11.000 latauspistettä ei riitä 150.000 ladattavalle autolle

11 kommenttia

Vi Bilägaren mukaan 11.000 julkista latauspistettä ei riitä 150.000 ladattavalle autolle. Ei plugareille eikä sähköautoille. Kuinkahan paljon latauspisteitä pitää olla jos autoja on miljoona ?

https://www.vibilagare.se/nyheter/harda-kritiken-tusentals-laddstolpar-elbilar-saknas

  
  • @▫️ kirjoitti:
    Vi Bilägaren mukaan 11.000 julkista latauspistettä ei riitä 150.000 ladattavalle autolle. Ei plugareille eikä sähköautoille. Kuinkahan paljon latauspisteitä pitää olla jos autoja on miljoona ?

    https://www.vibilagare.se/nyheter/harda-kritiken-tusentals-laddstolpar-elbilar-saknas

    Ei varmaan voi määritellä yksiselitteisesti tarvittavaa autot/tolpat-suhdetta, koska tolppien sijoittuminen on oleellinen asia. Niitä pitäisi löytyä maanteiden varsilta niin, ettei kertalataukselta vaadita valtavan pitkää kantamaa ja toisaalta tolppia pitää olla tarpeeksi suhteessa reitin liikennetiheyteen, ettei latauspaikkaa tarvitsisi jonottaa kesken matkan.

    Jos pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla, ei tarvitse julkisia tolppia kuin pitkiä matkoja ajaessa. Tärkeimpiä paikkoja ovat hotellien yms. matkustavia palvelevien paikkojen tolpat, joiden ei tarvitse olla pikalataavia.

    Minä olen tarvinnut tosi harvoin pikalatausta suhteessa siihen mitä kaiken kaikkiaan olen ladannut autoa. Toisaalta pikalataustolpat (ei siis välttämättä Tesla-sellaiset vaan yleensä) ovat sähköauton käytettävyydelle erittäin tärkeitä, kun ajetaan pitkää matkaa. Esimerkiksi, kun pitää ehtiä laivalle Vaasaan eikä kertalataus kanna sinne saakka. Pitää olla varmuus, että matkalla saa ladattua ja pitää mieluiten olla pikalatausmahdollisuus, ettei matka-aika veny parilla-kolmella tunnilla.

    Eli ei ehkä niinkään määrä vaan tolppien sijoituksen osuminen oikein suhteessa käyttäjämäärään.

      
  • muokattu 27.10.2020 23:48

    Artikkelissa mainitaan EU:n jakeluinfradirektiivi, jonka mukaan latauspisteiden suhde ladattavien autojen määrään pitäisi olla 0,1. Suomessa ollaan ainakin toistaiseksi tuossa tahdissa - vuosi sitten julkisia latauspaikkoja oli noin 2500 kpl ja ladattavia autoja noin 22000 kpl. Latauspaikkoihin ei ole laskettu sukoja tai voimavirtapistokkeita, vaan yksinomaan auton lataukseen tarkoitetut tökkelit. Direktiivin mukaan pikalatauspisteiden määrän suhde täyssähkisten määrään pitäisi olla 1:100 ja tässäkin osiossa ollaan ok vauhdissa suhteen ollessa noin 1:20 (noin 180 pikalaturia ja noin 3500 patteriautoa).

    Tänä vuonna patteriautojen ja plugareiden myynti on jatkunut kovaa tahtia, mutta toisaalta latauspaikkojakin tulee jatkuvasti lisää. Mielenkiintoista nähdä, miten tilanne kehittyy lähivuosina,

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Artikkelissa mainitaan EU:n jakeluinfradirektiivi, jonka mukaan latauspisteiden suhde ladattavien autojen määrään pitäisi olla 0,1. Suomessa ollaan ainakin toistaiseksi tuossa tahdissa - vuosi sitten julkisia latauspaikkoja oli noin 2500 kpl ja ladattavia autoja noin 22000 kpl. Latauspaikkoihin ei ole laskettu sukoja tai voimavirtapistokkeita, vaan yksinomaan auton lataukseen tarkoitetut tökkelit. Direktiivin mukaan pikalatauspisteiden määrän suhde täyssähkisten määrään pitäisi olla 1:100 ja tässäkin osiossa ollaan ok vauhdissa suhteen ollessa noin 1:20 (noin 180 pikalaturia ja noin 3500 patteriautoa).

    Tänä vuonna patteriautojen ja plugareiden myynti on jatkunut kovaa tahtia, mutta toisaalta latauspaikkojakin tulee jatkuvasti lisää. Mielenkiintoista nähdä, miten tilanne kehittyy lähivuosina,

    Latauspaikkojen määrä ei Suomessa ole maantieteellisesti oikein kohdallaan. Itäinen ja pohjoinen Suomi ei ole oikein hyvällä mallilla. Siinä mielessä autot/tolpat -suhde per valtio yksistään ei ole välttämättä hyvä mittari.

      
  • Huoltoasemia ja kylmäasemia on 1900 kpl jolloin itse bensapumppuja on kai vähintään 6.000.? 2 - 3 per asema, joskus enemmänkin.

    Ja tuo määrä riittää vajaalle 3 miljoonalle autolle.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Huoltoasemia ja kylmäasemia on 1900 kpl jolloin itse bensapumppuja on kai vähintään 6.000.? 2 - 3 per asema, joskus enemmänkin.

    Ja tuo määrä riittää vajaalle 3 miljoonalle autolle.

    Sillä on tietysti merkitystä, onko auto tankattavana/ladattavana minuutin vai tunnin.

      
  • Autojen ja tarvittavien latauspisteiden suhde muuttuu koko ajan suotuisampaan suuntaan, koska autojen latausnopeudet kasvavat, ranget pidentyvät ja kulutuskin vähenee. Jo nyt markkinoiden pisimmillä rangeilla lataus kotona tai työpaikalla riittää hyvin moneen tarpeeseen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Artikkelissa mainitaan EU:n jakeluinfradirektiivi, jonka mukaan latauspisteiden suhde ladattavien autojen määrään pitäisi olla 0,1. Suomessa ollaan ainakin toistaiseksi tuossa tahdissa - vuosi sitten julkisia latauspaikkoja oli noin 2500 kpl ja ladattavia autoja noin 22000 kpl. Latauspaikkoihin ei ole laskettu sukoja tai voimavirtapistokkeita, vaan yksinomaan auton lataukseen tarkoitetut tökkelit. Direktiivin mukaan pikalatauspisteiden määrän suhde täyssähkisten määrään pitäisi olla 1:100 ja tässäkin osiossa ollaan ok vauhdissa suhteen ollessa noin 1:20 (noin 180 pikalaturia ja noin 3500 patteriautoa).

    Tänä vuonna patteriautojen ja plugareiden myynti on jatkunut kovaa tahtia, mutta toisaalta latauspaikkojakin tulee jatkuvasti lisää. Mielenkiintoista nähdä, miten tilanne kehittyy lähivuosina,

    Latauspaikkojen määrä ei Suomessa ole maantieteellisesti oikein kohdallaan. Itäinen ja pohjoinen Suomi ei ole oikein hyvällä mallilla. Siinä mielessä autot/tolpat -suhde per valtio yksistään ei ole välttämättä hyvä mittari.

    Juu, alueelliset erot ovat suuria, mutta niin ovat myös autojen määrässä. Ei liene sattumaa, että kasvukolmion alueella pisteitä on eniten. Olisikin mielenkiintoista nähdä esitys ladattavien autojen ja julkisten latauspisteiden määristä vaikkapa maakunnittain. Tietysti idässä ja Lapissa ajavia ei paljoa lohduta vaikka tuo suhdeluku olisikin kohdallaan.

      
  • muokattu 28.10.2020 22:18

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Artikkelissa mainitaan EU:n jakeluinfradirektiivi, jonka mukaan latauspisteiden suhde ladattavien autojen määrään pitäisi olla 0,1. Suomessa ollaan ainakin toistaiseksi tuossa tahdissa - vuosi sitten julkisia latauspaikkoja oli noin 2500 kpl ja ladattavia autoja noin 22000 kpl. Latauspaikkoihin ei ole laskettu sukoja tai voimavirtapistokkeita, vaan yksinomaan auton lataukseen tarkoitetut tökkelit. Direktiivin mukaan pikalatauspisteiden määrän suhde täyssähkisten määrään pitäisi olla 1:100 ja tässäkin osiossa ollaan ok vauhdissa suhteen ollessa noin 1:20 (noin 180 pikalaturia ja noin 3500 patteriautoa).

    Tänä vuonna patteriautojen ja plugareiden myynti on jatkunut kovaa tahtia, mutta toisaalta latauspaikkojakin tulee jatkuvasti lisää. Mielenkiintoista nähdä, miten tilanne kehittyy lähivuosina,

    Latauspaikkojen määrä ei Suomessa ole maantieteellisesti oikein kohdallaan. Itäinen ja pohjoinen Suomi ei ole oikein hyvällä mallilla. Siinä mielessä autot/tolpat -suhde per valtio yksistään ei ole välttämättä hyvä mittari.

    Juu, alueelliset erot ovat suuria, mutta niin ovat myös autojen määrässä. Ei liene sattumaa, että kasvukolmion alueella pisteitä on eniten. Olisikin mielenkiintoista nähdä esitys ladattavien autojen ja julkisten latauspisteiden määristä vaikkapa maakunnittain. Tietysti idässä ja Lapissa ajavia ei paljoa lohduta vaikka tuo suhdeluku olisikin kohdallaan.

    6-tietä ajaessa Lrannassa on CCS-lataus ja Parikkalassa ABC:n pihalla myös. Aika sopivia välitankkauspaikkoja Joensuun suunnalle mennessä. Mutta vain yksi tolppa per ABC. Minä olen tähän saakka päässyt aina suoraan laturille, paitsi Tesla-latureille Äänekoskella se kerran, kun siellä kävin (toinen laturi oli pois käytöstä ja vain kaksi latausliitäntää tarjolla, jotka kummatkin varattuja silloin). Nyt taitaa olla tulossa reissu Parikkalan tietämille.

    Oletko sinä päässyt/joutunut latamaan reissussa 16A tai 32A voimavirtatöpselillä? Minulla on autossa mukana latauslaite sitä varten, mutta en ole vielä sitä käyttänyt kuin kotona pari kertaa.

    Oikeastaan olisi aika edullinen tapa lisätä latausmahdollisuuksia antamalla 16A tai 32A voimavirtaa autojen käyttöön markettien yms. yhteydessä ja miksei liikenneasemillakin. Ja varsinkin hotellien parkissa. Melkein sama teho kuin "oikeilla" lataustolpilla hotellien pihoilla (Model X 16,5kW, oikea lataustolppa 11kw tai 22kW)

      
  • En ole edes kokeillut tuota tökkeliä, kun nykyään mukana antavat sinipäisen karavaanaripistokkeen, mikä ottaa vain yhdestä vaiheesta, niin ei tuolla jaksa askarrella. Pitää harkita, jos joskus hankkisi sen punapäisen kolmivaihekyvykkään adapterin.

    Voimavirta olisi kyllä kustannustehokas ratkaisu julkislataukselle vaikka jossain vuokramökeillä tms, missä lataus kuuluisi vuokraan, mutta käsittääkseni harvassa autossa tulee tuohon passelia piuhaa mukana ja toisaalta monessa autossa oleva laturi ei ymmärrä kuin yhtä vaihetta.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    En ole edes kokeillut tuota tökkeliä, kun nykyään mukana antavat sinipäisen karavaanaripistokkeen, mikä ottaa vain yhdestä vaiheesta, niin ei tuolla jaksa askarrella. Pitää harkita, jos joskus hankkisi sen punapäisen kolmivaihekyvykkään adapterin.

    Voimavirta olisi kyllä kustannustehokas ratkaisu julkislataukselle vaikka jossain vuokramökeillä tms, missä lataus kuuluisi vuokraan, mutta käsittääkseni harvassa autossa tulee tuohon passelia piuhaa mukana ja toisaalta monessa autossa oleva laturi ei ymmärrä kuin yhtä vaihetta.

    Minä ostin erikseen 3-vaihevirralla toimivan ns. matkalatauslaitteen ja olen käyttänyt sitä muutaman kerran asiakkaan luona. Mukana kulkee latauslaite ja 16A pistokkeilla varustettu jatkojohto. Laitteessa on 32A liitäntä, joten minulla on mukana myös adapteri. 16A pistorasiat ovat paljon yleisempiä kuin 32A, mutta jos sattuu löytymään 32A pistorasia joltain seinältä, niin sekin on käytettävissä sitten, kunhan auton saa tarpeeksi lähelle, eli täysi 16,5kW latausteho. Latauslaite maksaa suunnilleen 600,-. Minun Teslan mukana tuli vain suko-rasiaan sopiva 16A 1-vaihelaturi, joka on kyllä ainoastaan hätävara hitauden takia.

    En ole vielä kertaakaan ladannut missään julkisella AC-lataustolpalla Suomessa. Tarkkaan laskien olen nyt käyttänyt Toijalaa 4 kertaa (kaksi Ruotsin reissua), Vierumäkeä kerran ja Siriusta kolme kertaa. CCS-latausta ABC-Viipurinportilla ja Jari-Pekalla hartolassa kumpiakin kerran. Muuten ladannut kotona tai työpaikalla. Nyt on takana viisi kuukautta ja n. 12.000km sähköautoilua. Enkä vaihtaisi enää takaisin edes ladattavaan hybridiin saatikka polttikseen.

    Ruotsissa ollessa latailin hotellilla AC-tolpalla ja pari kertaa Umeån teslalaturilla. Umeån seutuvilla muuten suorastaan parveili Tesloja. Siis liikenteessä etelään menevällä keskikaista-tiellä.

    Muutenkin Tesloja näkee todella usein liikenteessä. Ehkä olen vain oppinut tunnistamaan ne nykyään paremmin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    En ole edes kokeillut tuota tökkeliä, kun nykyään mukana antavat sinipäisen karavaanaripistokkeen, mikä ottaa vain yhdestä vaiheesta, niin ei tuolla jaksa askarrella. Pitää harkita, jos joskus hankkisi sen punapäisen kolmivaihekyvykkään adapterin.

    Voimavirta olisi kyllä kustannustehokas ratkaisu julkislataukselle vaikka jossain vuokramökeillä tms, missä lataus kuuluisi vuokraan, mutta käsittääkseni harvassa autossa tulee tuohon passelia piuhaa mukana ja toisaalta monessa autossa oleva laturi ei ymmärrä kuin yhtä vaihetta.

    Minä ostin erikseen 3-vaihevirralla toimivan ns. matkalatauslaitteen ja olen käyttänyt sitä muutaman kerran asiakkaan luona. Mukana kulkee latauslaite ja 16A pistokkeilla varustettu jatkojohto. Laitteessa on 32A liitäntä, joten minulla on mukana myös adapteri. 16A pistorasiat ovat paljon yleisempiä kuin 32A, mutta jos sattuu löytymään 32A pistorasia joltain seinältä, niin sekin on käytettävissä sitten, kunhan auton saa tarpeeksi lähelle, eli täysi 16,5kW latausteho. Latauslaite maksaa suunnilleen 600,-. Minun Teslan mukana tuli vain suko-rasiaan sopiva 16A 1-vaihelaturi, joka on kyllä ainoastaan hätävara hitauden takia.

    En ole vielä kertaakaan ladannut missään julkisella AC-lataustolpalla Suomessa. Tarkkaan laskien olen nyt käyttänyt Toijalaa 4 kertaa (kaksi Ruotsin reissua), Vierumäkeä kerran ja Siriusta kolme kertaa. CCS-latausta ABC-Viipurinportilla ja Jari-Pekalla hartolassa kumpiakin kerran. Muuten ladannut kotona tai työpaikalla. Nyt on takana viisi kuukautta ja n. 12.000km sähköautoilua. Enkä vaihtaisi enää takaisin edes ladattavaan hybridiin saatikka polttikseen.

    Ruotsissa ollessa latailin hotellilla AC-tolpalla ja pari kertaa Umeån teslalaturilla. Umeån seutuvilla muuten suorastaan parveili Tesloja. Siis liikenteessä etelään menevällä keskikaista-tiellä.

    Muutenkin Tesloja näkee todella usein liikenteessä. Ehkä olen vain oppinut tunnistamaan ne nykyään paremmin.

    P.S. En siis ostanut latauslaitetta Teslalta. Niitä myy esim. Telewell ja Kotilataus.fi

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit