Hybridit

1593 kommenttia
1484950515254»
  • Volvon ohjekirjan mukaan latauskaapeli kytketään ensin latauslaitteeseen ja sitten autoon. K-latauksen ohjeen mukaan kaapeli kytketään ensin autoon ja sitten latauslaitteeseen, siis päinvastaisessa järjestyksessä.

    Onko tässä kysymys Volvon/K-latauksen erityisominaisuus vai onko mitään väliä?

      1
  • @hsm kirjoitti:
    Volvon ohjekirjan mukaan latauskaapeli kytketään ensin latauslaitteeseen ja sitten autoon. K-latauksen ohjeen mukaan kaapeli kytketään ensin autoon ja sitten latauslaitteeseen, siis päinvastaisessa järjestyksessä.

    Onko tässä kysymys Volvon/K-latauksen erityisominaisuus vai onko mitään väliä?

    Jos on kyse latausaseman kaapelista, niin järjestyksellä ei ole väliä eikä muutenkaan suuremmin silloin, kun on aloittamassa latausta, koska auton ja latausaseman kommunikointi vasta kytkee latausvirran.

    Jos kyse on suko-pistokkeesta lataamisesta ns. tilapäisen latauslaitteen kanssa, joka tulee auton mukana, on turvallinen muistisääntö, että kaapeli on aina kiinni sukossa ennen kuin se kytketään autoon tai irrotetaan autosta.

    Jos irrottaa sukon kesken lataamisen, voi seurata valokaari, joka esim. kärventää pistorasiaa. Jos kytkee sukon, kun kaapeli on jo autossa, valokaaren vaaraa ei pitäisi olla, mutta latauskaapelin virran rajoitin ei ehkä toimi oikein heti alussa.

    Ettei tule tupeksittua, on ihan hyvä muistisääntö, että kaapelin toinen pää aina kiinni ennen kuin irrottaa/kytkee auton pistokkeen. Se on oikein päin kaikissa tilanteissa.

      1
  • NHBNHB
    muokattu 24.09.2020 10:16

    Suorituskykyerot sähköllä ajettaessa eri hybritoteutuksien välillä ovat suuria ja heikosti sähkömoottorin tehosta pääteltävissä. Uusimmassa Auto Strassenverkehrissä on muutama plugillinen hybirdi vertailussa, joiden sähkömoottorin tehot ja 0-100 kiihdytyksen ajat sähköllä ovat seuraavia:

    X1 - 70 kW / 15,6 s
    Kuga - 97 kW / 16,5 s
    Grandland X - 81 kW / 13,6 s
    XC40 - 60 kW / 25,7 s

    Kinteiden välityksien välillä vaihteita valitseva automaatti näyttäisi antava ylivoimaisen suorituskyvyn sähkömoottorin kilowatille. Polttomoottorinkin kanssa menee vähän luvut ristiin, kun ilmoitetulta yhteisteholtaan heikoin eli X1 kiihtyy sekä paikaltaan että ohitustilanteissa parhaiten. X1:n ero karvan verran suurempitehoiseen Kugaan on 0-100 kiihdytyksessä raju 2,5 sekuntia ja molemmissa (60-100 ja 80-120) ohituskiihtyvyyksissä 0,9 sekuntia. Kaikkien massat ovat hyvin lähellä toisiaan, joten se ei eroja selitä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit