Hybridit

1602 kommenttia
1484950515254»
  • Volvon ohjekirjan mukaan latauskaapeli kytketään ensin latauslaitteeseen ja sitten autoon. K-latauksen ohjeen mukaan kaapeli kytketään ensin autoon ja sitten latauslaitteeseen, siis päinvastaisessa järjestyksessä.

    Onko tässä kysymys Volvon/K-latauksen erityisominaisuus vai onko mitään väliä?

      1
  • @hsm kirjoitti:
    Volvon ohjekirjan mukaan latauskaapeli kytketään ensin latauslaitteeseen ja sitten autoon. K-latauksen ohjeen mukaan kaapeli kytketään ensin autoon ja sitten latauslaitteeseen, siis päinvastaisessa järjestyksessä.

    Onko tässä kysymys Volvon/K-latauksen erityisominaisuus vai onko mitään väliä?

    Jos on kyse latausaseman kaapelista, niin järjestyksellä ei ole väliä eikä muutenkaan suuremmin silloin, kun on aloittamassa latausta, koska auton ja latausaseman kommunikointi vasta kytkee latausvirran.

    Jos kyse on suko-pistokkeesta lataamisesta ns. tilapäisen latauslaitteen kanssa, joka tulee auton mukana, on turvallinen muistisääntö, että kaapeli on aina kiinni sukossa ennen kuin se kytketään autoon tai irrotetaan autosta.

    Jos irrottaa sukon kesken lataamisen, voi seurata valokaari, joka esim. kärventää pistorasiaa. Jos kytkee sukon, kun kaapeli on jo autossa, valokaaren vaaraa ei pitäisi olla, mutta latauskaapelin virran rajoitin ei ehkä toimi oikein heti alussa.

    Ettei tule tupeksittua, on ihan hyvä muistisääntö, että kaapelin toinen pää aina kiinni ennen kuin irrottaa/kytkee auton pistokkeen. Se on oikein päin kaikissa tilanteissa.

      1
  • NHBNHB
    muokattu 24.09.2020 11:16

    Suorituskykyerot sähköllä ajettaessa eri hybritoteutuksien välillä ovat suuria ja heikosti sähkömoottorin tehosta pääteltävissä. Uusimmassa Auto Strassenverkehrissä on muutama plugillinen hybirdi vertailussa, joiden sähkömoottorin tehot ja 0-100 kiihdytyksen ajat sähköllä ovat seuraavia:

    X1 - 70 kW / 15,6 s
    Kuga - 97 kW / 16,5 s
    Grandland X - 81 kW / 13,6 s
    XC40 - 60 kW / 25,7 s

    Kinteiden välityksien välillä vaihteita valitseva automaatti näyttäisi antava ylivoimaisen suorituskyvyn sähkömoottorin kilowatille. Polttomoottorinkin kanssa menee vähän luvut ristiin, kun ilmoitetulta yhteisteholtaan heikoin eli X1 kiihtyy sekä paikaltaan että ohitustilanteissa parhaiten. X1:n ero karvan verran suurempitehoiseen Kugaan on 0-100 kiihdytyksessä raju 2,5 sekuntia ja molemmissa (60-100 ja 80-120) ohituskiihtyvyyksissä 0,9 sekuntia. Kaikkien massat ovat hyvin lähellä toisiaan, joten se ei eroja selitä.

      
  • muokattu 30.11.2020 19:20

    Kevättalvella , koronan pukatessa päälle hämmästyksen aiheena oli ensimmäisen sukupolven V60-hybridin rikkoutuminen ja sen korjauskustannukset.

    https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000007071443.html

    Nyt Iltasanomat kirjoittaa kuinka X5 vikaantuminen vie remonttihinnan uudelle tasolle.

    https://www.is.fi/autot/art-2000007646490.html

      
  • NHBNHB
    muokattu 30.11.2020 20:28

    Mitähän kaikkea tuon Bemarin tapauksessa on tapahtunut, kun noin paljon on hajonnut yhtä aikaa? Akku on ilmeisesti hajonnut yhtä aikaa polttomoottorin kanssa ja vähän muutakin ympäriltä.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Mitähän kaikkea tuon Bemarin tapauksessa on tapahtunut, kun noin paljon on hajonnut yhtö aikaa? Akku on ilmeisesti hajonnut yhtä aikaa polttomoottorin ja vähän muutakin ympäriltä.

    Samaa mietin. Äkkiseltään vaikea nähdä asiayhteyttä polttomoottorin ja akkujen hajoamisen välillä. Ja jos se olisi ajettu veteen, mikä hyvinkin saattaisi rikkoa molemmat, niin tuskinpa siitä olisi tuollaista ratkaisua syntynyt.

    Olisi myös mielenkiintoista nähdä kustannuslaskelman erittely. Nythän tästä jää ihmisille mieleen "hybridi, akku , 27500€"

      
  • @M880 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Mitähän kaikkea tuon Bemarin tapauksessa on tapahtunut, kun noin paljon on hajonnut yhtö aikaa? Akku on ilmeisesti hajonnut yhtä aikaa polttomoottorin ja vähän muutakin ympäriltä.

    Samaa mietin. Äkkiseltään vaikea nähdä asiayhteyttä polttomoottorin ja akkujen hajoamisen välillä. Ja jos se olisi ajettu veteen, mikä hyvinkin saattaisi rikkoa molemmat, niin tuskinpa siitä olisi tuollaista ratkaisua syntynyt.

    Olisi myös mielenkiintoista nähdä kustannuslaskelman erittely. Nythän tästä jää ihmisille mieleen "hybridi, akku , 27500€"

    Kuitenkin jutussa mainitaan erikseen ruiskutussuuttimet, joten mietin tuon kirjoittajan sekoittaneen polttomoottorin ja sähkömoottorit? No,miten vain, hinta on tolkuton.

      
  • Suuttimet ja polttomoottorin vaihto voisivat liittyä toisiinsa, aivan kuten laturin ja akun vaihtaminenkin voisivat liittyä toisiinsa. Molemmat parit samalla kertaaa ihmetyttää.

      
  • Iltapäivälehden jutut on loistava esimerkki siitä miten otsikolla saadaan kaikki autoalan asiantuntijat koolle. Reilut 300 Kommenttia jotta onhan siinä synnynnäinen tyhmyys jo riittävässä määrin edustettuna.

      
  • Piti oikein asiasta tehden käydä lukemassa tuo IS juttu. Hyvinkin epäilyttävältä tuntuu koko juttu. Miksi vaihtaa ruiskutussuuttimia jos kerran moottorikin on jo vaihdettu vai tuliko uusi moottori ilman suuttimia. Muutenkin bensiinimoottoreihin ruiskutussuuttimien vaihtaminen on äärimmäisen harvinaista. Dieseleihin noita toki vaihdetaan kun on käytetty väärää/likaista/epäsopivaa polttoainetta joka on saattanut suuttimen särkeä ja ovat toki arvokkaista (600-700€/kpl), mutta harvoin niitäkään kaikkia tarvitse vaihtaa.

    Lisäksi ihmetyttää miksi Tehdas/maahantuoja ei jutun perusteella tullut yhtään vastaan. Jos tuon ikäinen/tuon verran ajettu moottori menee rikki normaali käytön yhteydessä ja vaikka takuu ei olisi enää voimassa niin virhevastuulain piikkiin menee - ainakin osittain - jos tuho ei sitten ole itseaiheutettua.

    Miten moiseen tuhoon voi päätyä, että sekä polttomoottori että sähköinen voimalinja tuhoutuu noi totaalisesti? Muuta ei tule mieleen kuin voimalinjan epäonnistunut "optimointi" (jonka vuoksi valmistaja ei myöskään halua osallistua kustannuksiin jos on kerran tahallaan särjetty).

    Korjaushinta voi hyvinkin pitää paikkansa marmorihinnoilla ja työllä jos tosiaan nuo kaikki jutun komponentit pitää vaihtaa. Kyseisen automallin N20 polttomoottoria ei ole muutamaan vuoteen valmistettu, mutta sellaisia saa osanumerolla tilaamalla, ja näytti hintaa olevan 17400€. Akkumoduuleja kyseisessä mallissa on 6kpl, ja osahinta on 1365€/kpl (eli 8190€ koko akusto). BCU (Battery control module on hiukan alle 500€), ja sitten kaikki muut tarvittavat hilppeet päälle, niin ihan varmasti marmorin osahintakin menee yli tuon 27k€ ilman töitä - työt siis päälle ja varmaan yli 4k€ maksaa tuollaisen remontin työt (150€/h alv. 0%). Tuli vaan mieleen että onko tuossa nyt sekoitettu "moottorilla" sähkö ja polttomoottori. Sähkömoottorihan on rakennettu vaihteiston sisään ja uusi sähkömoottorilla varustettu ZFn vaihteisto näyttää olevan 16 373€.

    ...jos järjellä ajattelee niin muutaman vuoden vanhaan ja lähes 150tkm ajettuun autoon ei kannata noita osia marmorilta ostaa, vaan kolariautokeskuksista, purkaamoilta jne. löytyy varmuudella osat alle kolmasosan hintaan.

      3
  • NHBNHB
    muokattu 08.12.2020 18:47
      
  • muokattu 08.12.2020 20:45

    @Lukija67542 kirjoitti:
    Tiukassa tuntuu olevan Skoodan plugarilla keilojen väliin osuminen.
    https://teknikensvarld.se/laddhybrider-fran-skoda-och-volkswagen-underkanda-i-algtestet/

    ...ja hauska on automaattinen suomennos tuonkin jutun otsikosta:

    "Skodan ja Volkswagenin hybridien lataaminen epäonnistui hirvitestissä!"

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit