Miksi Toyotasta yritetään luoda täysin väärä mielikuva?

244 kommenttia
1235789
  • muokattu 17.09.2020 17:41

    @Kumppani kirjoitti:

    Mutta et osaa vastata vieläkään vertailuun bensapelien kesken?

    Mitä vertaamista bensapelien kesken on, ikivanha keksintö, Toyota hybridi tekniikka sai kulutuksen alenemaan 2-3 litraa 100 km, siihenkin tulokseen pääsee paremmalla suorituskyvyllä esim. golfin litraiset. Eurooppalaiset panostikin dieselin kehitykseen ja pikkudieselit on vallannut Euroopan markkinat, sillä ei ole Toyotalla mitään jakoa, ja vw:kin loikkaa suoraan sähköautoihin ja Toyota jää taas telineisiin.
    Verrataan nyt sitten nykyisiä bensakoneita
    Volkswagen Golf 1,0 eTSI 81 kW (MHEV) DSG-automaatti Yhdistetty 4,7 - 5,5
    Toyota Corolla Hatchback 1,2 T Turbo Edition Multidrive S Yhdistetty 6,3 - 7,2
    ps. Toyotan moottori on BMW:ltä lainassa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Kaitsu952 kirjoitti:
    Hybriditeknikkan kehityssuuntaa valitessaan Toyota on oivaltanut sen, että suurimmassa osassa maailmaa on pistokeybridien - sähköautoista puhumattakaan - latailu sähköverkon puuttumisen, epävarmuuden tai riittämättömyyden vuoksi utopiaa.

    Näillä kasvavilla automarkkina-alueilla on itselataava hybriditekniikka toimiva ratkaisu päästöjen kasvun rajoittamiseen.

    Suurimmat markkina-alueet lienevät USA, Kiina ja Eurooppa. Näissä kaikissa sähköä on ihan hyvin saatavilla ja erilaiset letkuautot ovatkin myyneet suht hyvin ja trendi on voimakkaasti kasvava. Ehkäpä juuri tästä syystä Toyotakin on tuonut markkinoille jo ensimmäisiä ladattavia mallejaan.

    Mielenkiintoista nähdä, missä määrin Toyota pystyy siirtämään kiistatta erittäin kattavan kokemuksensa hybrideistä letkuautoihin ja millaisia ässiä heiltä löytyy hihasta - esim tuo aiemmin mainittu solid state. Ainakin itse uskon vahvasti, että Toyotan lihaksilla ja kokemuksella pysytään tässäkin kisassa vallan mainiosti mukana. Toki se täytyy myöntää, etten ole tietoinen siitä, millaisia kumppanuuksia ja muita kyvykkyyksiä Toyotalla on tuottaa merkittäviä määriä suuriakkuisia autoja.

    Toyotaa mollataan hyvin usein siitä, että se olisi osaamattomuuttaan jälkijunassa pistokehybridien kehittämisessä. Käsittääkseni on aivan selvää, että Toyotalla on pistokehybridien ja täyssähkisten kehittämiseen tarvittava osaaminen ja resurssit, jos se päättäisi tai olisi päättänyt tähän ryhtyä.

    Itselataavan hybriditeknologian kehittäminen on ollut strateginen valinta, joka ilmeisesti on perustunut siihen kylmään faktaan, että suurilla, kasvavilla markkina-alueilla pistokehybridit ja sähköautot eivät mene säjköverkon puuttumisen, riittämättömyyden tai epävarmuuden vuoksi kaupaksi.

    Maailmassa on arviolta miljardi ihmistä kunnollisen sähköverkon ulottuvissa. Intiassa, suurimassa osassa Kiinaa ja Venäjää, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa ei autojen latailu käytånnössä onnistu vielä pitkään aikaan. Eihän se täällä koto-Suomessakaan, sähköverkkojen mallimaassa, onnistu muille kuin pientaloasukkaille.

      
  • muokattu 17.09.2020 18:45

    @_Quu kirjoitti:

    Mitä vertaamista bensapelien kesken on, ikivanha keksintö

    Vertaaminen, vai bensapeli? Mielikuvia luodessasi saat asian kuulostamaan siltä kuin saksalaiset olivat keksineet dieselmoottorin pelastamaan maailman ihan äskettäin.

    Toyota hybridi tekniikka sai kulutuksen alenemaan 2-3 litraa 100 km, siihenkin tulokseen pääsee paremmalla suorituskyvyllä esim. golfin litraiset.

    Se on hienoa. Entäs kaksilitraiset keskenään?

    Lainaan tuolta edelliseltä sivulta omia kommenttejasi:
    Volkswagen Golf 1,0 eTSI 81 kW (MHEV) DSG-automaatti Yhdistetty 4,7 - 5,5
    Toyota Corolla Hatchback 2,0 Hybrid Yhdistetty 4,6 / 5,6

    Eikö näytäkin nyt ihan erilaiselta? Mitä muuten tarkoitit paremmalla suorituskyvyllä, paljonkos tuossa 2.0 Corollassa olikaan kW? Vai yritätkö harrastaa edelleen jotakin mielikuvan luomista?

    VW:kin loikkaa suoraan sähköautoihin ja Toyota jää taas telineisiin

    Mitä nyt kumpikin tekee plugareita ja VW lisäksi kevythybridiä. Mihis unohdit aiemmin hehkuttamasi vety-Toyotan?

      
  • NHBNHB
    muokattu 17.09.2020 19:14

    @Kaitsu952 kirjoitti:

    Maailmassa on arviolta miljardi ihmistä kunnollisen sähköverkon ulottuvissa. Intiassa, suurimassa osassa Kiinaa ja Venäjää, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa ei autojen latailu käytånnössä onnistu vielä pitkään aikaan. Eihän se täällä koto-Suomessakaan, sähköverkkojen mallimaassa, onnistu muille kuin pientaloasukkaille.

    Kyllä Kiinassa ja Venäjällä sähköverkko niillä alueilla on, missä arvokkaat tuotiautotkin myydään. Itse näin kerrostaloasujana pystyisin lataamaan esimerkiksi kotona parkkihallissa, työpaikalla, useimmissa kaupoissa, keskustan parkkitiloissa ja luonnollisesti matkalla pikalatausverkoista. Latausmahdollisuuksia on paljon enemmän kuin tarvitsen.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Mitä nyt kumpikin tekee plugareita ja VW lisäksi kevythybridiä. Mihis unohdit aiemmin hehkuttamasi vety-Toyotan?

    Mitä sä jauhat niistä litroista, vertaa itse, mihin haluat.
    Vety tulee osaltaan sähkömoottorin energiaksi, senkin potin korjaa muut jos Toyota ei saa parempaa mallistoa aikaiseksi.

      
  • muokattu 17.09.2020 21:18

    @_Quu kirjoitti:

    Mitä sä jauhat niistä litroista, vertaa itse, mihin haluat

    Sinähän sitä harrastat. Ja niin, että yrität synnyttää mielikuvia. Vertaamalla appelsiineja ja omenoita ja jättämättä vastaamatta ilmiselviin kysymyksiin, jotka seuraavat fiiliksellä tehtyjä heittoja. Sellaista sanotaan politiikassa populismiksi.

      
  • Esimerkkini pointti on ettei pieniin energiakuluihin tarvita monimutkaista hybriditekniikkaa suurine akkuineen.
    Kaiken kukkuraksi diesel on edullisempaa.

      
  • Anna olla, Quu, ei tässä ole kyse siitä voiko ajaa Hybridi-Toyotaa pienemmillä polttoainekuluilla. Tässä vaiheessa pitäisi jo tietää, että kulutusvertailuun ei saa osallistua oikeasti vähän kuluttavilla moottoreilla.

    Keskustelun tavoitteena on ainoastaan demonstroida että muiden valmistajien mallistosta löytyy ainakin yksi bensiinimoottori, joka kuluttaa vähintään saman kuin Toyotan hybridi.

    Toyotan savukin katoaa silmämääräisesti muun merkkisiä autoja ulkona havainnoiden ymmärtämättä edes sitä, miksi bensamoottori automerkistä riippumatta toi mittaukseen mukaan sekä hiukkasten massan että koon mittauksen. Päästöistä tulee ongelma vasta sitten kun ne tulevat Volkkarin pakoputkesta.

    Koko keskustelussa ei ole omenia, appelsiinejä eikä polttoainelitroja, joten minulle tämä oli tässä.

      1
  • muokattu 18.09.2020 12:16

    @_Quu kirjoitti:

    Esimerkkini pointti on ettei pieniin energiakuluihin tarvita monimutkaista hybriditekniikkaa suurine akkuineen. Kaiken kukkuraksi diesel on edullisempaa.

    Tuo koskee varmaan sitten kaikkia hybridisortteja noin yleisesti. Jokos kävit vaihtamassa dieselvolkkariin sen hybridi-Corollasi jota olet täällä muualla kyllä puolustellut, vai siirryitkö jo "suoraan sähköautoon"?

    @740GLE:

    Anna olla, Quu, ei tässä ole kyse siitä voiko ajaa Hybridi-Toyotaa pienemmillä polttoainekuluilla. Tässä vaiheessa pitäisi jo tietää, että kulutusvertailuun ei saa osallistua oikeasti vähän kuluttavilla moottoreilla

    Oikeasti tässä on kyse mielikuvien luomisesta ja niiden ymmärtämisestä johonkin suuntaa - otsikon mukaisesti. Kumma juttu että sinäkin kadotit punaisen langan jo varhaisessa vaiheessa.

    Mielikuvan luomisessa kyse on juurikin siitä, mitä ja miten kirjoittaa ja mitä jättää kirjoittamatta. Jos lukee minun ja Quun sanailua, niin pitäisi selvitä erittäin helposti, miten Quu sitä on yrittänyt tehdä. Jos olisi poliitikko, niin populisti ilman muuta: heittää ilmaan "epäkohtia Suomessa" ja kun kysyy "miten niin ja mitä pitäisi tehdä", niin häviää taustalle ja väittää, että homma kuuluu hallituksen selvitettäväksi.

    Keskustelun tavoitteena on ainoastaan demonstroida että muiden valmistajien mallistosta löytyy ainakin yksi bensiinimoottori, joka kuluttaa vähintään saman kuin Toyotan hybridi

    Ehei kuule. Vaan käyttää tuollaista esimerkkinä siitä, miten tässä tapauksessa Quu toi asioita esille: hyvin tyypillisesti mielikuvaluonnin kannalta. Kuten edellä kerroin.

    Toyotan savukin katoaa silmämääräisesti muun merkkisiä autoja ulkona havainnoiden ymmärtämättä edes sitä, miksi bensamoottori automerkistä riippumatta toi mittaukseen mukaan sekä hiukkasten massan että koon mittauksen. Päästöistä tulee ongelma vasta sitten kun ne tulevat Volkkarin pakoputkesta

    No jos asia kerran on noin, niin miksi ihmeessä päästit ilmoille savutuskommenttisi? En edelleenkään keksi. Esitä sille joku perustelu! Minä kerroin jo oman näkemykseni siitä, mitä savutus on ja tietenkin ymmärtäen, että päästöistä puhuttaessa osa on näkymätöntä. Jos yrität esittää asiantuntevampaa, niin mikä aivopieru se savutuksesi sitten oli.

    Koko keskustelussa ei ole omenia, appelsiinejä eikä polttoainelitroja, joten minulle tämä oli tässä

    Niin, sillehän ei voi mitään. Mutta jätit samalla monta asiaa roikkumaan, mutta se on tosiaan hyvin tyypillistä mielikuvien luomisessa. Eipä mulla muuta.

      
  • Tässä on taas appelsiinit ja vellit sekaisin.

    Etkös sinä 740 tuonut jossain vaiheessa esiin että Toyotan benssmoottori sylkee paljon niitä pienhiukkasia? Minulle jäi tästä keskustelusta nyt ymmärtämättä oliko tässä niin että nimenomaan Toyotan bensamoottorit ovat niitä pahimpia, vai oliko kyse siitä että bensamoottorit yleisesti ottaen ovat nykyään dieseleitä saatuttavampia kun mitataan pienhiukkasia?

    Quu, ihan validi pointti että pikkudieselillä pääsee jopa hybridiä pienempään kulutukseen.

    Kumppani, olen hyvin usein kanssasi samaa mieltä. Siinä Yaris-keskustelussa olin siinä mielessä eri mieltä, että kyllähän mielikuvia ja mielipiteitä saa esittää. Varsinkin jos kyse on "nuorekkuudesta" ja "innostavuudesta", kun ei tuollaisista arvoista ole kuin mielipiteitä. (Toki kysely voi kertoa mitä ihmiset ovat noista mieltä, mutta se kertoo enemmän mielipidejakaumasta kuin kovaa mittausfaktaa siitä onko Yaris nuorekas vai ei)

      
  • muokattu 18.09.2020 13:27

    @Kumppani kirjoitti:

    Tuo koskee varmaan sitten kaikkia hybridisortteja noin yleisesti. Jokos kävit vaihtamassa dieselvolkkariin sen hybridi-Corollasi jota olet täällä muualla kyllä puolustellut, vai siirryitkö jo "suoraan sähköautoon"?

    Kysymys kuului, mitä muut on tehnyt sillä aikaa kun Toyota viritteli omiaan.
    Muut teki Toyotan hybridiäkin taloudellisempia dieseleitä.
    Minä en vaihda Toyotan planeettavaihdetta kaksoiskytkimiin, on kyllä ollut pari Audia ja useampi volkkari, silloin kun niissä oli vielä momentinmuuntimella automaattivaihteisto. Henkilökotaisesti en valitse autoa taloudellisuuden perusteella.
    Jos ajaisin vielä 160> km sivu työmatkoja valitsisin Audi dieselin santavarmasi enemmin kuin Toyota camryn
    Kaksoiskytkinvaihteisto vie pisteet 5-1 nopeassa taajaman ulkopuolisessa ajossa planeettavaihteelta.

      
  • Tarkkuutta näihin heittoihin millä moottoreilla mikäkin malli liikkuu. BMW:n 1,6- ja kaksilitraisia dieselmoottoreita saa Toyota Avensikseen ja Toyota Versoon. BMW-koneisia Toyota-autoja alkoi tulla markkinoille vuonna 2015. Tässä ketjussahan edellytetään oikeiden mielikuvien luomista joten faktat pitänee myös olla oikein.

      2
  • @_Quu kirjoitti:
    Kaksoiskytkinvaihteisto vie pisteet 5-1 nopeassa taajaman ulkopuolisessa ajossa planeettavaihteelta.

    Millähän perusteella? Itse nimittäin ajan säännöllisesti molemmilla ja ainakaan itse en valitsisi tuota paremmaksi - ei sillä, että sekään nyt huono olisi.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Kaksoiskytkinvaihteisto vie pisteet 5-1 nopeassa taajaman ulkopuolisessa ajossa planeettavaihteelta.

    Millähän perusteella? Itse nimittäin ajan säännöllisesti molemmilla ja ainakaan itse en valitsisi tuota paremmaksi - ei sillä, että sekään nyt huono olisi.

    Oma kokemukset ja oma mieltymys, enempää en perustele, valinta on vapaa.

      
  • muokattu 18.09.2020 16:20

    @M880 kirjoitti:

    Siinä Yaris-keskustelussa olin siinä mielessä eri mieltä, että kyllähän mielikuvia ja mielipiteitä saa esittää.

    Kyllä ja ehkä huomasit kevyen uteliaisuuteni sen esittäjälle. Mutta eipä ole vastailtu...

    Varsinkin jos kyse on "nuorekkuudesta" ja "innostavuudesta", kun ei tuollaisista arvoista ole kuin mielipiteitä

    Aivan, mutta kun ne jotenkin muuttuvat tosiasioiksi ja mielipidenäkökulma unohtuu. Tuohon sortuu toimittajia myöten monikin. Ja sittenhän se vasta mielikuvaksi muuttuukin: "luin jostakin arviosta että auto xxx ei ole ollenkaan nuorekkaan ja innostavan oloinen", tai "auto yyy on tosi nuorekas ja innostava". Puhdasta mielikuvaluontia ja kuinka moni siihen uskoon sitten jääkään, se hämmentää. Ihan kuin se olisi ruksattavissa "Rakenna oma autosi" -kohdista, siltä vaikuttaa välillä!

      
  • muokattu 18.09.2020 16:22

    @tracktest kirjoitti:

    Tarkkuutta näihin heittoihin millä moottoreilla mikäkin malli liikkuu. BMW:n 1,6- ja kaksilitraisia dieselmoottoreita saa Toyota Avensikseen ja Toyota Versoon. BMW-koneisia Toyota-autoja alkoi tulla markkinoille vuonna 2015. Tässä ketjussahan edellytetään oikeiden mielikuvien luomista joten faktat pitänee myös olla oikein.

    Uutta Corollaa ei Suomessa tainnut edes saa kuin hybridillä, eikös se ollut niinkin. Miksi silloin edes hakea jotakin 1,2 T Turbo Edition Multidrive S:ää kulutusvertaluihin? Se meni jo.

      
  • Toyota lopetti dieselmoottorilla varustettujen HENKILÖautojen tuonannon vuoden 2018 lopussa. Dieselmoottorilla varustettuja Toyotan hyötyajoneuvoja on saatavana vielä dieselmoottoreilla. Dieselhän kuuluu jo museoon.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html

    Tuollaisia manuaalivaihteisia Toytia 1,2 litran moottorilla on vielä joitakin saatavana niille, jotka ovat jääneet seisoskelemaan lakkautetun osuuskaupan hevospuomille. Tuollaisia myydään enää yksi sadasta.

      
  • @Katukivi kirjoitti:

    Tuollaisia manuaalivaihteisia Toytia 1,2 litran moottorilla on vielä joitakin saatavana niille, jotka ovat jääneet seisoskelemaan lakkautetun osuuskaupan hevospuomille. Tuollaisia myydään enää yksi sadasta.

    Siinähän vasta mielikuvia luodaan! Varsinkin kun S-ryhmällä ei mene ihan kauhean huonosti. Älähän tiesora sorru tuollaiseen solvailuun.

      
  • Toyota muuten on ainoa valmistaja joka on saanut puristettua päästöt Euroopassa siihen maagiseen 95 grammaan per km. Muut valmistajat mennä posottelee 130 - 140 grammalla per km. Ainakin Mersu, Audi, VW, BMW, Volvo.

      
  • Katukivellä on kyllä erikoinen tyyli luoda mielikuvia. Ensin arvostellaan toisten Toyota-kokemukset arvottomiksi ja sitten heitetään peliin suorat solvaukset, ei voi kuin ihmetellä. Itse voisin ostaa Toyota Avensiksen 2.0 dieselin jos näitä löytyy vuoden 2017-2018 mallia. BMW:n 5-sarjasta en luovu mutta viimeinen Toyota Avensis olisi kyllä säilyttämisen arvoinen auto.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Katukivellä on kyllä erikoinen tyyli luoda mielikuvia. Ensin arvostellaan toisten Toyota-kokemukset arvottomiksi ja sitten heitetään peliin suorat solvaukset, ei voi kuin ihmetellä. Itse voisin ostaa Toyota Avensiksen 2.0 dieselin jos näitä löytyy vuoden 2017-2018 mallia. BMW:n 5-sarjasta en luovu mutta viimeinen Toyota Avensis olisi kyllä säilyttämisen arvoinen auto.

    5-sarjalaisesta minulla ei ole kuin muutama tositarkoituksella tehty koeajokokemus, ja Avensiksen koeajosta on yli 10v, mutta en kyllä minäkään vaihtaisi. Viimeinen Avensis on faceliftien alla samalla rakenteella kuin silloin ajamani. Tuolloin olin ennen koeajoa ihan varma että seuraava autoni on Avensis, mutta ei tullut kauppoja. En osaa tarkkaan sanoa mikä siinä oli, mutta ohjauksen lötköys jäi jotenkin mieleeni. Tuolloin päädyin Subaruun.

    Uusin RAV4 kelpaisi hyvin, plugarina tietysti. Itselataavan kävin koeajamassakin silloin kun RAVi uudistui, ja tykkäsin kyllä, vaikka lopulta ajoinkin siitä suoraan Biliaan ja tilasin Volvon. Iso syy oli RAV4:n silloinen töpselittömyys.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Kaitsu952 kirjoitti:

    Vaimon Yaris on kyllä yli 150000 km ajettunakin erittäin luotettava ja toimintavarma auto, mutta ei kovin nuorekas tai innostava

    Makuasioita, mutta mikäs pieni auto (eli samassa kokoluokassa oleva) olisi sitten "nuorekas" ja "innostava"? Noin mielenkiinnosta, koska tuollaiset on juuri sitä mielikuva-asiaa.

    Itse päädyin Miniin tässä koko luokassa, tosin vaatimuksena oli myös perinteinen vanhan liiton automaatti. Vaikea oli löytää näiden kuminauhojen ja kytkinvaihteistojen joukosta auto ko. tekniikalla. Toki nykyisin taitaa olla Minissäkin jonkin sortin 'DSG'.

      
  • Sähköautoissa on kiinteä suoraveto, niinkuin hybridi Toyotassa.

      
  • muokattu 20.09.2020 10:14

    @Tiko kirjoitti:

    Itse päädyin Miniin tässä koko luokassa, tosin vaatimuksena oli myös perinteinen vanhan liiton automaatti.

    Edustiko tuo kommenttisi vastausta nuorekkuuteen ja innostavuuteen?

    Vaikea oli löytää näiden kuminauhojen ja kytkinvaihteistojen joukosta auto ko. tekniikalla. Toki nykyisin taitaa olla Minissäkin jonkin sortin 'DSG'

    ...eli kaksoiskytinvaihteisto. Ja aika monessa muussa merkissä on myös CVT, ei vain Toyotassa. Sitä mielikuvien "kuminauhaa" siis.

    ...."jolle yritysten markkinointiosastot ovat antaneet myös kyseiselle vaihteistolle osuvia nimiä: Audi Multitronic, Subaru Lineatronic, Nissan Xtronic, Mercedes Autotronic, Toyota Multidrive-S". Lainaus täältä siis: https://automaattivaihteisto24.fi/variaattorivaihteisto-cvt/

    Ford, Honda....

      
  • muokattu 20.09.2020 10:35

    @_Quu kirjoitti:

    Katos vaan! Itse perustin vastaukseni vain Toyota.fi -sivuston tarjontaan. Ehkä tuo on sitten manuaalivaihteistojen ystäville tarkoitettu versio, jos osaa kysyä?

    Niihin mielikuva-asioihin liittyen ja osastollasi "mitä jätetään sanomatta" ja käsin valikoiden poimien, niin eikös Toyotan kanssa samaan häpeäpaaluun kehittymättömistä bensakoneista, manuaalivaihteistolla ja 135-145 gramman päästöihin päätyvistä automerkeistä ja malleista joudu sitten myös nämäkin: Audi, Citroen, Dacia, Hyundai, Kia, Mazda, MB, Nissan, Opel, Skoda, Suzuki.

    Ainakin mitä nettiauto.com:in haulla tulee tuliteristä autoista valituksi. Ja tietenkin: tietysti noilta löytyy pienemmällä, tai jopa 0-päästöillä olevia malleja moneltakin. Mutta kun mielikuvia luodessa sellaiset voi sivuuttaa "näppärästi".

      
  • muokattu 20.09.2020 12:52

    @Kumppani kirjoitti:

    Katos vaan! Itse perustin vastaukseni vain Toyota.fi -sivuston tarjontaan. Ehkä tuo on sitten manuaalivaihteistojen ystäville tarkoitettu versio, jos osaa kysyä?

    Traficom sivuilla on ainakin vielä useita malleja esim.

    Toyota Corolla Hatchback 1,2 T Turbo Edition Multidrive S
    Tiedot tulostettu 20.9.2020 12:37:52
    Multidrive S tarkoittaa automaattia

    Päästövertailuja minä en ole tehnyt, veroteknistä huijausta koko homma.

      
  • muokattu 20.09.2020 16:54

    @_Quu kirjoitti:

    Päästövertailuja minä en ole tehnyt, veroteknistä huijausta koko homma

    Päästöt ilmoitetaan samassa yhteydessä kuin litrat/100km, joten aika 1:1 ovat tulkittavissa minun mielestäni. Ja kun olet tuota mieltä, niin eihän sitten mikään auto kuluta käytännössä sitä, mitä ilmoitetaan mainospuheissa.

      
  • veroteknistä huijausta, siis verottajanosalta päästöjen mukaan verottaminen.

    eihän sitten mikään auto kuluta käytännössä sitä, mitä ilmoitetaan mainospuheissa.

    Ne on virallisia mittauksia.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Tiko kirjoitti:

    Itse päädyin Miniin tässä koko luokassa, tosin vaatimuksena oli myös perinteinen vanhan liiton automaatti.

    Edustiko tuo kommenttisi vastausta nuorekkuuteen ja innostavuuteen?

    Kyllä. Ja perinteinen automaaatti tiputti muutaman muuten mielenkiintoisen vaihtoehdon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit