Missä vika kun edellä ajava ajaa holtittomasti

51 kommenttia
«1

Listaan tähän syitä holtittomalle ajolle.

  • iäkäs kuski

  • sairauskohtaus

  • päihteet

  • vanha auto

  • vika autossa

  • heikko ajotaito

  • piittaamattomuus

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ajokorttia ei tulisi pitää voimassa ihan kaikkien kuskien osalta. Varsinkin kun eri riskitekijät kumuloituvat.

  
  • Nykyään yleisin syy tuntuu olevan kännykän käyttö. Varsinkin keski-ikäiset naiset ovat havaintojeni mukaan ylikorostunut ryhmä, joka pitää luuria poskella ja ajaminen on luokatonta. Eikö näiden miehet ole opettaneet BT:n käyttöä, vai mikä mättää?

      
  • Voiko pelkästään auton ikä olla syynä holtittomaan ajamiseen? Minä käytin edellistä autoani 18 vuotta, mutta liikenteessä on varmaankin paljon vanhempiakin autoja. Muut aloittajan mainitsemat syyt ovat mielestäni ihan oikeita, niihin voisin lisätä tunnekuohun ja masennuksen.

      
  • Arvaisin, että yleisin syy on kännykän käyttö - ajo on hetken hiukan holtitonta ja muuttuu normaaliksi, kun viesti on kirjoitettu tms. Päihteet varmaankin kakkossyy. Todella vähän holtittomia autoilijoita kylläkin ainakin täälläpäin näkyy. Vanhuksetkin, jotka tuntevat ajotaitonsa olevan jo rajoittunut, tuntuvat sovittavan nopeutensa sen mukaiseksi. Holtittomia ptöräilijöitä on suhteessa paljon enemmän.

      
  • ...siis pyöräilijöitä, ei ptöräilijöitä

      
  • Mitä väliä?

    Olennaisempi kysymys olisi "miten reagoin kun joku muu ajaa holtittomasti?"

      
  • muokattu 31.07.2020 13:57

    Eilen ajelin ikivanhan Opel Astran perässä. Auton meno oli varsin hidasta ja auto keräsi jonoa. Kun auto kääntyi oikealle moottoritielle niin käännös oli todella hidas ja se taphtui laajassa kaaressa.

    Seuraava kosketus autoon tuli moottoritiellä, jossa auto oli pysähtynyt moottoritielle peittäen noin puolet moottoritien kaistasta. Keula oli käännettynä pientareelle päin. Auto oli siis täysin pysähtänyt. Itse ajelin motarilla varsin lujaa ja ehkä hieman huolimattomasti, ja jouduin tekemään väistöliikkeen kun yhtäkkiä huomasin tuon Astran. Huomaamista haittasi autojono. Kolari olisi ollut lähellä jollen olisi väistänyt. Tuon tapahtuman jälkeen rupesin pohtimaan tuon holtittoman ajamisen syitä. Tällaisten ongelmakuskien, joilla on myös usein ongelma-autot, pitäisi kyllä harkita sitä lähtevätkö ajelemaan moottoritielle.

      
  • muokattu 31.07.2020 14:49

    Tuollaisissa tapauksissa on se peräänajon tai ketjukolarin riski. Koska noita ei ole päivittäin, niin siksi ne ovat yllätyksiä. Ei kaikki kolarit johdu kaahaamisesta ja ohittelusta tai muusta tahallisesta toheloinnista. En tarkoita tahallisella jokamiesluokan romurallin kaltaista törmäilyä, vaan tietoista poikkeamista laista ja asetuksesta, joka ulkopuolisen silmin on kiusaamista, härnäämistä, ärsyttävää, riskinottoa toisten kustannuksella, tai vain huolimatonta ajamista.

    Moottoritiellä on joskus vasemman kaistan liikenne pysähtynyt hetkeksi kokonaan, joten jos ei näe turvavälin päähän saakka, niin sitten ottaa tietoisen riskin. Useimmiten ei tapahdu mitään, mutta aina joskus. Kuten tuossa jo kommentoitiin, niin olennaista on se miten itse reagoi "kaikenlaisiin rattijuoppoihin", ei niinkään se miten niitä yhteiskunta voisi rangaista niitä.

      
  • Olen itsekin miettinyt, millä nämä laajoja kaarroksia tekevät ja oikealle kääntyessään aivan keskiviivan vieressä tai jopa vastaantulevan kaistalla käyvät perustelevat rekan nupin ajolinjansa? Eivätkö he huomaa mitä tapahtuu, vai mistä on kyse?

    Onneksi kuitenkin korjaussarja vanhan Astran lisäksi muidenkin moottoritielle pysähtelevien osalta on helppo: riittävä etäisyys edelläajavaan tarjoaa riittävän näkemän antaen aikaa reagoida erikoistilanteisiin.

      1
  • Sama näkemys mielenkiinnon kohteesta. Holtittomat on helppo nakki, mutta palkitsevaa on aavistaa vähemmän holtittoman kuljettajan seuraava virhe. Tai vaikka ihan sääntöjen mukainenkin siirto. Pieniä merkkejä, joista voi asioita päätellä, on tarjolla. Elekieli toimii liikenteessäkin, vaikkei kuskin ilmettä näekään. Auto on kuitenkin sellainen jatke, että sen liikkeet kertoo paljon.

    740 GLE:n käyttämä termi käsiala on diis tärkeä asia.

      
  • muokattu 31.07.2020 17:34

    200 metriä saisi olla turvaväliä motarilla. Vielä sellainen havainto, että iso pysähtynyt autoletka on helpompi havaita kuin paikallaan oleva yksittäinen pikkuauto, joka tässä omassa tapauksessani oli kaiken lisäksi vihreän värinen.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Ei kaikki kolarit johdu kaahaamisesta ja ohittelusta tai muusta tahallisesta toheloinnista.

    Ei niin. Esimerkiksi kuolinkolareista lähes jokainen johtuu ensisijaisesti kuskin tilaan liittyvistä asioista, kuten päihtyneisyys, väsymys, sairauskohtaus jne.

    Jos taas puhutaan kolareista yleisesti, niin leijonanosa johtuu havainnointivirheestä noin 1-15 km/h nopeudessa.

      
  • muokattu 03.08.2020 14:14

    Taustalla on monia syitä, mutta eri vaikuttimien motivoimana ajettujen kuolemankolarien toteutustavoista ulosajo ilman toista osapuolta on vuodesta toiseen suosituin.

    Seuraavana tulevat väistämisvelvollisuuden laiminlyönti ja ohjaaminen päin vastaantulijaa ovat olleet vuodesta toiseen suosituimmat tavat vetää syytön osapuoli mukaan kuolemankolariin.

    Jos peilistä katsova kaveri ei ole ensimmäistä Darwin-Award kandidaattiryhmää, silloin kannattaa tietoisesti harjoitella menetelmät, joilla voi minimoida nuo kaksi seuraavaa oman ajoneuvonsa lähiympäristössä. Nämä kaksi seuraavaa nimittäin ovat realistisia uhkia, joista ei voi luotettavasti sanoa, ettei minulle käy niin, mutta joiden esiintymistodennäköisyyteen omalla kohdallaan pystyy vaikuttamaan konkreettisesti.

      
  • muokattu 04.08.2020 18:31

    Esson baarissa oli - röyhhhh (anteeks) - koko pöytä oli kans sitä mieltä että kaikki paskat kuskit joutaa laittamaan korttinsa hyllylle ja luovuttamaan autonsa valtiolle niin - röyhh - ni ois liikenteessä parempi olla ku ajaa Essolta kotiin. KYLLÄ NÄIN ON!

    @▫️ kirjoitti:
    Listaan tähän syitä holtittomalle ajolle.

    • iäkäs kuski
    • sairauskohtaus
    • päihteet
    • vanha auto
    • vika autossa
    • heikko ajotaito
    • piittaamattomuus

    Miten määritellään holtiton ajo? Voiko se olla erilaista listaamissasi tapauksissa?

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ajokorttia ei tulisi pitää voimassa ihan kaikkien kuskien osalta. Varsinkin kun eri riskitekijät kumuloituvat.

    Niinku yhtäaikaa noi tai osajoukko? Onko esim iäkäs kuski ja vanha auto (ja kuinka vanha on vanha) jo kumuloitunutta vaikkapa? Sinusta kortti pois tuosta vaan, tuossa olisi jo riittävästi kriteeriä ilman kummempaa selvitystä tai selittelyä.

      
  • muokattu 04.08.2020 20:43

    Minulta läksi C-kortti pois lääkärin toimesta, kuulemma hoitamaton uniapnea on vaaraksi. Koskaan en ole rattiin nukahtanut. Toisaalta en ole kuorma-autolla ajanut kymmeniin vuosiin. Joten C-kortille ei ole tarve.

    Lääkärit voisivat samalla tavalla valvoa todellisten ongelmakuskien ajokortteja. B-kortti tosin kai koetaan jonkinlaiseksi perusoikeudeksi vaikka haltija olisi puolikuollut ja toinen jalka haudassa.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Minulta läksi C-kortti pois lääkärin toimesta, kuulemma hoitamaton uniapnea on vaaraksi. Koskaan en ole rattiin nukahtanut. Toisaalta en ole kuorma-autolla ajanut kymmeniin vuosiin. Joten C-kortille ei ole tarve.

    Lääkärit voisivat samalla tavalla valvoa todellisten ongelmakuskien ajokortteja. B-kortti tosin kai koetaan jonkinlaiseksi perusoikeudeksi vaikka haltija olisi puolikuollut ja toinen jalka haudassa.

    Kerta se on ensimmäinenkin: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000185820.html

    Oliko lääkäri tosiaan sitä mieltä, että olet vaaraksi vain kuorma-auton ratissa?

      
  • "holtiton" ajo johtuu kahdesta pääsyystä.

    • Piittaamattomuudesta muita kohtaan liikenteessä, eli minä ajan minun oikeassa olevan maalaisjärjen ohjaamana, jossa liikennesäännöt on viitteellisiä.
      -Multitaskaus.
      
  • @▫️ kirjoitti:
    Minulta läksi C-kortti pois lääkärin toimesta, kuulemma hoitamaton uniapnea on vaaraksi.

    Olen positiivisesti yllättynyt, että lääkärit uskaltavat tehdä edes näitä kuorman kevennyksiä. Oman kokemuksen mukaan lääkärit ovat hyvin vastahakoisia toteuttamaan velvollisuuttaan, kuten itsekin kansalaisoikeudesta puhuessasi ilmeisesti tarkoitit?

    Koskaan en ole rattiin nukahtanut.

    Terveellä ihmisellä nukahtaminen onkin enemmän piittaamattomuutta ja osaamattomuutta kuin väsymystä (joka ei tule kenellekään yllätyksenä).

    Lääkärit voisivat samalla tavalla valvoa todellisten ongelmakuskien ajokortteja. B-kortti tosin kai koetaan jonkinlaiseksi perusoikeudeksi vaikka haltija olisi puolikuollut ja toinen jalka haudassa.

    Aivan. Mutta tätä ei voi päätellä kuljettajan tai auton iästä. Sen sijaan kummankin kuntoon voisi kiinnittää enemmän huomiota, eikö niin?

      
  • Rattiin nukahtamisesta puhumisessa on minusta riskinsä. Itsekään en koskaan ole rattiin nukahtanut, mutta väsyneenä olen ajanut usein. Kuinka väsynyt kuski on vielä hyväksyttävää, siitä voisi tietysti aloittaa loputtoman keskustelun, jossa ongelmia riittää. Fakta kuitenkin on, että vireystila laskee väsymyksen myötä ja jos täysin virkeää kuvataan luvulla 100 ja nukkuvaa 0, noiden väliin mahtuu ääretön määrä lukuja eli vireystasoja.

    Riski aiheessa on se, että vain nukahtaminen koetaan ongelmaksi, mutta silti väsyneenä ajetaan huikea määrä kilometrejä. Jopa työpäivän jälkeen on väsyneempi kuin aamulla töihin mennessä eli vireystila eli havaintokyky yms. asiat ovat alemmalla tasolla kuin virkeällä. Tietenkään kukaan ei pidä yleensä itseään riskinä töistä palatessa (ja poikkeuksia ei lasketa...), mutta koska ajosuorite alemman vireystason aikana on suurempi kuin nukahtavana, kokonaisriski muodostuu määrän ja riskin tulona. Silloin toteutuu se, että suuri määrä ajamista vähän väsyneenä aiheuttaa isomman riskin kuin harvoin todella väsyneenä ajaminen.

      
  • muokattu 05.08.2020 16:38

    @Josef kirjoitti:

    "holtiton" ajo johtuu kahdesta pääsyystä.

    Minulla on mielikuvia siitä, mitä itse näen "holtittomaksi" tai holtittomaksi ajoksi. Mitä se on sinusta? Oletko varmasti samaa mieltä määrityksistä aloittajan kanssa?

    • piittaamattomuudesta muita kohtaan liikenteessä, eli minä ajan minun oikeassa olevan maalaisjärjen ohjaamana, jossa liikennesäännöt on viitteellisiä.

    No sitten holtiton ajo koskee suurinta osaa ratin takana istuvaa populaa, jos tätä palstaa lukee! Pikku prosentti jää enää ulkopuolelle. Vai oletko kuinka valikoiva tuossa liikennesääntöjen noudattamisasiassa?

    -Multitaskaus.

    Tulee mieleen kännykän käyttö, joka mainittiin aiemmin. Tuollainen "onnistuu" raskaan kaluston kuljettajalta tuulilasinäkymän perusteella useinkin: ajetaan vakkari päällä, nojataan rattiin selkää lepuuttaen (kyynärpäällä ohjaamista), poltetaan röökiä ja puhutaan puhelimeen, joka on korvalla toisen käden pitelemänä. Yhdenlaista multitaskausta kylläkin, jossa voi nähdä tiukan paikan tullen kumuloituvaa uhkaa. Holtitonta samalla - sanokaa te?

    Käsi pystyyn jotka siinä tapauksessa olette aloittajan kanssa samaa mieltä: "Henkilökohtaisesti sitä mieltä että ajokorttia ei tulisi pitää voimassa ihan kaikkien kuskien osalta. Varsinkin kun eri riskitekijät kumuloituvat"

      
  • muokattu 05.08.2020 18:56

    "Oliko lääkäri tosiaan sitä mieltä, että olet vaaraksi vain kuorma-auton ratissa?"

    Se on sillä tavalla että jos C-kortin haluaa pitää, niin pitää mennä yksityislääkärille. Jos siis on jokin sairaus esimerkiksi. Näin tein 2014, lääkäri tarkasti vain näön ja kirjoitti puoltavan lausunnon. Kun taas tämä terveyskeskuslääkäri (nuorehko nainen) vuonna 2019 kun pyysin lausuntoa otti esille tämän uniapnean ja sanoi että koska se on hoitamaton (juuri havaittu) niin C-korttia ei voi myöntää. Jolloin sanoin että luovun C-kortista koska en aja kuorma-autoa.

    Tasan kerran olen kuorma-autolla ajanut sen jälkeen kun sain kortin 1982. Toki jos olisin ostamassa jättimäistä asuntoautoja niin C-kortille olisi tarvetta, nyt riittää B. Asuntoautoja kai on B-kortilla ajettavia sekä C-kortilla ajettavia.

    Äsken muuten tulin 6 km kävelylenkiltä 20 kilon painoliivi harteilla, onko kuntoni muka huono.? 30 kilon painoliivikin olisi kevyttä kamaa mutta kun tämmöinen painoliivi alkaa painaa hartioista.

      
  • "Olen positiivisesti yllättynyt, että lääkärit uskaltavat tehdä edes näitä kuorman kevennyksiä. Oman kokemuksen mukaan lääkärit ovat hyvin vastahakoisia toteuttamaan velvollisuuttaan, kuten itsekin kansalaisoikeudesta puhuessasi ilmeisesti tarkoitit?"

    Ammattikuskien osalta tilanne varmaan olisi ollut toinen, eihän kenenkään leipää voi viedä jonkun uniapnean takia? Tuossa tilanteessa varmaankin olisi edellytetty jonkinlaista uniapnean hoitosuunnitelmaa.

      
  • muokattu 06.08.2020 23:46

    Siirrän kommentin oikeaan keskusteluun, täältä hain vain vinkkejä. Sori siitä...

      
  • Tiesikö kukaan että B-kortilla ei saa ajaa kevytmoottoripyörää ? Jos kortti on ajettu 1990-luvun jälkeen.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006594761.html?fbclid=IwAR0qmNkvzqCnD06wiH4cgWRaq2SoflcZ2mmqx_SBjT8BZ48Nlyc7Zze12WU

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Oliko lääkäri tosiaan sitä mieltä, että olet vaaraksi vain kuorma-auton ratissa?"

    Se on sillä tavalla että jos C-kortin haluaa pitää, niin pitää mennä yksityislääkärille. Jos siis on jokin sairaus esimerkiksi. Näin tein 2014, lääkäri tarkasti vain näön ja kirjoitti puoltavan lausunnon. Kun taas tämä terveyskeskuslääkäri (nuorehko nainen) vuonna 2019 kun pyysin lausuntoa otti esille tämän uniapnean ja sanoi että koska se on hoitamaton (juuri havaittu) niin C-korttia ei voi myöntää. Jolloin sanoin että luovun C-kortista koska en aja kuorma-autoa.

    Tasan kerran olen kuorma-autolla ajanut sen jälkeen kun sain kortin 1982. Toki jos olisin ostamassa jättimäistä asuntoautoja niin C-kortille olisi tarvetta, nyt riittää B. Asuntoautoja kai on B-kortilla ajettavia sekä C-kortilla ajettavia.

    Äsken muuten tulin 6 km kävelylenkiltä 20 kilon painoliivi harteilla, onko kuntoni muka huono.? 30 kilon painoliivikin olisi kevyttä kamaa mutta kun tämmöinen painoliivi alkaa painaa hartioista.

    Kärsiikö kysyä, miten se uniapnea havaittiin? Joku älyvempain seurasi yöunia vai miten?

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Tiesikö kukaan että B-kortilla ei saa ajaa kevytmoottoripyörää ? Jos kortti on ajettu 1990-luvun jälkeen.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006594761.html?fbclid=IwAR0qmNkvzqCnD06wiH4cgWRaq2SoflcZ2mmqx_SBjT8BZ48Nlyc7Zze12WU

    Kyllä minulle tuo oli joskus valjennut. Periaatteessa hyvä muutos vanhaan ajokorttiin, että autokortti ei anna lupaa ajaa kaksipyöräistä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Josef kirjoitti:

    "holtiton" ajo johtuu kahdesta pääsyystä.

    Minulla on mielikuvia siitä, mitä itse näen "holtittomaksi" tai holtittomaksi ajoksi. Mitä se on sinusta? Oletko varmasti samaa mieltä määrityksistä aloittajan kanssa?

    • piittaamattomuudesta muita kohtaan liikenteessä, eli minä ajan minun oikeassa olevan maalaisjärjen ohjaamana, jossa liikennesäännöt on viitteellisiä.

    No sitten holtiton ajo koskee suurinta osaa ratin takana istuvaa populaa, jos tätä palstaa lukee! Pikku prosentti jää enää ulkopuolelle. Vai oletko kuinka valikoiva tuossa liikennesääntöjen noudattamisasiassa?

    -Multitaskaus.

    Tulee mieleen kännykän käyttö, joka mainittiin aiemmin. Tuollainen "onnistuu" raskaan kaluston kuljettajalta tuulilasinäkymän perusteella useinkin: ajetaan vakkari päällä, nojataan rattiin selkää lepuuttaen (kyynärpäällä ohjaamista), poltetaan röökiä ja puhutaan puhelimeen, joka on korvalla toisen käden pitelemänä. Yhdenlaista multitaskausta kylläkin, jossa voi nähdä tiukan paikan tullen kumuloituvaa uhkaa. Holtitonta samalla - sanokaa te?

    Käsi pystyyn jotka siinä tapauksessa olette aloittajan kanssa samaa mieltä: "Henkilökohtaisesti sitä mieltä että ajokorttia ei tulisi pitää voimassa ihan kaikkien kuskien osalta. Varsinkin kun eri riskitekijät kumuloituvat"

    Niin?
    Näkemys holtittomuudesta on minun oma ja mitä sitä perustelemaan sen tarkemmin jollekkin tuntemattomalle kysyjälle.

      
  • muokattu 08.08.2020 15:52

    No siinä tapauksessa on aika lapsellista tänne opettamaan meitä lukijoita "viisauksilla" ja sanomaan miten asioiden pitäisi olla, vai mitä?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    No siinä tapauksessa on aika lapsellista tänne opettamaan meitä lukijoita "viisauksilla" ja sanomaan miten asioiden pitäisi olla, vai mitä?

    Oi anteeksi.
    En tiennyt, että täällä on näin tarkka etiketti.

    Onko jossain ohjeita, joista lukea oikeat käytösmallit ja mielipiteet, että osaan jatkossa käyttyä oikein ja julkaista oikeita mielipiteitä.

      
  • muokattu 08.08.2020 16:13

    Älä heittäydy vielä lapsellisemmaksi etiketteinesi.

    Määrite "holtiton ajo" voi tarkoittaa kirjoittajan mielessä aika montaa eri asiaa ja varsinkin lukijan mielessä, onko se jotenkin vaikea hahmottaa? Siksi on ihan perusteltua kysyä, mitä sinä sillä tarkoitat jos se ilmenee piittaamattomuudesta johtuvasta ajosta (toinen pääsyysi), tai vaikka kännissä ajamalla, eikö vain? Vai ihanko samalla tavalla näkyy takana tulevalle, aina ja joka paikassa? Noin esimerkiksi.

      
  • "Kärsiikö kysyä, miten se uniapnea havaittiin? Joku älyvempain seurasi yöunia vai miten?"

    Sormeen asetettiin jokin anturi yöksi ja anturi kytkettiin laitteeseen. Kyseessä taisi olla se sama CPAP-laite jota nyt käytän nukkuessa. CPAP-laite sisältää "hengitysmaskin". En ihan tarkkaan muista kaikkea tutkimukseen liittyvää, mutta diagnoosini oli vaikean asteen uniapnea. Nyt kun käytän CPAP-laitetta yöllä niin tiedot siirtyvät jotenkin jonkin verkon kautta sairaanhoitajalle joka silloin tällöin minulle soittelee ja kommentoi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit