Missä vika kun edellä ajava ajaa holtittomasti

51 kommenttia
2»
  • @▫️ kirjoitti:
    "Kärsiikö kysyä, miten se uniapnea havaittiin? Joku älyvempain seurasi yöunia vai miten?"

    Sormeen asetettiin jokin anturi yöksi ja anturi kytkettiin laitteeseen. Kyseessä taisi olla se sama CPAP-laite jota nyt käytän nukkuessa. CPAP-laite sisältää "hengitysmaskin". En ihan tarkkaan muista kaikkea tutkimukseen liittyvää, mutta diagnoosini oli vaikean asteen uniapnea. Nyt kun käytän CPAP-laitetta yöllä niin tiedot siirtyvät jotenkin jonkin verkon kautta sairaanhoitajalle joka silloin tällöin minulle soittelee ja kommentoi.

    ok

      
  • En tiedä miltä se ulospäin näyttää, mutta Corollan autonominen ajo on kuin kännisen pyörällä ajoa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    En tiedä miltä se ulospäin näyttää, mutta Corollan autonominen ajo on kuin kännisen pyörällä ajoa.

    Kaistavahti ≠ autonominen ajo. Ei ihme, jos mutkittelee ja päätyy eri paikkaan, kuin oli tarkoitus.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Älä heittäydy vielä lapsellisemmaksi etiketteinesi.

    Määrite "holtiton ajo" voi tarkoittaa kirjoittajan mielessä aika montaa eri asiaa ja varsinkin lukijan mielessä, onko se jotenkin vaikea hahmottaa? Siksi on ihan perusteltua kysyä, mitä sinä sillä tarkoitat jos se ilmenee piittaamattomuudesta johtuvasta ajosta (toinen pääsyysi), tai vaikka kännissä ajamalla, eikö vain? Vai ihanko samalla tavalla näkyy takana tulevalle, aina ja joka paikassa? Noin esimerkiksi.

    Jo pelkkä ohjeiden kysyminen aiheuttaa ongelmaa.
    Ei sitten varmaan enää kannata osallistua keskusteluun, kun en sitä osaa oikein tehdä, joten jätän kentän teille oikeammassa oleville.

      
  • muokattu 09.08.2020 10:59

    @Josef kirjoitti:

    Jo pelkkä ohjeiden kysyminen aiheuttaa ongelmaa

    Sinulle. Koska et vastaa kysymykseen, jota kysyttiin vaan vaihdat aihetta etikettiin. En minä ole sinua ohjeistamassa sen suhteen mitenkään, vaan kysyin, mitä tarkoitat "holtittomalla ajamisella".

    Ei sitten varmaan enää kannata osallistua keskusteluun, kun en sitä osaa oikein tehdä, joten jätän kentän teille oikeammassa oleville.

    Täällä riittää oikeassa olevia, ole huoleti.

      
  • muokattu 09.08.2020 11:03

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Kaistavahti ≠ autonominen ajo. Ei ihme, jos mutkittelee ja päätyy eri paikkaan, kuin oli tarkoitus.

    Kyllä se kaistalla pysyy, jos kaistamerkinnät on kunnossa.

      
  • muokattu 09.08.2020 11:02

    @_Quu kirjoitti:

    En tiedä miltä se ulospäin näyttää, mutta Corollan autonominen ajo on kuin kännisen pyörällä ajoa. Kyllä se kaistalla pysyy, jos kaistamerkinnät merkinnät on kunnossa.

    Sanoisin, että Corollan keskittämisessä, tai alustassa on paremminkin ongelmaa, jos sen pitää korjata etenemistään tuolla tavalla koko ajan. Tai sitten sinun pitää "ohjata" koko ajan, tarpeettomastikin. Olisin huolissani, jos ajosi näyttää sellaiselta kuin kerroit.

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Älä heittäydy vielä lapsellisemmaksi etiketteinesi.

    Määrite "holtiton ajo" voi tarkoittaa kirjoittajan mielessä aika montaa eri asiaa ja varsinkin lukijan mielessä, onko se jotenkin vaikea hahmottaa? Siksi on ihan perusteltua kysyä, mitä sinä sillä tarkoitat jos se ilmenee piittaamattomuudesta johtuvasta ajosta (toinen pääsyysi), tai vaikka kännissä ajamalla, eikö vain? Vai ihanko samalla tavalla näkyy takana tulevalle, aina ja joka paikassa? Noin esimerkiksi.

    Jo pelkkä ohjeiden kysyminen aiheuttaa ongelmaa.
    Ei sitten varmaan enää kannata osallistua keskusteluun, kun en sitä osaa oikein tehdä, joten jätän kentän teille oikeammassa oleville.

    Kumppanin tivaamisista ei kannata välittää. Minä luulen, että Kumppani haluaisi osallistua keskusteluun, mutta on epävarma esittämään omia näkemyksiään ja siksi tenttaa loputtomasti muilta, mitä kukakin tarkoittaa milläkin. Se voi olla pelkoa siitä, että tulisi sanoneeksi jotain typerää, jos sanoisi oman mielipiteensä asiasta sen sijaan, että vaatii muilta väsyksiin asti tarkennuksia.

      2
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Kaistavahti ≠ autonominen ajo. Ei ihme, jos mutkittelee ja päätyy eri paikkaan, kuin oli tarkoitus.

    Kyllä se kaistalla pysyy, jos kaistamerkinnät merkinnät on kunnossa.

    Nyt täytyykin kysyä yksi tarkennus: oliko Quun ensimmäinen kommentti Toyotan autonomisesta ajosta sarkastinen lausuma vai tarkoittiko Quu todella, että autonominen ajaminen olisi sama asia kuin autonominen ajo (esim. Volvon Pilot Assist)?

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Sanoisin, että Corollan keskittämisessä, tai alustassa on paremminkin ongelmaa, jos sen pitää korjata etenemistään tuolla tavalla koko ajan. Tai sitten sinun pitää "ohjata" koko ajan, tarpeettomastikin. Olisin huolissani, jos ajosi näyttää sellaiselta kuin kerroit.

    Mitä minä kerroin omasta ajotavastani?

      
  • muokattu 09.08.2020 11:22

    @HybridRules:

    Minä luulen, että Kumppani haluaisi osallistua keskusteluun, mutta on epävarma esittämään omia näkemyksiään ja siksi tenttaa loputtomasti muilta, mitä kukakin tarkoittaa milläkin. Se voi olla pelkoa siitä, että tulisi sanoneeksi jotain typerää, jos sanoisi oman mielipiteensä asiasta sen sijaan, että vaatii muilta väsyksiin asti tarkennuksia.

    Minä osallistun keskusteluihin, koska kirjoitan tänne piste Sinulta vain menee ohi se, miksi kysyn sinun kommentteihisi tarkennuksia: kirjoitat mielestäni niin usein höpöjä, että on aivan pakko tarkistaa, oletko tosissasi. Se onkin sitten eri asia onnistutko vastaamaan ja jos vastaat, niin miten.

    Kerrohan sinä meille tyhjentävä vastaus holtittomalle ajolle. Minä en ole saanut tarkennuksia keneltäkään, ei Josefiltakaan. Se on yhtä helposti tehty kuin se, että kerrot samalla mitä tarkoittaa "paska kuski".

    Minä en yritäkään, koska olisin samassa suossa teidän kahden kanssa. Sinusta on vain kummallista, kun tarkennuksia kysymällä yritän saada määrityksellenne sisältöä. Minusta taas se on merkillistä!

      
  • muokattu 09.08.2020 11:15

    Sanoisin, että Corollan keskittämisessä, tai alustassa on paremminkin ongelmaa, jos sen pitää korjata etenemistään tuolla tavalla koko ajan. Tai sitten sinun pitää "ohjata" koko ajan, tarpeettomastikin. Olisin huolissani, jos ajosi näyttää sellaiselta kuin kerroit.

    @_Quu kirjoitti:

    Mitä minä kerroin omasta ajotavastani?

    Tämän: "En tiedä miltä se ulospäin näyttää, mutta Corollan autonominen ajo on kuin kännisen pyörällä ajoa".

    Joko tuollainen johtuu sinusta ja/tai sitten autosta, saat valita. Mutta olisin huolissani, sillä on poikkeavaa, jos vertaat autosi liikkumista humalaisen pyöräilyyn. Aika simppeliä vai mitä?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Älä heittäydy vielä lapsellisemmaksi etiketteinesi.

    Määrite "holtiton ajo" voi tarkoittaa kirjoittajan mielessä aika montaa eri asiaa ja varsinkin lukijan mielessä, onko se jotenkin vaikea hahmottaa? Siksi on ihan perusteltua kysyä, mitä sinä sillä tarkoitat jos se ilmenee piittaamattomuudesta johtuvasta ajosta (toinen pääsyysi), tai vaikka kännissä ajamalla, eikö vain? Vai ihanko samalla tavalla näkyy takana tulevalle, aina ja joka paikassa? Noin esimerkiksi.

    Jo pelkkä ohjeiden kysyminen aiheuttaa ongelmaa.
    Ei sitten varmaan enää kannata osallistua keskusteluun, kun en sitä osaa oikein tehdä, joten jätän kentän teille oikeammassa oleville.

    Kumppanin tivaamisista ei kannata välittää. Minä luulen, että Kumppani haluaisi osallistua keskusteluun, mutta on epävarma esittämään omia näkemyksiään ja siksi tenttaa loputtomasti muilta, mitä kukakin tarkoittaa milläkin. Se voi olla pelkoa siitä, että tulisi sanoneeksi jotain typerää, jos sanoisi oman mielipiteensä asiasta sen sijaan, että vaatii muilta väsyksiin asti tarkennuksia.

    Minusta Kumppanilla on usein hyviä pointteja. Puhkoo (tai ainakin tekee parhaansa puhkoakseen) onttoja väitteitä ja tyhjää argumentointia. Se että siitä ottaa nokkiinsa kertoo minusta siitä että toisen osapuolen argumentaatio ei kestä tarkempaa tarkastelua. Siitä suuttuminen, vastaamatta jättäminen tai aiheen vierestä jatkaminen vain vahvistaa tätä käsitystä.

      1
  • muokattu 09.08.2020 14:11

    @HybridRules kirjoitti:

    Nyt täytyykin kysyä yksi tarkennus: oliko Quun ensimmäinen kommentti Toyotan autonomisesta ajosta sarkastinen lausuma vai tarkoittiko Quu todella, että autonominen ajaminen olisi sama asia kuin autonominen ajo (esim. Volvon Pilot Assist)?

    Pilot Assist voi auttaa ohjaamaan autoa kaistamerkintöjen välissä ja ylläpitämään ennalta valittua nopeutta tai ajallista etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon. Toiminto voi myös auttaa pitämään auton tarkasti tiellä tarkkailemalla kaistan reunaviivoja.

    Toyota samat hommat hoituu
    Aktiivinen kaistanseuranta (LTA) automaattivaihteisissa malleissa

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Tämän: "En tiedä miltä se ulospäin näyttää, mutta Corollan autonominen ajo on kuin kännisen pyörällä ajoa".

    Niin minä en käytä sitä, enkä ole ajanut sellaisessa seurassa missä sitä tietääkseni on käytetty. Kokeillut olen, en tykännyt auton itseohjaavuudesta

      
  • Huomautan vielä uudelleen, että Corolla ei pysty autonomiseen ajamiseen vaikka siinä on kaistavahti, joka vähän ohjaa itsekseen jos kuljettaja meinaa ajautua ajorataviivojen päälle. (Kaistavahti ≠ autonominen ajo.) Autonomisesti ajava auto osaa viedä itse matkustajat oikeaan paikkaan.

      1
  • Tes­tiin osal­lis­tui 10 au­to­mal­lia avus­ti­mi­neen: Au­di A6 (Adap­ti­ve Crui­se As­sist), BMW 5 (Ac­ti­ve Dri­ving As­sis­tant Plus), DS7 Cros­s­back (Con­nec­ted Pi­lot), Ford Fo­cus (Co-Pi­lot 360), Hy­un­dai Nexo (Smart Crui­se Cont­rol ja ak­tii­vi­nen kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin), Mer­ce­des-Benz C-sar­ja (Dist­ro­nic Plus ja Ac­ti­ve Stee­ring As­sist), Nis­san Leaf (Pro Pi­lot), Tes­la Mo­del S (Au­to­pi­lot), To­yo­ta Co­rol­la (Sa­fe­ty Sen­se) sekä Vol­vo V60 (Pi­lot As­sist).
    Lop­pu­pää­tel­mä­nä yk­si­kään täl­lä het­kel­lä mark­ki­noil­la ole­va au­to­mal­li ei tar­joa täy­del­lis­tä au­to­ma­tiik­kaa tai au­to­no­mis­ta aja­mis­ta. Kul­jet­ta­ja tar­vit­see edel­leen täy­del­li­sen kes­kit­ty­mi­sen ja vas­tuun, jo­ten unel­ma ren­tou­tu­mi­ses­ta oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on tois­tai­sek­si silk­ka unel­ma.
    Eu­ro NCAP viit­taa myös tes­tat­tui­hin jär­jes­tel­miin kul­jet­ta­jan avus­tus­tek­no­lo­gi­a­na, ei­vät­kä ne ole it­se­näi­siä ei­vät­kä ne myös­kään mah­dol­lis­ta au­to­no­mis­ta aja­mis­ta. Useim­mat niis­tä voi­daan ak­ti­voi­da kul­jet­ta­jan na­pin pai­nal­luk­sel­la, mi­kä­li ul­koi­set olo­suh­teet ovat so­pi­vat.
    Tes­tat­tui­hin lu­keu­tui­vat mu­kau­tu­vat va­ki­o­no­peus­sää­ti­met (Adap­ti­ve Crui­se Cont­rol), joi­den on myös var­mis­tet­ta­va tur­val­li­nen etäi­syys eteen­päin kul­ke­vaan ajo­neu­voon, sekä kais­tal­la­pi­to­a­vus­ti­met, jot­ka es­tä­vät va­el­te­lun kais­tal­la tai jopa kais­tal­ta pois­tu­mi­sen. Eu­ro NCAP:n mu­kaan kai­kil­le jär­jes­tel­mil­le on tär­ke­ää hyvä ta­sa­pai­no tuen ja kul­jet­ta­jan oman vas­tuun kes­ken.

      
  • Hyviin tapoihin kuuluisi kertoa, mihin testiin viittaa....

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Hyviin tapoihin kuuluisi kertoa, mihin testiin viittaa....

    Euro NCAP testasi ensimmäistä kertaa automaattisesti ajavia autoja

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Kuinka väsynyt kuski on vielä hyväksyttävää

    Kelpaisiko sellainen, joka oman ajamisensa seurannan automatisoituaankaan ei saa itseltään eikä autoltaan varoituksia havainto- eikä ajotapavirheistä?

    Liian väsynyt taas voisi olla itselleen tyypillisestä virheestä itsensä (taas kerran) kiinni saanut, olipa virheen havaitsija auto tai kuljettaja?

    Piittaamaton voisi olla sellainen joka ajaa vain edes seuraamatta oman tarkkaavaisuutensa kehitystä ajon aikana.

      
  • muokattu 10.08.2020 12:12

    Herbert kysyi, kuinka väsynyt kuski on vielä hyväksyttävää

    @740 GLE kirjoitti:

    Kelpaisiko sellainen, joka oman ajamisensa seurannan automatisoituaankaan ei saa itseltään eikä autoltaan varoituksia havainto- eikä ajotapavirheistä?

    Sillä kertaa...

    Liian väsynyt taas voisi olla itselleen tyypillisestä virheestä itsensä (taas kerran) kiinni saanut, olipa virheen havaitsija auto tai kuljettaja?

    Miksi tuollainen olisi jotenkin "itselle tyypillistä" ja tapahtuisi "taas kerran"? Siis oletuksena, suorastaan kroonisesti. Eikö voi olla satunnaista, eri asteista väsymistä, vaikka onkin liikenteessä?

    Joku itsensä seuraaja ei ikäänkuin saavuttaisi automatisoinnin ohittavaa väsymystasoa satunnaisesti? Ja itsensä kiinni saanut ei voisi hokata tilanteen ja ajaisi sivuun huilimaan jne?

    Piittaamaton voisi olla sellainen joka ajaa vain edes seuraamatta oman tarkkaavaisuutensa kehitystä ajon aikana.

    Minusta piittaamattomuutta on se, ettei aja sivuun jos huomaa väsymisensä takia saaneensa itseltään tai autoltaan havainnot. Tai sellainen joka päästää, seurattuaan tilaansakin, itsensä tilaan jossa alkaa tulla varoituksia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit