Volvolla menee lujaa

591 kommenttia
11416181920
  • NHBNHB
    muokattu 28.08.2020 00:00

    @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    https://www.greencarreports.com/news/1129313_2021-volvo-plug-in-hybrid-models-get-a-big-price-reduction

    Volvo ei siis pysty kilpailemaan tuotteen teknisillä ominaisuuksilla vaan joutuu pudottamaan hintojaan. Ilmeisesti brändi ei riitä pitämään myyntiä riittävänä ilman, että hintaa säädetään alas päin. Eli kilpailijat ovat alkaneet määrittää Volvo hintoja. Se on tietysti kuluttajalle hyvä asia, jos Volvo pystyy toimimaan alentuneilla tuloilla.

    Onko tässä joku eri logiikka kuin Teslan hinnanalennuksissa?

    Juuri tämän halusin selvittää, kun kirjoitin tuon viestin. Oikeastaan en voi ottaa kunniaa viestin kirjoittamisesta, koska viestin verbaaliakrobatia on sataprosenttisesesti erään entisen hyvin aktiivisen Tesla-kriitikon - nykyisen Teslan omistajan - käsialaa. Lainasin hänen viestiä ja vaihdoin siihen vain Teslan tilalle Volvon, kun nyt sopivasti on näin samantyyppinen tilanne.

    Ja totta tosiaan, logiikka näyttäisi olevan toinen, kun auton merkki vaihtuu. Alkuperäisen viestin kirjoittaja ei ole laisinkaan huolestunut Volvon kilpailukyvystä ja palstan intelligentsian reaktio on tyystin toinen, kun puhutaan toisesta merkistä. Kokeeni näyttää onnistuneen ja tuoneen vastauksen kysymykseeni. Kiitokset kokeeseen osallistuneille.

      
  • muokattu 28.08.2020 13:14

    @M880 kirjoitti:
    Siihen että auto on ihan yhtä hyvä kuin verrokkinsa, mutta rahalle saa enemmän vastinetta eli varusteita. MB ja BMW ovat karvalakkimalleja ja järkevää kun varusteluun menee kymppitonni. Itse ruksasin juuri V90een kaiken haluamani, ja vetokoukun lisäksi taisi mennä alle 2k. Sillä ei pääse mersussa edes alkuun.

    Tuo on kyllä edelleen ihan totta, vaikka saksalaisautojen varustelutaso onkin W123 ajoista parantunut selvästi. Juuri siksi ostankin omani hyvän uuden henkilöauton hinnalla lisävarusteltuna puolella uuden hinnasta. Oman varusteluni hinta uuteen autoon olisi ollut parinkymmenetuhannen luokkaa, mutta koska en tehnyt valintoja itse, on autoni uutena tilannut rastittanut minulle tarpeellisten rastien lisäksi yli viidellä tonnilla sellaista, jota en tarvitsisi, mutta eipä tuo haittaa kun kevyesti mukana kulkee eikä varusteista tarvinnut oikeastaan mitään maksaakaan.

    Se on taas sitten toinen juttu, jos sattuu haluamaan lisää sylintereitä moottoriin, ilma-alustan tai kaikissa tilanteissa samalla tavoin toimivan nelivedon, niin Volvo ei osallistu koko tarjouskilpailuun. Meitä karvalakkimallilla ajavaa enemmistöä tämä ei tietenkään koske, kun joka tapauksessa valitsemme nelisylinterisen köyhäilymallin rautajousin ja silloin juuri tuo hinnat alkaen on tärkeä referenssi.

    Oma valintani yllä olevasta hinnastosta on ilman muuta selvä. Koska en edes odota tästäkään valinnasta löytyvän yksimielisyyttä, on hyvä että tekevät noiden lisäksi vielä muutamaa muutakin mallia, että jokainen saa mieleisensä.

      1
  • Minun autokaupoillelähtö muistilapussa on kaksi ruksia, automaattivaihde ja mukautuva nopeussäädin, muut tarpeelliset varusteet nykyään on karvalakkimalleissa kaikilla merkillä, mitä minä harkitsen.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    https://www.greencarreports.com/news/1129313_2021-volvo-plug-in-hybrid-models-get-a-big-price-reduction

    Volvo ei siis pysty kilpailemaan tuotteen teknisillä ominaisuuksilla vaan joutuu pudottamaan hintojaan. Ilmeisesti brändi ei riitä pitämään myyntiä riittävänä ilman, että hintaa säädetään alas päin. Eli kilpailijat ovat alkaneet määrittää Volvo hintoja. Se on tietysti kuluttajalle hyvä asia, jos Volvo pystyy toimimaan alentuneilla tuloilla.

    Onko tässä joku eri logiikka kuin Teslan hinnanalennuksissa?

    On siinä aika iso ero logiikassa minun mielestäni. Teslahan hinnoitteli autonsa omiin sfääreihinsä, mutta joutui tulemaan alas kymmeniä tuhansia euroja. Volvo sopeutuu kilpailuun perinteisten kilpailijoidensa kanssa eli bemarin, mersun ja audin kanssa. Tesla ei onnistunut pitämään hintojaan "sähköautoluokassa" vaan sopeutti myyntihintansa muihin lähinnä vertailukelpoisiin polttomoottoriautoihin nähden eli luopui alkuperäisestä hinnoittelupolitiikastaan.

    Pidän Model X:n hintaa tällä hetkellä erittäin kilpailukykyisenä. Model X Long Range ilman ns. Full Self Driving-softaoptiota on selkeästi halvempi kuin XC90T8, GLE 340 PHEV tai Q7, kun vertaan hintoja niiden varusteiden kera, jotka itselläni oli XC90T8:ssa. Teslaan ei saa yhtä kattavasti varusteita, mutta toisaalta siinä on kaikki oikeasti tarpeelliset ja mm. oviautomatiikka extrana.

    Minä olen ollut kriittinen teslafanitukseen enkä itse autoa kohtaan. Nyt, kun olen saanut "sisäpiiritietoa" n. 5000km ajorupeamalta, niin tiedän, että Teslaan tosiaan liittyy fanitus-hypetystä, mutta olen myös todennut, että Tesla on oikein hyvä auto ja tässä alkaa jo unohtaa, että ajaa sähköautolla. Niin tavalliseksi se on muuttunut.

    Teslan hintojen alennusten jälkeen on monelle jäänyt mustapekka käteen. Voi katsoa Nettiautosta hintapyyntöjä ja verrata niitä upouusien Teslojen hintoihin ja joutuu ihmettelemään, kuka ostaa 4-5 vuotta vanhan modelässän lähes samaan hintaan kuin saisi aivan uuden. Joidenkin käytettyjen ässien hintapyynnöt ovat jopa enemmän kuin uuden hinta.

    Itse ajattelin, että tuskin Tesla enää nykytasosta pudottaa hintoja, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Vaikka menisi nurin koko putiikki. Osakekaupassa pyörivä rahahan pyörii yhtiön ulkopuolella ja autojen valmistaminen ei vaan meinaa nousta kannattavaksi. Ja pörssikuplat tapaavat puhjeta ennemmin tai myöhemmin. Tesla on jo kuitenkin niin iso, että tuotteelle varmaan löytyy jatkaja, jos nykyiset rahahanat kyllästyvät harrastamaan autojen valmistamista ja siirtyvät puuhaamaan jotain muuta.

    Periaatteessa Teslafanin pitäisi olla huolissaan, koska alkuperäisillä hinnoilla Teslan autonvalmistus ei ollut kannattavaa eikä se ole ollut sitä alennettujen hintojenkaan jälkeen. Hintoja alentamalla haetaan myynnin lisääntymistä, jonka toivotaan tuottavan enemmän voittoa tai turvaavan markkinaosuutta paremmin kuin pienemmät myyntimäärät suuremmilla yksikköhinnoilla.

    Luin tällä viikolla Hesarista artikkelin, jossa kerrottiin kokeneidenkin pörssianalyytikkojen olevan ymmällään, mistä Teslan kurssin nousussa on kysymys. Minä olen ja olen ollut ihmeissäni Teslan rahoittajien pitkästä pinnasta.

    Kyllä Teslan touhuissa on ihan eri logiikka kuin perinteisten autonvalmistajien. Uhka vai mahdollisuus?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    https://www.greencarreports.com/news/1129313_2021-volvo-plug-in-hybrid-models-get-a-big-price-reduction

    Volvo ei siis pysty kilpailemaan tuotteen teknisillä ominaisuuksilla vaan joutuu pudottamaan hintojaan. Ilmeisesti brändi ei riitä pitämään myyntiä riittävänä ilman, että hintaa säädetään alas päin. Eli kilpailijat ovat alkaneet määrittää Volvo hintoja. Se on tietysti kuluttajalle hyvä asia, jos Volvo pystyy toimimaan alentuneilla tuloilla.

    Onko tässä joku eri logiikka kuin Teslan hinnanalennuksissa?

    On siinä aika iso ero logiikassa minun mielestäni. Teslahan hinnoitteli autonsa omiin sfääreihinsä, mutta joutui tulemaan alas kymmeniä tuhansia euroja. Volvo sopeutuu kilpailuun perinteisten kilpailijoidensa kanssa eli bemarin, mersun ja audin kanssa. Tesla ei onnistunut pitämään hintojaan "sähköautoluokassa" vaan sopeutti myyntihintansa muihin lähinnä vertailukelpoisiin polttomoottoriautoihin nähden eli luopui alkuperäisestä hinnoittelupolitiikastaan.

    Nuo kymmenien tuhansien hinnanalennukset liittyvät malliston kalleimpiin versioihin, eikä niihin kannata tuijottaa. Volyymimalleissa hinnanmuutokset ovat olleet paljon maltillisempia. Muskin tavoitehan ei ole missään nimessä säilyttää teknologimurroksen ensiaskeleiden korkeita hintoja, vaan saada hinnat monien saavutettaviin: In his conference call with analysts and retail investors this week, Musk said: “The thing that bugs me the most is that our cars are not affordable enough. We need to fix that.”

    https://thedriven.io/2020/07/24/elon-musk-says-evs-still-cost-too-much-but-a-compact-tesla-may-be-on-the-way/
    https://insideevs.com/news/343373/teslas-confusing-price-changes-heres-a-chart-of-the-adjustments/

    Minä olen ollut kriittinen teslafanitukseen enkä itse autoa kohtaan. Nyt, kun olen saanut "sisäpiiritietoa" n. 5000km ajorupeamalta, niin tiedän, että Teslaan tosiaan liittyy fanitus-hypetystä, mutta olen myös todennut, että Tesla on oikein hyvä auto ja tässä alkaa jo unohtaa, että ajaa sähköautolla. Niin tavalliseksi se on muuttunut.

    Muistatko, kuinka väkevästi intit vastaan, kun kerroin, että sähköautolla ajat matkasi ongelmitta. Et sitten mitenkään uskonut, vaan aina löytyi joku syy väittää vastaan.

    Periaatteessa Teslafanin pitäisi olla huolissaan, koska alkuperäisillä hinnoilla Teslan autonvalmistus ei ollut kannattavaa eikä se ole ollut sitä alennettujen hintojenkaan jälkeen. Hintoja alentamalla haetaan myynnin lisääntymistä, jonka toivotaan tuottavan enemmän voittoa tai turvaavan markkinaosuutta paremmin kuin pienemmät myyntimäärät suuremmilla yksikköhinnoilla.

    Miten niin autojen valmistus ei ole kannatavaa?

    https://www.theverge.com/2020/7/22/21333954/tesla-q2-earnings-profit-model-y-revenue-elon-musk-covid-19

    Kyllä Teslan touhuissa on ihan eri logiikka kuin perinteisten autonvalmistajien. Uhka vai mahdollisuus?

    Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan.

      
  • Yksi automerkki ylittää muut – Vakuutusyhtiöt: jopa 50% turvallisempi
    Talouselämä
    Volvo on moninkertainen voittaja vakuutusyhtiö Folksamin autoturvallisuusvertailussa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    https://www.greencarreports.com/news/1129313_2021-volvo-plug-in-hybrid-models-get-a-big-price-reduction

    Volvo ei siis pysty kilpailemaan tuotteen teknisillä ominaisuuksilla vaan joutuu pudottamaan hintojaan. Ilmeisesti brändi ei riitä pitämään myyntiä riittävänä ilman, että hintaa säädetään alas päin. Eli kilpailijat ovat alkaneet määrittää Volvo hintoja. Se on tietysti kuluttajalle hyvä asia, jos Volvo pystyy toimimaan alentuneilla tuloilla.

    Onko tässä joku eri logiikka kuin Teslan hinnanalennuksissa?

    On siinä aika iso ero logiikassa minun mielestäni. Teslahan hinnoitteli autonsa omiin sfääreihinsä, mutta joutui tulemaan alas kymmeniä tuhansia euroja. Volvo sopeutuu kilpailuun perinteisten kilpailijoidensa kanssa eli bemarin, mersun ja audin kanssa. Tesla ei onnistunut pitämään hintojaan "sähköautoluokassa" vaan sopeutti myyntihintansa muihin lähinnä vertailukelpoisiin polttomoottoriautoihin nähden eli luopui alkuperäisestä hinnoittelupolitiikastaan.

    Nuo kymmenien tuhansien hinnanalennukset liittyvät malliston kalleimpiin versioihin, eikä niihin kannata tuijottaa. Volyymimalleissa hinnanmuutokset ovat olleet paljon maltillisempia. Muskin tavoitehan ei ole missään nimessä säilyttää teknologimurroksen ensiaskeleiden korkeita hintoja, vaan saada hinnat monien saavutettaviin: In his conference call with analysts and retail investors this week, Musk said: “The thing that bugs me the most is that our cars are not affordable enough. We need to fix that.”

    https://thedriven.io/2020/07/24/elon-musk-says-evs-still-cost-too-much-but-a-compact-tesla-may-be-on-the-way/
    https://insideevs.com/news/343373/teslas-confusing-price-changes-heres-a-chart-of-the-adjustments/

    Minä olen ollut kriittinen teslafanitukseen enkä itse autoa kohtaan. Nyt, kun olen saanut "sisäpiiritietoa" n. 5000km ajorupeamalta, niin tiedän, että Teslaan tosiaan liittyy fanitus-hypetystä, mutta olen myös todennut, että Tesla on oikein hyvä auto ja tässä alkaa jo unohtaa, että ajaa sähköautolla. Niin tavalliseksi se on muuttunut.

    Muistatko, kuinka väkevästi intit vastaan, kun kerroin, että sähköautolla ajat matkasi ongelmitta. Et sitten mitenkään uskonut, vaan aina löytyi joku syy väittää vastaan.

    Periaatteessa Teslafanin pitäisi olla huolissaan, koska alkuperäisillä hinnoilla Teslan autonvalmistus ei ollut kannattavaa eikä se ole ollut sitä alennettujen hintojenkaan jälkeen. Hintoja alentamalla haetaan myynnin lisääntymistä, jonka toivotaan tuottavan enemmän voittoa tai turvaavan markkinaosuutta paremmin kuin pienemmät myyntimäärät suuremmilla yksikköhinnoilla.

    Miten niin autojen valmistus ei ole kannatavaa?

    https://www.theverge.com/2020/7/22/21333954/tesla-q2-earnings-profit-model-y-revenue-elon-musk-covid-19

    Kyllä Teslan touhuissa on ihan eri logiikka kuin perinteisten autonvalmistajien. Uhka vai mahdollisuus?

    Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan.

    Tesla on jokusen kerran sinnitellyt plussalle myymällä päästöoikeuksia, kun pelkkien autojen myynti ei ole riittänyt plussalle neljää neljännestä peräkkäin eikä yksi neljän putki muutenkaan ole hurraahuutojen väärtti noin vanhalle yritykselle. Mutta ehkä se siitä tai sitten joku oikea autonvalmistaja ottaa Teslan hoteisiinsa.

    Olen spekuloinut sähköauton kanssa pärjäämisestä sellaisella menopelillä, jonka todellinen range on n. 300km, johon päädyin mm. TM:n talviautotestin tuloksista. X:n nimellisrange on 500km, mikä muuttaa tilanteen tyystin. Enää ei tarvitse miettiä, olisiko iso riski ajaa lentokentälle ja joutua keskiyöllä lataamaan, että pääsisi takaisinkin. Sähköauton lataaminen pakkotilanteessa ei ole missään mielessä yhtä mukavaa kuin polttoaineen tankkaaminen, mutta kun muuntaa ajattelu- ja toimintatapansa sähköautoiluun sopivaksi, niin ei tarvitse ladata epämukavissa tilanteissa. Eilen esimerkiksi oli päässyt akun varaus putoamaan 10%:iin. Fakta on, että koiran kanssa saa käydä päivittäin lenkillä ja siihen menee noin tunti. Mitä tee? Koira kyytiin ja pikalaturille 10min matkan päähän. Auto piuhaan koira lenkille. Vannoutunut polttomoottorimies ei osaa ajatella auton tankkaamista tarpeeksi luovasti. Yksikin tuttu oli ottanut Teslan koeajoon, käynyt jossain asiakkaan luona ja takaisin tullessa akku lopahti ja Tesla piti hinata jonnekin. Tuttu oli aivan vakuuttunut, että ei se ollut hänen vikansa vaan, että sellaisia ne sähköautot ovat. Osti sitten uuden diesel-katusellaisen, koska sähköautolla ei pärjää.

    Teslaa en aikaisemmin edes tutustunut kunnolla, koska niiden hinnat olivat aivan älyttömät. Sitten hintoja pudotettiin järkevälle tasolle ja Ruuhkamies kertoi faktoja X:stä ja lisäksi olin sopivasti hakemasta autoa, jossa sähkörange olisi selvästi parempi kuin 40km PHEV-malleista. Tähtien asennot sattuivat kohdalleen ja nyt ajan Teslafaneista huolimatta ihan reaalimaailman Teslalla ja tyytyväisenä ajankin.

      
  • Jottei Volvo-ketju muuttuisi Tesla-ketjuksi, niin todettakoon, että ajaisin todennäköisesti edelleen Volvolla, jos olisi ollut tarjolla uusi XC90T8 esim. 80km sähkösäteellä. Uudet täyssähkö- ja PHEV-mallit ovat tulossa vasta 2-3 vuoden kuluttua ja se on turhan kaukana tulevaisuudessa, että olisin jäänyt niitä odottamaan. Sähköajo-virus oli päässyt iskemään niin pahasti, että XC90T8:lla ajaessa oli koko ajan päällimmäisenä mielessä sähköajon maksimointi ja kun lataaminen onnistui parhaimmillaankin vain 1-vaihe 16A/230VAC antamalla teholla, niin henkinen korvienväli-paine siirtyä täyssähköön kasvoi niin suureksi, että pakko asialle oli tehdä jotain.

    Analyyttisesti ja kustannusperusteisesti asiaa ajatteleva ei olisi tehnyt niin kuin minä. Volvoon en ollut missään suhteessa tyytymätön muuten kuin tuon vaatimattoman 40km sähkörangen osalta.

    Volvosta Teslaan siirtyminen oli helppoa, koska autoissa on samantapainen hillitty interiööri ja lähes kaikki toiminnot keskitetty keskinäyttöön fyysisten nappuloiden sijasta. Teslassa on toki isompi näyttö ja google-navigointi. Ja näytössä web-selain, josta voi lukea vaikka is.fi uutiset. Volvossa oli myös sovelluksia kuten spotify, android auto/car play, TuneIn, Glympse ja pari muuta, mutta ei web-selainta.

    Volvoon tuli myös OTA-päivityksiä, mutta vain kartastoon ja sovelluksiin. Itse auton toimintoihin ei tullut.

      
  • muokattu 29.08.2020 13:57

    Onhan se satavarma, että siirtyminen Volvosta alustaltaan kivirekimäiseen Teslaan, on pettymys.

      
  • 740 GLE "Se on taas sitten toinen juttu, jos sattuu haluamaan lisää sylintereitä moottoriin, ilma-alustan tai kaikissa tilanteissa samalla tavoin toimivan nelivedon, niin Volvo ei osallistu koko tarjouskilpailuun. Meitä karvalakkimallilla ajavaa enemmistöä tämä ei tietenkään koske, kun joka tapauksessa valitsemme nelisylinterisen köyhäilymallin rautajousin ja silloin juuri tuo hinnat alkaen on tärkeä referenssi."

    Mutta nämä erot taitaa loppua sähköistettyjen aikakaudella, vai onko osa edelleen parempia suoraan kulkijoita tai talvidriftaus-autoja, sellaisia haluaville tai tarvitseville? Vai saadaanko autoihin jatkossa sähkömoottoreiden tarkemman ohjauksen myötä ajomoodeja, joilla voi ajaa hymy huulessa pohjoiseen karhu-urissa sekä lumituiskussa ja välillä voi vaikka käydä ajoharjoitteluradalla vetämässä pitkillä yliohjaavilla luistoilla?

    NHB "Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan."

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    740 GLE "Se on taas sitten toinen juttu, jos sattuu haluamaan lisää sylintereitä moottoriin, ilma-alustan tai kaikissa tilanteissa samalla tavoin toimivan nelivedon, niin Volvo ei osallistu koko tarjouskilpailuun. Meitä karvalakkimallilla ajavaa enemmistöä tämä ei tietenkään koske, kun joka tapauksessa valitsemme nelisylinterisen köyhäilymallin rautajousin ja silloin juuri tuo hinnat alkaen on tärkeä referenssi."

    Mutta nämä erot taitaa loppua sähköistettyjen aikakaudella, vai onko osa edelleen parempia suoraan kulkijoita tai talvidriftaus-autoja, sellaisia haluaville tai tarvitseville? Vai saadaanko autoihin jatkossa sähkömoottoreiden tarkemman ohjauksen myötä ajomoodeja, joilla voi ajaa hymy huulessa pohjoiseen karhu-urissa sekä lumituiskussa ja välillä voi vaikka käydä ajoharjoitteluradalla vetämässä pitkillä yliohjaavilla luistoilla?

    NHB "Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan."

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

    En olisi niin varma, että kännykkävertaus osuu hyvin automaailmaan. Ensinnäkin Nokia oli yksi niistä, jotka nousivat kuin raketti, kun langattomat puhelimet saatiin kuluttajille sopivaan hintatasoon. Ja kuinka kävi? Missä Nokian langattomat nyt ovat? Nokiahan ei ollut mikään lankapuhelindinosaurus vaan tuli puhelimientekobisnekseen uutena toimijana, kun langaton tekniikka teki esiinmarssinsa.

    Kun yksi suomalainen firma sössi mahdollisuutensa, niin ei siitä kannata tehdä jotain luonnon lakia tai kaiken kattavaa esimerkkiä. Apple pääsi mukaan puhelinmarkkinoille, koska enää se laite ei oikeastaan ollut puhelin vaan pieni tietokone, jossa yhtenä appina muiden joukossa oli äänipuhelin. Nokia oli pätevä puhelinteknologiassa, mutta ei enää sitten pysynyt mukana, kun ihmiset eivät enää halunneetkaan ostaa puhelimia eikä Nokia toisaalta mennyt mukaan uuteen bisnekseen ajoissa.

    Minulla oli ensimmäinen autopuhelin Dancall merkkinen tanskalainen laite ja sen jälkeen Siemens-merkkinen, joka oli jo jossain määrin mukana kuljetettava halko. Kumpikin valmistaja on häipynyt puhelinmarkkinoilta.

    Puhelin on pieni elektroninen laite, jonka valmistamisen aloittamisen kynnys on varmaankin pienen pieni murto-osa siitä, mitä autojen valmistamisen investoinnit vaatii. Varmaan sähkökäyttö madaltaa kynnystä huomattavasti verrattuna polttomoottoritekniikkaan, mutta tuskin montaa uutta toimijaa mahtuu markkinoille. Teslallakin voi olla tekemistä pysyä siellä, kun perinteisiltä merkeiltä tulee koko ajan lisää malleja tarjolle.

    Minusta Teslassa ei ole mitään sellaista erityistä sähköisen voimalinjan lisäksi, mikä olisi joku ylivoimatekijä markkinoilla. Ja sähköinen voimalinjakin on sitä vain, koska muilta merkeiltä ei vielä ole tullut malleja myyntiin ainakaan S ja X-kokoluokkaan. Sähköisten voimalinjojen välillä voi olla eroja ja joku asioista enemmän kiinnostunut voi niitä arvottaa, mutta luulen, että kuluttajaa kiinnostaa auto kokonaisuutena, sen hinta ja sähkörange.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Onhan se satavarma, että siirtyminen Volvosta alustaltaan kivirekimäiseen Teslaan, on pettymys.

    Tätä kommenttia en ymmärrä? Oliko tarkoitus olla sarkastinen? Tesla kulkee vakaasti ilmajousitettuna ja on hyvä ajettava. Volvossakaan ei ollut valittamista ja myös siinä oli ilmajousitus.

      
  • @Inspektori kirjoitti:

    NHB "Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan."

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

    Ilman muuta Euroopan kannalta olisi tärkeää säilyttää asema. Aika näyttää. Japsit ja Jenkit onneksi ovat samassa veneessä. Ainoastaan Tesla on vetänyt omia linjojaan, mutta muilla lienee vielä aikaa hypätä veneeseen. Samalla vertauksien linjalla jatkaen voisi sanoa, että iPhone on jo, mutta android-junaan ehtii vielä hyppäämään. Volkkarin ID3 lienee tämän hetken varteenotettavin malli Teslan ulkopuolella ja se on saatu jo toimitusvaiheeseeen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    740 GLE "Se on taas sitten toinen juttu, jos sattuu haluamaan lisää sylintereitä moottoriin, ilma-alustan tai kaikissa tilanteissa samalla tavoin toimivan nelivedon, niin Volvo ei osallistu koko tarjouskilpailuun. Meitä karvalakkimallilla ajavaa enemmistöä tämä ei tietenkään koske, kun joka tapauksessa valitsemme nelisylinterisen köyhäilymallin rautajousin ja silloin juuri tuo hinnat alkaen on tärkeä referenssi."

    Mutta nämä erot taitaa loppua sähköistettyjen aikakaudella, vai onko osa edelleen parempia suoraan kulkijoita tai talvidriftaus-autoja, sellaisia haluaville tai tarvitseville? Vai saadaanko autoihin jatkossa sähkömoottoreiden tarkemman ohjauksen myötä ajomoodeja, joilla voi ajaa hymy huulessa pohjoiseen karhu-urissa sekä lumituiskussa ja välillä voi vaikka käydä ajoharjoitteluradalla vetämässä pitkillä yliohjaavilla luistoilla?

    NHB "Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan."

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

    En olisi niin varma, että kännykkävertaus osuu hyvin automaailmaan. Ensinnäkin Nokia oli yksi niistä, jotka nousivat kuin raketti, kun langattomat puhelimet saatiin kuluttajille sopivaan hintatasoon. Ja kuinka kävi? Missä Nokian langattomat nyt ovat? Nokiahan ei ollut mikään lankapuhelindinosaurus vaan tuli puhelimientekobisnekseen uutena toimijana, kun langaton tekniikka teki esiinmarssinsa.

    Kun yksi suomalainen firma sössi mahdollisuutensa, niin ei siitä kannata tehdä jotain luonnon lakia tai kaiken kattavaa esimerkkiä. Apple pääsi mukaan puhelinmarkkinoille, koska enää se laite ei oikeastaan ollut puhelin vaan pieni tietokone, jossa yhtenä appina muiden joukossa oli äänipuhelin. Nokia oli pätevä puhelinteknologiassa, mutta ei enää sitten pysynyt mukana, kun ihmiset eivät enää halunneetkaan ostaa puhelimia eikä Nokia toisaalta mennyt mukaan uuteen bisnekseen ajoissa.

    Minulla oli ensimmäinen autopuhelin Dancall merkkinen tanskalainen laite ja sen jälkeen Siemens-merkkinen, joka oli jo jossain määrin mukana kuljetettava halko. Kumpikin valmistaja on häipynyt puhelinmarkkinoilta.

    En missään vaiheessa edes maininnut Nokiaa, vaan tarkoitin nimenomaan laajemmassa mittakaavassa. Tuo mainitsemasi Siemens ja vaikka naapurimaasta Ericsson. Näitä esimerkkejä on vähän joka maassa. Sukupolvien ajan tehtiin puhelimia, mutta teknologian murros muutti kaiken. Ja tosiaan, missä Nokian langattomat puhelimet ovat nyt? Nokia nimenomaan tukee vertaustani.

    Minusta Teslassa ei ole mitään sellaista erityistä sähköisen voimalinjan lisäksi, mikä olisi joku ylivoimatekijä markkinoilla. Ja sähköinen voimalinjakin on sitä vain, koska muilta merkeiltä ei vielä ole tullut malleja myyntiin ainakaan S ja X-kokoluokkaan. Sähköisten voimalinjojen välillä voi olla eroja ja joku asioista enemmän kiinnostunut voi niitä arvottaa, mutta luulen, että kuluttajaa kiinnostaa auto kokonaisuutena, sen hinta ja sähkörange.

    Alan paras pikalatausverkko, yrityksen ketteryys ja vertikaalinen integraatio vähän kaikilla toiminnan osilla. Unohtaa ei sovi myöskään visonääristä ja karismaattista johtajaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Tätä kommenttia en ymmärrä? Oliko tarkoitus olla sarkastinen? Tesla kulkee vakaasti ilmajousitettuna ja on hyvä ajettava. Volvossakaan ei ollut valittamista ja myös siinä oli ilmajousitus.

    Valehtelet, juuri jousitus on Teslan kompastuskivi, ja korin nitinät ja natinat.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    740 GLE "Se on taas sitten toinen juttu, jos sattuu haluamaan lisää sylintereitä moottoriin, ilma-alustan tai kaikissa tilanteissa samalla tavoin toimivan nelivedon, niin Volvo ei osallistu koko tarjouskilpailuun. Meitä karvalakkimallilla ajavaa enemmistöä tämä ei tietenkään koske, kun joka tapauksessa valitsemme nelisylinterisen köyhäilymallin rautajousin ja silloin juuri tuo hinnat alkaen on tärkeä referenssi."

    Mutta nämä erot taitaa loppua sähköistettyjen aikakaudella, vai onko osa edelleen parempia suoraan kulkijoita tai talvidriftaus-autoja, sellaisia haluaville tai tarvitseville? Vai saadaanko autoihin jatkossa sähkömoottoreiden tarkemman ohjauksen myötä ajomoodeja, joilla voi ajaa hymy huulessa pohjoiseen karhu-urissa sekä lumituiskussa ja välillä voi vaikka käydä ajoharjoitteluradalla vetämässä pitkillä yliohjaavilla luistoilla?

    NHB "Teknologian murros on molempia. Kovin moni lankapuhelimien valmistaja ei tee nykyisin kännyköitä. Uusilla valmistajilla on nyt kaikkien aikojen tilaisuus päästä automarkkinoille ja vanhoilla on tilaisuus menettää osuuksiaan."

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

    En olisi niin varma, että kännykkävertaus osuu hyvin automaailmaan. Ensinnäkin Nokia oli yksi niistä, jotka nousivat kuin raketti, kun langattomat puhelimet saatiin kuluttajille sopivaan hintatasoon. Ja kuinka kävi? Missä Nokian langattomat nyt ovat? Nokiahan ei ollut mikään lankapuhelindinosaurus vaan tuli puhelimientekobisnekseen uutena toimijana, kun langaton tekniikka teki esiinmarssinsa.

    Kun yksi suomalainen firma sössi mahdollisuutensa, niin ei siitä kannata tehdä jotain luonnon lakia tai kaiken kattavaa esimerkkiä. Apple pääsi mukaan puhelinmarkkinoille, koska enää se laite ei oikeastaan ollut puhelin vaan pieni tietokone, jossa yhtenä appina muiden joukossa oli äänipuhelin. Nokia oli pätevä puhelinteknologiassa, mutta ei enää sitten pysynyt mukana, kun ihmiset eivät enää halunneetkaan ostaa puhelimia eikä Nokia toisaalta mennyt mukaan uuteen bisnekseen ajoissa.

    Minulla oli ensimmäinen autopuhelin Dancall merkkinen tanskalainen laite ja sen jälkeen Siemens-merkkinen, joka oli jo jossain määrin mukana kuljetettava halko. Kumpikin valmistaja on häipynyt puhelinmarkkinoilta.

    En missään vaiheessa edes maininnut Nokiaa, vaan tarkoitin nimenomaan laajemmassa mittakaavassa. Tuo mainitsemasi Siemens ja vaikka naapurimaasta Ericsson. Näitä esimerkkejä on vähän joka maassa. Sukupolvien ajan tehtiin puhelimia, mutta teknologian murros muutti kaiken. Ja tosiaan, missä Nokian langattomat puhelimet ovat nyt? Nokia nimenomaan tukee vertaustani.

    Minusta Teslassa ei ole mitään sellaista erityistä sähköisen voimalinjan lisäksi, mikä olisi joku ylivoimatekijä markkinoilla. Ja sähköinen voimalinjakin on sitä vain, koska muilta merkeiltä ei vielä ole tullut malleja myyntiin ainakaan S ja X-kokoluokkaan. Sähköisten voimalinjojen välillä voi olla eroja ja joku asioista enemmän kiinnostunut voi niitä arvottaa, mutta luulen, että kuluttajaa kiinnostaa auto kokonaisuutena, sen hinta ja sähkörange.

    Alan paras pikalatausverkko, yrityksen ketteryys ja vertikaalinen integraatio vähän kaikilla toiminnan osilla. Unohtaa ei sovi myöskään visonääristä ja karismaattista johtajaa.

    Nokia nimenomaan ei tue. Nokia tuli uutena valmistajana markkinoille puhelinpuolella, nousi uuden tekniikan imussa korkealle ja putosi sieltä alas. Firman sisäinen start-up, joka ei sitten kuitenkaan kestänyt kisassa muiden kanssa vaikka hetken porskutti hyvin. Vrt. esim vanha valmistaja Samsung. Jostain syystä suomalaiset suoraan kuluttajille suunnatut tuotteet eivät ole menestyneet. Ollaan ehkä liian insinöörikeskeisiä teknisesti orientoituneita.

    Teslan pikalaturilla on todella ilo ladata. 100kWh akku 90% latinkiin alle tunnissa. Suomessa Teslan latureita on niin harvakseltaan, ettei niistä esim. minulle ole juurikaan iloa. 50kW latureita taas löytyy hyvin eikä niilläkään tarvitse kauan kykkiä, koska puolen tunnin pysähdykselläkin saa aika mukavasti lisää kilometrejä. Minä en pitäisi enkä pitänyt Teslan latureita auton valintaan vaikuttavana tekijänä. Tietenkin ne on plussaa Teslalle. Minulla on ilmainen lataus Teslan latureilla ja olen kyllä ajatellut alkaa yrittää hyödyntää niitä enemmän ihan kustannussyistä. Tähän asti olen esim. tauot pitkällä matkalla pitänyt taukopaikan sijainnin perusteella ja ostanut sähkön Fortumilta tai Virralta. Teslan laturit ei satu minulle oikein ollenkaan "puolimatkan krouvien" kohdalle. Hirvaskangas on parhaiten paluumatkan pysähdyksenä, Toijala taas on melkein asiakkaan vieressä. Vierumäki ei ole matkan varrella jne.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tätä kommenttia en ymmärrä? Oliko tarkoitus olla sarkastinen? Tesla kulkee vakaasti ilmajousitettuna ja on hyvä ajettava. Volvossakaan ei ollut valittamista ja myös siinä oli ilmajousitus.

    Valehtelet, juuri jousitus on Teslan kompastuskivi, ja korin nitinät ja natinat.

    Jos suinkin annat luvan, niin olen itse kuitenkin tyytyväinen Teslan jousitukseen ja ajo-ominaisuuksiin. Viimeisimmässä OTA-softapäivityksessä tuli ilmajousituksen visualisointi mahdolliseksi avata keskinäytölle ja näyttää siitä dataa löytyvän. Hassun näköiset punaiset ja vihreät haituvat, kuin savuvanat, lähtevät jousituksen grafiikasta ja kuvaavat jousituksen +/- -kuormitusta.

    Kaikki viestiketjut pyrkivät näköjään ajautumaan teslailuun. Eikö voitaisi kirjoittaa vaikka Toyotan hybridistä välillä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tätä kommenttia en ymmärrä? Oliko tarkoitus olla sarkastinen? Tesla kulkee vakaasti ilmajousitettuna ja on hyvä ajettava. Volvossakaan ei ollut valittamista ja myös siinä oli ilmajousitus.

    Valehtelet, juuri jousitus on Teslan kompastuskivi, ja korin nitinät ja natinat.

    Jos suinkin annat luvan, niin olen itse kuitenkin tyytyväinen Teslan jousitukseen ja ajo-ominaisuuksiin. Viimeisimmässä OTA-softapäivityksessä tuli ilmajousituksen visualisointi mahdolliseksi avata keskinäytölle ja näyttää siitä dataa löytyvän. Hassun näköiset punaiset ja vihreät haituvat, kuin savuvanat, lähtevät jousituksen grafiikasta ja kuvaavat jousituksen +/- -kuormitusta.

    Kaikki viestiketjut pyrkivät näköjään ajautumaan teslailuun. Eikö voitaisi kirjoittaa vaikka Toyotan hybridistä välillä?

    Se ei kiinnosta ketään.

    Ei kannata lähteä mukaan ko trollin papukaijamaiseen länkytykseen Teslan jousituksesta. Kolmosessa on kova alusta, X:ssä ei. Kuten aiemmin olen kertonut, olen itsekin hyvin tyytyväinen sen ajomukavuuteen ja natinoiden puutteeseen. Toki ko autolla koskaan ajamattomat tojo-kuskit tietävät asian paremmin.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tätä kommenttia en ymmärrä? Oliko tarkoitus olla sarkastinen? Tesla kulkee vakaasti ilmajousitettuna ja on hyvä ajettava. Volvossakaan ei ollut valittamista ja myös siinä oli ilmajousitus.

    Valehtelet, juuri jousitus on Teslan kompastuskivi, ja korin nitinät ja natinat.

    Jos suinkin annat luvan, niin olen itse kuitenkin tyytyväinen Teslan jousitukseen ja ajo-ominaisuuksiin. Viimeisimmässä OTA-softapäivityksessä tuli ilmajousituksen visualisointi mahdolliseksi avata keskinäytölle ja näyttää siitä dataa löytyvän. Hassun näköiset punaiset ja vihreät haituvat, kuin savuvanat, lähtevät jousituksen grafiikasta ja kuvaavat jousituksen +/- -kuormitusta.

    Kaikki viestiketjut pyrkivät näköjään ajautumaan teslailuun. Eikö voitaisi kirjoittaa vaikka Toyotan hybridistä välillä?

    Se ei kiinnosta ketään.

    Ei kannata lähteä mukaan ko trollin papukaijamaiseen länkytykseen Teslan jousituksesta. Kolmosessa on kova alusta, X:ssä ei. Kuten aiemmin olen kertonut, olen itsekin hyvin tyytyväinen sen ajomukavuuteen ja natinoiden puutteeseen. Toki ko autolla koskaan ajamattomat tojo-kuskit tietävät asian paremmin.

    On hyvin ymmärrettävää, että tyhjästä suhteellisen lyhyessä ajassa vanhat valmistajat ylittävän markkina-arvon luonut valmistaja kerää mielenkiinnon. Polttomoottoreiden ja niiden ympärille rakennettujen korien esittely alkaa olla yhtä mielenkiintoista kuin halvat kompaktikamerat.

    Miten tuon M3:n tapauksessa mahtaa alusta kovuus riippua versiosta? Performancessa on ymmärrettävästi kova alusta, mutta miten on miedompien perusrenkaisten versioiden laita.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    voitaisi kirjoittaa vaikka Toyotan hybridistä välillä?

    Toyota hybrideiltä ei voi enempää vatiakkaan, mitä niiden hinnalla saa, Toyota Camry 2,5 Hybrid Active 37 401,45 €

      
  • muokattu 30.08.2020 09:37

    .

      
  • Mielestäni valistuneen kuljettajan huomion vie tämän tyhjästä suhteellisen lyhyessä ajassa vanhat valmistajat ylittävän markkina-arvon luoneen valmistajan lukuisat laatuongelmat. Suurin osa uutta tai vähän käytettyä autoa miettiessään valitsee edelleen tutun ja turvallisen polttomoottoriauton. Paljon ajavan on edelleen järkevintä valita dieselauto. Poliitikkojen ja viranomaisten dieselin ja bensiinin demonisointi on ollut aika tuloksetonta ja kertoo vain asiantuntemattomuudesta. Nämä yksipuoliset julistukset mielenkiinnon kohteista ovat yhtä huuhaata, mielenkiinnon kohteet voivat vaihdella mutta valinta osuu loppupeleissä kuitenkin siihen tavanomaiseen valintaan mihin se on osunut aina ennenkin. Pelkästään kaupungissa ajavat kuljettajat voivat vakavissaan miettiä ladattavaa sähkö- tai hybridiautoa kun taas toisessa vaakakupissa on ajatus siitä tarvitaanko siellä autoa lainkaan. Monella mieleisenä vaihtoehtona on pelkästään joukkoliikenne tai polkupyörä, niin kattavasti kevyenliikenteen väyliin panostetaan tänä päivänä. Tämä on ilahduttavaa ja suotavaa ajattelua paremman ilmaston takaamiseksi myös tuleville sukupolville.

      
  • muokattu 30.08.2020 09:45

    No onhan sitä autoa käytettävä kun sellainen on, ja ajaa parikilometriä Stockmann herkun parkkihalliin, takaisin tullessa yleensä löytyy parin korttelikierroksen jälkeen lyhyelle Carolalle vapaa parkkipaikka puolenkilometrin säteellä.

      
  • Meillä on kotimainenkin esimerkki start-upista, joka lyhyessä ajassa loi suuren markkina-arvon osakkeilleen ja siinä sivussa optio-miljonäärejä. Sitten n. 20v nousun alkamisen jälkeen seurasi mahalasku, jossa ao. firma oli kuitenkin niin fiksu, että sai myytyä start-uppinsa pois Microsoftille. Tämä viimeinen muuvi onkin minusta kaikkein vaikeimmin ymmärrettävä käänne koko jutussa, mutta tietenkin erinomainen asia Nokian kannalta.

    Pörssiarvot tulee ja pörssiarvot menee varsinkin silloin, kun niiden takana ei ole reaalista pohjaa. Tai tätähän yhden Hesarin artikkelin mukaan juuri ihmetellään, että voisiko olla mahdollista, että pörssin toimintalogiikka voisi jotenkin muuttua. Yhtenä ilmiönä Teslan kurssin pysymisestä ylhäällä juuri nyt arvioitiin olevan sen, että shorttaajat ovat alkaneet maksaa lainaamiaan osakkeita siinä pelossa, että kurssi edelleen nousee ja shorttaajien tappiot kasvavat vielä suuremmiksi.

      
  • "Toyota hybrideiltä ei voi enempää vatiakkaan, mitä niiden hinnalla saa, Toyota Camry 2,5 Hybrid Active 37 401,45 €"

    Vielä kun saisi vetokoukun, niin menisi huomattavasti enemmän kaupaksi- aika usea on kommentoinut auton olevan hintaluokassaan hyvän, mutta tuo koukku ? Kumma juttu, että Camrylle ei ole tyypitetty minkään tasoista vetomassaa? No, tämä nyt tuli sitten tähän ketjuun.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    "Toyota hybrideiltä ei voi enempää vatiakkaan, mitä niiden hinnalla saa, Toyota Camry 2,5 Hybrid Active 37 401,45 €"

    Vielä kun saisi vetokoukun, niin menisi huomattavasti enemmän kaupaksi- aika usea on kommentoinut auton olevan hintaluokassaan hyvän, mutta tuo koukku ? Kumma juttu, että Camrylle ei ole tyypitetty minkään tasoista vetomassaa? No, tämä nyt tuli sitten tähän ketjuun.

    Minä kaipaisin Camryyn koukun lisäksi farmarikoria ja töpseliä, niin olisi hyvinkin kiinnostava laite. Jälkimmäinen varmaan joskus tuleekin, ensin mainitusta (keskimmäisestä) en olisi niin varma.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    "Toyota hybrideiltä ei voi enempää vatiakkaan, mitä niiden hinnalla saa, Toyota Camry 2,5 Hybrid Active 37 401,45 €"

    Vielä kun saisi vetokoukun, niin menisi huomattavasti enemmän kaupaksi- aika usea on kommentoinut auton olevan hintaluokassaan hyvän, mutta tuo koukku ? Kumma juttu, että Camrylle ei ole tyypitetty minkään tasoista vetomassaa? No, tämä nyt tuli sitten tähän ketjuun.

    Kattokuorman salliminenkin olisi hyväksi.

      
  • muokattu 31.08.2020 11:20

    @Inspektori kirjoitti:
    Mutta nämä erot taitaa loppua sähköistettyjen aikakaudella, vai onko osa edelleen parempia suoraan kulkijoita tai talvidriftaus-autoja, sellaisia haluaville tai tarvitseville?

    Puhut tavallisesti asiaa, mutta etuvetokuskien tapaan heti kun mainitaan kaarretasapaino, sinäkin lähdet valitettavasti driftaamaan leveässä sladissa nakkikopin ympäri. Näin käy siitä huolimatta, että tiedät kyllä rajani, jotka ovat liikenteessä tiukemmalla kuin autoni paranoidin suojelusenkelin.

    Vai saadaanko autoihin jatkossa sähkömoottoreiden tarkemman ohjauksen myötä ajomoodeja, joilla voi ajaa hymy huulessa pohjoiseen karhu-urissa sekä lumituiskussa ja välillä voi vaikka käydä ajoharjoitteluradalla vetämässä pitkillä yliohjaavilla luistoilla?

    Älä viitsi heittäytyä lapsellisemmaksi kuin oikeasti oletkaan, ellet oikeasti kaipaa tuollaista? Minut tunnet jo riittävän hyvin tietääksesi, että sivistyksen pintakiillon pilaama vauhtikallo pysyy luistokulmissa, joita sinä, poliisi ja autoni Suojelusenkeli eivät edes huomaa. Kontrollifriikin pitää silti tuntea sormissaan ja takapuolessaan mitä kullakin hetkellä on tekeillä. Suojelusenkeli saa kernaasti olla väsymättä vahdissa minun virheeni varalta. Mutta minä haluan silti yrittää itse ensin. Jos ehdin reagoida edes sekunnin ennen Suojelusenkeliä sen puuttumiskynnystä ylittämättä, se riittää minulle. Kun mietit hetken, keksit kyllä sen ainoan luotettavan tavan voittaa systemaattisesti Suojelusenkelin reagointi ajossa, jossa kaarretasapainolla on merkitystä.

    Odotan mielenkiinnolla, miten HybridRules vertaa Teslan ja Volvon voimalinjaa ajettuaan ensimmäisen talven sähköisellä nelivedolla. Erityisesti kiinnostaa millä tavoin liukkaalla pinnalla kiihdytys, kevyt veto päällä vakionopeudella ja moottorijarrutus regeneroinnilla vaikuttaa voimalinjan toimintaan Teslassa ja Volvossa?

    Minulle suurimmat odotukset ovat sähköisen voimalinjan automaattivaihteiston tapaisen arvontalaatikon poistamisessa ja regeneroinnin kautta kuljettajan kontrolliin jätetyssä voimakkaassa moottorijarrutuksessa. Hyvin suunnitellulla sähköisellä voimalinjalla on tässä suhteessa edellytykset olla manuaalivaihteisen tasoinen, eli selvästi nykyaikaisia automaatteja parempi. Toinen odottamani asia on nelivedon huomaamattomuus, aivan parhaiden mekaanisten nelivetojen tapaan. Kytkeytyvästä valenelivedosta poiketen vaikkapa quattro ei muuta käytöstään kaasun asennon mukaan.

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

    Tekisi mieli kommentoida joitain julkisuudessa nähtyjä kommentteja Kaipolasta, mutta antaa olla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:>
    Toinen odottamani asia on nelivedon huomaamattomuus, aivan parhaiden mekaanisten nelivetojen tapaan. Kytkeytyvästä valenelivedosta poiketen vaikkapa quattro ei muuta käytöstään kaasun asennon mukaan.

    Huonoja uutisia. Tulevaisuus näyttäytyy pimeänä ja pelottavana. Jostain käsittämättömästä syystä myös sähköautojen valmistajat arvottavat taloudellisuuden nelivedon jatkuvaa päällä olemista tärkeämmäksi. Teslalla kytkeytyvä neliveto tuli M3:n mukana ja on nyt levinnyt ruton lailla koko mallistoon. Sama tauti on saavuttanut Ingolstadinkin ja eTronin nelivedosta tehtiin kytkeytyvä hiljattaisessa päivityksessä, joka toi 25 km lisää rangea.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Inspektori kirjoitti:
    Mutta nämä erot taitaa loppua sähköistettyjen aikakaudella, vai onko osa edelleen parempia suoraan kulkijoita tai talvidriftaus-autoja, sellaisia haluaville tai tarvitseville?

    Puhut tavallisesti asiaa, mutta etuvetokuskien tapaan heti kun mainitaan kaarretasapaino, sinäkin lähdet valitettavasti driftaamaan leveässä sladissa nakkikopin ympäri. Näin käy siitä huolimatta, että tiedät kyllä rajani, jotka ovat liikenteessä tiukemmalla kuin autoni paranoidin suojelusenkelin.

    Vai saadaanko autoihin jatkossa sähkömoottoreiden tarkemman ohjauksen myötä ajomoodeja, joilla voi ajaa hymy huulessa pohjoiseen karhu-urissa sekä lumituiskussa ja välillä voi vaikka käydä ajoharjoitteluradalla vetämässä pitkillä yliohjaavilla luistoilla?

    Älä viitsi heittäytyä lapsellisemmaksi kuin oikeasti oletkaan, ellet oikeasti kaipaa tuollaista? Minut tunnet jo riittävän hyvin tietääksesi, että sivistyksen pintakiillon pilaama vauhtikallo pysyy luistokulmissa, joita sinä, poliisi ja autoni Suojelusenkeli eivät edes huomaa. Kontrollifriikin pitää silti tuntea sormissaan ja takapuolessaan mitä kullakin hetkellä on tekeillä. Suojelusenkeli saa kernaasti olla väsymättä vahdissa minun virheeni varalta. Mutta minä haluan silti yrittää itse ensin. Jos ehdin reagoida edes sekunnin ennen Suojelusenkeliä sen puuttumiskynnystä ylittämättä, se riittää minulle. Kun mietit hetken, keksit kyllä sen ainoan luotettavan tavan voittaa systemaattisesti Suojelusenkelin reagointi ajossa, jossa kaarretasapainolla on merkitystä.

    Odotan mielenkiinnolla, miten HybridRules vertaa Teslan ja Volvon voimalinjaa ajettuaan ensimmäisen talven sähköisellä nelivedolla. Erityisesti kiinnostaa millä tavoin liukkaalla pinnalla kiihdytys, kevyt veto päällä vakionopeudella ja moottorijarrutus regeneroinnilla vaikuttaa voimalinjan toimintaan Teslassa ja Volvossa?

    Minulle suurimmat odotukset ovat sähköisen voimalinjan automaattivaihteiston tapaisen arvontalaatikon poistamisessa ja regeneroinnin kautta kuljettajan kontrolliin jätetyssä voimakkaassa moottorijarrutuksessa. Hyvin suunnitellulla sähköisellä voimalinjalla on tässä suhteessa edellytykset olla manuaalivaihteisen tasoinen, eli selvästi nykyaikaisia automaatteja parempi. Toinen odottamani asia on nelivedon huomaamattomuus, aivan parhaiden mekaanisten nelivetojen tapaan. Kytkeytyvästä valenelivedosta poiketen vaikkapa quattro ei muuta käytöstään kaasun asennon mukaan.

    Tuo vertaus kyllä osuu ja tämä korona-aikakausi voi yllättäen muokata tilannetta lisää. En vaan missään nimessä toivo Eurooppalaisille valmistajille huonoa tilannetta. Tämä meidänkin saaren toimeentulo on kuitenkin laajasti kytköksissä oman mantereen tuotantoon. Ja juuri nyt ei muutoin hyvältä näytä.

    Tekisi mieli kommentoida joitain julkisuudessa nähtyjä kommentteja Kaipolasta, mutta antaa olla.

    Nopea kommentti tässä kiireen keskellä, että Volvon T8-voimalinjassahan voi valita onko päällä jatkuva- ja kytkeytyvä neliveto. Sehän on oikeastaan fiksuin periaate: jos haluaa ajaa ikäänkuin urheilullisemmin hyödyntäen nelivetoa, voi pitää jatkuvan nelivedon päällä, mutta kun ajaa rauhallisesti vilkkaamman liikenteen seassa, neliveto tulee avuksi, kun ajonhallinta niin päättää. Varsinkin tuplamoottorisella sähköautolla olisi tosi hienoa, että voisi halutessaan valita nelivedon, mutta sähköä säästääkseen aja vajaavedolla silloin, kun ei koe tarvitsevansa nelivedon tuomaa etua etenemisessä.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit