TMPS

4 kommenttia

Systeemejä on kaksi, toinen käyttää Abs:ää, jonka saanee poistettua. Yleisemmän suoran, joka ilmoittaa kunkin renkaan paineen erikseen poistamiseksi tarvitaan kai rikollisjärjestö Mafiaa.

Renkaat ovat halpoja mietin. Alkaen alle satasen kpl, kävi ilmi että sillä saa vain paineentunnistinanturit. -”Emmä tartte sellaisia, huomaan kyllä jos kottikärryillä kivikuormaa työntäessä rengas on tossuna”.

AMK:n insinöörin opinnäytetyön mukaan kestävätkin 10 vuotta, toimivat paristoilla mutta vain kun rengas pyörii ja ajan noin 5000km vuodessa.

Nyt on ulkomailta tilattu Nokian Weatherproofit suoraan liikkeeseen, kun Suomesta ei saanut.
Välikelin renkaat ympärivuotiseen ajoon, syinä vähäiset kilometrit ja asuinpaikka. Edes lumitalvina ei juuri liukasta ollut, sillä meilläpäin suolataan ”parhaiten”.

Crossclimate on vastaava, josta Moottorin testiä:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

  
  • Nyt on Vitarassa uudet Nokiat. (Renkaat olivatkin isompia ja kalliimpia kuin olen tottunut). Auton alla olevien renkaiden vaihto tasapainotuksineen maksoi vain 46€, renkaat tilattuna suoraan liikkeeseen 1001rengaat.com:sta 500€.

    Ja hyvin toimii paitsi...

    Tunnistaa anturit ja näyttää paineet mutta herjaa näyttö keltaisena, enkä pääse edes valikkoihin.
    Täytyykö minunkin viedä autoni vain reilun viiden vuoden käytön jälkeen johonkin ihmeen merkkiliikkeen huoltoon? Ovela veto maahantuojalta.

    Edes yhtään lamppua ei toistaiseksi ole vielä vajaassa kuudessa vuodessa palanut. Autoa ei saa viedä ”huoltoon”.ei, eeeiiii.

      
  • Minä pidän enemmän paineantureilla toteutetusta järjestelmästä vaikka anturit ovatkin kustannuslisä. Jeepissä oli anturit ja Teslassa on anturit, Discossa ja Volvossa oli pelkkä varoitus. Mukavampi kun voi paineiden tasaisuuden lisäksi nähdä todellisen painearvon mittariston näytöltä.

    Kun meni ruuvi läpi renkaan taannoin Teslassa, niin näki hälytysmerkin syttyvän n. 0.2barin painerolla. Kun sitten täytti vuotavan renkaan vähän yli muiden renkaiden paineen, niin pystyi painenäyttöä seuraamalla ennakoimaan, milloin piti mennä taas täyttämään. Olin reissussa ja toisekseen talvirenkaiden vaihto lähellä. Ajoin pari-kolme viikkoa vuotavalla renkaalla.

      
  • Merkkihuollon vastaanoton henkilö tuli pihalle laittamaan näytön normaaliksi, oli pieni helppo kikka.
    Nyt sitten odotan milloin anturien paristo loppuu, kestääkö vielä viisi vuotta.

    Teslan hälytys 0,2 paine-erolla on melko pieni. Seurasin renkaideni paineita ja ne hieman muuttuivat ajon aikana, täysin tasaan en niitä edes saanut.

    Onhan tuo mukava lisä, mutta yllättävä asia aikanaan niille jotka ajavat halvoilla autolla ja edullisilla kuluilla itse korjaamalla.
    Toisaalta vilkkukoot keltaisena jos ei halua maksaa tuosta, katsastusmies ei kuulemma siihen puutu.

      
  • Täällä on akkukäyttöiset TMPS:t toiminut nyt kaksissa vanteissa reilut 4,5 vuotta ja edelleen näyttää sekä paineet että lämpötilat joka renkaasta. Yhdet vanteet on tavallisilla venttiileillä, mutta en ole viitsinyt niiden vähäisen käytön takia koodauttaa näyttöä silloin ABS-kehältä mittaavaksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit