Tesla

2384 kommenttia
1353638404180
  • @Lukija93064 kirjoitti:
    Itselläni on mökkilataukseen Telewellin 3x32A matkalaturi. Siitä saisi teoriassa ulos 22kW mutta auton sisäinen laturi ottaa vastaan vain 11kW. Joka tapauksessa hyödyllinen kapistus ja nopeuttaa lataamista kesämökillä ja muualla, missä voimavirtaa on saatavissa. 32A kaapeli on hieman jäykkää ja painavaa ja johdon päähän tarvitaan 32A -> 16A adapteri koska mökin seinässä on vain pienempi 16A pistorasia. Nyt jos ostaisin, niin hankkisin mukavuussyistä kevyemmän ja pienemmän 3x16A matkalaturin, koska 22kW on omaan käyttööni ylimitoitettu. Toisaalta, voihan tietysti olla, että seuraava auto pystyy jo hyödyntämään laturin koko kapasiteetin.

    Sulla on mökillä hyvät pääsulakkeet, kun kestävät "matkalaturin" 3x32A muun kulutuksen lisäksi. Itsellä kotona pääsulakkeet 3x25A, vaikka suora sähkölämmitys (sis. talo 220 m2+autotalli 65m2).

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija93064 kirjoitti:
    Itselläni on mökkilataukseen Telewellin 3x32A matkalaturi. Siitä saisi teoriassa ulos 22kW mutta auton sisäinen laturi ottaa vastaan vain 11kW. Joka tapauksessa hyödyllinen kapistus ja nopeuttaa lataamista kesämökillä ja muualla, missä voimavirtaa on saatavissa. 32A kaapeli on hieman jäykkää ja painavaa ja johdon päähän tarvitaan 32A -> 16A adapteri koska mökin seinässä on vain pienempi 16A pistorasia. Nyt jos ostaisin, niin hankkisin mukavuussyistä kevyemmän ja pienemmän 3x16A matkalaturin, koska 22kW on omaan käyttööni ylimitoitettu. Toisaalta, voihan tietysti olla, että seuraava auto pystyy jo hyödyntämään laturin koko kapasiteetin.

    Sulla on mökillä hyvät pääsulakkeet, kun kestävät "matkalaturin" 3x32A muun kulutuksen lisäksi. Itsellä kotona pääsulakkeet 3x25A, vaikka suora sähkölämmitys (sis. talo 220 m2+autotalli 65m2).

    Toki voi olla 3x35A tjsp. liittymä, mutta selostuksesta sain selville että syöttävä pistorasia on 16A mallia, eli siitä tulee maksimissaan tuo 3x16A (~11kW), jonka jälkeen sulakkeiden toimintarajavirran ylitettyä sulakkeet sanovat poks. Siis tuo Telewellin 3x32A matkalaturi mahdollistaa suurempitehoisen latauksen, mikäli käytössä on esim. 3x32A voimavirtapistoke.

      
  • muokattu 19.08.2020 20:54

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija93064 kirjoitti:
    Itselläni on mökkilataukseen Telewellin 3x32A matkalaturi. Siitä saisi teoriassa ulos 22kW mutta auton sisäinen laturi ottaa vastaan vain 11kW. Joka tapauksessa hyödyllinen kapistus ja nopeuttaa lataamista kesämökillä ja muualla, missä voimavirtaa on saatavissa. 32A kaapeli on hieman jäykkää ja painavaa ja johdon päähän tarvitaan 32A -> 16A adapteri koska mökin seinässä on vain pienempi 16A pistorasia. Nyt jos ostaisin, niin hankkisin mukavuussyistä kevyemmän ja pienemmän 3x16A matkalaturin, koska 22kW on omaan käyttööni ylimitoitettu. Toisaalta, voihan tietysti olla, että seuraava auto pystyy jo hyödyntämään laturin koko kapasiteetin.

    Sulla on mökillä hyvät pääsulakkeet, kun kestävät "matkalaturin" 3x32A muun kulutuksen lisäksi. Itsellä kotona pääsulakkeet 3x25A, vaikka suora sähkölämmitys (sis. talo 220 m2+autotalli 65m2).

    Toki voi olla 3x35A tjsp. liittymä, mutta selostuksesta sain selville että syöttävä pistorasia on 16A mallia, eli siitä tulee maksimissaan tuo 3x16A (~11kW), jonka jälkeen sulakkeiden toimintarajavirran ylitettyä sulakkeet sanovat poks. Siis tuo Telewellin 3x32A matkalaturi mahdollistaa suurempitehoisen latauksen, mikäli käytössä on esim. 3x32A voimavirtapistoke.

    Juurikin noin. Mökin pääsulakkeet ovat 25A. Telewellin matkalaturi mahdollistaisi periaatteessa max. 3x32A (22kW) latauksen, mutta kesämöin voimavirtapistorasiasta saa ottaa ulos 3X16A eika Model kolmosen sisäinen laturikaan ota vastaan enempää kuin 16A Type2-kaapelilla ladattaessa. Kesällä latailen yleensä 16A virralla, kun sähköä ei juuri kulu muuhun, mutta syksymmällä rajoitan latausta 3x10A tai 3x8A virralle. Matkalaturin max. latausvirran voi valita muutamasta vaihtoehdosta tai sitä voi säätää ampeerin tarkkuudella auton latausvalikosta.

      
  • Matkalaturi on vähän harhaanjohtava nimitys. Laturihan on autossa ja paremminkin tuo "matkalaturi" on virran rajoitin, jonka tarkoitus on suojella syöttäviä sulakkeita. Teslan tapauksessa latausvirtaa voi säätää autossakin, mutta ainakin osassa "matkalatureitakin" on mahdollista rajoittaa virtaa sen mukaan, mitä esim. mökin sulakkeet ja kaapelit kestävät. Suko-pistokkeen matkalatureissa max. virta taitaa olla 1x13A, mutta voimavirtaversio on tietysti kytkettävissä 3x16A tai 3x32A syöttöön.

    Autossa oleva vaihtovirtalaturi päättää kuinka paljon se haluaa virtaa ja Teslassa sitä voi säätää autossakin. Matkalaturi päättää, kuinka paljon virtaa annetaan, pyysipä auto mitä vain. Huonosti käy, jos auto pyytää 24A ja matkalaturi pyrkii päästämään sen läpi, mutta "seinän sulakkeet" kestävät vain 16A.

    Model X:n tapauksessa ainakin kannattaa olla 32A kaapeli, koska sillä voi saada täyden vaihtovirtalatauksen eli 24A / 16kW, mutta tietysti voi ladata myös 16A liitännästä 16A/11kW teholla, kunhan on adapterikaapeli mukana.

    Jos 32A latauskaapelia ei pysty hyödyntämään auton lataustehon ollessa 11kW ja harmittaa kantaa adapteria mukana, niin voihan matkalaturin pistokkeen vaihtaa 16A pistokkeeseen. Jos ei itse koe uskaltavansa, niin antaa oikean sähkärin tehdä homma. Sitten, kun/jos myöhemmin tarvitsee 32A mallia, niin vaihtaa takaisin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Paljon puhuttu OTA-päivitys on hypetyksenä enemmän kuin todellisuudessa. Olen lukenut juttuja, että on metkaa, kun autoon on yön aikana ilmaantunut uusia ominaisuuksia. Tosiasiassa päivityksestä tulee ilmoitus puhelinsovellukseen ja autoon ja sen jälkeen autoon pitää järjestää Wi-Fi-yhteys ennenkuin auto lataa päivityksen. Että päivitys ei kyllä tule yllättäen kuten faxit entiselle pääministerille.

    Toistaiseksi minun autoon on tullut 3-4 päivitystä eli aika monta tässä vähän yli kuukaudessa. Vaan päivityksen jälkeen autossa on ollut tasan samat ominaisuudet kuin ennen päivitystä. Lähinnä päivitykset taitavat olla bugikorjauksia. Puolan kieli tuli yhden päivityksen mukana, mutta se ei minulle ollut kovin kiinnostava. Toki OTA-päivitys on hieno ominaisuus ja muutkin valmistajat voisivat ottaa oppia siitä. Kun vielä oikeasti jotain uutta tulisi päivitysten mukana, niin olisi vielä parempi.

    Päivitykset tulevat tosiaan samalla logiikalla kuin käytännössä kaikkiin muihinkin älylaitteisiin. Tämä on erittäin hyvä asia, koska autolla ei voi ajaa päivityksen asennuksen aikana..

    Enkä myöskään lähtisi kuukauden kokemuksella tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos katsotaan hieman pidemmällä perspektiivillä, niin OTAn kautta on tullut valtavasti konkreettisia parannuksia, esimerkiksi Dog, Sentry ja Joe Modet, tehon ja rangen parannuksia, Model 3:n jarrujen parannus, sekä lukematon määrä muita. Viimeisimpänä tuli kuolleen kulman kameroiden näkymien lisääminen peruutuskameran näkymän yhteyteen. Seuraavassa päivityksessä on tulossa mm ilma-alustan säätöön liittyviä uusia toiminnallisuuksia.

    Minä en ostanut autoon FSD-ominaisuutta eli täyttä itseajo-ominaisuutta. Vähän hassua, että Teslan sanotaan ajavan itse, kun kuskin kuitenkin täytyy pitää kädet ratissa koko ajan. FSD:n mukana olisi tullut auton automaattinen pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin. Minulla oli ne optiot edellisessä autossa, mutta en tullut koskaan edes kokeilleeksi niitä. Siksi en maksanut lisähintaa FSD:stä ja sen saa hankittua myöhemminkin, jos siltä tuntuu.

    Jep. FSD ei ole kovin houkutteleva nykyisellään, varsinkin kun EU-alueella se on lainsäädännöllisesti rampautettu siitä, miten se toimii esim Jenkeissä.

    Eniten tuossa olisi houkuttanut Summon, jolla auton saa vedettyä ahtaasta parkkiruudusta ulos ilman autoon nousemista.

    Teslan Autopilottiakin näkee joskus hypetettävän, mutta ilman FSD-lisuketta se on nimeltään AutoSteering ja vastaava kuin Volvon Pilot Assist, jota ei kuitenkaan hypetetä. Sellainen ero on, että Teslassa Autopilot ottaa huomioon nopeusrajoitukset yli kuskin asetuksen, mikä yhdessä toimimattoman nopeusrajoitusten tuunistuksen kanssa ei ole oikein hyvä juttu.

    Toimiiko Pilot Assist ilman kaistaviivoja? AP toimii, ainakin jossain määrin. Jenkeissä (ja Kanadassa?) on lisäksi hiljattain tullut päivitys, jonka myötä AP osaa pysähtyä stop-merkkeihin ja punaisiin liikennevaloihin itse. Seuraavaksi on tulossa toiminto, jonka myötä auto osaa lähteä itsestään liikkeelle ollessaan paalupaikalla ja valojen vaihtuessa vihreiksi. EU:ssa nämä tulevat todennäköisesti tarjolle vasta siinä vaiheessa, kun saksalaisilla valmistajilla on vastaavat toiminnallisuudet tuotannossa.

    Nuo nyt on tuollaisia "ei niin välttämättömiä" juttuja, mutta yksi hieno piirre AP:ssa on verrattuna aiempiin kokemuksiin kaistavahdin ja adaptiivisen vakkarin yhdistelmistä: AP osaa pysähtyä paikallaan (esim valoissa) olevan auton perään. Tutkaan perustuvissa ratkaisuissa paikallaan olevat objektit ovat näkymättömiä ja auto ajaa hidastamatta perään (okei AEB saattaa ehtiä hidastamaan hieman) siinä missä AP hidastaa ja pysähtyy nätisti.

    En odotakaan, että ohjelmistopäivityksissä tulisi koko ajan jotain uutta ja ihmeellistä. Minusta Teslan ohjelmistopäivitykset ovat ihan ok ja hienoa, jos joskus silloin tällöin tulee oikeasti uuttakin. Minua vain vähän häiritsee se hypetys asian ympärillä, niin kuin olen jostain lukenut, että aamulla voi yllättyä, kun auto onkin erilainen kuin edellisenä iltana. OTA-päivitykset sinänsä ovat nykyaikaa ja varmaan muihinkin autoihin tulee sellainen mahdolliseksi, luulisin ainakin. Ja todellakin on hyvä, ettei päivitys ala itsekseen kesken kaiken.

    Teslan vakionopeuden säätimessä on häiritsevää mutkatiellä, että jarruttelee reippasti aika pienissäkin mutkissa ja myös sisäkaarteessa, että ei luulisi kaistaviivojenkaan häviävän näkyvistä. Minulla on työmatkalla yksi pätkä 40km/h, jossa asetan vakkarin 45km/h. Yhdessä oikealle kaartavassa mutkassa Tesla hidastaa aina 42km/h. Toiseen suuntaan mennessä ei hidasta. Ja mökkitie tosiaan on sellainen, ettei viitsi vakkaria pitää päällä usein toistuvien jarruttelujen takia.

    Summon olisi ollut kiva, mutta niin marginaalinen tarve käytännössä, etten sen takia halunnut pulittaa 7t. On käynyt kerran tai kaksi vuosien saatossa, että on pitänyt repsikan puolelta kömpiä kuskin puolelle, kun kuskin ovi ai mahtunut avautumaan. Minulla oli Volvossa pysäköinti ruutuun ja taskuparkkiin ja aina ajattelin, että pitää muistaa joskus kokeilla, miten toimii, mutta ennen auton vaihtamista en sitten muistanut. Että sen verran tärkeä ominaisuus se. Tuon ominaisuuden mukana Volvoon tuli sensorit myös kylkiin ja niistä oli oikeasti hyötyäkin mm. mökillä ei tullut helmoja rikottua kiviin ja parkkihallissa sai hälytyksen auton sivuiltakin eikä vain takaa ja edestä.

    Olen Teslaan oikein tyytyväinen eikä minua itse automerkki ole aikaisemminkaan häirinnyt vaan sen fanittajien jutut joskus.

    Minullahan on tuo FSD-visualisointi vai mikä se olikaan nimeltään. Eli näyttää liikennevalot risteyksissä ja valojen vaihtumiset, mutta ei tietysti reagoi niihin mitenkään, koska itse FSD puuttuu. Kerran kyllä näytti kotipihalla STOP-merkkiä vaikka sellaista ei ole mailla halmeilla. Ja roskiksen osaa näyttää. Meillä on tontin laidalla vähän jenkkielokuvista tuttujen talon ulkopuolella olevien roskisten näköinen roskis ja se näkyy aina mittariston näkymässä sellaisena harmaana jenkkiroskiksena.

    Nyt on n. 8000km ja 3kk tessuttelua takana ja uutta näkemystä OTA-päivityksistäkin. Nopeusrajoitusmerkkien tunnistus tuli jokunen viikko sitten. On ollut niin hektiset pari kuukautta töissä, että en ole ihan varma, kauanko siitä on. Mutta tuli niin kuin Tesla-myyjät lupailivatkin. Ei toimi vieläkään 100%, mutta lisää päivityksiä on luvassa.

    Oli myös tarjouksessa EAP eli parannettu autopilot, jonka tilasin ja ominaisuudet ilmaantuivat autoon OTA-päivityksenä. Esimerkkinä automaattinen kaistanvaihto hitaampaa ohittaessa: vilkku vasemmalla ja auto ohjaa itsekseen ohituskaistalle ja kiihdyttää ohi. Sitten vilkun näpäytys oikealle ja auto ohjaa itsensä takaisin lähtökaistalle. Ilman lisäominaisuutta automaattinen ohjaus putosi pois päältä kaistanvaihdossa. Ominaisuudesta voi olla tietysti ainakin kahta mieltä. Rattiin on annettava pientä momenttia, jotta automaattiohjaus pysyy päällä, joten voisi itsekin ohjata. Pitkällä maantiematkalla "automaattiohjaus" on toisaalta kätevä. Volvoakin tuli ajettua pidemmillä matkoilla AutoPilot päällä. Minullahan on Tesla ilman FSD:tä, johon EAP-ominaisuudet olisivat sisältyneet jo alun perinkin.

    Vähän on päivitysten kanssa kuin älypuhelimissa, että tulee "mitään sanomattomia" päivityksiä ja sitten välillä jotain tuntuvaakin.

    Ensimmäinen auto minulla, johon on tullut oikeasti uusia ominaisuuksia oston jälkeen. Perinteisestihän uudet jutut ovat vasta uudessa vuosimallissa. EAP oli maksullinen tosin, mutta ei perinteisiin autoihin ole saanut juurikaan uusia ominaisuuksia jälkikäteen rahallakaan vaan ovat "tehdasvarusteita", jotka täytyy ruksia uutta tilatessa. Varmaankin OTA-päivitykset ovat enenevässä määrin tulossa kaikkiin automerkkeihin, jahka uusia malleja pukkaa markkinoille.

      
  • Oletko Summonia testannut? Siis sitä ihan perusversiota, ei Advancedia? Tuo on sellainen toiminto, jonka vuoksi harkitsin aikoinaan FSD-paketin ottamista. Ihan vaan siksi, että auton saa pois ruudusta, jos joku on tuutannut aivan kuskin oveen kiinni.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oletko Summonia testannut? Siis sitä ihan perusversiota, ei Advancedia? Tuo on sellainen toiminto, jonka vuoksi harkitsin aikoinaan FSD-paketin ottamista. Ihan vaan siksi, että auton saa pois ruudusta, jos joku on tuutannut aivan kuskin oveen kiinni.

    En ole vielä testannut. Olen kolmatta viikkoa putkeen reissussa länsi-naapurissa enkä viitsi hotellin pihalla asiaa harjoitella. Sen verran kokeilin sovellusta, että sekä Summon että Smart Summon tulivat päivityksen mukana, mutta tehtaan sisällä asfalttiplaanilla auto ei lähtenyt pakittamaan Summonilla. Varmaan tein jotain väärin, pitää palata asiaan uudestaan paremmalla ajalla. Päivityksenkin ostin täällä reissussa ollessa, kun oli tarjous voimassa vain syyskuun loppuun.

    Täällä jotkut ihmettelivät, että on varmaan tarvinnut ladata monta kertaa matkalla, että miten pärjäsin sähköautolla noin pitkän rupeaman, yhteensä rapiat 600km. Kerran piti Teslan laturista ottaa virtaa 25min ajan, mutta pitkäksihän sekin meni, kun ABCn kuppilassa meni kauemmin kuin autoa olisi tarvinnut ladata. Tuli sitten jokunen kWh enemmän kuin kuin auto oli laskenut tarvittavan ladata.

    Ekan hotellin lähellä oli Teslan latausasema ja koska minulla on ilmainen lataus autossa, niin yritin sitä asemaa hyödyntää finanssipoliittisista syistä. Mutta montaa iltaa ei viitsinyt iltasyömiseksi hampurilaisia latausaseman vierestä ottaa ja aloin sitten ladata öisin Bee-latauksella ajastetun latauksen kanssa hotellin pihalla. Mukavaa, kun akku oli täynnä ja auto lämmin aamulla lähtiessä. Teslan latureista on iloa pitkillä matkoilla, jos osuvat reitille, mutta muuten niiden käyttäminen ei ole oikein mukavaa.

      
  • Summon vaatii käsittääkseni sen, että auto saa nettiyhteyden, jolloin tehtaan sisällä homma ei välttämättä pelitä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Summon vaatii käsittääkseni sen, että auto saa nettiyhteyden, jolloin tehtaan sisällä homma ei välttämättä pelitä.

    Voi olla hyvinkin, että ongelma oli juuri nettiyhteys, joka oli tosi epävakaa tuolla paikalla. Täytyy testata uudestaan jahka pääsen ihmisten ilmoille.

      
  • Nyt kun HypridRules on käymässä länsinaapurissa, niin onko Teslan autopilotissa toiminnallisuudessa eroa Suomen ja Ruotsin välillä?
    Itse olin ensin melko pettynyt tähän bemarin Driving Assistantiin, mutta kyseessä onkin näköjään vain tämän sarvikuonojen maan rajoitukset. Haaparannalta kun ajaa yli, niin auto rupeaa toimimaan ihan eri lailla... (ehdin käydä ennekuin rajoitukset iskivät taas päälle).
    Esim. Suomessa ei automaattinen ajonopeuden säätö (nopeusmerkkien tunnistus + navigointi) toimi ollenkaan. Valikoissa vaan ilmoitus että "Lakiteknisistä syitä ei sallittu tässä maassa". Semi-automaattinen säätö toimii Suomessa, mutta näyttää (hudissa/näytössä) muuttuneen rajoituksen vasta liikennemerkin kohdalla ja sen jälkeen antaa "set" napilla kyseisen nopeuden asettaa.
    Muuta ei tarvinnut kuin ajaa rajan yli niin jopas rupesi toiminnallisuus muuttumaan... semi-automaatti tunnistaa muuttuvan nopeuden jo paljon ennen liikennemerkkiä (ehkä n. 50m) ja antaa asettaa uuden nopeuden jolloin auto sitten liikennemerkin kohdalla lähtee kiihdyttämään uuteen tavoitenopeuteen. Sama nopeusrajoituksen pienentyessä, eli samaa "suomi jarruutusta" ei Ruotsissa tunnu, koska auto pystyy pudottamaan nopeuden uuteen tavoitenopeuteen jo ennen liikennemerkkiä (eikä kuten suomessa, jossa aktivointi tapahtuu liikennemerkin kohdalla ja seurauksena esim. 100kmh->80kmh on tuntuva jarruutus).
    Lisäksi automaattinen nopeuden säätö toimii Ruotsissa todella hyvin (se mikä ei suomessa edes aktivoidu), ts. auto osaa hyvissä ajoin hiljentää nopeusrajoituksen "tuntumaan" eli siihen arvoon joka sille on annettu "poikkeavuussääntönä". Itse olen tuon säätänyt siten, että ylitys 60kmh saakka +4kmh ja sen ylittävillä nopeuksilla +8kmh.
    Lisäksi ruotsin puolella näyttää hudiin heijastuvan erinäisiä risteävän tien varoituksia (kolmiot ja stop merkit) jne. joita ei kyllä ajellessa Suomen puolella näy ollenkaan (suomessa näkyy pelkästään ohituskieltoalueet ja nopeusrajoitukset) ja alle 60kmh nopeuksissa ei ohjaamiseen tarvitse puuttua juuri ollenkaan (ruuhka-avustin) mikäli liikennettä on paljon, kun taas Suomessa pitää koskea rattiin n. 150-200m välein samoin kuin kovemmissakin nopeuksissa.
    Ruotsissa tosiaan tuo Driving Assistant tuntuu pelittävän niikuin sen pitääkin, mutta mikä lie sitten että taas palatessa rajan yli takaisin tänne kekkoslovakiaan, halvaantuu suurin osa noista toiminnallisuuksista...

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Nyt kun HypridRules on käymässä länsinaapurissa, niin onko Teslan autopilotissa toiminnallisuudessa eroa Suomen ja Ruotsin välillä?
    Itse olin ensin melko pettynyt tähän bemarin Driving Assistantiin, mutta kyseessä onkin näköjään vain tämän sarvikuonojen maan rajoitukset. Haaparannalta kun ajaa yli, niin auto rupeaa toimimaan ihan eri lailla... (ehdin käydä ennekuin rajoitukset iskivät taas päälle).
    Esim. Suomessa ei automaattinen ajonopeuden säätö (nopeusmerkkien tunnistus + navigointi) toimi ollenkaan. Valikoissa vaan ilmoitus että "Lakiteknisistä syitä ei sallittu tässä maassa". Semi-automaattinen säätö toimii Suomessa, mutta näyttää (hudissa/näytössä) muuttuneen rajoituksen vasta liikennemerkin kohdalla ja sen jälkeen antaa "set" napilla kyseisen nopeuden asettaa.
    Muuta ei tarvinnut kuin ajaa rajan yli niin jopas rupesi toiminnallisuus muuttumaan... semi-automaatti tunnistaa muuttuvan nopeuden jo paljon ennen liikennemerkkiä (ehkä n. 50m) ja antaa asettaa uuden nopeuden jolloin auto sitten liikennemerkin kohdalla lähtee kiihdyttämään uuteen tavoitenopeuteen. Sama nopeusrajoituksen pienentyessä, eli samaa "suomi jarruutusta" ei Ruotsissa tunnu, koska auto pystyy pudottamaan nopeuden uuteen tavoitenopeuteen jo ennen liikennemerkkiä (eikä kuten suomessa, jossa aktivointi tapahtuu liikennemerkin kohdalla ja seurauksena esim. 100kmh->80kmh on tuntuva jarruutus).
    Lisäksi automaattinen nopeuden säätö toimii Ruotsissa todella hyvin (se mikä ei suomessa edes aktivoidu), ts. auto osaa hyvissä ajoin hiljentää nopeusrajoituksen "tuntumaan" eli siihen arvoon joka sille on annettu "poikkeavuussääntönä". Itse olen tuon säätänyt siten, että ylitys 60kmh saakka +4kmh ja sen ylittävillä nopeuksilla +8kmh.
    Lisäksi ruotsin puolella näyttää hudiin heijastuvan erinäisiä risteävän tien varoituksia (kolmiot ja stop merkit) jne. joita ei kyllä ajellessa Suomen puolella näy ollenkaan (suomessa näkyy pelkästään ohituskieltoalueet ja nopeusrajoitukset) ja alle 60kmh nopeuksissa ei ohjaamiseen tarvitse puuttua juuri ollenkaan (ruuhka-avustin) mikäli liikennettä on paljon, kun taas Suomessa pitää koskea rattiin n. 150-200m välein samoin kuin kovemmissakin nopeuksissa.
    Ruotsissa tosiaan tuo Driving Assistant tuntuu pelittävän niikuin sen pitääkin, mutta mikä lie sitten että taas palatessa rajan yli takaisin tänne kekkoslovakiaan, halvaantuu suurin osa noista toiminnallisuuksista...

    Suomessahan piti olla yksi maailman liberaaleimmista lainsäädännöistä automaattiseen ajamiseen liittyen?

      
  • En osaa sanoa, miten Suomen lainsäädäntö eroaa muusta Euroopasta, mutta se on ainakin tiedossa, että Eurooppa on huomattavasti Jenkkilää niuhompi asian suhteen. Ketjun aiheena olevan automerkin autonomiset toiminnot ovat rapakon takana valovuoden edellä sitä tasoa, mikä täällä on sallittua. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan tilanne on tämä, kunnes erään nimeltä mainitsemattoman maan autovalmistajat saavat omat ratkaisunsa paremmalle tasolle.

      
  • muokattu 06.10.2020 18:55

    Iltalehti 18.03.2016 klo 11:10

    Trafin johtaja: Lain edessä automaattiajaminen on sallittu mutta harmaa alue

    Auto saa vaihtaa kaistaa automaattisesti eikä laki vaadi, että kuljettaja istuu itse autossa, kun pysäköi autoa. Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään mukaan automaattiajaminen on lain kannalta harmaata aluetta, mutta Suomen laki ei rajoita automaattiajoa.

    Edit: Varsinainen artikkeli oli jonkun rekisteröitymisen takana, en jaksanut

      
  • Auto saa vaihtaa kaistaa automaattisesti eikä laki vaadi, että kuljettaja istuu itse autossa, kun pysäköi autoa.

    Huvittavasti mm juuri näiden kahden toiminnon osalta Euroopassa sallittu toteutus on Jenkkilää jähmeämpi.

    Auton ohjaaminen ulkopuolelta (ketjun aiheena olevan automerkin termein "summon") pitää tapahtua max kuuden metrin etäisyydeltä, siinä missä jenkkilässä toimintasäde on 50 metriä. Tästä johtuen Smart Summonia ei voi käyttää. Joka toki voi olla ihan hyvä asia nykyisen toteutuksen puitteissa, mutta se ei olekaan se pointti.

    Kaistanvaihto ei saa käynnistyä täysin autonomisesti, vaan se voidaan suorittaa vasta, kun kuljettaja on laittanut vilkun päälle. Lisäksi kaistanvaihdon on tapahduttava viiden sekunnin sisällä vilkun päälle laittamisesta, tai toiminto peruuntuu. Jenkeissä ketjun aiheena olevan automerkin Navigate on Autopilot -toiminnallisuus mahdollistaa sen, että syöttämällä kohde navigaattoriin, auto osaa täysin autonomisesti luovia kaistalta toiselle esim hitaampia autoja ohittaessaan ja lopulta poistua päätien liittymästä.

    Noin muuten Euroopassa on tiukempi rajoitus siinä, kuinka jyrkän käännöksen auto saa tehdä autonomisesti, jonka vuoksi esim jyrkissä pääteiden rampeissa homma ei toimi. Lisäksi rattia pitää olla hivelöimässä vähän väliä siinä, missä jenkkilässä autoa ajaessa voi ottaa vaikka torkut - joka jälleen ei välttämättä ole hyvä asia, mutta sen arviointi ei olekaan pointti.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Nyt kun HypridRules on käymässä länsinaapurissa, niin onko Teslan autopilotissa toiminnallisuudessa eroa Suomen ja Ruotsin välillä?
    Itse olin ensin melko pettynyt tähän bemarin Driving Assistantiin, mutta kyseessä onkin näköjään vain tämän sarvikuonojen maan rajoitukset. Haaparannalta kun ajaa yli, niin auto rupeaa toimimaan ihan eri lailla... (ehdin käydä ennekuin rajoitukset iskivät taas päälle).
    Esim. Suomessa ei automaattinen ajonopeuden säätö (nopeusmerkkien tunnistus + navigointi) toimi ollenkaan. Valikoissa vaan ilmoitus että "Lakiteknisistä syitä ei sallittu tässä maassa". Semi-automaattinen säätö toimii Suomessa, mutta näyttää (hudissa/näytössä) muuttuneen rajoituksen vasta liikennemerkin kohdalla ja sen jälkeen antaa "set" napilla kyseisen nopeuden asettaa.
    Muuta ei tarvinnut kuin ajaa rajan yli niin jopas rupesi toiminnallisuus muuttumaan... semi-automaatti tunnistaa muuttuvan nopeuden jo paljon ennen liikennemerkkiä (ehkä n. 50m) ja antaa asettaa uuden nopeuden jolloin auto sitten liikennemerkin kohdalla lähtee kiihdyttämään uuteen tavoitenopeuteen. Sama nopeusrajoituksen pienentyessä, eli samaa "suomi jarruutusta" ei Ruotsissa tunnu, koska auto pystyy pudottamaan nopeuden uuteen tavoitenopeuteen jo ennen liikennemerkkiä (eikä kuten suomessa, jossa aktivointi tapahtuu liikennemerkin kohdalla ja seurauksena esim. 100kmh->80kmh on tuntuva jarruutus).
    Lisäksi automaattinen nopeuden säätö toimii Ruotsissa todella hyvin (se mikä ei suomessa edes aktivoidu), ts. auto osaa hyvissä ajoin hiljentää nopeusrajoituksen "tuntumaan" eli siihen arvoon joka sille on annettu "poikkeavuussääntönä". Itse olen tuon säätänyt siten, että ylitys 60kmh saakka +4kmh ja sen ylittävillä nopeuksilla +8kmh.
    Lisäksi ruotsin puolella näyttää hudiin heijastuvan erinäisiä risteävän tien varoituksia (kolmiot ja stop merkit) jne. joita ei kyllä ajellessa Suomen puolella näy ollenkaan (suomessa näkyy pelkästään ohituskieltoalueet ja nopeusrajoitukset) ja alle 60kmh nopeuksissa ei ohjaamiseen tarvitse puuttua juuri ollenkaan (ruuhka-avustin) mikäli liikennettä on paljon, kun taas Suomessa pitää koskea rattiin n. 150-200m välein samoin kuin kovemmissakin nopeuksissa.
    Ruotsissa tosiaan tuo Driving Assistant tuntuu pelittävän niikuin sen pitääkin, mutta mikä lie sitten että taas palatessa rajan yli takaisin tänne kekkoslovakiaan, halvaantuu suurin osa noista toiminnallisuuksista...

    Tulin tänään pois Ruotsista ja autopilot toimi täällä samalla tavalla kuin Ruotsissa. Minähän ostin parannetun autopilot-päivityksen netistä, kun olin Ruotsissa ja se tuli OTA-päivityksenä. Eli minulla on kokemusta noista ominaisuuksista viikon verran Ruotsista tehtaan ja hotellin välin sahaamisesta ja yksi reissu täällä Suomen puolella. Nopeusrajoitusten tunnistus ei toimi 100% ja automaattinen kaistanvaihtokin tökki, koska oli sateinen keli (auto ilmoitti jonkun kameran olevan peittynyt).

    Jos bemarissa nopeustieto muuttuu paljon ennen liikennemerkkiä, niin ottaisikohan auto tiedon karttadatan ja gps-sijainnin avulla? Naviohjelmia ei varmaan varsinaisen koodin osalta tehdä erikseen Suomea varten vaikka kenties puheopastus olisikin suomeksi. Ja kun meillä on eri nopeudet "talvella" ja kesällä, niin karttadata ei ole oikein kuin osan aikaa vuodesta, joten ehkä sen takia ominaisuus otetaan pois päältä Suomessa, joka taitaa olla ihan ainoa maa maailmassa, jossa on nopeusmerkkien vaihtosulkeiset kaksi kertaa vuodessa?

    En tiedä yhtään millaisilla kameroilla liikennemerkkejä luetaan, mutta jos pientä merkkiä yritetään lukea pitkän matkan päästä, pitäisi kameran optiikan olla aika hyvä ja kamerassa automaattitarkennus ja kohteen etsintä/tunnistus. Luulisi, että kameroita ei ole erikseen liikennemerkkien lukemista varten vaan merkit luetaan samoilla kameroilla, jotka hoitavat auton ohjaamista?

    Minulla oli joskus 2006 tietämillä Mio-merkkinen kämmentietokone, jossa oli navigaattori. Siis pelkkä gps navi ilman mitään kännykkäliittymää. Se osasi vaihtaa nopeusnäytön viimeisen päälle tarkasti liikennemerkkien kohdalla, kun ajelin esim. Britanniassa.

      
  • muokattu 06.10.2020 23:52

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Auto saa vaihtaa kaistaa automaattisesti eikä laki vaadi, että kuljettaja istuu itse autossa, kun pysäköi autoa.

    Huvittavasti mm juuri näiden kahden toiminnon osalta Euroopassa sallittu toteutus on Jenkkilää jähmeämpi.

    Auton ohjaaminen ulkopuolelta (ketjun aiheena olevan automerkin termein "summon") pitää tapahtua max kuuden metrin etäisyydeltä, siinä missä jenkkilässä toimintasäde on 50 metriä. Tästä johtuen Smart Summonia ei voi käyttää. Joka toki voi olla ihan hyvä asia nykyisen toteutuksen puitteissa, mutta se ei olekaan se pointti.

    Kaistanvaihto ei saa käynnistyä täysin autonomisesti, vaan se voidaan suorittaa vasta, kun kuljettaja on laittanut vilkun päälle. Lisäksi kaistanvaihdon on tapahduttava viiden sekunnin sisällä vilkun päälle laittamisesta, tai toiminto peruuntuu. Jenkeissä ketjun aiheena olevan automerkin Navigate on Autopilot -toiminnallisuus mahdollistaa sen, että syöttämällä kohde navigaattoriin, auto osaa täysin autonomisesti luovia kaistalta toiselle esim hitaampia autoja ohittaessaan ja lopulta poistua päätien liittymästä.

    Noin muuten Euroopassa on tiukempi rajoitus siinä, kuinka jyrkän käännöksen auto saa tehdä autonomisesti, jonka vuoksi esim jyrkissä pääteiden rampeissa homma ei toimi. Lisäksi rattia pitää olla hivelöimässä vähän väliä siinä, missä jenkkilässä autoa ajaessa voi ottaa vaikka torkut - joka jälleen ei välttämättä ole hyvä asia, mutta sen arviointi ei olekaan pointti.

    Tesla ei oikein hallinnut keskikaiteellisen ohituskaistan loppumista. Ajoin Navigate On Autopilotilla ja annoin auton lähteä ohittamaan rekkaa. Tesla kiihdytti vain rajoituksen puitteissa (ja+5km/h säätöarvo) ja ohituskaista alkoi loppua ja keskikaide uhkasi alkaa kiilata rekan kylkeä kohti. Pokka petti ja jarrutin ihan vanhanaikaisesti jarrupolkimella ja palasin rekan taakse. Mutta yleisesti ottaen ohitukset ja kaistanvaihdot meni mukavammin kuin perus-autopilotilla, koska autopilot pysyi päällä kaistanvaihdoissa. Silloin tällöin auto koki, että rajoitus on 40km/h vaikka oikeasti rajoitus ei ollut mihinkään muuttunut vaan oli 80km/h. Pari kertaa kävi niin. Navigate On Autopilot onkin Beta-vaiheessa ja ohjeessakin on sanottu virhetoimintoja olevan odotettavissa. Eiköhän kehitys kuitenkin kehity ja uusia päivityksiä tulee.

    Kamerat häiriintyivät sateesta ja tieltä lentävästä vedestä ja kaistanvaihtoautomatiikka putosi se takia pois päältä matkan varrella.

      
  • Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri

    Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.

    Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.

    https://tekniikanmaailma.fi/euro-ncap-testasi-suosikkiautojen-kuljettajaa-avustavat-jarjestelmat-ero-parhaiden-ja-huonoimpien-valilla-oli-suuri/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos bemarissa nopeustieto muuttuu paljon ennen liikennemerkkiä, niin ottaisikohan auto tiedon karttadatan ja gps-sijainnin avulla? Naviohjelmia ei varmaan varsinaisen koodin osalta tehdä erikseen Suomea varten vaikka kenties puheopastus olisikin suomeksi. Ja kun meillä on eri nopeudet "talvella" ja kesällä, niin karttadata ei ole oikein kuin osan aikaa vuodesta, joten ehkä sen takia ominaisuus otetaan pois päältä Suomessa, joka taitaa olla ihan ainoa maa maailmassa, jossa on nopeusmerkkien vaihtosulkeiset kaksi kertaa vuodessa?

    Itse pohdiskelin tuota samaa, ja olettaisin että suomessa tuo bemarin nopeustieto perustuu pelkästään kameraan (siis navigointiin rakennettu nopeustieto disabloidaan suomen rajojen sisäpuolella johtuen tuosta kesä-/talvinopeusrajoituksien muuttamisesta kun ei pystytä olemaan varmoja kullekin tieosuudelle asetetuista nopeusrajoituksista).

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oletko Summonia testannut? Siis sitä ihan perusversiota, ei Advancedia? Tuo on sellainen toiminto, jonka vuoksi harkitsin aikoinaan FSD-paketin ottamista. Ihan vaan siksi, että auton saa pois ruudusta, jos joku on tuutannut aivan kuskin oveen kiinni.

    Nyt olen kokeillut Summonia muutaman kerran. Epävarmalta tuntuu, käynnistyykö vai ei. Sovellus käynnistyy joka kerta kännykällä, mutta kun sitten painaa ja pitää Forward tai Backward, niin sovellus miettii aikansa (en ole pitänyt Standby-tilaa päällä) ja useimmiten tulee ilmoitus Summon Failed ja kehotetaan varmistamaan, että KeyFob on kantaman sisällä. Suunnilleen viidestä yrityksestä yksi on onnistunut. Voi tietysti olla, että minulla on vielä jotain pielessä asetuksissa. Toiminto on hidas käyttää ainakin, kun se ei ole valmiiksi Standby-tilassa. Ja patteria kuluttamassa sitä ei viitsi pitää, jollei ole tarkoitus ahkerasti käyttääkin. Ehkä se joskus on pelastavana toimintona, jos joku tekee esteen kuskin oven avaamiselle, mutta ei ole jatkuvaan käyttöön mielekäs minun mielestäni. Jokunen vuosi sitten minulle kävi parkkipaikalla niin, että viereen oli pysäköity auto, joka esti kuskin oven avaamisen ja piti mennä repsikan puolelta sisään. Sellaisessa tilanteessa Summon voisi olla apu vaikka jotuisi käynnistelemään vähän kauemmin.

    EAP:ssä on hyvänä ominaisuutena, että auto laskee ja nostaa nopeutta automaattisesti nopeusrajoitusmerkkien tunnistuksen perusteella ja se tuntuu toimivan taajama-ajossa ok. Se ja automaattinen kaistanvaihto sekä Navigate On Autopilot olivat syyt, että ostin päivityksen. Summoniakin vähän ajattelin, mutta sillä oli minusta jo etukäteen vain marginaalinen merkitys.

    Tulee mieleen vanha sosialistinen kehitystaktiikka, että mennään yksi askel taakse, jotta sitten päästään kaksi askelta eteen. Taisi sosialismissa toteutus olla kuitenkin, että mentiin kaksi askelta taakse eikä oikein päästy sitä yhtäkään askelta eteen.

    Ai, että mitä sillä on Teslan kanssa tekemistä?

    Olen ymmärtänyt, että autopilotin eka versio, eli meille juppiteslafanaatikoille sisäpiirimäisesti AP1, oli Mobileye-firman softan pohjalta, mutta nykyinen AP2 on Teslan omaa kehitystä. Eli Teslakin otti askeleen taakse, kun heivasi Mobileyen ja toivottavasti spurttaa useampia eteenpäin oman softakehityksen pohjalta. Minä hankin Model X:n, koska halusin täyssähköauton ja Model X on tiloiltaan ja fiilikseltään sopiva. On iso plussa, kun löytää auton, joka toteuttaa järkiperusteiset kriteerit ja heittää siihen päälle vielä hyvän fiiliksen. Ensimmäinen ja viimeinen koeajo ei ollut vielä oikein Keimolassakaan, kun tiesin, että Kaliforniasta tulee menopeli, joka on kuin tehty meikäläiselle. Niin, ja jupiksi voidaan tarvittaessa laskea vähän iäkkäämmätkin ja kaupungin ulkopuolella asuvat. Muistetaan nyt (muut kuin Jonnet) elämantapaintiaanit, joiden inkkarielämää Oulun pohjoispuolella ei haitannut inkkaripäällikön etninen ranskalaisuus ja koko porukan sekalainen kansallisuustausta. Taisi siellä olla joitain Kanadan aitoja inkkareitakin? Jos ei ikä ja asuinpaikka tee juppia, niin ainahan voi ryhtyä elämäntapajupiksi ja hankkia sähköauton.

    Että jos bling-bling varusteissa onkin vielä epävarmuuksia, niin ei haittaa. Toivon tietysti, että softa päivittyy mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

      
  • muokattu 08.10.2020 00:06

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos bemarissa nopeustieto muuttuu paljon ennen liikennemerkkiä, niin ottaisikohan auto tiedon karttadatan ja gps-sijainnin avulla? Naviohjelmia ei varmaan varsinaisen koodin osalta tehdä erikseen Suomea varten vaikka kenties puheopastus olisikin suomeksi. Ja kun meillä on eri nopeudet "talvella" ja kesällä, niin karttadata ei ole oikein kuin osan aikaa vuodesta, joten ehkä sen takia ominaisuus otetaan pois päältä Suomessa, joka taitaa olla ihan ainoa maa maailmassa, jossa on nopeusmerkkien vaihtosulkeiset kaksi kertaa vuodessa?

    Itse pohdiskelin tuota samaa, ja olettaisin että suomessa tuo bemarin nopeustieto perustuu pelkästään kameraan (siis navigointiin rakennettu nopeustieto disabloidaan suomen rajojen sisäpuolella johtuen tuosta kesä-/talvinopeusrajoituksien muuttamisesta kun ei pystytä olemaan varmoja kullekin tieosuudelle asetetuista nopeusrajoituksista).

    En noista merkeistä tiedä, mutta onhan autoissa myös oppivaa tekoälyä joka muistaa ajetut reitit ja niiden ympärillä olevat parkkipaikat osaten jopa itsenäisesti parkeerata oppimansa tiedon valossa esim. Lexus, Audi, jne.. Audithan kerää tietoa muiltakin Audeilta eräillä alueilla.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri

    Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.

    Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.

    https://tekniikanmaailma.fi/euro-ncap-testasi-suosikkiautojen-kuljettajaa-avustavat-jarjestelmat-ero-parhaiden-ja-huonoimpien-valilla-oli-suuri/

    Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.

    Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oletko Summonia testannut? Siis sitä ihan perusversiota, ei Advancedia? Tuo on sellainen toiminto, jonka vuoksi harkitsin aikoinaan FSD-paketin ottamista. Ihan vaan siksi, että auton saa pois ruudusta, jos joku on tuutannut aivan kuskin oveen kiinni.

    Nyt olen kokeillut Summonia muutaman kerran. Epävarmalta tuntuu, käynnistyykö vai ei.

    Joo, näin olen ymmärtänyt. Ilmeisesti ei siis vieläkään toimi luotettavasti. Sinällään tuon käyttö olisi "kerran vuodessa tai harvemmin" -kategoriaa, jolloin käynnistymistä voisi hieman odotellakin, kunhan välttyy repsikan paikalta kiipeämiseltä. Sinällään matkustamossa on kyllä niin mainiosti tilaa, ettei tuokaan mitenkään mahdoton temppu olisi.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri

    Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.

    Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.

    https://tekniikanmaailma.fi/euro-ncap-testasi-suosikkiautojen-kuljettajaa-avustavat-jarjestelmat-ero-parhaiden-ja-huonoimpien-valilla-oli-suuri/

    Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.

    Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.

    Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
    Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.

      
  • muokattu 08.10.2020 00:40

    Autoista turvallisempia EU:ssa.

    Uusien sääntöjen myötä kaikissa moottoriajoneuvoissa (myös kuorma- ja linja-autoissa, pakettiautoissa ja kaupunkimaastureissa) on oltava seuraavat turvaominaisuudet:

    älykäs nopeusavustin
    alkolukon helpompi asennus

    kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden seurantajärjestelmä
    kehittynyt kuljettajan tarkkaamattomuuden varoitusjärjestelmä

    hätäjarrutuksen merkkivalot
    peruutustutkajärjestelmä
    onnettomuustietotallennin
    tarkka rengaspaineen seurantajärjestelmä

    https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2019/11/08/safer-cars-in-the-eu/

    Boschin sisätilojen valvontajärjestelmä tarkkailee kuljettajaa.

    https://autotoday.fi/boschin-sisatilojen-valvontajarjestelma-tarkkailee-kuljettajaa/

    Teslan ongelma on ollut laajemminkin turhat kolarit moottoriteillä kovalla vauhdilla pysähtyneisiin esteisiin kuljettajien tehdessä ihan mitä sattuu, eikä tuo ole Eurooppalaisen tavan eikä lainsäädännön suoma tapa vaan Tesla kuski on jopa menettänyt korttinsa tuollaisesta liikenteen vaarantamisesta Saksassa.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri

    Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.

    Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.

    https://tekniikanmaailma.fi/euro-ncap-testasi-suosikkiautojen-kuljettajaa-avustavat-jarjestelmat-ero-parhaiden-ja-huonoimpien-valilla-oli-suuri/

    Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.

    Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.

    Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
    Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.

    Kuten aiemmin kirjoitin, Euroopassa AP:lla ajaessa Teslan rattia pitää hivellä vähän väliä, muistaakseni 15 s välein. Jos tätä ei tee, auto antaa ensin palautetta ja lopulta pysähtyy hätävilkut päällä. Eli nopea pitää olla nukahtamaan, jos meinaa ehtiä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri

    Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.

    Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.

    https://tekniikanmaailma.fi/euro-ncap-testasi-suosikkiautojen-kuljettajaa-avustavat-jarjestelmat-ero-parhaiden-ja-huonoimpien-valilla-oli-suuri/

    Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.

    Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.

    Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
    Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.

    Kuten aiemmin kirjoitin, Euroopassa AP:lla ajaessa Teslan rattia pitää hivellä vähän väliä, muistaakseni 15 s välein. Jos tätä ei tee, auto antaa ensin palautetta ja lopulta pysähtyy hätävilkut päällä. Eli nopea pitää olla nukahtamaan, jos meinaa ehtiä.

    Pelkästään 50 km/h vauhdissa auto etenee 15 s 210 metriä. Ja joo väsynyt ihminen nukahtaa sekunnin osissa.
    Näistä Teslan kolareista kyllä löytyy useita esimerkkejä kuten alla olevasta linkistä näkee yhden niistä.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tormays-tallentui-videolle-kuorma-auto-kaatui-moottoritielle-muut-autot-vaistavat-mutta-autopilotilla-painava-tesla-ei-ymmarra-vaaraa/7873122

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itse pohdiskelin tuota samaa, ja olettaisin että suomessa tuo bemarin nopeustieto perustuu pelkästään kameraan (siis navigointiin rakennettu nopeustieto disabloidaan suomen rajojen sisäpuolella johtuen tuosta kesä-/talvinopeusrajoituksien muuttamisesta kun ei pystytä olemaan varmoja kullekin tieosuudelle asetetuista nopeusrajoituksista).

    En noista merkeistä tiedä, mutta onhan autoissa myös oppivaa tekoälyä joka muistaa ajetut reitit ja niiden ympärillä olevat parkkipaikat osaten jopa itsenäisesti parkeerata oppimansa tiedon valossa esim. Lexus, Audi, jne.. Audithan kerää tietoa muiltakin Audeilta eräillä alueilla.

    Kyllä, esim navi opasti aluksi kotiin ensin kaksi kertaa "väärää" reittiä (siis sitä mitä en normaalisti käytä), ja kolmannella oli jo oppinut "oikean" reitin ja sen jälkeen käyttänyt sitä. Olettaisin tuon "kaksi kertaa" johtuvan siitä, että yhden ajokerran perusteella voidaan reittiä pitää vaan kuljettajan virheellä eikä sen perusteella vielä muuteta navigoinnin reittisuosituksia.
    Tuossa nopeusrajoitusten oppimisessa on vain se huono puoli, että siinä vaiheessa kun rajoituksia muutetaan syksyllä pienempään suuntaan, niin ainakin sen yhden kerran on mahdollista että avustin ei hiljennäkkään ajoissa ja tekee sen "äkkijarruutuksen" liikennemerkin kohdalla. (Toki avustin on aina avustin ja päävastuu on kuljettajalla, mutta tietäen saksalaisen täsmällisyyden niin näin ei pitäis olla mahdollista tapahtua).
    Uusimmat navithan päivittyvät OTAna, joten tieto talvinopeusrajoituksista olis teknisesti mahdollista saada lähes realiajassa, mutta vaatisi sen että joku esim. Digiroad tieto päivittyisi automaattisesti navivalmistajan ohjelmistokantaan josta sitten OTAna ajuneuvoihin.

      
  • Täällähän osa valitteli Teslan akkupäivän annin konkretian puutetta. Nyt Musk on tviitannut, että uusi kenno, akku osana runkorakennetta ja valettu etu- ja takarunko tulevat tuotantoon ensi vuonna Berliinin tehtaassa. Siinä on jo aika tavalla uutta nopealla aikataululla. Riittääkö tämä vai onko vieläkin ihan yhdentekevä aikataulu?

    https://electrek.co/2020/10/07/elon-musk-tesla-structural-battery-cells-model-y-giga-berlin/

      
  • @NHB kirjoitti:
    Täällähän osa valitteli Teslan akkupäivän annin konkretian puutetta. Nyt Musk on tviitannut, että uusi kenno, akku osana runkorakennetta ja valettu etu- ja takarunko tulevat tuotantoon ensi vuonna Berliinin tehtaassa. Siinä on jo aika tavalla uutta nopealla aikataululla. Riittääkö tämä vai onko vieläkin ihan yhdentekevä aikataulu?

    https://electrek.co/2020/10/07/elon-musk-tesla-structural-battery-cells-model-y-giga-berlin/

    Ainakin kuulostaa erittäin lupaavalta.

      
  • muokattu 08.10.2020 20:11

    @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Täällähän osa valitteli Teslan akkupäivän annin konkretian puutetta. Nyt Musk on tviitannut, että uusi kenno, akku osana runkorakennetta ja valettu etu- ja takarunko tulevat tuotantoon ensi vuonna Berliinin tehtaassa. Siinä on jo aika tavalla uutta nopealla aikataululla. Riittääkö tämä vai onko vieläkin ihan yhdentekevä aikataulu?

    https://electrek.co/2020/10/07/elon-musk-tesla-structural-battery-cells-model-y-giga-berlin/

    Ainakin kuulostaa erittäin lupaavalta.

    Paitsi ehkei sitten, jos tuo "akku osana runkorakennetta" estää akun/akkukennojen vaihtamisen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit