Tilanteita liikenteessä

494 kommenttia
11112141617
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules

    Autoon (Tesla) ei voi asettaa kuin max 10km/h rajoitusta suuremman nopeuden, kun ajetaan autopilotilla. Niinpä ohitus kestää ja motarilla jää helposti tien tukkeeksi

    Jos noin käy, että +10:llä jäisi "jalkoihin", niin voisi väittää, että ohitus on silloin motarillakin väärään paikkaan alkamassa. Ja takaa tulee hybridruleseja potenssiin 2, huhhuh!

    Ajatko sinä koskaan motareilla?

    Nythän on sitä paitsi niin, että kun olen asettanut +8km/h autopilotin nopeudeksi, niin eihän Tesla lähde ohitukseen, ellei edellä oleva ole selvästi hitaampi. Ensin Tesla hidastaa ja hidastaa jopa edellä ajavan nopeuteen, jos ei kaistaa pääse vaihtamaan. Kun vasemmalla on tilaa, auto ilmaisee haluavansa vaihtaa kaistaa ohitusta varten ja sitten pienellä viiveellä luvan saatuaan vaihtaa kaistaa. Tämä kaikki tapahtuu hitaammin ja varovaisemmin kuin kuski saattaisi tehdä ja takaa tulevat, jotka ajavat lujempaa kuin se minun edellä menevä, saavuttavat ja ajavat lähes puskuriin kiinni, jos meidän kaistanvaihto on ajoittunut sopivasti. Ja koska Tesla lähtee kiihdyttämään maltillisesti, niin takaa tuleva oikeanpuoleista kaistaa lähestyväkin ajaa tyypillisesti turhan lähelle. Tuossa kertomassani tilanteessa Tesla sitten päätteli, että kannattaa jättää ohitus kesken ja palata oikealle kaistalle, mutta siellä ei ollutkaan enää vapaata Teslan mielestä riittävästi. Ja automaatio sitten päätti palata takaisin vasemmalle kaistalle, mutta sielläkin oli uhkaaja takana. En sitten pidemmäksi aikaa jäänyt katsomaan miten käy, vaan otin ohjauksen itselleni ja mentiin ohi vähän reippaammin.

    Ajelin Navigate On Autopilotilla lähinnä opiskelumielessä. Ennen Tre-Hiki motaria olin ajanut autopilotilla Nokian suunnasta sitä Treen ympäri menevää kehätien tapaista, joka kulkeen messuhallin vierestä. Tesla osasi mennä automaattiohjauksella siltä tieltä ramppien kautta Tre-Hiki motarille. Navigate On Autopilotin pitäisikin osata tehdä niin, mutta aikaisemmin en ole päässyt kokeilemaan. Suomessahan on aika harvassa moottoreiteiden solmukohtia, joissa voi siirtyä motarilta toiselle ramppeja pitkin. Kehitys sen kuin kehittyy. Vähän tulee mollifiilis siitä, että pitää kuitenkin ratissa pitää kättä. Onhan se tietysti turvallisempaa niin, mutta samalla automaattiohjauksen funktio hämärtyy.

      
  • Tuttu tilanne moottoritiellä kun ohittaa esim. raskasta liikennettä sallittua nopeutta niin kyllä sinne perskäpänen usein ilmestyy käytöksellään vaatimaan tilaa, minä kun en koukkaa heti ohitettavan eteen niin on sattunut niinkin että minut on ohitettu oikealta puolelta.

      1
  • muokattu 27.10.2020 08:55

    Kiinnostava tietää, että jo nykyään käsialaan voi vaikuttaa nykyään kuljettajan lisäksi myös auto.

    Tärkeä oppi jäi HR:ltä pois. Ei ajeta ylinopeutta. Vaikka siitä ei tuntuisi minun ajamana olevan haittaa, tuo esimerkki vääntää faktat rautakangesta kohdalleen.

      
  • Ajoin moottoritiellä Helsingistä kohti Lahtea vakionopeussäätimessä lukema 124. Olin vasemmalla kaistalla ohittamassa paria autoa, kun äkkiä joku tuli melkein takapuskuriin kiinni. En välittänyt siitä, ajoin edelleen muuttamatta nopeutta ja ohituksen jälkeen siirryin oikealle kaistalle. Takanatulija ei osoittanut mitään harmistuksen tms merkkiä, ajoi vain ohi tilaisuuden tultua. Ihmettelin vain sitä, miksi joku tulee moottoritiellä niin lähelle edelläajavaa.

      
  • muokattu 27.10.2020 21:25

    @Herbert kirjoitti:
    Kiinnostava tietää, että jo nykyään käsialaan voi vaikuttaa nykyään kuljettajan lisäksi myös auto.

    Tärkeä oppi jäi HR:ltä pois. Ei ajeta ylinopeutta. Vaikka siitä ei tuntuisi minun ajamana olevan haittaa, tuo esimerkki vääntää faktat rautakangesta kohdalleen.

    Selitätkö, mitä tarkoitat? Jos joku ajaa alle rajoituksen, niin ei kai minun tarvitse jäädä siihen taakse köröttelemään? Varsinkaan moottoritiellä, jossa ohitukselle on tilaa.

    Tesla on joissain tilanteissa vähän ylivarovainen. Ohitus menee verkkaisemmin kuin itse ajaisin ja takana tulee motarilla usein joku turhan lähelle ikäänkuin hoputtamaan ohitusta.

    Tuolla samalla reissulla ajoin Treen ohikulkutieltä Nokian suunnasta Hikiin menevälle moottoritielle ramppien kautta automaattiohjauksella (käsi ratilla kuitenkin). Se oli mielenkiintoinen kokemus. Navigaattori oli päällä. Olin ohikulkutiellä vasemmalla kaistalla ajamassa ohi raskaan liikenteen autoista, kun mittaristoon tuli ilmoitus, että kaistan vaihto alkaa olla ajankohtainen reitillä pysymisen takia ja auto haluaisi vaihtaa oikeanpuoleiselle kaistalle. Annoin suuntavilkun painalluksella kuittauksen ja vaihdettiin kaistaa. Hetken päästä auto itse kytki vilkun oikealla ja ajoi poistumisrampille. Vähän matkaa mentiin siinä yhdysramppia pitkin ja sitten auto kääntyi automaattisesti oikealle ja nousi ramppia pitkin Tre-Hiki motarille ja liittyi sille tielle. En muista, käyttikö auto vilkkua jälkimmäisessä käännöksessäkin oikealle, mutta kyllä kai.

    Itsekin silloin mietin tuota, että eipä siinä kanssa-autoilijat osanneet varmaankaan aavistaa, että ajavat "robottiauton" kanssa yhtämatkaa.

    Varoetäisyydet ovat joskus turhankin pitkät. Ajan työmatkan aina välillä Navigate On Autopilot päällä, koska auto tuntuu seuraavan nopeusrajoituksia (siis rajoitusten muutoksia liikennemerkkien mukaan) tarkemmin kuin pelkän vakkarin kanssa. Työmatkalla on yksi 40km/h pätkä (muuten 50km/h), jossa oli aikaisemmin vuosikausia 50km/h, enkä millään jaksa muistaa alentaa nopeutta siinä, mutta automaattiohjaus muistaa. Tai siis lukee liikennemerkin, jota minä en läheskään aina noteeraa, koska ilmeisesti ajan omalla "rutiinisuorituksella" vanhasta muistista. On niin tuttu reitti.

    Matkalla on risteyksiä ja niissä automaattiohjaus havannoi risteävää liikennettä ylivarovaisesti eli saattaa jarruttaa vaikka risteyksestä tullut auto ihan hyvin on ehtinyt "pois alta". Minun takana tulevat kuskit saattavat ehkä ihmetellä, miksi himmailen siinä edessä.

      
  • Ylinopeuden käyttö sai tuossakin tilanteessa aikaan ylimääräistä ohjelmaa aivan turhaan. Miksi sellaista täytyy puolustaa?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ylinopeuden käyttö sai tuossakin tilanteessa aikaan ylimääräistä ohjelmaa aivan turhaan. Miksi sellaista täytyy puolustaa?

    Voisitko selittää, mikä tuossa tilanteessa johtui ylinopeudesta sen sijaan, että se johtui takana tulevien kuljettajien "painostavasta" käyttäytymisestä. Ohitettava autohan ei ajanut yli- vaan alinopeutta. Jos nopeutta asiassa syytetään, niin sitten se on alinopeuskuski/raskas liikenne/paketti- ja perävaunuautot, jotka aiheuttavat noita tilanteita. Minun mielestäni nopeudella ei ollut asiaan vaikutusta vaan kuljettajien tavalla ajaa autojaan tuossa kohtaa.

      
  • Ensinnäkin ohitustarve kasvaa, kun käytetään ylinopeutta. Toisekseen, Teslasi sekosi ylinopeutta ajavan saapumisesta paikalle.

    Jos molemmat olisitte ajaneet rajoituksen mukaan, mitään tällaista sirkusta ei olisi syntynyt. Onkin hämmentävää, että ulkoistat nopeuden merkityksen muun ajamisen ulkopuoliseksi asiaksi. Toki taitava kuski selviää tilanteista, joita hyvä kuski ei aiheuta. Mutta eikö sinun kunnianhimo riitä tavoittelemaan hyvän statusta? Haluat mielummin olla taitava, oikea rattimies ja maanteiden kuningas Teuvo.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ensinnäkin ohitustarve kasvaa, kun käytetään ylinopeutta. Toisekseen, Teslasi sekosi ylinopeutta ajavan saapumisesta paikalle.

    Jos molemmat olisitte ajaneet rajoituksen mukaan, mitään tällaista sirkusta ei olisi syntynyt. Onkin hämmentävää, että ulkoistat nopeuden merkityksen muun ajamisen ulkopuoliseksi asiaksi. Toki taitava kuski selviää tilanteista, joita hyvä kuski ei aiheuta. Mutta eikö sinun kunnianhimo riitä tavoittelemaan hyvän statusta? Haluat mielummin olla taitava, oikea rattimies ja maanteiden kuningas Teuvo.

    En ymmärrä sinun logiikkaa. Minun pitäisi ajaa alle rajoituksen edellä ajavan perässä ja välttää aiheuttamasta, että takana tulevat eivät aiheuta hämminkiä?

      
  • Vähän torso uutinen, kun ei kerrota, mitä tarvitaan vilkkuun koskemisen lisäksi. Täytyykö kuskin tehdä joku muukin manööveri vilkun lisäksi. Vai tarkoitetaanko, että autossa täytyy olla myös ympäristöä tarkkaileva anturointi ja softa riittävän korkealla tasolla. Teslahan esim. ei lähde vaihtamaan kaistaa pelkän vilkkuun koskemisen perusteella. Olen ihan käytännössä todennut sen. Auto saattaa joskus perua komennon. Ja normaalisti se on auto, joka ensin haluaa vaihtaa kaistaa ja minä vain hyväksyn ehdotuksen vilkulla. Kuskikin voi olla aloitteen tekijä, mutta automaattiajossa se on normaalisti auto.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Ensinnäkin ohitustarve kasvaa, kun käytetään ylinopeutta. Toisekseen, Teslasi sekosi ylinopeutta ajavan saapumisesta paikalle.

    Jos molemmat olisitte ajaneet rajoituksen mukaan, mitään tällaista sirkusta ei olisi syntynyt. Onkin hämmentävää, että ulkoistat nopeuden merkityksen muun ajamisen ulkopuoliseksi asiaksi. Toki taitava kuski selviää tilanteista, joita hyvä kuski ei aiheuta. Mutta eikö sinun kunnianhimo riitä tavoittelemaan hyvän statusta? Haluat mielummin olla taitava, oikea rattimies ja maanteiden kuningas Teuvo.

    En ymmärrä sinun logiikkaa. Minun pitäisi ajaa alle rajoituksen edellä ajavan perässä ja välttää aiheuttamasta, että takana tulevat eivät aiheuta hämminkiä?

    Kyllä hitaampia saa ohittaa.

      
  • muokattu 28.10.2020 23:51

    @HybridRules kirjoitti:

    Vähän torso uutinen, kun ei kerrota, mitä tarvitaan vilkkuun koskemisen lisäksi. Täytyykö kuskin tehdä joku muukin manööveri vilkun lisäksi. Vai tarkoitetaanko, että autossa täytyy olla myös ympäristöä tarkkaileva anturointi ja softa riittävän korkealla tasolla. Teslahan esim. ei lähde vaihtamaan kaistaa pelkän vilkkuun koskemisen perusteella. Olen ihan käytännössä todennut sen. Auto saattaa joskus perua komennon. Ja normaalisti se on auto, joka ensin haluaa vaihtaa kaistaa ja minä vain hyväksyn ehdotuksen vilkulla. Kuskikin voi olla aloitteen tekijä, mutta automaattiajossa se on normaalisti auto.

    Sain vaikutelman vilkun viiksen käytön käytöstä kaistan autonomiseen vaihtamiseen tulee ainakin toistaiseksi kokonaan kiellettyä Eu:n alueella koska mersuissa jo oleva järjestelmä mersun ilmoituksen mukaan otetaan pois käytöstä ensivuoden alusta ainakin toistaiseksi ja toivotaan lain säädäntöön tulevina vuosina helpotuksia järjestelmien palauttamiseksi.
    Itse mietin jo olemassa olevat järjestelmät autoissa mitä niille tapahtuu. Kutsutaanko autot huoltoon järjestelmien poistoon tai päivitetään etäyhteydellä vai saako jo olemassa olevilla jatkossakin ajaa ja laki koskisi vain 2021 rekisteröityjä autoja. Olisi aika epätasa-arvoinen tilanne.

      
  • muokattu 29.10.2020 00:35

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Vähän torso uutinen, kun ei kerrota, mitä tarvitaan vilkkuun koskemisen lisäksi. Täytyykö kuskin tehdä joku muukin manööveri vilkun lisäksi. Vai tarkoitetaanko, että autossa täytyy olla myös ympäristöä tarkkaileva anturointi ja softa riittävän korkealla tasolla. Teslahan esim. ei lähde vaihtamaan kaistaa pelkän vilkkuun koskemisen perusteella. Olen ihan käytännössä todennut sen. Auto saattaa joskus perua komennon. Ja normaalisti se on auto, joka ensin haluaa vaihtaa kaistaa ja minä vain hyväksyn ehdotuksen vilkulla. Kuskikin voi olla aloitteen tekijä, mutta automaattiajossa se on normaalisti auto.

    Sain vaikutelman vilkun viiksen käytön käytöstä kaistan autonomiseen vaihtamiseen tulee ainakin toistaiseksi kokonaan kiellettyä Eu:n alueella koska mersuissa jo oleva järjestelmä mersun ilmoituksen mukaan otetaan pois käytöstä ensivuoden alusta ainakin toistaiseksi ja toivotaan lain säädäntöön tulevina vuosina helpotuksia järjestelmien palauttamiseksi.
    Itse mietin jo olemassa olevat järjestelmät autoissa mitä niille tapahtuu. Kutsutaanko autot huoltoon järjestelmien poistoon tai päivitetään etäyhteydellä vai saako jo olemassa olevilla jatkossakin ajaa ja laki koskisi vain 2021 rekisteröityjä autoja. Olisi aika epätasa-arvoinen tilanne.

    Mutta noissa kahdessa linkissä puhuttiin vilkun käytöstä tasanopeussäätimen kanssa eikä autonomisesta ajamisesta. Sehän on vähän eri asia kuin Teslan Navigate on autopilot. FSD- paketissa ja siinä Enhanced Autopilotissa, jonka minä ostin, on Navigate On Autopilot toiminto, joka ajaa itsenäisesti highway-ympäristössä. Kaupunki-FSD on juuri päivitetty harvoille ja valituille vasta testikäyttöön.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Vähän torso uutinen, kun ei kerrota, mitä tarvitaan vilkkuun koskemisen lisäksi. Täytyykö kuskin tehdä joku muukin manööveri vilkun lisäksi. Vai tarkoitetaanko, että autossa täytyy olla myös ympäristöä tarkkaileva anturointi ja softa riittävän korkealla tasolla. Teslahan esim. ei lähde vaihtamaan kaistaa pelkän vilkkuun koskemisen perusteella. Olen ihan käytännössä todennut sen. Auto saattaa joskus perua komennon. Ja normaalisti se on auto, joka ensin haluaa vaihtaa kaistaa ja minä vain hyväksyn ehdotuksen vilkulla. Kuskikin voi olla aloitteen tekijä, mutta automaattiajossa se on normaalisti auto.

    Sain vaikutelman vilkun viiksen käytön käytöstä kaistan autonomiseen vaihtamiseen tulee ainakin toistaiseksi kokonaan kiellettyä Eu:n alueella koska mersuissa jo oleva järjestelmä mersun ilmoituksen mukaan otetaan pois käytöstä ensivuoden alusta ainakin toistaiseksi ja toivotaan lain säädäntöön tulevina vuosina helpotuksia järjestelmien palauttamiseksi.
    Itse mietin jo olemassa olevat järjestelmät autoissa mitä niille tapahtuu. Kutsutaanko autot huoltoon järjestelmien poistoon tai päivitetään etäyhteydellä vai saako jo olemassa olevilla jatkossakin ajaa ja laki koskisi vain 2021 rekisteröityjä autoja. Olisi aika epätasa-arvoinen tilanne.

    Mutta noissa kahdessa linkissä puhuttiin vilkun käytöstä tasanopeussäätimen kanssa eikä autonomisesta ajamisesta. Sehän on vähän eri asia kuin Teslan Navigate on autopilot. FSD- paketissa ja siinä Enhanced Autopilotissa, jonka minä ostin, on Navigate On Autopilot toiminto, joka ajaa itsenäisesti highway-ympäristössä. Kaupunki-FSD on juuri päivitetty harvoille ja valituille vasta testikäyttöön.

    Autonomisen ajamisen tasoja on viisi ja muistaakseni jo kakkostaso sisältää tuon adaptiivisen vakkarin ja kaistanvaihdon kuittaamisen vilkun viiksellä.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Vähän torso uutinen, kun ei kerrota, mitä tarvitaan vilkkuun koskemisen lisäksi. Täytyykö kuskin tehdä joku muukin manööveri vilkun lisäksi. Vai tarkoitetaanko, että autossa täytyy olla myös ympäristöä tarkkaileva anturointi ja softa riittävän korkealla tasolla. Teslahan esim. ei lähde vaihtamaan kaistaa pelkän vilkkuun koskemisen perusteella. Olen ihan käytännössä todennut sen. Auto saattaa joskus perua komennon. Ja normaalisti se on auto, joka ensin haluaa vaihtaa kaistaa ja minä vain hyväksyn ehdotuksen vilkulla. Kuskikin voi olla aloitteen tekijä, mutta automaattiajossa se on normaalisti auto.

    Sain vaikutelman vilkun viiksen käytön käytöstä kaistan autonomiseen vaihtamiseen tulee ainakin toistaiseksi kokonaan kiellettyä Eu:n alueella koska mersuissa jo oleva järjestelmä mersun ilmoituksen mukaan otetaan pois käytöstä ensivuoden alusta ainakin toistaiseksi ja toivotaan lain säädäntöön tulevina vuosina helpotuksia järjestelmien palauttamiseksi.
    Itse mietin jo olemassa olevat järjestelmät autoissa mitä niille tapahtuu. Kutsutaanko autot huoltoon järjestelmien poistoon tai päivitetään etäyhteydellä vai saako jo olemassa olevilla jatkossakin ajaa ja laki koskisi vain 2021 rekisteröityjä autoja. Olisi aika epätasa-arvoinen tilanne.

    Mutta noissa kahdessa linkissä puhuttiin vilkun käytöstä tasanopeussäätimen kanssa eikä autonomisesta ajamisesta. Sehän on vähän eri asia kuin Teslan Navigate on autopilot. FSD- paketissa ja siinä Enhanced Autopilotissa, jonka minä ostin, on Navigate On Autopilot toiminto, joka ajaa itsenäisesti highway-ympäristössä. Kaupunki-FSD on juuri päivitetty harvoille ja valituille vasta testikäyttöön.

    Autonomisen ajamisen tasoja on viisi ja muistaakseni jo kakkostaso sisältää tuon adaptiivisen vakkarin ja kaistanvaihdon kuittaamisen vilkun viiksellä.

    Jossain teksteissä puhuttiin jopa kuudesta tasosta.

    Lucid Airin sanotaan tulevan markkinoille tason 2 autonomisuudella ja valmiudella tasoon 3.

    En löytänyt tietoa, mikä Teslan paras taso on tällä hetkellä. Onko edelleen taso 2? Muskhan on sanonut, että Tesla pääsisi tasolle 5 vielä tämän vuoden aikana. Vaikka se ei onnistuisikaan, niin ihmettelen kuitenkin, olisiko Tesla enää tällä hetkellä tasolla 2 niin kuin pari vuotta sitten.

    Taitaa joka tapauksessa olla niin, että autoissa on eritasoisia tason 2 autonomioita? Eihän mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistanvaihto vilkun viiksellä kovin autonomiselta vielä tunnu verrattuna automaattiseen ajoon navigaattorin reitin seurannalla.

      
  • muokattu 31.10.2020 05:00

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Vähän torso uutinen, kun ei kerrota, mitä tarvitaan vilkkuun koskemisen lisäksi. Täytyykö kuskin tehdä joku muukin manööveri vilkun lisäksi. Vai tarkoitetaanko, että autossa täytyy olla myös ympäristöä tarkkaileva anturointi ja softa riittävän korkealla tasolla. Teslahan esim. ei lähde vaihtamaan kaistaa pelkän vilkkuun koskemisen perusteella. Olen ihan käytännössä todennut sen. Auto saattaa joskus perua komennon. Ja normaalisti se on auto, joka ensin haluaa vaihtaa kaistaa ja minä vain hyväksyn ehdotuksen vilkulla. Kuskikin voi olla aloitteen tekijä, mutta automaattiajossa se on normaalisti auto.

    Sain vaikutelman vilkun viiksen käytön käytöstä kaistan autonomiseen vaihtamiseen tulee ainakin toistaiseksi kokonaan kiellettyä Eu:n alueella koska mersuissa jo oleva järjestelmä mersun ilmoituksen mukaan otetaan pois käytöstä ensivuoden alusta ainakin toistaiseksi ja toivotaan lain säädäntöön tulevina vuosina helpotuksia järjestelmien palauttamiseksi.
    Itse mietin jo olemassa olevat järjestelmät autoissa mitä niille tapahtuu. Kutsutaanko autot huoltoon järjestelmien poistoon tai päivitetään etäyhteydellä vai saako jo olemassa olevilla jatkossakin ajaa ja laki koskisi vain 2021 rekisteröityjä autoja. Olisi aika epätasa-arvoinen tilanne.

    Mutta noissa kahdessa linkissä puhuttiin vilkun käytöstä tasanopeussäätimen kanssa eikä autonomisesta ajamisesta. Sehän on vähän eri asia kuin Teslan Navigate on autopilot. FSD- paketissa ja siinä Enhanced Autopilotissa, jonka minä ostin, on Navigate On Autopilot toiminto, joka ajaa itsenäisesti highway-ympäristössä. Kaupunki-FSD on juuri päivitetty harvoille ja valituille vasta testikäyttöön.

    Autonomisen ajamisen tasoja on viisi ja muistaakseni jo kakkostaso sisältää tuon adaptiivisen vakkarin ja kaistanvaihdon kuittaamisen vilkun viiksellä.

    Jossain teksteissä puhuttiin jopa kuudesta tasosta.

    Lucid Airin sanotaan tulevan markkinoille tason 2 autonomisuudella ja valmiudella tasoon 3.

    En löytänyt tietoa, mikä Teslan paras taso on tällä hetkellä. Onko edelleen taso 2? Muskhan on sanonut, että Tesla pääsisi tasolle 5 vielä tämän vuoden aikana. Vaikka se ei onnistuisikaan, niin ihmettelen kuitenkin, olisiko Tesla enää tällä hetkellä tasolla 2 niin kuin pari vuotta sitten.

    Taitaa joka tapauksessa olla niin, että autoissa on eritasoisia tason 2 autonomioita? Eihän mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistanvaihto vilkun viiksellä kovin autonomiselta vielä tunnu verrattuna automaattiseen ajoon navigaattorin reitin seurannalla.

    Olet oikeassa tasoja on kuusi nolla tasossa ei vaan ole mitään kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotain parkkeeraustutkia lukuunottamatta.
    Googleta Sae tasot tai Sae International niin tekstiä löytyy lähes loputtomasti.

    3.1 Ei automaatiota (TASO 0)
    Kuljettaja vastaa kaikista ajamiseen liittyvistä toiminnoista, vaikka käytössä olisi kuljettajaa avustavia äänimerkillisiä tai visuaalisia järjestelmiä, kuten esimerkiksi pysäköintitutka
    tai peruutuskamera. (SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018)
    3.2 Kuljettajan tuki (TASO 1)
    Kuljettajaa avustava järjestelmä, jossa auto pystyy tukijärjestelmiä käyttäen joko puuttumaan ohjaukseen tai kiihdyttämään/jarruttamaan autoa tilannekohtaisesti. Kuljettaja vastaa kaikista muista dynaamisen ajon osa-alueista. Tason 1 järjestelmiin kuuluu esimerkiksi monissa nykyajan autoissa esiintyvä ACC eli Adaptive Cruise Control, jossa auto
    pystyy säätelemään etäisyyttä edellä ajavaan autoon omatoimisesti. Tason 1 järjestelmiin kuuluu myös mahdolliset hätäjarrutustoiminnot sekä pysäköintiavustin. (SAE J3016
    Levels of Driving Automation 2018.)
    3.3 Osittainen automaatio (TASO 2)
    Osittainen automaatio, jossa yksi tai useampi kuljettajan apujärjestelmä pystyy suorittamaan sekä ohjauksen että kiihdyttämisen ja hidastamisen käyttämällä tietoa ajoympäristöstä. Edelleen kuljettaja vastaa kaikista muista dynaamisen ajon osa-alueista. Tason
    2 järjestelmiä ovat esimerkiksi Teslan Autopilot sekä BMW.n Steering and Lane Control
    Assistant ja Traffic Jam Assistant. (SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018.)
    3.4 Ehdollinen automaatio (TASO 3)
    Automaatiojärjestelmä pystyy kattamaan kaikki ajon osa-alueet. Ehdollisen automaatiojärjestelmän avulla auto pystyy ajamaan itsenäisesti myös pidempiä matkoja tietyissä
    rajatuissa liikennetilanteissa, mutta kuljettajan pitää silti tarvittaessa pystyä ohjaamaan
    ajoneuvoa. Esimerkkinä tasosta on vuosimallin 2018 Audi A8 Traffic Jam Pilot (kuva 1).
    Audi A8 on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa on valmius tason 3 autonomiseen ajamiseen. (SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018; Meiners 2017.)

    Kuva 1. Audi A8, ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa valmius tason 3 automaatioon (Meiners
    2017)
    3.5 Korkea automaatio (TASO 4)
    Tason 4 autonominen auto pystyy suorittamaan suurimman osan ajotilanteista täysin
    itsenäisesti. Auto pystyy myös hallitsemaan vaikeitakin ajotilanteita, kuten mutkikkaita
    kaupunki ajotilanteita sekä mahdollisia muuttuneita ajojärjestelyjä kuten rakennustyömaat. Tason 4 autonominen auto vaatii edelleen kuljettajan läsnäolon ja kuljettajan on
    kyettävä ottamaan auto hallintaan tilapäisesti. Jos hälytyksestä huolimatta kuljettaja ei
    ota ohjaksia, kykenee järjestelmä ajamaan auto tien sivuun ja pysäyttämään auton. (SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018.)
    3.6 Täysi automaatio (TASO 5)
    Täysin autonominen auto on kykenevä toteuttamaan kaikki mahdolliset dynaamisen ajon
    osa-alueet kaikissa mahdollisissa ajoympäristöissä sekä kaikissa olosuhteissa. (SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018)

    Audi ilmoitti joku aika sitten vetävänsä A8:sin automaation pois tuotantoautoista Eu:n lakiteknisten syiden takia.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audi-hylkasi-autonomisen-ruuhka-avustimen-ei-ennata-a8/

    Mercedeksen S:ssä kokeillaan parasta aikaa Saksassa lentokentällä 4-tason automaattista pysäköintitoimintoa. Asiakas jättää auton tullessa vastaanottoon ja auto hakeutuu itsestään pysäköintihalliin asiakkaan mennessä koneeseen.

    https://autotoday.fi/maailman-ensimmainen-automatisoitu-pysakointipalvelu-tulossa-stuttgartin-lentokentalle/

    Tämän hetken palkituin automaatio tulee Suomesta robottibusseissa, joita pääkaupunki seudullakin testattiin.

    Vilkaise alla olevaa linkkiä siinä on hyvä katsaus autonomisesta ajosta kartoista Lidareista ym. tekniikoista liikennemerkkeihin saakka.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/279684/sorokin_henri.pdf?sequence=2&isAllowed=y

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Olet oikeassa tasoja on kuusi nolla tasossa ei vaan ole mitään kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotain parkkeeraustutkia lukuunottamatta.
    Googleta Sae tasot tai Sae International niin tekstiä löytyy lähes loputtomasti.

    3.1 Ei automaatiota (TASO 0)
    Kuljettaja vastaa kaikista ajamiseen liittyvistä toiminnoista, vaikka käytössä olisi kuljettajaa avustavia äänimerkillisiä tai visuaalisia järjestelmiä, kuten esimerkiksi pysäköintitutka
    tai peruutuskamera. (SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018)
    3.2 Kuljettajan tuki (TASO 1)
    Kuljettajaa avustava järjestelmä, jossa auto pystyy tukijärjestelmiä käyttäen joko puuttumaan ohjaukseen tai kiihdyttämään/jarruttamaan autoa tilannekohtaisesti. Kuljettaja vastaa kaikista muista dynaamisen ajon osa-alueista. Tason 1 järjestelmiin kuuluu esimerkiksi monissa nykyajan autoissa esiintyvä ACC eli Adaptive Cruise Control, jossa auto
    pystyy säätelemään etäisyyttä edellä ajavaan autoon omatoimisesti. Tason 1 järjestelmiin kuuluu myös mahdolliset hätäjarrutustoiminnot sekä pysäköintiavustin. (SAE J3016
    Levels of Driving Automation 2018.)
    3.3 Osittainen automaatio (TASO 2)
    Osittainen automaatio, jossa yksi tai useampi kuljettajan apujärjestelmä pystyy suorittamaan sekä ohjauksen että kiihdyttämisen ja hidastamisen käyttämällä tietoa ajoympäristöstä. Edelleen kuljettaja vastaa kaikista muista dynaamisen ajon osa-alueista. Tason
    2 järjestelmiä ovat esimerkiksi Teslan Autopilot sekä BMW.n Steering and Lane Control
    Assistant ja Traffic Jam Assistant. (SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018.)
    3.4 Ehdollinen automaatio (TASO 3)
    Automaatiojärjestelmä pystyy kattamaan kaikki ajon osa-alueet. Ehdollisen automaatiojärjestelmän avulla auto pystyy ajamaan itsenäisesti myös pidempiä matkoja tietyissä
    rajatuissa liikennetilanteissa, mutta kuljettajan pitää silti tarvittaessa pystyä ohjaamaan
    ajoneuvoa. Esimerkkinä tasosta on vuosimallin 2018 Audi A8 Traffic Jam Pilot (kuva 1).
    Audi A8 on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa on valmius tason 3 autonomiseen ajamiseen. (SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018; Meiners 2017.)

    Kuva 1. Audi A8, ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa valmius tason 3 automaatioon (Meiners
    2017)
    3.5 Korkea automaatio (TASO 4)
    Tason 4 autonominen auto pystyy suorittamaan suurimman osan ajotilanteista täysin
    itsenäisesti. Auto pystyy myös hallitsemaan vaikeitakin ajotilanteita, kuten mutkikkaita
    kaupunki ajotilanteita sekä mahdollisia muuttuneita ajojärjestelyjä kuten rakennustyömaat. Tason 4 autonominen auto vaatii edelleen kuljettajan läsnäolon ja kuljettajan on
    kyettävä ottamaan auto hallintaan tilapäisesti. Jos hälytyksestä huolimatta kuljettaja ei
    ota ohjaksia, kykenee järjestelmä ajamaan auto tien sivuun ja pysäyttämään auton. (SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018.)
    3.6 Täysi automaatio (TASO 5)
    Täysin autonominen auto on kykenevä toteuttamaan kaikki mahdolliset dynaamisen ajon
    osa-alueet kaikissa mahdollisissa ajoympäristöissä sekä kaikissa olosuhteissa. (SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018)

    Audi ilmoitti joku aika sitten vetävänsä A8:sin automaation pois tuotantoautoista Eu:n lakiteknisten syiden takia.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audi-hylkasi-autonomisen-ruuhka-avustimen-ei-ennata-a8/

    Mercedeksen S:ssä kokeillaan parasta aikaa Saksassa lentokentällä 4-tason automaattista pysäköintitoimintoa. Asiakas jättää auton tullessa vastaanottoon ja auto hakeutuu itsestään pysäköintihalliin asiakkaan mennessä koneeseen.

    https://autotoday.fi/maailman-ensimmainen-automatisoitu-pysakointipalvelu-tulossa-stuttgartin-lentokentalle/

    Tämän hetken palkituin automaatio tulee Suomesta robottibusseissa, joita pääkaupunki seudullakin testattiin.

    Vilkaise alla olevaa linkkiä siinä on hyvä katsaus autonomisesta ajosta kartoista Lidareista ym. tekniikoista liikennemerkkeihin saakka.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/279684/sorokin_henri.pdf?sequence=2&isAllowed=y

    Tuo insinöörityö on ihan mielenkiintoista luettavaa.

    Heräsi kysymys, miten auton autonomisen ajamisen taso määritetään? Onko olemassa joku luokitusorganisaatio vai valmistajako itse ilmoittaa oman tuotteensa tason?

    Minusta Teslan Navigate on Autopilot olisi tuon taulukon perusteella tason 3 järjestelmä. Paitsi, jos ratista kiinni pitämisen pakko estää tason 3. Ainoastaan tasossa 5 auton pitää hallita kaikki tilanteet ja olosuhteet, muissa luokissa autonomian pitää toimia joissain ajotilanteissa (taso 3) tai suurimmassa osassa ajotilanteita (taso 4).

    Navigate on Autopilot ajaa autonomisesti moottoritieympäristössä muiden autojen seassa navigaattorin reittiä seuraten ja osaa mennä liittymästä pois motarilta ja niin kuin huomasin käytännössä, osaa myös liittyä toiselle motarille, kun on ramppiyhteys sinne. Kun motarimeno loppuu poistumisramppiin, niin näyttöön tulee teksti, että Navigate on Autopilot loppuu ja auto siirtyy pelkkään Auto steering-moodiin.

    Näinköhän taso 5 koskaan toteutuu kenelläkään valmistajalla? Ainakaan niin, että auto ajaisi normaalinopeuksilla. Tänään mökkitietä ajaessani mietiskelin tuota. Metsätie ilman mitään tiemerkintöjä. Joskus voi olla sumua, joskus rankkasade, ehkä joskus vielä luntakin. Siinä on muutamalle ropelihattunörtille työsarkaa.

      
  • Tuo amerikkalainen SAE standardi määrittää tason vaatimukset ei auton valmistajat itse. Teslat Eu:n alueella on tasoa kaksi samasta syystä kuin Audi veti tason kolme pois tuotantoautoista myynnistä ja käyttää tasoa kaksi niin kuin muutkin Eu:n alueella lakiteknisistä syistä.
    SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018

    https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic

    SAE tasot kaaviona kuva

    https://www.researchgate.net/figure/Overview-of-driving-automation-levels-Source-adapted-from-SAE-2016-based-on_fig1_332024903

    Kun googlettaa kuvahaulla tuon: SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018 saa useita erilaisia kaavioita taso ehdoista.

    https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=SAE+J3016+Levels+of+Driving+Automation+2018&client=opera&sa=X&ved=2ahUKEwjy9-zY4N_sAhVIiIsKHdwpD9MQjJkEegQICRAB#imgrc=iYINzeQ2EEtxMM&imgdii=h0hrKJp6XFArSM

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Tuo amerikkalainen SAE standardi määrittää tason vaatimukset ei auton valmistajat itse. Teslat Eu:n alueella on tasoa kaksi samasta syystä kuin Audi veti tason kolme pois tuotantoautoista myynnistä ja käyttää tasoa kaksi niin kuin muutkin Eu:n alueella lakiteknisistä syistä.
    SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018

    https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic

    SAE tasot kaaviona kuva

    https://www.researchgate.net/figure/Overview-of-driving-automation-levels-Source-adapted-from-SAE-2016-based-on_fig1_332024903

    Kun googlettaa kuvahaulla tuon: SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018 saa useita erilaisia kaavioita taso ehdoista.

    https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=SAE+J3016+Levels+of+Driving+Automation+2018&client=opera&sa=X&ved=2ahUKEwjy9-zY4N_sAhVIiIsKHdwpD9MQjJkEegQICRAB#imgrc=iYINzeQ2EEtxMM&imgdii=h0hrKJp6XFArSM

    Ok. Noiden perusteella Navigate on Autopilot on ilman muuta teknisesti tasolla 3, mutta ei sitten kaiketi virallisesti. Ilman FSD- tai parannettua autopilottia (joka minulla on), Tesla on tasolla 2 teknisestikin. Automaattinen navigointi on aika paljon enemmän kuin Trafic jam kuski, joka mainitaan esimerkkinä tasosta 3.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tuo amerikkalainen SAE standardi määrittää tason vaatimukset ei auton valmistajat itse. Teslat Eu:n alueella on tasoa kaksi samasta syystä kuin Audi veti tason kolme pois tuotantoautoista myynnistä ja käyttää tasoa kaksi niin kuin muutkin Eu:n alueella lakiteknisistä syistä.
    SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018

    https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic

    SAE tasot kaaviona kuva

    https://www.researchgate.net/figure/Overview-of-driving-automation-levels-Source-adapted-from-SAE-2016-based-on_fig1_332024903

    Kun googlettaa kuvahaulla tuon: SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018 saa useita erilaisia kaavioita taso ehdoista.

    https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=SAE+J3016+Levels+of+Driving+Automation+2018&client=opera&sa=X&ved=2ahUKEwjy9-zY4N_sAhVIiIsKHdwpD9MQjJkEegQICRAB#imgrc=iYINzeQ2EEtxMM&imgdii=h0hrKJp6XFArSM

    Ok. Noiden perusteella Navigate on Autopilot on ilman muuta teknisesti tasolla 3, mutta ei sitten kaiketi virallisesti. Ilman FSD- tai parannettua autopilottia (joka minulla on), Tesla on tasolla 2 teknisestikin. Automaattinen navigointi on aika paljon enemmän kuin Trafic jam kuski, joka mainitaan esimerkkinä tasosta 3.

    Kyllä siinä Audin 3 tason TJP:ssä on myös automaattinen navikointi perustuu Nokian Here karttoihin ja V2X tekniikoihin. ;)

      
  • Californiassahan testataan useilla valmistajilla mersu, Audi, Nissan, BMW, Toyota ja ym. 4 tason autonomiaa. Tesla on lähtenyt omille teilleen, eikä ole vaatimuksia täyttämässä nykyisellä kamerateknologialla. Ilmeisesti standardi vaatii Lidarin, eikä Musk halua nostaa autojen hintaa vaan opettaa tekoälyä käyttämään esineiden koon ja etäisyyden arviointiin kamerateknologialla ja ilmeisesti, jos onnistuu siinä riskipelissä riittävän hyvin niin yrittää hakea standardiin muutosta?
    Osa auton valmistajista on todennut turhaksi rakentaa oma järjestelmä ja päättänyt säästää tuotekehityksessä odottaen Waymon ja Googlen saavan järjestelmänsä valmiiksi ja ostavat valmiin järjestelmän autoihinsa.
    Aika näyttää hyväksytäänkö Teslan 4 tason autonomia puutteista huolimatta.
    Mikäli kiinnostaa niin alla linkki: Kalifornian autonomisten ajoneuvojen onnettomuusraporttien tutkiminen, josta löytyy usealta vuodelta usean organisaation data onnettomuusraporteista autonomiassa.

    https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0184952

      
  • HR onko Teslassa täällä EU:n alueella täysi tuki V2X tekniikkaan niin kuin Lucid Airilla.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitt
    Tuo amerikkalainen SAE standardi määrittää tason vaatimukset ei auton valmistajat itse. Teslat Eu:n alueella on tasoa kaksi samasta syystä kuin Audi veti tason kolme pois tuotantoautoista myynnistä ja käyttää tasoa kaksi niin kuin muutkin Eu:n alueella lakiteknisistä syistä.
    SAE
    J3016 Levels of Driving Automation 2018

    https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic

    SAE tasot kaaviona kuva

    https://www.researchgate.net/figure/Overview-of-driving-automation-levels-Source-adapted-from-SAE-2016-based-on_fig1_332024903

    Kun googlettaa kuvahaulla tuon: SAE J3016 Levels of Driving Automation 2018 saa useita erilaisia kaavioita taso ehdoista.

    https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=SAE+J3016+Levels+of+Driving+Automation+2018&client=opera&sa=X&ved=2ahUKEwjy9-zY4N_sAhVIiIsKHdwpD9MQjJkEegQICRAB#imgrc=iYINzeQ2EEtxMM&imgdii=h0hrKJp6XFArSM

    Ok. Noiden perusteella Navigate on Autopilot on ilman muuta teknisesti tasolla 3, mutta ei sitten kaiketi virallisesti. Ilman FSD- tai parannettua autopilottia (joka minulla on), Tesla on tasolla 2 teknisestikin. Automaattinen navigointi on aika paljon enemmän kuin Trafic jam kuski, joka mainitaan esimerkkinä tasosta 3.

    Kyllä siinä Audin 3 tason TJP:ssä on myös automaattinen navikointi perustuu Nokian Here karttoihin ja V2X tekniikoihin. ;)

    En minä Audiin verrannutkaan. Siinä taulukossa on sanottu esimerkkinä tason 3 toiminnoista trafic jam chauffeur. Automaattinen navigointi sisältää sen, mutta myös enemmän ominaisuuksia.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    HR onko Teslassa täällä EU:n alueella täysi tuki V2X tekniikkaan niin kuin Lucid Airilla.

    En tiedä. Minulla ei siksi toisekseen ole mitään intohimoja autonomiseen ajamiseen. Kuljettajaa tukevat jutut ovat ihan hyvä juttu kyllä. Autonomista ajamista on mielenkiinnosta mukava testata ja automaattisesta ohjauksesta on jopa käytännön hyötyäkin, kun voi vaikka niistää nenän rauhassa auton hoitaessa ohjaamisen hetken aikaa. Mukautuva vakionopeudensäädin ja auto steering on minulle ihan riittävä taso. Kaistanvaihto vilkulla on sen tähden mukava, että sen avulla auto steering pysyy päällä myös ohiajossa motarilla.

    Hankin Teslan, koska halusin täyssähköauton. Sähköautoiluub liittyvät ominaisuudet ovat tärkeitä.

    Lähettämiesi linkkien perusteella näyttää siltä, että Teslassa on enemmän autonomisen ajamisen ominaisuuksia kuin mihin sen virallinen taso yltää. Onko Audissa sama juttu, että ominaisuudet ovat teknisesti korkeammalla kuin mihin Audi on hakenut hyväksynnän?

    Lucid Air ei herätä minun kiinnostusta, koska auton tyyppi on minulle vääränlainen. Mielenkiintoista nähdä, miten Lucid Air pärjää uutena tulokkaana.

      
  • 600 kilometriä suolaloskaisia, osittain lumisia/jäisiä ja sulia teitä takana. Tuttuja teitä, joten oli helppo seurata sulkuviivoja. Mielikuvaksi jäi, että keltainen, vaikka onkin toissakesänä maalattu, näkyy paremmin. Joillakin teillä myös alueita näkyy pidennetyn.

      
  • Tulipa oltua 100 km, josta suuri osa moottoritiellä tai nelikaistaisella päätiellä, kartanlukijana. Jokaisessa ohituksessa toistui sama rytmi: ohitettavan ohi päästyään alkoi hivuttautuminen oikealle ja sen perään vilkku.

    Kokenut kaveri, jolla ei taatusti ollut minkäänlaista tarkoitusta rikkoa sääntöjä, roiskuttaa kiviä/vettä ohitettavan silmille tai muuten ajaa huonosti. Mutta opittu tapa oli tuo ja se toistui arviolta 40 vuoden ajokokemuksen voimalla.

    Millä tällaiset kaverit saisi analysoimaan omaa ajamistaan?

      3
  • Toinen ilmiö, jonka moottoritiellä usein huomaa ja jonka taustoja tulee pohdittua: Ajan moottoritiellä nopeutta x. Minut ohittaa toinen ihan normaalilla tavalla, mikä on tietysti ok. Ohittajan perässä tulee toinen ohittaja, joka painostaa ensimmäistä ohittajaa alle sekunnin etäisyydellä. Takimmainen luonnollisesti ajaa kaistan vasemmassa reunassa. Kun ensimmäinen ohittaja alkaa siirtyä oikealle, takimmainen ohittajakin seuraa perässä oikealle, kunnes korjaakin ajolinjaansa takaisin vasemmalle ja jatkaa lopulta matkaansa. Puhutaan suht pienestä siirtymästä, mutta selkeästi havaittavasta kuitenkin.

    Onko takimmainen naulannut katseensa etummaisen puskuriin niin tiukasti, että se vaikuttaa ajolinjankin valintaan vai mistä tuossa noin psykologian tai fysiikan näkökulmasta mahtaaa olla kyse? Taatusti homma on tiedostamatonta, mikä kertoo minulle kaverin edellytyksistä hallita itsensä ja autonsa tuossa tilanteessa. Eli kaverin ajolinjan määrittelee edessä olevan auton sijainti, ei ajoradan sijainti.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Toinen ilmiö, jonka moottoritiellä usein huomaa ja jonka taustoja tulee pohdittua: Ajan moottoritiellä nopeutta x. Minut ohittaa toinen ihan normaalilla tavalla, mikä on tietysti ok. Ohittajan perässä tulee toinen ohittaja, joka painostaa ensimmäistä ohittajaa alle sekunnin etäisyydellä. Takimmainen luonnollisesti ajaa kaistan vasemmassa reunassa. Kun ensimmäinen ohittaja alkaa siirtyä oikealle, takimmainen ohittajakin seuraa perässä oikealle, kunnes korjaakin ajolinjaansa takaisin vasemmalle ja jatkaa lopulta matkaansa. Puhutaan suht pienestä siirtymästä, mutta selkeästi havaittavasta kuitenkin.

    Onko takimmainen naulannut katseensa etummaisen puskuriin niin tiukasti, että se vaikuttaa ajolinjankin valintaan vai mistä tuossa noin psykologian tai fysiikan näkökulmasta mahtaaa olla kyse? Taatusti homma on tiedostamatonta, mikä kertoo minulle kaverin edellytyksistä hallita itsensä ja autonsa tuossa tilanteessa. Eli kaverin ajolinjan määrittelee edessä olevan auton sijainti, ei ajoradan sijainti.

    Kerrotaan, että mutkassa on ajanut kaksi autoa ulos peräkkäin. Kun ensimmäinen jätti kääntymättä tien mukaisesti, takanatuleva seurasi sitä eikä tietä. Joskus kerrottiin myös useamman auton jonoulosajosta jossakin USAssa moottoritien kaarteessa.

    Mutta tuossa moottoritietapauksessa lienee kyse tahallisesta painostuksesta. Kun edellä menevä Nissan hidasti takana tulevan BMW:n matkaa 2 sekuntia, pitää paheksunta ilmaista riittävän selvästi. BMW esittää, että ohituskaista on jonoutunut ja siksi BMW saisi vaihtaa oikealle kaistalle ja ohittaa Nissanin sitä kautta ihan sääntöjen mukaan.

      
  • muokattu 17.09.2022 12:25

    @Late1969 kirjoitti:
    Mutta tuossa moottoritietapauksessa lienee kyse tahallisesta painostuksesta. Kun edellä menevä Nissan hidasti takana tulevan BMW:n matkaa 2 sekuntia, pitää paheksunta ilmaista riittävän selvästi. BMW esittää, että ohituskaista on jonoutunut ja siksi BMW saisi vaihtaa oikealle kaistalle ja ohittaa Nissanin sitä kautta ihan sääntöjen mukaan.

    Tai kun edellä ajava Pertti hidasti Mikon matkaa 2 sekuntia, koki Mikko että joku ei-auktoriteetti oli loukannut hänen miehisyyttään. Ja sen hän halusi julkisesti osoittaa ajamisellaan että häntä kiukutti. Jos Pertti olisi ajanut poliisiautoa, ei Mikkoa olisi kiukuttanut ollenkaan, tai sitten hän olisi tunnistanut oman asemansa hierarkiassa, sen että hänen mielipidettään ei varsinaisesti kysytä sen suhteen miten oikeasti pitää ajaa.

    Autoilla tai automerkeillä tuskin on omaa egoa.

    Uskon että harva ajaa kovin tietoisena omasta toiminnastaan, vaan he vaan ajavat.

    https://www.antikvaari.fi/k/hakkinen-sauli-luoma-juha/liikennepsykologiaa/002fe7afdf7e793858ea0f0d

    Aiheesta on kirjoitettu kirjoja (tämä on kotimaista tuotantoa), eli siitä miten teiden rakentamisella voi vaikuttaa ihmisten käytökseen. Ja tietysti siitä ihmisten käytöksestäkin, että mitkä seikat siihen vaikuttavat.

      3
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit