynväläys Teslalta on Dog-asetus ilmastoinnissa eikä mikään turha juttu viimepäivinä: Kun jättää auton parkkiin Dog-asetuksella, näyttöön tulee iso teksti: "My owner comes back soon. Don´t worry A/C is on and temperature 21"

    Tämä on hyvä idea. Olenkin jo odottanut Iltalehden juttua säröille tai kokonaan rikki hakattujen ikkunoiden aiheuttamasta selkkauksesta koiran vilvoitellessa autossa parkkipaikalla.

    Ja kuin jossain Disneyn elokuvassa ikään, seuraavana päivänä ilmestyi Teslan Suomen sivuilla varastoautoksi model X. Siinä ei kauan hiirikäsi väpättänyt, kun olin tilannut

    Mulla kävi samanlainen, mutta vähän halvempi polkupyörän kanssa.

      
  • muokattu 20.07.2020 08:27

    @HybridRules kirjoitti:
    Hauska älynväläys Teslalta on Dog-asetus ilmastoinnissa eikä mikään turha juttu viimepäivinä: Kun jättää auton parkkiin Dog-asetuksella, näyttöön tulee iso teksti: "My owner comes back soon. Don´t worry A/C is on and temperature 21"

    Minunkin hybridin voi jättää parkkiin ilmastointi päällä, mutta se ei osaa kertoa ulkopuolisille ettei autossa ole kuuma ja parkit jäävät myös päälle. Varmaankin myös sitten, kun akku kuluu tyhjäksi ja polttomoottori ennenpitkää käynnistyy, poliisi tulee jostain ja antaa sakon, kun moottori käy yli 2 min.

    Ps: Ihmisten kanssa tuota on tullut käytettyä, mutta kun testasin nyt asiaa koiraa ajatellen, niin ovia ei saa ulkopuolelta lukkoon, kun auton jättää READY-tilaan, eli siis käyntiin. (Eli siis, jos poliisi ei tule antamaan sakkoa, niin rosvo saa valmiiksi käynnissä olevan auton, kunhan päästää sen koiran ensin ulos.)

      
  • Dog mode on tosiaan erittäin kätevä ja sitä kannattaa käyttää, kun jättää koiran autoon ja lähtee itse asioille. Muutoin varashälytin laukeaa päälle.

      
  • Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

    Älä ole huolissasi vastuukysymyksistä. Sinun panos oli siinä, että avasit minun silmät X:n ominaisuuksille. Minä tosiaan olin arkistoinut Teslat ö-mappiin, koska jostain syystä luulin niiden hinnan olevan paljon korkeampi ja toisekseen en ollut tutkinut mallistoa juurikin hintapoliittisista syistä enkä tiennyt, että X on katumaasturityyppinen auto. Ymmärrän nyt, että oli varmaan häkellyttävää lukea minun arvio, ettei X:ssä juuri tilaa näytä olevan. Variksensiipiovien takia minulla oli mielikuva jostain sporttiautosta ja kun nettisivuillakin auto oli ilman vertailukohtaa yksin kuvassa, niin sivuprofiili näytti vähän kuin etronissa, jossa oli tosi niukka tavaratila.

    Koirien kanssa on vähän niin kuin pelkäsin, mutta kyllä ne (niitä on usein kaksi kyydissä) mahtuvat olemaan.

    Minulla on 5-paikkainen, joka oli tarjolla heti-toimitukseen ja minulle se sopiikin paremmin kuin muut versiot, koska kolmannen penkkirivin puuttumisen takia tavaratila on vielä suurempi eli syvempi, jos ottaa välikannen pois. Samantapainen järjestely minulla oli Disco4:ssa aikoinaan.

    Kummallista, että autolla voi ajaa. Äkkiä ei keksi, missä ihmeessä moottorit ovat? Mutta jossain niiden täytyy olla (jollei jompikumpi ole tielle pudonnut, toinen ainakin on vielä tallella). Takapuskurikin oli vielä tallella, mutta nythän ei ole ollutkaan lätäköitä tiellä.

    Mutta siis yllättävän paljon on tilaa sekä etu- että takakontissa.

    Näinköhän löytyisi koiraverkkoa, jotta takapenkit eteen käännettynäkin koirat pysyisivät takana. En ole vielä netistä onnistunut löytämään.

    Onko sinulla voimavirtalatauskaapelia? Auton mukana tulleella suko-kaapelilla ei voi kuin lyhyet ajopätkät ladata takaisin kohtuullisessa ajassa.

    Oletko sinä perehtynyt latausasemien vikavirtasuojaukseen? RCCB type A on edullisempi, mutta valvoo vain vaihtovirtaa. RCCB type B taas on kallis, mutta valvoo myös tasavirtaa. Teslassahan on type 2 pistoke pelkästään (S ja X) ja siis samojen johtimien kautta kulkee sekä AC- että tasavirtalataus. Autossa täytyy olla joku releistys, joka kytkee yhteyden suoraan auton laturiin tai ohittaa sen ja lataa suoraan akkua. Eli olisikohan Teslan kanssa vähän pakko käyttää RCCB type B vikavirtaa, jos haluaa tehdä latausliitännän oikein. Kuulin, että Teslalta ostettavissa oleva kotilatauslaite vaatii eteensä erillisen vikavirtasuojan eli se ei sisältyisi itse laitteeseen. Onks tietoo?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

    Älä ole huolissasi vastuukysymyksistä. Sinun panos oli siinä, että avasit minun silmät X:n ominaisuuksille. Minä tosiaan olin arkistoinut Teslat ö-mappiin, koska jostain syystä luulin niiden hinnan olevan paljon korkeampi ja toisekseen en ollut tutkinut mallistoa juurikin hintapoliittisista syistä enkä tiennyt, että X on katumaasturityyppinen auto. Ymmärrän nyt, että oli varmaan häkellyttävää lukea minun arvio, ettei X:ssä juuri tilaa näytä olevan. Variksensiipiovien takia minulla oli mielikuva jostain sporttiautosta ja kun nettisivuillakin auto oli ilman vertailukohtaa yksin kuvassa, niin sivuprofiili näytti vähän kuin etronissa, jossa oli tosi niukka tavaratila.

    Koirien kanssa on vähän niin kuin pelkäsin, mutta kyllä ne (niitä on usein kaksi kyydissä) mahtuvat olemaan.

    Minulla on 5-paikkainen, joka oli tarjolla heti-toimitukseen ja minulle se sopiikin paremmin kuin muut versiot, koska kolmannen penkkirivin puuttumisen takia tavaratila on vielä suurempi eli syvempi, jos ottaa välikannen pois. Samantapainen järjestely minulla oli Disco4:ssa aikoinaan.

    Kummallista, että autolla voi ajaa. Äkkiä ei keksi, missä ihmeessä moottorit ovat? Mutta jossain niiden täytyy olla (jollei jompikumpi ole tielle pudonnut, toinen ainakin on vielä tallella). Takapuskurikin oli vielä tallella, mutta nythän ei ole ollutkaan lätäköitä tiellä.

    Mutta siis yllättävän paljon on tilaa sekä etu- että takakontissa.

    Näinköhän löytyisi koiraverkkoa, jotta takapenkit eteen käännettynäkin koirat pysyisivät takana. En ole vielä netistä onnistunut löytämään.

    Onko sinulla voimavirtalatauskaapelia? Auton mukana tulleella suko-kaapelilla ei voi kuin lyhyet ajopätkät ladata takaisin kohtuullisessa ajassa.

    Oletko sinä perehtynyt latausasemien vikavirtasuojaukseen? RCCB type A on edullisempi, mutta valvoo vain vaihtovirtaa. RCCB type B taas on kallis, mutta valvoo myös tasavirtaa. Teslassahan on type 2 pistoke pelkästään (S ja X) ja siis samojen johtimien kautta kulkee sekä AC- että tasavirtalataus. Autossa täytyy olla joku releistys, joka kytkee yhteyden suoraan auton laturiin tai ohittaa sen ja lataa suoraan akkua. Eli olisikohan Teslan kanssa vähän pakko käyttää RCCB type B vikavirtaa, jos haluaa tehdä latausliitännän oikein. Kuulin, että Teslalta ostettavissa oleva kotilatauslaite vaatii eteensä erillisen vikavirtasuojan eli se ei sisältyisi itse laitteeseen. Onks tietoo?

    Vastaankin itse tuohon vikavirtasuoja-asiaan. Se on selitetty hyvin Tesla Club Finlandin sivuilla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

    Älä ole huolissasi vastuukysymyksistä. Sinun panos oli siinä, että avasit minun silmät X:n ominaisuuksille. Minä tosiaan olin arkistoinut Teslat ö-mappiin, koska jostain syystä luulin niiden hinnan olevan paljon korkeampi ja toisekseen en ollut tutkinut mallistoa juurikin hintapoliittisista syistä enkä tiennyt, että X on katumaasturityyppinen auto. Ymmärrän nyt, että oli varmaan häkellyttävää lukea minun arvio, ettei X:ssä juuri tilaa näytä olevan. Variksensiipiovien takia minulla oli mielikuva jostain sporttiautosta ja kun nettisivuillakin auto oli ilman vertailukohtaa yksin kuvassa, niin sivuprofiili näytti vähän kuin etronissa, jossa oli tosi niukka tavaratila.

    Koirien kanssa on vähän niin kuin pelkäsin, mutta kyllä ne (niitä on usein kaksi kyydissä) mahtuvat olemaan.

    Minulla on 5-paikkainen, joka oli tarjolla heti-toimitukseen ja minulle se sopiikin paremmin kuin muut versiot, koska kolmannen penkkirivin puuttumisen takia tavaratila on vielä suurempi eli syvempi, jos ottaa välikannen pois. Samantapainen järjestely minulla oli Disco4:ssa aikoinaan.

    Kummallista, että autolla voi ajaa. Äkkiä ei keksi, missä ihmeessä moottorit ovat? Mutta jossain niiden täytyy olla (jollei jompikumpi ole tielle pudonnut, toinen ainakin on vielä tallella). Takapuskurikin oli vielä tallella, mutta nythän ei ole ollutkaan lätäköitä tiellä.

    Mutta siis yllättävän paljon on tilaa sekä etu- että takakontissa.

    Näinköhän löytyisi koiraverkkoa, jotta takapenkit eteen käännettynäkin koirat pysyisivät takana. En ole vielä netistä onnistunut löytämään.

    Onko sinulla voimavirtalatauskaapelia? Auton mukana tulleella suko-kaapelilla ei voi kuin lyhyet ajopätkät ladata takaisin kohtuullisessa ajassa.

    Oletko sinä perehtynyt latausasemien vikavirtasuojaukseen? RCCB type A on edullisempi, mutta valvoo vain vaihtovirtaa. RCCB type B taas on kallis, mutta valvoo myös tasavirtaa. Teslassahan on type 2 pistoke pelkästään (S ja X) ja siis samojen johtimien kautta kulkee sekä AC- että tasavirtalataus. Autossa täytyy olla joku releistys, joka kytkee yhteyden suoraan auton laturiin tai ohittaa sen ja lataa suoraan akkua. Eli olisikohan Teslan kanssa vähän pakko käyttää RCCB type B vikavirtaa, jos haluaa tehdä latausliitännän oikein. Kuulin, että Teslalta ostettavissa oleva kotilatauslaite vaatii eteensä erillisen vikavirtasuojan eli se ei sisältyisi itse laitteeseen. Onks tietoo?

    Vastaankin itse tuohon vikavirtasuoja-asiaan. Se on selitetty hyvin Tesla Club Finlandin sivuilla.

    Mitenkäs tuo on suojattu ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä haja-asutusalueilla?

      
  • muokattu 21.07.2020 23:16

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

    Älä ole huolissasi vastuukysymyksistä. Sinun panos oli siinä, että avasit minun silmät X:n ominaisuuksille. Minä tosiaan olin arkistoinut Teslat ö-mappiin, koska jostain syystä luulin niiden hinnan olevan paljon korkeampi ja toisekseen en ollut tutkinut mallistoa juurikin hintapoliittisista syistä enkä tiennyt, että X on katumaasturityyppinen auto. Ymmärrän nyt, että oli varmaan häkellyttävää lukea minun arvio, ettei X:ssä juuri tilaa näytä olevan. Variksensiipiovien takia minulla oli mielikuva jostain sporttiautosta ja kun nettisivuillakin auto oli ilman vertailukohtaa yksin kuvassa, niin sivuprofiili näytti vähän kuin etronissa, jossa oli tosi niukka tavaratila.

    Koirien kanssa on vähän niin kuin pelkäsin, mutta kyllä ne (niitä on usein kaksi kyydissä) mahtuvat olemaan.

    Minulla on 5-paikkainen, joka oli tarjolla heti-toimitukseen ja minulle se sopiikin paremmin kuin muut versiot, koska kolmannen penkkirivin puuttumisen takia tavaratila on vielä suurempi eli syvempi, jos ottaa välikannen pois. Samantapainen järjestely minulla oli Disco4:ssa aikoinaan.

    Kummallista, että autolla voi ajaa. Äkkiä ei keksi, missä ihmeessä moottorit ovat? Mutta jossain niiden täytyy olla (jollei jompikumpi ole tielle pudonnut, toinen ainakin on vielä tallella). Takapuskurikin oli vielä tallella, mutta nythän ei ole ollutkaan lätäköitä tiellä.

    Mutta siis yllättävän paljon on tilaa sekä etu- että takakontissa.

    Näinköhän löytyisi koiraverkkoa, jotta takapenkit eteen käännettynäkin koirat pysyisivät takana. En ole vielä netistä onnistunut löytämään.

    Onko sinulla voimavirtalatauskaapelia? Auton mukana tulleella suko-kaapelilla ei voi kuin lyhyet ajopätkät ladata takaisin kohtuullisessa ajassa.

    Oletko sinä perehtynyt latausasemien vikavirtasuojaukseen? RCCB type A on edullisempi, mutta valvoo vain vaihtovirtaa. RCCB type B taas on kallis, mutta valvoo myös tasavirtaa. Teslassahan on type 2 pistoke pelkästään (S ja X) ja siis samojen johtimien kautta kulkee sekä AC- että tasavirtalataus. Autossa täytyy olla joku releistys, joka kytkee yhteyden suoraan auton laturiin tai ohittaa sen ja lataa suoraan akkua. Eli olisikohan Teslan kanssa vähän pakko käyttää RCCB type B vikavirtaa, jos haluaa tehdä latausliitännän oikein. Kuulin, että Teslalta ostettavissa oleva kotilatauslaite vaatii eteensä erillisen vikavirtasuojan eli se ei sisältyisi itse laitteeseen. Onks tietoo?

    Vastaankin itse tuohon vikavirtasuoja-asiaan. Se on selitetty hyvin Tesla Club Finlandin sivuilla.

    Mitenkäs tuo on suojattu ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä haja-asutusalueilla?

    Varmaan pitäisi olla ylijännitesuoja syöttöliitännässä. Mutta kai latauslaitteessa on myös sulake.

    Asensin alkukesästä mökille 1-vaihe-latausaseman Volvoille. Siinä on vikavirtasuoja ja ohjausyksikön piirikortilla varistori sekä tinattu sulake. Tein asennuksen sunnuntaina, maanantaina kilahti kännykkään sähkölaitoksen viesti, että katkos virransyötössä ja oli ukonilma. Kun menin mökille sen jälkeen, latausboxi oli pimeänä. Piirikortilla oleva sulake posahtanut, mutta varistori ehjä. Tinasin uuden sulakkeen ja taas pelitti. Meillä on mökillä ukkosella usein lyhyitä sähkökatkoksia, mutta edes isommilla myrskyilläkään ei ole tullut pidempikestoista katkoa.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mitenkäs tuo on suojattu ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä haja-asutusalueilla?

    Varmaan pitäisi olla ylijännitesuoja syöttöliitännässä. Mutta kai latauslaitteessa on myös sulake.

    Asensin alkukesästä mökille 1-vaihe-latausaseman Volvoille. Siinä on vikavirtasuoja ja ohjausyksikön piirikortilla varistori sekä tinattu sulake. Tein asennuksen sunnuntaina, maanantaina kilahti kännykkään sähkölaitoksen viesti, että katkos virransyötössä ja oli ukonilma. Kun menin mökille sen jälkeen, latausboxi oli pimeänä. Piirikortilla oleva sulake posahtanut, mutta varistori ehjä. Tinasin uuden sulakkeen ja taas pelitti. Meillä on mökillä ukkosella usein lyhyitä sähkökatkoksia, mutta edes isommilla myrskyilläkään ei ole tullut pidempikestoista katkoa.

    Monet siirtoyhtiöt ovat vaatineet jo lähes 10 vuotta että jos syöttölinjassa munntajalta liittymälle on ilmakaapeliosuus, niin pääkeskus on varustettava ylijännitesuojalla juurikin silmälläpitäen tuota ukkosriskiä, eikä tuo kovin monimutkainen ole - ammattimiehen suorittamana - tuo ylijännitesuojan asennus silmällä pitäen vanhojakin keskuksia, jossa sellaista ei välttämättä ole.

    Monet markkinoilla olevat wallboxit sisältävät tuon B-tyyppin tasavirtasuojauksen sisäänrakennettuna (suojauksen toimiessa juurkin tuo sulake palaa), joten asennus vaatii yleensä vain sen "halvemman" A-tyypin 30mA vikavirtasuojauksen.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Mitenkäs tuo on suojattu ukkosen aiheuttamilta jännitepiikeiltä haja-asutusalueilla?

    Varmaan pitäisi olla ylijännitesuoja syöttöliitännässä. Mutta kai latauslaitteessa on myös sulake.

    Asensin alkukesästä mökille 1-vaihe-latausaseman Volvoille. Siinä on vikavirtasuoja ja ohjausyksikön piirikortilla varistori sekä tinattu sulake. Tein asennuksen sunnuntaina, maanantaina kilahti kännykkään sähkölaitoksen viesti, että katkos virransyötössä ja oli ukonilma. Kun menin mökille sen jälkeen, latausboxi oli pimeänä. Piirikortilla oleva sulake posahtanut, mutta varistori ehjä. Tinasin uuden sulakkeen ja taas pelitti. Meillä on mökillä ukkosella usein lyhyitä sähkökatkoksia, mutta edes isommilla myrskyilläkään ei ole tullut pidempikestoista katkoa.

    Monet siirtoyhtiöt ovat vaatineet jo lähes 10 vuotta että jos syöttölinjassa munntajalta liittymälle on ilmakaapeliosuus, niin pääkeskus on varustettava ylijännitesuojalla juurikin silmälläpitäen tuota ukkosriskiä, eikä tuo kovin monimutkainen ole - ammattimiehen suorittamana - tuo ylijännitesuojan asennus silmällä pitäen vanhojakin keskuksia, jossa sellaista ei välttämättä ole.

    Monet markkinoilla olevat wallboxit sisältävät tuon B-tyyppin tasavirtasuojauksen sisäänrakennettuna (suojauksen toimiessa juurkin tuo sulake palaa), joten asennus vaatii yleensä vain sen "halvemman" A-tyypin 30mA vikavirtasuojauksen.

    Mitäpä sitten pitäisi tehdä, jos Wall Boxissa on RCCB typeA? Tesla Clubin sivuilla sanotaan, että vuoden 2018 jälkeen standardeihin on lisätty, että "suositellaan". Sähkötekinisesti asiat eivät varmaankaan ole muuttuneet vuonna 2018 vaan nykyään elekrtonit painelevat piuhaa pitkin samalla tavalla kuin silloin. Minulla nimittäin on WallBox, jossa on RCCB typeA itse laitteessa. Pitääkö olla huolissaan? Onko pakko, jos ei haluu, asentaa DC-vikavirtasuoja ja jos, niin mihin kohtaan sellainen asennetaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mitäpä sitten pitäisi tehdä, jos Wall Boxissa on RCCB typeA? Tesla Clubin sivuilla sanotaan, että vuoden 2018 jälkeen standardeihin on lisätty, että "suositellaan". Sähkötekinisesti asiat eivät varmaankaan ole muuttuneet vuonna 2018 vaan nykyään elekrtonit painelevat piuhaa pitkin samalla tavalla kuin silloin. Minulla nimittäin on WallBox, jossa on RCCB typeA itse laitteessa. Pitääkö olla huolissaan? Onko pakko, jos ei haluu, asentaa DC-vikavirtasuoja ja jos, niin mihin kohtaan sellainen asennetaan.

    Sehän on hyvä juttu että typeA on sisäänrakennettu laitteeseen, ei tarvitse sitä erikseen ostaa. Siis tuo RCCB TypeA suojaa vaihtovirran lisäksi myös pulssimaisilta tasavirtakomponenteilta. Tuo typeB sisältää lisäksi sen "tasaisen" tasavirtakomponentin suojauksen. Ihan samaan tapaan ne elektronit siellä painelee. Sellasien pelkän "tasaisen" DC komponenttisuojauksen lisääminen erikseen jälkikäteen ei onnistu vaan tuo alkuperäinen RCCB typeA on korvattava TypeB laitteella (tai siis jos ei pysty sisäänrakennettua komponenttia vaihtamaan, niin sitten vaan ohitettava ja asennettava "eteen" tuollainen TypeB laite).
    En olisi huolissani vaikka typeB puuttu. Teollisuudessa noita RCCB TypeB kategorian laitteita käytetään taajuusmuuttajissa, lääketeollisuuden laitteissa ja UPS järjestelmissä. Varmaan sitten jos tullaan jossain vaiheessa käyttämään enenevissä määrin V2G (Vehicle2Grid) tai V2H (Vehicle2Home) järjestelmiä, niin tuon TypeB suojauksen tarve kasvanee.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

    Älä ole huolissasi vastuukysymyksistä. Sinun panos oli siinä, että avasit minun silmät X:n ominaisuuksille.

    No hyvä, nyt se on kirjallisena, niin voin huokaista helpotuksesta.

    Näinköhän löytyisi koiraverkkoa, jotta takapenkit eteen käännettynäkin koirat pysyisivät takana. En ole vielä netistä onnistunut löytämään.

    Tällaista oli joku suositellut:
    https://www.amazon.com/Heininger-3048-PortablePET-Partition-adjustable/dp/B001XCBCQK

    Tarvitsee lisäpalikan, että tulee riittävän "tiivis":
    https://www.amazon.com/Heininger-3049-PortablePET-Partition-Add/dp/B001XCJ58M

    Täällä keskustelua aiheesta; tuo yo tuote on mainittu viestissä #14:
    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pet-and-cargo-protector-for-the-back-area.64358/

    Onko sinulla voimavirtalatauskaapelia? Auton mukana tulleella suko-kaapelilla ei voi kuin lyhyet ajopätkät ladata takaisin kohtuullisessa ajassa.

    Nykyään noissa tulee mukana ainoastaan yksivaiheisella voimavirralla oleva UMC, kun aiemmin tuli kolmivaiheista ottava piuha. Mulla on kotona kiinteä pönttö kiinteällä Type 2 -piuhalla, josta saan sen 3x16A, eli sen 11 kW. Harvoin tuota tehoa tulee käytettyä, lähinnä muutaman kerran testasin sähkärin lupauksen sulakkeiden kestämisestä, vaikka on ilppiä, pesukonetta ja ties mitä päällä samaan aikaan. Normaalisti 3x8A on erittäinkin riittävä. Suosittelen ehdottomasti kiinteää asennusta, niin kotilataaminen on erittäin vaivatonta.

    Oletko sinä perehtynyt latausasemien vikavirtasuojaukseen? RCCB type A on edullisempi, mutta valvoo vain vaihtovirtaa. RCCB type B taas on kallis, mutta valvoo myös tasavirtaa. Teslassahan on type 2 pistoke pelkästään (S ja X) ja siis samojen johtimien kautta kulkee sekä AC- että tasavirtalataus. Autossa täytyy olla joku releistys, joka kytkee yhteyden suoraan auton laturiin tai ohittaa sen ja lataa suoraan akkua. Eli olisikohan Teslan kanssa vähän pakko käyttää RCCB type B vikavirtaa, jos haluaa tehdä latausliitännän oikein. Kuulin, että Teslalta ostettavissa oleva kotilatauslaite vaatii eteensä erillisen vikavirtasuojan eli se ei sisältyisi itse laitteeseen. Onks tietoo?

    Näistä olikin jo hyvää keskustelua. Wall Chargerissa ei tosiaan ole B-tyypin vikistä, joten sellainen pitäisi asennuttaa erikseen, jos tuon pöntön haluaa. Markkinoilta löytyy toki sellaisia, joissa tuo on jo sisäänrakennettu. Pöntöstä on myös julkaistu keväällä uudempi malli, mutta en ole kuullut sen rantautuneen vielä Suomeen..? Tuosta B-tyypistä vielä sen verran, että minua huomattavasti valveutuneempi tyyppi oli tehnyt aiheeseen liittyen erilaisia testejä ja kirjoittanut lisäksi pitkän selvityksen siitä, kuinka tuota ei käytännössä oikeasti tarvitse..

    Yleensähän jengi suosii tuota Teslan pönttöä ulkonäkösyiden lisäksi sen takia, että siinä on letkussa latausluukun avausnappi, mutta ainakin X:ssä luukku aukeaa sormella tökkäämällä, niin en ole tuota nappia jäänyt kaipaamaan.

    Sinulla tuli varmaan mukana CCS-adapteri? Tuon lisäksi kannattaa harkita CHAdeMO-adapterin hankkimista, jos sellaista kokee tarvitsevansa. Minä en tuota sinkoa ajatellut hankkia, CCS on kuitenkin dominoiva ja ero vain kasvaa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Onnea HR:lle uudesta menopelistä! Tässä vähän nyt hikoiluttaa, kun olen autoa sinulle mainostanut, että jos jotain ongelmaa tuleekin vastaan, niin olen vähintäänkin osittain vastuussa.. :smiley:

    Älä ole huolissasi vastuukysymyksistä. Sinun panos oli siinä, että avasit minun silmät X:n ominaisuuksille.

    No hyvä, nyt se on kirjallisena, niin voin huokaista helpotuksesta.

    Näinköhän löytyisi koiraverkkoa, jotta takapenkit eteen käännettynäkin koirat pysyisivät takana. En ole vielä netistä onnistunut löytämään.

    Tällaista oli joku suositellut:
    https://www.amazon.com/Heininger-3048-PortablePET-Partition-adjustable/dp/B001XCBCQK

    Tarvitsee lisäpalikan, että tulee riittävän "tiivis":
    https://www.amazon.com/Heininger-3049-PortablePET-Partition-Add/dp/B001XCJ58M

    Täällä keskustelua aiheesta; tuo yo tuote on mainittu viestissä #14:
    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pet-and-cargo-protector-for-the-back-area.64358/

    Onko sinulla voimavirtalatauskaapelia? Auton mukana tulleella suko-kaapelilla ei voi kuin lyhyet ajopätkät ladata takaisin kohtuullisessa ajassa.

    Nykyään noissa tulee mukana ainoastaan yksivaiheisella voimavirralla oleva UMC, kun aiemmin tuli kolmivaiheista ottava piuha. Mulla on kotona kiinteä pönttö kiinteällä Type 2 -piuhalla, josta saan sen 3x16A, eli sen 11 kW. Harvoin tuota tehoa tulee käytettyä, lähinnä muutaman kerran testasin sähkärin lupauksen sulakkeiden kestämisestä, vaikka on ilppiä, pesukonetta ja ties mitä päällä samaan aikaan. Normaalisti 3x8A on erittäinkin riittävä. Suosittelen ehdottomasti kiinteää asennusta, niin kotilataaminen on erittäin vaivatonta.

    Oletko sinä perehtynyt latausasemien vikavirtasuojaukseen? RCCB type A on edullisempi, mutta valvoo vain vaihtovirtaa. RCCB type B taas on kallis, mutta valvoo myös tasavirtaa. Teslassahan on type 2 pistoke pelkästään (S ja X) ja siis samojen johtimien kautta kulkee sekä AC- että tasavirtalataus. Autossa täytyy olla joku releistys, joka kytkee yhteyden suoraan auton laturiin tai ohittaa sen ja lataa suoraan akkua. Eli olisikohan Teslan kanssa vähän pakko käyttää RCCB type B vikavirtaa, jos haluaa tehdä latausliitännän oikein. Kuulin, että Teslalta ostettavissa oleva kotilatauslaite vaatii eteensä erillisen vikavirtasuojan eli se ei sisältyisi itse laitteeseen. Onks tietoo?

    Näistä olikin jo hyvää keskustelua. Wall Chargerissa ei tosiaan ole B-tyypin vikistä, joten sellainen pitäisi asennuttaa erikseen, jos tuon pöntön haluaa. Markkinoilta löytyy toki sellaisia, joissa tuo on jo sisäänrakennettu. Pöntöstä on myös julkaistu keväällä uudempi malli, mutta en ole kuullut sen rantautuneen vielä Suomeen..? Tuosta B-tyypistä vielä sen verran, että minua huomattavasti valveutuneempi tyyppi oli tehnyt aiheeseen liittyen erilaisia testejä ja kirjoittanut lisäksi pitkän selvityksen siitä, kuinka tuota ei käytännössä oikeasti tarvitse..

    Yleensähän jengi suosii tuota Teslan pönttöä ulkonäkösyiden lisäksi sen takia, että siinä on letkussa latausluukun avausnappi, mutta ainakin X:ssä luukku aukeaa sormella tökkäämällä, niin en ole tuota nappia jäänyt kaipaamaan.

    Sinulla tuli varmaan mukana CCS-adapteri? Tuon lisäksi kannattaa harkita CHAdeMO-adapterin hankkimista, jos sellaista kokee tarvitsevansa. Minä en tuota sinkoa ajatellut hankkia, CCS on kuitenkin dominoiva ja ero vain kasvaa.

    Joo CCS-adapteri tuli mukana. Tomppa-Kruisailijankin havainnon perusteella yleensä tolpissa, joissa on CHAdeMO on myös CCS. Aion pitää pelkästään CCS:n mukana, jollei käytäntö muuhun ohjaa, jahka todella alan ajella pidempiä reissuja.

    Töissä meillä on sellainen WallBox, jossa on se RCCB typeA. Eiköhän sillä pärjää. Kotona käytin plugarin kanssa 2,5 vuotta auton mukana tullutta "tilapäislaturia", joka oli aina kotona kiinni pistorasiassa paitsi pitkille matkoille otin sen mukaan. Tässä vaiheessa tuntuu, että hankin voimavirtapistokkeella olevan tilapäislaturin, jätän kotilatauksen hätävaraksi, lataan työpaikalla tai matkoilla latausasemilla ja myös matkalla on hätävarana voimavirtakaapeli. Koska vierailen teollisuuslaitoksissa työreissuilla, niin varmaankin saan 16A pistokkeeseen auton kiinni, jos oikein tarvis on. Sunnuntaisin voi olla tarpeen saada auto lataukseen kotona, jotta pääsee reissun päälle maanantaina aamulla täydellä akulla. Sitä ei voi jättää auton mukana tulleen 1x13A latauskaapelin varaan. Ei ehdi lataantua.

      
  • muokattu 26.07.2020 22:01

    Melko luotettavan oloinen huhu kertoo että Teslan Berliinin tehdas pystyisi valmistamaan jopa 2 miljoonaa autoa vuodessa. Tehdasalueen koko tulee olemaan peräti 300 hehtaaria.

    https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200723/rykte-tesla-gigafactory-berlin-ska-bygga-2-miljoner-bilar-om-aret/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit