hybridiautojen todellinen taloudellisuus

3 kommenttia

Viimeisimmässä TM:ssä oli laaja ladattaavien hybribdi autojen testi. Se mikä pisti eniten mietityttämään oli autojen bensiinin kulutus. Sehän oli lähes samaa luokkaan kuin vastaavalla bensa-autolla. Toinen merkittävä asia oli se että sähkö toimii vain polttomoottoria avustavana moottorina. Kuljettaja ei voi valita sähkön ja bensan välillä Olenkin sitä mieltä että autotehtaat makasattavat täyssähköautojen kehitystyön meillä kulutajilla. Valitettavan vähälle keskustelulle on jäänyt "kolmas vaihtoehto", kaasuautot. Ne ovat saman hintaisia kuin vastaavat bensa-autot mutta polttoainekustannuksiltaan yli lähespuolta halvempia. Tankkasin tänään oman kaasuautoon 17 kg kaasua ja ajotavasta riippuen pääen sillä kilomäärällä n. 430-450 km. Varalla on vielä 13 l bensatankki. Kaasun hinta oli n 21 e. 1 kg kaasua on noin 1.5 litraa eli vastaava määrä bensaa eli 25,5 litraa olisi maksanut noin 39 e, monesta muuttujasta riippuen ajomatka noin 400 km.
Hallitus puhuu paljon sähköautoista. Kuitenkin latauspisteiden määrä tulisi olla valtava pelkästään kun ajatellaan vaikkapa yhden kerrostaloyhtiön automäärää. Sitten voi myös kysyä miten kompensoidaan niille autoilijoille sähköön ja ehkäpä kaasuun siirtymisen jälkeen jos oma kulkuneuvo ei ole joompi kumpi edellä mainituista ?. Päästövähennyksistä puhuttaessa minusta sekä bensa että dieselautot tulee pitää pitkään yhtenä vaihtoehtona . Niistähän löytyy hyvinkin vähäpäätöisiä vaihtoehtoja

  
  • @Markku274 kirjoitti:
    Viimeisimmässä TM:ssä oli laaja ladattaavien hybribdi autojen testi. Se mikä pisti eniten mietityttämään oli autojen bensiinin kulutus. Sehän oli lähes samaa luokkaan kuin vastaavalla bensa-autolla. Toinen merkittävä asia oli se että sähkö toimii vain polttomoottoria avustavana moottorina. Kuljettaja ei voi valita sähkön ja bensan välillä Olenkin sitä mieltä että autotehtaat makasattavat täyssähköautojen kehitystyön meillä kulutajilla. Valitettavan vähälle keskustelulle on jäänyt "kolmas vaihtoehto", kaasuautot. Ne ovat saman hintaisia kuin vastaavat bensa-autot mutta polttoainekustannuksiltaan yli lähespuolta halvempia. Tankkasin tänään oman kaasuautoon 17 kg kaasua ja ajotavasta riippuen pääen sillä kilomäärällä n. 430-450 km. Varalla on vielä 13 l bensatankki. Kaasun hinta oli n 21 e. 1 kg kaasua on noin 1.5 litraa eli vastaava määrä bensaa eli 25,5 litraa olisi maksanut noin 39 e, monesta muuttujasta riippuen ajomatka noin 400 km.
    Hallitus puhuu paljon sähköautoista. Kuitenkin latauspisteiden määrä tulisi olla valtava pelkästään kun ajatellaan vaikkapa yhden kerrostaloyhtiön automäärää. Sitten voi myös kysyä miten kompensoidaan niille autoilijoille sähköön ja ehkäpä kaasuun siirtymisen jälkeen jos oma kulkuneuvo ei ole joompi kumpi edellä mainituista ?. Päästövähennyksistä puhuttaessa minusta sekä bensa että dieselautot tulee pitää pitkään yhtenä vaihtoehtona . Niistähän löytyy hyvinkin vähäpäätöisiä vaihtoehtoja

    Menee vähän sivuun sinun kirjoittamasta otsikosta, mutta minua kiinnostaisi, miksi olet päätynyt kaasuautoon? Arvaisin, että bensa/dieselautoja edullisempien käyttökustannusten takia, mutta miksi sähköauton sijasta kaasuauto? Mitä etuja koet kaasuautossa olevan?

    Minä pidän sähköstä joko täyssähkön tai ladattavan hybridin tapauksessa erityisesti siksi, että ei tarvitse käydä varsinaisesti tankkaamassa missään vaan energian saa ladattua kotona tai työpaikalla tai sitten reissussa ollessa latauspisteessä, mutta silloinkin se tapahtuu ilman, että sitä varten erikseen tarvitsee mennä mihinkään vaan matkanvarrella vain pysähdytään.

    Miten kaasun saatavuus on? Löytyykö tankkauspaikkoja vaivattomasti?

    Minä muuten pääsin ladattavalla hybridillä (XC90T8) n. 80.000km keskikulutuksella 5,9litraa. Minusta se oli sen kokoiselle bensa-autolle aika alhainen kulutus. Se oli siis koko ajohistorian ajalta tankkauskirjanpidosta laskettu.

    En tee mitään vastakkainasettelua tässä, vaan ihan kiinnostaa, mitkä tekijät näet puoltavan kaasuauton valintaa yksilön/kuluttajan kannalta?

      
  • @Markku274 kirjoitti:
    Viimeisimmässä TM:ssä oli laaja ladattaavien hybribdi autojen testi. Se mikä pisti eniten mietityttämään oli autojen bensiinin kulutus. Sehän oli lähes samaa luokkaan kuin vastaavalla bensa-autolla. Toinen merkittävä asia oli se että sähkö toimii vain polttomoottoria avustavana moottorina. Kuljettaja ei voi valita sähkön ja bensan välillä Olenkin sitä mieltä että autotehtaat makasattavat täyssähköautojen kehitystyön meillä kulutajilla.

    Viimeisimmässä TM:ssä oli vertailu, jossa ei ollut yhtään ladattavaa hybridiä. Tuossa vertailussa oli yksi hybridi, yksi mikro-hybridi ja kaksi puhdasta bensa-autoa. Hybridi kulutti noista selvällä marginaalilla vähiten. Minulla oli vuosia ladattava hybridi, jolla pystyin kyllä ajamaan kaikissa olosuhteissa valinnan mukaan ja rangen rajoissa joko sähköllä tai bensalla.

    Luonnollisesti valmistajat maksattavat kehityskulut kuluttajilla. Näinhän sen kuuluu mennä. Joskus toki voi julkinen raha sotkea tätä kuviota, mutta perussääntö on, että raha tulee kuluttajilta.

      1
  • muokattu 31.10.2020 10:11

    Oman "itselataavan" hybridin taloudellisuudesta voin sanoa sen verran, että mitä enemmän ajo poikkeaa vaakasuoran tien tasavauhtisesta ajamisesta yli kahdeksaa kymppiä, sitä enemmän hybridijärjestelmästä on hyötyä, paitsi jos moottori tai matkustamo on alilämpöinen, jolloin hybridijärjestelmästä ei ole kulutusmielessä mitään hyötyä. Onneksi ainakin moottori lämpenee hyvinkin nopeasti. Kovilla pakkasilla valmiiksi lämpimänkin auton taloudellisuus rupeaa kaupunkiajossa heikkenemään, sillä sellainen määrä sähköajoa, mikä kesällä onnistuu, aiheuttaisi talvella jo moottorin liiallisen jäähtymisen ja auto rupeaa ylläpitämään lämpöä käyttämällä moottoria (Vesipumppu ja ilmastoinnin kompressori toimivat siinä moottorin ollessa pysähtyneenä). Vaikka autossa on sähkövastusta ym. niin kyllä se lämpö silti tehdään polttamalla bensaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit