Tesla

2384 kommenttia
1343537394080
  • HR:n kanssa puhuttiin toisaalla Teslan kyvyttömyydestä lukea nopeusrajoituskylttejä.

    Ongelmana tosiaan on se, että Mobileye omistaa tuon patentin vielä vuoteen 2030 asti, jolloin se raukeaa. Tähän asti kukaan muu ei saa myydä mitään ratkaisua, jossa konenäön avulla luetaan nopeusrajoituskylttejä. Itse teknologiahan on lähes triviaalia, jopa minä osaisin tehdä vastaavan ratkaisun. Aivan helvetin aivotonta tuo (jenkkilän) patenttipelleily. Tässä ko patentti: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

    Vanhemmissa autoissa on AP1, jossa on ostettu lisenssi tuohon patenttiin ja niissä kylttien luku toimii. Tesla kuitenkin päätti katkaista yhteistyön. Sama homma on syynä muuten myös siihen, miksei Tesloissa ole 360 lintunäkymää.

      
  • Jutussa mainituin perustein Tesla Model Y (tai Tesla yleensä) on 3 - 4 vuotta kilpailijoitaan edellä.

    https://teknikensvarld.se/sa-har-tesla-kort-ifran-konkurrenterna-med-model-y/

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Jutussa mainituin perustein Tesla Model Y (tai Tesla yleensä) on 3 - 4 vuotta kilpailijoitaan edellä.

    https://teknikensvarld.se/sa-har-tesla-kort-ifran-konkurrenterna-med-model-y/

    Minusta kysymys on enemmän siitä, että Teslalla ei ole ollut eikä esim. Model X:lle ole vieläkään kilpailevia malleja (siis sähköautoissa). Minä sen tiedän, koska en Teslaan päätynyt ennen kuin olin tutkinut muut vaihtoehdot.

    Tesla voi olla sähköisen voimalinjan osalta edellä, mutta näinköhän suuri ostajakunta varsinaisesti välittää muusta kuin siitä, kuinka hyvin auto palvelee omia tarpeita. Jos esim. sähkösäde on omaan käyttöön riittävä, niin se puoli on kunnossa vaikka jollain toisella autolla olisi pidempi säde. Moni ostaja varmaan nojaa tuttuun perinteiseen merkkiin, kunhan niiltä vain tulee sähkömenopelejä myyntiin.

    Paljon puhuttu OTA-päivitys on hypetyksenä enemmän kuin todellisuudessa. Olen lukenut juttuja, että on metkaa, kun autoon on yön aikana ilmaantunut uusia ominaisuuksia. Tosiasiassa päivityksestä tulee ilmoitus puhelinsovellukseen ja autoon ja sen jälkeen autoon pitää järjestää Wi-Fi-yhteys ennenkuin auto lataa päivityksen. Että päivitys ei kyllä tule yllättäen kuten faxit entiselle pääministerille.

    Toistaiseksi minun autoon on tullut 3-4 päivitystä eli aika monta tässä vähän yli kuukaudessa. Vaan päivityksen jälkeen autossa on ollut tasan samat ominaisuudet kuin ennen päivitystä. Lähinnä päivitykset taitavat olla bugikorjauksia. Puolan kieli tuli yhden päivityksen mukana, mutta se ei minulle ollut kovin kiinnostava. Toki OTA-päivitys on hieno ominaisuus ja muutkin valmistajat voisivat ottaa oppia siitä. Kun vielä oikeasti jotain uutta tulisi päivitysten mukana, niin olisi vielä parempi.

    Minä en ostanut autoon FSD-ominaisuutta eli täyttä itseajo-ominaisuutta. Vähän hassua, että Teslan sanotaan ajavan itse, kun kuskin kuitenkin täytyy pitää kädet ratissa koko ajan. FSD:n mukana olisi tullut auton automaattinen pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin. Minulla oli ne optiot edellisessä autossa, mutta en tullut koskaan edes kokeilleeksi niitä. Siksi en maksanut lisähintaa FSD:stä ja sen saa hankittua myöhemminkin, jos siltä tuntuu.

    Teslan Autopilottiakin näkee joskus hypetettävän, mutta ilman FSD-lisuketta se on nimeltään AutoSteering ja vastaava kuin Volvon Pilot Assist, jota ei kuitenkaan hypetetä. Sellainen ero on, että Teslassa Autopilot ottaa huomioon nopeusrajoitukset yli kuskin asetuksen, mikä yhdessä toimimattoman nopeusrajoitusten tuunistuksen kanssa ei ole oikein hyvä juttu.

    Samaten mutkatiellä auto jarruttelee itsekseen pelkästään vakionopeussäätimenkin ollessa päällä. Mökille menen melko mutkaista asfalttitietä, jossa on 60km/h rajoitus, mutta auto pudottaa vauhdin 40km/h nopeuteen tämän tästä. Ei tule pidettyä vakkaria päällä enää.

    Pari kertaa yritin ajaa kaupunkialueella vakkari päällä, mutta auto ei suostunut ajamaan ohi tien viereen pysäköidystä rekka-autosta eikä toisella kertaa henkilöautosta. Annoin auton tehdä säätönsä loppuun asti ja siihen se pysähtyi keskelle tietä.

    Henkilökohtaisesti en usko pätkääkään Muskin väitteeseen, että Full Self Driving olisi valmis tämän vuoden loppuun mennessä. Ellei sitten tarkoiteta lume-itseajoa, jossa kuski pitää kädet ratissa ja avittaa autoa.

    Mutta:

    Model X on tilava auto ja monessa suhteessa oikein mukava ja pitää muistaa, että edellä mainitut omituisuudet koskevat ominaisuuksia, jotka monissa autoissa jäävät vain erittäin kaukaisiksi haaveiksi.

    Olen erittäin tyytyväinen autovalintaani, koska se tärkein eli sähköisellä voimalinjalla ajaminen toteutuu ilman mitään miinus-puolia ja auto on nelivetoinen kahdella erillisellä moottorilla. Model X on mainio esimerkki siitä, miten paljon enemmän autoon saadaan hyödyllistä tilaa, kun liikutaan ison akun ja kahden sähkömoottorin avulla ja osataan suunnitella auto oikein. Oikeastaan hämmästyttävää, että voimalinja on niin näkymättömissä autossa ja kuitenkin antaa todella hyvin potkua menemiseen. Minullahan on siis tupla-karvalakkimalli: vain 4,6s 0-100 kiihtyvyys eli Long Range malli eikä autossa ole FSD-ominaisuutta (siis ei edes näennäisesti, oikeastihan sitä ei ole olemassakaan).

      
  • muokattu 08.08.2020 17:17

    Tuleehan Teslalta esimerkiksi 250 kW lataus. Lisäksi akut kehittyy jatkossa niin että toimintasäde pitenee 20 %. Ja latauspisteitä Teslalla on jo 20.000 kpl. Tuossa artikkelissa mainittiin nuo seikat. Lisäksi siinä puhuttiin jotakin auton alustasta sekä uudesta prosessorista joka on aiempaa parempi ja halvempi. Kokonaisuutena arvioiden todettiin että kohtuullisen huokealla hinnalla saa paljon ominaisuuksia.

    Ote tekstistä liittyen lataukseen.

    "Tesla fortsätter att bygga ut sitt nät av snabbladdare världen över och har i dag närmare 20 000 laddpunkter. Nu byggs tredje generationen stationer som kan ladda en Model 3 med 250 kW."

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Tuleehan Teslalta esimerkiksi 250 kW lataus. Lisäksi akut kehittyy jatkossa niin että toimintasäde pitenee 20 %. Ja latauspisteitä Teslalla on jo 20.000 kpl. Tuossa artikkelissa mainittiin nuo seikat. Lisäksi siinä puhuttiin jotakin auton alustasta sekä uudesta prosessorista joka on aiempaa parempi ja halvempi. Kokonaisuutena arvioiden todettiin että kohtuullisen huokealla hinnalla saa paljon ominaisuuksia.

    Ote tekstistä liittyen lataukseen.

    "Tesla fortsätter att bygga ut sitt nät av snabbladdare världen över och har i dag närmare 20 000 laddpunkter. Nu byggs tredje generationen stationer som kan ladda en Model 3 med 250 kW."

    Joo, en minä Teslan saavutuksia kiistä. Mutta tulossa olevat ovat tulossa olevia, niitä pitää arvioida sitten, kun ovat olemassa.

    Siitä olen samaa mieltä, että Teslassa on erittäin hyvä ellei vieläkin parempi hinta-laatu-suhde. Minun version hinta oli karvan alle 100t, kun etron olisi ollut lähes 120t ja on paljon valjumpi auto.

    Tesla rakentaa latauspisteitä, joissa muut autot eivät voi ladata edes maksua vastaan. Kai on oletettava, että Teslan mielestä on hyvä kilpailuvaltti tarjota latausta omille autoilleen. Minä en olisi niin varma, että sillä saadaan merkittävästi asiakkaita, koska muitakin pikalatureita löytyy hyvin ja Teslan omia latureita harva voi käyttää muuten kuin pitkää matkaa ajaessa, koska Teslan laturi harvemmin löytyy kotinurkilta.

    Minä vain mietin tuota etumatka-pointtia autojen myynnin kannalta. En usko, että kuluttajat painottavat "näkymättömiä" ominaisuuksia, kun valitsevat autoa. Vaikka Teslalla onkin etumatkaa, niin kun perinteiset merkit saavat sähköautoja markkinoille, niin monet ostavat niitä vahvojen vanhojen brändien takia. Tai merkkiuskollisuuden takia. Tai, koska ovat tottuneet asioimaan tiettyjen liikkeiden kanssa ja sinne vaihtoauto on helpointa saada menemään.

    Teslat jäävät kalliiksi, jos niitä vertaa eniten myyvien autojen hintatasoon. Model 3 ja Y saattavat olla jo liian pelkistettyjä kuskin paikalta katsottuna. Jos/kun Teslaan liittyvä hypetys vähenee ja uusia sähköautoja tulee markkinoille, niin Tesla voi joutua tiukkaan kisaan asiakkaista.

      
  • Onko muuten Teslassa tai muissa sähköautoissa 12 V akkua niin kuin on esim. Toyotan valmistamissa hybridiautoissa, joissa korkeajänniteakku kytketään kokonaan irti virtapiiristä auton ollessa sammutettuna?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Tuleehan Teslalta esimerkiksi 250 kW lataus. Lisäksi akut kehittyy jatkossa niin että toimintasäde pitenee 20 %. Ja latauspisteitä Teslalla on jo 20.000 kpl. Tuossa artikkelissa mainittiin nuo seikat. Lisäksi siinä puhuttiin jotakin auton alustasta sekä uudesta prosessorista joka on aiempaa parempi ja halvempi. Kokonaisuutena arvioiden todettiin että kohtuullisen huokealla hinnalla saa paljon ominaisuuksia.

    Ote tekstistä liittyen lataukseen.

    "Tesla fortsätter att bygga ut sitt nät av snabbladdare världen över och har i dag närmare 20 000 laddpunkter. Nu byggs tredje generationen stationer som kan ladda en Model 3 med 250 kW."

    Tesla rakentaa latauspisteitä, joissa muut autot eivät voi ladata edes maksua vastaan. Kai on oletettava, että Teslan mielestä on hyvä kilpailuvaltti tarjota latausta omille autoilleen. Minä en olisi niin varma, että sillä saadaan merkittävästi asiakkaita, koska muitakin pikalatureita löytyy hyvin ja Teslan omia latureita harva voi käyttää muuten kuin pitkää matkaa ajaessa, koska Teslan laturi harvemmin löytyy kotinurkilta.

    Kai nyt on täysin selvää, että todella laaja, kohtuuhintainen ja nopea pikalatureiden verkko on isometu kenen vain silmissä. Muita Teslan teholuokassa olevia latureita ei vielä tosiaankaan haitaksi asti ole teiden varsilla. 50 kilowattisia latureita löytyy jonkin verran, mutta ne häviävät nopeudessa ja käyttämisen kätevyydessä SC:lle.

    Kotinurkilla halvempi hidaslataus on toimivampi ratkaisu. Kotona kun on aikaa enemmän, niin ei kannata vahattaa akkua nopealla latauksella ja vielä maksaa siitä ekstraa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Onko muuten Teslassa tai muissa sähköautoissa 12 V akkua niin kuin on esim. Toyotan valmistamissa hybridiautoissa, joissa korkeajänniteakku kytketään kokonaan irti virtapiiristä auton ollessa sammutettuna?

    Ensimmäisissä Roadstereissa ei ollut 12 voltin akkua, mutta muissa malleissa se on. Paljon on ollut puhetta, että tuosta oltaisiin luopumassa, mutta toistaiseksi se on jäänyt vain puheen asteelle.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Onko muuten Teslassa tai muissa sähköautoissa 12 V akkua niin kuin on esim. Toyotan valmistamissa hybridiautoissa, joissa korkeajänniteakku kytketään kokonaan irti virtapiiristä auton ollessa sammutettuna?

    Teslassa ainakin 12V akku ja luulisi, että kaikissa ladattavissa autoissa on myös "tavallinen" 12V akku. Ei sitä kuitenkaan käsittääskeni kyketä irti virtapiiristä, koska sieltähän otetaan virtaa pysäköinnin aikanakin esim. ilmastoinnin käyttöön. Periaatteessa ajoakku voisi olla ajoittain irti virtapiiristä, mutta en tiedä onko.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Tuleehan Teslalta esimerkiksi 250 kW lataus. Lisäksi akut kehittyy jatkossa niin että toimintasäde pitenee 20 %. Ja latauspisteitä Teslalla on jo 20.000 kpl. Tuossa artikkelissa mainittiin nuo seikat. Lisäksi siinä puhuttiin jotakin auton alustasta sekä uudesta prosessorista joka on aiempaa parempi ja halvempi. Kokonaisuutena arvioiden todettiin että kohtuullisen huokealla hinnalla saa paljon ominaisuuksia.

    Ote tekstistä liittyen lataukseen.

    "Tesla fortsätter att bygga ut sitt nät av snabbladdare världen över och har i dag närmare 20 000 laddpunkter. Nu byggs tredje generationen stationer som kan ladda en Model 3 med 250 kW."

    Tesla rakentaa latauspisteitä, joissa muut autot eivät voi ladata edes maksua vastaan. Kai on oletettava, että Teslan mielestä on hyvä kilpailuvaltti tarjota latausta omille autoilleen. Minä en olisi niin varma, että sillä saadaan merkittävästi asiakkaita, koska muitakin pikalatureita löytyy hyvin ja Teslan omia latureita harva voi käyttää muuten kuin pitkää matkaa ajaessa, koska Teslan laturi harvemmin löytyy kotinurkilta.

    Kai nyt on täysin selvää, että todella laaja, kohtuuhintainen ja nopea pikalatureiden verkko on isometu kenen vain silmissä. Muita Teslan teholuokassa olevia latureita ei vielä tosiaankaan haitaksi asti ole teiden varsilla. 50 kilowattisia latureita löytyy jonkin verran, mutta ne häviävät nopeudessa ja käyttämisen kätevyydessä SC:lle.

    Kotinurkilla halvempi hidaslataus on toimivampi ratkaisu. Kotona kun on aikaa enemmän, niin ei kannata vahattaa akkua nopealla latauksella ja vielä maksaa siitä ekstraa.

    Minun silmissäni se ei ole iso etu, koska niin harvoin voin hyödyntää Teslan latureita. Se ei siis ole sellainen etu, joka ohjaisi auton hankintaa ellei kaksi mallia olisi muuten niin samanlaisia, että ainoaksi eroksi jäisi pikalatureiden olemassa olo. Mutta kukin miettii tykönään, mikä on tärkeää ja mikä ei.

      
  • muokattu 11.08.2020 14:14

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onko muuten Teslassa tai muissa sähköautoissa 12 V akkua niin kuin on esim. Toyotan valmistamissa hybridiautoissa, joissa korkeajänniteakku kytketään kokonaan irti virtapiiristä auton ollessa sammutettuna?

    Teslassa ainakin 12V akku ja luulisi, että kaikissa ladattavissa autoissa on myös "tavallinen" 12V akku. Ei sitä kuitenkaan käsittääskeni kyketä irti virtapiiristä, koska sieltähän otetaan virtaa pysäköinnin aikanakin esim. ilmastoinnin käyttöön. Periaatteessa ajoakku voisi olla ajoittain irti virtapiiristä, mutta en tiedä onko.

    Niin, ei noissa hybridi-Toyotoissakaan 12 V akkua koskaan kytketä irti, vaan korkeajänniteakku, jolloin tappavia jännitteitä on vain akkukotelossa ja mikään sähkölaite ei voi kuluttaa kallista akkua tyhjäksi auton seisoessa. Ladattavissa ainakin latauksen aikana akun pitää olla kytkettynä - mistäs sinne muuten virta menisi.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onko muuten Teslassa tai muissa sähköautoissa 12 V akkua niin kuin on esim. Toyotan valmistamissa hybridiautoissa, joissa korkeajänniteakku kytketään kokonaan irti virtapiiristä auton ollessa sammutettuna?

    Teslassa ainakin 12V akku ja luulisi, että kaikissa ladattavissa autoissa on myös "tavallinen" 12V akku. Ei sitä kuitenkaan käsittääskeni kyketä irti virtapiiristä, koska sieltähän otetaan virtaa pysäköinnin aikanakin esim. ilmastoinnin käyttöön. Periaatteessa ajoakku voisi olla ajoittain irti virtapiiristä, mutta en tiedä onko.

    Niin, ei noissa hybridi-Toyotoissakaan 12 V akkua koskaan kytketä irti, vaan korkeajänniteakku, jolloin tappavia jännitteitä on vain akkukotelossa ja mikään sähkölaite ei voi kuluttaa kallista akkua tyhjäksi auton seisoessa. Ladattavissa ainakin latauksen aikana akun pitää olla kytkettynä - mistäs sinne muuten virta menisi.

    Taisi Bemarin G20 330e olla ensimmäinen lataushybridi, jossa ei normaalia 12V akkua enää ole (tai ainakin joissain medioissa näin kirjoitettiin ja ihmeteltiin silloin kun kyseinen auto julkaistiin vuosi takaperin).

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Onko muuten Teslassa tai muissa sähköautoissa 12 V akkua niin kuin on esim. Toyotan valmistamissa hybridiautoissa, joissa korkeajänniteakku kytketään kokonaan irti virtapiiristä auton ollessa sammutettuna?

    Teslassa ainakin 12V akku ja luulisi, että kaikissa ladattavissa autoissa on myös "tavallinen" 12V akku. Ei sitä kuitenkaan käsittääskeni kyketä irti virtapiiristä, koska sieltähän otetaan virtaa pysäköinnin aikanakin esim. ilmastoinnin käyttöön. Periaatteessa ajoakku voisi olla ajoittain irti virtapiiristä, mutta en tiedä onko.

    Niin, ei noissa hybridi-Toyotoissakaan 12 V akkua koskaan kytketä irti, vaan korkeajänniteakku, jolloin tappavia jännitteitä on vain akkukotelossa ja mikään sähkölaite ei voi kuluttaa kallista akkua tyhjäksi auton seisoessa. Ladattavissa ainakin latauksen aikana akun pitää olla kytkettynä - mistäs sinne muuten virta menisi.

    Ajatus kulki minulla eri tahdissa sormien näppäilyn kanssa, en tarkoittanutkaan, että 12V akkua kytkettäisiin irti, vaikka niin näköjään kirjoitin.

    Teslan ohjeissa sanotaan, että nyrkkisääntönä ison akun varaus alenee 1%-yksikön per vuorokausi, mikä pitää ottaa huomioon, jos aikoo jättää auton pitkäaikaisparkkiin. Lisäksi ohjeistetaan, ettei autoa turhaan kannata herätellä kännykkäsovelluksella, jos haluaa säästää akkua auton ollessa pysäköitynä, jolloin se menee virransäätötilaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Paljon puhuttu OTA-päivitys on hypetyksenä enemmän kuin todellisuudessa. Olen lukenut juttuja, että on metkaa, kun autoon on yön aikana ilmaantunut uusia ominaisuuksia. Tosiasiassa päivityksestä tulee ilmoitus puhelinsovellukseen ja autoon ja sen jälkeen autoon pitää järjestää Wi-Fi-yhteys ennenkuin auto lataa päivityksen. Että päivitys ei kyllä tule yllättäen kuten faxit entiselle pääministerille.

    Toistaiseksi minun autoon on tullut 3-4 päivitystä eli aika monta tässä vähän yli kuukaudessa. Vaan päivityksen jälkeen autossa on ollut tasan samat ominaisuudet kuin ennen päivitystä. Lähinnä päivitykset taitavat olla bugikorjauksia. Puolan kieli tuli yhden päivityksen mukana, mutta se ei minulle ollut kovin kiinnostava. Toki OTA-päivitys on hieno ominaisuus ja muutkin valmistajat voisivat ottaa oppia siitä. Kun vielä oikeasti jotain uutta tulisi päivitysten mukana, niin olisi vielä parempi.

    Päivitykset tulevat tosiaan samalla logiikalla kuin käytännössä kaikkiin muihinkin älylaitteisiin. Tämä on erittäin hyvä asia, koska autolla ei voi ajaa päivityksen asennuksen aikana..

    Enkä myöskään lähtisi kuukauden kokemuksella tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos katsotaan hieman pidemmällä perspektiivillä, niin OTAn kautta on tullut valtavasti konkreettisia parannuksia, esimerkiksi Dog, Sentry ja Joe Modet, tehon ja rangen parannuksia, Model 3:n jarrujen parannus, sekä lukematon määrä muita. Viimeisimpänä tuli kuolleen kulman kameroiden näkymien lisääminen peruutuskameran näkymän yhteyteen. Seuraavassa päivityksessä on tulossa mm ilma-alustan säätöön liittyviä uusia toiminnallisuuksia.

    Minä en ostanut autoon FSD-ominaisuutta eli täyttä itseajo-ominaisuutta. Vähän hassua, että Teslan sanotaan ajavan itse, kun kuskin kuitenkin täytyy pitää kädet ratissa koko ajan. FSD:n mukana olisi tullut auton automaattinen pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin. Minulla oli ne optiot edellisessä autossa, mutta en tullut koskaan edes kokeilleeksi niitä. Siksi en maksanut lisähintaa FSD:stä ja sen saa hankittua myöhemminkin, jos siltä tuntuu.

    Jep. FSD ei ole kovin houkutteleva nykyisellään, varsinkin kun EU-alueella se on lainsäädännöllisesti rampautettu siitä, miten se toimii esim Jenkeissä.

    Eniten tuossa olisi houkuttanut Summon, jolla auton saa vedettyä ahtaasta parkkiruudusta ulos ilman autoon nousemista.

    Teslan Autopilottiakin näkee joskus hypetettävän, mutta ilman FSD-lisuketta se on nimeltään AutoSteering ja vastaava kuin Volvon Pilot Assist, jota ei kuitenkaan hypetetä. Sellainen ero on, että Teslassa Autopilot ottaa huomioon nopeusrajoitukset yli kuskin asetuksen, mikä yhdessä toimimattoman nopeusrajoitusten tuunistuksen kanssa ei ole oikein hyvä juttu.

    Toimiiko Pilot Assist ilman kaistaviivoja? AP toimii, ainakin jossain määrin. Jenkeissä (ja Kanadassa?) on lisäksi hiljattain tullut päivitys, jonka myötä AP osaa pysähtyä stop-merkkeihin ja punaisiin liikennevaloihin itse. Seuraavaksi on tulossa toiminto, jonka myötä auto osaa lähteä itsestään liikkeelle ollessaan paalupaikalla ja valojen vaihtuessa vihreiksi. EU:ssa nämä tulevat todennäköisesti tarjolle vasta siinä vaiheessa, kun saksalaisilla valmistajilla on vastaavat toiminnallisuudet tuotannossa.

    Nuo nyt on tuollaisia "ei niin välttämättömiä" juttuja, mutta yksi hieno piirre AP:ssa on verrattuna aiempiin kokemuksiin kaistavahdin ja adaptiivisen vakkarin yhdistelmistä: AP osaa pysähtyä paikallaan (esim valoissa) olevan auton perään. Tutkaan perustuvissa ratkaisuissa paikallaan olevat objektit ovat näkymättömiä ja auto ajaa hidastamatta perään (okei AEB saattaa ehtiä hidastamaan hieman) siinä missä AP hidastaa ja pysähtyy nätisti.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Paljon puhuttu OTA-päivitys on hypetyksenä enemmän kuin todellisuudessa. Olen lukenut juttuja, että on metkaa, kun autoon on yön aikana ilmaantunut uusia ominaisuuksia. Tosiasiassa päivityksestä tulee ilmoitus puhelinsovellukseen ja autoon ja sen jälkeen autoon pitää järjestää Wi-Fi-yhteys ennenkuin auto lataa päivityksen. Että päivitys ei kyllä tule yllättäen kuten faxit entiselle pääministerille.

    Toistaiseksi minun autoon on tullut 3-4 päivitystä eli aika monta tässä vähän yli kuukaudessa. Vaan päivityksen jälkeen autossa on ollut tasan samat ominaisuudet kuin ennen päivitystä. Lähinnä päivitykset taitavat olla bugikorjauksia. Puolan kieli tuli yhden päivityksen mukana, mutta se ei minulle ollut kovin kiinnostava. Toki OTA-päivitys on hieno ominaisuus ja muutkin valmistajat voisivat ottaa oppia siitä. Kun vielä oikeasti jotain uutta tulisi päivitysten mukana, niin olisi vielä parempi.

    Päivitykset tulevat tosiaan samalla logiikalla kuin käytännössä kaikkiin muihinkin älylaitteisiin. Tämä on erittäin hyvä asia, koska autolla ei voi ajaa päivityksen asennuksen aikana..

    Enkä myöskään lähtisi kuukauden kokemuksella tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos katsotaan hieman pidemmällä perspektiivillä, niin OTAn kautta on tullut valtavasti konkreettisia parannuksia, esimerkiksi Dog, Sentry ja Joe Modet, tehon ja rangen parannuksia, Model 3:n jarrujen parannus, sekä lukematon määrä muita. Viimeisimpänä tuli kuolleen kulman kameroiden näkymien lisääminen peruutuskameran näkymän yhteyteen. Seuraavassa päivityksessä on tulossa mm ilma-alustan säätöön liittyviä uusia toiminnallisuuksia.

    Minä en ostanut autoon FSD-ominaisuutta eli täyttä itseajo-ominaisuutta. Vähän hassua, että Teslan sanotaan ajavan itse, kun kuskin kuitenkin täytyy pitää kädet ratissa koko ajan. FSD:n mukana olisi tullut auton automaattinen pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin. Minulla oli ne optiot edellisessä autossa, mutta en tullut koskaan edes kokeilleeksi niitä. Siksi en maksanut lisähintaa FSD:stä ja sen saa hankittua myöhemminkin, jos siltä tuntuu.

    Jep. FSD ei ole kovin houkutteleva nykyisellään, varsinkin kun EU-alueella se on lainsäädännöllisesti rampautettu siitä, miten se toimii esim Jenkeissä.

    Eniten tuossa olisi houkuttanut Summon, jolla auton saa vedettyä ahtaasta parkkiruudusta ulos ilman autoon nousemista.

    Teslan Autopilottiakin näkee joskus hypetettävän, mutta ilman FSD-lisuketta se on nimeltään AutoSteering ja vastaava kuin Volvon Pilot Assist, jota ei kuitenkaan hypetetä. Sellainen ero on, että Teslassa Autopilot ottaa huomioon nopeusrajoitukset yli kuskin asetuksen, mikä yhdessä toimimattoman nopeusrajoitusten tuunistuksen kanssa ei ole oikein hyvä juttu.

    Toimiiko Pilot Assist ilman kaistaviivoja? AP toimii, ainakin jossain määrin. Jenkeissä (ja Kanadassa?) on lisäksi hiljattain tullut päivitys, jonka myötä AP osaa pysähtyä stop-merkkeihin ja punaisiin liikennevaloihin itse. Seuraavaksi on tulossa toiminto, jonka myötä auto osaa lähteä itsestään liikkeelle ollessaan paalupaikalla ja valojen vaihtuessa vihreiksi. EU:ssa nämä tulevat todennäköisesti tarjolle vasta siinä vaiheessa, kun saksalaisilla valmistajilla on vastaavat toiminnallisuudet tuotannossa.

    Nuo nyt on tuollaisia "ei niin välttämättömiä" juttuja, mutta yksi hieno piirre AP:ssa on verrattuna aiempiin kokemuksiin kaistavahdin ja adaptiivisen vakkarin yhdistelmistä: AP osaa pysähtyä paikallaan (esim valoissa) olevan auton perään. Tutkaan perustuvissa ratkaisuissa paikallaan olevat objektit ovat näkymättömiä ja auto ajaa hidastamatta perään (okei AEB saattaa ehtiä hidastamaan hieman) siinä missä AP hidastaa ja pysähtyy nätisti.

    En odotakaan, että ohjelmistopäivityksissä tulisi koko ajan jotain uutta ja ihmeellistä. Minusta Teslan ohjelmistopäivitykset ovat ihan ok ja hienoa, jos joskus silloin tällöin tulee oikeasti uuttakin. Minua vain vähän häiritsee se hypetys asian ympärillä, niin kuin olen jostain lukenut, että aamulla voi yllättyä, kun auto onkin erilainen kuin edellisenä iltana. OTA-päivitykset sinänsä ovat nykyaikaa ja varmaan muihinkin autoihin tulee sellainen mahdolliseksi, luulisin ainakin. Ja todellakin on hyvä, ettei päivitys ala itsekseen kesken kaiken.

    Teslan vakionopeuden säätimessä on häiritsevää mutkatiellä, että jarruttelee reippasti aika pienissäkin mutkissa ja myös sisäkaarteessa, että ei luulisi kaistaviivojenkaan häviävän näkyvistä. Minulla on työmatkalla yksi pätkä 40km/h, jossa asetan vakkarin 45km/h. Yhdessä oikealle kaartavassa mutkassa Tesla hidastaa aina 42km/h. Toiseen suuntaan mennessä ei hidasta. Ja mökkitie tosiaan on sellainen, ettei viitsi vakkaria pitää päällä usein toistuvien jarruttelujen takia.

    Summon olisi ollut kiva, mutta niin marginaalinen tarve käytännössä, etten sen takia halunnut pulittaa 7t. On käynyt kerran tai kaksi vuosien saatossa, että on pitänyt repsikan puolelta kömpiä kuskin puolelle, kun kuskin ovi ai mahtunut avautumaan. Minulla oli Volvossa pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin ja aina ajattelin, että pitää muistaa joskus kokeilla, miten toimii, mutta ennen auton vaihtamista en sitten muistanut. Että sen verran tärkeä ominaisuus se. Tuon ominaisuuden mukana Volvoon tuli sensorit myös kylkiin ja niistä oli oikeasti hyötyäkin mm. mökillä ei tullut helmoja rikottua kiviin ja parkkihallissa sai hälytyksen auton sivuiltakin eikä vain takaa ja edestä.

    Olen Teslaan oikein tyytyväinen eikä minua itse automerkki ole aikaisemminkaan häirinnyt vaan sen fanittajien jutut joskus.

    Minullahan on tuo FSD-visualisointi vai mikä se olikaan nimeltään. Eli näyttää liikennevalot risteyksissä ja valojen vaihtumiset, mutta ei tietysti reagoi niihin mitenkään, koska itse FSD puuttuu. Kerran kyllä näytti kotipihalla STOP-merkkiä vaikka sellaista ei ole mailla halmeilla. Ja roskiksen osaa näyttää. Meillä on tontin laidalla vähän jenkkielokuvista tuttujen talon ulkopuolella olevien roskisten näköinen roskis ja se näkyy aina mittariston näkymässä sellaisena harmaana jenkkiroskiksena.

      
  • muokattu 13.08.2020 23:25

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Paljon puhuttu OTA-päivitys on hypetyksenä enemmän kuin todellisuudessa. Olen lukenut juttuja, että on metkaa, kun autoon on yön aikana ilmaantunut uusia ominaisuuksia. Tosiasiassa päivityksestä tulee ilmoitus puhelinsovellukseen ja autoon ja sen jälkeen autoon pitää järjestää Wi-Fi-yhteys ennenkuin auto lataa päivityksen. Että päivitys ei kyllä tule yllättäen kuten faxit entiselle pääministerille.

    Toistaiseksi minun autoon on tullut 3-4 päivitystä eli aika monta tässä vähän yli kuukaudessa. Vaan päivityksen jälkeen autossa on ollut tasan samat ominaisuudet kuin ennen päivitystä. Lähinnä päivitykset taitavat olla bugikorjauksia. Puolan kieli tuli yhden päivityksen mukana, mutta se ei minulle ollut kovin kiinnostava. Toki OTA-päivitys on hieno ominaisuus ja muutkin valmistajat voisivat ottaa oppia siitä. Kun vielä oikeasti jotain uutta tulisi päivitysten mukana, niin olisi vielä parempi.

    Päivitykset tulevat tosiaan samalla logiikalla kuin käytännössä kaikkiin muihinkin älylaitteisiin. Tämä on erittäin hyvä asia, koska autolla ei voi ajaa päivityksen asennuksen aikana..

    Enkä myöskään lähtisi kuukauden kokemuksella tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos katsotaan hieman pidemmällä perspektiivillä, niin OTAn kautta on tullut valtavasti konkreettisia parannuksia, esimerkiksi Dog, Sentry ja Joe Modet, tehon ja rangen parannuksia, Model 3:n jarrujen parannus, sekä lukematon määrä muita. Viimeisimpänä tuli kuolleen kulman kameroiden näkymien lisääminen peruutuskameran näkymän yhteyteen. Seuraavassa päivityksessä on tulossa mm ilma-alustan säätöön liittyviä uusia toiminnallisuuksia.

    Minä en ostanut autoon FSD-ominaisuutta eli täyttä itseajo-ominaisuutta. Vähän hassua, että Teslan sanotaan ajavan itse, kun kuskin kuitenkin täytyy pitää kädet ratissa koko ajan. FSD:n mukana olisi tullut auton automaattinen pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin. Minulla oli ne optiot edellisessä autossa, mutta en tullut koskaan edes kokeilleeksi niitä. Siksi en maksanut lisähintaa FSD:stä ja sen saa hankittua myöhemminkin, jos siltä tuntuu.

    Jep. FSD ei ole kovin houkutteleva nykyisellään, varsinkin kun EU-alueella se on lainsäädännöllisesti rampautettu siitä, miten se toimii esim Jenkeissä.

    Eniten tuossa olisi houkuttanut Summon, jolla auton saa vedettyä ahtaasta parkkiruudusta ulos ilman autoon nousemista.

    Teslan Autopilottiakin näkee joskus hypetettävän, mutta ilman FSD-lisuketta se on nimeltään AutoSteering ja vastaava kuin Volvon Pilot Assist, jota ei kuitenkaan hypetetä. Sellainen ero on, että Teslassa Autopilot ottaa huomioon nopeusrajoitukset yli kuskin asetuksen, mikä yhdessä toimimattoman nopeusrajoitusten tuunistuksen kanssa ei ole oikein hyvä juttu.

    Toimiiko Pilot Assist ilman kaistaviivoja? AP toimii, ainakin jossain määrin. Jenkeissä (ja Kanadassa?) on lisäksi hiljattain tullut päivitys, jonka myötä AP osaa pysähtyä stop-merkkeihin ja punaisiin liikennevaloihin itse. Seuraavaksi on tulossa toiminto, jonka myötä auto osaa lähteä itsestään liikkeelle ollessaan paalupaikalla ja valojen vaihtuessa vihreiksi. EU:ssa nämä tulevat todennäköisesti tarjolle vasta siinä vaiheessa, kun saksalaisilla valmistajilla on vastaavat toiminnallisuudet tuotannossa.

    Nuo nyt on tuollaisia "ei niin välttämättömiä" juttuja, mutta yksi hieno piirre AP:ssa on verrattuna aiempiin kokemuksiin kaistavahdin ja adaptiivisen vakkarin yhdistelmistä: AP osaa pysähtyä paikallaan (esim valoissa) olevan auton perään. Tutkaan perustuvissa ratkaisuissa paikallaan olevat objektit ovat näkymättömiä ja auto ajaa hidastamatta perään (okei AEB saattaa ehtiä hidastamaan hieman) siinä missä AP hidastaa ja pysähtyy nätisti.

    Yritin muistella toimiiko Pilot Assist ilman kaistaviivoja, mutta en ole varma. Ainakaan silloin ei toimi, jos sekä keski- että reunaviiva puuttuu, mutta ei se häkeltynyt esim. levikkeistä kuin pienellä siirtymällä oikealle muistaakseni. Uutuuden viehätyksen jälkeen en pariin vuoteen juuri koskaan käyttänyt Pilot Assista, koska kädellä joutui antamaan vähän momenttia, niin samahan se vaikka sitten ohjasi itse. Siinä suhteessa Tesla on samanlainen, rattiin täytyy antaa vähän vastusta, muuten auto ärähtää aika äkkiä. Volvohan pysyy kaistalla vaikka PilotAssist on pois päältä, koska kaistavahti ohjaa irti reuna- tai keskiviivasta, mutta meno on mutkittelevaa silloin. Muuten Teslan ja Volvon autosteer toimii minun mielestä samalla tavalla, mutta noista kaistaviivoista en väitä suuntaan enkä toiseen kummastakaan autosta. Minusta Teslan kaistavahtikaan ei aina reagoi. Tänään meinasin kiilata sillan kaiteeseen, kun ihmettelin jotain keskinäytöllä, eikä auto reagoinut mitenkään. Ei ollut vakkari eikä siis AutoSteerkään päällä.

    Jos Teslan varustelua ajattelee, niin oviautomatiikasta olen ehkä eniten tyytyväinen (kun puhutaan muista asioista kuin sähköisestä voimalinjasta). Kuskin oven automaattinen avautuminen autoa lähestyessä ei kylläkään aina ole hyvä. Joskus se aukoo ja sulkee ovea, kun esim. työpaikan pihalla kävelee auton ohi. Tulee välillä pidettyä pois päältä. Mutta se, että ovi sulkeutuu sivistyneesti ilman paiskomista on todella mukavaa. Tuossa suhteessa viimeisin Disco minulla oli ärsyttävin. Siinä oli kevyet alumiiniovet, joiden massa ei jaksanut ihan pienellä vauhdilla viedä ovea kiinni asti. Varsinkin satunnaiset kyytiläiset joutuivat aina kahteen kertaan paiskaamaan oven kiinni, ensin tavanomaisella voimalla, jolloin ovi pompahti tiivisteestä takaisin ja toisella kerralla käyttivät sitten reilusti voimaa ja ovet oikein paukahtivat kiinni. Pikku juttu sinänsä, mutta muutaman vuoden aikana alkaa ärsyttää. Teslassa voi repsikankin oven vain kevyesti heilauttaa tai painaa melkein kiinni ja auto imaisee sen sitten kokonaan kiinni. Ja kuskin ovi sulkeutuu itsekseen, kun avain on kävellyt pois auton luota. Variksensiipiovet ovatkin sitten oma lukunsa. Mielenkiinnolla odotan, miten niiden kanssa pärjää talvella. Kun takaovi on kokonaan auki, niin autoon nouseminen tai tavaran sisään vieminen on tosi helppoa. Huonona puolena on, että ovet ei aina avaudu ylös asti. Ovissa on anturit valvomassa, ettei ovi ota kiinni sivulla tai ylhäällä mihinkään. Esim pysäköintihallissa ovi jää yleensä puoliväliin. Avauspainikkeen painaminen ohittaa anturoinnin ja sillä oven saa pakko-ohjattua ylös asti. Mutta positiiviseen arvosteluun kyllä kallistun asiassa. Pieni erikoisuus kiehtoo toisaalta ja oviaukon todellinen esteettömyys on oikeasti hyödyllinen asia. Rankkasade ja paksu lumikerros katolla talviaamuna on vielä kokematta kylläkin. Tesla tykkää kikkailla ovikahvojen kanssa. Ensikertalainen on äimänkäkenä, että kuinka ovi avataan, kun ei ollenkaan kahvoja, mistä tarttua. Vanhemmissa Tesloissa kahva nousee esiin auton kyljestä (ainakin S-mallissa), mutta minun menopelissä ei tule kahvaa esiin ollenkaan.

      
  • Ruuhkamiehelle kysymys:

    Ihmettelen, että onko minulla joku asetus kenties väärin, mutta Teslan kaistavahti ei kyllä toimi ainakaan 60km/h tai alle nopeuksissa. Testasin tänään. Minulla on valittuna Autopilot-sivun asetuksissa päälle AutoSteer(Beta), FSD visualization preview, SpeedLimitWarning Display, SpeedLimit Relative, Forward Collision Warning Medium, Lane Departure Avoidance Assist, Emergency Lane departure Avoidance, BlindSpot warning, Automatic emergency braking ja Obstackle-Aware Acceleration.

    Sekä vakkari päällä että ilman vakkaria auto menee ihan ilman reagointia ulos kaistalta sekä vasemmalta että oikealta. AutoSteer aktivoituna vakkarin vivulla automaattiohjaus toimii.

    Suuremmissa nopeuksissa olen havainnut kaistavahdin toiminnan ja kun ajan yleensä aika oikeassa laidassa, niin olen saanut "punaisia hälytyksiäkin" mökkitien mutkissa.

    Vaikuttaa, että kaistavahti alkaa toimia vasta suuremmilla nopeuksilla?

      
  • Minä en Teslaa ostaisi, koeajoraportit riittää minulle perusteluiksi, nitinät, natinat, kova jousitus, kehno maalaus, rengasmelu ja vettä sisään pesussa, riittää minulle.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minä en Teslaa ostaisi, koeajoraportit riittää minulle perusteluiksi, nitinät, natinat, kova jousitus, kehno maalaus, rengasmelu ja vettä sisään pesussa, riittää minulle.

    Jaa, minä kyllä ostaisin. Omat ajokokemukset riittävät perusteluksi, ei nitinöitä, ei natinoita, oikein mukava ilmajousitus kolmella vaihtoehtoisella ominaisuuspainotuksella ja tasonsäädöllä, virheetön maalipinta, hillityt ajoäänet rengasäänineen, ei vettä sisään pesussa, riittää minulle.

      
  • Olen niin monta merkkiä ensimmäiset kaksi kolmevuotta ajanut, ja aikahyvin on koeajajien tulokset samassa haarukassa omien kokemusten kanssa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Olen niin monta merkkiä ensimmäiset kaksi kolmevuotta ajanut, ja aikahyvin on koeajajien tulokset samassa haarukassa omien kokemusten kanssa.

    Kyllähän minäkin etsin netistä tietoa ja koeajoraportteja Model X:stä ennen kuin itse menin koeajamaan sellaista. En saanut raporttien perusteella samanlaisia mielikuvia kuin sinä. Auton takaovet, joita Tesla kutsuu Haukansiipioviksi oli yksi juttu, mitä pohdiskelin. Jossain koeajoraportissa sanottiin, että pitkän päälle ovien hidas toiminta voi alkaa harmittaa. Siinä voi olla perää, jos takapenkille menijöitä on joka lähtöön. Tavallinen käsikäyttöinen sivusaranaovi on nopeampi käyttää, mutta X:n ovet avaavat oviaukon todella esteettömäksi. Ovien mukana aukeaa osa kattoa, mikä saattaa olla huono juttu kovalla sateella vaikka toisaalta ovi aukeaa myös sadekatokseksi auton vierelle. Kattoonhan ei aukea suoraan ylös aukkoa, mutta viisto sade voi tulla sisään, luulisin. Ei ole vielä kokemusta asiasta. Jos talviaamuna on katolla paksu lumikerros niin saattaa olla pakko putsata auto tarkemmin kuin normiovien kanssa.

    Minulla on ollut tapana käyttää uusi auto pinnoituksessa ja niin vein Teslankin Nano Ceramic Protect 9H-pinnoitukseen ja samalla pinnoitettiin myös tuulilasi. Maalausliike tuumaili, että Tesloissa on maaliongelmia, mutta tässä yksilössä ei kyllä mitään. Noiden nettijuttujen perusteella joillekin on varmaan tullut varma tieto, että kummin kaiman serkkupojan työkaverin tutullakin oli huonot maalit Teslassa, sellaisia ne Teslat on.

    Se pinnoite kannattaa ottaa, ei tarvitse pestä autoa niin usein, kun lika lähtee itsekseen jo pelkällä sateellakin ja maalipinta on paremmin suojassa kivien iskulta ja mökkiteiden varsien pensaiden oksien naarmuilta. Tuulilasin pinnoite teki, ettei motarilla tarvitse käyttää pyyhkijöitä, kun vesi virtaa pisaroina katolle.

      
  • Kuinka autojen maalitakuut huomioidaan pinnoitekäsittelyn jälkeen?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kuinka autojen maalitakuut huomioidaan pinnoitekäsittelyn jälkeen?

    Millainen autojen maalitakuu on? Sitäkään en ole koskaan tutkinut. Mitä auton maalitakuu kattaa? Ettei väri haalistu tai maalipinta lohkeile?

    En tiedä, mitä tapahtuu käytännössä, jos maalivaurio syntyy pinnoituksen jälkeen, mutta käsittelyllä on takuu, jonka pituutta en nyt muista. Pinnoitteen pitäisi kestää viisi vuotta, mutta en muista oliko takuu yhtä pitkä.

    Lian ja hyttysten yms. tarttuminen on vähäisempää ja maalipinnoite on kova. 9H tarkoittaa vastaavaa kovuusarvoa kuin lyijykynille annetaan.

    Jossain vanhassa TM:ssä oli pinnoitetta testattu, mutta en muista, missä numerossa.

      
  • muokattu 17.08.2020 14:01

    @HybridRules kirjoitti:
    Lian ja hyttysten yms. tarttuminen on vähäisempää ja maalipinnoite on kova. 9H tarkoittaa vastaavaa kovuusarvoa kuin lyijykynille annetaan.

    Oletko ehtinyt verrata kunnolla vahatun ja tehtaan maalipinnan puhdistuksen helppoutta itikoiden poiston suhteen?

    Mersun jo yli vuosikymmenen käyttämät nanolakat ovat selvästi perinteisiä maalipintoja kovempia, mikä näkyy vaikkapa siinä, kun tuollaista pintaa sen lopulta naarmuunnuttua yrittää kiillottaa, jolloin myllyttämistä tulee normaalia enemmän. Itikat istuvat silti aivan yhtä tiukassa kuin ennenkin, ellei pintaa ole vahattu kunnon kovavahalla (Collinite tai vast.) tai litkuvahalla ihan vasta.

    Käsittääkseni pinnan kovuus kuvaa enemmän sitä, kuinka hyvin maalipinnan kiilto kestää suolasumussa hiomista naarmuuntumatta? Pinnan pesemisen helppous ja lian tarttuminen perustuvat muihin(kin) ominaisuuksiin kuin kovuuteen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Maalausliike tuumaili, että Tesloissa on maaliongelmia, mutta tässä yksilössä ei kyllä mitään. Noiden nettijuttujen perusteella joillekin on varmaan tullut varma tieto, että kummin kaiman serkkupojan työkaverin tutullakin oli huonot maalit Teslassa, sellaisia ne Teslat on.

    Eihän maalipinnan laatupoikkeama tarkoita, että niitä esiintyisi jokaisessa autoyksilössä. Jos värinvaihto tehdään tehtaalla eräajona, on täysin luonnollista, että yhteen erään osunut laatupoikkeama riivaa ainoastaan viallisen erän samanvärisiä yksilöitä muun väristen ollessa täysin virheettömiä.

    Esson paarin mielipiteet muodostuvat pitkän tuotantosarjan huonoimman yksilön pohjalta. Esson paarissa havaittua laatupoikkeamaa ei pysty korjaamaan ikinä eikä millään toimenpiteellä senkään jälkeen kun virhealttiiksi havaittu prosessi on tehtaalla korvattu jatkuvasti ja ennustettavasti pelkkää priimaa tekevällä prosessilla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Lian ja hyttysten yms. tarttuminen on vähäisempää ja maalipinnoite on kova. 9H tarkoittaa vastaavaa kovuusarvoa kuin lyijykynille annetaan.

    Oletko ehtinyt verrata kunnolla vahatun ja tehtaan maalipinnan puhdistuksen helppoutta itikoiden poiston suhteen?

    Mersun jo yli vuosikymmenen käyttämät nanolakat ovat selvästi perinteisiä maalipintoja kovempia, mikä näkyy vaikkapa siinä, kun tuollaista pintaa sen lopulta naarmuunnuttua yrittää kiillottaa, jolloin myllyttämistä tulee normaalia enemmän. Itikat istuvat silti aivan yhtä tiukassa kuin ennenkin, ellei pintaa ole vahattu kunnon kovavahalla (Collinite tai vast.) tai litkuvahalla ihan vasta.

    Käsittääkseni pinnan kovuus kuvaa enemmän sitä, kuinka hyvin maalipinnan kiilto kestää suolasumussa hiomista naarmuuntumatta? Pinnan pesemisen helppous ja lian tarttuminen perustuvat muihin(kin) ominaisuuksiin kuin kovuuteen.

    Täytyy tunnustaa, että en vahaa auton pintaa muuten, kuin mitä konepesussa tulee. Oikeastaan olen teettänytkin nuo pinnoitukset aina siinä toivossa, että maalipinta pysyisi sitten parempana meikäläisen asiaan puuttumatta. En muutenkaan harrasta auton näpräämistä tai tuunaamista.

    Varmaankin pinnan kovuus on juuri naarmuuntumista vastaan hyvä. Tuon nano ceramic-pinnoitus oli eri (uudempi, parempi?) kuin edelliseen autoon tehtiin. Yksi pinnoitteen pointti on kuulemma lian helpompi irtoaminen. Sanovat, että auto puhdistuu, kun ajaa sateessa. Ja painepesurilla voi "huuhtaista" ettei tarvitse varsinaiseen pesuun niin usein viedä. Että on siinä muitakin ominaisuuksia kuin tuo kovuus. 9H vain on pinnoitteen nimessä mukana.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ruuhkamiehelle kysymys:

    Ihmettelen, että onko minulla joku asetus kenties väärin, mutta Teslan kaistavahti ei kyllä toimi ainakaan 60km/h tai alle nopeuksissa. Testasin tänään. Minulla on valittuna Autopilot-sivun asetuksissa päälle AutoSteer(Beta), FSD visualization preview, SpeedLimitWarning Display, SpeedLimit Relative, Forward Collision Warning Medium, Lane Departure Avoidance Assist, Emergency Lane departure Avoidance, BlindSpot warning, Automatic emergency braking ja Obstackle-Aware Acceleration.

    Sekä vakkari päällä että ilman vakkaria auto menee ihan ilman reagointia ulos kaistalta sekä vasemmalta että oikealta. AutoSteer aktivoituna vakkarin vivulla automaattiohjaus toimii.

    Suuremmissa nopeuksissa olen havainnut kaistavahdin toiminnan ja kun ajan yleensä aika oikeassa laidassa, niin olen saanut "punaisia hälytyksiäkin" mökkitien mutkissa.

    Vaikuttaa, että kaistavahti alkaa toimia vasta suuremmilla nopeuksilla?

    Joo, kyllä olen empiirisellä tutkimuksella tullut siihen tulokseen, että ainakin minun Model X pitää kaistavahdin toiminnan rajana n. 65km/h nopeutta. Pieni hysteereesi tuntui olevan eli jos suuremmasta nopeudesta hidasti, niin kaistavahti reagoi "ulosajoon" vielä jonkin verran alle 65km/h nopeudessa, mutta jos oli ajanut jonkin aikaa 60km/h ja alkoi nostaa nopeutta, niin vielä n. 64km/h nopeudessa kaistavahtia ei kiinnostanut ajolinjat. Kokeen pystyi toistamaan samalla tavalla usean kerran, enkä löytänyt asetusta, josta olisi voinut säätää rajanopeutta. Mutta eihän tuo mikään vika ole vaan auton valmistajan valinta. Jossain nopeudessahan kaitavahdilla ei joka tapauksessa ole enää merkitystä.

      
  • Joo, joku tuollainen raja siinä on. En itse ole jaksanut asiaan perehtyä sen enempää, joskus vain olen huomannut auton korjaavan linjaa, kun olen kurkkinut peilejä tms.

    Ehkäpä eniten ärsyttävä piirre noissa avustimissa on AP:n ehdottomuus, eli se ei salli kuskin ohjaavan autoa ilman poiskytkeytymistä.

      
  • Että auton nokkapellin alla on tavaratila, on itseasiassa ainakin minun rutiineissa loistava juttu. Keksintöhän ei ole uusi, johan kuplavolkkarissa ja monissa muissakin autoissa oli etukontti, mutta ei lisäksi vaan sijasta. Siis takakontin. Model X:ssä etukontti on oikeastaan aika tilava ja siellä voi pitää "vakiokamat" kuten työkamppeet turvakenkineen ja kypärineen. Itse en työtehtävien puolesta sellaisia tarvitsisi, mutta eihän nykyään tehtaisiin pääse kuin normikamppeet päällä. Työkalusalkku, vetokoukku ja latauskaapelit ovat siellä mukavasti saatavana eivätkä kuleksi takakontissa tai takapenkin lattiatilassa. Takakontin pohjassa on kannellinen iso syvä potero heti takaluukun vieressä. Sinnekin saisi varastoitua vakiokamaa, mutta sieltä ne olisi paljon hankalampi ottaa esille varsinkin, jos pitää muutenkin tavaraa autoon olla lastattuna. Tai koirat kyydissä.

    Että semmoisenkin edun sähköinen voimalinja tekee mahdolliseksi. Ei tietysti pelkästään Teslassa, mutta tiedän yhden sähkömenopelin, jonka suunnittelijat eivät ole vielä osanneet irrottautua perinteestään, koska etukontissa oli vain pieni sisäkannella(miksiköhän nokkapelti ei riitä?) varustettu lokero latauskaapeleiden säilytykseen.

    Pitää ehkä pikkuhiljaa alkaa miettiä nimimerkin vaihtamista, koska hybridi rulettaa päivä päivältä heikommin suhteessa täyssähköön. Vaikka välillä käykin mielessä, että nyt on sähköautoilun helpoimmat ajat, kun lämmintä riittää. Mitenkähän sitten talvella, jos pakkanen leikkaa ajosädettä reilusti. Että ei parane kiirehtiä pidemmälle menevien johtopäätösten kanssa. Miten sitten käy, jos pakkanen paukkuu -25 ja Pohjois-Karjalaan pitää lähteä keikalle?

    Lataamisesta tuli mieleen, että luin kerran jonkun sähköautojen koeajoartikkelin, jossa latailivat autoja voimapistorasioista esim. markettien takapihoilla. Joku sellainen laite on tyypillisesti isompien kauppojen takapihalla, jossa on 16A 3-vaihevirta pistokkeella. Sellaisia käyttivät lataamiseen liikkeen luvalla tietysti. Sellainen voisi olla jonkinlainen "hätävara". Sain Teslan mukana vain suko-pistorasiaan sopivan max 3,6 kW (eli 16A) latauskaapelin, mutta tilasin muualta 3-vaihelatauskaapelin, josta saa parhaimmillaan Teslaan 24A eli 16kW lataustehon. Sen aion pitää auton takabaxin syöverissä mukana kaiken varalta. Latauskaapelin voi tökätä adapterin avulla sekä 16A että 32A voimavirtapistorasiaan eli saa joko 11kW tai 22kW tehon käyttöön. Teslan max vastaanottama teho on 16kW. Ja tehdaslaitoksissa, joissa työmatkoilla käyn, ainakin 16A voimavirta on yleensä helposti saatavana ulkoseinälläkin tai ovien vieressä sisäpuolella.

      
  • muokattu 19.08.2020 06:58

    Itselläni on mökkilataukseen Telewellin 3x32A matkalaturi. Siitä saisi teoriassa ulos 22kW mutta auton sisäinen laturi ottaa vastaan vain 11kW. Joka tapauksessa hyödyllinen kapistus ja nopeuttaa lataamista kesämökillä ja muualla, missä voimavirtaa on saatavissa. 32A kaapeli on hieman jäykkää ja painavaa ja johdon päähän tarvitaan 32A -> 16A adapteri koska mökin seinässä on vain pienempi 16A pistorasia. Nyt jos ostaisin, niin hankkisin mukavuussyistä kevyemmän ja pienemmän 3x16A matkalaturin, koska 22kW on omaan käyttööni ylimitoitettu. Toisaalta, voihan tietysti olla, että seuraava auto pystyy jo hyödyntämään laturin koko kapasiteetin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit