Aina kun teillä on koeajettu tai vertailtu sähköautoja, niin kulutusmittauksissa moottoritienopeus on usein n. 10 km/h alhaisempi kuin polttomoottoriautojen kohdalla. Lisäksi sähköautojen kohdalla puuttuu tuo taulukko, jossa on tasainen kulutus eri nopeuksilla 120 km/h:een asti. Onkohan sähköautopiipertäjillä osuutta asiaan, jotta totuus ei näkyisi?
Hyvä huomio!
Tuo on nopeasti tarkistettuna jopa totta.
Kaikki viimeisimmät koeajetut täyssähköautot tai ladattavat hybridit ovat saaneet ainakin mielikuvaetua siitä, että niiden sähkönkulutus, tai kulutus ylipäätään on laskettu moottoritienopeuksissa jopa alle 110 km/h keskinopeuksilla.
TM:ssä koeajettiin syksyllä jostain mielenhäiriöstä johtuen Suomessa nykyään erittäin harvinaisen voimalinjan, polttomoottorin omaava auto, Octavia Diesel, jonka moottoritiekulutus oli koeajossa ilmoitettu 120 km/h nopeudesta, vaikka keskinopeus oli ollut alempi.
Hyvä esimerkki vastaavasti sähköautoilun suosimisesta oli Ford Kuga hybridi, jonka moottoritiekulutus olikin jostain syystä ilmoitettu 114 km/h nopeudesta mitattuna.
Oliko syy se, että kyseessä oli jälleen yksi hybridi?
Joo. Sähkö-Corsalla ajoitte elokuussa moottoritiellä 99 km/h keskinopeudella. (Mahtava nopeus kesällä moottoritiellä!) Tällöin toimintamatka oli 221/336 km. Eli luvatusta WLTP:stä 65% toteutui. Miten olisi mahtanut käydä 120 km/h nopeudella tai talvella?
Mikäs se salattu totuus sitten on?
Että kulutus kasvaa nopeuden myötä? Tätä kukaan ei vielä tiennytkään.
Lienee aivan ymmärrettävää ettei kulutuslenkeillä aina saada samaa keskinopeutta sillä ne on ajettava muun liikenteen seassa liikennevaloja ja muita liikennesääntöjä noudattaen.
Kiitos huomautuksesta, en ollut tätä itse hoksannutkaan.
Moottoritiellä en ole kovin usein liikennevaloja nähnyt?
Ei kai TM:n kulutustesteissä moottoritieajon keskinopeus ole koskaan ollut sama, kuin tiekohtainen nopeusrajoitus? Aina se on vähintäänkin muutaman pykälän alle ollut, muutenhan nopeudet olisivat suuren osaa matkasta ylinopeuden puolella. Harvemmin kai sitä tyhjällä motarilla pääsee testaamaan.
Joo tiekohtaisen rajoituksen saavuttaminen vaatisi tuntuvia ylinopeuksia,eikä sellainen nyt vain oikein onnistu. Silti sähköautoissa moottoritienopeus näyttäisi olevan alhaisempi kuin polttomoottorisilla. Tähän asiaan soisi TM:n ottavan kantaa. Ensimmäisenä mieleeni tuli, että reitti mittaus-/latauspisteeltä moottoritielle laskee sähköautojen keskinopeuttta.
Vuosikymmenestä toiseen polttomoottoriautoilla on saatu ajettua hämmästyttävän tarkasti samoja keskinopeuksia.
Herääkin kysymys että onko niillä oikeasti ajettu tuota keskinopeutta vaiko onko lukema otettu jostain esitteestä?
Tuskin on ajettu.
Onko? Hiljattain esim. Toyota Yariksella keskinopeus oli 110 ja Golfilla 114 km/h, jos nyt oikein muista.
Vertailussa sähköautoihin pitää muistaa, että kulutuksen mittaaminen tapahtuu aivan eri tavalla ja se varmaankin muuttaa vertailulenkkiä.
Lisäksi sähköautojen kohdalla puuttuu tuo taulukko, jossa on tasainen kulutus eri nopeuksilla 120 km/h:een asti
Tämä johtunee samasta syystä kuin moottoritienopeuden ero polttomoottorisiin.