VERTAILU: ISOT NELIVETOISET LATAUSHYBRIDIT

71 kommenttia
13»
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Lataushybridi toimii juuri toisinpäin, kuin tavallinen hybridi, jossa esim. tänään liikkeelle lähtiessä keskikulutus näytti alkuun jotain +40 l/100km, jonkun ajan päästä +12 l/100km ja sitten se pysyy ärsyttävän kauan jossain +8 l/100km jne. Esim. Tänään ajoin edestakaisen 25+25 km 5 asteen pakkasessa, lämmittämättä autoa etukäteen, sammuttamatta autoa perillä, molemmissa päissä taajamaa ja välissä kahdeksaakymppiä. Mittari näytti vielä määränpäässä puolimatkassa 6,1 l/100km ja sitten kotona 5,1 l/100km. Jos auto olisi seissyt päivän tuolla ja lähtenyt taas liikkeelle kylmänä, keskikulutuskin olisi ollut yli 6 l/100 km. (Jos taasen olisin tehnyt saman matkan tuolla TDI-DSG:llä, lukemat olisivat olleet vielä vähän suuremmat (tai tuolla määränpäässä sama ja kotona isompi) vaikka niihin ei olisi sisältynyt edes ensimmäiset 15 km lämmittäneen webaston kulutus.)

    Jouduin tekemään uudestaan täamälleen saman reissun -4 ⁰C. Nyt kulutus olikin 5,1 l/100 perillä ja 4,7 l/100km kotona. Eli menomatkasta tippui litra pois pelkästään sillä että autossa oli 2,5 tunnin takaista jäännöslämpöä lähtiessä.

      
  • @Lukija98351 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Diplomaattinen vastaus tähän kyseiseen testiin kuluu seuraavasti, jokainen näistä autoista ansaitsee voiton joten järjestyksellä ei ole niin väliä. Tasaväkisen testin järjestys ei aiheuta suuria tunteita sillä toimituskin toteaa diplomaattisesti "näitä autoja parempia saa jopa hakemalla hakea". Makuasioita ja mieltymyksiä jalostamalla jokainen kuitenkin valitsee omansa.

    Juuri näin. Peruskysymys on kuitenkin että mikä on näiden lataushybridien perimmäinen käyttötarkoitus ? Ennen lataushuumaa se oli selvä: nämä autot olivat isoja ja kalliita ja käyttö oli pitkät ajomatkat tarjoten samalla hyvät tilat matkustajille ja tavaroille. Voimalähteenä diesel joka kulutti vähän ja range yli 1000 km.

    Tämä lataushomma on sotkenut koko konseptin. Autoissa ei ole pikalatausta ja sähkö riittää vain ekat 40 km eikä tien päällä lataus onnistu. Entä se loppu 500+ km ? Ei riitä bensakaan kun tankki on niin pieni ja kulutus korkea (samoin päästöt) kun moottorina 2 l bensakone ja painoa 2,2 tonnia (paitsi bmw 300 kg kevyempi). Eli mikä onkaan konseptin tarkoitus ? Lienee ajaa wltp päästöjä alas ja välttää EU sakot. Maantieajossa raja noin 200 km jolloin näiden lataushybridien kulutus noin 10 l bensaa + 10 kWh sähköä, ja vastaavalla dieselillä noin 10 l dieseliä. Sen jälkeen dieselin kulutus pienempi. Mökkimatkani sattumalta juuri tuo 200 km. Ei muuten ihme että Suomeen tuodaan käytettyjä dieseleitä paljon.

    Toki lähiajossa toimii sähköllä ja autovero matala - mitä sen eteen ei tekisi. Hyöty siis riippuu ajoprofiilista. Mutta jos ajaa vähän niin miksi ostaa isoja ja kallista autoa ? Tavarankuljetukseen taas voi vuokrata pakettiauton muutamalla kympillä päiväksi.

    Minun motiivini tuollaisen auton hankintaan oli mm. se että tarvitsin tarpeeksi ison perheauton johon mahtuu kolme takapenkkiläistä erilaisine turvaistuimineen, ja mieluiten lastenvaunut kätevästi pitkittäin takakonttiin. Valinnanvaraa ei ollut valtavasti, ja Volvon integroitavat lastenistuimet auttoivat asiaa. Toki samasta korimallista olisi löytynyt halvempiakian malleja, ja varmaan joku merkki jäi huomaamattakin. Tila-autohenkistä autoa en halunnut koska ajan kuitenkin myös pitkää matkaa, lähinnä yksin.

    Sähköllä ajo taas on hiljaista ja miellyttävää ihan itsessäänkin, kun taas polttomoottorilla ajo on alkanut jo ärsyttämään. Kulutus on ollut 5 litran tietämillä tai hieman alle, mikä käytännössä tarkoittaa pienempää kulutusta kuin saman auton dieselversiolla minun käytössäni. Edellinen autoni, vastaavan kokoinen mutta yli puolet tehottomampi, söi bensaa lähemmäs 9 litraa. Sitä edellisen diesel-Passartin kulutusta en enää jaksa muistaa, mutta varmaan kuutisen litraa.

    Kilsoja on aiempina vuosina kertynyt n. 30tkm, nyt koronan ja muiden syiden takia kilsoja tulee vähemmän, mutta silti varmaan 25tkm kieppeillä per vuosi.

      
  • muokattu 29.11.2020 09:23

    @M880 kirjoitti:
    Sähköllä ajo taas on hiljaista ja miellyttävää ihan itsessäänkin, kun taas polttomoottorilla ajo on alkanut jo ärsyttämään.

    Mikä tuon eron tekee? Oman kokemuksen mukaan omasta autosta niillä ei ole mitään muuta eroa kuin että kovemmissa kiihdytyksissä polttomoottorin hurina rupeaa kuulumaan ohjaamoon. Kaupunkiajossa erottuvin ääni tulee sähkömoottorista, kun pysähtyy liikennevaloihin - muuta ei juuri kuulu konehuoneen puolelta.

      
  • Toyotassa ei pyöri sähkömoottori seistessä, ilmastointilaite pitää ääntä, ja jos polttomoottori käynnistyy, se pyörii tavallista suuremmilla "tyhjäkyntiskierroksilla" koska se lataa akkua. Toyota corollaa ei voi pitää hihaisena kuin sileällä päällystellä sähköajossa, muulloin möykkää joko moottori tai renkaat.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyotassa ei pyöri sähkömoottori seistessä, ilmastointilaite pitää ääntä, ja jos polttomoottori käynnistyy, se pyörii tavallista suuremmilla "tyhjäkyntiskierroksilla" koska se lataa akkua. Toyota corollaa ei voi pitää hihaisena kuin sileällä päällystellä sähköajossa, muulloin möykkää joko moottori tai renkaat.

    En ole ikinä ajanut hybridi-Corollalla, mutta tarkoitin että sähkömoottorin ääni erottuu siinä hidastusvaiheessa (noin kympistä tai kahdesta melkein nollaan), ei pysähdyksissä ollessa.

      
  • muokattu 29.11.2020 13:40

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Sanoisin paremminkin niin, että auto ensin lämpenee tyhjäkäynnillä 5 minuuttia ja sitten ajetaan hidasta mökkipolkua isommalle kuratielle ja sitten kyläkauppaan ja sieltä takaisin.

    Voihan sen plugarinkin käydä pihalla kylmässä autossa käynnistämässä 5 minuuttia ennen lähtöä, mutta useimmille käyttäjille ei tule mieleenkään tehdä mitään näin hullua, kun auton saa komennetuksi sähköllä esilämmitettäväksi samalla kun nauttii itse toisenkin kupillisen kahvia.

    Lyhyttä matkaa kyläkauppaan ja takaisin ajaen plugarin kulutus pysyy jatkuvasti nollassa.

    Toisekseen tuolla autolla saa vetää minkäkokoista peräkärryä vaan. Eikä sekään ole mitenkään tavatonta, että ihmisillä on esim. jonkinlaisia rakennusurakoita menossa, joihin pitää kuljettaa tavaraa. Ei ne autot aina liiku höyhenen kevyesti aurinkoisella maantiellä kukkasia pakoputkesta heitellen.

    Ei nyt sentään mitä vaan, vaan ainoastaan 1.5 tonnia jarrullisena.

    Vetotehtävät eivät ole mikään tavaton juttu, mutta niitäkään on harvalla aivan jatkuvasti. Jos on, sen aiheuttama kulutus on enemmän käyttäjän kuin auton ominaisuus. Itse vietin viime kesän karanteenia mökillä nikkaroiden ja vein perävaunussa eri reissuilla ison laiturin, verannan ja grillikodan tarvikkeita. Osa näistä operaatioista vaati vielä täydennysreissuja, koska kuomukärryn kantavuus ei riittänyt märän kyllästetyn puutavaran siirtämiseen kerralla. Vetokuulalle on ollut muutenkin käyttöä, kun aina silloin kun ei ole raksa käynnissä on vetokuulassa kasa maastopyöriä, jotka nostavat virtaviivasedanin kulutusta lähes tyhjän kärryn tavoin. Samaan aikaan koronakesän kotitoimistolla työskentely ja kesälomamatkan puuttuminen ovat poistaneet pelkällä autolla ajettavat kevyet työ- ja lomamatkat, joten vetotehtävien osuus kaikista ajoista korostuu entisestään. Tällä rahtaamisella sain kulutukseni nousemaan tyypillisen kesän kulutuksesta noin 3 desilitraa ja ylitin ensimmäistä kertaa 5 litraa sadalla kesän keskiarvona.

    NHB:n ilmoittama 7.8 on jo sinänsä erikoistapaus, koska se on vain hetkellinen yhden tankillisen otanta 1500 km matkalta. Pidemmän ajan keskiavo samalla plugari-Golfilla 15.000 km matkalla on 3.7 sadalle ja maksimi enää 7.2. sadalle.

    Ihan sama miten yrittäisi selittää, 8.4 sadalle keskiarvona tällaiselle autolle on yksinkertaisesti tolkuttoman paljon. Kun suhteellisen yleisen auton Spritmonitorin keskiarvo ylittyy 226% ja maksimiarvo 16%, ei syy ole autossa.

      1
  • muokattu 29.11.2020 13:56

    @740 GLE kirjoitti:

    Ihan sama miten yrittäisi selittää, 8.4 sadalle keskiarvona tällaiselle autolle on yksinkertaisesti tolkuttoman paljon. Kun suhteellisen yleisen auton Spritmonitorin keskiarvo ylittyy 226% ja maksimiarvo 16%, ei syy ole autossa.

    Onhan nyt toki paljon, mutta käsittääkseni tällä henkilöllä oli tarkoituskin saada myyjältä rahat pois - eli unohda lataukset ja kärry välillä koukkuun ym, jotta voit osoittaa että sulle on myyty auto harhaanjohtavasti. Jos sattuu vielä olemaan rakennusprojektit menossa sähköttömällä kesämökillä, niin aina vaan parempi noita kulutusmittauksia ajatellen.

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija67542 kirjoitti:

    "TM-vertailu: Isot nelivetoiset lataushybridit – Autoinsinöörit esittelevät parasta osaamistaan"

    Niin se on Mersun parasta, kun ei akulle parempaa tilaa löytynyt

    Mercedes on yksi harvoista yrityksistä jonka mainonta on kutakuinkin rehellistä. Kun tavoitteena on "paras tai ei mitään" tulee vuorotellen kumpaakin. Ostaja varokoon, koska ikinä ei tiedä ennalta kumpaa on tulossa :wink:

    Mikään vertailun autoista ei täytä ison farkun mittoja tavaratilansa osalta, BMW sedanilta sitä ei tietenkään sovi odottaakaan. Mutta Mersu on mokattu muita pahemmin, koska lähtökohtaisesti suurimmasta 670 litran tavaratilasta on hybridisoinnilla saatu alle 400 litrainen. Volvon tavaratila ilman patterivetoa oli Mersua pienempi, mutta se hukkasi vain reilut 100 litraa. Mersun toinen synti on tuon patterikasan paikka, koska se vaikeuttaa ainakin suksien ja polkupyörän kuljettamista. Volvon ja Audin tavaratilan pohja on sentään tasainen.

    Volvokaan ei saa puhtaita papereita, vaikka tavaratila tämän vertailun "isoin" onkin. Tuotekehitys on kyennyt muuttamaan tavataratilan edeltänyttä V70 mallia (hyvin vähän) pienemmäksi ja mainio 8 suksiparia neljälle hiihtäjälle nielaissut 40/20/40 takapenkin jako on onnistuttu palauttamaan lumettoman Etelä-Ruotsin perintein postiluukun kokoiseksi suksiluukuksi. Ei tämä mikään kynnyskysymys varmaan useimmille ostajille ole, mutta Volvon olisi kannattanut irtisanoa tavaratilan suunnittelijat viimeisen V70 mallin jälkeen, koska sen jälkeinen suunnittelu on vain huonontanut tilannetta kohtuullisen hyvään alutilanteeseen verrattuna.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Onhan nyt toki paljon, mutta käsittääkseni tällä henkilöllä oli tarkoituskin saada myyjältä rahat pois - eli unohda lataukset ja kärry välillä koukkuun ym, jotta voit osoittaa että sulle on myyty auto harhaanjohtavasti.

    Siltähän tuo vähän kuulostaa, ellei kyse ole puhtaasti lukutaidottomuudesta? Taitaa olla kyse kulttuurin muutosvaiheesta, johon liittyy aluksi rajojen koettelu kunnes käytännöt vakiintuvat?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Sähköllä ajo taas on hiljaista ja miellyttävää ihan itsessäänkin, kun taas polttomoottorilla ajo on alkanut jo ärsyttämään.

    Mikä tuon eron tekee? Oman kokemuksen mukaan omasta autosta niillä ei ole mitään muuta eroa kuin että kovemmissa kiihdytyksissä polttomoottorin hurina rupeaa kuulumaan ohjaamoon. Kaupunkiajossa erottuvin ääni tulee sähkömoottorista, kun pysähtyy liikennevaloihin - muuta ei juuri kuulu konehuoneen puolelta.

    Minun autossani polttiksen käynnistymisen huomaa pienissä nopeuksissa selvästi. Kyllähän sieltä konehuoneen puolelta aikamoinen kurnutus kuuluu,ja kaasuun reagointiin tulee viive jota sähköllä ei ole. Sähkömoottorista en ole kuullut ääniä.

    Tämähän on lähinnä plugarien ongelma, pelkässä polttiksessa kone käy koko ajan, niin siihen ei sillä tavalla kiinnitä huomiota.

    Kaipaisin kovasti jo täyssähköä, mutta siihen menee minulla leasingin vuoksi vielä kolme vuotta. Tälle kierrokselle ei ollut vielä tarjolla sopivaa täyssähköä sopivassa hintaluokassa

      
  • muokattu 29.11.2020 18:38

    "Onhan nyt toki paljon, mutta käsittääkseni tällä henkilöllä oli tarkoituskin saada myyjältä rahat pois - eli unohda lataukset ja kärry välillä koukkuun ym, jotta voit osoittaa että sulle on myyty auto harhaanjohtavasti."

    Varsinkin kun alkuperäinen vaatimus oli vaatimattomat 18.000 euroa.

    Kohtahan kukaan ei uskalla myydä mitään kun petolliset ostajat vaativat rahaa takaisin talokaupoista ja autokaupoista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit