Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1323335373850
  • muokattu 03.10.2020 18:40

    @_Quu kirjoitti:
    Niinpä Norjassa, kurkkaapa maapalloa laajemmin, ja mieti sitä, kuinka kattava sähkö ja latausverkko on.

    Aika hyvä tilanne näyttäisi olevan kun tämän hetkinen sähkön jakelu koskee n. 85% väestöstä maapallolla. Kehitys jatkuu ja halventuvan aurinkoenergian avulla sähköä saadaan täysin tiettömillekin kylille esim. Amazonin viidakoihin ja etelämatereelle vaikkei autoja tarvitakkaan noissa paikoissa.
    Vai meinaatko ihmiskunnan palaavan kivikaudelle.

    Sähkö auttaa matalan tulotason maita nousemaan köyhyydestä, jolloin kahtiajako pienenee köyhien ja rikkaiden maiden välillä. Sähkö onkin perustarve, joka alkaa olla miltei kaikkien saatavilla: tänä päivänä noin 85 % maapallon asukkaista voi käyttää sähköä.

    Maailman väkiluvun kasvaessa ja yhä useamman kodin liittyessä sähköverkkoon, on entistä tärkeämpää, että kuluttamamme sähkö on tuotettu ekologisesti, mielellään uusiutuvilla energianlähteillä. Täysin ongelmatonta energiantuotannon muotoa ei ole, mutta aurinkoenergian ympäristöhaitat lienevät kaikkein vähäisimmät. Kaikki energiamme on lähtöisin auringosta, ja se tarjoaa joka päivä enemmän energiaa kuin tarvitsemme koko maapallon sähköntarpeiden täyttämiseen. Aurinkopaneeleilla voidaan tuottaa sähköä myös alueilla, joihin ei sähköverkkoa ole vielä rakennettu.

    Maailma paranee vain tekojen kautta. Panostus kehittyvien maiden sähköntuotantoon on panostus samalla mm. ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi, kastelu- ja juomavesijärjestelmien kehittämiseksi, pakolaisvirtojen hillitsemiseksi, demokratian, tasa-arvon ja suvaitsevuuden lisäämiseksi sekä esimerkiksi lapsikuolleisuuden vähentämiseksi.

    Sähkö pelastaa maailman
    Sähkö on monipuolista: se lämmittää, viilentää sekä liikuttaa ihmisiä ja tavaroita. Sähköenergiaa voidaan myös tuottaa monin eri tavoin. Yhä suurempi osa sähkön tuotannosta on päästötöntä. STEK

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    Aika hyvä tilanne näyttäisi olevan kun tämän hetkinen sähkön jakelu koskee n. 85% väestöstä maapallolla.

    Maailman väkiluku on vuonna 2019 arviolta 7,8 miljardia
    Mikä prosentti asuu, niin kattavan sähköverkon piirissä, että sähköauton lataus on edes teoriassa mahdollista

      
  • muokattu 03.10.2020 20:45

    @tracktest kirjoitti:
    Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit vähissä. Monessa paikassa kuulee tutun sanonnan "mitä v****a"!

    Ainahan esim. nuo Toyotan hybridit on olleet TM-talvivertailuissa mitallisijoilla. Mitä kiroilua se nyt aiheuttaa, jos autossa on 12 V rimpula-akun sijasta satojen volttien mahti-akku jolla polttomoottori käynnistyy varmasti pahimmillakin pakkasilla. Samoin polttomoottorin käynnistävässä sähkömoottorissa voi olla tehoa useita kymmeniä kilowatteja. Sähköautokin toimii huippupakkasilla perinteistä autoa paremmin - kunhan vain saa pitää säilytyspaikassaan töpselin pistokkeessa että akku pysyy riittävän lämpimänä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit vähissä. Monessa paikassa kuulee tutun sanonnan "mitä v****a"!

    Ainahan esim. nuo Toyotan hybridit on olleet TM-talvivertailuissa mitallisijoilla. Mitä kiroilua se nyt aiheuttaa, jos autossa on 12 V rimpula-akun sijasta satojen volttien mahti-akku jolla polttomoottori käynnistyy varmasti pahimmillakin pakkasilla.

    Tahallisen väärinymmärtämisen ehkäisemiseksi laitetaanpa kertauksena edellinen vastaus.

    Hybridi toimii kyllä 30 asteen pakkasilla mutta ilman sähkömoottoria.

    Hybridit on ohjelmoitu niin, että kun on kovempi pakkanen, se menee automaattisesti polttomoottorille. Hybridi ei luota sähkömoottoriin. Sähkömoottorilla lämmitetään myös autoa.

    Kovilla pakkasilla hybridin sähköajosta kuten myös sähköautoista tehoja häviää jopa 40 prosenttia.

    Hybridejä mainostetaan sanonnalla voit ajaa puolet ajasta sähköllä, aika on suhteellinen käsite. Kovilla pakkasilla tuo mainostettu aika hupenee puoleen tunnetuista syistä.

      
  • muokattu 03.10.2020 20:45

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit vähissä. Monessa paikassa kuulee tutun sanonnan "mitä v****a"!

    Ainahan esim. nuo Toyotan hybridit on olleet TM-talvivertailuissa mitallisijoilla. Mitä kiroilua se nyt aiheuttaa, jos autossa on 12 V rimpula-akun sijasta satojen volttien mahti-akku jolla polttomoottori käynnistyy varmasti pahimmillakin pakkasilla. Samoin polttomoottorin käynnistävässä sähkömoottorissa voi olla tehoa useita kymmeniä kilowatteja. Sähköautokin toimii huippupakkasilla perinteistä autoa paremmin - kunhan vain saavat pitää säilytyspaikassaan töpselin pistokkeessa että akku pysyy riittävän lämpimänä.

    Itse asiassa se Toyotan(kin) hybridi käyttää 12v akkua käynnistyäkseen, ja jos se on tyhjä niin ei auto ei käynnisty. Ihan perinteinen apuvirta auttaa

    Muita vikoja noissa ei sitten juuri olekaan.

      
  • muokattu 04.10.2020 11:57

    @tracktest kirjoitti:
    Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit vähissä. Monessa paikassa kuulee tutun sanonnan "mitä v****a"!

    Miksi ihmeessä kuuluisi? Sähkörangen väheneminen talvella ei ole mikään yllätys kenellekään - tai ainakaan sen ei pitäisi olla. Uskon pärjääväni päivittäisessä 50-100 km ajossani ihan hyvin tuolla +500 km rangella, vaikka siitä tippuisikin merkittävä osa pois. Toisaalta satunnaisilla pidemmillä matkoilla rangen laskua kompensoi alhaisemmat nopeusrajoitukset moottoriteillä.

    Mitä taas tulee sähköiseen voimalinjaan, sehän on nimenomaan erittäin luotettava kovillakin pakkasilla, mitä ei voi sanoa polttomoottoreista jäätyvine huohotinputkineen yms. Siinä sitä sitten hädissään askarrellaan kaikenmaailman pahvinpaloja jäähdyttimen eteen ja siedetään tahmeaa menoa ensimmäiset kilometrit, vaikka kuinka olisi webastoa huudatettu. Arjen mukavuutta akkuautoissa tuo myös se, kun pääsee astumaan lämpimään autoon, jossa odottaa valmiiksi lämmin penkki ja ratti.

    Tesla-kuskeille eniten ärräpäitä pakkasilla tuonee karmittomat ikkunat, sillä oven aukeamisen yhteydessä lasin täytyy päästä valahtamaan hieman alaspäin tiivisteen välistä. Jos lasi on jäässä, ei lasi välttämättä pääse liikkumaan. Tällekin on onneksi ratkaisuna 10 min esilämmitys ja ahkerimmat voivat ennaltaehkäisevästi levittää puikolla lubrikanttia tiivisteeseen. Joissain malleissa kahvojen kanssa on myös ollut ongelmia, mutta ainakin nykyisellään Model S:ssä esilämmitys puhaltaa lämmintä myös kahvojen "läpi", jolloin niiden ei pitäisi päästä jäätymään ja toisaalta omassa X:ssä ei edes tarvitse käyttää mitään kahvoja, kun ovi heilahtaa auki automaattisesti lähestyttäessä.

      
  • Ruuhkamies: "Mitä taas tulee sähköiseen voimalinjaan, sehän on nimenomaan erittäin luotettava kovillakin pakkasilla, mitä ei voi sanoa polttomoottoreista jäätyvine huohotinputkineen yms. Siinä sitä sitten hädissään askarrellaan kaikenmaailman pahvinpaloja jäähdyttimen eteen ja siedetään tahmeaa menoa ensimmäiset kilometrit, vaikka kuinka olisi webastoa huudatettu. Arjen mukavuutta akkuautoissa tuo myös se, kun pääsee astumaan lämpimään autoon, jossa odottaa valmiiksi lämmin penkki ja ratti."

    Valistunut kuljettaja ei askartele "pahvinpalojen" kanssa jos autossa ei ole huomioitu talvisia olosuhteita, hommaan löytyy helppo kätevä ratkaisu. Huohotin järjestelmän vaihto eristettyyn malliin (Winter/mallia talvi). Ei nämä niin vaikeita asioita ole, jokaiseen vaivaan löytyy hoito. Tietämättömyys teettää asioita mistä ei ole kuin haittaa. BMW panostaa turvallisuuteen ja talvisiin olosuhteisiin löytyy asianmukaiset ratkaisut. Nyt kun rupesit mainostamaan akkuautoja, arjen mukavuudet löytyy myös polttomoottoriautoista ei tosin karvalakkimalleista mutta kattavasti varusteltu auto on turvallinen ja mukava myös kovilla pakkasilla. 5-sarjan BMW on erinomainen talviauto, eihän näissä ole tingitty mistään. En ymmärrä miksi akkuauton omistaja alkaa sepustamaan asioita mitkä ovat puhdasta potaskaa.

      
  • muokattu 04.10.2020 14:26

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit vähissä. Monessa paikassa kuulee tutun sanonnan "mitä v****a"!

    Ainahan esim. nuo Toyotan hybridit on olleet TM-talvivertailuissa mitallisijoilla. Mitä kiroilua se nyt aiheuttaa, jos autossa on 12 V rimpula-akun sijasta satojen volttien mahti-akku jolla polttomoottori käynnistyy varmasti pahimmillakin pakkasilla. Samoin polttomoottorin käynnistävässä sähkömoottorissa voi olla tehoa useita kymmeniä kilowatteja. Sähköautokin toimii huippupakkasilla perinteistä autoa paremmin - kunhan vain saavat pitää säilytyspaikassaan töpselin pistokkeessa että akku pysyy riittävän lämpimänä.

    Itse asiassa se Toyotan(kin) hybridi käyttää 12v akkua käynnistyäkseen, ja jos se on tyhjä niin ei auto ei käynnisty. Ihan perinteinen apuvirta auttaa

    Muita vikoja noissa ei sitten juuri olekaan.

    12 V akkua tarvitaan käyttämään kytkimiä, jotka kytkevät käynnistettäessä korkeajänniteakun takaisin auton virtapiiriin, kun korkeajänniteakku on sammutettaessa kytketty rti. Korkeajänniteakusta tulee virta polttomoottorin käynnistämiseen. Siksi molemmissa pitää olla virtaa, että auto käynnistyy. Samoin korkeajännitepuolelta tuodaan virtaa auton ollessa käynnissä 12 V puolelle, jolloin autossa ei tarvita tavallista 12 V laturia (eikä myöskään 12 V käynnistysmoottoria).

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Luonto tulee näyttämään vielä mahtinsa kun saadaan muutaman leudon talven jälkeen kunnon pakkastalvi. Pakkasen paukkuessa viikosta toiseen 30 pakkasasteen tienoilla alkaa hybridien ja sähköautojen käyttäjillä olemaan vitsit vähissä. Monessa paikassa kuulee tutun sanonnan "mitä v****a"!

    Ainahan esim. nuo Toyotan hybridit on olleet TM-talvivertailuissa mitallisijoilla. Mitä kiroilua se nyt aiheuttaa, jos autossa on 12 V rimpula-akun sijasta satojen volttien mahti-akku jolla polttomoottori käynnistyy varmasti pahimmillakin pakkasilla. Samoin polttomoottorin käynnistävässä sähkömoottorissa voi olla tehoa useita kymmeniä kilowatteja. Sähköautokin toimii huippupakkasilla perinteistä autoa paremmin - kunhan vain saavat pitää säilytyspaikassaan töpselin pistokkeessa että akku pysyy riittävän lämpimänä.

    Itse asiassa se Toyotan(kin) hybridi käyttää 12v akkua käynnistyäkseen, ja jos se on tyhjä niin ei auto ei käynnisty. Ihan perinteinen apuvirta auttaa

    Muita vikoja noissa ei sitten juuri olekaan.

    12 V akkua tarvitaan käyttämään kytkimiä, jotka kytkevät käynnistettäessä korkeajänniteakun takaisin auton virtapiiriin, kun korkeajänniteakku on sammutettaessa kytketty rti. Korkeajänniteakusta tulee virta polttomoottorin käynnistämiseen. Siksi molemmissa pitää olla virtaa, että auto käynnistyy. Samoin korkeajännitepuolelta tuodaan virtaa auton ollessa käynnissä 12 V puolelle, jolloin autossa ei tarvita tavallista 12 V laturia (eikä myöskään 12 V käynnistysmoottoria).

    Pitää paikkansa. Mutta pointtini oli että se tarvitsee sitä 12v akkua, ja ei käynnisty jos sen jännite on liian alhainen. Korkeajänniteakku ei tuolloin pelasta, tarvitaan akkukaapelit.

      
  • muokattu 04.10.2020 18:28

    @tracktest kirjoitti:
    Ruuhkamies: "Mitä taas tulee sähköiseen voimalinjaan, sehän on nimenomaan erittäin luotettava kovillakin pakkasilla, mitä ei voi sanoa polttomoottoreista jäätyvine huohotinputkineen yms. Siinä sitä sitten hädissään askarrellaan kaikenmaailman pahvinpaloja jäähdyttimen eteen ja siedetään tahmeaa menoa ensimmäiset kilometrit, vaikka kuinka olisi webastoa huudatettu. Arjen mukavuutta akkuautoissa tuo myös se, kun pääsee astumaan lämpimään autoon, jossa odottaa valmiiksi lämmin penkki ja ratti."

    Valistunut kuljettaja ei askartele "pahvinpalojen" kanssa jos autossa ei ole huomioitu talvisia olosuhteita, hommaan löytyy helppo kätevä ratkaisu. Huohotin järjestelmän vaihto eristettyyn malliin (Winter/mallia talvi). Ei nämä niin vaikeita asioita ole, jokaiseen vaivaan löytyy hoito. Tietämättömyys teettää asioita mistä ei ole kuin haittaa. BMW panostaa turvallisuuteen ja talvisiin olosuhteisiin löytyy asianmukaiset ratkaisut. Nyt kun rupesit mainostamaan akkuautoja, arjen mukavuudet löytyy myös polttomoottoriautoista ei tosin karvalakkimalleista mutta kattavasti varusteltu auto on turvallinen ja mukava myös kovilla pakkasilla. 5-sarjan BMW on erinomainen talviauto, eihän näissä ole tingitty mistään. En ymmärrä miksi akkuauton omistaja alkaa sepustamaan asioita mitkä ovat puhdasta potaskaa.

    Ruuhkamies on ihan oikeassa. Akkuautoissa on odotettavissa vähemmän pakkasesta johtuva kuin polttomoottoriautoissa.

    Pahvi tai mallikohtainen maskisuojus on yleisesti suositeltava temppu, tai siis hoito vaivaan. Dieselin parafinoitumista suodattimeen on vaikeampi ennaltaehkäistä, ja 12v käynnistysakku on sekin pakkaselle arka. Sekään ei ole ihan tavatonta että jäähdytinjärjestelmään jäätyy tulppa ja neste lakkaa kiertämästä. Pakkanen aiheuttaa polttiksille mitä moninaisempia ongelmia.

    Kuka lähtee vaihtamaan huohotinjärjestelmää, ainakaan ennaltaehkäisevässä mielessä? Aika friikki saa olla.

    Ja miten tuo mainitsemasi yksittäinen automalli nyt liittyi mitenkään tähän, kun puhuttiin yleisesti akku- ja polttomoottoriautoista?

      
  • On aivan sama ketä sinä täällä mielistelet, itse en hae täältä kavereita. Miksi kommentoit asioita mistä et selvästi mitään ymmärrä? Huohotinputket ei jäädy jos ne vaihdetaan eristettyihin putkiin. Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää? Liikut alueella mistä et näytä ymmärtävän mitään. Jäähdytysneste ei Suomen pakkasissa jäädy jos se on vaikka - 40 pakkasasteen kestävää. Pakkanen ei aiheuta polttomoottorille mitään ongelmia älyttömät yleistyksesi ovat täyttä horinaa, jos sinä olet ollut ongelmissa ei se tarkoita sitä että muut olisivat. Nämä mainostamasi pahvit on kyllä niin mennyttä maailmaa etten viitsi tässä tämän enempää alkaa veivaamaan.

    Tunnen tuon automallin (5-sarja) kuin omat taskuni. Tieto ei merkitse sinulle mitään mutta allekirjoittaneelle kyllä. Näyttää menevän ihon alle pelkkä merkin maininta vaikka hoet Volvosta jokaisessa ketjussa melkein suu vaahdossa. Mitäs näistä siinäpä väännät.

    Tämä lause kertoo esittäjästä kaiken oleellisen "Kuka lähtee vaihtamaan huohotinjärjestelmää, ainakaan ennaltaehkäisevässä mielessä? Aika friikki saa olla."

    Jiiiihaaaa!!

      
  • NHBNHB
    muokattu 04.10.2020 19:39

    @tracktest kirjoitti:

    Hybridi toimii kyllä 30 asteen pakkasilla mutta ilman sähkömoottoria.

    Autoni lienee sitten rikki, kun tuo sähköllä ajaminen on tähän asti onnistunut 30 asteen pakkasilla.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    Hybridi toimii kyllä 30 asteen pakkasilla mutta ilman sähkömoottoria.

    Autoni lienee sitten rikki, kun tuo sähköllä ajaminen on tähän asti onnistunut 30 asteen pakkasilla.

    Passatissa on automatiikka joka käynnistää talvipakkasilla polttomoottorin! Kovilla pakkasilla akun tehosta häviää 40%, siihen tuo automatiikka perustuu. Kesällä todellinen toimintamatka on noin 40 km jos siitä lähtee noin puolet niin aika vähiin jää sähköllä ajaminen. Otetaan huomioon vielä se että akkua ei saa ajaa tyhjiin niin range on vielä tuotakin lyhyempi.

      
  • NHBNHB
    muokattu 04.10.2020 20:23

    Vai vielä oikein automatiikka, eikä edes rangea riitä ja akun tehkin katoaa... Kun ei omaa kokemusta/tietoa ja omaa vilkkaan mielikuvituksen, niin sieltähän syntyy kaikenlaisia tarinoita. Koomisinta tässä on se, että sama satuseppo kirjoitti näin: Miksi kommentoit asioita mistä et selvästi mitään ymmärrä?

      
  • Miksi lähdit taas perse edellä puuhun, voisit joskus ottaa keskustelun asiallisesti. Mikä vika on automatiikassa joka iskee polttomoottorin tulille? Solvauksiin olet valmis mutta et normaaliin keskusteluun. Passatin range riittää kesällä reilun 40 km ja pakkasilla tuo puolittuu ihan tunnetuista syistä. Mikä tuossa on mielikuvitusta? Taitaa olla mahdotonta käydä asiallista keskustelua nimimerkin NHB kanssa, en ole ainoa joka tekee tämän saman päätelmän.

      
  • NHBNHB
    muokattu 04.10.2020 21:16

    Niin olen nyt tässä useiden vuosien ajan Passatilla sähköllä läpi talven ilman, että mikään ”pakkasautomatiikka” estäisi pelkällä sähköllä ajamista. Kovimmat pakkaset ovat olleet tuolla 30 asteen tasolla. Kesällä toteutunut range on ollut 40-57 kilometriä ja talvella 30-45 kilometriä. Akun tehosta ei ole hävinnyt mitään. Taidan uskoa omia kokemuksiani ennemmin kuin asiasta vailla omaa kokemusta olevan keksimiä väitteitä. Niin ja akkuahan ei edes voi ajaa ”tyhjiin”.

      
  • muokattu 04.10.2020 21:27

    @NHB kirjoitti:
    Niin olen nyt tässä useiden vuosien ajan Passatilla sähköllä läpi talven ilman, että mikään ”pakkasautomatiikka” estäisi pelkällä sähköllä ajamista. Kovimmat pakkaset ovat olleet tuolla 30 asteen tasolla. Kesällä toteutunut range on ollut 40-57 kilometriä ja talvella 30-45 kilometriä. Akun tehosta ei ole hävinnyt mitään. Taidan uskoa omia kokemuksiani ennemmin kuin asiasta vailla omaa kokemusta olevan keksimiä väitteitä. Niin ja akkuahan ei edes voi ajaa ”tyhjiin”.

    Hyvin on asiat jos nuo luvut pitävät paikkansa, testeissä on ollut hieman toisin. Niin tässäkin tämä "automatiikka" estää tuon akun tyhjäksi ajamisen. Tuo tieto on ihan kaikilla selvillä jotka hybrideillä ajaa. Väität siis edelleen että kovilla pakkasilla polttomoottori ei käynnisty automattisesti? Samoilla autoilla ajavilla polttomoottori käynnistyy mutta sinulla ei.

      
  • muokattu 04.10.2020 21:42

    @tracktest kirjoitti:
    On aivan sama ketä sinä täällä mielistelet, itse en hae täältä kavereita. Miksi kommentoit asioita mistä et selvästi mitään ymmärrä? Huohotinputket ei jäädy jos ne vaihdetaan eristettyihin putkiin. Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää? Liikut alueella mistä et näytä ymmärtävän mitään. Jäähdytysneste ei Suomen pakkasissa jäädy jos se on vaikka - 40 pakkasasteen kestävää. Pakkanen ei aiheuta polttomoottorille mitään ongelmia älyttömät yleistyksesi ovat täyttä horinaa, jos sinä olet ollut ongelmissa ei se tarkoita sitä että muut olisivat. Nämä mainostamasi pahvit on kyllä niin mennyttä maailmaa etten viitsi tässä tämän enempää alkaa veivaamaan.

    Tunnen tuon automallin (5-sarja) kuin omat taskuni. Tieto ei merkitse sinulle mitään mutta allekirjoittaneelle kyllä. Näyttää menevän ihon alle pelkkä merkin maininta vaikka hoet Volvosta jokaisessa ketjussa melkein suu vaahdossa. Mitäs näistä siinäpä väännät.

    Tämä lause kertoo esittäjästä kaiken oleellisen "Kuka lähtee vaihtamaan huohotinjärjestelmää, ainakaan ennaltaehkäisevässä mielessä? Aika friikki saa olla."

    Jiiiihaaaa!!

    Ketä minä nyt mielistelin? Lähinnä ihmettelin kun sinä avasit keskustelun sillä että akkuautoilijoita alkaa kiroiluttaa pakkasilla. Ja kuitenkin on todennäköisempää että polttomoottorisille käy niin. Ja vastakkainhan tässä eivät tainneet olla akkuautot ja Bemarin 5-sarja, vaan kaikki polttikset. Siksi ihmettelin mitä BMW tähän liittyi.

    Jännästi kuitenkin jokaisilla kovilla pakkasilla käy varsin yleisesti niin, että lämpömittari/merkkivalo näyttää että kone käy liian kuumana, ja silti kabiiniin ei puhalla lämmintä. Toisin sanoen, neste ei kierrä, ja vika on nimenomaan pakkasen aiheuttama.

    Mitä luulet, minkälaiseen osuuteen autoista on erikseen vaihdettu huohotinjärjestelmä? Tai kenelle edes tulisi mieleen teettää sellainen työ ennaltaehkäisevästi? Olen melko varma että saa olla aika poikkeava, tai poikkeuksellisen tiedostava, jos niin tekee. En pidä luonnehdintaa "friikki" kovin huonosti osuvana.

    2000-luvun alkupuolella muutamalla merkillä oli varsin paljon ongelmia näiden tukkeutuvien huohottimien kanssa, jäätyivät umpeen ja paineen kertyessä roiskaisivat öljyt ympäri moottoritilaa. Näihin lisättiin vastuksia. Nyttemmin tätä ongelmaa ei tietääkseni ole enää samassa mittakaavassa ollut, koska valmistaja(t) ovat tietysti parantaneet tuotteitaan. Tuotekehitys on varmasti tehnyt uudelleenmuotoilua ja eristämistäkin. Mutta se lienee eri asia kuin huohotinjärjestelmän "vaihto" josta puhuit. Vai tarkoititko tuotekehitystä? Sähköautossa ei tarvinne huohotinjärjestelmiä vaihdella.

    Eräs toinen valmistaja taas oli varsin herkkä pakkasille, erityisesti diesel "jähmettyi" suodattimeen. Tähän auttoi maskisuoja, miksei myös pahvi ihan yhtä lailla. Ei niitä toki nykyään enää näe, mutta ihan toimiva keino se silti on. Moottoritilan lämpö oli tämän suojauksen myötä merkittävävästi korkeampi ( ja toki myös moottorin käyntilämpötila nousi nopeammin lähemmäs optimaalista), ja ennaltaehkäisi ongelmia, kun ajoviima ei samalla tavalla viilennä, ja toisaalta lunta ei pääse moottoritilaan.

    Välijäähdyttimin kertynyttä vettä ja erilaisia venttiilejä jäätyy myös kovilla pakkasilla.

    Kuten sanoin, pakkanen aiheuttaa polttomoottoriautoille hyvin paljon erilaisia ongelmia. Osa ongelmista on yleisluontoisia, toisia esiintyy eri merkeillä ja malleilla yleisemmin.

    Miksi muuten eri tiepalveliyritysten volyymit ja vakuutusyhtiöiden hinausturvasta korvaamat vahingot lisääntyvät , jopa monikymmenkertaisutuvat pakkasella jos pakkanen ei vaikuta polttiksiin? Tästä löytyy esimerkiksi Autoliiton lausuntoja eri medioissa.

      
  • MR880: "Jännästi kuitenkin jokaisilla kovilla pakkasilla käy varsin yleisesti niin, että lämpömittari/merkkivalo näyttää että kone käy liian kuumana, ja silti kabiiniin ei puhalla lämmintä. Toisin sanoen, neste ei kierrä, ja vika on nimenomaan pakkasen aiheuttama."

    Autossasi on vikaa jos se käy liian kuumana. Mitään kuvailemiasi asioita ei omissa autossani tapahdu.
    Ei millään vuosikymmenillä mitä on autoja ollut.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    On aivan sama ketä sinä täällä mielistelet, itse en hae täältä kavereita. Miksi kommentoit asioita mistä et selvästi mitään ymmärrä?

    Avaatko vähän millä asiantuntemuksella sinä näitä kommentoit, kun niin asiantuntija olet? Kerro ihan tarkkaan missä sinulle on kertynyt yleispätevää tietämystä näistä asioista? Sen varmaan tiedätkin että yksittäisen käyttäjän yksittäiset kokemukset ovat lähinnä sattuman kauppaa, eivät mitään yleispäteviä sääntöjä.

    Voin avata omaani. Olen ollut näiden matkan keskeytysten kanssa työssäni tekemisissä 20 vuoden ajan, eri tehtävissä, eri yrityksissä ja muuallakin kuin Suomessa. Edellä kertomistani vioista olen keskustellut kyseisten maahantuojien jälkimarkkinoinnin kanssa. Erään merkin osalta olen laatinut raportteja suoraan valmistajalle. Olen tehnyt tilastoja sekä omaan käyttöön että muille tahoille joissa on helposti ollut 50 tuhatta tapahtumaa excelissä. Yhteensä ehkä toista miljoonaa. Olen laskenut esiintymistiheyksiä sekä suhteessa autokantaan että suhteessa muihin vikatyyppeihin. Kirjoittanut itse ja kääntänyt erilaisia asiaan liittyvien palveluiden ja vakuutustuotteiden ehtoja, sekä hinnoitellut niitä.

    Sinusta tiedän että olet ajanut n. 30 vuotta yhdellä automallilla sekä firman Hiacella.

      1
  • MR880: "Mitä luulet, minkälaiseen osuuteen autoista on erikseen vaihdettu huohotinjärjestelmä? Tai kenelle edes tulisi mieleen teettää sellainen työ ennaltaehkäisevästi? Olen melko varma että saa olla aika poikkeava, tai poikkeuksellisen tiedostava, jos niin tekee. En pidä luonnehdintaa "friikki" kovin huonosti osuvana."

    Tässä huomaa miten pihalla olet. Jos voi estää kovan pakkasen (-30) tuomat ongelmat ne kannattaa tehdä. Kustannus itse tehden ei ole kovin kummoinen ja teetettynäkin aika pieni hyötyihin nähden. Ei sitä tiedä kuinka koviin pakkasiin päästään Etelää myöten, puhumattakaan Pohjoisen ennätyksellisistä pakkasista. Friikki ei sovi tähän mitenkään nämä ennaltaehkäisevät toimet täällä pohjolassa ovat ihan järkeenkäypiä toimia. Mitään poikkeavaa tuossa ei ole koska on osia joita voi vaihtaa, nämä ovat varta vasten pohjolan olosuhteisiin valmistettuja. En tiedä onko sinulle sana Winter varustelu jotenkin outo juttu minulle ei.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    MR880: "Mitä luulet, minkälaiseen osuuteen autoista on erikseen vaihdettu huohotinjärjestelmä? Tai kenelle edes tulisi mieleen teettää sellainen työ ennaltaehkäisevästi? Olen melko varma että saa olla aika poikkeava, tai poikkeuksellisen tiedostava, jos niin tekee. En pidä luonnehdintaa "friikki" kovin huonosti osuvana."

    Tässä huomaa miten pihalla olet. Jos voi estää kovan pakkasen (-30) tuomat ongelmat ne kannattaa tehdä. Kustannus itse tehden ei ole kovin kummoinen ja teetettynäkin aika pieni hyötyihin nähden. Ei sitä tiedä kuinka koviin pakkasiin päästään Etelää myöten, puhumattakaan Pohjoisen ennätyksellisistä pakkasista. Friikki ei sovi tähän mitenkään nämä ennaltaehkäisevät toimet täällä pohjolassa ovat ihan järkeenkäypiä toimia. Mitään poikkeavaa tuossa ei ole koska on osia joita voi vaihtaa, nämä ovat varta vasten pohjolan olosuhteisiin valmistettuja. En tiedä onko sinulle sana Winter varustelu jotenkin outo juttu minulle ei.

    Ja silti. Häviävän pieni osa on näin tehnyt, eli on normaalista poikkeavaa tehdä niin. En sanonut ettei se olisi järkevää, toki on, kuten on se maskisuojuksen käyttökin. Ja nyt sitä maskia kannattaa käyttää ihan itselläänkin.

    Miten tämä polttiksen osanvaihtomahdollisuus nyt sitten saa sähköautoilijan kiroilemaan? Vai onko se vaihto niin mukava tapahtuma että sähköautoilija tulee kateelliseksi?

      
  • muokattu 04.10.2020 22:08

    @tracktest kirjoitti:
    MR880: "Jännästi kuitenkin jokaisilla kovilla pakkasilla käy varsin yleisesti niin, että lämpömittari/merkkivalo näyttää että kone käy liian kuumana, ja silti kabiiniin ei puhalla lämmintä. Toisin sanoen, neste ei kierrä, ja vika on nimenomaan pakkasen aiheuttama."

    Autossasi on vikaa jos se käy liian kuumana. Mitään kuvailemiasi asioita ei omissa autossani tapahdu.
    Ei millään vuosikymmenillä mitä on autoja ollut.

    Sinä puhut taas anekdootteina omista asioistasi. Sattuman kauppaa, eikä kerro yhtään mitään siitä mitä polttomoottoriautoilija voi pakkasella kohdata.

    EDIT: Niin joo, onhan siinä autossa (tai sen suunnittelussa) vikaa jos se pääsee talvella jäätymään ja keittämään samaan aikaan. Se oli minun pointtinikin tässä. Pakkanen voi riivata polttomoottoriautoilija monella eri tavalla.

      
  • MR880: "Eräs toinen valmistaja taas oli varsin herkkä pakkasille, erityisesti diesel "jähmettyi" suodattimeen. Tähän auttoi maskisuoja, miksei myös pahvi ihan yhtä lailla. Ei niitä toki nykyään enää näe, mutta ihan toimiva keino se silti on. Moottoritilan lämpö oli tämän suojauksen myötä merkittävävästi korkeampi ( ja toki myös moottorin käyntilämpötila nousi nopeammin lähemmäs optimaalista), ja ennaltaehkäisi ongelmia, kun ajoviima ei samalla tavalla viilennä, ja toisaalta lunta ei pääse moottoritilaan."

    Juuri tämä mitä tässä kuvaat on täysin väärä tapa hoitaa tuo ongelma. Keulaa ei saa peittää koska syyläri vaatii ilmaa jäähtyäkseen siksi keulan peitto on kielletty pahveilla yms. Ylikuumenneen moottorin vauriot ovat nekin tunnettu tosi asia. Asiat voi tehdä oikein kuten olen edellä koittanut valaista, on sitten kokonaan toinen juttu jos asiat ei mene jakeluun.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    MR880: "Eräs toinen valmistaja taas oli varsin herkkä pakkasille, erityisesti diesel "jähmettyi" suodattimeen. Tähän auttoi maskisuoja, miksei myös pahvi ihan yhtä lailla. Ei niitä toki nykyään enää näe, mutta ihan toimiva keino se silti on. Moottoritilan lämpö oli tämän suojauksen myötä merkittävävästi korkeampi ( ja toki myös moottorin käyntilämpötila nousi nopeammin lähemmäs optimaalista), ja ennaltaehkäisi ongelmia, kun ajoviima ei samalla tavalla viilennä, ja toisaalta lunta ei pääse moottoritilaan."

    Juuri tämä mitä tässä kuvaat on täysin väärä tapa hoitaa tuo ongelma. Keulaa ei saa peittää koska syyläri vaatii ilmaa jäähtyäkseen siksi keulan peitto on kielletty pahveilla yms. Ylikuumenneen moottorin vauriot ovat nekin tunnettu tosi asia. Asiat voi tehdä oikein kuten olen edellä koittanut valaista, on sitten kokonaan toinen juttu jos asiat ei mene jakeluun.

    Harmi kun et ollut neuvomassa maahantuojaa ja tehdasta kun he tekivät nämä mittaukset ja suositukset, sekä toivat aktiiviseen myyntiin näitä suojuksia. Aikaa on toki kymmenisen vuotta, mutta ei kuitenkaan sen enempää.

      
  • MR880: "Välijäähdyttimin kertynyttä vettä ja erilaisia venttiilejä jäätyy myös kovilla pakkasilla.

    Kuten sanoin, pakkanen aiheuttaa polttomoottoriautoille hyvin paljon erilaisia ongelmia. Osa ongelmista on yleisluontoisia, toisia esiintyy eri merkeillä ja malleilla yleisemmin.

    Miksi muuten eri tiepalveliyritysten volyymit ja vakuutusyhtiöiden hinausturvasta korvaamat vahingot lisääntyvät , jopa monikymmenkertaisutuvat pakkasella jos pakkanen ei vaikuta polttiksiin? Tästä löytyy esimerkiksi Autoliiton lausuntoja eri medioissa."

    Valistuneilla kuljettajilla ei ole kuvailemiasi ongelmia. Asioista täysin pihalla olevat tekevät tietämättään kaikkea tyhmää kun eivät ole perillä asioista. Yleisin ongelma talvipakkasilla ja muutenkin autoilla on se että akusta loppuu virta ja hinausapu saapuu avuksi. Tämäkin johtuu siitä että on ajettu lyhyttä matkaa (kaupunki) eikä akku lataudu kuten pitäisi. Tähänkin löytyy konstit joko ladata akkua aika ajoin erillisellä akkulaturilla tai hoitaa homma ylläpitolaturilla joka pitää huolen akun lataustasosta. Lataus tulee aina halvemmaksi kuin ajo maantiellä varmistaakseen riittävän virran akussa.

    Hybridimiehen polttomoottoriauton demonisointi meni taas kerran suoraan vihkoon mutta näinhän siinä käy kun tarinoi asiaa mistä ei tiedä hölkäsen pöläystä.

      
  • "Paukkupakkaset ovat panneet koetukselle autot ja erityisesti niiden akut. Tämä on huomattu myös Autoliiton Tiepalvelussa, jossa tehtäviä on viime päivinä riittänyt jopa kaksikymmentäkertainen määrä keskimääräiseen päivään verrattuna.

    – Kysyntää on ollut erittäin paljon. Siitä on muutama vuosi, kun tällaisia piikkejä on ollut viimeksi. Kyllä kylmä kangistaa ajoneuvot, kertoo Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala."

    https://yle.fi/uutiset/3-8576607

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Tässä huomaa miten pihalla olet. Jos voi estää kovan pakkasen (-30) tuomat ongelmat ne kannattaa tehdä.

    Eiku, mehän olimmekin näköjään samaa mieltä siitä että pakkanen aiheuttaa polttomoottoriautoille ongelmia. Eihän tässä sitten mitään kinastelun aihetta ollutkaan.

      
  • NHBNHB
    muokattu 04.10.2020 22:31

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Niin olen nyt tässä useiden vuosien ajan Passatilla sähköllä läpi talven ilman, että mikään ”pakkasautomatiikka” estäisi pelkällä sähköllä ajamista. Kovimmat pakkaset ovat olleet tuolla 30 asteen tasolla. Kesällä toteutunut range on ollut 40-57 kilometriä ja talvella 30-45 kilometriä. Akun tehosta ei ole hävinnyt mitään. Taidan uskoa omia kokemuksiani ennemmin kuin asiasta vailla omaa kokemusta olevan keksimiä väitteitä. Niin ja akkuahan ei edes voi ajaa ”tyhjiin”.

    Hyvin on asiat jos nuo luvut pitävät paikkansa, testeissä on ollut hieman toisin. Niin tässäkin tämä "automatiikka" estää tuon akun tyhjäksi ajamisen. Tuo tieto on ihan kaikilla selvillä jotka hybrideillä ajaa. Väität siis edelleen että kovilla pakkasilla polttomoottori ei käynnisty automattisesti? Samoilla autoilla ajavilla polttomoottori käynnistyy mutta sinulla ei.

    Ennen kuin jatkat mutuiluasi, niin katsohan tästä lämpötila sekä polttoaineen kulutus ja vasta sen jälkeen yritä osailla:

    https://aijaa.com/DHtW9k

    Minun ei tarvitse väittää mitään, kun voin vuosien kokemuksella kertoa sen, ihmitä todellisuudessa tapahtuu. En edes kelpuuttaisi sellaista hybridiä Suomeen, jolla ei voisi ajaa pelkällä sähköllä Suomen talvessa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Niin olen nyt tässä useiden vuosien ajan Passatilla sähköllä läpi talven ilman, että mikään ”pakkasautomatiikka” estäisi pelkällä sähköllä ajamista. Kovimmat pakkaset ovat olleet tuolla 30 asteen tasolla. Kesällä toteutunut range on ollut 40-57 kilometriä ja talvella 30-45 kilometriä. Akun tehosta ei ole hävinnyt mitään. Taidan uskoa omia kokemuksiani ennemmin kuin asiasta vailla omaa kokemusta olevan keksimiä väitteitä. Niin ja akkuahan ei edes voi ajaa ”tyhjiin”.

    Hyvin on asiat jos nuo luvut pitävät paikkansa, testeissä on ollut hieman toisin. Niin tässäkin tämä "automatiikka" estää tuon akun tyhjäksi ajamisen. Tuo tieto on ihan kaikilla selvillä jotka hybrideillä ajaa. Väität siis edelleen että kovilla pakkasilla polttomoottori ei käynnisty automattisesti? Samoilla autoilla ajavilla polttomoottori käynnistyy mutta sinulla ei.

    Ennen kuin jatkat mutuiluasi, niin katsohan tästä lämpötila sekä polttoaineen kulutus ja vasta sen jälkeen yritä osailla:

    https://aijaa.com/DHtW9k

    Minun ei tarvitse väittää mitään, kun voin vuosien kokemuksella kertoa sen, ihmitä todellisuudessa tapahtuu. En edes kelpuuttaisi sellaista hybridiä Suomeen, jolla ei voisi ajaa pelkällä sähköllä Suomen talvessa.

    Ei tässä mitään, olet postannut tämän saman ennenkin. -18 asteessa homma toimii mutta -30 asteen pakkasessa (kesäauto) menee polttomoottorilla. Suomen talvessa Passatilla voi ajaa sähköllä mutta kovilla pakkasilla (-30) polttomoottori pärähtää tulille tätä on turha kiistää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit